hei! Glad jeg fannt dere.
Hei alle sammen!
jeg har netopp funnet dette forumet og håper jeg vil få mye glede og hjelp av å være her.
siden jeg er et "forummenneske" burde dette være midt i blinken for meg!
jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen. jeg var da så nedbrutt at jeg var på grensen til å kunne fungere i det hele tatt. at jeg kjørte bil var egentlig uhyrlig!
jeg ble gravid for fire år siden og fikk da mye høyere stoffskifte for å gå over i en berg og dalbane etter fødselen. jeg går nå på halvparten av levaxindosen jeg gikk på før graviditetn og sliter med mange symptomer på tross av "fine prøver". jeg har svimmelhetsannfall, hodepine daglig, humørsvingninger, er ofte kraftløs og glemmer veldig mye. jeg har knapt nok korttidshukommelse.
i tillegg sliter jeg selvfølgelig med altfor stor overvekt som jeg er veldig motivert til å gjøre noe med, men ikke fåt til.
grunnen til at jeg er såpass motivert er at vekta mi går på helsa løs. jeg sliter medbelastningskader på knær og rygg bl.a.
jeg vil gjerne hatips fra dere om dere har funnet ting som fungerer for å komme i bedre stabil form og om ting som kan hjelpe meg i kampen mot de 17 kg jeg har satt meg fore å bli kvitt.
og ellers er jeg bare glad jeg fannt dere. tipper dette er en god plass å være for en med min diagnose.
noen som kan hjelpe meg å tolke prøvesvar?
jeg ringte netopp for å få ny legetime ogpåfylle av levaxin og fikk kontordama til å lese opp siste prøvesvar for meg tatt like før sommeren.
de varsom følger:
TSH=0,18
T4=16,6
T3 (i februar)=5,2
noen som kan si meg om dette er nogenlunde bra eller ikke?
ifjor høst og vinter lå TSH på" ikke lesbar" og jeg halverte medisinen mine. følte meg ikke bra da, men føler meg ikke bra nå heller...
skal til legen... hvilke prøver bør jeg be om?
jeg skal til legen igjen neste uke og tenkte å forlange at det blir tatt mer prøver enn vanlig....
jeg sliter som dere sikkert har fått med dere med masse symptomer uten at jeg vet hva som forårsaker dette siden "prøvene er så fine..." :roll:
jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med hvilke prøver jeg skal be om... i tillegg til TSH, T3 og T4 selvfølgelig!
symptomene jeg sliter med er:
-vektøkning
-tretthet
-konsentrasjonsproblemer
-kognitive problemer som manglende begrepsforståelse (en gang visste jeg ikke hva en varebil var :roll: )
-blackouts - jeg detter ut av sammenhenger og "fryser" i et sekund eller noe sånnt
-fingrenen stivner og "fryser" i en stilling. etter noen minutter kan jeg riste den løs igjen.
-svært dårlig kortidshukommelse
-tørre øyne
-tørr og kløende nese (slimhinne)
-svettetokter
-labilt ustabil
-leddsmerter og stive ledd
-manglende libido
-mye håravfall
-sprø negler
-hovne øyne (sprenger)
-feberfølelse
-utmattethet
-tiltaksløs
-lysømfintlig
-støyømfintlig
-svimmel (kan ikke kjøre bil i perioder)
-synsproblemer med flekker og duse områder (har påvist bra syn; +0,5 0g +.,25)
-nattblind
-problemer med dybdefølelse, særlig i mørket, da jeg nesten alltid tråkker feil fordi jeg ikke klarer å avgjøre hvor langt det er ned til bakken. :(
det er sikkert noe jeg har glemt også...,men kommer ikke på noemer for øyeblikket :oops:
kan dere hjelpe meg med tips?
jeg tenkte å printe ut denne listen + listen over prøver jeg vil ha tatt... er det en god ide?
hva skjer egentlig med oss etterhvert...?
jeg vurderer nå å presse på for legen min for å få testet ut andre medisiner enn levaxin..., dvs armour eller liothyrin (rett skrevet?)
i den forbinnelse regner jeg med at det blir problemer med rett dosering før jeg finner rett sted å være... :roll:
og da kommer spørsmålet jeg hele tiden har vært redd for å stille... hva betyr dette for kroppen min? hva er prognosen med denne diagnosen og hva har det å si for prognosen om jeg er høyt eller lavt medisinert?
er ikke sikker på om jeg vil vite svaretpå disse spørsmålene, men jeg føler at det er på tide at jeg spør...
10 år uten å vite er egentlig nok... :(
jeg forstår det slik at flere her drivermedselvmedisinering i den forstand at dereregulerer dosene selv, kjøper armour på nettet istedenfor påapotek via resept osv... er det trygt? kunne godt tenke meg å testemeg litt frem selv, men tør ikke fordi jeg er redd for å dø rett og slett... hva er det verste som kan skje? ved moderate eksperimenter da så klart... :roll: kan man dø av dette? eller???