Mistanke om hypothyreose. Hvilke prøver bør jeg kreve?
Hva er referanseverdier?
Det er statistiske grenseverdier på 2,5 percentil. De lages av blod fra antatt friske personer og grensverdiene settes ved øvre og nedre 2,5%
Hva er anti-TPO?
En plodprøve som avslører om du har kjerteldestruktive antistoffer. De er av autoimmun type og ødelegger kjertelens produksjonsevne.
Hvilke prøver bør jeg kreve?
Har du ikke tatt noen bør du i tillegg til funksjonsprøvene fT4, fT3 og TSH også ta sekundære prøver som kolesterol og karotener. Så bør ferritin og B12 være litt høyere enn vanlig for oss med lavt stoffskifte.
Antistoffer bør en også ta , anti-TPO og TRAS.
Bør jeg kreve å komme til spesialist?
Legen får ikke lov i send deg til spesialist hvis du ikke har spesielle problemer.
Bør jeg prøve kombinasjonsbehandling med litothyronin?
Levaxin er hormonet T4. Dette må omdannes til T3 før kroppen kan bruke det. Hvis kroppen ikke klarer å lage nok fritt T3 av en passende Levaxindose er tide ionne til å prøve om du kan hjelpes av Liothyronin.
Er det lurt å spise kosttilskuddet sammen med Levaxinen om morran?
Kalsium og jern må ikke tas sammen med Levaxindosen.
Du bør også passe på at det ikke er jod i tilskuddet.
Mistanke om hypothyreose. Hvilke prøver bør jeg kreve?
Søgning på forummet, søgeord: sekundære blodprøver, gav følgende 5 resultater:
Sitat:
Ved hypothyreose:
Øgede værdier af:
- S-Kolesterol
- S-Triglyserider
- S-CK
- S-LD
- S-CEA
- S-ASAT
- S-Prolaktin
Reducerede værdier af:
- S-Alkalisk fosfatase
- S-SHBG
- Hemoglobin
Kilde:
Denne tråd, indlæg 28 af Marina73
Sitat:
Sekundære prøver som :
Tot. kolesterol
SHBG
karotener
.....det er mange flere som påvirkes av stoffskifet, en kan en jo spørre.
25-OH D3 er sikker også lurt.
De prøvene som tas i forbindelse med ureg. TSH oppførsel er gjerne sykehustester så vidt jeg vet da....
Kilde:
Denne tråd, indlæg 4 af n`Finn
Sitat:
Stoffskiftesituasjonen påvirker hele kroppen og dette kan måles i mange blodprøver. Noen få eksempler husker jeg :
Kolesterol blir gjerne høyt - SHBG - Ferritin - B12 - og det er mange flere som endrer seg. Også mineraler (kobber).
Jeg synes det er viktig for deg å vite noe om kroppens reaksjon på stoffskiftet, og det får du med å ta en utvidet blodprøvestatus av slike sekundære parametere og å følge med på vektutviklingen og morgentempen.
Vil også si at når alle prøver er på kanten så må det få det til å ringe noen bjeller et sted. Skal ikke være slik. Gå på
www.furst.no finn analyseliste og klikk på forklaringslinkene. Det står utrolig mye der om hvordan prøver skal tolkes.
Kilde:
Denne tråd, indlæg 7 af n`Finn
Sitat:
Sitat:
Hvilke prøver bør jeg kreve?
Har du ikke tatt noen bør du i tillegg til funksjonsprøvene fT4, fT3 og TSH også ta sekundære prøver som kolesterol og karotener.
Så bør ferritin og B12 være litt høyere enn vanlig for oss med lavt stoffskifte.
Antistoffer bør en også ta , anti-TPO og TRAS.
Kilde:
Denne tråd, indlæg 2 af n`Finn
Sitat:
Det som er viktig for leger er å få utslag på noen blodprøver. De stoler mer på det enn på sykehistorien og en symptomfortelling. Slik er det bare.....
Prøv å få tatt antistoffprøver når du skal til legen. Viktig for deg er anti-TPO og TRAS. De sier noe om helsetilstanden til kjertelen.
Funksjonsprøver som TSH, fT4 og fT3 sier noe om hvor godt kjertelen produserer hormoner.
Så er det en del mer sekundære prøver som sier noe om hvor godt kroppen liker seg under den nåvørende stoffskiftetilstanden. Feks. Kolesterol og karotener øker ved lavt stoffskifte. SHBG og totalkalsium øker ved høyt stoffskifte. Det finnes flere slike markører.
Kilde:
Denne tråd, indlæg 4 af n`Finn
Flere bidrag? xx9
Sv: Mistanke om hypothyreose. Hvilke prøver bør jeg kreve?
Så er der mit svar til Jente25 i en ældre tråd Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?:
Sitat:
Se hvad Mark Hyman skriver om de nødvendige prøver man bør foretage når der foreligger så stærke tegn (som dine) på et for lavt stofskifte:
- Thyroideastimulerende hormon (TSH) (det ideelle er mellem 1 og 2 mU/l)
- Fri T4 og fri T3 (det inaktive og det aktive hormon)
- Thyroidea-antistoffer (TPO), som kigger efter en autoimmun reaktion, der ofte forbliver udiagnosticeret, hvis andre test er normale, da lægerne ikke rutinemæssigt tjekker dette.
- Eventuelt en test, der kaldes thyroideaudløsende hormon (TRH) stimulationstest.
- Eller en 24-timers urintest for fri T3, som kan være nyttig ved tilfælde, der ellers er vanskelige at diagnosticere.
Han skriver yderligere:
"Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt.
- 19A antigliadin antistof test
- IgG antigliadin antistoffer
- 19A antiendomysium antistoffer
- Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
- Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
- HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet
Nora ved en hel masse om "gluten/cøliaki-vinklen" på stofskiftesygdom og min egen, mangeårig erfaring siger mig, at alle stoffskiftesyge, mere eller mindre har dette problem, også selv om de mest anvendte enkeltprøver ikke bekræfter det. Under alle omstændigheder er overgang til en kost fri for
hurtigt omsættelige kulhydrater bedst for stofskiftesyge.
Sv: Mistanke om hypothyreose. Hvilke prøver bør jeg kreve?
Takk for info. Jeg er fornøyd med min fastlege på nesten alle plan, men det sitter langt inn å sende meg videre til spesiallist pga dette. Ikke engang i Amerika får en medisiner med så fine prøver sier han. Vel, i mellomtiden ligger jeg rett ut. Barna seiler sin egen sjø, men tenker jeg får god hjelp på Balderklinikken.
God påske.