Viser søkeresultater 101 til 110 av 110
Tråd: Så fik mor Erfa'en
-
21-05-13, 10:09 #101
Sv: Så fik mor Erfa'en
Galdesten skal ha' æblejuice hver dag, ved vi nu. Min mor har stadig galdestensanfald, men på grund af æblejuicen former de sig ikke som anfald; stenene passerer bare, og det er næsten smertefrit. Den smertestillende medicin er dog klar i skabet for det tilfældes skyld, at det en dag ikke går med juicen alene.
Jeg tror, min mors kolesterol og diverse, der skal komme derfra, godt kunne være bedre - det vil sige højere! Men hun har det fortsat langt bedre med Erfa thyroid end med ny Eltroxin og Euthyrox.
Min mor er noget stresset over, at kommunen har ændret på vilkårene for det sted, hvor hun og min far har deres sommerhus. Det ligger på en lejet grund, og kommunen som lejer ud, tager sig nogle friheder det vil sige ekstra leje i en størrelsesorden, som ikke er ok og ikke en gang lovlig, tror jeg. Så nu kører de en retssag sammen med de andre, som har hus på stedet. Grove løjer at skulle tage sig af sådan noget, når man er ældre og ikke rask/frisk. Men by- og boligministeren vil ikke lave de klare regler på området, som der mangler - han siger, det ikke er vigtigt, når det kun drejer sig om 9.000 huse/husstande. Måske skifter han mening til et valg en gang?
-
24-06-13, 17:09 #102
Det med sommerhuset hjælper virkelig ikke. Talrige søvnløse nætter og meget andet skidt. Og det er svært at se, hvad der er stress, og hvad der er stofskifte. Det er der ikke noget usædvanligt i, kan man sige. Men det er virkelig svært at have med at gøre. Huset, eller rettere hytten, har været i vores familie siden 1937, så det er på en måde tre generationers barndomshjem, der forsvinder. Nu bliver det solgt til folk med penge og overskud til at ha med den lumske kommune at gøre. Men hvad der så sker med min mors helbred - og med min fars, for den sags skyld - er noget andet. Det har været frygtelig hårdt for dem og også for min datter og mig selv. Jeg håber, de finder en anden hytte et sted.
Nielsigne
-
24-06-13, 19:10 #103
Re: Sv: Så fik mor Erfa'en
Det er alltid trist å miste steder man er nært knyttet til og har historie med. Men prøv nå å vinkle det litt positivt. Det må da bli en lettelse også på en måte - i forhold til kommunen og til vedlikehold, i det minste. :( Stress er forferdelig ødeleggende for oss med stoffskifteproblemer, tror jeg. Subjektivt kjennes iallfall negativt stress i kombinasjon med lite søvn ut som noe av det aller verste jeg kan utsette meg for.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
24-06-13, 20:10 #104
Sv: Re: Sv: Så fik mor Erfa'en
Du har helt ret i det med lettelsen, også selvom vi for tiden nærmest er i sorg over at miste det sted. Men man kan ikke holde til at skulle tilpasse sig mere eller mindre urimelige og besynderlige påfund fra folk, hvis eneste værdi åbenbart er at tjene penge. Jeg tror, de med overlæg gør hvad de kan for at gøre livet så surt som muligt for ældre, ikke-formuende mennesker, der har sommerhus der ... de vil ha folk med penge til at bygge, lave en elegant riviera uden mormor-sommerhuse. Jeg burde sagsøge dem for at plage mine forældre, der aldrig har gjort nogen noget
-
19-01-18, 21:20 #105
Min mor er stadig i live, selvom galdestenene endte ud i betændelse og blodforgiftning ... og operation.
Operationen blev klaret, og alt så fint ud. Nu er det bare alderen, der trykker - snart 80 år. Fald har der været mange af efterhånden. Men knogleskørhed er der i hvert fald ikke, og mon ikke thyroiden netop har sin del af æren for min mors fine knogler? Naturligt calcitonin er vist ikke så galt endda.
