Viser søkeresultater 91 til 97 av 97
-
19-05-10, 14:35 #91
Sv: Røyke stopp, lavt stoffskifte, vektøkning
Med hensyn til rygningen har jeg mødt - og hørt om - en del, der har fået diabetes efter at have stoppet med rygningen. Det er lidt som om, dele af kroppen ikke il ha', man holder op, hvis man først er gået i gang med det - men andre dele bliver jo meget bedre tilpas af det. Så det er i nogle tilfælde 'pest eller kolera', hvis man først får begyndt at ryge.
Men rygning skulle iflg. nogle kilder i sig selv - om man så holder op eller ej - kunne udløse forskellige problemer med stofskiftet.
-
19-05-10, 16:32 #92
Hmm.... at rygning hæmmer udviklingen af Parkinsons og Alzheimers vidste jeg godt. Jeg vidste også, at rygning kan forhindre en bestemt type hudkræft (glemte hvad hedder), som primært rammer ældre mænd; forhindrer udbrud af Collitis Ulcerosa (som rygestoppet udløser hvis man har den latent); nedsætter risikoen for brystkræft med 54% (hvis jeg husker %-tallet korrekt); forbedrer kognitive evner hos folk med Down Syndrom; at røg-kulilte i blodet får flere ofre for hjerteanfald og slagtilfælde til at overleve, fordi kulilte hæmmer blodets evne til at størkne og dermed opløses blodpropper i arterierne; at rygere udvikler sjældnere papilær kræft i skjoldbruskkirtlen; at rygere sjældnere udvikler svangerskabsforgiftning; at rygning hindrer mor-barn-smitte med Helicobacter pylori; at rygere lider sjældnere af sygdomme i tandkødet og endelig læste jeg fornylig, at svenske forskere har fundet ud af, at ryger-mødre føder færre børn med neuralrørsdefekt (hjerneskader som følge af underudvikling i fostertilstanden) end ikke-rygere. Listen er faktisk længere, men jeg husker ikke det hele på stående fod.... jeg kan dog sagtens skaffe links til kilderne hvis nogen vil kræve mig til regnskab for disse "skandaløse" oplysninger.
Konklusionen er, at der er fordele og ulemper ved såvel rygning som ikke-rygning. Og det er lige så dumt ubetinget at fordømme det ene som det andet. Mennesket røg siden det kom ned på to ben og havde tobakken været skyld i alt det, propagandisterne fremfører, havde vi været uddøde som art længe før Christus nåede at blive født. Og galskaben stopper ikke her. jeg har mødt ikke-rygere, der har skammet dem over at blive syge af "ryger-sygdomme". De drev det så lang, som til at give skylden for deres sygdom til olde-forfædre, der jo "måtte ryge siden jeg har fået lungekræft". Det er bagsiden af anti-tobak-hysteriet: ikke-rygere er blevet så tillidsfulde over for propagandaen, at de end ikke er opmærksomme på tegn på "ryger-sygdom", fordi de mener, at kun rygere rammes af dem.
Men...
...disse kilder kunne jeg godt tænke mig at læse lidt på, Nielsigne.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-05-10, 16:52 #93
Disse kilder er nogle mundtlige af slagsen - sygeplejersker, der arbejder med diabetespatienter og siger, de ofte hører, at disse er holdt op med at ryge for et eller andet antal måneder siden. Min kusine, der fik sukkersyge efter at være holdt op med at ryge, har talt med en del af de her sygeplejersker. Og jeg har selv talt med et par stykker mere, der har fået sukkersyge efter rygestop.
Med hensyn til andre stofskifteprolemer end lige sukkersyge, har jeg læst det på flere forskellige sites. Det har været nogle ret alternative nogle. Men det ser da ud til, at en række konventionelle hoveder på dette punkt er enige med de alternative, se fx
http://www.thyreoidea.dk/artikler/kr...og-sygdom.html
http://webcache.googleusercontent.co...ient=firefox-a
http://webcache.googleusercontent.co...ient=firefox-a
Whatever. Jeg har ikke noget her at skulle ha' klinket - er bare faldet over påstanden og har her sat links ind til din fornøjelse, Anisa
Men personligt er jeg da mere til ikke-rygning, omend jeg selv har været selskabsryger engang og lidt til. Det var hyggeligt at ryge, husker jeg. Men har mistet lysten til det. Ville hellere kysse min kæresteog han syntes, røgen var frygtelig. Så holdt jeg op med røgen og fik ham i stedet
Jeg har svært ved at se for mig, at man kan blive sundere eller stærkere af at indånde noget, der ikke er i naturen - fra naturen - og uden at man brænder det af ...
Nielsigne
-
19-05-10, 17:02 #94
Tak, Nielsigne
Jeg troede, det var direkte links til primære kilder osv. Det er det så ikke, men ved du hvad? Når jeg får et par ledige stunde, vil jeg gøre et helhjertet forsøg på at finde info om sammenhængen mellem rygning og stofskiftesygdomme. Men jeg tror, at der er lidt langt imellem....
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
02-04-11, 10:43 #95
Jeg slutta også å røyke, men hadde allerede diagnosen Hashimotos. Det som skjedde etter jeg slutta var at TSH økte og FT4 falt nedover. Måtte ha mer medisin etter røykeslutt i alle fall.
-
02-04-11, 12:50 #96
Hei Siven
Har lest et sted (husker ikke hvor) at kroppen tar feil av T3 og nikotin. Og det bekreftes vel av det du sier at når du fjerner nikotin (som kroppen tolker som T3) vil TSH stige og med det behovet for mer stoffskiftemedisin. Dette bør alle røykere (særlig med symptomer og en manglende diagnose) være oppmerksomme på fordi de kan få en kunstig supprimert TSH, og derfor avsløres ikke behovet for behandling av hypothyreose. Noen anbefaler røykere å være et døgn eller to uten røyk i forkant av en blodprøve, for å få en mer realistisk måling av TSH. Beklager å ikke kunne dokumentere dette bedre, men husker ikke hvor jeg har lest det.
-
07-02-15, 23:04 #97
Røyking - lavt stoffskifte - binyrene
Hei -
jeg heter Kevlin og jeg er en huff'n puff
mesteparten av livet har jeg røyka;
men ikke annet enn på fest de siste tre åra
Så tenker jeg at min TSH som var alt fra 2 - til 5 for 15 - 16 år tilbake;
den ville ganske sikkert ligget høyere uten røykingen.
Legen visste at jeg røyka, men jeg tror ikke mange leger vet at røyking senker TSH -
pokker de vet ikke engang at TSH flukterer i løpet av døgnet
Jeg poster en link fra STTM:
http://www.stopthethyroidmadness.com...renal-fatigue/
Så røyking og - ikke minst - røykeslutt;
det er tøft for binyrene ---> binyretretthet.
Så hvis man ikke allerede sliter med kortisolproduksjonen - så skal man iallefall være OBS ift røyking.
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
P-pille-stopp........
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 17-08-09, 17:33 -
8 grunner til vektøkning, deriblandt lavt stoffskifte
Av sivcath i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 03-03-09, 12:03 -
Vektøkning...
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 04-07-06, 16:00
Bokmerker