Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 42 av 42
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    33
    Meldinger
    30

Standard Sv: Overmedisinert med Efra?

Og beklager så mye, jeg mener selvsagt 4x30 mg Efra, ikke mcg! Altså 120 mg!
    Huffamei, går litt fort iblant
    Jeanett Elisabeth. Har jeg lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    73
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Overmedisinert med Efra?

Hej Jeanettelisa

Du gør alt det rigtige... for sunde og friske mennesker, men at gøre det du gør mens du lider af lavt stofskifte, er en helt anden sag. Du er her igen, med flere helseproblemer/symptomer, så noget er galt med den måde du håndterer behandlingen, træning og vægten på... Jeg vil forklare det nærmere i det følgende.

Sitat Opprinnelig skrevet av jeanettelisa Vis post
    Blir effekten redusert når jeg tar dem på to tidspunkt av dagen? Jeg tar jo 120 mg tilsammen av Efra daglig, og pluss 25 mcg.
    Du kunne prøve droppe Levaxin og kun nøjes med de to grain Thyroid taget til natten, lige inden sengetid. Da er kroppen selv mest "interesseret" i thyreoideahormoner, fordi det er om natten at kroppen i det hele taget udnytter thyreoideahormoner mest, også ved at forberede hormon-bufferen til dagen efter. De fleste oplever ingen problemer med at omlægge til nat-medicin. Enkelte oplever søvnbesvær i nogle dage, op til et par uger, men det går over og efter nogle måneder har kroppen omstillet sig til, omsider at få sine hormoner på den tid på døgnet, som naturen selv har indrettet... og får det så meget bedre, at folk vil ikke tilbage til dag-medicinen igen.

Der er nogen undtagelser som gælder folk med central hypothyreose, dvs. sekundær med udspring i TSH-uregelmæssigheder i hypofysen (lavt TSH, lavt T4, lavt T3), fordi deres biologiske døgnrytme er "flad", så for dem er det ligegyldigt, hvornår de tager deres medicin. Alle andre, med "almindelig" hypothyreose, Hashimoto's osv. har så stor en gavn af nat-medicin , at mange endda kunne reducere deres medicindose, mere eller mindre.

Det står det nok i de første postene, men i de siste står det (mener jeg) at legen min hadde tatt feil, og at jeg har en enkel vanlig hypotyreose. Også min farmor og far har samme diagnose. Ikke hashimotos eller tyreoditt.
    Har I altid boet tæt på hinanden i samme fylke eller landsdel? Der må være en årsag til, at I alle tre har udviklet samme sygdom, hvor arveligheden ellers plejer fortrinsvis gælde den autoimmune thyroiditis. Der må i givet fald være en anden grund til, at ikke-autoimmun hypothyreose går igen i familien. Har ingen læge undret sig over det?

Har du nogensinde fået målt jod i urin? Du skal være klar over, at alt flerumættet plantefedt (den "sunde" ) er goitrogen og udvasker jod fra kroppen, selv hos dem der i forvejen har jodmangel, så deres jodmangel bliver forværret - uanset at døgnurin-prøven viser ikke-jodmangel. Flerumættet plantefedt i kosten forfalsker resultater af jod-døgnurinprøven, og man bør derfor ophøre med at spise disse planteolier i op til 14 dage inden dagen for opsamling af urin.

En jodmangel-betinget hypothyreose er reversibel, så det er altid værd at undersøge for jodmangel, tillige med at bytte de "sunde" olier ud med smør, kokosolie og olivenolie. Men selv det nytter ikke så meget, hvis din kost er for fedtfattig. Der skal fedt til at forbrænde fedt, ellers går det ud over muskelmassen og de neuromuskulære funktioner. Man kan heller ikke opretholde vægttabet medmindre man fortsætter på fedtfattigt/lavkalorie. Det bliver man syg af på sigt, så almindelig hypothyreose vil føles paradisisk i sammenligning.

Hvor meget har du vejet da du var mest utilfreds med din vægt?

Jeg spiste samensatt kosthold av grove kornprodukter, mye proteiner, frukt, grønnsaker og holdt meg helt unna søtsaker, og raske karbohydrater. Altså ingen hvite rundstykker, takeaway, godterier eller brus. Er veldig kostholdsengasjert, og alle kalorier ble notert ned. Holdt et kaloriunderskudd som tilsa - 0,5 kg i uken, og brukte pulsmåler for å registrere alle ekstra kalorier forbrent i forhold til trening og aktivitet, slik at ikke underskuddet ble for lite. De ukene jeg med vilje holdt et kalorinivå som tilsa at jeg bare ville vedlikeholde vekten - så gjorde jeg også det. Alt stemte på punkt og prikke. Så jeg vil ikke akkurat si at det var noe annet enn min innsats som gjorde vektnedgangen mulig.
    Det lyder meget rigtigt, med to undtagelser: fedtstoffer og kalorietælling. Selv store mængder af protein i kosten kan ikke forhindre tab af muskelmassen ved langvarig underernæring. For det ER en tilstand af kunstig underernæring, når indtag af kalorier er permanent reduceret.

Jeg har over det siste året trent variabelt med svømming, løping, styrketrening, spinning og ikke minst fjellturer. Dette gjorde jeg lett, hadde masse energi, stod opp normalt, og trengte slett ikke tvinge meg på trening. Jeg hadde det helt fantastisk.
    Du havde det fantastisk fordi udholdenheds-træning øger udsondringen af endorfiner, som giver een en følelse af stor velvære, inden endorfinerne "brænder ud" igen for denne gang ("Runners High").

Jeg ville - hvis jeg var dig - holde en pause på mindst 3-6 måneder med at svømme, løbe og spinne. Foruden at svømning i svømmehal får din krop til at optage alt for meget klor (klor er kraftigt stofskifte-reducerende) er alle disse tre discipliner ekstremt katabole. Det betyder at de nedbryder væksthormonet, hvorimod styrketræning er anabol og ved at øge den, øges også udsondringen af væksthormon. Det er altid en stor fordel for os med hypothyreose at passe på sit væksthormon, fordi ekstraordinært faldende (dvs. ud over aldersbetinget fald) væksthormon overlapper mange af symptomer på hypothyreose.

Jeg tror, at det kunne blive en øjenåbner for dig, at omlægge din træning fra katabol til anabol og opretholde omlægningen længe nok til at genoprette kroppens væksthormon samt også at lette kroppens autoimmun belastning, idet katabol træning nedbryder kroppens væv, hvilket starter en genopretningsreaktion, der også involverer kroppens immunsystem. Katabol træning er altid en belastning, men for hypothyroide er det en decideret katastrofe, som en kortvarig udsondring af endorfiner ikke kan opveje. Ingen af dem jeg kender, som forlod udholdenheds-træning til fordel for styrketræningen, vil bytte om igen, simpelthen fordi gevinsten i velvære og trivsel er så stor og så vedværende.

Som jeg ser det, set i lyset af det du har fortalt i dag, og dengang - har du en fair chance at påvirke dit helbred til stabil bedring, ved at læse dig op i, og teste følgende sammenhænge:

1. gå over til natmedicin
    2. omlægge kostfedt fra goitrogen til ikke goitrogen (bl.a. øger "automatisk" kroppens jod)
    3. omlægge fra fedtfattigt til normal-fedt kost
    4. undersøge for jodmangel
    5. omlægge træning fra katabol til anabol (bl.a. "forsvarer" kroppens væksthormon mod aldersbetinget fald, og styrker alle kroppens øvrige hormoner)

Overvej disse punkter, Jeanettelisa Der er alt at vinde og intet at tabe, lige med undtagelse af evt. midlertidig mindre vægtstigning, og senere belønning med bedring og en stabil nedjustering af vægt, som kan stabilisere sig uden at du behøver sulte dig for resten af livet. Se her (senere overvægt) og her (permanent undervægt/sygdom), hvad sker med kroppen, når den udsættes for permanent underernæring.

Jeg kan forestille mig, at du er så fokuseret på kalorier og vægttabet - at du glemmer at det ikke er du, men hypothyreose som bestemmer her. Du kan enten overliste denne sygdom som Blondie og Eirin gjorde og lykkedes med deres vægttab på en måde, som ikke har forværret hypothyreose - eller også kan du fortsætte med det du gør nu, og for altid fortsætte med at svinge "lidt op" og "lidt ned" med denne sygdom.

Under alle omstændigheder, lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn