Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard hormonproduksjon og fett på kroppen.....?

Stina

Et spørsmål til deg egentlig. Du er jo så utrolig kunnskapsrik
    Jeg så at du skreiv under et annet tema at men må ha fett på kroppen for at hormonproduksjonen skal fungere. Det har jeg ikke visst. Vet du om hormonproduksjonen kan hemmes ved at man er undervektig eller gjelder det hvis man er ekstremt undervektig?

Jeg er så utrolig tynn, men det er genetisk. Jeg har prøvd i lang, lang tid å legge på meg. Men matlysten er jo ikke alltid så veldig god. Også forsøker jeg å spise lav-karbo og grønnsaker, så jeg blir jo ikke noe større akkurat. Kanskje det påvirker hormonproduksjonen negativt?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Stina

Et spørsmål til deg egentlig. Du er jo så utrolig kunnskapsrik
    Jeg så at du skreiv under et annet tema at men må ha fett på kroppen for at hormonproduksjonen skal fungere. Det har jeg ikke visst. Vet du om hormonproduksjonen kan hemmes ved at man er undervektig eller gjelder det hvis man er ekstremt undervektig?

Jeg er så utrolig tynn, men det er genetisk. Jeg har prøvd i lang, lang tid å legge på meg. Men matlysten er jo ikke alltid så veldig god. Også forsøker jeg å spise lav-karbo og grønnsaker, så jeg blir jo ikke noe større akkurat. Kanskje det påvirker hormonproduksjonen negativt?
    Kjære venn Det er jeg altså ikke!

Jeg er bare en premieamatør som nå i snart et halvt års tid har forsøkt å finne litt mer ut om egen sykdom. Men så fanger jeg opp litt her og der ang ting om folk jeg kjenner, eller folk her inne, feiler. Så du må for alt i verden ikke ta mitt ord for lov.

Men kan jeg hjelpe eller bidra med noen tips, så gjør jeg gjerne det.

Det var for et par dager siden på TVNorge på et program om anorektiske superstjerner at det ble sagt at man måtte ha litt fett på kroppen for at hormonproduksjonen skulle kunne fungere. Anorektikere har ofte ikke noe fett i det hele tatt.

Når det gjelder genetiske slanke personer, vet jeg faktisk ikke sikkert. Men jeg mener å ha hørt at noen av dem kan ha rimelig høy fettprosent. Jeg antar at det kan ha noe med å gjøre om hvor mye man har trent. Er alt muskler og intet fett, eller er der litt fett? Husk at amatøren er i bane!

Når det gjelder lav-karbo, så er jeg ikke helt sikker. Men henger ikke dette i tråd med å spise endel fett? Evt kjøtt? Leste nettopp at man måtte spise fett for å sette fettforbrenningscellene i gang. Liten utenfor tema, og jeg vet jo ikke om det er sant. Men jeg kan ikke se noe som helst i veien for at du ikke kan spise en del fett. Kanskje litt krem og smør? Jordbær med fløte ;)

Akkurat her og nå med den begrensede kunnskapen jeg har, så tror jeg ikke du er i en slik faresone som anorektikere - absolutt ikke. For de kan jo bli ekstreme ang maten og får mye ulike mangler, og til slutt kan ulike organer slutte å virke. Har aldri hørt noe om at dette skjer med undervektige personer. Men har du ikke matlyst, og kanskje uansett, sørg for å få i deg et godt vitaminpreparat med alle nødvendige mineraler - i alle fall i "mørketiden".

Håper noen andre også kommentere dette litt. ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Tusen takk for langt og godt svar, Stina!
    Jeg synes absolutt at du vet mye og har mange kloke ord å komme med ;) Mer gjennomtenkt enn mye helsepersonell jeg har snakket med er det også. Og alle er vi vel amatør "forskere" her...

Jeg formulerte meg kanskje litt feil. Jeg har jo absolutt spist mye fett. Tidligere ihvertfall, da jeg var opptatt av å legge på meg. Nå har det å bli friskest mulig blitt viktigere enn det å legge på seg. Men jeg begynte å tenke at det at jeg i utgangspunktet var tynn kan ha forårsaket hele hormonubalansen. Men det er sikkert ikke tilfellet. Og faren for at alt er muskler hos meg er ganske så mikroskopisk...hehe.

Tror jeg skal begynne å følge med litt mer på tv jeg også. Mye å lære der!
    Ha en fin kveld!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

En fin kveld til deg også, pling. Og jeg tror absolutt ikke du har noe å bekymre deg for ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Hei Stina

Kan jeg spørre hva het det programmet du så og når var det ? Godhelg kos til deg
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg tror programmet var på mandag - pluss/minus en dag. Tror det het supertynne superstjerner eller anorektiske superstjerner eller noe, men jeg er lite sikker på tittelen egentlig.

Det var ganske tragisk. Det var mange eksperter inne og uttalte seg. Bl.a. regnet de ut aldringsprosessen for mange av dem - mange ville bli gamle før tiden. Spesielt ille var det visst for ansiktshuden. Og så var det livsfaren - mange var i livsfare, så tynne var de.

Jeg sjekker TVNorge sine sider og finner ut av at programmet het Radmagre kjendiser "Extreme Skinny Celebrities
    Finner også ut av at det kommer i reprise: Tidligere sendt: Reprise fra mandag PÃ… TVNORGE: 26.08.2006 kl. 20.30

Jeg er ikke helt fortrolig med å snakke med deg om dette, Lilja, siden du selv forteller at du er anorektiker. Jeg er så redd for at du kan bli oppmuntret av slikt, siden jeg har hørt at det kan gå slik. Så jeg søker på nettet, for å finne ut av noe mer. Superstjernene ser jo vakre ut i ansiktet med masse sminke og retusjering - det gjør jo alle, men kroppene er jo grufulle. Det er like fælt å være radmager som å være feit.

Her finner jeg noe:

Future's bleak for thin Nicole Richie

...weight loss could leave her dead by 63.

...the shock consequences of extreme weight loss - including osteoporosis, hair loss, dental decay, early menopause and heart disease.
    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/a ... 6&ito=1490

Jeg håper inderlig du skjønner alvoret i dette, Lilja. Det kan kanskje gå greit ei stund, men hvis man fortsetter, så går det galt før eller siden. Mener at de i programmet sa bl.a. at hver 5. anorektiker døde av det. Uff, jeg mener ikke å være "slem" med deg, er jo bare bekymret for deg vet du ;) Og god helg til deg også!

Lignende tråder

1. Vand i kroppen
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 27-10-08, 23:21
  2. Fett hår
    Av Synne i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 5
    Siste melding: 24-05-07, 21:44
  3. Smerter i kroppen
    Av MetteS i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 22
    Siste melding: 13-10-06, 00:12
  4. FETT
    Av cathrin i forumet Kosthold - fett og kolesterol