Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Min erfaring er at jeg må nedjustere tidlig vår og oppjustere tidlig høst. I år var jeg for sent ute og det ble en ubehagelig erfaring.
Hei
OK takk for svaret.
Er det noen som har erfart at man blir trøtt og får vann i kroppen , blir stressa innvendig og lett irritert og mangler energi hvis man har for høy dosering av tabletter.
Dette skjer nemlig med meg hver eneste vår ??
Mulig jeg skal nedjustere litt som du skriver her....
Hei igjen
Jeg har ikke opplevd vann i kroppen når jeg er for høyt dosert. Jeg føler meg mer dehydrert når jeg observerer huden min feks. Det er akkurat som om fettlaget i huden minker og huden blir tynnere og "uten fyll". Men jeg blir urolig/stressa, svetter mer, skvetten, får høyere puls, sover urolig, får muskelsmerter og jeg blir fort sliten.
Jeg tar blodprøver og har gang på gang observert at stoffskifteverdiene synker om høsten og stiger om våren. Og jeg kjenner at det skjer. Så blodprøvene bare underbygger det jeg føler av symptomer. Har du noen blodprøver tatt feks august og febr/mars, hvor du ikke har justert dose?
Hei
Har ikke tatt blodprøver de tidene. Men siden jeg går på tHYROID sier legen at TSH ikke er målbar. Så hva ser du da etter , bare fritt T4 og T3 ?
Har du noen gang følt hodepine ved for mye Thorid eller for høy dose ?
Føler jeg noen gang er høy og noen gang lav......
Blir syltynn i beina men føler meg likevel litt oppblåst i ansiktet . Men fryser og svetter om hverandre på våren.....
Og er mye mer irritert nå enn før. Så mye av det du skriver stemmer når jeg føler at dosen er for høy....tar nå 50 mg Levaxin + 60 Thyroid hver dag. Vet noen hvor mye 60 Thyroid tilsvarer i Levaxin ?
Jeg ser kun på FT4 og FT3 og i og med at jeg nå har lang fartstid med først høyt stoffskifte og deretter lavt kjenner jeg igjen noen av de karakteristiske symptomene for høyt eller lavt. Min Tsh kan ikke brukes til å vurdere noe (alltid for høy). Og dette selv om, jeg som deg, kan føle meg både høy og lav i salig blanding. Jeg tar derfor blodprøver for å ikke flere ganger behøve å dosere meg feil vei (det har skjedd flere ganger i løpet av årene at jeg i den salige blandingen av symptomer har gjort nettopp det). Blodprøver har derfor vært til god hjelp i dette til tider "symptomkaoset".
Ja, jeg her mer hodepine når jeg ligger høyt. Hodepine er fraværende når jeg er lav eller riktig dosert om jeg ikke skulle dundre inn i en forkjølelse/influensa.
Siste spm ditt kan jeg dessverre ikke svare på, men det kan sikkert mange andre her inne som kan :)
60 mg thyroid er vanligvis ca 38 mcg T4 og 8-9 mcg T3
Hei Eirin
Takk for nyttig svar. Hvor ligger du i Fritt T4 og T3 når du føler deg i form ?
Vil bare spørre om en ting til......hvordan er ditt hår når du har for høy dose og hva slags tabletter bruker du ? Føler du deg noen gang lys sky når du er høy ?
.....vet du hvor mye dette er i forhold til 50 mg Levaxin ?
Er 60 med Thyroid samme som 100 mg Levaxin ?
Ble sagt her inne på forumet !!!!