Hei. Jeg har gått med stoffskifteverdier i grenseland i ca 10-13 år. har ikke blitt fulgt opp av sammen lege pga endel flytting i årenes løp. Siden våren 2009 har jeg hatt samme lege. Jeg har slitt med de klassiske symptomene i årevis; Tretthet, stort søvnbehov, utrolig sliten selv om jeg sover 12 timer, manglende initiativ, depresjon, muskel- og leddsmerter. Nedsatt hukommelse, nedsatt konsentrasjonsevne, manglende initiativ. Fryser mye. Kraftig snorking, heshet, klumpfølelse i halsen, Dypere stemme. Stresset hele tiden, og vanskelig med å takle konflikter. Forverret astma og blir sengeliggende av forkjølelse. Kraftig PMS, jeg har fått konstatert PMD, den alvorligere formen, premenstruell dysforisk forstyrrelse, som affiserer 3 - 8 % av dem som lider av pms.... hjelp..... og har da symptomer som væskeansamling i kroppen, hevelser ulike steder, oppblåst mage, magesmerter, vektøkning, ryggsmerter (særlig i korsryggen), hodepine og lite energi. Astma og allergi blir forverret. Konsentrasjonsvansker, anspenthet, rastløshet, mye irritabilitet særlig når jeg blir stresset, aggresjon, følelsesmessig ubalanse, store humørsvigninger, angst, depresjon, økt appetitt, gråtetokter, søttrang og søvnproblemer og selvmordstanker.. I tillegg lavt blodtrykk. Bomull i hodet...
Selvfølgelig har det oppstått problemer i familielivet. I graviditeten var jeg nokså stabil, men etter fødselen i okt`2010 ble jeg verre igjen. Stressfaktorer det siste året har vært kolikkbaby, flytting da barnet var 1 mnd og ny jobb etter permisjonen, dvs 3 nye jobber(sommerjobb da babyen var 9 mnd, jobbet 1 mnd på en plass jeg ikke trivdes og har nå jobbet 3 mnd i min nåværende jobb. Og nå vil min mann skilles pga disse problemene, han orker ikke mer... jeg skjønner han, men elsker han jo.... hjelp!!
Legen min sier at jeg har Hashimotos, og ut i fra prøvesvarene ikke så mange ille symptomer og tenker at jeg ikke trenger medisiner. Men jeg har jo ille symptomer!!
Han tenker det er pms som er problemet. Jeg har prøvd antidepressiver før, men følte meg så avflatet. Nå tester jeg ut munkepepper og føler det hjelper.
Jeg er så sliten og klarer ikke lese og tenke, spise, trene(?)..... 1 ukes sykemelding nå, og meklingsmøte ift barnet i morgen.
Jeg har fått meldt meg på et kurs om Hvordan leve med lavt stoffskifte, og i morgen skal jeg bestille hastetime til gynokolog.
Noen av dere med lavt stoffskifte/hashimotos og andre som har noen ord/råd/veiledning/tanker til meg??
På forhånd takk!
Huff dette ble mye rart, men energien på bunn og vil ut av denne situasjonen!!!
Mine prøvesvar:
des 2011: sept 2011 mai 2011 nov 2010 mai 2010(gravid) jan 2010(gravid)
Fritt T4 15,4 14,7 12,8 14,5 12,8 16,8
TSH 4,0 4,6* 5,7* 0,93 2,4 3,6
Ferritin 20 47 95 14 61
Fritt T3 4,1
S-A-TPO 545*
B12 672 425 330
Metylmal 0,16*
Homocyst 5
Magnesium 0,71
Kolesterol 6,4*

