Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18

Tråd: Spirulina

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    43

Standard Spirulina

Har noen her inne prøvd spirulina(blågrønne alger) som kosttilskudd. Skal visst være "superfood" og hjelpe veldig på energien( eller mangel på). Det meste jeg har lest om det er egentlig reklame. Får lete videre etter gode artikler...

nettisen
    Alle disse dager som kom og gikk - ikke visste jeg at det var livet..

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Spirulina

Hei!
    Jeg har en bok hjemme som heter "How I Reversed My Hashimoto's Thyroiditis Hypothyroidism" , den handler om en man som ble helt kvitt sin sykdom gjennom bla. endring av kosthold, trening og diverse kosttilskudd.
    Blandt tilskuddene han sverger til er blågrønne alger (selges bl.a under navnet spirulina), det skal være det mest komplette man kan få i seg.
    Jeg var desverre så dum at jeg kjøpte pulvervarianten som man blander i vann -den smaker helt GRUSOMT! Så mitt tips er - kjøp i tablettform!

Caroline
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    43

Fikk du noe nytte av den? Eller var den alt for vond på smak?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Vel, Hashimotos er uhelbredlig da - til nå iallfall.
    Litt googling bringer fram like kritiske røster som min :
    http://www.bokrecensioner.se/059516708x

Bokrecensioner för How I Reversed My Hashimoto's Thyroiditis Hypothyroidism:
    VARNING för denna bok - köp den ej, bara nonsens
    Recenserare: Anonym Datum: 2009-02-16
    Urdålig bok!
    Humbug mer eller mindre och till noll hjälp för dem som verkligen har Hashimotos Thyroiditis. Han utnyttjar drabbade människors okunskap. Har man en autoimmun sjukdom blir den värre om man stimulerar immunförsvaret. Jag vet inte vad vitaminer gör, det är väl bra men det botar verkligen inte Hashimotos. Läs istället på om sjukdomen. Det finns bra böcker, men denna är rent skräp. Bara det att ca 40 sidor är helt blanka. Tomma, och till för att man själv ska skriva dagbok där eller nåt. Köper man en bok ska den väl fyllas av författarens text. Behöver jag en dagbok köper jag en sån själv billigare. En bok ska ha relevant innehåll. Det har inte denna. Det känns mer som han vill att boken ska se tjockare ut än vad han själv kan fylla den med genom att ha en massa tomma blad. Han påstår att vitaminer och jogging är lösning botar Hashimotos. Frågan är om han överhuvudtaget kan klassas som någon som ens drabbast av sjukdomen han beskriver. Möjligt att han feldiagnosticerats eller bara hittar på?.
    Betyget noll finns inte så jag sätter en etta. Varning med andra ord. Detta är bara skräp och fruktansvärt dålig stil av någon att utnyttja desperata, inte rikigt pålästa behövande människor som drabbats av denna sjukdom.

En "ur-ktitisk" røst dette, som det er all grunn til å være kritisk til.
    Man prøver jo å helbrede kjertelbetennelsen Hashimotos. Har lest at man har hatt visse resultater med steroider, men gjennombrudd mangler.
    Grønnsakssuppe går ikke - det er prøvd.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    43

Standard

Fant denne rapporten - og den nevnte ingenting om Hashimotos http://ecam.oxfordjournals.org/cgi/c.../full/nen058v1

Kjøpte en boks i dag for å prøve - men fikk med en brosjyre der de påstår at en dame fikk kurert sitt lave stoffskifte - boksen ser litt sånn reklamete ut - så jeg er litt usikker på det hele. Men det skal ihvertfall ikke være farlig i følge rapporten. Så da skal jeg spise grønne kapsler så får vi se. Har ingen forventninger til mirakler i hvertfall

Må bare si at jeg ikke er ute etter en kur hverken for meg selv eller andre, men skulle gjerne hatt opp energinivået litt...Så da prøver jeg "alt" bare det ikke er farlig.......trur eg...

nettisen
    Sist endret av Admin; 26-03-09 kl 22:45 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Det er jo viktig at man ikke gir opp og fryser fast i et system som ikke har evne til å hjelpe oss.
    Fint om alle som prøver noe også gir tilbakemeldinger på hvordan erfaringene var.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    43

Ser at "baremei" skriver i en tråd at jern og kalsium skal tas på et annet tidspunkt en levaxin - så dere levaxinbrukere som evt. skulle finn på å ta spirulina - spirulina inneholder jern og mye kalsium.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Jern er viktig å ta på et helt annet tidspunkt enn Levaxindosen.

Kalsium finnes bundet til flere stoffer, og det er den som er bundet til karbonat som er viktig ikke å ta sammen med Levaxin.
    Det er gjerne den som brukes i de fleste tabletter.

Kalsium i melk er ikke bundet til karbonat og forstyrrer ikke Levaxinopptaket.

Det er ikke lykkes meg å finne ut hvordan kalsium er bundet i ferskvannsalger. Kanskje er det som i melk ?
    Fint om noen poster om dette.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    43

Heisann!

Har startet dette "spirulinaprosjektet" i håp om å få litt energi til å takle hverdagen. Har knutestruma med høyt stoffskifte - sånn moderat høyt egentlig. Ble satt på neo i beg. av november. Det gikk egentlig sånn tålelig bra med meg til da - litt verre for omgivelsene. Det kan se ut til at det var neo som tok kverken på meg. Fikk slutte med dem i i slutten av februar og hadde store forventninger til at det skull bli litt lysere både i hode og i kropp. Det begynner å lysne i hodet - men kroppen sliter. Jeg blir så trøtt i kroppen når jeg utfører fysisk aktivitet. Er vant til å være fysisk aktiv - både hjemme og på jobb, men nå kommer jeg til kort og er 50% sykemeldt. Skal på Aker mandag 30.03 og håper på jodbehandling. Siste blodprøver var jo selvfølgelig perfekte:-D

Mitt mål med spirulinaen er å se om det kan gi meg litt av energien tilbake. Følger foreløpig anbefalt dagsdose - men skal visst være mulig å øke. Har ikke merket forskjell ennå - men er jo tross alt bare i startgropen. Hvilken effekt det vil ha på stoffskiftet mitt vil jeg ikke ta hensyn til med mindre det er påkrevd - mitt mål ene og alene er hvordan jeg opplever min egen situasjon. Min kunnskap om stoffskiftet - vitaminer og mineraler er så begrenset for øyeblikket at jeg kun vil ta hensyn til min egen opplevelse av hvordan det hjelper meg og de fysiske prestasjonene jeg faktisk kan måle. For å få en bedre pekepinn vil jeg slutte når glasset med kapsler er tomt - ha et opphold en måneds tid for så og starte opp igjen. Om Spirulina faktisk hjelper eller om det er placeboen som gjør seg gjeldene vil det ikke være mulig å vite noe om...

Konklusjonen er altså at mine btraktninger er høyst upålitelige og kun selvopplevde

nettisen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Samme for meg hva som virker, og hvordan - bare det virker.
    Men du sier "perfekte prøver" !
    Da skal du ihvertfall ikke håpe på jodbehandling - de som får det har gjerne prøvd alt, og har langt fra perfekte prøver. Det blir som en siste mulighet. De fleste som får det ender på Levaxin.
    Og konsekvensene oppdages ikke før etter noen år.
    Man blir ikke frisk da heller, og man kan ikke omgjøre beslutningen.

Klart at mye kan bli bedre enn slik du har hatt det, men tiden kan også hjelpe deg. Det er vanskelig å spå - især om fremtiden.

Høyt stoffskifte påvirker kroppen sterkt, og det kan ta lang tid før sekundære funksjoner normaliseres.

Så syns jeg at du skulle få ro og tid til å kjempe med dette !
    Snakk med legen nettisen.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn