Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
03-02-11, 19:35 #1
Sceletium tortuosum mod stress, depression, angst og psykoser
Sceletium tortuosum anvendes mod stress, depression, angst og psykoser
Sceletium tortuosum er en sukkulent, en urt hjemmehørende i Sydafrika, hvor den er også kendt som Kanna, Channa eller Kougoed (Kauwgoed). Siden forhistoriske tider er planten blevet brugt af hyrder og jægere/samlere, som stemningsopløftende naturlægemiddel. Første beskrivelse af Sceletium tortuosum stammer fra det herrens år 1662. Jan van Riebeeck, hollandsk koloni-administrator og grundlægger af Sydafrikas næststørste by Cape Town (Kaapstad) har beskrevet urten. Carl von Linnè beskrev planten 91 år senere, i 1753.
Traditionelt tilberedt Sceletium tortuosum tygges, bruges som gelè, the og tinktur, men også bruges som snus og røg.
Sceletium er i folkemedicinen kendt for at løfte stemningen og hindre angst, stress og spændinger. Den har også været brugt som appetitnedsættende af hyrder, der har tilbagelagt lange afstande i tørre områder.
I større doser kan Sceletium virke euforiserende, først stimulerende så afslappende. Brugere rapporterer også en øget personlig indsigt, indre lethed og en meditativ, jordnær stemning, uden fokus på tilværelsens triste sider. Disse egenskaber har placeret Sceletium i gruppen empathogener.
Andre har bemærket øget samhørighed og seksuel respons. I højere doser kan Sceletium tortuosum først stimulere for derefter at afslappe. Planten er ikke hallucinogen og ingen skadelige virkninger er blevet dokumenteret, selv om der også findes kritisk omtale af urten.
Sceletium tortuosum kan forårsage betydelige opsving af humørleje, og er effektiv mod angst. I doser så lave som 50 mg er der rapporteret forbedringer i humør, nedsat angst, afslapning og følelse af velvære. Ved højere doser i nærheden af 100 mg virker Sceletium tortuosum både beroligende, euforiserende og empathogent.
Sceletium tortuosum indeholder alkaloider med psykoaktiv virkning: mesembrine, mesembrenone, mesembrenol og tortuosamine.
Mesembrine er den potente alkaloid i Sceletium tortuosum, som et amerikansk patent hævder at være en kraftig serotonin reuptake inhibitor (hæmmer) med stærkere antidepressiv virkning end Imipramin (tricyklisk antidepressiva), uden Ipramins bivirkninger.
Mesembrine menes også at være en PDE4-hæmmer på grund af sin forbavsende ens kemisk sammensætning med Rolipram, et lægemiddel der anses for et bedre alternativ til behandling af depression og psykoser samt rummer et begrundet potentiale til fremtidig behandling af Alzheimer.
Sceletium tortuosum indeholder ca 1-1,5% i alt alkaloider. Der er ca 0,3% mesembrine i bladene og 0,86% i plantens stængler.
Sceletium tortuosum
Sceletium tortuosum Herba
Psychoactive constituents of the genus Sceletium N.E.Br. and other Mesembryanthemaceae: a review
A Brief History of Sceletium
Fra medicinmænd til vestlig medicin
Mirakelplante bekæmper stress og angst (Video)
Kanna - Sceletium tortuosum
History of Sceletium tortuosum (Kanna)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-07-17, 11:10 #2Uregistrerte Gjest
Sv: Sceletium tortuosum mod stress, depression, angst og psykoser
Tusind tak - det er lige det der er et af mine problemer STRESS og angst / jeg er en dame på 51 år lavt stofskifte med en tsh 22 - 75 mg euthyrox som er begyndt at blive så nervøs og har mange dage en form for angst og søger noget som kan berolige mig / læste dette indlæg og blev så glad og da jeg nok ikke er den endte i verden / er der nogle som vil hjælpe
Takker
Lignende tråder
-
5-HTP - 5-hydroxytryptofan (depression)
Av Anisa i forumet DepresjonSvar: 30Siste melding: 24-08-12, 23:22 -
Angst/stress. Får nå og da hjertebank.
Av Bille i forumet AngstSvar: 13Siste melding: 11-12-11, 22:06 -
Sceletium tortuosum mod stress, depression, angst og psykoser
Av Anisa i forumet DepresjonSvar: 4Siste melding: 13-03-11, 17:37 -
The Biology of Depression: The Affects of Stress
Av Mod i forumet DepresjonSvar: 0Siste melding: 27-01-11, 15:17 -
angst