-
Diagnosen lavt stoffskifte siden 2007
Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Hei
Jeg er en dame på 43 år og har hatt diagnosen lavt stoffskifte siden 2007. Da fikk jeg Levaxin 50 mg og fikk beskjed å starte med 1 tablett pr dag.
Følte meg bare 70% bedre etter ett år og ikke 100%. Har hatt utallige infeksjoner , luftveisinfeksjoner som kyssesyke, mykoplasma, kikhoste, strektokokker, lungebetennelser de siste 2 årene. Men føler de samme symtomene uansett.
Stadig plaget med hårtap, dårlig energi , lite livsgnist, føler meg deppa, stadig trøtt ,konsentrasjonsvansker og til tider veldig sår og stressa innvendig, alltid dårlig smak i munnen og følelsen av betent hals. Men har hele tiden følt at jeg ikke er riktig medisinert på stoffskifte, men legen vil liksom ikke tro meg helt.
Sa til min lege at jeg vil sjekke stoffskifte igjen. Har ligger på T4 på ca 13-15 i alle disse årene.
Så sier legen til meg at jeg skal doble dosen med Levaxin for å se om det hjelper meg.
Så mine siste prøver viser dette :
19.01.2010 - Fritt T4 på 19,3 , TSHvpå 0,23 , Fritt T3 på 6 , Anti TPO 394
16.02.2010 - Fritt T4 18,5 , TSH 0,06, Fritt T3 5,8
Nå tar jeg 11 tabletter a 50 ml pr uke, men vet ikke om dette er riktig. For jeg merker ingen bedring i formen . Har noen dager som kan være bedre innimellom, men det er kanskje 2 dager pr mnd som formen er bra.
Noen råd ???????
-
Sv: Hjelp ang tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Hei - mangesomerslik....
Bare en røst fra en frafallen : jeg bruker ikke Levaxin mer.
Av samme årsaker som du nevner + noen til.
Jeg regulerte dosen opp og ned mellom 100 og 300 og like lite hjalp det.
Mer eller mindre av noe som ikke virker - virker ikke det heller ?
Var jeg deg, ville jeg spurt den gode doktor om å få prøve ERFA Thyroid for å se om det virket bedre - og grunngitt mon forespørsel med at det jo ikke ser ut som at Levaxin har tilstrekkelig effekt.
Nå skal det sies at ingen hormonmedisin virker før man får nok av den, og jeg ville absolutt forsøkt om en høyere Levaxindose vil hjelpe.
Legen jobber nok under instrukser om at 1,6xkroppsvekt= dagsdose (i µg)
Men prøv å juster dosen langsomt opp til 2,6, eller til du merker hjertebank, og litt ned igjen.
Den gamle meotden var slik.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Legen jobber nok under instrukser om at 1,6xkroppsvekt= dagsdose (i µg)
Men prøv å juster dosen langsomt opp til 2,6, eller til du merker hjertebank, og litt ned igjen.
Den gamle metoden var slik.
Nogle læger bruger en metode til at finde den rette mindste dose af syntetisk T4 ved at finde patientens vægt i pounds og gange den med 1 µg/mcg (µg og mcg er det samme).
For eksempel en person, der vejer 90 kg har, som udgangspunkt, brug for en T4-dose på næsten 200 mcg Levaxin.
Man regner det ud ved at dividere 90 kg med 0,454 (0,454 gr = 1 pound) og resultatet bliver 198,2 pounds. 198,2 gange 1 µg/mcg Levaxin = 198 (oprundet til) 200 mcg Levaxin.
Det er denne dosering man burde stræbe efter, og trappe langsomt op, respektere symptomerne, indtil man når op på denne dose i forhold til ens kropsvægt.
Det er så meget muligt, at man på sigt overskrider lidt referenceområdet for FT4 og TSH bliver "for lavt" (siger lægen), men det, som man bør først og fremmest rette sig efter, er egne symptomer. Det er symptomerne (eller deres fravær) der bør veje tungest og medicindose burde ikke sættes ned, kun på baggrund af blodprøverne, mener jeg.
Rigtig god bedring til dig, Oppognedform vink11
-
Hei
Tusen takk for svaret ditt og dine råd. Skal spørre legen min om å endre til Erfa Thyriod.
Får man en reaksjon ved endring av tabletter. Jeg har en tendens til å ha blodtrykksfall, dvs det kan gå fra høyt på 159/100 til plustelig 88/40. Er under utredning for dette på hjerteavd på Ullevål.
Men skal du beskrive de andre symtomene du har ...du skriver + noen flere.
Jeg er stadig tørr i munnen, og sår i munnen og kjenner litt som betennelse i hals/munn. Kommer dette trolig fra Stoffskifte.
Det jeg var redd for etter blodprøvene i januar var at jeg hadde fått for høyt stoffskifte. Da var jo TSH 0.06 og jeg følte symtomer som at jeg ble veldig tynn i ansiktet, gråt veldig lett, men var fortsatt trøtt.
Kan man ha både lavt og høyt stoffskifte samtidig ?
Og hva med den TPO som alltid hos meg ligger på mellom 300-500. Hva betyr denne `? Legen sier at den trenger man ikke bry seg om.
Jeg sover i ca 12 timer hver natt uten å være uthvilt, så dette er fortsatt plagsomt. Og jeg går opp og ned i vekt og blodtrykk og form. I tillegg er jeg veldig nedstemt og greier liksom ikke å være tilstede i det sosiale liv.
Ang hjertebank er jeg litt usikker , smerter noen ganger mye bak i ryggen og stikker i hjertet. Vet ærlig talt ikke om det er hjertebank eller ikke.
Er det noen legen min overseer her i forbindelse med stoffskifte , det er det jeg er usikker på. Har lyst å bli sendt til noen som kan dette og kan følge meg opp.
-
Jeg hadde så mye plager at jeg vet ikke om jeg får med alle jeg.
Det som er igjen er at hodet fungerer litt såsomså. Så har jeg litt tinnitus og leggkramper, men det trenger ikke være stoffskifterelatert. Leggkrampene har iallfall noe med salt og D-vitamin å gjøre - det merker jeg.
I Levaxintia :
Jeg gikk jo opp i vekt hele tia. Ca 1kg i året, men jeg trente mye og burde holdt vekta. Det ble 18kg på 16år.
Jeg hadde sykdomsfølelse i kroppen. Akkurat som jeg hadde influensa, men ingen temperatur. Den lå på 36,0. Det var svært "livaktig" - hadde til og med "febril pust". Til å begynne med kunne jeg plutselig få det, men var borte etter en time eller en dag. Så ble det lengere varighet - opp til et år før jeg hadde det bedre en stund.
Så hadde jeg smerter i muskulatur - ett eller annet sted bestandig.
Til og med i fingertupper.
Søvnrytmen var helt på bærtur og jeg kunne jo aldri avtale noe. Manglende evne til å huske noe hjalp jo bra til her.
Stoffskiftet er jo grunnlaget for alt kroppen driver med, og det er jo i cellene dette foregår. Av kroppens mange celletyper vil noen av dem være mer utsatt for misfunksjon når det finnes få stoffskiftehormoner - og disse er ikke de samme hos deg som hos meg. Derfor vil vi nok ikke gjenkjenne alle symptomer vi har.
Så får jeg bare ønske at du har en forståelsesfull familie.
De er jo også involvert.....
-
Tusen takk for hjelpende og utfyllende svar. Jeg skal til legen på torsdag og har lyst til å få han til å endre medisin for å prøve om jeg kan bli bedre .
Har også sett på prøvene mine at Fritt T3 ligger på 6, er det en normal verdi ????
Jeg føler meg litt usikker rundt alle disse tallene......:oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Nogle læger bruger en metode til at finde den rette mindste dose af syntetisk T4 ved at finde patientens vægt i pounds og gange den med 1 µg/mcg (µg og mcg er det samme).
For eksempel en person, der vejer 90 kg har, som udgangspunkt, brug for en T4-dose på næsten 200 mcg Levaxin.
Man regner det ud ved at dividere 90 kg med 0,454 (0,454 gr = 1 pound) og resultatet bliver 198,2 pounds. 198,2 gange 1 µg/mcg Levaxin = 198 (oprundet til) 200 mcg Levaxin.
Det er denne dosering man burde stræbe efter, og trappe langsomt op, respektere symptomerne, indtil man når op på denne dose i forhold til ens kropsvægt.
Det er så meget muligt, at man på sigt overskrider lidt referenceområdet for FT4 og TSH bliver "for lavt" (siger lægen), men det, som man bør først og fremmest rette sig efter, er egne symptomer. Det er symptomerne (eller deres fravær) der bør veje tungest og medicindose burde ikke sættes ned, kun på baggrund af blodprøverne, mener jeg.
Rigtig god bedring til dig, Oppognedform vink11
Hei Anisia
Tusen takk for svaret ditt. Jeg veier ca 65 kg .
Det jeg ikke forstår er at jeg har gått på 50 mg pr dag i 3 år. Så sier legen at jeg skal øke til 100 mg hver dag . Det skjedde i desember . Og i januar , februar og mars har jeg følt meg helt elendig, men det kan jo være fordi jeg økte dosen for fort. Jeg gikk selv litt ned igjen når jeg i februar hadde en periode jeg kun gråt og gråt. Da sa legen at jeg skulle gå ned til 11 tabletter i uka, dvs mandag, tirs og tors, fredag med 100 mg , og onsdag , lørdag og søndag med 50 mg .
Jeg går jo opp og ned på dosen hele tiden?????? Er dette den rette måten å gjøre det på tror ????
-
fT3 målingen har jo litt forskjellige referansegrenser ettersom hvilken lab som har analysert prøven.
6 kan være like oppunder den øvre grensa (tipping)
Uansett så er denne prøven en samleprøve av div. fT3 som alle har forskjellige oppgaver i kroppen, og her teller innbyrdes forhold mer enn totalverdien.
Det er ganske nytt dette og jeg vil anbefale å se bort fra denne prøven hvis den ikke er veldig langt utenfor referansegrensene da. (det er ikke din)
Det verste er om den er for lav - da får man ikke nok. Om den er litt for høy er den antagelig ok.
Så vil jeg jo si at det etter manges erfaring her på forumet ikke er heldig å gå fra 50 til 100µg/dag. Det er for stort sprang for mange, og reagerer man på det og må ned igjen i dose, så kan man ikke gjøre slik at man doseveksler med så stor margin som 50/100.
Man kan komme inn i en berg og dal-bane som bare forlenger plager og
skaper usikkerhet. Og så går det jo lang tid med ekstra.
Det kan være du trenger å øke langsomt, så be om en box med tablettstyrken 25µg. Da er det lettere å få til en jevnere dosering.
Få deg en eske med 7 rom i og en tablettdeler (Apotekvare)
Regn dosen i ukemengde og fordel tablettene til jevnest mulig dose.
11tab/uke vil bli 1,57pr.dag og da holder det med 1,5 hver dag (10,5/uke).
Neste trinn er etter manges mening å legge på 1/2 25µg/dag (altså 12,5µg).
-
Tusen tusen takk for god hjelp og veldig fornuftig veiledning. :Dxx6
-
Sv: Henvisning til Johan Halse
Hei
Takk for svar
Hva med Pål Johan Vanberg ? Noen som har erfaring med han ?
Jeg kom ikke inn på Aker pga lang ventetid , men må finne en annen som tar meg seriøst og som kan la meg starte på Efra. Levaxin fungerer ikke optimalt på meg.
Sykmeldt i 6 mnd nå , og vil komme igang igjen.
Noen som vet hvem jeg skal gå til . Balderklinikken har inntaks stopp.
-
Du får ikke ERFA av Vanberg. Han blir rasende bare Thyoid nevnes. Sonja har også dårlig erfaring med ham, og flere andre jeg kjenner. En fikk diagnoesen ME uten at adekvate prøver ble tatt. Vedkommende hadde problemer med binyrene. Spør du ham om binyrene, tar han en blodprøve, sier at binyrene er fine...Glem det...
Endokrinologer er ikke alltid den beste løsningen for oss, ser det ut til
-
Sikker på at Balder har inntaksstopp? Jeg fikk time der for seks uker siden. I alle fall bør du be om å stå på venteliste, om du kan komme på noen dagers varsel. De ringer ganske raskt! Jeg fikk time hos Ormdal etter noen uker bare. Da hadde jeg allerede sagt ja til en annen. Fikk opprinnelig time 6 uker etter at jeg ringte, men ba om å bli oppringt om de hadde noe før, hvilket jeg fikk.
Prøv Heggeli Helhetsmedisin også. Dag Schødt.
Lykke til.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Sikker på at Balder har inntaksstopp? Jeg fikk time der for seks uker siden. I alle fall bør du be om å stå på venteliste, om du kan komme på noen dagers varsel. De ringer ganske raskt! Jeg fikk time hos Ormdal etter noen uker bare. Da hadde jeg allerede sagt ja til en annen. Fikk opprinnelig time 6 uker etter at jeg ringte, men ba om å bli oppringt om de hadde noe før, hvilket jeg fikk.
Prøv Heggeli Helhetsmedisin også. Dag Schødt.
Lykke til.
Balder har ikke inntaksstopp, men enkelte leger er fulle (har lange ventelister). Jeg fikk time en måned fram i tid, men droppet den da jeg foreløpig tester fastlegen min. (Fikk bedre respons enn fryktet, og synes at jeg kan være tålmodig med han ennå, selv om han ikke er noen ekspert HØRER han på meg. xx9)
-
Nei, Vanberg kan jeg ikke anbefale.
Vanberg jobber visstnok også på Bærum, så pass på å si ifra om det dere som ikke vil til han.
-
Berit 1974
Hvem lege lot deg prøve Erfa ??? Jeg må bare komme meg til en lege som vil la meg prøve......er så likegyldig nå til alt at jeg ikke greier å holde meg oppe.....
-
Hva med Balder om du har råd? De pleier å gi ERFA
-
Din fastlege skal gi deg ERFA.
Det er du som bestemmer hva du skal putte i deg, og legen skal hjelpe deg til å få en behandling som virker best mulig på deg.
Jeg har ikke lest det du har skrevet tildligere,men husker jo signaturen din.
Forklaring som ofte godtas av fastleger er at Levaxin ikke har tilstrekkelig effekt PÅ DEG og at du derfor ønsker en prøveperiode med ERFA.
Skjemaet "Søknad om registreringsfritak" ligger nok øverst i skuffen. Norsk legepraksis klarer seg ikke uten dette.
-
Helt enig med n'Finn.
Vi må alle huske at vi har pasientrettighetsloven i lomma. Det kalles "brukermedvirkning" og vi har krav på å få fremlagt behandlingsalternativene når vi har en sykdom, og ut i fra dette velge selv. ERFA er også et behandlingsalternativ, om det enda ikke er stuerent hos NAV!
I konsultasjoner hvor vi føler at vi ikke blir hørt, kan det være en idè å spørre etter retten til brukermedvirkning. Den retten er faktisk lovfestet. Jeg er selv helspersonell og det kunne ikke falle meg inn å møte pasienter med en slik holdning som noen beskriver her.
-
Flott :D
Det dere begge skrive her burde stå på forsiden av forummet, som en minnetavle for alle som strever og ikke blir lyttet til av legen
-
Litt glad i dag.....har fått time på Aker Sykehus etter ett klagebrev jeg skrev når jeg ble avvist første gangen . Så endelig begynner det å skje noe her,.......... så får vi se hva Aker mener om dosering og tablett valg.
:lol::Dxx8xx7xx6griner11
-
Ett spørsmål til Finn og andre.
Har vært på Aker. Jeg trodde selv jeg evt hadde noe med binyrer fordi jeg kan vel krysse av på alle symtomene under denne sykdommen.
Men prøvene viste ikke noe galt her.
Jeg lå derimot litt for lavt på blodprøvene som gjaldt stoffskifte T4 og THS lå på 1,8 og T3 lå litt lavt . Men ikke så mye. Jeg vil begynne med Amor , men de ville at jeg først skulle prøve å øke dosen av Levaxin . Det har jeg gjort nå i små doser i noen dager. Tar nå 75 mg + 12,5 ( 4 dager i uken med 12,5 i pluss ).
Jeg fikk også med Liothyronin for å prøve dette . Men hun var usikker om jeg skulle starte med den tillleggsmedesinen nå eller øke dosen Levaxin , for jeg kunne ikke gjøre begge deler samtidig. Da vil man ikke se hva som virker positivt.
Men synes jeg har så mange psykiske plager og er stadig så irritabel, sint, fjern, følesløs inni meg, likegyldig , urolig inni meg. Ligger av og til og føler at kroppen dirrer helt innvendig. Helt rart.
Aker snakket om mange bivirkninger rundt Liothyronin som hodepine.
Han Liothyronin en annen effekt som kan virke bedre på de psykiske plagene ?
Er litt usikker om jeg skal ta en halv tablett av denne istedet for å øke dosen. Er desperat for å bedre formen hurtig.
Noen som har gode / dårlige erfaringer ved å bruke Liothyronin i tillegg til Levaxin ?
help1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Ett spørsmål til Finn og andre.
Jeg lå derimot litt for lavt på blodprøvene som gjaldt stoffskifte T4 og THS lå på 1,8 og T3 lå litt lavt . Men ikke så mye. Jeg vil begynne med Amor , men de ville at jeg først skulle prøve å øke
Jeg fikk også med Liothyronin for å prøve dette .
Men synes jeg har så mange psykiske plager og er stadig så irritabel, sint, fjern, følesløs inni meg, likegyldig , urolig inni meg. Ligger av og til og føler at kroppen dirrer helt innvendig. Helt rart.
Aker snakket om mange bivirkninger rundt Liothyronin som hodepine.
Han Liothyronin en annen effekt som kan virke bedre på de psykiske plagene ?
Er litt usikker om jeg skal ta en halv tablett av denne istedet for å øke dosen. Er desperat for å bedre formen hurtig.
Noen som har gode / dårlige erfaringer ved å bruke Liothyronin i tillegg til Levaxin ?
help1
Jeg har brukt liothyronin i 10 år. Det gir for min del en forsvinnende liten bedring. Har aldri opplevd bivirkninger. Har derimot lest andre på forumet som har forsøksmessig økt dosseringen utover de tillate 20mcg og opplevd bra effekt. Jeg anbefaler deg virkelig å prøve. Her oppnår du umiddelbar effekt.
Jeg er veldig godt kjent med de psykiske symptomene du nevner. Beundrer deg for å ha et så bevisst forhold til at dette er symptomer. Selv har jeg levd så lenge med dette at jeg tror jeg skal være sånn. Ikke la det gå så langt med deg.
Jeg ser du skriver at du ba om å få prøve thyroid, husk at det er du som bestemmer når du har prøvd lenge nok. Mange ganger føles det som om pasienten ikke har noe å si. Men du har rett til å sette ned foten. For mens disse legene eksprimenterer med medisineringen din er det ditt liv som blir satt på vent.
-
Sjekket de binyrene da ? Og hvordan ?
Så skal jo stoffskiftet være bra for at binyrene skal kunne fungere.
Vet du hvorfor stoffskiftet ditt er lavt ?
Liothyronin kan du bare forsøke - ingen fare med det.
Men start med 5µg - altså 1/4 tablett.
Kjenner du effekt, kan du heller ta flere ganger enn å øke dosen. Iallfall i begynnelsen.
Forstår ikke vitsen med å skremme deg med dette - enten har du nytte av dette tillegget eller ikke.
Den virker innen en time og går fort ut av kroppen.
Levaxindoen skal ikke endres - Lio. skal komme som ett tillegg til denne - som et supplemang.
-
hei
Tusen takk for raskt svar . Dette forumet hjelper meg veldig
De tok blodprøver for å sjekke binyrene på Aker.
Nei jeg vet ikke hvorfor stoffskifte mitt er lavt, men det jeg ser at jeg er veldig utstabil i alle målingene og det går veldig opp og ned i TSH og Fritt T4.
Men hva skal jeg gjøre nå.....
Jeg har jo tatt 75 mikrogram Levaxin lenge nå , men synes de psykiske plagene øker.
Så begynte jeg å øke med 12,5 mikr g fire dager i uken. Men dette startet jeg med på mandag. Men så er spørsmålet om jeg skal ta en 10 mikrogram Liothyronin i tillegg ( aker anbefalte 10 , men mulig jeg skulle startet med 5 som du skriver her ) . Men her sa Aker jeg måtte vente noen måneder for at de skal se hva som har beste effekt , enten økning av Levaxin eller tillegg av Liothyronin.
Men jeg er ikke så interessert å vente ....så hvis man har erfaring med at Liothyronin fungere bedre på de psykiske plager så vil jeg starte med den halve tabletten nå.
Er litt usikker på hva kroppen tåler, for å øke dosen for mye har jeg dårlig erfaring med. Så er skeptisk til å øke Levaxin dosen samtidig som Liothyronin.....
Ja helt enig med deg at det er vi som bestemmer.
Som pasient med denne sykdommen har jeg vel erfart nå gjennom 5 år at jeg blir bare værre og værre og blir mer og mer fristet til å gå over til Armor. Tror kroppen min ikke tåler Levaxin eller at den fungerer som den skal her.
Men Aker var ikke helt negative til å gi meg Armor , men fikk ny time i september og hun ville jeg skulle vente til det. Og heller prøve Liothyronlin først.
Men tror mange av både dine og mine psykiske plager kan komme av Levaxin bruken ....
Det er de tankene jeg har gjort meg i det siste.......
-
Bare litt om hva som skjer.
Kroppen trenger et høyt nok nivå av fritt T4. Dette er nødvendig av flere grunner, en er at det skal lages nok T3.
Altså, hvis kroppen ikke klarer å lage nok fritt T3 av en full dose Levaxin - er det på tide å tenke på å ta tillegg av T3 (Liothyronin)
Så jeg mener at du må opp i en full dose Levaxin før det vil være hensiktsmessig å forsøke Lio.
Så hvorfor tar du så lav Levaxindose ?
Det er vanlig er på over 150µg - du tar bare halvparten ?
Når man starter med Levaxin begynner man gjerne på 50µg og øker med 25µg når dosen er under 100 og halvparten når den kommer over. Man kan øke hver måned.
For meg ser det ut som at du har stoppet opp på 75 og ikke fulgt opp programmet. Så har kjertlen svekket seg på den tiden og nå er du er der du startet ?
-
Hei FInn
Takk for gode råd. Jeg startet på 50 Levaxin og økte til 75 . Og skal nå øke igjen .
Problemet mitt var at jeg etter råd fra fastlegen doblet dosen fra 50 til 100 og det ble for sterk for kroppen. Derfor gikk jeg ned til 75 . Fritt T4 viser nå 15,8 så den er vel ganske grei iflg målingen . Men Aker ville ha den litt høyere derfor en økning av Levaxin med 12,5 + 75 i 4 dager i uken . For å få en beskjeden økning.
Skal jeg vente med Lio eller skal jeg ta 5 m i tillegg nå? Hva er mest hensiktmessig.....
-
Ved kjertelbetennelse vil kjertlen bruke noen år på å bli ødelagt og i denne tia vil det være vanskelig å tilpasse dosen.
Kanskje du oppdaget dette tidlig og ikke trengte så høy dose i starten. Det er fort gjort å få for høy dose da, men man kan likevel ikke gjemme helt hva som foregår.....
Lio. kan du ta akkurat når du ønsker det. Det er ikke noe iveien for å prøve om du kan hjelpes med det.
Det har en halveringstid i kroppen på en dag.
Men er likevel tiltenkt som en hjelp til de som ikke danner nok T3 av en full Levaxindose.
Så må jeg jo få si at en doseøkning på 50µg fordelt over en uke må sies å være beskjedent - kan ikke tro at det er hensiktsmessig å regulere med så lite når dosen er så lav.
Så er det jo mulighet for at man er følsom og må ta økningen i meget små steg. Flere her har meldt om at de er det.
Min e tanker omkring dette er at ma i stor grad bør finne ut av ting selv - lære seg hvordan man selv fungerer og lære seg sammenhengen mellom symptomene og doseringen.
Det er ikke så lett for andre, hverken her eller blandt kjente og venner, å gi direkte råd til andre - de vil være baert på egen erfaring, og det er nettopp det det er :
egen erfaring.
-
Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Hei Finn og andre.
Nå sitter jeg med resepten på Erfa Thyroid.
Legen på Aker vil at jeg skal start med 30 mg Erfa Thyroid hver dag + 25 levaxin .
Hvordan høres denne doseringen ut i forhold til det jeg har tatt i dag. ( i dag har jeg tatt 75 levaxin daglig + 12,5 levaxin 4 ganger pr uke + daglig 1/4 lio
Hvordan høres det ut med min nye dose. Leverte resepten i går på Apotek 1 og får Erfa på tordag. Men de hadde kun 60 mg tabletter så jeg får jo dele de i to !
Bare litt spent på erfaringer om min nye dose her ? Og er det lurt å ta både levaxin og Erfa samtidig.? Trodde jeg kun skulle ta Erfa , men legen har nok ombestemt meg når hun sendte meg brevet og resepten . Nå vil hun at jeg tar begge deler i ovennenvte dosering.
xx6
-
Hei:-)
Så kult at legen på Aker har skrevet ut Erfa, da. Grattis:) Trodde ikke de gjorde det det borte, jeg, men tar det som et hyggelig tegn på at verden går fremover!
Levaxin dosen din er 75. Offisielt/teoretisk er 1 grain erfa (60 g) lik 100 levaxin. Legen din har tatt utgangspunkt i dette virker det som, slik at du nå går på en dose som tilsvarer 75 levaxin. I praksis viser det seg imidlertid for mange- inkludert meg- at erfa ikke er like "sterkt" for kroppen som levaxin, dvs man både tåler og trenger mer av det. 1 grain erfa (60 g) er derfor en god del svakere enn 100 levaxin, mener jeg, og en god del andre stoffskiftepasienter.
For de som bare går på erfa/armour er visst gjennomsnittsdosen 3- 5 grain. Det er altså en meget lav dose du er satt på, så jeg går ut i fra at du må øke en del etter hvert.
Så lenge legen din er villig til å dosere ut fra ft4 og ft3 og ikke tsh, så er du på riktig vei. Fra tidligere innlegg her virker det som om en kvinnelig lege på Aker i alle fall ikke ser på tsh, men på de frie verdiene, når man vurderer doseøkning/reduksjon.
Ellers ser jeg du skriver at Aker har testet binyrene dine. Du er antakelig klar over at en blodprøve i denne sammenheng er meningsløs (dersom det er det som er tatt). Dersom du føler at binyrene plager deg, er det spyttprøve du skal ta, evt med tillegg av kortisolmåling i døgnurin.
Redigert; ser at du tidligere skriver; " Følte meg bare 70% bedre etter ett år og ikke 100%. Har hatt utallige infeksjoner , luftveisinfeksjoner som kyssesyke, mykoplasma, kikhoste, strektokokker, lungebetennelser de siste 2 årene." Til orientering; dette er KLASSISKE symptomer på binyretretthet. Kroppen klarer ikke å hente seg ordentlig inn fordi binyrene er for slitne.
Lykke til med overgangen!
-
Det er jo en svært lav dose du er satt på, men så var ikke den Levaxindosen du gikk på så høy fra før av heller da, og det er vel den legen tar utgangspunkt i ?
Så kan man spørre om det er korrekt å gjøre ?
Jeg går ut fra at du ikke føler deg bra på Levaxin, og at det er årsaken til at du vil prøve en behandling med Tyroide hormoner istedenfor.
Og det er nettopp hva jeg mener man bør gjøre - istedenfor - ikke begge deler. For hva er vitsen med å beholde litt av det som virker dårlig ?
Å beholde så lite av det at man ikke merker at det virker dårlig ?
Å gi legene litt rett i at Levaxin er veeeldig bra ?
Jeg kan ikke blande meg opp i legers ordinasjon, men ville selv fulgt ERFAS råd og gått rett over på Tyroidet. Og jeg ville tenkt som så, at en grunn til at jeg ikke har høyere Levaxindose er fordi det ikke virker bra i kroppen min - jeg tåler ikke så høy dose Levaxin som kroppen må ha for å fungere. Når jeg får Tyroide hormoner, vil kroppen tåle den høye dosen jeg trenger for å fungere. (glemte å få med at det derfor er store muligheter for at tyroid-dosen skal være normal av størrelse)
Slik opplevde jeg det selv.
Det var mine betraktninger, og står selvfølgelig oppe for hugg.....
-
Sitat:
Og det er nettopp hva jeg mener man bør gjøre - istedenfor - ikke begge deler. For hva er vitsen med å beholde litt av det som virker dårlig ?
Å beholde så lite av det at man ikke merker at det virker dårlig ?
Å gi legene litt rett i at Levaxin er veeeldig bra ?
Må bare applaudere for denne, Finn, og sier meg saktens enig vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Nå sitter jeg med resepten på Erfa Thyroid.
Legen på Aker vil at jeg skal start med 30 mg Erfa Thyroid hver dag + 25 levaxin .
Legen på Aker = Endokrinolog.., eller :?:
Får du Erfa på blå resept ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hvordan høres denne doseringen ut i forhold til det jeg har tatt i dag. ( i dag har jeg tatt 75 levaxin daglig + 12,5 levaxin 4 ganger pr uke + daglig 1/4 lio
Gratulerer med Erfa:wink:
Så flott at legen ville skrive det ut til degxx9
Homeopati er en behandling som baserer seg på å gi den syke uttynnede preparater....og det er i slike tilfeller som ditt at jeg drister meg til å si at dette likner homeopatmedisin.:lol:
Dosen du har nå tilsvarer:
87,5 mcg T4 og 5 mcg T3
Din nye dose tilsvarer:
42,5 mcg T4 og 4,5 mcg T3
Dette regnestykket ut i fra tablettenes innehold. Legen har halvert T4 dosen din i tillegg til å redusere T3 dosen din. Myten om at 60mg Erfa (35mcg T4 og 9mcg T3) tilsvarer 100 mcg Levaxin bør avlives, slik at ryktet om at Erfa ikke fungerer forsvinner:sad:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Gratulerer med Erfa:wink:
Så flott at legen ville skrive det ut til degxx9
Homeopati er en behandling som baserer seg på å gi den syke uttynnede preparater....og det er i slike tilfeller som ditt at jeg drister meg til å si at dette likner homeopatmedisin.:lol:
Dosen du har nå tilsvarer:
87,5 mcg T4 og 5 mcg T3
Din nye dose tilsvarer:
42,5 mcg T4 og 4,5 mcg T3
Dette regnestykket ut i fra tablettenes innehold. Legen har halvert T4 dosen din i tillegg til å redusere T3 dosen din. Myten om at 60mg Erfa (35mcg T4 og 9mcg T3) tilsvarer 100 mcg Levaxin bør avlives, slik at ryktet om at Erfa ikke fungerer forsvinner:sad:
Jeg tar 112,5µg levaxin daglig - og ble forespeilet 60mg erfa + 50µg levaxin om jeg går over til kombinasjonsbehandling...
Jeg håper at den dosen du har fått er bunnen i en opptrappingsdose. (Som skal økes raskt.)
-
Jeg mener jo Blondie er inne på et viktig aspekt.
Legene er motvillige til Tyroid behandling fordi det ikke produseres av deres støttende synetiske legemiddelindustri. Den saken er klar.
Er det da virkelig sånn, at ett av "kampmidlene" er å dosere den tyroide behandling for lavt, slik at pasienten det går ut over har følelsen av å ta et selvstendig valg og innse at Levaxin var tross alt bedre ?
Vel - teori og praksis.
De leger jeg kjenner er genuine fagmennesker. Noen av dem jeg har kjent var innsmittet av gale holdninger fra alle de "selgere" de møte i hverdagen.
Jeg betviler ikke at de gjorde så godt de kunne, altså ut fra det som ble forelagt.....
Jeg mener bestemt å se at tiden taler for at men ser med andre øyne på behandling med tyroide hormoner. Iallfall blandt noen leger.
resultatorientert behandling er vanskelig å gå imot, men må ha et visst volum før det blir anerkjent.
Jeg tror og håper at vi er på vei.
Så får en håpe at tilstøtende behandling følger etter....
-
Hei
Takk for alle gode svar, men hva gjør jeg.
Er enig at det høres mest fornuftig ut å kun bruke Thyroid , men hvor mye skal jeg begi meg ut på ? Hm... skal ned å hente tablettene nå.
Nei , fikk de ikke på blå resept , så det koster ca 1100,- for 60 mg og 100 tabletter. Meningen er at jeg skal dele de 60 mg i to
Nei nå ble jeg usikker på hvor mye jeg skal starte med ?:lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hei Anisia
Tusen takk for svaret ditt. Jeg veier ca 65 kg .
Da burde dit T4-behov ligge på (lidt oprundet) 150 mcg/dag
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Takk for alle gode svar, men hva gjør jeg.
Er enig at det høres mest fornuftig ut å kun bruke Thyroid , men hvor mye skal jeg begi meg ut på ? Hm... skal ned å hente tablettene nå.
Nei , fikk de ikke på blå resept , så det koster ca 1100,- for 60 mg og 100 tabletter. Meningen er at jeg skal dele de 60 mg i to.
Det er meget dyrt og meget lidt Thyroid for pengene. Hvordan i alverden skal du kunne fungere på 2 x 30 mg Thyroid/dag, når dit behov er meget større? Ved denne læge overhovedet hvordan Thyroid skal administreres?
Min frygt er, at du får det værre af at erstatte din "normale" dosering af T4 med 60 (sølle) mg Thyroid. tro2 Thyroid er kun en mirakelmedicin i tilstrækkelig dosering.
-
Tips;
- Bokser med 500 tabletter koster ikke langt unna de med bare 100 i. Ikke alle apotek selger bokse på 500, så spør om dette først.
- Vær også obs på at det også er mye rimeligere å kjøpe tabletter med høye doser fremfor de med lave- koster nesten det samme
.
-
Jeg vil nesten si at de som ordinerer ERFA bør skrive ut både 60mg og 125mg og gjerne i 500stk bokser. Det blir ikke mye dyrere enn å skrive ut i 100stk.
Dette fordi en dose ligger på mellom 125 og 250mg og 125mg tabletten er så og si umulig å dele.
En gjennomsnittlig dose på 185mg (3Grain), altså en av hver styrke hver dag, vil da holde i 500 dager for omlag 3000kroner (kr.6/dag)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Nei , fikk de ikke på blå resept , så det koster ca 1100,- for 60 mg og 100 tabletter. Meningen er at jeg skal dele de 60 mg i to
Nei nå ble jeg usikker på hvor mye jeg skal starte med ?:lol:
Jeg startet slik ifjor, men økte så fort jeg følte for,
men jeg hadde ikke brukt annen medisin i forkant, slik som du har.
Synd å kjøpe noe mindre enn 500 tabletter :|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
:lol: xx9
Jeg vil bare legge inn en kommentar om at alle disse tabellene man ser og bruker for å omregne erfa til t4 verdier, er jeg meget skeptisk til!
Det de fleste oppdager på erfa, er at man må se helt bort i fra tsh verdier, og kjenne på formen! Ellers blir ikke behandlingen på din kropps premisser. Bare gjentar at de fleste må opp i styrker på over 185 mg for å få det bra. Og ikke glem binyrene dine :) Lykke til, og gratulerer med erfa!