Vært på ultralyd i dag...
Fikk vite at jeg har lavt stoffskifte i forrige uke. Har fått Levaxin 100 ug pr dag. Ble også sendt til ultralyd for sjekk av skjoldbrukskjertelen fordi jeg lenge har følt at halsen er hoven (hevelsen har blitt mindre i vinter), mye slim og følelse av at det er noe der... (dette kan også være allergi/astma relatert, vanskelig å vite hva som er hva...)
Resultatene skal sendes til vurdering av min fastlege, men siden jeg spurte og grov fikk jeg vite litt likevel....
- Min skjoldbrukskjertel var mindre enn forventet
- Han kunne se tegn på at det har vært en betennelse i den,
- Han fant en liten knute (som han mente sannsynligvis ikke var noe "farlig", og at det nå vil være opp til min fastlege om det skal sjkkes videre).
Hmm - tror jeg er letta! Men, hva betyr det egentlig? Føler meg fortsatt litt grønn på dette. Har jeg forstått rett at mitt lave stoffskifte kommer av at skjoldbrukskjertelen har sluttet å produsere thyroxin, etter en betennelse?
Jeg har hatt to sterke kortison kurer i løpet av vinteren pga astma - kan dette ha ført til at betennelsen ga seg??
Hva skjer når man oppdager knuter? Er det vanlig å få det når det er betennelse i kjertelen?
Har mange spørsmsål, dere får bare unnskylde min uvitenhet...
Sv: Vært på ultralyd i dag...
Her er det ikke nødvendig å unnskylde uvitenhet - det er vel derfor vi skriver her ?
Så spør ivei med god samvittighet du.
Jeg kan ikke svare på alt, men tar sjansen på noe.
UL er en veldig grov undersøkelse, men viser iallfall størrelsen.
Jeg mener sintografi er bedre til knuter ?
Kjertelbetennelse er jo det som rammer flest. 90% sies det.
Denne årsakes jo av antistoffer og blodprøvene anti-TPO og TRAS brukes for dette. Hvis ikke disse gir sikkre svar, benyttes FNB (FinNålsBiopsi)
Knuter kan være kalde og varme. Noen er hormonprodusenter og produserer uten hjernens kontroll, er altså såkalt autonome.
Noen har liten kjertel, noen har større - jeg mener man ikke kan si at fordi kjertlen er liten så produserer den lite.
Det er likevel sånn at måten kjertlen regulerer sin produksjonsmengde på, er å endre størrelsen.
Styringshormonet TSH produseres av kontrollsenteret på basis av hvor mye fT4/fT3 det er i blodet. Høy TSH vil øke produksjon og kjertelvolum.
Kjertelbetennelser (Tyreoiditt/Hashimotos) ødelegger selve kjertelvevet. Man har ikke kurerende behandling for dette og lar bare betennelsen ødelegge kjertlen.
Jeg har likvel sett at man med blandet hell har sett at kortisonpreparater har hatt en viss kurativ virkning på betennelsen.
Såvidt jeg vet er det ikke kommet endelige resultater, enda det er flere år siden jeg leste om dette.
D-vitaminstatus har også en meget viktig funksjon i det autoimmune apparat.
Sjekk den.
Takk for svar n`Finn! Jeg spør og graver videre jeg....
Skal sjekke D vitamin statusen min! (Hvorfor er det viktig forresten?)
Må ringe legen imorgen og høre hva han tenker videre. Burde knuten sjekkes??
Hva er forskjell på varme og kalde knuter?
Det er vel at en kaller de aktive knutene for varme. Kalde knuter kan bare være en form kjertlen har, en liten bulk.
Om knuten bør sjekkes ytterligere avgjøres av plassering, størrelse og vidre utvikling av den. Er den under 1cm vil de nok avvente ?
Det er viktig at D-vitaminprøven (25-OH), som er "lagervaren" er høy. Det har svært mange viktige funksjoner - i stoffskifteprosessen og i infeksjonebekjempelse.
Så er vi jo utsatt for mangel "her på berget".