Sv: Bevilling på Armour Thyroid i Danmark
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
majsen
Hej alle vink11
Denne oversigt har jeg kigget på i flere dage og tænkt en del over. Skrev i går et laaaaant indlæg, men så blev det væk da jeg næsten var færdig desp1
Jeg har tænkt over det med min totale t4 som kun er på 94 (ref:60-140) til trods for dengang 2,5 grain Armour hver dag. Så tænker om jeg udover problemet med at omdanne fra t4 til t3 også har problemer med at min skjoldbrugskirtel ikke danner nok t4 selv??? Spørger fordi jeg slet ikke har nok viden selv, til at regne den ud, og bliver jo kun fulgt af min praktiserende læge, da jeg jo ikke er stofskiftesyg opgiv1
Hvordan ved du, at du har problemer med T4>T3 omdannelse?
Det er et ret sædvanligt fænomen, at Thyroid-brugere har lavt T4. Det er ikke en god ting, at regulere Thyroid efter T4-værdier. Du bør derfor hellere glemme T4, og følge behandlingseffekten med FT3 i stedet. Hvis den er ikke højt nok, kan man begynde mistænke en dårlig omdannelse. Få hellere målt FT4 og FT3. Totale tal kan man ikke bruge til ret meget ved Thyroid, mener jeg at huske.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
majsen
Udover det har jeg ekstrem mange led-smerter hver dag i øjeblikket. Jeg er oppe på 3 grain Armour hver dag, og må indrømme jeg ikke mærker en effekt. Måske jeg skal yderligere op i dosis? Tænker jeg bare lige skal vente lidt med at øge igen? Det er kun 3 uger siden sidst!
Dagslyslampe i døgnets alle mørke, vågne timer + ekstra D3-vitamin anbefales. En del kan faktisk få flere smerter i den mørke tid, særlig da folk glemmer at vinter-øge D3-vitaminet. Men ellers er 3 grain en fin dosering, og mit råd ville være: at fastholde doseringen i 1½ år, medmindre man udvikler deciderede hormonmangel-symptomer. I så fald vil du ikke være i tvivl.
Der er noget om, at den fulde implementering af Thyroid i kroppens biokemi tager tager omkring 1½ år. Og du behøver ikke tvivle på virkningen... At du ikke mærker en effekt, er også en... effekt. Sædvanligvis det man mærker er mest negativt - for meget, for lidt osv. Kroppenes individuelle "prioriteringer" af, hvor Thyroid bruges først og sidst, hænger mest sammen med, hvilken hormonmangel-skade er størst, og der bliver det brugt først. Hvis det sker dybt inde i kroppens organvæv, langt væk fra den bevidste perception - vil du ikke kunne mærke effekten, selv om den er der. vink3
Tusind tak for svar Anisa hjerte1
Jeg har aldrig fået tjekket min omdannelse af t4 til t3, da mit egentlige problem er min fibromyalgi, og ved denne er det omdannelsen fra t4 til t3 der er problemet, og da dette foregår på celleplan og kræver en biopsi, som ikke kan laves i lille DK er det ikke tjekket, men man går ud fra at det er det, der er problemet.
Rigtig godt at høre, at jeg ikke skal tage efter total t4, men mærke efter hvad kroppen siger.
Nu har jeg set på blodprøverne igen, og ft4 og ft3 er ikke taget, men noget der hedder t4 uptake, er det det samme?? Denne ligger på 1,04 (ref 0,8- 1,3). -altså under midten af ref-området. Betyder denne noget??
Jeg har øget mit d3 indtag til 5 iu 3 gange i ugen og 2 iu 4 gange i ugen. Og så er noget af mit d3 med k2 vitamin også. Måske jeg skal øge til 5 iu hver dag?
Hvor tit vil du, Anisa foreslå at få taget blodprøver??
Tak for dit meget brugbare svar.
vink11 Majsen
Fortvivl ikke kære Majsen hjerte1
Mon ikke det er tid til at tage den online-test hos Teitelbaum for at få fokus på andre (sammenhængende med stofskiftet!) indsatsområder hos Teitelbaum?
Jeg håber at få tid og kræfter til at vende tilbage til dig inden jul - for nu bare et stort knus! hjerte1
Hej igen Majsen
Jeg har haft dig i tankerne og forsøger mig lige med en kommentar her, selvom jeg er træt. Håber, det bliver forståeligt alligevel :)
Jeg tænker, at der er ikke er så meget grund til bekymring om hvorvidt, din egen kirtel producerer for lidt hormon. Jeg hælder til den formodning, at det er sådan for langt de fleste af os med træthedssygdommene pga. dysfunktion i hypothalamus, og måden at behandle det på er jo den, du har valgt nu (med mindre man altså vil nøjes med at behandle årsagerne, men det tror jeg ikke på, når man er så hårdt ramt, som vi er).
Her et citat fra min favoritlæge:
Sitat:
What Causes These Illnesses?
Hypothalamic dysfunction. The hypothalamus is the body's master gland and can be likened to the main circuit in your home's breaker box. The hypothalamus is weakened by long term exposure to physical or emotional stress, which will cause it to "blow." When the main fuse blows, all of the systems regulated by the hypothalamus malfunction. These systems include the glands (affecting the thyroid, adrenals, and sex hormones), the autonomic system (which regulates body temperature, blood pressure, and the anti diuretic hormone), and the sleep center.
People with CFS/FM typically suffer from a combination of different problems. The pattern can include infections (viral or bacterial), insomnia and hormonal problems, a combination Dr. T refers to as the "autoimmune triad." Other possible underlying issues include immune system dysfunction, mild chronic low blood pressure, low blood sugar (hypoglycemia), and iron deficiency anemia.
http://www.endfatigue.com/resources/index.html
Endvidere hælder jeg til den hypotese, at denne dysfunktion skyldes en generel energikrise i kroppen og en defekt i cellernes energiproduktion (mitokondrierne) - og at denne defekt er helt grundlæggende for sygdommene.
Den tanke har jeg fra bl.a. lægerne Jacob Teitelbaum, Sarah Myhill (http://www.drmyhill.co.uk/wiki/CFS_-...s_on_the_Brain) og Kent holthof samt "vores egen" sygeplejerske, forsker og ernæringsterapeut Eva Lydeking-Olsen og Henrik Isager.
I et opsummerende kapitel 10 i sin bog "Stress og udstødelse - Fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom og piskesmæld" (side 162 i min udgave) skriver Henrik Isager:
Sitat:
Den defekte cellulære energiproduktion må på det foreliggende anses for at være en fællesnævner for alt hvad der her er kaldt for træthedssygdom, ...
Og denne energikrise har i min forståelse sammenhæng med hypothyreose på celleniveau - altså punkt 3 og 4 i den oversigt, jeg tidligere har lagt ind af Teitelbaum.
For det første: Ingen thyroid - ingen energiproduktion.
Desuden kræver det energi både at transportere hormonet ind i cellerne og at omdanne fra T4 til T3, og som Sarah Myhill siger et sted (og som jeg også har set nævnt næsten tilsvarende hos Dr. Lowe), så skal der være næringsstoffer nok at producere energien af, og når stofskiftet forhøjes, bliver der brug for endnu mere...
Min pointe/mine overvejelser her i forhold til dig er to ting:
Jeg tænker, at du - ud over alt det andet gode du gør - med fordel kan fodre dine mitokondrier!
Magnesium tager du allerede, og derudover kan du med fordel tilføre f.eks. 200 - 300 mg. Q 10, 3 x 500 mg. L-Carnitin og ikke mindst 3 x 5 mg. d-ribose.
Jeg har ikke selv prøvet dette mærke, men jeg har fået et tip af en italiener om, at det kan købes billigt her, og at det virker for ham:
http://www.myprotein.com/uk/products/d_ribose.
For det andet tænker jeg, at du med fordel kan overveje, hvilke stresfaktorer, der har bidraget til din sygdom, og hvilke af disse, der kan behandles.
Disse sygdomme er fyldt med paradokser. F.eks. skaber energikrisen krise i immunforsvaret, sådan at vi pådrager os infektioner, ikke kan komme dem til livs, vi allerede har (f.eks. din tilbagevendende bihulebetændelse) eller udvikler egentlige autoimmune sygdomme eller heldigvis oftest grænsetilfælde til dette (mine morbus crohn-lignende symptomer et godt eksempel) fordi immunforsvaret bliver presset og overreagerer, og dette er en kæmpe stor stressfaktor og belastning for kroppen, som så svækkes yderligere.
Toksiner fra infektionerne forgifter også yderligere nervesystemet og svækker mitokondrierne.
Dysfunktionen i hypothalamus forårsager en søvnforstyrrelse for langt de fleste af os, og også dette er en enorm stressfaktor. Hvis ikke vi sover nok og godt nok, kan vi ikke restituere - ej heller mitokondrierne ifølge Sarah Myhill.
Smerterne og udmattelsen alene bidrager også til yderligere fysisk og psykisk stress.
Det kan måske lyde fortvivlende, men når først man får overblik over, hvad der kan behandles, bliver det hele meget lettere. Så kan man fokusere, og du er jo godt i gang. Online-programmet er godt til at skabe overblik.
Her nogle tanker om yderligere indsatsområder - og blot mine tanker (jeg tilslutter mig det med dagslyset, f.eks. en pære ved PC):
- Mere næring til dine mitokondrier - som minimum d-ribose
- Overveje om din tilbagevendende bihulebetændelse kan skyldes en candida-/gær- infektion, der i sig selv kan være en af helt store syndere som underliggende faktor (http://www.endfatigue.com/health_art...infection.html). Gentagne antibiotikakure kan forårsage dette.
- Fokus på søvn
- Et godt proteinpulver 2 x dagligt (f.eks. risprotein eller valleprotein fra Drogeriet - let at ryste ud i et eller andet man har til at stå fremme på køkkenbordet)
PS: Nogen bruger også almindelig kolloid sølv til deres bihulebetændelse, men jeg ved ikke, hvordan man gør.
PPS: Jeg kom ved en fejl til at skrive "care accident" i stedet for "car accident" på Teitelbaums FB-side. Jeg kunne så melde tilbage, at det var en meningsfuld fejl, fordi ulykken "challenged me to further take care of myself". Den opfordring er så hermed givet videre :)
Til slut en grafisk oversigt af Kent Holthof over disse sammenhænge som jeg altså også ser dem og hælder til:
http://www.holtorfmed.com/index.php?...ads&file_id=42
Pas godt på dig - varme tanker herfra! hjerte1
Tænker på dig Majsen, og hvordan det går.
Sender lige en hilsen og et hjerte1
Hej alle - Hej Luuna vink11
Jeg har ikke fået skrevet rigtig længe. Det skyldes en ekstrem dårlig periode.
Jeg har foruden en nedtur med fibromyalgien/stofskiftet, fået en 10'cm lang muskel/arvævs-knude i min højre Balle/lænd. Den gør rigtig ondt og trækker ned i benet.
Var til læge med den, og han sagde der var betændelse rundt om den. -og at den absolut skulle have ro.
Nogen der ved noget om det? :?:
Så har jeg, ja elendighederne vil ingen ende tage, fået en nerve i klemme i nakken, da leddene var skredet ud. Det har resulteret i at min kæbe gør ondt som bare f.....! Kan ikke åbne den helt op og lukke den helt i..
Var ved kiropraktoren i går, da jeg troede den var gået af led, men det var hende der sagde det var det i nakken, der var galt. Den er ikke bedre i dag, selvom hun har sat den på plads :cry: kæben er helt varm.
Nå nok mon mine miserable led og muskler.
Jeg har været på 3 grain erfa længe nu. Og begynder at mærke, at jeg trænger til at øge.
Men tænker om det alligvel er for tidligt, idet jeg har søvnbesvær. Sover først ved 3 tiden, og bryder mig ikke om at min døgnrytme sådan bliver vendt op og ned.
Men mine led og muskler er dumme, jeg har færre krafter og bliver hurtigt træt.
Håber I har det nogenlunde og nyder at vi trods alt ikke har isvinter :roll:
hjerte1 Majsen
Kære Majsen, det er da noget værre noget ... tro1
Jeg tænker på to kure, jeg har læst om og for den ene vedkommende afprøvet.
Den ene er omslag af bukkehornsfrø, som man kan lave en grød af. Det er noget værre klister at få af gryden, men det virker.
Opskrift fra radiodoktoren (- bukkehornsfrø er nævnt masser af gange på hans hjemmeside: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...ehornsfr%C3%B8 , man kan både spise det, lave te af det og altså også omslag)
Til omslag: "Har man ondt et specielt sted, er der en fin opskrift, som man kan bruge. Man skal tage 3-4 skefulde bukkehornsfrø (kan købes hos Matas), knuse dem og varme dem op med lidt vand, så vandet kan dampe fra massen i løbet af få minutter. Derefter lægger man den varme masse ned i et stykke lærred eller et gammelt lommetørklæde og lægger det på det det ømme sted, evt. med et bind om." Jeg har behandlet betændte fingre med det men også læst om en mand, der behandlede sin såkaldt frosne skulder med det og blev rask i løbet af en uges tid.
Så med hensyn til kæben tænker jeg på, at der hurtigt går inflammation i sådan noget. Jeg har selv en lang og bitter erfaring med den slags men har ikke - på de tidspunkter - kunnet huske "helsedamen" Alma Nissens råd, nemlig at man skal drikke kartoffelafkog. Man kan læse om det bl.a. her: http://www.alternativ.info/doc/nyhed...alma-nissen.mv På netfoktor.dk - som jeg generelt ikke er meget for - fandt jeg dette råd, der angiveligt stammer fra Alma Nissen: "Et rigtig godt gammelt råd fra "Gigtens gåde løst" af Alma Nissen er kartoffelvand: Skær en rå økologisk kartoffel i skiver og kom skiverne i en halv liter vand. Lad det stå i køleskab natten over og drik det næste morgen på tom mave." (TILFØJET: Og når det er et citat fra hende, er det nok ok at finde det på netdoktor, tænker jeg altså)
"Gigtens gåde løst" er en bog, Alma Nissen skrev. Spændende dame - og så vidt jeg husker, var hun så spændende i sin tid, at hun måtte flytte til udlandet for at undgå anklager om kvaksalveri. Til gengæld besøgte alskens gigtlæger så hendes kursted for at prøve ... :p
I går læste jeg om, at bromelain - altså enzym fra ananas kan også ta inflammation. Prøv at læse anmeldelser af den rundt omkring. Folk er vilde med den og siger fx, at den virker bedre end ibuprofen mod inflammation :)
Det samme kan serrapeptase, som er et enzym dannet af en ufarlig bakterie, Serratia, som bor i silkeorms mavesæk, hvor den hjælper ormen med at fordøje sin "indpakning". Denne kan dog påvirke blodtrykket, hvilket man så skal være opmærksom på, så den mulighed er jeg lidt tøvende overfor, selvom den lyder lovende hvor jeg finder den rundt omkring.
Jeg har selv lige prøvet Celadrin Cream som er en billig løsning og nem at smøre på - og den virker; har gjort godt på både min nakke og et skadet knæ :)
God bedring. Håber, du finder noget, du kan bruge
hjerte1 Nielsigne
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
majsen
Hej alle vink11
Denne oversigt har jeg kigget på i flere dage og tænkt en del over. Skrev i går et laaaaant indlæg, men så blev det væk da jeg næsten var færdig desp1
Mange varmer hilsner fra Majsen hjerte1 (med et sinkende hovede)
hei Majsen vink3
Det er ergerlig å miste alt man har sittet og skrevet for å legge ut.
TIPS; hvis innlegget blir langt, kan det være lurt å skrive i vanlig word-dokument og lagre, og heller kopiere og lime det inn på forummet.
Jeg kan også gjøre motsatt; starte å skrivet på forummet, kopiere alt inkludert eventuell en QUOTE, og lime i word mens jeg fortsetter derifra.
Når jeg er fornøyd, går jeg inn og limer på tråden den skal være i.
hjerte1-lig hilsen Elbeth
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Til omslag: "Har man ondt et specielt sted, er der en fin opskrift, som man kan bruge. Man skal tage 3-4 skefulde bukkehornsfrø (kan købes hos Matas), knuse dem og varme dem op med lidt vand, så vandet kan dampe fra massen i løbet af få minutter. Derefter lægger man den varme masse ned i et stykke lærred eller et gammelt lommetørklæde og lægger det på det det ømme sted, evt. med et bind om." Jeg har behandlet betændte fingre med det men også læst om en mand, der behandlede sin såkaldt frosne skulder med det og blev rask i løbet af en uges tid.
Jeg glemte at fortælle, at man ikke behøver knuse bukkehornsfrøene - man kan nemlig bare købe dem i knust form.
Og når man har lavet "grøden", kan man trygt bruge den direkte på huden, i hvert fald når der ikke er et åbent sår. Når jeg har behandlet betændte fingre /neglerødder med bukkehornsgrød, har jeg puttet grøden i en kop eller et æggebæger, og så er det bare i med fingrene /fingeren. Grøden trækker betændelsen ud, og selvom det måske nok lyder ulækkert, tror jeg de fleste ville sige, at det var det ikke alligevel :wink: Er man i gang med sådan en kur, kan man mærke det, hvis man udelader behandlinger, for kroppen vil brokke sig, til der er en ny portion grød.
vink11 Nielsigne
Kære Nielsigne hjerte1
Tusind tak for dine råd. Skal helt sikkert prøve "kartoffel-kuren" og bukkehornsfrø-grødomslaget.
Og radio-doktoren har jeg flere gange mailet med. Han er altså go :cool:
I dag ligger jeg i sengen. Besøgte min mormor i går, og så er jeg altid så træt bagefter.
Kæben var noget bedre i går eftermiddags og aften, men er tosset igen i dag. -forstår jeg egentlig ikke, når kiropraktoren har sat mine hvirvler på plads i nakken, og dermed løsnet for den nerve der var i klemme :?:
Ang celadrin cream køber du det på nettet eller i en helsebutik? Måske venskab skrive Privat melding om det?
Nok for nu, mit hovede hovede dunker og er allerede træt af at skrive det lille indlæg.
vink11 Majsen