-
Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Jeg Hadde skrevet et laaangt innlegg her og skulle sende det og var da blitt logget ut, typisk.
Orker ikke skrive alt på nytt så da blir det bare kort om meg selv. 37 år, to barn, gift. Bor i Egypt av flere grunner men en av dem er at jeg ikke orket en høst og vinter til. Kjenner det har hjulpet en del også.
Min histori er vel som mange andre, hadde en lege som ikke var så flink, jeg har store problemer med tillitt til spesiellt autoriteter men også folk jeg ikke kjenner. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008 og legen ga litt medisin, halv pille tre ganger en uke og halv pille fire ganger i uken den neste. Går nå på en hel pille daglig, noe jeg har gått opp til selv( det er en og en halv pille mer enn legen sa jeg skulle ta). Kjenner jeg fortsatt ikke er bra men prøver så godt jeg kan å komme meg gjennom dagene.
Husker ikke tallenne på verdiene mine men skal prøve å få kopi av pasientjournalen min fra legen.
Lurer litt på hvor lenge man kan gå med hypotyreose uten at man blir veldig syk. Selv har jeg vært frossen hele livet, hatt mye vondt i hodet, vanskelig for å konsentrere meg og å huske ting.
Har hatt dårlige jernlagre så lenge jeg kan huske, og i de siste årene har jeg manglet folinsyre og D-vitamin også.
Mormoren min, tanten min og moren min har Hypotyreose så det ligger i familien også.
Ellers har jeg en veldig fin mann men hans største problem er at han ikke har forståelse for meg og sykdomen, han er hensynsfull men tror ikke alt jeg sier når jeg forteller om sykdommen (skal ikke tro alt på nettet sier han), ikke er han interessert i å vite noe om den heller. Når jeg sier at det kan skyldes sykdommen at jeg ikke er sosial og ikke vil ut (og jeg er egentlig veldig sosial), eller at jeg eier ikke tiltak og er tafatt så sier han at sånn har jeg jo vært hele tiden. Jeg er kanskje det rundt han fo det er jo der jeg kan slappe av, andre rundt meg syntes ikke jeg er tafatt eller tiltaksløs, heller tvertom. Min arbeidsgiver sa til meg at folk ikke mente jeg var så overvektig som jeg er fordi jeg oppførtemeg tynn, hehe. Andre på jobb spørte hele tiden om jeg ikke noen gang skulle sette meg ned og slappe av litt venner mener jeg er akriv som bare det men ikke mannen min. Selv om også han syntes jeg burde slappe av til tider og at jeg ikke trenger gjøre alt på en gang.
Vel, jeg er glad jeg fant dette forumet og må si jeg har grått mange tårer siden jeg fant det for det er så mange som forteller historier som er så likmin på mange måter. Det er tragisk at ikke alle lengene i Norge har fått opplæring i stoffskifteproblemer, og at det er så mange mennesker som får så dårlig behandling.
Skal til Norge i slutten av mai og tenkte meg en tur til legen igjen men ikke til hun jeg hadde, er det noen som har en de anbefaler og som er seriøs, i oslo sentrum, så tas det imot med takk.
Takk for at du leste;-)
Trude;-)
-
Sv: Hei;-)
Ser jeg har veldig mange skrivefeil i innlegget over, beklager det, dere får bare bære over med meg, hehe.
-
Hei og velkommen hit til oss :) Ja, her finner du mange likesinnede mennesker som forstår hva du mener. Er ikke så lett bestandig for oss med stoffskifteproblemer.
Jeg skjenner ikke til noen leger jeg kan anbefale dessverre. Norske leger med stoffskifteekspertise vokser ikke på trær:sad:
Men uansett.. velkommen hit skal du være xx9
-
Trude,hei og velkommen hit!!
Det er noen inne her(4,5,6,stk iallfall)som har brukbare leger i OSLO.
Jeg regner med at du kan få en personlig melding fra dem...
Ellers er HEGGELI(senter for "helhetsmedisin")..spes. en manlig der..
Og så er det Balderklinikken(men noe dyrt).
Håper andre kan fylle ut her!!!
-
Hei Trude.
Aller først : Her er skrivefeil tillat, vi har verre å snakke om.....
Så forresten en som skrev dette et annet sted :
Eg har altid likte skrivefeil eg... (legge merke ti feilen då...)
Dei luger ut kem so e jupe og kem so e overfladiske
veldig fort...
Kem so ser hvor finger'n peike, og kem som bare biter fingrer...
Og det er jo budskapet som er viktig.
Så kjenner jeg jo igjenn mannen din da. På min egen reaksjon - på min egen sykdom. (er det kjønnsbetinget?)
I første forsto jeg det ikke, senere fornektet det jo i det lengste. Jeg ville ikke være syk og syns mye sto på spill.
Når jeg først innså at det måtte være noe - var ikke legene enig med meg....
Og det er det ikke sikkert de blir med deg heller. De tar ikke hensyn til symptomer og hvis blodprøvene ikke godtas, så får du problemer.
De sise rett ut at de vil vente til det blir verre før de vil hjelpe deg.
I Oslo ville jeg forsøkt Heggeli eller Balder.
Men hvorfor ikke i Egypt ?
-
Takk alle sammen;-)
N`Finn, jo da jeg har tenkt å prøve ut her i Egypt også mistenker at de er flinkere her til og med for her jeg bor er det mye private praksiser hvor de er utdannet fra usa. He he jeg husker ikke helt hvorfor jeg skulle sjekke både her og i norge;-) Men er sikker på at jeg hadde en lur tanke om det i går/natt;-)
-
Er jo intressant å lese om hvordan man løser slike problemer i andre land, så post gjerne om dette da Trude.
Og lykke til !
-
Takk, Ja det skal jeg gjøre N`Finn;-)
-
Da har jeg vært hos lege i Egypt.
Menble virkelig ikke noe klokere av det;-(
Her er det som står på blodprøvene:
Navnet på prøven mitt svar Desirable level adult
Free T3 4.55 pg/ml 1.8 - 4.6 pg/ml
Free T4 2.0 ng/dl 0.93 - 1.79 ng/dl
Total T3 199.8 ng/dl 80 - 200 ng/dl
Total T4 14.0 ug/dl 5.1 - 14.1 ug/dl
TSH 0.52 0.30 - 4.2 uIU/ml
Kan vel si at jeg er mer forrvirret enn noen gang for da jeg snakket med legen reagerte hun veldig på at jeg hadde så lav puls uten at hun målte den skikkelig. Sist den ble målt var den på 60 i min (altså som en sekundviser hehe). Blodtrykket mitt var på 110/70. Nå skal det sies at jeg også er ekstremt overvektig (prøver å gå ned og har faktisk klart å gå ned 12 kg).
Jeg har tatt 50 mikrogram pr dag og da vi snakket før resultatene var kommet mente hun jeg tok altfor lite og burde ta 100 kanskje mer. Da jeg kom tilbake og hun så resultatene mente hun jeg at jeg skulle gå ned på dosen, en halv tabelett hver dag eller en hel annenhver dag.
Ok, så er jeg bare lat da? er det bare psykisk? At jeg ikke eier tiltak, orker ikke gjøre noe, vil ikke gå ut alene men orker om noen presser meg litt og jeg har noen å være sammen med, blir fort irritert og kjefter og smeller (har kanskje alltid vært sånn da mot de nærmeste) Frysninger i beina, dårlig hukommelse, verking i kroppen. Kroppstemperaturen var i dag på rundt 36 under armen, og har som regel ligget mellom der og 36.6. Depresjoner som kommer og går, trøtt om kvelden og ikke får sove (men det er blitt bedre nå den siste uken hvor jeg sovner fort og våkner av meg selv ganske uthvilt. Takler ikke stress og føler meg fort overveldet, gråter lett ved ting som oppleves som motgang, har alltid lyst på noe søtt men ikke særlig matlyst, spiser når jeg er sulten som regel men sjelden mer enn to-tre ganger om dagen. Har lyst til at alle andre skal ordne alt for meg, synes det er tungt om jeg bare må ta en offentlig tlf eller betale en regning. Overfølsom for lyder og har vært det så legne jeg kan huske, dersom det er bakgrunnstøy har jeg veldig vanskelig for å høre hva folk sier. Det er sikkert er også men husker ikke alt og orker ikke tenke på det heller.
Legen mente jeg burde bare komme meg ut og trene ved å gå ute (jeg har trent 50 min på en elipsemaskin 6 dager i uken), jo da det vil jeg også men kommer meg ikke ut på egenhånd. Trene opp hukommelsen kunne jeg jo bare gjøre selv, det var ikke så vanskelig med øvelser som finnes.
Og det er ganske vanskelig å prøve å huske alt av symptomer på engelsk også;-) I tillegg var mannen min med og fikk vel bekreftet det han mener, at jeg overdriver og at det er psykisk. He he og det selv om han mener jeg har mange av symptomene da;-)
So what to do? Vel, jeg tenkte jeg skulle bestille tilm på Balder da jeg er i Norge i sommer så får jeg høre hva dem sier, sier de dt samme får jeg vel bare godtta det og skjærpe meg (om jeg får det til).
-
Sv: Da har jeg vært hos lege i Egypt.
Hei igjen Trude.
Jeg mener, man ikke alltid finner svaret i biometrien. Man får jo bare svar på en begrenset del av den - den man (legen) velger å undersøke.
Disse prøvene ga det svar at det er rikelig med stoffskiftehormoner tilstede - allikevel har pasienten mange symptomer på lavt stoffskifte.
Etter min vurdering : ingen grunn til å endre dosen, heller øke den - stoffskiftesituasjonen har ikke økt kroppstemperaturen eller hjertets hvilefrekvens.
Leger trur ikke på hva du forteller, hadde de noen tall på et papir kunne det hjelpe deg. Derfor vil jeg foreslå at du tar slike prøver som endrer verdi med stoffskiftet. Jeg har vel kalt dem sekundære stoffskifteprøver.
Det er prøver og markører som vanligvis brukes for andre ting enn stoffskiftet, men som også kan vise hva kroppen din synes om å leve med det stoffskiftet den får. Hvis mange slike prøver kan tolkes mot lavt stoffskifte, så vil legen lettere tro hva du sier.
Prøv å finne inseratet med søkefunksjonen oppe på siden her.
Legen vil altså forklare det faktum at du sliter med symptomer som er stoffskiftetypiske med at du er lat og har psykiske problemer. Jeg vil kalle slikt bortforklaringer man tyr til for å slippe å gjøre noe med det.
Håper du ikke tar deg nær av det og står på videre !
Prøv Balder eller Heggeli.
mente det skulle være et nettmøte med dr. Dag Schiøth, men finner ikke ut hvor.......
men sånn er det.
-
Nå må jeg kanskje fortelle at jeg tok blodprøvene ved 9 tiden om kvelden, ikke fastende og jeg hadde tatt medisin om morgenen som jeg pleier, legen er ikke der før 7 på kvleden.
Har prøvd å søke her om sekundære blodprøver men finner ingenting og blir bare mer og mer forvirret.
Jeg fortalte legen at kolesterolet mitt bruker å være fint men at jeg alltid har dårlige jernlagre og derfor tar jern hver dag og har gjort dette i et par år nå, i tillegg har jeg manglet folinsyre, D og C-vitaminer.
På at jeg Har vonde legger som fryser (spesiellt om kvelden da jeg legger meg) var svaret at jeg var en høy og stor person og at blodsirkulasjonen derfor kunne være dårlig, hun anbefalte meg å hele tiden røre på føttene og gå mye, ikke stå rolig når jeg står osv.
Vel det lir vel en råd med det håper jeg når jeg får meg time på Balder eller Heggeli men det er jo en stund til ennå da;-)desp1
-
Fant en tråd her med flere henvisninger til slike sekundære prøver https://www.stofskifteforum.dk/showt...ht=sekund%E6re
D-vitamin her jeg oppdaget at har effekt på stoffskiftet mitt.
Jeg spiste 50µg (2000IU)/dag i hele fjor, men blodverdiene sank, så jeg må ha mer, og tar nå 150µg(6000IU)/dag iallfall en stund framover til jeg har planer om å la sola gjøre jobben. Jeg komemr til å følge med på blodprøver.
Blodprøver av denne typen tatt så sent om kvelden mister sin referanseramme. De kan ikek sammenliknes med de oppgitte referanseverdier fordi disse er satt av morgenprøver.
Om prøvene dine var tatt om morgenen ville TSH vært dobbelt så høy. De andre er ikke godt å si.
-
Tusen takk n`Finn.
a det er vel det som er litt dumt her jeg bor, ting foregår om kvelden. Det går sikkert an å finne leger om morgenn også men når man ikke er så kjent så er det ikke så lett, får bare vente til jeg kommer til Norge og se;-)
Får bare si at jeg skal ta prøver av alt det går an å ta prøver av hehe, enten dem vil eller ei;-):D
-
Ønsker deg lykke til Trude!hjertflag1
God bedring til deg! kys1
Mvh Jeanette
-
-
Jeg tror jeg blir gal her...
Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tenke eller mene om denne sykdommen, eller om jeg har den eller hva.
Dette er vel egentlig typisk meg også og veldig gjentagene i min "historie". Vel som noen vet var jeg jo hos lege her i egypt og legen der mente jeg ikke var så syk og at jeg burde minske dosen av medisin som kun er på 50. Hun mente jo det bare var å ta seg sammen og komme seg ut og trene ute i stedenfor inne. Da jeg fortalte at jeg trente 50 min på elopsemaskin 6 dager i uken mente hun det var mye (trener ikke nå for jeg har ikke klart å motivere meg og de siste gangene jeg trente hadde jeg så vondt i kroppen i et par dager etterpå, noe jeg ikke hadde for bare 1,5 mnd siden.
Jeg tok jo prøvene om kvelden og ikke fastende og de kom jo ut med ganske normale verdier. Legen sa før hun så blodprøvene at 50 var altfor lite medisin og at jeg burde gå opp til i hvertfall 100 fordi jeg hadde lav puls. Blodtrykket var på 110/70 og det har det vel liggi på i mange år. Sist jeg fikk målt pulsen var den på 60 i minuttet. Skal også sies at jeg er syklig overvektig (såpass at jeg har rett på operasjon).
Vel, før jeg var hos legen var jeg veldig langt nede og syntes jeg hadde vondt overalt og var deprimert, sov lite og hadde ikke lyst til noe.
Etter at mannen min om hit på ferie så begynte det å bli litt bedre i hvertfall på humøretog jeg begynte etter et par uker å få sove litt bedre. Kroppen gjorde fortsatt vondt, og så dro jeg jo til legen og fikk ingen forståelse i det hele tatt i tillegg til at mannen min fikk sin bekreftelse på at det kun er psykisk.
Etter fire uker her reiste mannen min igjen, og jeg klarte å få sove. Som sagt var humøret bedre og jeg var ved got mot, og da han var her fikk jeg gått litt ut for jeg sa til han at han må ta meg med ut selv om jeg er vanskelig å få med, jeg kjenner selv at jeg blir bedre av å være litt ute men må få et spark bak.
Hadde vondt i kroppen hele tiden mens han var her men etter at han dro så har kroppen begynt å bli litt bedre, eller jeg inbiller meg det i hvertfall.
Det har seg nemlig slik at hver gang jeg er hos en lege og jeg ikke blir trodd så fortrenger jeg alt jeg mener å ha kjent for det må jo være meg det er noe galt med, slik har jeg alltid vært og det er derfor jeg ikke liker å gå til leger ol.
Humøret mitt er bedre det kan jeg si med sikkerhet, og innimellom syntes jeg at jeg føler meg bedre ellers også. Men så leser jeg her inne og jeg har omtrent alt av det jeg leser, ikke så ille men i en viss grad. Og da tenker jeg at jeg må jo bare innbille meg det men så føles det så riktig også, jeg sitter liksom ikke å finner på ting bare for å kunne si at jeg er syk, aller helst vil jeg jo være frisk og klare alt det jeg har lyst til å gjøre.
Så nå sitter jeg her da men en følelse av at kanskje har jeg feil, kanskje er jeg bare feit, lat, deprimert og bare har en personlighet som gjør at jeg ikke orker eller gidder noe og jeg bare drømmer om å være en person som jeg ikke kommr til å kunne klare å bli noen gang.
Jeg begynte så fint å trene og syntes det var så deilig men som vanlig begynte jeg sikkert for hart og etter en stund ble det bare et ork igjen, og slik har det vært i de siste 20 årene mer eller mindre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjør og hvor jeg skal gå fra her annet enn å prøve å ta en dag av gangen. Dette er dog ikke veldig tilfredstillende for jeg blir gansk frustrert av å gå sånn og tro at jeg kanskje inbiller meg alt sammen og at det må jo være alle andre som har rett og jeg som har feil. Så er det den lille stemmen da som sier at nei, jeg har ikke feil og jeg vil ikke gi opp, Gaaaahhhhhhhhdesp1
Sorry dette ble et langt og klagete innlegg, jeg bare måttechokx:
-
Sv: Jeg tror jeg blir gal her...
Vi har en liten treningstråd et annet sted på forumet - der jeg vel hevder at man ikke orker å trene hvis stoffskiftet er for lavt. Iallfall hvis man vil lytte til kroppens signaler etter en gangs forsøk.
Og sånn virker det på deg også ?
Trening virker best når den er lystbetont.
Syk eller ikke ?
Lavt stoffskifte går ut over cellene i kroppen. De fungerer ikke som de skal, og det skaper en eller annen form for sykdom, ett eller annet sted i kroppen.
En eller flere av kroppens funksjoner melder om feil ved å gi symptomer.
Lavt stoffskifte er en cellesykdom.
Et annet spørsmål er : Hva kan skape denne sykdommen ?
Jo - legene oppdager det de hevder er de fleste tilfellene ved å analysere blodprøver, og det er særlig autoimmune antistoffer som ødelegger kjertlens mulighet til å produsere stoffskiftehormoner som er lettest å oppdage med dagens teknikk, og syn på denne.
Og jeg vil påstå at legene ikke søker videre enn dette !
Hvis de skal det, blir de nødt til å tro pasientens forklaringer og på de symptomer de forklarer at de har.
De blir også nødt til å feilsøke på en annen måte enn de har lært for å finne medhold i pasientens klager.
Og det er vanskelig å nå gjennom med det.
Prøv å skriv på en lapp endel blodprøver som viser hvilken stoffskiftesituasjon kroppen din lever under - søk her på sekundære blodprøver .
Hvis flere av disse skulle helle mot lavt stoffskifte, kan du få medhold.
Husker jeg har svart på noen av dine innlegg tidligere, men ikke hvordan dine blodprøver etc. var. Kan du kort rekapitulere ?
Og ja, Trude, det går utover både humør og psyke. Det er et symptom på lavt stoffskifte det........
-
Jeg har jo ingen blodprøvesvar fra Norge men de skal jeg prøve å få tak i når jeg kommer dit om ca fjorten dager.
Her i Egypt tok hun bare
Total T3- 199.8 ng/d (80-200)
Total T 4- 14.0 ug/dl (5.1-14.1)
TSH 0.52 IU/ml (0.30-4.2)
Free T3 4.55 pg/ml (1.8-4.6)
Fre T4 2.0 (0.93-1.79)
Og dette var som sagt på kvelden uten å være fastende men hun snakket om at jeg absolutt ikke trengte medisin burde ta mindre, og at jeg bare måtte være sunn og frisk selv om un dagen før hadde vært ganske bekymret pga pulsen.
Og hun sa at jeg bare skulle være flink å komme meg ut og det var vanskelig å få henne til å forstå at om jeg faktisk hadde klart å få meg selv til å faktisk gå ut så hadde det jo vært greit.
Vet ikke jeg, er det slik at jeg burde mase og mase? Jeg er en person som virkelig ikke klarer det, har alltid måttet klare meg selv og har vanskelig for å måtte "tvinge" folk til å forstå at jeg ikke later som om jeg ikke føler meg i orden. Men så var det det da at om jeg virkelig trenger medisin så er det jo kanskje dumt å ikke "tvinge" dem til å forstå. Er også en person som helst ikke går til legen.
Har blitt sviktet så mye av "autoriteter" oppigjennom og har veldig vanskelig for å tro at noen av "dem" er ineressert i å hjelpe meg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Husker jeg har svart på noen av dine innlegg tidligere...
Tråden er her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9968 hjertflag1
-
Kom akkurat på at legen min i norge sa at jeg lå akkurat på grensen sist jeg tok prøver og at jeg da kunne øke med en halv tabelett to ganger i uken eller noe, tror jeg da lå på 4 eller noe, hun sai hvertfall på grensen uten å fortelle noe mer selvfølgelig for hun fortalte eller forklarte aldri noe til meg.
En annen ting er at hver gang jeg får feber (noe som er meget sjelden) så kjennes det ut som ryggen (rundt nyrene) og korsryggen blir revet av kroppen på meg. Var en gang på legevakten for mange år siden og da legen der tok på ryggen ved nyrene lurte han på om jeg hadde nyrebekkenbetennelse siden han nesten ikke kunne røre meg før det var vondt. Dette går over når feberen gir seg da. Men en annen ting som er ganske rart er at når jeg gikk gravid md sønnen min så kjentes det ut som om jeg hadde en kniv i siden der nyrene er, det var sinnsykt vondtog varte hele svangerskapet.
Da jeg hadde fått datteren min fem år senere og jeg lå på oppvåkning fra narkosen (hadde hstekeisersnitt) så fikk jeg plutselig en så sterk smerte på samme stedet at jeg faktisk ikke klarte å puste. Legene ble livredde og trodde jeg hadde blodpropp på vei til lungene men så viste det seg at det var en muskel, sa de. Jeg fikk på et kjempedigert paracetplaster som dekket hele siden siden morfin ikke tok det) og det hjalp men jeg hadde på meg plasteret i fem dager.
Ellers har jeg også nervene veldig nærme huden om jeg kan si det slik at man kan nesten ikke ta på meg til tider. Til og med fysioterapauten kommenterte det. Ikke sikkert alt dette har noe med stoffskifte å gjøre da men jeg trengte å få det ut;-)
Her inne føler man i hvertfall at det er folk som lytterkaer1
-
Det jeg synes er viktig å finne ut noe om er : kommer det lave stoffskiftet av at kjertlen ikke produserer nok - eller kommer det av noe utenom kjertlen (euthyreot).
Det enkleste er da å måle om du har noen form for anitstoff mot kjertlen i blodet.
Jeg så hastig etter i tråden (takk Anisa) men fant ikke poster om antistoff ?
Er ikke de målt ?
Og D-vitamin ?
Om det ikke er kjertlen som er syk, er det jo på tide å ta noen genprøver.
-
Har ikke tatt noen anti prøver regner jeg med for legen i Norge mente jeg ikke trengte mer enn det hun bestemte men dette vil jeg finne ut av da jeg kommer tilbake.
Har ikke tatt D-vitaminprøver men regner med at de er bra siden jeg har gått på D-vitaminer i et par år. Hadde skikkelig mangel da jeg begynte å ta det + C-vit mangel og dårlige jernlagre som jeg har hatt så lenge jeg kan huske).
Anisa, jeg er imponert hvor fort du fant den tråden;-)
-
Jeg vil jo bare karakterisere en utredning som ikke innebærer måling av antistoffer som ubrukelig til å bygge noe som helst på.
Antistoffer står helt sentralt i all stoffskiftediagnostikk - en kan ikke ordinere Levaxin uten de prøvene. Det kan føre til at man overser viktige saker og setter igang feilbehandling.
Feks : Hadde du lav D-vitaminstatus på det tidspunktet Levaxinbehandlingen startet, kan dette alene være årsaken til lave stoffskiftehormoner i blodet.
Og det er klart at om du har lite stoffskiftehormoner i blodet, og tar noen ekstra vil man jo føle bedring.
Men det er nå best at kroppen settes istand til å regulere nivået selv.
Syns du burde få tatt en mer helhetlig utredning jeg da Trude.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg vil jo bare karakterisere en utredning som ikke innebærer måling av antistoffer som ubrukelig til å bygge noe som helst på.
Antistoffer står helt sentralt i all stoffskiftediagnostikk - en kan ikke ordinere Levaxin uten de prøvene. Det kan føre til at man overser viktige saker og setter igang feilbehandling.
Feks : Hadde du lav D-vitaminstatus på det tidspunktet Levaxinbehandlingen startet, kan dette alene være årsaken til lave stoffskiftehormoner i blodet.
Og det er klart at om du har lite stoffskiftehormoner i blodet, og tar noen ekstra vil man jo føle bedring.
Men det er nå best at kroppen settes istand til å regulere nivået selv.
Syns du burde få tatt en mer helhetlig utredning jeg da Trude.
Ja jeg får vel prøve på å få det ved Balder eller noe, selv om jeg er veldig skeptisk til å bruke så mye penger på det. Hva om jeg opplever det samme som hos legene min og jeg ikke blir tatt alvorlig, tenker jeg men jeg får nok bare hoppe i det og gjøre det.
Men kanskje jeg får skrive opp en liste på alt jeg har eller har hatt, hehe for jeg kan umulig huske det;-)
Vel, tusen takk for støtte og råd i hvertfall, det er en stor trøstxx4
-
Hei igjen.
Da har jeg kommet tilbake til Norge og fryser så det holder, burde ta en tur til legen men siden jeg ikke har fått byttet fastlege, kvier jeg for å gå. Hadde jo tenkt å bestille time på balder også men kjenner jeg er ganske så motløs og frykten for ikke å bli trodde og/eller bare bli avfeid er stor.
I mellomtiden har jeg funnet et par prøvesvar fra 2009 og tenkte å legge de ut her.
Prøver tatt 01.04.08
S-FERRIT: 36
S-JERN: 11.9
S-TIBC: 68
JERNMETN: 18
S-VITB12: 330
S-FOLAT: 15.7
S-KALSIU: 2.23
S-FORSFOR: 1.22
S-KREATI: 72
S-URSYRE: 303
S-GGT: 26
FS-TRIGL: 2.20
S-KOLEST: 4.1
S-TSH: 5.7 (0.20-4.0)
S-VIT D: 34 (50-150)
TILLEGG TATT 11.04.08
S-TPO-AS: 463 (<35)
PRØVER TATT 14.03.09
S-FERRIT: 39
S-JERN: 10.6
S-TIBC: 71
JERNMETN: 15
S-VITB12: 241
S-FOLAT: 23.1
S-KREATI: 68
S-TSH: 3.7
S-FT4: 12.6
S-VIT D: 56
PRØVER TATT 24.06.09
S-FERRITIN: 52 (15-200)
S-JERN: 12.0 (9.0-34.0)
S-JERNBINDINGSKAP: 69 (49-83)
S-JERNMETNING: 17% (10-50)
S-VITB12: 275 (170-650)
S-NATRIUM: 139 (137-145)
S-KALIUM: 4.4 (3.6-5.0)
S-KREATININ: 74 (45-90)
S-ASAT: 21 (<35)
S-ALAT: 20 (<45)
S-GAMMA GT: 33 (<45)
FS-TRIGLYSERIDER: 1.26 (<2.60)
S-KOLESTEROL: 4.2 (3.3-6.9)
S-TSH: 4.0 (0.20-4.0)
S-FRITT T4: 11.9 (9.0-22.0)
S-VIT D3: 62 (50-150)
Da de siste prøvene ble tatt hadde jeg tatt, jern + vitaminer ganske så lenge.
Sikkert slitsomt å lese for mang dette men om noen orker så settes det pris på;-)
Jeg ser jo selv at fritt t4 ikke er så veldig høyt og det var kanskje ikke så rart jeg følte meg krappy, jeg gikk på den tiden en hel tablett tre ganger i uken og en halv de andre dagene. Legen sa jeg kunne øke med en halv tablett i uken etter disse siste prøvene, jeg valgte selv å øke slik at jeg tok en hel tablett hver dag, som jeg fortsatt gjør. Jeg tenker at jeg kanskje burde øke men at jeg burde gå til lege igjen først (selv om jeg ikke stoler på leger i det hele tatt, hmm kanskje jeg har fått legeskrekk. I hvertfall en meget stor aversjon for å gå, det er sikkert)
-
Hei Trude
Har sittet å lest gjennom tråden din. Om Balderklinikken kan hjelpe deg, er jo ingen garanti. At du trenger hjelp er det ingen tvil om. Jeg føler mange av de samme tingene som du. Blant annet at det er et tiltak å ta enkelte telefoner osv. Gå derfor inn på Balderklinikkens hjemmesider å send dem en mail gjennom deres system, så ringer de deg. Jeg gjorde dette, de ringte meg tilbake etter en uke, og jeg fikk tlf konsultasjon nesten med en gang. Prøver ble rekvirert som jeg har tatt her hjemme, så reiser jeg til Oslo for å få hjelp neste ukexx6
Kanskje blir det ikke så stort initiativ for deg hvis du kan ta kontakt med dem via nettet.
Lykke tilkram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Hadde jo tenkt å bestille time på balder også men kjenner jeg er ganske så motløs og frykten for ikke å bli trodde og/eller bare bli avfeid er stor.
Våre brukere anbefaler klinikker, der de hypothyreote/stoffskiftesyke kan få en second opinion eller behandling, når deres sykdom enten er blitt avvist av fastleger eller spesialleger pga "fine blodprøver", eller at sykdommen har blitt behandlet uten effekt.
- Heggeli Helhetsmedisin: Inntil videre ingen kritiske tilbakemeldinger vedr. Heggeli, med unntagelse av advarsler mot en navngitt kvinnelig lege, som syke med hypothyreose IKKE bør oppsøke. Søk etter opplysninger i underforumet "Hos legen".
--- - Lillestrøm Helseklinikk: Inntil videre ingen kritiske tilbakemeldinger vedr. Lillestrøm Helseklinikk.
--- - Oftebro Helse: Vær oppmerksom på at dr. Helge Oftebro kan kunsten å behandle med Levaxin og sitt eget "Oftebrokonsept", men at han ikke er populær hos flertallet av skolemedisinske norske leger. Les mer i underforumet "Dr. Oftebro".
--- - Balderklinikken: Vær oppmerksom på at Balderklinikken overveiende behandler etter resultater av TSH-prøven. ER TSH-prøven "fin" og innenfor referanseverdiene, kan man risikere å bli møtt med de samme holdninger som man møter hos sin fastlege. Man kan ikke vite på fohånd hvilken Balder-lege som følger TSH-regimet. Det må heller ikke bli tatt for gitt at Balderklinikken behandler med naturlige hormonlegemidler, (Thyroid USP). Les videre i underforumet "Balderklinikken".
-
Vel, da har jeg vært hos legen igjen, og ja samme fastlege som før for da jeg prøvde å forandre på fastlege så måtte jeg jo ha en kode som jeg ikke har. Har ikke somlet meg til å få tak i den heller. Og jeg sa jo at jeg skulle prøve balder men fikk meg aldri til å ringe i tillegg til at vi må passe på gryna slik at vi kan fortsatt få bo i egypt.
Her er i hvertfall resultatene av blodprøvene mine tatt 08.07.10:
S-FERRITIN 94 (15-200)
S-JERN 14,7 (9,0-34,0)
S-JERNBINDINGSKAP 65 (49-83)
B12 240 (170-650)
FOLAT 12,9 (>5,7)
NATRIUM 142 (137-145)
KALIUM 4,5 (3,6-5,0)
KALSIUM 2,27 (2,15-2,51)
FOSFAT, UORGANISK 1,10 (0,85-1,50)
MAGNESIUM 0,84 (0,71-0,94)
KREATININ 65 (45-90)
URINSYRE 340 (155-350)
ASAT 15 (<35)
ALAT 16 (<45)
GAMMA GT 19 (<45)
TRIGLYSERIDER 0,98 (<2,60)
KOLESTEROL 4,9 (3,3-6,9)
HDL-KOLESTEROL 1,2 (1,0-2,7)
LDL-KOLESTEROL 3,4 (1,4-4,7)
TSH 3,1 (0,20-4,00)
FRITT T4 13,8 (11,0-23,0)
FRITT T3 4,5 (3,5-6,5)
ANTI-TPO 383 (<100)
TRAS <0,8 (<1,0)
FSH 6 (<12)
LH 5 (<17)
ØSTRADIOL-17BETA 0,34 (>0,10
PROGESTERON 21 (FOLL.Fase<3)
TESTOSTERON 1,1 (3,0)
SHBG 25 (23-100)
Vitamin D3 63 (50-150)
Vitamin E 28 (14-50)
Vel, det var det.
Det eneste jeg skjønner og har fått med meg er vel at TSH kanskje ligger for høyt selv om det er innenfor normalområdet og at FT4 ligger litt lavt.
Hadde satt umåtelig stor pris på om noen kunne fortelle hva de ser ut av prøvene mine.
På arket fra legen sto det bare at alt er normalt.
Prøvene har vært sendt til Fûrst om det har noe å si.
Det jeg selv ser ut i fra tsh og ft4 er at jeg bør øke i medisindosen men er usikker på hvor mye.
Det gikk ganske bra hos legen denne gangen og hun virket faktisk bekymret men hun trodde selvfølgelig det måtte være noe fysisk i tillegg til stoffskiftet og hadde jeg bodd i Norge ville hun henvist meg men jeg vet ikke hvor for det sa hun ikke, annet enn videre undersøkelser.
-
Heisann Trude
Skjønner godt dette med økonomi. Har selv brukt tett oppunder 10 000 kr på legebesøk, medisiner og kosttilskudd det siste halvåret. Min trøst er at hvis jeg er frisk, kan jeg jobbe istede for å ende opp som ufør. Jeg kan være mor for mine barn og en kone for min mann. Forstår likevel at din situasjon ikke nødvendigvis er lik min. kram1
Av prøvene dine ser at du med hell kan ha høyere B12, så det kunne lønne seg å ta et tilskudd. At du trenger å øke medisindosen din er det ingen som helst tvil om. Veldig rart legen din ikke sa noe om dette:?: Det er jo hun som skal gi deg råd om hvor mye. Men når hun engang ikke har gjort det, må du ikke drive å avvente dette. Hele kroppen din går jo i dvale.
Hvis det er riktig slik som jeg oppfatter deg at du står på 50 mcg Levaxin, vil jeg anbefale deg å starte med å øke med 25mcg og jobb videre derfra. Vent et par uker mellom hvoer doseøkning siden Levaxin jobber så langsomt i kroppen din. Lytt til deg selv. Forstår at det er vanskelig for deg å få legehjelp der du er, derfor blir det vanskelig å få fulgt opp med nye prøver også. Ville først og fremst anbefale deg å skaffe deg legehjelp somkan følge deg oppvedikke1
-
Det er jo sånn, at lavt stoffskifte vil påvirke oss forskjellig - ettersom hvor vi er svakest for det......
Og du ser ikke ut til å ha noen svake punkter Trude ?
Vel.....
Du har iallfall ikke et prøveutvalg som vil avsløre det - så da må vi vel bare tro deg ?
Altså at : Du har det ikke bra, og den eneste belastning det lave stoffskiftet har på deg, synes å være nettopp det du klager over ?
Så hvorfor tror man deg ikke på det !!!!!!!!!!!!!!!
Jeg tror : øk dosen litt.....
-
Du har antistoffer, du har forhøyet TSH og du ligger lavt i normalområdet med ft4... Det indikerer iallfall at en vidre utredning av stoffskiftet kan være på sin plass sammenholdt med symptomene dine.
-
Først vil jeg takke for tilbakemeldinger fra dere, setter veldig stor pris på det enten det er den ene eller den andre veienhjerte1
I innlegget skulle det stått psykiske problemer som legen mente jeg kanskje hadde.
Vel, legen sa jeg bare skulle fortsette med samme dose.
N`Finn, vet ikke helt om jeg forsto hva du mener? At jeg klager uberettiget? At jeg innbiller meg ting.
I såfall burde jeg bli lagt inn for av de symptomene jeg har verst nå så er det veldig dårlig hukommelse, glemmer ord, hører feil når folk snakker, trøtt hele tiden, øresus til tider, frosne legger, blir ekstrem varm om jeg gjør noe som helst, og kald om jeg ikke gjør noe, humør som svinger like ille som en berg og dalbane, gråter omtrent hele tiden, tenker at alle har det bedre dersom jeg ikke er her, hyppige betennelselignende vondter som går over like fort som dem kommer, mm.
Jeg har tatt vitaminer som jegn, kalsium, magnesium og folat i flere år som tilskudd men sluttet med det like før jeg dro til norge den 25 mai. Hadde jeg ikke gjort det er jeg sikker på at jernlagrene mine ville vært dårlig for jeg har alltid måttet ta tilskudd hver gang jeg har sjekket det før jeg begynte å ta det fast. Fra så langt tilbake som jeg kan huske (og akkurat det husker jeg, hehe)
Burde jeg begynne med 25 hver dag eller bare noen ganger i uken? Jeg er jo også så redd for egentlig å gjøre noe jeg kanskje ikke burde gjøre. ÅÅÅÅÅÅÅ det er bare så vanskelig.gok1
-
neida Trude !
Jeg er iallfall overbevist om at din symptomforklaring er slik den er !
Så ble jeg, som mange andre her også gjemt i den store psykiske sekken - og til ingen nytte ! Bare til forsinkelse i utredningen !
Nei Trude - det mener jeg virkelig ikke.
Jeg tror deg på ditt ord - jeg har vært der selv.
Det jeg mente, var at blodprøvene dine er like fine som mine var.
Også TSH og fT4 ble hos meg forklart "fine", men det er helt klart at slike stoffskifteprøver er symptomgivende.
På en eller annen måte.
Noen får det slik - andre på en annen måte.
Symptomene dine er ganske lik de jeg hadde.
Det var ingenting annet enn skifte til Tyroid som hjalp meg.
-
AAAHH, ok sånn;-) Sorry men er litt treg i oppfattelsen for tidengok1
Jeg tar en tabelett hver dag med 50 (vet ikke hvorden jeg skriver det) og det har jeg gjort i et år nå, jeg har sett på prøvene jeg hadde i fjor og de jeg fikk nå og ser at jeg ligger på nesten det samme på TSH og ft4.
Tenkte å prøve å øke dosen da for å se om det hjelper, og jeg lurer på om noen vet om det er for mye å gå opp til en halv pille hver dag slik at det blir en og en halv hver dag, altså 75 om jeg ikke er helt på jordet, hehe
Burde jeg kanskje skaffe meg en pille deler?
En annen ting jeg ikke har skjønt er tyroid, er det istedenfor levaksin eller i tillegg (som sagt jeg er litt treg fortiden).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
En annen ting jeg ikke har skjønt er tyroid, er det istedenfor levaksin eller i tillegg (som sagt jeg er litt treg fortiden).
Thyroid er tabletter med naturlige stoffskiftehormoner, ikke syntetiske slik Levaxin er og brukes istedet for Levaxin, eller i kombinasjon. Thyroid er laget av tørket skjoldbruskkjertel fra svin og inneholder derfor alle de hormonene kjertelen produserer, ikke bare litt av det ene slik Levaxin og de andre syntetiske medisinene gjør. Om du søker på Erfa thyroid eller Armour thyroid på forumet her, finner du masse info om det.
Her i landet er det å få på registreringsfritak via lege og apotek. Hvordan det er i Egypt vet jeg ikke. Thyroid inneholder jo en bestanddel av svin, og det er kanskje ikke helt greit i et muslimsk land?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
AAAHH, ok sånn;-) Sorry men er litt treg i oppfattelsen for tidengok1
Jeg tar en tabelett hver dag med 50 (vet ikke hvorden jeg skriver det) og det har jeg gjort i et år nå, jeg har sett på prøvene jeg hadde i fjor og de jeg fikk nå og ser at jeg ligger på nesten det samme på TSH og ft4.
Tenkte å prøve å øke dosen da for å se om det hjelper, og jeg lurer på om noen vet om det er for mye å gå opp til en halv pille hver dag slik at det blir en og en halv hver dag, altså 75 om jeg ikke er helt på jordet, hehe
Burde jeg kanskje skaffe meg en pille deler?
Den økningen du beskriver er den samme som legemiddelhåndboka sier man bør bruke. 25µg hver 2-6 uke når den totale dosen er under 100µg og deretter (om prøvene og symptomene tilsier at en økning er fornuftig) 12,5µg hver 2-6 uke.
Det man skal være oppmerksom på er at den ølkningen anbefales å ta med saktere fart når man er eldre siden stoffskiftet naturlig reduseres når man blir eldre og toleransen for svingninger også reduseres da. Jeg er midt i 30-årene og har hatt økning nesten hver 2. uke opp til 100. Kroppen skal ha tid til å fordøye endringene.
Symptomene på at man har fått llitt for mye er hjertebank og uro.
-
Det er det derre mystiske µ-tegnet ?
Det får du fram ved å holde Alt-Gr tasten nede og trykke på M-tasten.
My (noen sier mju) er betegnelsen for en milliontedel.
100µg = 0,1mg - så du kan komme unna det ved å regne om til milligram da :)
50µg/dag er jo en svært liten dose da, og er gjerne en dose man passerer i behandlingsoppstarten på vei til en dose som passer. For å prøve å erstatte det kjertlen produserte med Levaxin, regner man med at doser på 125 for små mennesker og opp i 200 for store mennesker. Noen sier også ca. 2µg pr. kg. kroppsvekt.
Føler med deg Trude, og treghet er jo et typisk symptom på at dosen er for lav da.....
-
AAhh takker;-) Da ble jeg litt klokeresmilja1
Det er lov for muslimer å bruke medisiner som inneholder svin, dersom det er absolutt nødvendig men da bør alt annet være prøvd ut først, så jeg regner med at det kanskje selges i Egypt også;-) I Egypt får man jo sterke midler uten resept også som man aldri ville fått i Norge;-)
-
Hei Trude :)
Jeg forstår det slik at du i likhet med mange andre har vært hos en lege som er relativt kunnskapsløs når det kommer til hypothyreose. Du ligger innenfor referanseverdier, men lavt og har symptomer og denne legen foreslår at du fortsetter på samme dose :?
Her er en link om lavt stoffskifte som gir en god oversikt over mulige fysiske og psykiske symptomer relatert til sykdommen: https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=8596&page=2.
Det er godt at du selv ser at en økning er det som nå er nærliggende å prøve. Det er alltid godt å ha en lege som støtter en slik økning, helst foreslår den - men det ser ut til å være litt få av de. Selv sluttet jeg for lenge siden å spørre min lege hva som burde gjøres når blodprøvesvar forelå. Det resulterte nesten alltid i samme svar, merkelig likt det du har fått: fortsett på samme dose. Bortsett fra i de tilfeller det var en stjerne som markerte blodprøvesvaret. Jeg doserer meg nå selv, opp og ned ut fra symptomer og spørr ikke legen. Jeg bare informerer han om hva jeg har valgt å gjøre.
Så til økningen. Det er så individuelt hva som her fungerer. Selv ville jeg fått hyperreaksjoner om jeg økte med 25mg hver dag, men jeg er ikke deg. Og jeg har aldri vært spesielt glad i hypersymptomer og har derfor funnet ut at det er bedre å øke litt, for så øke igjen og dermed unngå å sannsynlig måtte redusere igjen. Opp og ned har jeg jeg drevet mye med og det betyr dessverre at kroppen min blir et eneste virvar av symptomer fra enten høyt eller lavt og ofte en salig blanding. Og dette over mnd. Jeg har prøvd og feilet og funnet ut at tålmodighet og en forsiktig økning fungerer best for meg. Hva som fungerer best for deg kan du bare selv finne ut av. Det er mange doseringsmuligheter selv mellom 50 og 75 har jeg funnet ut :lol:
Men det finnes vel ingen tungtveiende grunner til å fortsette på samme dose da denne er lav, du ligger lavt i referanseverdiene og du har symptomer?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Noen sier også ca. 2µg pr. kg. kroppsvekt...
De referansene jeg har funnet sier 1,4-1,7µg pr kg kroppsvekt som endelig dose for de fleste, men adskillig mer for enkelte. Det avhenger av opptaket i tarmen og hvor god kroppen din er på å omdanne t4 til t3 (som jo er det den bruker). Dermed er det naturlig med store variasjoner i behovet.