Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Har du tenkt på om dette kan ha noe med binyrene dine å gjøre?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hei
Binyrene ble sjekket for ett år siden. Men er ikke sjekket etter at jeg startet med Erfa ?
Må de sjekkes igjen tror du ?
Jeg tror ikke du bør tjekkes
isoleret for binyrene, men generelt og totalt bør du udredes for
Hypopituitarisme (udfald i et eller flere af hypofysens hormoner), kaldt også for
Hypofyseinsufficiens.
Jeg tror ikke at du har
primær hypothyreose. Det lyder snarere som din hypothyreose er
sekundær til tilstand af din hypofyse, og det kan være grunden til, at uanset hvilken behandlings-kombination du sættes i, fejler det efter kortere eller længere tid,
fordi du må have yderligere hormonmangler, som gør at behandlingen med T-hormoner ikke kan nyttiggøres nok..
Du har stort set hele tiden (siden du begyndt at skrive hos os) haft et unormalt lavt FT4 og lige så unormalt lavt TSH. At det ikke har påkaldt sig lægernes opmærksomhed kan kun skyldes at de er forvirret af dit høje FT3 - gætter jeg mig til. Det vil også undre mig, hvis dit høje FT3 ikke har lokket nogen læger til at måle dit Reverse T3 (rT3) fordi uden denne måling kan man ikke gennemskue om dit høje FT3 er kun sig selv, eller summen af rT3 og T3. Hvorom alt er ville det være meget nyttigt at finde ud af din
ratio rT3/TT3 hvorfor du også har brug for at få målt Total T3 (TT3) for at kunne udregne det. Det er denne ratio som afgør om du trives eller ikke, ikke FT3 alene, uanset i eller over "normalområdet". Hvis ratioen rT3/TT3 er afbalanceret - trives folk fint, selv med relativt lavt FT3.
Når man ser på
Thyroid Function Test Interpretation-grafen...
...kan man dårligt undgå at bemærke hvor dine tal befinder sig i forhold til diagnose-typen. Jeg går ud fra at dit TT4 er for lavt, lige som dit FT4.
Som Vigdis henleder opmærksomhed på binyrene, har hendes og mit bud en ting tilfælles: cortisol. Ved hypofysesvigt svækkes også stimulation af binyrene og dermed falder dannelsen af binyrehormoner, primært cortisol, så selv om du evt. ikke har "trætte" binyrer, kommer det ud på det samme når du kan have brug for tilskud af hydrocortison for netop at kunne nyttiggøre tilskud af Thyroid.
Der er nemlig ingen andre behandlinger af hypofyseinsufficiens end tilskud af de hormoner den svage hypofyse ikke længere kan stimulere i "under-kirtlerne". Det er derfor meget vigtigt at du finder en læge der er kyndig i hypofyse-sygdomme og vil udrede dig for
pan-hypopituitarisme, dvs. alle hormoner hypofysen ellers skulle producere:
ACTH, væksthormon, LH, FSH og prolaktin (TSH ved man allerede nu - er "uberettiget" alt for lavt). Derudover bør der undersøges for
autoimmun hypophysitis, fordi du i forvejen har TPO antistoffer og hvor der er en type, kan der være mange flere antistof-typer.
Det kunne tænkes at alle dine problemer kunne løses med en afbalanceret "coctail" af hormoner, der supplerer op på den underaktive hypofyse, som jeg begynder at tro på - kunne være kilden til dine helseproblemer. Men så er det også vigtigt, at lægerne ikke plukker et eller to hormoner ud, men at de udreder hele din hypofyse og alle dens hormoner.
I mellemtiden ville det være nyttigt at teste kun Levaxin
taget til natten, indtil der vides noget mere om hvorfor dit FT3 er så høj i forhold til T4. Natte-Levaxin kan virke mere blidt og med færre bivirkninger end Levaxin taget om dagen. Desuden er det langt nemmere at tage sin medicin på samme tidspunkt ved nattetid end om morgenen.
Det er virkelig ikke utænkeligt at du fra starten havde en forkert diagnose.
Lidt mere allround om uønskede tilstande i hypofysen
her. vink3