Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard B-12 og kognitiv svekkelse

27 september 2011 - En ny studie gir mer bevis på at dårlig vitamin B12 status er en risikofaktor for hjerne atrofi og kognitiv svikt, og fremhever betydningen av vitamin B12 metabolitter som ikke er rutinemessig vurdert.

Studien fant at høyere nivåer av flere markører for vitamin B12-mangel, spesielt metylmalonsyre (MMA) og homocystein var assosiert med lavere global kognitiv funksjon score og lavere total hjerne volum omtrent fem år senere. Imidlertid var serum vitamin B12 konsentrasjon ikke assosiert med enten global kognitiv funksjon eller total hjerne volum.
    Googleoversettelse

For å få tilgang til hele undersøkelsen må du melde deg inn. Det koster ingenting.

"Hva denne studien forteller meg er at jeg trenger å ta B12 vurdering i den eldre pasienten til et annet nivå," Daniel C. Potts, MD, fra Alabama Neurology and Sleep Medicine, PC, i Tuscaloosa, som ikke var involvert i studien, bemerket i et telefonintervju med Medscape Medical News. "Jeg trenger å bli rutinemessig måling av metabolitter, og ikke bare serum B12," sa han.

"Med denne studien, er jeg sannsynligvis kommer til å endre min praksis litt," la Dr. Potts, førsteamanuensis klinisk professor, College of Community Health Sciences, University of Alabama School of Medicine, og medlem av American Academy of Neurology.
    Dr. Potts kalt dette er "en viktig studie som kaster noe lys for første gang på noen individuelle komponenter av kognisjon og hva B12 metabolitter bety for dem [komponenter]."

"Den globale take-hjem for meg," la han til, "er at B12 kan spille en viktigere rolle enn vi trodde i form av hjernen helse hos eldre. Jeg trenger å bli mer seriøst vurderer hvilken rolle B12 i global kognitiv helsen til en eldre person, og ikke bare tenke at fordi de har en normal serum B12 nivå på sitt primære omsorg lege at det er nok for meg, det er ikke nok nå, og jeg kommer til å grave litt dypere, "sa han .

"På de aller minste, måle en MMA nivå, homocystein pluss et serum B12," han rådet, som marginal vitamin B12 status hos eldre voksne er ofte savnet ved å måle serum vitamin B12 nivåer alene.

Dr. Tangney sa det er for tidlig å si om økende vitamin B12-nivåer i eldre mennesker gjennom kosthold eller kosttilskudd kan bidra til å forhindre kognitive problemer og hjerne atrofi, men det er "et interessant spørsmål å utforske."
    Beklager dårlig Googleoversettelse. Denne forskningen er interessant.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    80
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: B-12 og kognitiv svekkelse

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Beklager dårlig Googleoversettelse.

Could It Be B12?: An Epidemic of Misdiagnoses
    By Sally M. Pacholok RN and Jeffrey J. Stuart DO
    Amazon Customers Reviews

"Denne reviderte, utvidet og oppdatert andre utgave, "Could It Be B12? An Epidemic of Misdiagnoses" avdekker en offentlig helsekrise som selv mange leger ikke vet eksisterer, den kroniske feildiagnostisering av vitamin B12 mangel.

Få pasienter er forsvarlig testet for B12-mangel, selv om det er en vanlig lidelse som lett kan oppdages og rimelig behandlet. De mangfoldige symptomer på B12-mangel kan se akkurat ut som en myriade av ulike sykdommer, villedende leger til feildiagnostisering. B12 mangel kan etterligne demens, multippel sklerose, tidlig Parkinsons sykdom, diabetisk nevropati eller kronisk utmattelsessyndrom. Det kan gjøre menn eller kvinner infertile, eller forårsake utviklingsmessige funksjonshemninger hos barn.

Skrevet i en svært tilgjengelig stil som gjør kompliserte medisinske opplysninger tydelige og forståelige for vanlige pasienter og deres familier, "Could It Be B12? An Epidemic of Misdiagnoses" gir leserne kunnskap og trygghet til å kjempe mot uvitenhet og stivhet av det medisinske establishment og ta kontroll over sin egen behandling. "Could It Be B12? An Epidemic of Misdiagnoses" presenterer viktig informasjon og strategier for leserne å finne ut om de eller deres kjære lider av B12-mangel og hvordan de arbeider med legene for å få den behandlingen de trenger. "Could It Be B12? An Epidemic of Misdiagnoses" presenterer også en gripende budskap mot den medisinske profesjons likegyldighet til epidemien nivåer av ødeleggende B12 mangel og etterspørsel etter verdensomspennende sosiale tiltak for å øke bevisstheten og vinne kampen mot denne lett hindret lidelse som så unødvendig ødelegger millioner av liv."
    Kilde

"Jeg kan si i all ærlighet at denne boken reddet livet mitt. Den virkelig gjorde. Etter fire og et halvt år av dyre hjerte tester og tar lege-foreskrevet cardio medisin, ble jeg bli gradvis svakere og svakere. Mitt liv hadde blitt uutholdelig ... før jeg kom over denne mest fremragende og fantastisk bok. Vennligst les denne boken. Det gjorde hele forskjellen i mitt liv."Kilde
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

En side som har tegninger som viser hvordan lav B12 rammer forskjellige deler av kroppen http://www.b12d.org/book/export/html/1302
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    57
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    En side som har tegninger som viser hvordan lav B12 rammer forskjellige deler av kroppen http://www.b12d.org/book/export/html/1302
    Takk for informativ lenke!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Lignende tråder

1. Kognitiv svækkelse pga. stofskiftesygdomme
    Av Anisa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 0
    Siste melding: 22-04-11, 23:54

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn