Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Standard Min 19 årige søn

Hej med jer

Min søn på 19 år har inden for den sidste måned til halv anden fået en "cyste" eller hævet kirtel lige under hagen lige der, hvor halsen møder hovedet og over adamsæblet. Den tog vi til lægen med. Umiddelbart fandt lægen ingen andre hævede kirtler, så langt så godt.

Han fik taget en stribe blodprøver over to gange nu med 16 dages mellemrum, og de prøver, der afviger er her - hvor første måling står først:

Alat (ref 10 - 70) - hhv. 75 og 127
    TSH (ref 0,65 - 4,8) - hhv. 2,75 og 5,20
    Frit T4 (ref 12 - 22) - hhv. 24,5 og 20
    Frit T3 (ref. 3,1 - 6,8) hhv. ikke målt og 5,7

Der er målt andre levertal og infektion og disse er alle pænt i normalområdet.

Efter første blodprøve og en tur hos en øre/hals læge bad jeg om, at han fik taget alle stofskifteprøverne, men lægen ville kun udrede for forhøjet stofskifte . Det viste ingen TRAS antistoffer.

Jeg kan læse mig frem til, at forhøjede levertal kan ses ved hypertyreose. Og jo, der har været lidt for mange stofskiftehormoner i blodet på ham, men de er jo faldet, og levertallet er steget.

Jeg tænker, at han stadig skal have taget anti-tpo og Epstein-Barr, så vi kan få det udelukket.

Det skal lige siges, at han har en tendens til at feste igennem. Dog var han med os i USA lige inden prøve to, så der har han ikke drukket for meget.

Generelt synes jeg ikke han spiser meget, og han taber sig ikke. Han har nogle meget sorte rande omkring sine øjne, så jeg har spurgt til ham flere gange.

Inden første blodprøve havde han en omgang diarre og let feber, som tog ham mere 5 dage at komme over. Hans infektionstal var ikke forhøjet.

Så - er der nogen af jer, der har et bud på, hvad dette kan være? Kan en maveinfektion give sådanne udslag i stofskiftetallene?

Han skal have taget nye blodprøver for at tjekke levertallene igen i morgen.

Tak

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Min 19 årige søn

Sitat Opprinnelig skrevet av Sylvia Vis post
    Min søn på 19 år har inden for den sidste måned til halv anden fået en "cyste" eller hævet kirtel lige under hagen lige der, hvor halsen møder hovedet og over adamsæblet. Den tog vi til lægen med. Umiddelbart fandt lægen ingen andre hævede kirtler...
    Ved du hvad? Inden man begiver sig ud i forskellige overvejelser, hvad med først at undersøge din søns hals med ultralyd? "Min" ultralyd-læge, Søren Hancke, driver en ultralyd-klinik Ducas i Charlottenlund. Ingen "forhandlinger" med tvære læger, ingen ventetid og et resultat med det samme.

Det tror jeg, er det bedste at starte med. Synes du ikke?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Min 19 årige søn

Har du vurdert kyssesyken?
    Riktignok burde infeksjonstallene vist det, men siden det er virus vet jeg ikke? ... leverutslaget og alderen hans fikk meg til å tenke på det. Det er visst ikke uvanlig med stoffskifteproblemer ifm den heller.

ETA - ah ... visste ikke at Epstein-Barr er kyssesykeviruset. Da har du det i kikkerten.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Nu er lægen taget til nåde igen

"Barnet" har i dag fået taget rigtig mange blodprøver igen for at følge op, og stofskiftet tjekkes igen, og kyssesyge-Epstein-Barr gør også.

Epstein Barr kan faktisk være en af årsagerne til, at vi får Hashimotos. Det ses i rigtig mange af os.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Nu er han indkaldt til skintigrafi - jeg har søgt lidt her på forummet, og jeg kunne kun finde meget lidt. Det undrer mig, da jeg synes , jeg har læst om det før.

Har I nogle input - skal jeg forsøge at undgå det?

Jeg tager ham under alle omstændigheder ud til Ducas.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Nu er han indkaldt til skintigrafi - jeg har søgt lidt her på forummet, og jeg kunne kun finde meget lidt. Det undrer mig, da jeg synes , jeg har læst om det før.
    Søgning med ordet scintigrafi inde på forummet, vil nok bringe flere resultater...

Har I nogle input - skal jeg forsøge at undgå det?
    Skintigrafi udføres ofte suppleret med punktur - finnål-aspirationscytologi (FNAC), altså en biopsi, og er en undersøgelse udviklet til at påvise resultater hos (1) en befolkning karakteriseret af et bestemt, gennemsnit niveau af jod i organismen, ifølge (2) paradigmet som betragter jod, som værende udelukkende i berøring kun med skjoldbruskkirtlen.

Ad 1 - kan man sige, groft sagt, at jo større grad af jodmangel, desto bedre fungerer skintigrafi. Det betyder, at f.eks. i Japan anvendes skintigrafi sjældent, fordi den adækvate jodmætning (pga. høj indhold af jod i kosten) i japanernes skjoldbruskkirtler afviser den radioaktive stof, som bruges ved skintigrafi. Det samme gælder ikke hos os, fordi vores daglig indtag af jod i kosten, er et sted mellem 50 og 100 gange mindre, end japanernes. Alligevel anbefales danskere, at de forud for skintigrafi af skjoldbruskkirtlen, spiser så jodfattigt som muligt. Personligt ville jeg ikke gøre det, men det er nødt til at være en beslutning, enhver selv må træffe, på det grundlag, de selv har til rådighed.

Ad 2 - kan man sige, at hvis det virkelig var tilfældet, at jod havner kun i skjoldbruskkirtlen, ville også kun skjoldbruskkirtlen blive påvirket af det radioaktive jod-sporstof, man indsprøjter for at kunne gennemføre skintigrafi. Men jod (og dermed radioaktivt jod) påvirker alle iltforbrugende celler udstyret med sodium iodide symporter (NIS), dvs. hvor jod "arbejder" og koncentreres. Jeg har en hel del medicinske referencer gældende disse forhold, men lige nu gælder det at finde ud af, hvad der foregår i din drengs hals... og hvis intet andet afklarer situationen, er der måske ingen vej uden om skintigrafi?

Kender jeg dig ret, tror jeg, at du vil føle dig bedre rustet til at håndtere situationen forud for undersøgelserne, hvis du læser artikel Ultrasonography of Various Thyroid Diseases in Children and Adolescents: A Pictorial Essay, skrevet af læger med speciale i radiologi. De har ofte meget bedre overblik og fokuserer mere på undersøgelsernes berettigelse, end vores biasede endokrinologer plejer at gøre. Artiklen er udstyret med en lang liste af referencer, hvis du vil finde flere kilder.

Jeg tager ham under alle omstændigheder ud til Ducas.
    Med fare for at lyde formanende (det er IKKE meningen) burde I have gjort det, som noget af det første. Se at få det gjort i en fart, og rådfør jer med dr. Hancke. Siger han godt for skintigrafi (med/uden biopsi?), efter at have gransket UL-billeder, så er du, i hvert fald, meget bedre stillet, end du er nu. Han er nok pt den bedste radiolog i Danmark.

Du kan også spørge Hancke om forskelle mellem skintigrafi ved Thallium-201-chloride og I-131 RAI, og hvilken af dem, han evt. ville anbefale til en dreng på 19.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Tak Anisa Den læser jeg igennem.

Ducas - onsdag kl. 17.00. Så taler vi med Søren Hancke om scintigrafi, og det han kan se på scanningne. Det er faktisk rigtig rart, at vi kan tage en snak med ham om det.

"Barnet" har fået svar på biopsien, og den er ufarlig og nok det, som er illustreret med figur 7 i artiklen.

Levertallet er blevet lidt bedre - prøvedatoer er hhv. 12/10, 28/10 og 1/11
    Alat (ref 10 - 70) - hhv. 75 og 127 og 90

Stofskiftet er stadig mærkeligt
    TSH (ref 0,65 - 4,8) - hhv. 2,75 og 5,20 og 4,05
    Frit T4 (ref 12 - 22) - hhv. 24,5 og 20 og 19,5
    Frit T3 (ref. 3,1 - 6,8) hhv. ikke målt og 5,7 og ikke målt

Vi har endnu ikke fået svar på Epstein-Barr/kyssesygen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Godt at høre om resultatet af biopsien.

Levertallet er blevet lidt bedre - prøvedatoer er hhv. 12/10, 28/10 og 1/11
    Alat (ref 10 - 70) - hhv. 75 og 127 og 90

Stofskiftet er stadig mærkeligt
    TSH (ref 0,65 - 4,8) - hhv. 2,75 og 5,20 og 4,05
    Frit T4 (ref 12 - 22) - hhv. 24,5 og 20 og 19,5
    Frit T3 (ref. 3,1 - 6,8) hhv. ikke målt og 5,7 og ikke målt

ALAT
    (10-70)
    TSH
    (0,65-4,8)
    FT4
    (12-22)
    FT3
    (3,1-6,8)
    12.10. → 75 2,75 24,5 ?
    28.10. → 127 5,20 ↑ 20,0 ↓ 5,7
    1.11. → 90 ↓ 4,05 ↓ 19,5 ↓ ?

Det ser mere ud til, at det muligvis ikke er så meget stofskiftet, som er "mærkeligt", men mere leveren, som kan være grunden til, at TSH opfører sig som den gør. Det er tydeligt (som det kan være ift. kun tre målinger), at TSH følger ALAT, og det kan have nogle, ikke direkte til stofskiftet relaterede årsager, som f.eks. "(bindings)protein-forstyrrelser". Synd, at de har målt FT3 kun en gang, idet "bevægelserne" i FT3 kan også bruges til at vurdere evt. afvigelser i leverfunktionen. (The relationship between the thyroid gland and the liver).

Ducas - onsdag kl. 17.00. Så taler vi med Søren Hancke om scintigrafi, og det han kan se på scanningen. Det er faktisk rigtig rart, at vi kan tage en snak med ham om det.
    Hvad med, at I udvider tidsbestillingen i morgen, til en dobbelt tid? Det plejer jeg gøre, når jeg skal af sted, så både bughulen og bryst/hals bliver undersøgt på en gang. Det vil Hancke ikke have det mindste imod, ved jeg.

Det føles, som at "se" på din drengs lever inkl. omgivelser er mindst lige så vigtigt, som halsen. Desuden, når UL af halsen ikke viser noget abnormt, frygter jeg, at du vil bekymre dig alligevel... så UL af "resten" af "barnets" indre organer, vil helt sikkert spare dig for mange bekymringer på et u-konkret grundlag.

"Barnet" er kun 19 år, og drenges pubertet er ikke helt over før de bliver i omegnen af 21-22 år. I puberteten kan der forekomme en hel del af ujævn funktion i adskillige organer, så hold igen med (for mange) bekymringer, til der evt. foreligger noget mere håndfast.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

ALAT
    (10-70)
    TSH
    (0,65-4,8)
    FT4
    (12-22)
    FT3
    (3,1-6,8)
    12.10. → 75 2,75 24,5 ?
    28.10. → 127 5,20 ↑ 20,0 ↓ 5,7
    1.11. → 90 ↓ 4,05 ↓ 19,5 ↓ ?
    28.12 → 46 4,09 ↓ ? ?
    Jeg har udvidet tabellen med resultatet fra den seneste blodprøve. Jeg synes stadig TSH er alt for høj. Det eneste symptom, han taler om, er, at hans hjerte indimellem ræser derudaf i ca. 30 sek. for derefter at falde til ro igen (det kender jeg så godt).

Næste gang han skal til lægen, giver jeg ham et brev med med et ønske om at få testet Hashimotos siden af stofskiftet samt fT4 og fT3.

Det ser mere ud til, at det muligvis ikke er så meget stofskiftet, som er "mærkeligt", men mere leveren, som kan være grunden til, at TSH opfører sig som den gør. Det er tydeligt (som det kan være ift. kun tre målinger), at TSH følger ALAT, og det kan have nogle, ikke direkte til stofskiftet relaterede årsager, som f.eks. "(bindings)protein-forstyrrelser". Synd, at de har målt FT3 kun en gang, idet "bevægelserne" i FT3 kan også bruges til at vurdere evt. afvigelser i leverfunktionen.
    Leveren er nu faldet til ro (håber jeg). Han er fornuftig nok til ikke at drikke. Han har ikke så mange penge, så det holder ham også på måtten

Hvad med, at I udvider tidsbestillingen i morgen, til en dobbelt tid? Det plejer jeg gøre, når jeg skal af sted, så både bughulen og bryst/hals bliver undersøgt på en gang. Det vil Hancke ikke have det mindste imod, ved jeg.
    Alle hans endokrine organer er fine i følge Søren Hancke. Han skjoldbruskkirtel er også normal.

Jeg er så faldet over denne artikel, der handler om drengebabyer og manglende omsorg. Hans historie er, at vi adopterede ham i en alder af 3 år og 2 måneder. Han havde inden da boet hjemme til han var 1 år og 10 måneder. Det var dog ikke hans mor, der passede ham, men en 12 år ældre søster. På det tidspunkt blev han afleveret af sin mor på børnehjemmet. Det var han meget frusteret over og ked af.

1 år og 4 måneder derefter hentede vi ham, og han kom til et hjem, hvor jeg manglede overskud, fordi hans far valgte en anden kvinde til og os tre andre fra. Åhh, hvor det plager mig stadig ind i mellem.

Så helt igennem en hård start for ham. Han er det skønneste nu , og han har en mor, der elsker ham sindsygt meget og er så stolt af hans bedrift.

I artiklen skriver de om vigtigheden af, at små drengebabyer har en så meget mere rolig og omsorgsfuld tid både i livmoderen og i de første år, og jeg faldt specielt over dette afsnit:

...Relational trauma in early critical periods of brain development thus imprints a permanent physiological reactivity of the right brain, alters the corticolimbic connectivity into the HPA, and generates a susceptibility to later disorders of affect regulation expressed in a deficit in coping with future socioemotional stressors....
    Så måske har det påvirket hans HPA akse..... så måske har den let forhøjet TSH ikke noget med leveren at gøre... ???

Han har været meget aggressiv i stressede situationer, og det har han, vi (og en psykolog og jeg) arbejdet meget med. Han bliver (af mig) fuldstændig mødt på, at han ikke forstår, hvad der skete den gang, vi hentede ham. Han er en kvik fyr, der tænker meget. Derudover er han meget kærlig og omsorgsfuld, og han er ved at finde sig selv nu

Lignende tråder

1. Min 11-årige datter sliter
    Av Porla i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 29
    Siste melding: 06-01-13, 10:37

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine