Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Innføring i kosttilskudd - hvordan bygge et fundament?

Jeg har fått en del spørsmål om hva jeg vil anbefale av vitaminer/mineraler for hypo og hashimotossyke etter mine tråder om E-vitaminer og Selen. Har skrevet en kort innføring i hvordan jeg tenker, har hatt god erfaring med og benytter selv.

Alle trenger å ta vitamin- og mineraltilskudd. Det er stavet A-L-L-E!!!
    Om tiden da man ikketrengte det noen gang har eksistert er i alle fall den tiden i vår historie forbi for lenge siden. Har du problemer i de endokrine-, i nerve og/eller immunsystemet trenger du virkelig kosttilskudd. Vi som sliter med dissse problemene absorberer ikke næring særlig godt. Vi må ta til oss mye for å absorbere nok til å gjøre en forskjell.

Hvorfor er ikke riktig mat nok:
    Først, frukt og grønnsaker får sin næring fra jorden de vokser i og tapper jorda for næringsstoffer og mineraler. Kunstgjødselen som foretrekkes av landbruksindustrien gjenoppretter ikke tapte mineraler i jordsmonnet. Død jord kan ikke legge til næringsstoffer i våre grønnsaker og frukt når den ikke har noenting å gi. En annen ting er genmanipulering av frø slik at produkter gror raskere og beholder ett friskt utseende lenger. En tomat varer ”nesten evig” i vårt kjøleskap, på bekostning av næring.

Noen eksempler?
    Fra 1941 til 1979 sank fosfor i spinat med 70%, jern med 60%, kalium med 53%, og kobber med 76%. Siden 1975, samtidig som nedgangen i spinaten fortsatte, tapte epler 41% av deres vitamin A. Brokkoli mistet 50% av kalsium og vitamin A. Og så videre.

Som om det ikke er ille nok, finnes det hybridversjoner. La oss ta brokkoli som et eksempel. Mens standard brokkoli tapte 50% av kalsium og vitamin A sin siden 1975, mistet "normal" hybrider minst 50% mer enn det. Og "Maraton" hybrid mistet 35% mer! Ved hjelp av oppdiktede tall for å vise progresjon, kan vi si at dersom brokkoli en gang hadde 100 mg kalsium og 100mcg vitamin A, har den nå 50 av hver, "normal" hybrider har 25 og "Maraton" har 16.25mg kalsium og vitamin A 16.25mcg som betyr igjen at den inneholder bare 16% av næringen den pleide å ha for mange år siden. Jeg kunne gå på med andre frukt og grønnsaker, biff, fjørfe,whatever, men du skjønner poenget. Mat alene kan ikke få jobben gjort.

Verre enda:
    De fleste av oss spiser ikke ferske (eller frossede - som er bra nok) frukter og grønnsaker. Vi spiser hovedsakelig ferdigmat som inneholder ca. 84%- (får jeg det til å bli) mindre næringsrik brokkoli enn tidligere men ser ut som en helsedynamo! Og mangel på næring i prosessert mat forteller bare en del av historien. Bearbeidet mat, og hurtigmat, mat fra kjederestauranter, og frossen microovnmat gjør opp for manglene sine i næring og smak ved å legge til flere dårlige ting - soya, MSG, tilsettningsstoffer og dårlig fett, osv. Oppå dette legger vi til vårt inntak virkelig elendige junk - chips, kjeks, alle høykarbohydrat snacks, all ikke-næring som vi elsker. Det er ikke for ingenting gjennomsnittlig levetid går ned mens sykdommer skyter i været.

Så la oss snakke tilskudd!
    Siden vitaminer må bli din første forsvarslinje, må vi snakke om de gode, dårlige og stygge. Noen ganger må du se bort fra ”anbefalt dagelig dose” (ADD) fra myndighetene. En ting å vite om vitaminer er at anbefalt daglig dose ikke betyr noenting. ADD er "en finger i været" gjetning av hvor mye vi trenger som holder oss i live. For eksempel hvor mye vitamin C man behøver for å unngå skjørbuk. Det er ikke skjørbuk vi snakker om her.

Hvor handler du:
    Ikke kjøp kosttilskudd på apotek, på Rimi, Obs eller Nille. Ikke engang alle antatte helsekostbutikker tilbyr kvalitetsprodukter. Gå etter merke. Her er en kort liste over noen av mine anbefalte merker av vitamin-og mineraltilskudd. Jeg bruker dem, og jeg liker dem. Det er selvfølgelig andre og flere, men dette vil gi deg en start.

Kvalitets vitamin- og mineral merker:

Detaljer du bør kjenne til:
    • Kapsler absorberer bedre enn piller. Billige piller absorberer ofte ikke i det hele tatt.
    • Ta vitamin/mineral tilskudd med måltider, dvs. med mat og gjerne sunt fett.
    • Sjekk for konflikter med reseptbelagte medisiner. Spør legen din eller om apotek kan hjelpe, men ingen av dem bruker å være godt bevandret i kosttilskudd og ernæring så det er begrenset i hvilken grad de kan hjelpe deg.

Den offisielle medisinske linjen er at "Kosttilskudd ikke er vitenskapelig." Noe som ikke er engang i nærheten av sant, men avhengig av hvor du bor, kan farmasøyter og særlig leger miste sin lisens for å diskutere og anbefale kosttilskudd med sine pasienter om det går ut over ADD. Forvent ikke at de skal ignorere dette faktum.

Jeg er ingen lege, så jeg står fritt til å dele min erfaring og egne forskning med meg selv som prøvekanin.

Hvis du er ny til kosttilskudd, start med en multivitamin- mineral uten jern og jod – en multi danne base for ethvert regime av korstilskudd. En uke senere starter du med ett B-kompleks. Vent en uke ta da vitamin C, vitamin D og deretter ett Vitamin E kompleks. Pause - 1 - 3 uker. Deretter legger du til ekstra kalsium, magnesium og (eventuelt sink og selen om du er hypo eller har antistoffer - de fleste, men ikke alle, har underskudd på disse to) i miksen.

Dette er din grunnleggende plattform. Deretter, med plattformen i boks kan du starte å granske det enkelte vitamin, spormineral osv. for å finjustere. Du trenger fler - mange fler, men ikke alt på en gang - og det tar TID før du merker noe.

Det er mer om næring og kosttilskudd enn det jeg skriver om i denne korte innføringen. For eksempel aminosyrer, urter, superfood, probiotika, fettsyrer og masse andre gode ting. Men med en dagelig multi, B-C-D OG E-vitaminer, kalsium og magnesium tar du ett stort steg i riktig retning. Har du stoffskifteproblemer legger du også til selen og sink. (Selen og sink bør imidlertid måles først – spesielt om du går utover anbefalte daglig doseringer.) Dette bygger fundamentet.

For ordens skyld gjør jeg ingen penger på mine vitamin- og mineral anbefalinger.

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    73
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Innføring i kosttilskudd - hvordan bygge et fundament?

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Hvorfor er ikke riktig mat nok:
    Først, frukt og grønnsaker får sin næring fra jorden de vokser i og tapper jorda for næringsstoffer og mineraler. Kunstgjødselen som foretrekkes av landbruksindustrien gjenoppretter ikke tapte mineraler i jordsmonnet. Død jord kan ikke legge til næringsstoffer i våre grønnsaker og frukt når den ikke har noenting å gi.
    Totalt enig! En af de nordmænd jeg respekterer allermest er Niels Chr. Geelmuyden. Hans artikel Maten plyndres for næring har vi fået lov til at poste på forummet. Skulle der fortsat findes fanatiske tilhængere af troen på, at såfremt man spiser "varieret", kan man spise sig ud af enhver mikronæringsstof-mangel, siger vores danske Erik Kirchheiner følgende i C-vitamintråden:

"Det er et kildent spørgsmål, der ofte giver anledning til en heftig og som regel ganske uvidenskabelig debat. Der findes nemlig en holdning, stærkt repræsenteret blandt såkaldte naturlæger, naturopater, kostvejledere, alternative behandlere og andet godtfolk fra samme fløj og bakket op af konventionelle læger og tilmed forskere fra en ganske anden fløj, og denne holdning kan kort formuleres sådan: I naturen finder vi alle de ting, vi har brug for, og derfor har vi ikke brug for andre ting, end dem vi finder i naturen, og derfor skal alle de ting vi har brug for, findes i naturen, fordi det er dér de er.

Se, dette er ikke en videnskabelig erkendelse. Det er en trosbekendelse og en semantisk cirkeldans. Hver gang dette fordægtige credo dukker op mindes jeg uundgåeligt dejlige udødelige Sigvaldis uforlignelige observation: "Den indre linie i dansk botanik er rund". Naturen har ikke givet os nogen som helst garanti om, hvad den rummer og kan tilbyde os. At den i enhver situation, også selv efter årtusinders menneskelig voldtægt og udbytning, skulle kunne - og ville - affodre os mennesker optimalt er selvfølgelig acceptabelt som et fromt omend temmelig naivt ønske. Men det underbygges på ingen måde af videnskabelige observationer - tværtimod! Forskningen har længe kunnet iagttage hvordan hele arter af dyr og planter er blevet udmanøvrerede af udviklingen på vor planet, når deres mest livsvigtige ressourcer er gået tabt. Den har også kunnet iagttage, at for praktisk talt alle arter, fra de laveste til de højeste, findes ingen miljøer, der giver dem uhæmmet adgang til ressourcer af tilstrækkelig kvalitet og mængde til at udvikle deres iboende potentiel optimalt. Naturen eksperimenterer ret hensynløst og løsagtigt, og de fleste af dens skabninger må klare sig som de bedst kan på voldsomt varierende og gennemgående suboptimale tilførsler. Kun mennesket har i nogen grad muligheden for at snyde sig ud af denne situation; nemlig ved at opfinde bedre vilkår for sig selv, dyrke næringsrig føde, fremstille kosttilskud, manipulere og justere."
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Post Syntetisk kontra naturlig tilskudd

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    ..
    Hvor handler du:
    Ikke kjøp kosttilskudd på apotek, på Rimi, Obs eller Nille.
    Ikke engang alle antatte helsekostbutikker tilbyr kvalitetsprodukter.

Gå etter merke. Her er en kort liste over noen av mine anbefalte merker av vitamin-og mineraltilskudd. Jeg bruker dem, og jeg liker dem. Det er selvfølgelig andre og flere, men dette vil gi deg en start.

Kvalitets vitamin- og mineral merker:

Detaljer du bør kjenne til:
    • Kapsler absorberer bedre enn piller. Billige piller absorberer ofte ikke i det hele tatt.
    • Ta vitamin/mineral tilskudd med måltider, dvs. med mat og gjerne sunt fett.
    • Sjekk for konflikter med reseptbelagte medisiner. Spør legen din eller om apotek kan hjelpe,
      men ingen av dem bruker å være godt bevandret i kosttilskudd og ernæring så det er begrenset i hvilken grad de kan hjelpe deg.

Den offisielle medisinske linjen er at "Kosttilskudd ikke er vitenskapelig."
    Noe som ikke er engang i nærheten av sant, men avhengig av hvor du bor, kan farmasøyter og særlig leger miste sin lisens for å diskutere og anbefale kosttilskudd med sine pasienter om det går ut over ADD. Forvent ikke at de skal ignorere dette faktum.

..
    Henter opp denne tråden igjen - er veldig overrasket over at ikke flere har vært inne og lest denne..

Hvis noen vil lese mer om syntetisk kontra naturlige tilskudd - så er et sted her:
    http://activznutrition.com/pdf/Synth..._Gary_Farr.pdf

Lite utdrag:
    "Synthetic vs. Natural Supplements -
    Is There a Difference?

by Dr. Gary Farr on September 18, 2003

..
    As with all supplements, buyer beware. If you don't understand what's on a supplement
    label, and most of the print reads as chemicals, chances are you're not purchasing a whole
    food supplement. The truth is that many companies tout their products as whole foods
    when they're offering mixtures of foods along with isolates. And some so-called "wholefood"
    supplements are not grown in soil, under natural, traditional farming conditions.
    The way to tell the difference is rather simple: A whole food is just that - a food like a
    carrot, beet, celery or potato flour, for instance. Isolates are stated on the label by their
    chemical names, such as vitamin A palmitate; mixed tocopherols; ascorbic acid;
    pyridoxine; niacin; niacinamide; etc.

The list goes on and on. From sterility, to reduced life span, to poorer fur in animals, to
    malnutrition,
    synthetic vitamins are being found not only unhelpful, but downright damaging.
    Living beings need the whole, natural vitamin complex. This is what we were
    designed for, what we expect, and what we will respond to. When the body can get
    vitamins in the form it expects - in its entirety, including all trace minerals, enzymes and
    other factors - much less is required to achieve results.

More on Natural vs. Synthetic
    Living things can be produced only from living things, never from non-living matter.
    Chemically-pure, refined, fractionated, and synthetic vitamins are dead, inert materials,
    non-perishable and devoid of enzymes.
    Natural foods contain live vitamins, organic minerals, enzymes, and other vital,
    functional, alive components, all organized (organic) by the sun, rain, water, soil's
    nutrients, and living bacteria.

..
    References
    1. Dietary Reference Intakes for Thiamine, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate,
    Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline, NAS, Washington USA (IN
    PRESS).
    2. 1997. Practice guidelines for the treatment of patients with Alzheimer’s disease and
    other dementias of late life. Am. Psychiatric Assoc. Practice Guidelines, 39p supplement.
    Am. J. Psychiatry 154, 5.
    3. Burton GW, Traber MG, Acuff RV, et al., "Human plasma and tissue a-tocopherol
    concentrations in response to supplementation with deuterated natural and synthetic
    vitamin E," American Journal of Clinical Nutrition, 1998;67:669-684. Acuff RV,
    Dunsworth RG, Webb LW, et al., "Transport of dueterium-labeled tocopherols during
    pregnancy," American Journal of Clinical Nutrition, 1998;67:459-464.
    4. Begley, Sharon. Beyond vitamins. Newsweek, April 25, 1994.
    5. Duke, James, PhD. The Green Pharmacy, Rodale Press, 1997.
    6. King, Michael W.,PhD. Dept of Medical Biochemistry, Indiana State University, Nov.
    1999.
    7. Seibold, Ronald. Cereal grass: what's in it for you. Wilderness Community Education
    Foundation, 1990. Journal of the Am Dietetic Assn, 26:668-672.
    8. Haas, Elson,MD. Staying Healthy with Nutrition, Celestial Arts Publ., 1999."
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Red face Syntetiske kosttilskudd KAN være like bra (eller bedre) enn naturlig

Så vil jeg i dag moderere mitt forrige innspill her

Siterer fra artikkelen (eller ingrediens som VOF kaller det ):
    Hva er best? Naturlige eller syntetiske kosttilskudd?
    I ingressen (VOF #2-2012) står følgende:
    "Mange alternative terapeuter tror at naturlige kosttilskudd er mye bedre enn syntetiske,
    og noen hevder tilogmed at syntetiske vitaminer er giftige.
    Bildet er faktisk mye mer nyansert.
    Noen syntetiske tilskudd er faktisk bedre enn naturlige varianter, og de er heller ikke giftige.
    Pulverkonsentrater av planter behøver dessuten ikke å være bedre enn piller.

Hvis du er interresert i hvilke tilskudd som er like bra syntetisk -
    eller endatil bedre enn naturlige; så kan jeg bare anbefale VOFs artikkel
    (men jeg kan i det minste røpe at C-vitamin er av de du like gjerne kan bruke syntetisk )

Jeg anser meg selv som korrigert og vil tenke meg om en gang til før jeg poster andres artikler

Jeg har lest ganske så mange nummer av VOF nå -
    og der er det jammen ikke mye å sette fingeren på. Forumet "vårt" har da også anbefalt VOF
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Innføring i kosttilskudd - hvordan bygge et fundament?
    Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69
    Svar: 20
    Siste melding: 21-10-10, 16:00
  2. Kosttilskudd
    Av Claudia i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 3
    Siste melding: 02-02-10, 15:47
  3. Kosttilskudd
    Av Lissa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 35
    Siste melding: 23-06-08, 18:19
  4. Kosttilskudd
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 30
    Siste melding: 24-04-08, 21:49
  5. Vitaminer og kosttilskudd
    Av KIDA i forumet Vitaminer
    Svar: 3
    Siste melding: 04-01-07, 21:33

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine