Er det normalt med mer hjertebank i oppstarten av Erfa??
Jeg har merket mer hjertebank i oppstarten av nye medisiner. Jeg har gått fra Levaxin til Erfa Thyroid og økt Erfa-dosen fra 15 mg til 30 mg til 45 mg.
Siden hjerterytmen løp løpsk og pulsen plutselig er skikkelig høy (går opp og ned, men veldig høy i det siste), dalte jeg ned på 30 mg igjen og vurderer å trappe ennå mer ned, men hva er normalt i oppstarten?
Dette er en helt ny medisin for meg som jeg aldri har prøvd før.. Etter snart 8 år med lavt stoffskifte, har jeg nå fått prøve den roste Erfa'en..
Skal kroppen min avvise også denne medisinen, eller hva er det?? :cry:
Øker jeg dosen viser blodprøvene mine forhøyet stoffskifte og formen blir bare mer hjertebank og urolige netter, det er min erfaring da jeg økte Levaxin fra 50 - 75 mcg....
HJELP, jeg blir halvveis sprø!
Sv: Er det normalt med mer hjertebank i oppstarten av Erfa??
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Dette er en helt ny medisin for meg som jeg aldri har prøvd før.. Etter snart 8 år med lavt stoffskifte, har jeg nå fått prøve den roste Erfa'en..
Det er ikke et nyt medicin, men i virkeligheden er Levaxin halvdelen af Thyroid. Resten i Thyroid er T1, T2, T3 og Calcitonin, du var nødt til at undvære i behandlingen med Levaxin. Når du har levet længe nok med underskud af T3 - er det soleklart, at du så skal mærke en forskel nu. Men det er også soleklart, at det går over igen.
Det som sker er, at du nu får også T3 med i tabletten, og skulle man få lidt hjertebank, plejer det gå i ro af sig selv efter nogle timer eller 1-2 dage. Ved mere kraftig hjertebank, er det bare om at springe en eller to dage over, og så starte igen på lidt mindre dosis. Indtil kroppen venner sig til, at hjertet og kredsløbet fungerer "stærkere" end før, men det kræver en tilvænning, ikke mindst mentalt.
Når man i årevis ikke kunne høre sit eget hjerte, ja, så er det noget man lægger mærke til når man genopdager at man har et hjerte, kan jeg hilse og sige. :mrgreen:
Derudover dur gamle måder at tolke blodprøverne på ikke når man behandles med Thyroid og man skal ikke jo-jo-justere dosen op og ned, lige så snart TSH bliver "for lavt" eller FT4 "for højt" i sammenligning med Levaxinbehandlingen før. Kun symptomerne eller deres fravær, som bør bruges til at bedømme doseringstatus. Man skifter til Thyroid fordi man har brug for at blive bedre, ned man var med Levaxin, og man må derfor også være indstillet på, at man kommer til at mærke omstillingen, idet hele kroppen nu lige pludselig skal lære (pånyt) at nyttiggøre de 3 T-hormoner og Calcitonin, kroppen hidtil skulle klare sig uden. Selvfølgelig kan det mærkes. For nogle mere, for andre mindre (jeg mærkede ingenting), men fælles er det, at man bør holde styr på sin panik og lade kroppen/tiden finde sig tilrette med de hormoner den hidtil har manglet.
Men jeg kender også syge, der i den grad har lært at leve med deres lave stofskifte, at de ikke kunne klare overgangen til Thyroid, fordi det krævede af dem en ny tilvænning og en panikstyring, de ikke mente de kunne magte. De er derfor vendt tilbage til Eltroxin og alle symptomerne, fordi det var lettere for dem at udholde, at udholde frygten-for-det-ukendte ved Thyroid. Sådan kan man også gøre det vedikke1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Når man i årevis ikke kunne høre sit eget hjerte, ja, så er det noget man lægger mærke til når man genopdager at man har et hjerte, kan jeg hilse og sige. :mrgreen:
Haha, du kan få vendt det til noe positivt :D
Nei nå fikk jeg lyst til å klemme deg!!!!! xx6
Tuuusen takk, det burde jo være opplagt at kroppen får en ny opplevelse å forholde seg til!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Men jeg kender også syge, der i den grad har lært at leve med deres lave stofskifte, at de ikke kunne klare overgangen til Thyroid, fordi det krævede af dem en ny tilvænning og en panikstyring, de ikke mente de kunne magte. De er derfor vendt tilbage til Eltroxin og alle symptomerne, fordi det var lettere for dem at udholde. Sådan kan man også gøre det vedikke1
Mener du at det handler om mental styrke og om man klarer å forholde seg til overgangen så vil kroppen tilslutt vende seg til forandringen?
Jeg har lest av Dr.Flytlie at pasienter med lavt blodtrykk kan være veldig sensitive på medisinforandringer, så egentlig burde jeg tenkt meg litt mer om, men det er godt å få litt bekreftelse på at jeg ikke er så på ville veier som jeg har trodd kram1
Hvordan gjorde du overgangen da Flower ?
Stoppet du helt med Levaxin noen dager før du startet på ERFA, eller gikk du bare rett over ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Nei nå fikk jeg lyst til å klemme deg!!!!! xx6
Jeg har da "klemt" dig hele tiden. Det er måske derfor du fik hjertebank nenex:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Mener du at det handler om mental styrke og om man klarer å forholde seg til overgangen så vil kroppen tilslutt vende seg til forandringen?
Jeps! Styrke mere eller mindre, men først og fremmest en erkendelse af, at det er netop forandringer man går efter, når man skifter til anden behandling, og så nytter det lidt eller intet, netop at blive bange for tegn på at "noget sker" dvs. forløbere for de samme forandringer, man ellers går efter, vel?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
...så egentlig burde jeg tenkt meg litt mer om, men det er godt å få litt bekreftelse på at jeg ikke er så på ville veier som jeg har.
Du er ikke på gale veje, Flower kram1 og du skal være opmærksom, men ikke overfikseret, idet det første lærer man af (godt) mens det andet bliver man angst af (skidt).
Hvis jeg var dig i dag, i nat, ville jeg finde en god ekstra pude eller hynde, og rette sengen til, at der blev en mild stigning i niveauet ca. fra lænden og op, hvor hovedet hviler. Det hjælper rigtig meget når man (uanset årsagen) kan høre sin hjerterytme + ligger man lidt højere, hvilket giver nemmere og roligere åndræt. Det er ret vigtigt når man oplever noget uvant, som du jo gør med disse sager i dag.
Jeg har selv to vidunderlige puder fremstillet af det "kloge" skum, der former sig selv efter kroppen bare ved kropsvarmen, og på dage med for lidt Thyroid (i forhold til aktiviteterne), kan jeg godt finde på at sove lidt højere end jeg plejer, netop fordi det hjælper på disse ting.
Natti natt når du kommer så langt, Flower kram1
n'Finn, jeg var uten Levaxin en hel måned. Skulle trappe ned og starte helt på bunn, sa legen.
Så startet jeg på Erfa.. 1/2 tabl. (15mg) i 3-4 dager, så gikk jeg opp til 1 tabl. i én uke, så økte jeg til 1 1/2 tabl.. men da ble jeg litt engstelig for jeg tenkte at nå går det helt skeis ettersom halsen er vondt, hjerte hopper, hodet hverker og når jeg kjører bil er det akkurat som om jeg føler en viss aktivitet oppi hypofysen. Synet er litt rart når jeg kjører bil... :shock:
Jeg var, i følge blodprøvene mine overdosert på Levaxin da jeg gikk på 75 og 50 mcg og følte meg jo heller ikke bra.. Legen min syntes det var rart, at ikke antistoffene stangnerte litt når jeg plutselig hadde for høyt stoffskifte, for det skal vanligvis skje, sa han. På meg har det skjedd det motsatte.. Det har økte veldig på bare én mnd.
Anti-TPO'en har økt fra litt over hundre til litt over 300! Jeg tør ikke tenke på hva det er neste gang, men nå føles det ikke bra.
Noen tanker? Blir det vondt før det blir bedre?
Håper det er forståelig hva jeg mener, føler jeg er litt glemsk og dårlig på ord om dagen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
n'Finn, jeg var uten Levaxin en hel måned. Skulle trappe ned og starte helt på bunn, sa legen.
Det var ikke smart! desp1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg har da "klemt" dig hele tiden. Det er måske derfor du fik hjertebank nenex:
nenex:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Du er ikke på gale veje, Flower kram1 og du skal være opmærksom, men ikke overfikseret, idet det første lærer man af (godt) mens det andet bliver man angst af (skidt).
Hvis jeg var dig i dag, i nat, ville jeg finde en god ekstra pude eller hynde, og rette sengen til, at der blev en mild stigning i niveauet ca. fra lænden og op, hvor hovedet hviler. Det hjælper rigtig meget når man (uanset årsagen) kan høre sin hjerterytme + ligger man lidt højere, hvilket giver nemmere og roligere åndræt. Det er ret vigtigt når man oplever noget uvant, som du jo gør med disse sager i dag.
Jeg har selv to vidunderlige puder fremstillet af det "kloge" skum, der former sig selv efter kroppen bare ved kropsvarmen, og på dage med for lidt Thyroid (i forhold til aktiviteterne), kan jeg godt finde på at sove lidt højere end jeg plejer, netop fordi det hjælper på disse ting.
Natti natt når du kommer så langt, Flower kram1
Tuusen takk :) Du har et stort og oppmuntrende hjerte, Anisa kram1 hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det var ikke smart! desp1
Det var fordi.. Jeg økte både østrogendosen , samt startet på Levaxin samtidig (etter et opphold på Levaxin ett helt år :shock: - Lang historie hvorfor det ble slik..) , men dårlig kommunikasjon mellom gynekologen og legen endte med at jeg fikk så voldsomme bivirkninger og ble dårlig, så for å ta tak i hva som ga meg så store plager, måtte jeg trekke fra alt jeg hadde startet på, plukke medisinene fra hverandre og bare prøve en ting av gangen så ikke kroppen min skulle få dobbelt sjokk.
Så, nå er det bare stoffskiftemedsin for å se hvordan det virker på kroppen, før jeg skal øke østrogendosen min på nytt.. Tar fortsatt østrogen, men bare en liten dose. Må ha mer for jeg har lave østrogenverdier, men må finne ut av hva som gjør meg bedre/ dårligere. Krysser jo fingrene for at Erfa vil hjelpe meg, men har blitt så usikker på alt, men det hjalp veldig å høre at man kanskje får en down-periode før man blir bedre :)
En hel måned ?
Det kaller jeg for "overkill".
Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke.
Og jo - jeg var livredd for dette.......
Var.....
Du hadde en anelse om at oppstarten burde gå forsiktig, men jeg kan ikke se fornuftige grunner til å vente mer enn en uke.
Noen dager bør være nok.
De fleste kan antagelig gå rett over, og det er jo en fordel å øke dosen så fort kroppen vil akseptere.
Så synes jeg dosen din var liten ?
Når jeg hører odret hjertebank så tenker jeg uvergelig på at da har man også høy hvilepuls. Disse to symptomer samtidig borger for høy dosering.
Likevel vet jeg jo at man godt kan få hjertebank ved alt for lav dose.
Da er hvilepulsen lav - og har men dette er dosen for lav.
Legg deg tilbake i godstolen i noen stille minutter og ta pulsen på halsen i 15sekunder og x med 4. Start å telle på null.
Hvor høy er pulsen din ?