-
Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
Har nylig tappet blod, resultatet ble TSH 11,48 mot 12,01 forige gang (som var 14 aug.) T3 3,4 mot 3,7, T4 14,3 mot 13,7. Det her er vel fremdeles dårlige result. eller?? Bruker "bare" 75 mik.gr. så det er vel der skoen trykker. Men jeg undrer på -er det T3 eller T4 som "lissom går i kroppen"vår??? Var hos en lege i uka nå (dårlig da vet du, influensa tilogmed) han sa at det var T3 som var viktigst, men jeg lurer jeg da. OG hjelp!!!!!!!! Hva er rett og hva er galt? OG hvorfor kjennes det ut som om halsen min bare blir mer og mer "kremtete"? Mye undring i sene natta.......
-
Det er T3 som er stoffskiftehormonet.
Levaxin inneholder syntetisk framstillt T4. Dette kjøres "på lager" ved at det binder seg til blodproteiner (TBG) og de er bundet i 3uker eller så.
0.03% av frigjør seg så fra TBG og det er kun den lille delen der som er grunnlaget for dannelsen av stoffskiftehormonene.
En enzymstyrt prosess (de-jodinasen) fjerner så ett jodatom fra T4 - som da blir T3 og når dette frigjør seg (0.3%) er dette et hormon som kan komme inn i cellene og åpne for oxygnet - og da starter forbrenningen.
Så han har nok rett - luringen .......
-
Hva kan muligens være FEIL ??????
"Domner" på et merkelig vis inne i beina, skjelver i kroppen, suser i hodet, akutt løs mage, ender opp HVER gang med et "sju*******s" gråteanfall. Kan ikke greie å stoppe dette da det skjer. Ikke hver dag dette, men det har startet nå de siste 2 mnd. omtrent. TSH 11,48, T3 3,4, T4 14,3 Levaxin 75 mikr. Er det noen der ute som også er sånn?
-
Sv: Hva kan muligens være FEIL ??????
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tiffen
"Domner" på et merkelig vis inne i beina, skjelver i kroppen, suser i hodet, akutt løs mage, ender opp HVER gang med et "sju*******s" gråteanfall. Kan ikke greie å stoppe dette da det skjer. Ikke hver dag dette, men det har startet nå de siste 2 mnd. omtrent. TSH 11,48, T3 3,4, T4 14,3 Levaxin 75 mikr. Er det noen der ute som også er sånn?
Hej Tiffen,
Velkommen!
Ja, med en høj TSH og lave T3 og T4 er du jo ikke nær færdigbehandlet, så jeg vil mene, at dine symptomer skyldes stofskiftet. Jeg genkender symptomerne.
Det er vigtigt at medicinen øges langsomt, og at du finder tålmodighed med dig selv og din situation.
Held og lykke!
-
Det er typiske symptomer for lavt stoffskifte dette Tiffen - og nettopp de symptomene man styrer etter når man regulerer stoffskiftet med tabletter.
Og slike symptomer er en "beskjed" til deg om å øke dosen.
150 µg/dag er et utgangspunkt på en dose som må til når kjertelen er helt blitt helt uproduktiv.
Så har du jo tatt blodprøver som også støtter dine symptomer.
Hvorfor har du så lav dose ?
-
Finn..... først- takk for svar!
Du spør hvorfor så lav dose? Jo, p.g.a. min hjertebank, OG at jeg er en pyse da det gjelder ALLE tab. som finnes. Redd for bivirk. da vet du! Skal til lege på onsdag, da får jeg vel besked om øke.
Så jeg grues, men vet at jeg må, var godt å høre at andre også har kjent dette da. Måtte du også gråte?? Det gjør så vondt, kan bare ikke hindre det!
-
Hei Tiffen, og velkommen :)
Jeg har hjertebank når stoffskiftet er for lavt, så hjertebanken kan komme av det lave stoffskiftet ditt. Du burde sjekke ferritinet ditt også, det sies her inne at man kan få hjertebank når det er for lavt. Ferritinet skal ikke være under 70 tror jeg, dette for å tåle doseøkningen av levaxin bedre.
:) fra Lisbeth
-
Prøver, prøver og atter prøver....
Var og tok blodprøver den 14 nov.
TSH i 9,84, T4 i 13.6, og T3 i 3,4! Tatt tabl. FØR blodpr. Tar nye blodprøver nå den 11. des. fordi jeg påstår til legen att noe er annerledes..... OG ja jeg får rett!! Min TSH er nå i 15.54,T4 i 11,9 og T3 i 3,3! Denne gang er jeg UTEN tabl. da jeg tar prøvene dessuten.
Hvordan kan det forandre seg på så kort tid da? Har også mer hjertbank nå, den hadde jo nesten forsvunnet. SER også dårligere på noe vis, og er så tørr i øya att det er helt utrolig, og det suser igjen i øra!!!!!
Er dette igjen stoffskiftespøket? Som sagt på så kort tid, og hvorfor da? Legen kan man bare glemme og spørre. Nå blir jeg faktisk litt engstelig, dessuten er det snart jul også. Da er det jo enda verre å få noe slags hjelp (typ tabl.regulering) Er det noen som kan hjelpe meg med svar?
-
Sv: Prøver, prøver og atter prøver....
Har du hjertebank og samtidig lav hvilefrekvens Tiffen ?
-
Hva mener du nå - med lav hvilefrekvens?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tiffen
Hva mener du nå - med lav hvilefrekvens?
Jeg mener hvilepuls.
Den tar du liggende, gjerne en tid etter at du våkner - men før du står opp. Hvis denne er lavere enn din treningsstatus tilsier og du har bank - så har du lavt stoffskifte, eventuellt for lav dose.
Er hvilefrekvensen høy, og du opplkever bank, er stoffskiftet for høyt, eventuellt er dosen for høy.
-
Fikk svar på Anti-Tpo i dag, den er på 117-!? Det må jo være høyt eller???
Har "ingen ben" prikkete følelse i de og sååå tunge. Suser veldig i øra også, har fremdeles en TSH på12,1 -T3=3,8 og T4=12,9. 75 mcg Levax.
Min alm.prakt. lege vil ikke gjøre noe med Levaxin. Han har søkt meg inn hos en Endokrinolog nå..... Er sikkert laaaaang ventetid der og kjenner noen av dere (VET OM) noen navn på Endokrinologa??? OG HVOR holder de hus?
-
Tiffen, du skriver at du er på 75 µg levaxin og din ft4 er lav og din TSH er høy oga t du har antistoffer.
Det er helt vanlig å ha slike antistoffer. De fleste av oss her har det.
Mine var 106 når grensen var 100. Anre lab har grense på 35, og det er en ikke standardisert prøve, så man må se på referanseområdet.
Leser på forumene at mange ar mange hunder eller tusener.
Hva er problemet ditt?
Med slike tall pelier legen å øke dosen uten noen henvisning til endokrinolog.
Endokrinologer kan ha egene kontorer, og ha kontor slik som andre leger, eller være på endokrinologisk poliklinikk på sykehus. De er indremedisinere og har tatt videreutdanning i endokrinologi. å sykehus på endokrinologosk avdeling kan du møte andre leger også , ikke alle er nødvendigvis endokrinologer der. Det kan gjerne være en under opplæring men det som teller allikevel er at det er endokrinologisk avdeling.
Med lavt stoffksifte og antistoffer slik som du har står vi bakerst i køen hos endokrinnologisk poliklinikk.
Diabetikerne er nok i flertall og så er det noen andre grupper som skal til endokrinolog, bl. a. Mb Addison og hypofysesykdommer , og foran oss er også dem med graves sykdom og graves øyesykdom og gravide med stoffskiftesykdom.
Så noen her har blitt avvist og de har ikke fått noen time.
nora
-
For det første - jeg har 0 problem-for det andre, jeg VISSTE ikke hva Anti-Tpo var skjønner du. Dessuten jeg står ikke bakerst i køa (det fikk jeg vite i dag!!) HEI DA vink11
-
Betyr bare at du bor i et område hvor endokrinologene har kapasitet til å ta inn oss vanlige dødelige som har hashimotos.
Vanligvis blir vi bare behanlet av fastlegen og denne ville da økt dosen levaxin så TSH går ned til nær 1, og først hvis vi da ikke ble bedre ville vi blitt sendt til endokrinolog.
det er forskjellig etter hvor du bor.
Endokrinologen tar muligens noen flere prøver, ellers er jo ikke behandlingen noe annet enn at han/hun øker dosen din slik at TSH blir et sted mellom 0,5-1,5.....
Og, de aller fleste her har anti-TOP og det betyr hashimotos thyreoditt. Det er helt vanlig.
Noen som husker hva tallene er fra HUNT-undersøkelsen? Jeg synes å huske at 10-20% av alle i landet har anti-TPO. Må titte på det igjen, kan være færre eller flere.
nora
-
Med slike prøvesvar som du viser til har du en thyreoiditt som gradvis ødelegger kjertelen.
Klart du skal utredes av spesialist, men så tolmodig du må være......
Dosen avpasses slik at den øker fordi kjertelen minker, men du er nok kommet langt i prosessen. 150 µ/dag er omtrent full dose.
Har bare sett litt i HUNT http://www.hunt.ntnu.no/ og mener også å huske at det var over 10% som hadde en positiv ant-TPO, men husker ikke om dette var totaltall ?
-
Vet ikke om jeg ens våger og spørre om hva en thyreoiditt er, men jeg sjangser - er fremdeles altfor "GRØNN" da det gjelder mitt stoffskifte! Og hvorfor har man betennelse i kjrtlen da???? Hvilken prosses mener du Finn?
Jøsses hvor dumt dette kjennes å spørre om...
-
Alt med "itt" er betennelser osv.
Betennelser kan være autoimmune eller noe annet.
Her med hashimotos er det autoimmunt.
Mangt er skrevet om dette.
Det er også en del i mange postinger her på forumet om årsakene, bla og les litt.
Stress og for mye karbohydrater og jod og aspartam og MSG er kjente triggere av antistoffer mm.
nora
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tiffen
Vet ikke om jeg ens våger og spørre om hva en thyreoiditt er, men jeg sjangser - er fremdeles altfor "GRØNN" da det gjelder mitt stoffskifte! Og hvorfor har man betennelse i kjrtlen da???? Hvilken prosses mener du Finn?
Jøsses hvor dumt dette kjennes å spørre om...
Slett ikke dumt Tiffen !
En går ikke rundt å vet alt om stoffskiftet, jeg visste antagelig mindre enn deg da jeg fikk diagnosen, men jeg fant fort ut at her måtte man utdanne seg i sin egen sykdom. Jeg ble regerett rennt i senk av "bransjesjargongen" og visste ikke om jeg fikk rett eller gal behandling.
Og der er du vel omtrent ?
Mange er det, og det er ikke akkurat noen ønskesituasjon for å suge til seg lærdom... men prøv - og spør ivei !
Hypo = lav aktivitet
hyposymptomer = Symptomer som kommer ved for lavt stoffskifte.
Hyper= høy aktivetet
Brainfog = i mangel av et Norsk synonym som er mer dekkende enn hjernetåke :)
Kjertelen produserer stoffskiftehormoner og kalsitonin og hjernen bestemmer hvor mye ved hjelp av å sende styringshormonet TSH til kjertelen via blodet. TSH produseres på bakgrunn av hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet. Er det for lite stiger TSH, er det passe er den rundt 1, og er det for mye er den under 1.
Men denne har vi ikke bruk for - vår kjertel virker jo ikke !
Vårt immunsystem har skylda.
Over 80% av de som får hypothyreose (betyr bare for lav aktivitet i thyreoidakjertelen) - får dette fordi immunsystemet feilreagerer på kjertelvevet og tror at dette er en fiende i kroppen og produserer så antistoffer som går til angrep og ødelegger kjertelen. Dette kan ta noen få år. Dette er en sykdom som kalles Hashimoto, etter legen som først beskrev sykdommen, men den faglige betegnelsen er Thyreoiditt, altså en betennese i Thyreoida. Når betennelsen er brent ut og sykdommen er over er du helt avhengig av piller resten av livet.
Behandlingen var fra aller først (1860) å spise passende biter av dyrekjertler. Hormoner er ikke arts-spesifikke. Etterhvert tok Apotekene over og metoden var enerådende til 1970, da kunne man produsere ett av kjertelens hormoner kunstig (syntetisk) og denne behandlingen er idag enestående i hele verden.
Man forutsetter at kroppen kan klare seg uten kjertelens andre hormoner og gir bare forhormonert T4 (Levaxin). Man forutsetter også at kroppen er istand til å dekomponerer dette til kroppens stoffskiftehormon T3 - og andre hormoner har vi ikke bruk for - ifølge våres leger.
Jeg er ikke så sikker på at denne teorien holder, for hvorfor er det noen som ikke kan bruke Levaxin, men blir helt fine på grisekjertel ?
-
Kan bare si: TAKK og klem til deg.
-
Min Anti -tpo....
Målte min Anti-tpo i mitt. av januar, den er da 117, måler igjen den 29 feb. da viser den 96......, hva er det som hender når den går nedover??? Kan noen fortelle meg??
-
Sv: Min Anti -tpo....
anti-TPO testen er ikke helt presis.
Den slår også ut på endel tilfeller der det ikke er antistoffer, eller rettere der pasientene ikke utvikler hypothyreose.
Målingen foretas jo i blodet og de destruktive stoffene er jo inne i kjertelen.
Analyselaboratoriet Furst.no skriver i sin forklaring av testen :
"Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid."
Det kommer ikke så godt fram her, men i deres egen beskrivelse da testen var ny i 1999 er det litt bedre :
"Anti-TPO (antistoff mot thyreoperoksydase) er en nyttig markør i diagnostikk av autoimmune thyreoideasykdommer. Anti-TPO er positiv ved autoimmune thyreoiditter, hos en stor del av voksne med primær hypothyreose og en stor del av Graves-pasienter som i tillegg har positiv TRAS.
Ved latent hypothyreose kan måling av Anti-TPO være av verdi. Pasienter med positiv Anti-TPO har klart økt risiko for å utvikle funksjonsforstyrrelse (spesielt hypothyreose, men også hyperthyreose).
Sannsynligvis har 10-15% av norske kvinner positivt Anti-TPO (avhengig av benyttet metode). Selv om disse som gruppe har økt risiko for å utvikle thyreoideafunksjonsforstyrrelse, har nok en del kun fokale autoimmune thyreoiditter som sjelden eller aldri vil gi symptomer. Påvisning av positivt Anti-TPO er ikke ensbetydende med klinisk thyreoideasykdom.
Har man først utviklet Anti-TPO, forsvinner de sjelden eller aldri. Konsentrasjonen av Anti-TPO avspeiler heller ikke graden av den autoimmune prosessen. Anti-TPO kan derfor ikke brukes alene som et parameter på en sykdomsaktivitet.
Nytt referanseområde og metode
Laboratoriet innførte medio mai 1999 ny metode for måling av anti-TPO (anti-thyreoperoxydase).
Det eksisterer flere metoder for måling av Anti-TPO og referanseområdene er til dels metode avhengige. Dette medfører endringer i både referanseområde og svarangivelse ved overgang til ny metode. Enkelte pasienter kan ha positivt Anti-TPO med en metode og negativ med en annen metode. Dette skyldes at TPO har flere områder det kan dannes antistoff mot. Foreløpig vet man ikke hvilke antistoffer mot TPO som er viktigst diagnostisk og prognostisk."
Som du ser avspeiler ikke verdien sykdomsaktiviteten, altså en høyere verdi betyr ikke at du er blitt verre eller at "noe skjer".
-
Takker for svar Finn, tror at min hjerne er så "ute" at jeg fattet dette "helre lite"...
-
Huffda - vært der selv.
Egentlig betyr alt det derre bare at alle verdier over 50 er positive og at en høy verdi ikke er mer positiv enn en lav. Destruksjonen av kjertelen kan gå fortere hos en som har 100 enn en som har 1000.
Og for dine prøver så betyr ikke det at du har fått en lavere verdi nå at det er mindre aktivitet eller at det går mot det bedre - desverre.
-
Generelt så er det posotivt hvis tallet går ned (hvis de bruker samme metode). Skjer ofte ved riktig dose levaxin (hørte fra en lege engang) og set står i Thyroidmanager.org, at de anbefaler så høy dose thyroxin at TSH blir fra 0,3-max. 1 for Hashimotos for å senke antistoffene. TSH stimulerer som kjent diverse antistoffer.
Andre ting stimulerer antistoffene også, slik som:
jod
gluten
stress
allergener
røyk
aspartam
MSG
mm
-
Takk til dere begge - nora og Finn
Klem...
-
Sorte hull eller noe......
Er blitt SÅ… glemsom att jeg begynner og bli redd. TSH 7,2 , T3 3,6 , T4 13, dette er vell ikke verdens beste prøver eller? Det kjennes som jeg har sorte hull, klarer ikke å huske på så veldig mye mere, er blitt mye verre av det på den siste tida (siden etter jul). Jeg leter etter alt inne i hodet på noe vis, kan ikke forklare for dere eller. Kan ikke flytte på ting , klarer IKKE å finne de igjen, glemmer ord, glemmer navn, glemmer ALT snart, er ordentlig lei meg, vet att noe er galt, men hvorfor hender dette nå? Er det noen der ute av dere som også er slik? Har noen NOE tips på hvorfor jeg har blitt slik?
-
Sv: Sorte hull eller noe......
Husker jo navnet ditt, men ikke særlig mer ......
Mistet nok mye i Levaxintia.
Kan huske at jeg lot TSH bli høy i perioder for å få andre symptomer. Jeg orket ikke gå med de samme gnagende greiene.
Klarer du å øke dosen så er det nok det beste - klarer du ikke så bytt til Armour.
-
Blodprøve-problem ?
Hei!
Jeg lurer på om noen kan väre så snill og svare meg på hvorfor mitt T3 ligger på samme nivå, og også egentlig T4, da TSH går opp og ned? I desember hadde jeg TSH på 7, T3 og T4 stod rolig da også. Har noen noe tips på hvorfor det er slik, og hva må jeg gjöre?
Bruker Levaxin, 82 mikrogram 6 dager i uken og 100 mikrogram 1 dag i uka.
Kjenner meg aldri pigg - sliten, trött, "bly i bena" og vondt under föttene, "tåkete" syn og törre öyne og "tusen" andre ting.
Blir snart sprö av dette.help1
Er dessuten 3,5 år siden jeg startet med medisinen. Har trappet opp dosen sakte pga hjertebank.
Har også tatt mange andre blodpröver som tas i forbindelse med stoffskifte, f.eks. B12, D-vitamin, binyrer.. uten anm.
//Tiffen
-
Sv: Blodpröve-problem?
Hold da op, Tiffen hjertflag1 Du har jo lavt stofskifte! 3,5 år på så lav en medicindose? Er din læge ude på at tage livet af dig?
Jeg siger "undermedicineret". Meget undermedicineret! Hjertebank? Det lave stofskifte kan presse hjertet til at forsøge pumpe mere forsyning frem til kroppens celler, uden at blodet har nok (hormon) at transportere. Og det så bliver ved.
Er det hjertebank, der er årsagen til din ringe medicindose? Er du og lægen bange for, at dit hjerte ikke kan holde til større medicindose? Den slags overvejelser plejer ellers kun gælde for rigtig gamle mennesker, der er gået helt uden behandling længe....
Har du overvejet, at det kan være en såkaldt hjerteneurose eller et "nervøst" hjerte", noget der er et normalt følge af kronisk hormonmangel, hvor det autonome nervesystem reelt kan falde "ud af synck" af mangel på tilstrækkelig (hormon) stimuli? Eller har du en decideret hjertediagnose?
Hvis du skriver hvad du vejer, kan jeg regne ud, hvor stor/lille medicindose du har brug for. hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hold da op, Tiffen hjertflag1 Du har jo lavt stofskifte! 3,5 år på så lav en medicindose? Er din læge ude på at tage livet af dig?
Jeg siger "undermedicineret". Meget undermedicineret! Hjertebank? Det lave stofskifte kan presse hjertet til at forsøge pumpe mere forsyning frem til kroppens celler, uden at blodet har nok (hormon) at transportere. Og det så bliver ved.
Er det hjertebank, der er årsagen til din ringe medicindose? Er du og lægen bange for, at dit hjerte ikke kan holde til større medicindose? Den slags overvejelser plejer ellers kun gælde for rigtig gamle mennesker, der er gået helt uden behandling længe....
Har du overvejet, at det kan være en såkaldt hjerteneurose eller et "nervøst" hjerte", noget der er et normalt følge af kronisk hormonmangel, hvor det autonome nervesystem reelt kan falde "ud af synck" af mangel på tilstrækkelig (hormon) stimuli? Eller har du en decideret hjertediagnose?
Hvis du skriver hvad du vejer, kan jeg regne ud, hvor stor/lille medicindose du har brug for. hjertflag1
Hei Tiffen - las veradas i Påsken ?
Jeg mener jo at et sikkert svar på det er at Levaxiondosen er for lav.
Det er sikkert D-vitamindosen også ?
Å dømme ut fra dosen din veier du bare noenogtredve kg.
Et doseestimat er at du helt sikkert skal ligge på en høyere dose enn 2µg x kg kroppevekt.
Etter flere år med behandling, regner jeg med at kjertlen din ikke bidrar med noe ? Da skal du i så fall over 150µg/dag.
Det kan være slitsomt for en med hjertebank, men metoden er vel å øke med litt - og litt - og litt.....
-
Så er det det da, med hjertebank og oss hypo, at vi er jo slett ikke vant til vanlig hjertebank! Da jeg startet på Thyroid, og lenge, nesten et halvt år, trodde jeg innimellom at det var noe galt med hjertet mitt! For det dunket helt avsindig, syntes jeg! Jeg har vel nesten aldri vært vant til vanlig hjertelyd, antar jeg. Så kanskje må du, som jeg måtte, om du ikke har noe konkret galt med hjertet, bare venne deg til at det bråker og dunker inni deg?
-
Takker for svar-
Nei- jeg er ikke redd for å ta större medicindose. Hadde ikke hjertebank de 3 förste åra av Levaxinbruk. Min hjertebank har kommet i löpet av det siste halve året. Har også testa hjertet mitt med sånn Ekg du går med og sover med i ett dögn, og ble funnet i orden. Vet ej om min kjertel er "död" eller "levende" .
Vet att jeg sliter og sliter med dette stoffskifte, og gir snart opp! Skjelver også så innmari innuti kroppen , tilogmed leppene dirrer kjenns det ut som. Korttidsminne mitt finns IKKE, glemmer og suser m. ALT, alt, alt.
Er så trött på og aldri , ikke EN dag kunne våkne opp og kjenne att i dag er det iallefall LITT bedre. Nå "pyser" jeg, VET att mange av dere har det like jev...... , og verre, men fordet så sliter jeg...
ps. veier 61 kg , men betyr det noe for medisineringen da????
kram1 til dere alle
-
Er leit å lese Tiffen.....
Syns jo du nevner typiske symptomer på at stoffskiftet er for lavt.
Jeg syns det tyder på at Levaxinen ikke har tilstrekkelig effekt.
Hjertebank kan jo tyde på at du tar nok, samtidig så er det ikke nok for kroppen.
Du kan jo ikke ta høyere dose når du får hjertebank på den du har, så jeg ville forsøkt om ikke et Tyroid ville virke bedre.
Eller har du forsøkt om hjertebanken blir verre med en litt høyere dose da ?
Det som betyr noe for medisineringen, er om DU har det bra.
Og det er bare du som kan vite det.....
Hvis en lege skal forsøke å tippe seg fra til en dose, må de ty til statistikk og enkle regnestykker.
Dette må en jo bare se på som et utgangspunkt for din dose, altså for deg : 125 - 150 µg/dag - men du kan ligge både over og under dette, bare du finner en fin dose.
-
Jeg ved ikke om du har lyst til at få et svar fra mig - Tiffen - men du får et alligevel. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tiffen
Nei- jeg er ikke redd for å ta större med. dose. Hadde ikke hjertebank de 3 förste åra av Levaxinbruk. Min hjerteb. har kommet i löpet av det siste halve året. Har også testa hjertet mitt med sånn Ekg du går med og sover med i ett dögn, og ble funnet i orden.
Kære Tiffen, når jeg læser dine indlæg tilbage til 2007, har du også haft samme problemer/symptomer den gang, som du beskriver nu. Du skrev d. 11.11.2007:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tiffen
Finn.....først- takk for svar! Du spør hvorfor så lav dose? Jo, p.g.a. min hjertebank, OG at jeg er en pyse da det gjelder ALLE tab. som finnes. Redd for bivirk. da vet du! Skal til doc. på onsdag, da får jeg vel besked om øke. Så jeg grues, men vet at jeg må, var godt å høre at andre også har kjent dette da. Måtte du også gråte?? Det gjør så vondt, kan bare ikke hindre det!
Det ser ud til, at den behandling du har været i siden den gang, har slet ikke virket, men du skrev også, at du var bange for at tage tabletter og at du var bange for at øge medicindose. Det betyder under alle omstændigheder, at over 3 års undermedicinering har omsider udviklet en (negativ) effekt på hele din krop (og måske også på sind). Om denne effekt alene stammer fra binyrebarkens hormoner, som udsondres mere og mere, jo mere kroppen "skriger" på thyreoideahormoner, eller om hjertebank er en effekt af hjertemuskelreaktion på thyreoideahormonmangel, er ikke til at sige og det vil lægerne heller ikke kunne fastslå. Den bedste måde at få vished på, er at "teste" en optrapning af medicindose.
Forudsat at der er T4 nok (uanset om den kommer fra egen kirtel, fra Levaxin eller fra Thyroid), omdannes T4 til T3 i hjernen, i leveren og i nyrerne, samt i alle kroppens muskler inkl. hjertemusklen. Dvs. omdannelsen fra T4 til T3 sker "lokalt" hvor der er celler der har brug for det til at kunne fungere. Er der ikke lagerhormonet T4 nok af i systemet, vil kroppens celler inkl. hjertemuskelceller ikke kunne fungere godt nok pga. af T3-mangel. Det er en meget forenklet forklaring, men den er i bund og grund korrekt, selv om jeg har udeladt at nævne elektrolytter (salte) og elektriske nervesignaler, hvis afbalancering også hænger sammen med cellens behov for T3.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tiffen
Vet ej om min kjertel er "död" eller "levende". Vet att jeg sliter og sliter med dette stoffskifte,og gir snart opp! Skjelver også så innmari innuti kroppen , tilogmed leppene dirrer kjenns det ut som..... Korttidsminne mitt finns IKKE, glemmer og suser m. ALT, alt, alt.
Er så trött på og aldri , ikke EN dag kunne våkne opp og kjenne att i dag er det iallefall LITT bedre. Nå "pyser" jeg, VET att mange av dere har det like jev...... ,og verre, men fordet så sliter jeg.
Om denne kirtel er helt død eller ikke helt, er ikke til at sige. Men alle symptomerne meddeler jo, at du er i en tilstand af hormonmangel og det tyder også på, at din kirtel bidrager ikke med en restproduktion af hormoner, dvs. enten får du dem tilført udefra i tilstrækkelig dagdose, eller bliver du ved med at have symptomer på lavt stofskifte, fordi du nu, trods medicinering, fortsat har lavt stofskifte.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tiffen
ps.veier 61 kg , men betyr det noe for medisineringen da????
Den mindste dagdose i forhold til din kropsvægt bør være 135 mcg/µg Levaxin, eller ca. 2½ Grain Thyroid. Det sidste dog behæftet med nogen (IKKE livsfarlig) usikkerhed i omlægningsfasen fra det ene til det andet.
Som du ser, er din aktuelle dagdose i gennemsnit på 84 mcg/µg, langt, langt fra hvad din krop har brug for og det undrer mig ikke det mindste, at du fortsat har symptomer på lavt stofskifte. Det har symptomerne fordi du er klokkeklart underbehandlet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Syns jo du nevner typiske symptomer på at stoffskiftet er for lavt. Jeg syns det tyder på at Levaxinen ikke har tilstrekkelig effekt. Hjertebank kan jo tyde på at du tar nok, samtidig så er det ikke nok for kroppen. Du kan jo ikke ta høyere dose når du får hjertebank på den du har, så jeg ville forsøkt om ikke et Tyroid ville virke bedre.
Levaxin kan ikke have tilstrækkelig effekt, når den gennemsnitlige dagdose i årevis var på kun 84 mcg/µg. Heller ikke Thyroid ville have en tilstrækkelig effekt på en lige så lav dose + indholdet af T3 i Thyroid, ville yderligere forøge hjertebank, der efter min mening stammer fra binyre-feedback der er kroppens svar på den "kroniske" thyreoidea-hormonmangel. Så uanset Thyroid eller Levaxin - mener jeg, at dosen skal øges tilstrækkeligt længe til, at adrenalin/kortisol ikke længere "tror de skal booste hjertefrekvensen". Det vil først ske, når energiomsætningen i hjertemusklens celler er steget, og det sker først når der er tilstrækkeligt af T3 til formålet i hjertemuskelcellerne.
Du slipper nok ikke for - Tiffen - at skulle tage det op med din læge. Jeg er bare SÅ utryg ved tanken om, at det er jo den samme læge, der har ladet dig gå SÅ undermedicineret i SÅ lang tid, så hvorfor skulle han/hun lige pludselig "se lyset" nu, når vedkommende ikke har gjort det før? Denne læge har ikke kunnet håndtere din "frygt-for-pillerne-og-hjertebank" og før du bliver hjulpet af med den angst, kan det blive svært at øge medicindosen nok til, at du omsider kommer under tilstrækkelig behandling.
Rigtig god bedring Tiffen hjertflag1
Andre forslag?
-
Sv: Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
Fin oppsummering der Anisa.
Jeg har jo tåkehjerne og husker dårlig.
Håper det hjelper deg til å se ting i et tidsperspektiv Tiffen.
Så vil jeg jo si at du er tolmodig da......
Og jeg skal vel ikke snakke for høyt om det, for det tok flere år før jeg tok skjea i egen hånd og økte dosen selv.
Ingen har lov til å råde deg til å bryte legens behandling, men jeg vil bare oppfordre deg til iallfall å gjøre som legen sier hvis denne bestemmer at du skal øke dosen.
Det er viktig at du ikke øker med så mye av gangen, og det er viktig at du fortsetter å øke helt til du er oppe i en anstendig dose som har sjanse til å fungere.
Om det så skal ta et år, er det jo bedre enn ikke å forsøke ?
-
Sv: Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
Takk for svar igjen, tok litt tid for meg å få skrive , er blitt så forkjølet som jeg ikke har värt noen gang tror jeg . Da tapper jeg ALL den lille energi jeg har, uff!
Anisa, klart jeg vil ha svar, og leser det du skriver, vet og att du hadde noe tankevekkende til meg der , takk.
Öker iaf. dosen min i dag da, så får jeg se hvor lenge det går för det merks.