Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)
det er på alle forumene og på thyroid.about.com at Oprah skrev i Oprah-bladet omsine stoffskifteproblemer, både hyper og hypo.
Pussig nok tok hun fri og drakk soyamelk nylig når det var ille...
Kommentarer finner du på http://thyroid.about.com og på forumene.
Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)
Oprah sa noen rare ting på showet sitt igår. Stoffskifteproblemer kommer av at man undertrykker følelsene sine elelr ikke uttrykker seg som man skulle og sånt vås...
http://thyroid.about.com/
""In many women thyroid dysfunction develops because of an energy blockage in the throat region, the result of a lifetime of 'swallowing' words one is aching to say. In the name of preserving harmony, or because these women have learned to live as relatively helpless members of their families or social groups, they have learned to stifle their self-expression....It's no coincidence that so many more women than men have thyroid problems. Thyroid disease is related to expressing your feelings..."
(senere vil artiklene kunne finnes igjen i oktober-arkivene)
http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... ab-thyroid her på forumet diskuteres det livlig. Oprah har også et forum og de går over dit for å si sin mening...
Re: Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)
Sitat:
"In many women thyroid dysfunction develops because of an energy blockage in the throat region, the result of a lifetime of 'swallowing' words one is aching to say. In the name of preserving harmony, or because these women have learned to live as relatively helpless members of their families or social groups, they have learned to stifle their self-expression....It's no coincidence that so many more women than men have thyroid problems. Thyroid disease is related to expressing your feelings...
Siden hun holder kjeft om det meste liksom og har en underdanig plass i universet vårt :lol: :lol: :lol:
Ok til en liten grad kan jeg skjønne at undertrykte følelser kan skape stress som igjen kan... Men det er så fjernt vil jeg si, at sjansen er ufattelig liten for at det er grunn til thyreoideasykdom. Og det er garantert ikke grunnen til at det er flere kvinner enn menn!
Ikke vet jeg hvem som har snakket med henne om sykdommen, men de har ikke styr i hvert fall! :roll:
Men, en fin måte å legge skylden på dem som har sykdommen. Dette er noe en selv har påført seg selv. :wink:
Re: Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Siden hun holder kjeft om det meste liksom og har en underdanig plass i universet vårt :lol: :lol: :lol:
Nei, hun er vel ikke akkurat ekspert på alt hun uttaler seg om:-)
Sitat:
Men, en fin måte å legge skylden på dem som har sykdommen. Dette er noe en selv har påført seg selv.
Stress kan være så mye, ikke nødvendigvis selvforskyldt. Det har vært forsket på at stress (vonde opplevelser) i barndommen kan gi økt produksjon av CRH (cortison releasing hormone) som igjen kan føre til angst og depresjon. Jeg har ikke noen link her, men det står om det i en bok som heter "Tankebilder" av psykiater Andres Evang.
Det er også funnet ut at de barna som klarer seg best er de som har noen å snakke med om det de opplever.
De som ikke har noen å snakke med, finner andre måter å takle det på. Noen blir mer rampete, noen (ofte jenter) blir stille og innadvendte. Noen begge deler. Barna legger gjerne skylden på seg selv (jeg er ikke god nok, jeg fortjener ikke bedre, det er fordi jeg er ond), tør ikke snakke om det og undertrykker derfor sine følelser.
Så det er sikkert ikke helt utenkelig at undertrykte følelser kan ha en eller annen betydning for utviklingen av hypotyreose - for noen.