Trenger en eller flere uttalelser
Jeg er en en av dem som har vondt i kroppen. Noen dager er selvfølgelig bedre enn andre, men stort sett er det en lidelse å reise seg fra sittende stilling uavhengig hvor lenge jeg har sittet. Leste postene med tilskudd av D-vitaminer og har fundert litt på det. I midten av juni fikk jeg merkbart mer vann i kroppen enn hva jeg vanligvis har og fikk da forskrevet vanndrivende. Medikamentet har tatt toppen av vannet og holder det i sjakk, og det er her D-vitamin kommer inn i bildet. Jeg tar nå 1 D-vitamin pr. dag samt vanndrivende, 150-200 mcgram levaxin pr. dag (2+3) - Omega 3 og magnesium etter behov.
Jeg tar max dose av vanndrivende Ledox og hvis jeg øker dosen kan jeg ikke gå ut mer :lol: Vil en økning av D-vitamin motvirke vannansamling slik at kroppen etterhvert vil falle tilbake til normalen? Jeg går ikke opp i vekt lenger, men jeg går heler ikke ned uansett hva gjør. Spiser fornuftig, tar vanndrivende, beveger meg og har kostet på meg Bailine behandling. Det siste tar en del av smertene og det er et pluss. Skulle tro at vekten vil bli redusert med vanndrivende :cry:
Jeg er ikke stabilisert ennå og resultatet fra min siste prøver sier:
TSH 6.4 (0,20 - 4,0)
Fritt T4 17,2 (12 - 22)
Fritt T3 3,4 (2,3 - 5,7)
S-TRAS 2,3 (<1,0) er sier lab-kommentaren at Tras er positiv og Mb. Graves er sansynelig.
Noen som kan hjelpe meg med å oppklare den kommentarer for jeg trodde Graves kun hang sammen med høyt stoffskifte.
Re: Trenger en eller flere uttalelser
Prøveresulatet henger godt sammen med blokkerende TRAS.
Så vidt jeg vet (er ikke sikker) skal du ha tyreoistatika.
Det er medisin som retter seg direkte mot antistoffet og knuser dette. Når det er skjedd blir man helt frisk som før, men noen får tilbakefall.
Som du nevner, er det vanligst at TRAS (ThyreoideaReseptorAntiStoff) er stimulerende, men det finnes, som du har, blokkerende også.
Om jeg er rett underettet så er behandlingen lik for begge, men såklart blodprøvene må tolkes forskjellig.
Tilstanden din er slik at antistoffet hindrer TSH i å stimulere kjertelen, med det resultat at produksjonen stopper.
Dette bør ikke få fortsette alt for lenge. Kjertelen må ha TSH for å overleve i lengden.
Kanskje du skulle prøve Kjell Conradi, om han er ved senteret enda da. Han har iallfall lagt hodet på blokka.
Takk for svar n'Finn. Det er så mye jeg ikke vet og jeg stusser selvfølgelig over at fastlegen min ikke har sett dette. Forstår jeg deg riktig når jeg sier at jeg må ha andre medikamenter i tillegg til levaxin?
Kjell Conradi kjenner jeg ikke til, bor på Hedemarken.
Har du ytterligere tanker rundt D-vitaminer og smerter enn de du allerede har delt med oss på forumet?
Conradi jobber (jobba?) på legesenteret i Brumundal og skal være bra på stoffskifte.
Thyreoistatika (feks. Neo-Merc.) knuser antistoffet TRAS.
Levaxin må du jo ha når stoffskiftet er blitt så lavt, men når og hvis thyreoistatikaen har gjort jobben kan du slutte med medisiner.
Du blir frisk, men det tar tid.
Det er iallfall teorien, og den virker jo noen ganger da......
Så da får en jo håpe på det beste.
Du kan jo smugkikke litt på temaet høyt stoffskifte - de fleste som får TRAS får jo høyt stoffskifte så det står nok noe å lese.
Du må jo tolke det din vei da.