Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    45
    Meldinger
    63

Standard Sjefen, oppfølgingssamtale og sykemelding

Jeg har vært sykemeldt delvis og helt siden januar. Først pga stemmetretthet, siden fordi jeg var så himla sliten i tillegg, og siden sist oppfølgingssamtale har jeg altså fått diagnosen lavt stoffskifte.

Jeg skal ha ny oppfølgingssamtale med sjefen denne uka, og nå lurer jeg veldig på hva jeg skal si til henne. Skal jo egentlig starte med 60% sykemelding denne uka (hatt 100% i seks uker nå), men foreløpig har jeg jo ikke engang kommet meg ut av sofaen da...
    Må jo fortelle om stoffskiftet, men vet ikke hva og hvor mye jeg bør si...
    Jeg er redd for å si for lite sånn at hun ikke skjønner alvoret i sykdommen. Og jeg er redd for å si for mye sånn at det vil bli brukt mot meg eller noe.

Samtidig er det jo denne sykemeldinga da... Hva gjør jeg dersom jeg ikke fungerer i 40% jobb?? Kan legen og jobben kreve at jeg jobber mine 40% selv om det virker helt utopisk for meg? Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Og hvor vanlig er det med sykemeldinger når man nettopp har fått diagnosen?

Masse spørsmål her ja...

Kikker stadig gjennom ulike temaer her inne på forumet, og er utrolig takknemlig for alt jeg lærer, og ikke minst for at jeg ikke er alene om dette...

Klem
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Change the world - one smile at the time

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Er enig i at det er et dillemma hvor mye man kan si - hvor åpen kan en være ?
    Legger en ivei for kraftig får man nok en margbemerkning.......
    Jeg havna i stolen fordi fastlegen mente jeg var hypokonder, til og med etter at diagnose forelå.

Jeg begynnte med å ta ordet og fortelle om akkurat dette, og sa at hvis hvis de mente at jeg ikke skulle bruke alle krefter på å sette meg inn i min egen sykdom så kunne vi avslutte her og nå !

Og vi avslutta ikke .......
    og - jeg blei frikjent !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    4

Standard

Er det mulighet for at du kan få aktiv sykemelding?
    Da styrer du egentlig selv hvor mye du klarer å jobbe, og du har ikke presset hengende over deg.Lykke til.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    45
    Meldinger
    63

Standard

Takk for gode svar n'Finn og Tara!
    Er heldigvis ikke i morra jeg skal dit, så jeg rekker å tenke litt på det ennå

Aktiv sykemelding ja... Har ikke spurt legen om det, men det virka som han var veldig imot det da han nevnte mulighetene sist. Men, men... Jeg får spørre igjen hvis dette ikke funker kanskje...
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Hvis du har aktiv sykmelding er det meningen at du skal gjøre andre oppgaver enn de du pleier. Hvis du kan gjøre dine egne oppgaver, men bare mindre, så får du gradert sykmelding.

Jeg ville spurt om hva som skjer dersom du ikke klarer å jobbe 40%. Be om en oppfølgingstime hos legen ganske raskt etter at du har begynt i jobb igjen (f.eks etter en uke eller to).

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    45
    Meldinger
    63

Standard

Aha! Da forstår jeg litt bedre ja... Takk for oppklaring og gode råd Reven!

Jeg kan fortsatt gjøre noen av mine oppgaver, men som du sier i mindre mengder, så da hører jeg nok innenfor gradert sykemelding ja.

Har i utgangspunktet ny legetime om to uker nå. Får ringe og få en tidligere time hvis jeg ikke klarer 40% ja... Foreløpig denne uka har jeg ikke fått jobbet noe. Like optimistisk hver kveld om at "i morgen... DA skal jeg klare det...", men foreløpig uten hell... Hehe!

Har forøvrig fått en mail fra sjefen nå, som sier at hun ønsker å tilrettelegge dette på best mulig måte for meg. Vet jo ikke hva og hvor mye hun mener med det, men det høres jo iallefall fint ut. Noen som har erfaring med tilrettelegging på arbeidsplassen? Hvor mye er de egentlig villige til å tilrettelegge, hva slags tilrettelegging har dere fått, og hvordan har det fungert?? Kan jo være greit å komme med noen ideer selv også, men hjernen min er for øyeblikket litt fantasiløs i forhold til det...
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du har ganske nyoppdaget hypothyreose.
    Jeg vil advare deg mot å jobbe for hardt.
    Er det en fysisk jobb, eller stillesittende?
    Jeg fant ut at fysisk jobb ble alt for tøft dengang jeg begynte med thyroxin og klarte ikke mer. Begynte på AMO-kurs istedenfor og greide det. (for å illustrere forskjell )

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Det Nora skriver er viktig. Og ikke si at du kan gjøre mer enn du kan for å please sjefen.
    Når jeg har vært dårlig har jeg ikke klart å ta noe særlig telefonsamtaler eller annet som krever at jeg tenker og snakker samtidig;-) Men jeg har klart å putle for meg selv fremfor dataen i mitt eget tempo. Og så sa jeg i fra til sjefen når jeg følte meg klar for å gjøre mer.
    Unngå oppgaver som krever at du får det unna. Det er viktig at du kan ta pauser når du trenger det.

Det er fint at sjefen skriver at han/hun vil tilrettelegge. Du har rett på det, men det beste er uansett at sjefen er med på laget. Du kan jo si at du er usikker på hva du klarer nå, og be om at du blir tatt hensyn til dersom du oppdager at noe blir for mye. Begynn med lite og regn med at du kan gjøre mer etter hvert som du blir bedre. Men ta det i ditt eget tempo, ikke når du "burde være frisk nok".

Lykke til da!!

Arbeidsmiljøloven:

§ 4-6. Særlig om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne

(1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått attføring e.l.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-004.html#4-6

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    45
    Meldinger
    63

Standard

Takk Nora og Reven også for gode svar!

Oppfølgingssamtalen skal jeg ha i morra. Ble utsatt pga min elendige form forrige uke.

I mellomtiden er jeg tilbake på 100% sykemelding. Ringte legekontoret på fredag og spurte hva jeg skulle gjøre, og legesekretæren gav meg sykemelding tvert. Er ikke sikkert legevikaren min er så happy for det, men det bryr jeg meg ikke om akkurat nå iallefall

Du spør om jeg har en fysisk jobb, Nora. Jobben min er vel ikke av de mest fysisk tunge, men den er nok likevel ganske fysisk aktiv. Det er mye aktivitet med undervisning, gudstjenester, kor og dramavirksomhet, skole/barnehageforestillinger, fritidsaktiviteter for barn og ungdom (og 80 fjortenåringer på en gang kan DEFINITIVT kalles fysisk aktivt... Hahaha!! )
    Samtidig har jeg også noe kontor- og møtevirksomhet som ikke er så krevende fysisk, men som igjen krever hele min hjerne og gjerne litt til også... Ikke spesielt festlig det heller, når min mentale kapasitet og hukommelse er lik null til tider. " Du skal snakke med organisten ja? Ett øyeblikk, så skal jeg gå inn og hente han, så han får sette over telefonen til seg selv. Du skjønner, jeg husker ikke hvordan jeg gjør det jeg..." Gir veldig godt inntrykk og får god selvtillit da ja... Haha!!
    Jobben jeg har nå inneholder stort sett oppgaver som "må være gjort innen..." og det er hele tiden nye ting og nye prosjekter som må ordnes og gjennomføres. Sitter dessverre med veldig liten mulighet til å putle foran dataen i eget tempo, selv om det er en av de tingene jeg kanskje hadde klart akkurat nå, hadde det ikke vært for alt tidspresset.

Etter å ha lest en del her inne, samt snakket med andre i samme situasjon, så tenker jeg jo på om denne jobben rett og slett er for krevende for meg, kanskje spesielt siden dette er ganske nyoppdaget, og jeg fremdeles ikke vet noe om hvordan jeg vil reagere på medisiner og hvordan prøvene og plagene vil utvikle seg fremover. Men vi får se...
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Hei!

Når jeg ikke visste hva jeg skulle fortelle nav eller andre om lavt/høyt stoffskifte, gav jeg dem en brosjyre om sykdommen- beskriver sykdommen i korte trekk. Disse kan bestilles hos Norsk Thyreoideaforbund.

Hias

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn