Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    73
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Enzymer og lavt stofskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Dette var et meget godt råd. Min mage fungerer nå nærmest som normalt. Tiden med forstoppelse er så godt som over. Hvilken lettelse! Startet først med "super enzymene" før hvert måltid, og merket fort bedring. Noen uker senere begynte jeg med pancreatin mellom måltidene i tillegg, effekten kom raskt. I løpet av et par uker var magen "på plass" igjen!

Tilskud af enzymer mellem måltiderne, eller på tom mave?

Hvad sker hvis man indtager tilskud af enzymer mellem måltiderne?

I modsætning til hvad man forventer når man tænker "fordøjelsesenzymer", frigiver kroppen sine bugspytskirtel-enzymer ikke kun i tyndtarmen, men også direkte ind i blodbanen.

Fordøjelsesenzymer i blodbanen? Hvorfor?

Proteinmolekyler er kun delvis fordøjet i tyndtarmen når de absorberes i blodbanen. Når de først befinder sig i blodbanen behandles de af immunsystemet som om de var "fremmede elementer", "indtrængende" eller "allergener" - noget vi ikke er vant til at betragte mad som. Det betyder at ethvert måltid med protein (uanset vegetabilsk eller animalsk) faktisk starter en immunreaktion, som kroppen besvarer med at danne antistoffer der binder sig til disse "fremmede elementer" (antigener) og derved dannes såkaldte Cirkulerende Immunkomplekser (Circulating Immun Complexes = CIC's) såfremt mængden af "allergener/antigener" (her: mad-proteiner) er til stede i blodet i "overskydende" mængder.

Hos sunde og raske (friske) personer vil disse "immunkomplekser" blive ført med blodstrømmen til lymfeknuder, milt og lever, hvor de optages og nedbrydes, men ved overbelastning med antigener/allergener, eller ved defekter i immunsystemet kan disse "immunkomplekser" overleve længe, cirkulere i blodet og aflejres i vævene, hvor de kan fremkalde sygdomssymptomer. Disse sygdomssymptomer er udtryk for en betændelse (inflammation) i kroppens forskellige bløde væv, som er resultat af "immunkomplekser's" ophobning fordi nyrerne kan ikke magte behandle/udskille så store mængder af dem, immunsystemet ikke magtede at neutralisere.

Det er her at "bugspytskirtel-(pancreas)-enzymer" i blodbanen spiller ind. Disse enzymer nedbryder de skadelige "immunkomplekser" til bestanddele der derefter nemt kan udskilles via nyrerne! Hvad betyder det for os? Det betyder ganske enkelt, at hvis tilskud af disse enzymer indtages mellem måltiderne, mens kroppen har ikke brug for dem til direkte fordøjelse af maden - sendes de direkte ind i blodbanen hvor de "rydder op" i blodet ved at fjerne disse skadelige "immunkomplekser".

Fordelen ved tilskud af fordøjelsesenzymer mellem måltider til sunde og raske (friske) mennesker er at deres immunsystemet derved (opret)holdes i ro og parat til at handle på akutte problemer, immunsystemet er oprindeligt "designet" til.

For de allerede syge eller svækkede er fordelen, at de allerede eksisterende ophobninger af "immunkomplekser" i blodet og i de bløde væv - muligvis årsager til eller medvirkende til deres sygdomme - bliver stille og roligt renset ud netop af de tilførte fordøjelsesenzymer. Yderligere fordel for autoimmun-syge personer kan tillige blive, at de autoimmune sygdomme de ellers lider af, og som er resultat af (f.eks.) mangeårige ophobninger af specifikke "immunkomplekser" - faktisk kan enten gå i ro eller bliver helbredt.

Jeg både kender og kender til mennesker, der har oplevet en "uforklarlig" helbredelse fra både "Hashimoto's, Graves, visse reumatiske tilstande og sågar et dårligt syn, deres læger kaldte for en uforklarlig "spontan remission", selv om disse patienter faktisk oplevede denne "remission" først efter at de tilfældigvis (af andre årsager end deres sygdom) har f.eks. omlagt deres kost til f.eks. glutenfri, eller bare til lavkarbo, eller er flyttet ud af en mug-(sopp)-befængt bolig, eller har anskaffet en vandrenser i huset, eller begyndte at spise sushi hver eneste dag, eller er flyttet lang væk fra mobilmaster, eller blev skilt fra en belastende monster til ægtefælle... listen af årsager til at immunsystemet kan gå amok er lige så langt som listen over de "ting" som beroliger immunsystemet igen. Alligevel vælger lægerne at kalde det for "spontane helbredelser" og interesserer sig slet ikke for det, der er de (individuelle for hver person) årsager til disse "spontane" helbredelser eller bedringer.

Men det bliver endnu bedre.....

På grund af deres evne til at nedbryde fremmede proteiner - ved både egen produktion og/eller ved indtagelse af tilskud mellem måltider sender kroppen enzymerne ud i blodstrømmen, hvorigennem de når ud til alle kroppens afkroge og undervejs arbejder de med at rydde op i, og nedbryde de inficerende fremmede indtrængere, såsom vira, parasitter og spredte depoter/aflejringer af affaldsprodukter af diverse inflammationer.

Det er årsagen til, at tilskud af protein-nedbrydende fordøjelsesenzymer bruges i udlandet af dygtige læger, af orthomolekylære eller komplementære læger, og af naturopater som støtte ved behandlingen af en række forskellige tilstande, herunder lunge-infektioner, tandinfektioner, knoglebrud, forberedelse til kirurgiske indgreb, og ellers til støtte for behandling af sygdomme involverende immunsystemet, herunder inflammation, virus-sygdomme (ME, CFS mv.), multipel sklerose, flere kræftformer osv.

Betydningen af tilskud af fordøjelsesenzymer for folk syge af lavt stofskifte.

Selv om man ofte taler om "symptomer på lavt stofskifte" - har lavt stofskifte i virkeligheden ikke nogen "egne" symptomer.

Alle symptomer kommer fra væv, organer og kroppens funktioner der er påvirkede af hormonmangel.

Afhængig af den enkelte syge persons egne, medfødte individuelle biologiske forudsætninger - vil vedkommendes lavt stofskifte manifestere sig med symptomer genereret af det væv, funktioner og organer som "angribes" først af hormonmangel hos netop denne person. Da vores medfødte individuelle biologiske forudsætninger er yderst forskellige fra person til person - vil også symptom-manifestationer af lavt stofskifte være lige så forskellige, og derfor kan man altså ikke drage nøje sammenligninger mellem sygdomstilfælde som man kan mellem andre sygdomme.

Når man er hjertesyg, er man hjertesyg og symptomerne kommer fra hjertet og kredsløbet.

Når man lider af lavt stofskifte - er hele kroppen syg og symptomerne kommer fra alle kroppens væv, organer og funktioner. Også fra mave-/tarm.

Eftersom lavt stofskifte (uanset af hvilken årsag, eller som resultat af "behandling" for højt stofskifte) nedsætter generelt og betingelsesløst effektiviteten og hastigheden af alle kroppens systemer og funktioner - danner de syge langt mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer end raske (friske) mennesker. Jo længere den ramte af hypothyreose har haft tilstanden - jo mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer til rådighed for kroppen. Og her bør alle erkende, at tidspunktet for lavtstofskifte-diagnose er altid (altid!) langt senere end tidspunktet for opståen af selve sygdommen! Det betyder at når man først bliver opmærksom på at "noget er i vejen" er dette resultatet af symptomerne, hvoraf en stor del allerede er et resultat af f.eks. enzym-mangel, skabt af den LS som gik forud for udredningen og diagnose!

Det betyder også, at selv når de "heldige" med TSH over 10 efter utallige kampe, omsider bliver sat i behandling med syntetisk T4 - vil denne behandling have kun en begrænset effekt på genopretningen af rette enzym-balance. For det første pga. de latterlige lave doseringer af syntetisk T4. For det andet pga. T3-mangel når de i behandling ikke kan konvertere tilstrækkeligt T3 fra syntetisk T4. For det tredje pga. mangel af de resterende T-hormoner (T0, T1, T2, T3 og Calcitonin) behandlingen med syntetisk T4 selvfølgelig ikke kan genoprette.

Alt dette betyder at de fleste symptomgivende mangeltilstande (herunder pga. fordøjelsesenzym-mangel) opstået som følge af LS inden diagnose og behandling - de vil blive (op)reguleret kun ganske lidt eller slet ikke. Det er årsagen til, at selv om så mange lavtstofskifte-syge melder om en grad af bedring, undres de samtidigt over at de fortsat oplever mange symptomer, på trods af at de er kommet i behandling og lægerne er "tilfredse" med deres "tal".

Ofte er det kun psyke til forskel mellem de lavtstofskifte-syge der føler sig hjulpet af T4-behandlingen, og de syge der ikke føler sig hjulpet af T4-behandlingen.

Den første type lærer at leve med symptomerne så længe og så tålmodigt, at for dem bliver det "normalt" (i det mindste indtil de kommer i overgangsalderen), mens den anden type bliver ved med at beklage sig, og det giver deres læger mindreværdskomplekser.

Begge typer er lige syge trods T4-behandlingen, hvor den første type bliver "indbildt næsten-frisk", erkender den anden type at de er reelt syge og giver højlydt udtryk for det.

Lægerne er meget glade for den første type, og er meget utilfredse med den anden type.

Den anden type bliver oftest udstyret med alskens fantasifulde "Jeopardy-diagnoser", herunder psykiatriske, og ellers forsøgt sat i behandling med alskens dyre, underlige medicinske lægemidler af læger der hellere famler i blinde end de erkender hypothyreosens "sande natur" og sætter patienterne i ordentlig behandling, med ordentlige lægemidler i ordentlige doseringer. Føj for de lede læger!

Jeg kender ingen læge praktiserende skole-medicin, der støttebehandler sine lavtstofskiftesyge-patienter med fordøjelsesenzymer, og dette på trods af at sådan en tillægs-behandling ville afgjort betydeligt reducere antallet af symptomer fra alle væv og organer, og endda overvejende sandsynligt ville sådan en støttebehandling med fordøjelsesenzymer også berolige det løbske immunsystem, der er jo årsagen til så mange sygdomme og så mange plager-for-livet, SÅ mange mennesker forsøger at overleve i dagliglivet...

Hvorom alt er - ligger det fast, at alle thyreoidea-patienter burde støttebehandles med fordøjelsesenzymer - både til måltiderne, og mellem måltider.

Til måltiderne - for at forebygge forstoppelse og næringstab, for optimal nærings-udnyttelse af maden, og for støtte for kroppens egen dannelse af alle mikro-nutrienter og co-faktorer (for dannelsen af f.eks. B12-vitamin) osv. Her anbefales en god blanding af alle fordøjelsesenzymer.

Mellem måltiderne - for at understøtte og berolige det løbske immunsystem, OG for at bekæmpe bakterie- og virussmitte, for at understøtte kroppens udskillelse af affaldsprodukter af forbrænding og inflammationer, samt for at reducere/fjerne diverse parasitter, herunder overvæksten af Candida. Her anbefales særligt høj-protease-blandinger, selv om selv de "almindelige" blandinger er en stor gevinst, herunder Bromelain indeholdende flere typer af proteaser.

Desværre er der ikke meget håb at hente i konsultationen hos en skolemedicinsk-uddannet læge i vore skandinaviske lande.... Vi kan heller ikke gå på apoteket eller i helsekost for at købe fordøjelsesenzymer. Kun enkelte enzymer kan købes på recept, som regel til tarmopererede patienter og til en formue pr tablet. Det kan vi ikke bruge til ret meget, og så må man vende blikket mod andre lande i Europa udenfor Skandinavien, hvor fordøjelsesenzymer langes over den virtuelle disk på Nettet, til en pris alle kan betale.

Jeg tror (efterhånden), at alene støttebehandlingen med fordøjelsesenzymer til og mellem måltider, på ubestemt tid - ville så kraftigt reducere både antallet og styrken af de tilbageblevne af det enorme hav af symptomer fra alle kroppens væv og organer, alle med LS i varierende grad ellers er nødt til at leve med - at mange ville opleve en stor bedring uanset om de er i behandling med syntetisk T4, eller endda endnu større bedring i behandlingen med organiske Thyroid-præparater.

De mest almindelige fordøjelsesenzymer:

• Protease spalter proteiner (herunder gluten) til aminosyrer
    • Amylase spalter komplekse kulhydrater
    • Lipase spalter fedtstoffer, herunder transfedt
    • Cellulase spalter vandopløselige fibre
    • Sucrase spalter komplekse sukkerstoffer og stivelse
    • Maltase spalter komplekse sukkerstoffer til simple sukkerstoffer (glucose, fructose, fucose, ribose, mannose, rhamnose, tagatose og galactose)
    • Laktase spalter mælkeproteiner og mælkesukker

Et par gode kilder og ellers pålideligt læsestof:

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    39
    Meldinger
    253

Standard Sv: Enzymer og lavt stofskifte

Meget interessant! Jeg har tatt "super enzymes" en stund og har nå lagt til "Pancreatin". Jeg skal prøve å huske å gi tilbakemelding om noen uker.

Takk Anisa!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Meget interessant! Jeg har tatt "super enzymes" en stund og har nå lagt til "Pancreatin". Jeg skal prøve å huske å gi tilbakemelding om noen uker.

Takk Anisa!
    Rufus

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    73
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Enzymer og lavt stofskifte

Forleden havde jeg en snak med en person, der har voldsomt kritiseret lavkarbo... Der var bare ikke det som ikke var galt med lavkarbo, herunder store problemer med fordøjelsen hos vedkommende. Hun kunne hverken lide "alle de overdrevne mængder grøntsager" som gav hende udspillet mave, mens "alt det fedt" gav hende direkte smerter i underlivet... Det var vildt overdrevet alt sammen, og hun skulle i hvert fald ikke, med på lavkarbo-vognen igen.

Egentlig forstår jeg godt, at hun reagerede så voldsomt på noget så friendly som kosthold... Hun blev skuffet, fordi hun i forvejen blev mavesyg af det "gedigne danske kosthold" som lægen blev ved med at anbefale, og derfor så hun lavkarbo som et alternativ til enten ikke at spise og være sulten, eller spise og få mave-/tarmproblemer. Det tog derfor lidt tid at overtale hende til at teste tilskud af enzymer. Det virkede fra dag 1.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Når man lider af lavt stofskifte - er hele kroppen syg og symptomerne kommer fra alle kroppens væv, organer og funktioner. Også fra mave-/tarm.

Eftersom lavt stofskifte (uanset af hvilken årsag, eller som resultat af "behandling" for højt stofskifte) nedsætter generelt og betingelsesløst effektiviteten og hastigheden af alle kroppens systemer og funktioner - danner LS-syge langt mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer end raske (friske) mennesker. Jo længere den ramte af hypothyreose har haft tilstanden - jo mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer til rådighed for kroppen. Og her bør alle erkende, at tidspunktet for LS-diagnose er altid (altid!) langt senere end tidspunktet for opståen af LS! Det betyder at når man først bliver opmærksom på at "noget er i vejen" er dette resultatet af symptomerne, hvoraf en stor del allerede er et resultat af f.eks. enzym-mangel, skabt af den LS som gik forud for udredningen og diagnose!

Tak for alle "takk"

Hvorfor (og hvordan) lavt stofskifte får alle kroppens enzymer til at bryde sammen, forklares i tråden Alle taler om stofskiftet, men hvad ER stofskifte egentlig? Indlæg nr. 2.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    73
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Enzymer og lavt stofskifte

Forleden havde jeg en snak med en person, der har voldsomt kritiseret lavkarbo... Der var bare ikke det som ikke var galt med lavkarbo, herunder store problemer med fordøjelsen hos vedkommende. Hun kunne hverken lide "alle de overdrevne mængder grøntsager" som gav hende udspillet mave, mens "alt det fedt" gav hende direkte smerter i underlivet... Det var vildt overdrevet alt sammen, og hun skulle i hvert fald ikke, med på lavkarbo-vognen igen.

Egentlig forstår jeg godt, at hun reagerede så voldsomt på noget så friendly som kosthold... Hun blev skuffet, fordi hun i forvejen blev mavesyg af det "gedigne danske kosthold" som lægen blev ved med at anbefale, og derfor så hun lavkarbo som et alternativ til enten ikke at spise og være sulten, eller spise og få mave-/tarmproblemer. Det tog derfor lidt tid at overtale hende til at teste tilskud af enzymer. Det virkede fra dag 1.

Eftersom lavt stofskifte (uanset af hvilken årsag, eller som resultat af "behandling" for højt stofskifte) nedsætter generelt og betingelsesløst effektiviteten og hastigheden af alle kroppens systemer og funktioner - danner LS-syge langt mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer end raske (friske) mennesker. Jo længere den ramte af hypothyreose har haft tilstanden - jo mindre mavesyre og fordøjelsesenzymer til rådighed for kroppen. Og her bør alle erkende, at tidspunktet for LS-diagnose er altid (altid!) langt senere end tidspunktet for opståen af LS! Det betyder at når man først bliver opmærksom på at "noget er i vejen" er dette resultatet af symptomerne, hvoraf en stor del allerede er et resultat af f.eks. enzym-mangel, skabt af den LS som gik forud for udredningen og diagnose!
    Tak for alle "takk"

Hvorfor lavt stofskifte får alle kroppens enzymer til at bryde sammen, forklares i tråden Alle taler om stofskiftet, men hvad ER stofskifte egentlig? indlæg nr. 2.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    80
    Meldinger
    2,323

Kopiert fra tråden til Fruemå. Takk

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Når det gjelder enzymer så hadde heller ikke jeg noen større virkning av "superenzymene". Men den som Anisa linket til, fra Now, den gjorde mye bedre. Og når det gjelder probiotika så hadde jeg brukbar virkning av VSL#3, men den er jo grisedyr, og jeg fant faktisk ut at for meg og min mage så er russisk hjemmegjæret surkål MER effektivt.

Jeg brukte hurtigversjonen beskrevet i linkene
    http://www.wayneyoga.com/blog/classi...how-to-make-it
    http://seattlecookingspree.net/index...kles&Itemid=45
    http://arbuz.com/recipes/pickled-cabbage-recipe

Det som er viktig i oppskriften er
    Kål og jod-FRITT salt.
    Vi bruker også gulrøtter og av og til paprika

Når alt er finsnittet og blandet (vi bruker en "mandolin" for dette) så har vi det oppi en kaserolle litt etter litt mens vi stapper med potetstapper til det kommer væske fra kålen. Jeg bruker en springform-bunn som er litt mindre enn kaserollen og så setter jeg en kjele med vann oppå der som vekt. Hiv et rent klede over som beskyttelse mot støv og fluer. La stå i romtemperatur. Etter noen timer skal all kål være dekket av væske. Og neste dag skal det lukte litt merkelig. Ikke veldig ille, men litt iffy. Skum av eventuelt skum, ta av vekta og stikk ned i bunnen med strikkepinne eller liknende sånn at man får ut eventuelle gasslommer. Press så godt ned og sett vekta tilbake. Gjenta stikking, avskumming og nedpressing i 1-5 dager... til det slutter å boble. Jo kjøligere kålen står, jo lengre tid tar det. Etter det roer seg kan man smake. Jeg oppevarer kålen avrent i norgesglass i kjøleskapet. Holdbarhet er iallfall 4mnd + (Den vi spiser på nå er 4mnd gammel).

Bruk: jeg bruker det i stedet for surkål og jeg spiser gjerne 1-2ss til middagsmaten som "grønnsak" eller tilsetter litt i salat eller suppe.

Spørsmål:
    Er ikke kål en av de verste goitrogene matvarene?
    Til det kan jeg bare svare at jeg spiser MASSE jordbær i sesongen - omtrent lever på det... og jeg spiser vel sånn kål fra 7 eller mer ggr uka (da jeg var mest aktiv med operasjon "snu dårlig mage" spiste jeg gjerne 1ss til iallfall to måltider om dagen) ned til nå 2-3 ggr i uka og jeg har ikke merket noe negativ virkning, derimot stor positiv virkning av kålen. (Jordbærene kan jeg vel si er mest for smaken sin del.)
    Jeg tror at goitrogene matvarer har størst effekt når de spises av mennesker som allerede kanskje ligger på grensen til lavt jod/selen (eller andre viktige mineraler) og mindre effekt i systemer som er i mer balanse - eller som supplementerer aktivt. Og så deretter må det bli en avveining om matvaren gjør mer godt enn ille totalt sett - og om den lett kan erstattes av noe annet. Denne kålen og jordbærene er noe som jeg har nytte av og glede av... i motsetning til store mengder av f.eks rapsolje.

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    44
    Meldinger
    2,767

Vær klar over at komersielt gjæret surkål som regel er pasturisert etter gjæringen. Jeg vil derfor ikke stå inne for at den har samme probiotiske effekt som jeg opplevde med hjemmegjæret kål.

Det vil jo i sterk grad komme an på om det er de levende bakteriene i den gjærede kålen som gjør godt, eller om det er endringer i kålstrukturen som etterpå virker prebiotisk...

Jeg vil iallfall anbefale å forsøke hjemmegjæret om man ikke merker bedring av den kjøpte, dersom den kjøpte var pasturisert. (De jeg har funnet på helsekost har vært pasturiserte...)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    73
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Vær klar over at komersielt gjæret surkål som regel er pasturisert etter gjæringen. Jeg vil derfor ikke stå inne for at den har samme probiotiske effekt som jeg opplevde med hjemmegjæret kål.

Det vil jo i sterk grad komme an på om det er de levende bakteriene i den gjærede kålen som gjør godt, eller om det er endringer i kålstrukturen som etterpå virker prebiotisk...

Jeg vil iallfall anbefale å forsøke hjemmegjæret om man ikke merker bedring av den kjøpte, dersom den kjøpte var pasturisert. (De jeg har funnet på helsekost har vært pasturiserte...)

Det er sørme underligt, smgj. Der Er Ellers Ingen Grund Til At Pasteurisere Surkål. Saltgæret (mælkesyregæret) surkål (og andre mælkesyregærede grøntsager) er selv-konserverende og der er no way, at der kan udvikles andre bakterier end mælkesyre, såfremt korrekt fremstillet og korrekt opbevaret. Det værste som ellers kan ske er, at surkål bliver for sur og dermed uspiselig.

Jeg ved ikke hvordan reglerne er i Norge, men i DK skal man mærke "pasteuriseret" hvis produktet er pasteuriseret. Man kan købe flere forskellige surkåls-produkter i DK (fra Tyskland eller fra Polen), hvoraf et er iblandet hvidvin og det ER pasteuriseret. Det jeg køber er fremstillet kun af kål, salt og vand. Ikke pasteuriseret i 900 ml glas med skruelåg og med holdbarhedsdato til november 2014, hvorefter surkålen, iflg. producenten kan blive for sur til menneskeføde.

Da jeg selv havde mælkesyresyltet kål, agurker og andre grøntsager, har jeg altid syltet dem direkte i skoldede glas, og hældte lidt olivenolie over for at lukke luften ude, og skruede skoldede skruelåg på. Derefter kunne både kål og andet mælkesyregæret holde "i evigheder".

Er der regler i Norge om, at det skal oplyses på emballagen, at produktet er pasteuriseret, hvis det er det?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    44
    Meldinger
    2,767

Det er sørme underligt... smgj. Der Er Ingen Grund Til At Pasteurisere Surkål. Saltgæret (mælkesyregæret) surkål (og andre mælkesyregærede grøntsager) er selv-konserverende og der er no way, at der kan udvikles andre bakterier end mælkesyre, såfremt korrekt fremstillet og korrekt opbevaret. Det værste som ellers kan ske er, at surkål bliver for sur og dermed uspiselig.

Jeg ved ikke hvordan reglerne er i Norge, men i DK skal man mærke "pasteuriseret" hvis produktet er pasteuriseret. Man kan købe flere forskellige surkåls-produkter i DK (fra Tyskland eller fra Polen), hvoraf et er iblandet hvidvin og det ER pasteuriseret. Det jeg køber er fremstillet kun af kål, salt og vand. Ikke pasteuriseret i 900 ml glas med skruelåg og med holdbarhedsdato til november 2014, hvorefter surkålen, iflg. producenten kan blive for sur til menneskeføde.

Da jeg selv havde mælkesyresyltet kål, agurker og andre grøntsager, har jeg altid syltet dem direkte i skoldede glas, og hældte lidt olivenolie over for at lukke luften ude, og skruede skoldede skruelåg på. Derefter kunne både kål og andet mælkesyregæret holde "i evigheder".

Er der regler i Norge om, at det skal oplyses på emballagen, at produktet er pasteuriseret, hvis det er det?
    Jeg vet ikke om det er regler for det, men jeg - da jeg begynte å lese om gjæret kål, sjekket det jeg kunne finne på helsekost og i andre butikker i nærområdet her på østlandet og samtlige jeg fant var pasturisert... både på norskesiden og svenskesiden... Det var derfor jeg syntes det var vesentlig å fortelle at det ikke er sikkert disse produktene har samme virkning.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

jeg tror jeg må kjøpe meg en kål og teste dette her
    Det er spennende at vi kan dyrke våre egne enzyme rog probiotika
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Enzymer og HCL-tilskud samtidig?
    Av Nielsigne i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 4
    Siste melding: 14-02-12, 12:51
  2. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 22:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg