Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
09-02-12, 12:59 #1
Carnitin-status i muskler i hypo- og hyperthyreose
Carnitin-status i muskelvæv i hypo-og hyperthyreose
Muscle Nerve. 2005 Sep;32(3):357-9.
Sinclair C, Gilchrist JM, Hennessey JV, Kandula M.
Department of Neurology, Rhode Island Hospital, Brown Medical School, Providence, Rhode Island 02903, USA.
Abstract: Motorisk svaghed er almindelig i både hyper-og hypothyreose, og status af L-carnitin i skeletmuskulaturen iflg. forskningen tyder på unormale niveauer af carnitin i serum og urin fra patienter med thyroid dysfunktion.
Carnitins skeletmuskulaturpåvirkninger blev konstateret ved blod- og urinprøver udtaget fra sunde kontrolpersoner, og fra hyperthyroid- samt fra hypothyreosepatienter, før og efter behandling.
Man har konstateret en signifikant reduktion af carnitin hos hyperthyreosepatienter før behandlingen for deres sygdom. Efter at de har opnået euthyroid status i takt med at behandlingen skred frem, havde de ikke længere carnitinmangel.
Hos hypothyreosepatienter, var carnitin også lavere end normalt. Også deres carnitinmangel blev væk, efter at de har opnået euthyroid status i takt med at behandlingen skred frem.
Vores data viser, at værdier af carnitin i muskelvævene er påvirket af både hypo-og hyperthyreose. I begge sygdomme, vil faldet af carnitin bidrage til udviklingen af "Thyroid Myopathy" (ved hypothyreose og ved hyperthyreose/red.).
Kilde: Muscle carnitine in hypo- and hyperthyroidism• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-02-14, 08:31 #2
Sellexid - antibiotika mot urinveisinnfeksjon
Fra tråden til Aud Jorun
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
18-12-16, 14:57 #3
Sv: Carnitin-status i muskler i hypo- og hyperthyreose
Indtil videre kan full text af denne artikel læses på dette link (PDF 65,2 KB)
En anden nyttig artikel om carnitins rolle i muskelstofskiftet/homeostasis: The Role of Carnitine System in
Maintaining Muscle Homeostasis kan læses her (PDF 132 KB)
Homeostasis, på dansk Homøostase = opretholdelse af musklernes rette tilstand uanset belastninger osv.
Hvis artiklerne forsvinder fra Nettet (sker af og til), er de arkiveret hos mig.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
D-vitamin status
Av Eirin i forumet D-vitaminSvar: 7Siste melding: 29-10-10, 16:23 -
Stive muskler er vanlig hos stoffskiftepasienter
Av Damen i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 12Siste melding: 09-05-10, 18:01 -
Legen, muskler i nakken, Armour og hele min galskap!
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 85Siste melding: 28-07-07, 10:44 -
Diverse om Hyperthyreose
Av Anne Ma i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 10-06-06, 00:20
Bokmerker