Fritt T4 8,5 - Har jeg lavt stoffskifte?
Fritt T4 - 8,5
TSH - 2
Jente 24 år med cøliaki.
Jeg tok blodprøver på mye forskjellig forrige uke, som oppfølging på cøliakien. Jeg kan ikke si om jeg har noen symptomer på hypothyreose ettersom kroppen min har forandret seg mye til det bedre etter at jeg begynte på glutenfri diett i mars. Har ikke anemi lenger, så jeg er ikke i nærheten så trett som jeg var før.
Men, det jeg tenker selv at kan være et symptom, er at jeg har problemer med å slanke meg. Jeg trener 4-5 ganger i uka og sykler over alt jeg drar, spiser normalt med mat, og holder meg borte fra fett og sukker, men blir ikke noe tynnere.
Fikk resultatene da jeg ringte legen i dag, men sekretæren mente det ikke var noe galt med dem ettersom TSH var normalt og legen allerede hadde sett på prøvene, men siden hun ikke hadde kontaktet meg så var det nok ikke så farlig.
Jeg har flere tilfeller av hypothyreose i familien, tanten min begynte på medisiner da hun var 28 år.
Så hva sier dere eksperter??? Hva betyr det at TSH er normalt, men fritt T4 litt lavt? Skal jeg kreve å få tatt flere tester hos legen? Vil verdiene bli lavere dersom jeg ikke gjør noe med det, eller er det noe som holder seg noen lunde konstant?