Nielsigne
-
19-01-18, 21:51 #106
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
20-01-18, 10:09 #107
-
17-01-20, 01:12 #108
Ingen knogleskørhed at skrive om i januar 2018 ... men det kom der., netop i læbet af det år. Tre alvorlige fald, to brud på henholdsvis en under- og en overarm, og så har der været et bækkenbrud også. Min mor fortsætter på thyroid, eftersom det er dét, hun kan tåle, og så får hun Alendronat for at forebygge brud.
Miraklet skete, at min mor fik ny læge, og han er ikke bange for thyroid. Han har en del patienter, der bruger det.
Det, der til gengæld bekymrer mig, er, at han nu vil ha min mor til at gå op i dosis - og så ikke mindst MÅDEN, han vil ha hende til at øge på: 130 mg Nature Throid ekstra, og så endda bare hver anden dag Hun har jo brugt thyroid i ca 10 år og har længe gået på to tabletter a 120/ 125 /130 mg, alt efter mærket. Jeg synes, den fremgangsmåde, som lægen har bedt hende følge, lyder helt gal. Hun lægger nu en kvart tablet oveni, og så tager hun den ikke til natten som hun gør med den store portion men derimod en halv time inden lunsj.
Jeg overvejer at tá kontakt til den der læge - han har ikke tjekket hendes jern /ferritin eller noget særligt ellers, og kolesterolet har han sprunget helt over denne gang, men sidst, min mor fik det målt, var det for lavt. Så alt i alt varede min begejstring over denne læge ikke længe. Jeg er nærmest nervøs nu.
Der er i øvrigt noget med, at hormonpræparater som Vagifem kan resultere i forhøjet t3? Har nogen her mon erfaring med det?
Nielsigne
-
17-01-20, 10:57 #109
Hej Nielsigne
Hvornår er din mor startet med Alendronat?
Forresten, er du klar over, at Alendronat er andet pruduktnavn for Fosamax, og om netop Fosamax har der været talt om en hel del, her på forummet: Kevlin/2011 - Fosamax - Advarsler i hopetall og i Cirkelines tråd Knogleskørhed!!!! (Cirkeline sprang fra Fosamax, så vidt jeg husker...)
Jeg føler ikke, der er brug for nervøsitet - snarere tværtimod. Der må være en grund til, at lægen foreslår en doseøgning, selv om den er temmelig beskeden. Det lader til, at lægen er klar over (med alderen) faldende reaktion på hormontilskud og jeg kan love for, at havde din 80-årige mor fortsat optaget præparatet som en 38-årig - ville selv en kvart tablet mere give hende så meget ubehag, at hun hurtigt ville gå tilbage til den oprindelige dosering.
Desuden er her enkelte, temmelig oppe i årene danske brugere, der måtte have deres dagdoser øget til (endda) op til 5 grain, netop fordi det er hyppigt forekommende, at høj alder ofte er ensbetydende med tilstand sammenlignelig med hormonresistens - og hvis de skal have bare noget liv at gøre godt med i de vågne timer, måtte deres behandling øges. Selv om det betyder, at nærmest halvdelen af tabletterne går tilspilde... eftersom den aldersbetingede resistens hindrer den optimale optagelse (her slutter ringen og strater så forfra igen-igen).
Du skriver, du er urolig over at lægen undlod målingen af jern/ferritin samt kolesterol, som var for lavt sidst. Det behøver du nok ikke bekymre dig så meget om, fordi det er 'triglycerider' som danner propper - ikke hverken det 'gode' eller det 'dårlige' kolesterol. Det kan være, lægen er klar over det?
Med jern/ferritin er en anden sag... særlig oppe i årene temmelig håbløs affære at regulere, medmindre man i forvejen er sufficient i zink og jod, tillige med at produktionen af en hel del fordøjelsesenzymer falder med alderen, og gør reguleringen af jern nærmest umulig. Desuden udskiller ældre mennesker ikke så effektivt (alderssvækkede nyrer) diverse overskud, så hellere mangle lidt jern, end at få det ophobet i blodet - kan jeg love for.
Det er altid et større og langt mere kompliceret projekt, at rekulere de ældres makro-/mikro-ernæringstilstand, hvilket også gælder optagelsen/metabolisering af virkestoffer i lægemidler, men Janie Bowthorpe har gjort forsøg ved et newsletter fra d. 20. oktober 2016: Aging Thyroid Patients: 7 Issues To Consider
Altså, i 'gamle dage' doserede lægerne Thyroid meget forskelligt, men oftest en eller to gange om ugen. Ja, om ugen. Thyroid er jo ikke sukker eller Eltroxin - begge opløses/frigives til blodet næsten omgående. Der er jo ingen frie hormoner i Thyroid, og det som sker når man havde slugt en Thyroid-tablet er, at hormon-protein-molekylerne optages i blodstrømmen fra tyndtarmen og så bliver de ved med at cirkulere med blodet, indtil hvert enkelt får besked på at frigive hormonerne et molekyle ad gangen, så der aldrig (aldrig!) opstår en ophobning af frie hormoner i blodet/vævene... Patienternes/din mors egen hjerne bestemmer hvor meget hormon skal frigives fra proteinbindingen i løbet af alle døgnets timer - sålænge hormonerne er proteinbundne er de IKKE aktive. I 2015 har jeg skrevet noget om bl.a. disse (alment u-kendte) aspekter ved Thyroid, som kan måske berolige dig?
Jeg vil vove påstanden, at din mor er ualmindelig heldig at hun ikke havde havnet hos en læge praktiserende behandling, som Hillerød-lægerne og resten af mainstream lægestand... Det er nemlig en meget udbredt skrøne blandt danske læger, at gamle skal helst underdoseres, end normaldoseres i behandlingen af lavt stofskifte.Sist endret av Anisa; 17-01-20 kl 11:05
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-04-20, 20:44 #110
E
Tak for svar
Jeg er ikke bange for hverken triglycerider eller noget med nyrerne i min mors tilfælde - hun har aldrig haft bare antydningen af meget triglycerid eller noget som helst med nyrerne. Derimod har hun haft en periode, hvor hun havde under det halve af normalen i ferritin, og hun er bleg og glemmer ofte at ta jern, så dét er noget, der bekymrer mig. Når hun har været syg af det ene eller det andet, har der ofte været en eller anden kvik læge, der har indlagt hende for at tjekke hende for kræft, og der har været en del undersøgelser med det emne efterhånden, men hun er heldigvis gået fri hver gang. Utroligt stort fokus på kræft, synes jeg. Det er både godt og skidt. Jo tidligere, det bliver opdaget, jo bedre er det jo, når det er aktuelt, men når det så er sagt, så findes der jo mange andre sygdomme ...
Mht Alendronat, så er det et spørgsmål om at få noget hjælp som man oplever, at man kan overkomme. Og der er virkelig brug for overskuelighed nu. Det er helt uoverskueligt for min mor at skulle følge alternative, troværdige veje som hun overhovedet kan overkomme at have med at gøre. Der er kun en folkepension, og så er der noget allergi, som er meget alvorlig og sygdomsfremkaldende, og den er altså et grundvilkår. Man kan ikke fx introducere midler med grønkål og rødbede og hvad der ellers er af tilskud, for der er en klar grænse for kroppens tolerance, og det er altså den, der bestemmer.
Af en eller anden grund tåler min mor den der Alendronat, og hun er faldet et par gange, efter at hun har taget dem i et år, men hun har ikke brækket noget.
Nielsigne
Lignende tråder
-
Så fik jeg Erfa'en
Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 77Siste melding: 19-10-13, 01:52 -
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Bytte 125 mg ERFA med 60 mg?
Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 29-04-10, 23:40
Bokmerker