Disse prøvene - er helt grønn jeg
Jeg ser at det stort sett snakkes om tre prøver man bør ta for lavt stoffskifte, TSH, T3 og T4. Jeg har tatt prøver 3 ganger, og de to første gangene var jeg akkurat innenfor normalområdet. Men nå den siste gangen sa legen at den ene var akkurat innenfor, mens den andre var utenfor normalområdet. Derfor begynte jeg på Levaxin 25 mikrogram.
Men han snakket altså bare om to prøver. Hvordan kan det ha seg?!? I dag var jeg og tok oppfølgingsprøver, og da var det krysset av 3 kryss.
Hva skal disse verdiene være? Og er en over eller under når en har lavt stoffskifte? Tror jeg har forstått at TSH bør være lav, og er høy hos de med hypo, mens de andre er lave hos oss?!?
Som dere forstår er jeg helt grønn her. Jeg har aldri fått noen tall på disse prøvene, bare fått vite om de ligger innenfor eller utenfor. Skal jammen be om tall denne gangen.
Depresjon og lavt stoffskifte
Jeg ser at det er mange tråder om depresjon her, og lurer på sammenhengen. Er depresjon en bivirkning av medisinene, et symptom på sykdommen, en konsekvens av sykdommen eller en vanlig tilleggslidelse?!?
Jeg har selv vært sykemeldt for depresjon i lange tider nå, og fått medisiner uten at det har hjulpet noe. For en tid tilbake fikk jeg mast meg til å ta stoffskifteprøver, og de viste altså at jeg burde begynne med medisiner.
Nå lurer jeg på om alt egentlig henger sammen med stoffskiftet og ikke er en depresjon i det hele tatt (i så fall er det jo ikke så rart om medisinene ikke virker), eller om det er begge deler.
Er det noen av dere kloke og erfarne menneskene som kan si noe her?
Jeg er litt i tvil om jeg faktisk har hypothyreose
Jeg er 32 år, gift og mor til to skjønne små, gutt på 5 år og jente på snart 2.
For fem uker siden fikk jeg svar på at den ene av prøvene mine var utenfor normalområdet, slik at jeg kunne begynne på Levaxin. Har tatt to prøver tidligere de siste to årene, men de var begge så vidt innenfor normalen. Legen var veldig i tvil, men siden jeg har følt meg så ekstremt slapp, så bestemte han seg for å la meg prøve.
Så jeg er litt i tvil om jeg faktisk har hypothyreose, men håper faktisk det, slik at jeg kan få hjelp til å få tilbake kreftene og energien, eller iallfall ha en grunn til at jeg er så trøtt, sliten, kald, deprimert...