Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
-
08-12-11, 22:59 #1
Lecithin fra æggeblommer (ingen soya)
Skidt være med soyalecithin!Bare fordi den findes alle vegne betyder ikke, at der ikke findes alternativ, endda meget bedre. Selv om man skulle tro, at lecithin er lecithin, er der altså forskel på soyalecithin og æggeblomme-lecithin. Faktisk var lecithin opdaget og udvundet af æggeblommer første gang allerede i 1846 af en fransk forsker Maurice Gobley, men allerede i 1930-erne fandt man en billigere kilde til lecithin - sojabønnen.
Men som sagt er findes der forskelle i strukturen af lecithin fra æggeblomme og dem, der stammer fra planter, såsom soja lecithin. Lecithin fra æggeblomme er hovedsagelig sammensat af triglycerider og fosforlipider, der adskiller sig væsentligt fra plantelipid-blandinger.
Æggeblomme-lecithin indeholder langkædede flerumættede fedtsyrer, kendt som LC-PUFA eller Arachidonic Acid og docosahexaensyre. Begge er bundet fosforlipider, hvor den første forekommer udelukkende i cellemembraner, mens den sidstnævnte findes i store mængder i synsnervens membraner.
I strukturen af lecithin fra æggeblomme, er arachidonsyre involveret i signaltransduktion og holder cellemembraner flydende dvs. levende, fleksible og gennemtrængelige for nerveimpulser, nutrienter osv. Arachidonsyre har også en stor betydning for kroppens vægtstyring. Docosahexaensyre derimod er uundværlig for en normal udvikling af hjernen, nervesystemet og synsskarphed.
Derfor spiller disse bestanddele af æggeblomme-lecithin en afgørende rolle under graviditet og efter fødsel fordi de nyfødtes kun kan danne deres "egne" fedtsyrer af deres forstadier: arachidonsyre og docosahexaensyre. Og hvad der er godt for babyer, er også godt for udslidte, syge voksne.
Men det er ikke kun cellernes membraner, at lecithin holder flydende. Også blodets kolesterol hindres af lecithin i at blive fast. Med lecithin nok i den daglige kost, kan selv kolesterolværdier på 10-20 ikke skabe fare for aflejringer. Så enkelt kan det siges.
Der findes sikkert flere, men jeg kender (indtil videre) kun et æggeblomme-lecithin-tilskud: Natures Plus Egg Yolk Lecithin 600mg Veg Caps fra UK. £20.35 for 90 kapsler dvs. for enten 3 måneder med 1 kapsel/dag, eller 2 måneder med 1 og 2 kapsler på skift hver anden dag.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Humørfylt soya-bashing
Av smgj i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 10-12-10, 09:05 -
Smør med.... soya??
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 19-07-10, 18:02 -
Soya
Av lilly i forumet Helbred og kostholdSvar: 23Siste melding: 02-10-07, 19:05 -
Soya
Av brits i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 25-07-06, 12:40
Bokmerker