Cortisol i spytt kl 23, 0.8 normalverdi<6.0.Adrenalin 176,normalverdi<723.Jeg forstår ikke hva fortegnene betyr:)
Printable View
Cortisol i spytt kl 23, 0.8 normalverdi<6.0.Adrenalin 176,normalverdi<723.Jeg forstår ikke hva fortegnene betyr:)
disse < > ?
det er større enn og mindre enn.
Det er et krokodillegap som har åpningen mot det største tallet.
Feks : 5<3 - 5 er større enn 3. Eller 5>3 - 3 er mindre enn 5.
Normalverdi<723 betyr normalverdien er mindre enn 723.
Jeg er meg en fiiiin lærer.
Det skal jo være motsatt da.....
Jeg forklarer riktig, men klarer å få trøkka gapne motsatt - uten at "korrekturen" oppdager det.
Sorry - med fare for at det kommer til å gjenta seg.......
5>3 .....5 er større enn 3
hehe - er det no' rart :)
Føler meg litt dum nå,men hva blir da utslaget på prøvene?Viser det noe tegn til svikt?Betyrdet at prøvene er innenfor normalen?:)
Betyr det da at jeg er innenfor normalen?Eller kan det være tegn på svikt?Ikke fått pratet med legen enda.Skal bestille meg time hos en privat endokrinolog om disse prøvene er unormale,må vente på resten av svara først.Hva slags verdier vil si mild svikt?Prøvd å kikket etter det på nett men ikke klart å funnet noe svar på det:)
Cortisolet ditt er 0,8 (<6,0) dvs. du har 0,8 og det skal være mindre enn 6.
Men denne målingen står jo helt alene, det minste du trenger i tillegg er i allfall cortisolverdien om morgenen..aller helst 2 målinger til i løpet av dagen.
Disse skal stå i et visst forhold til hverandre..så med bare en prøve er det vanskelig å si. Isolert sett er den jo mindre enn 6, men den kan samtidig være lav, uten at det er mulig å si noe om det her.
Adrenalin vet jeg for lite om døgnvariasjon til å si noe, men ville tro du trenger flere her også?!
Du har kaskje fått tatt blodcortisol om morgenen kl.8?
Men hvis så- er ikke den til å stole på hvis den ikke er tatt basalt....
har tatt morgenprøve av blod,den var på 360..Husker ikke ref verdien men er den som er fra aker.Kunn tatt en spytteprøve.Fikk beskjed om at det holdt.Er så fortvilet.
Ja, det er desverre mange endokrinologer som mener en blodprøve viser det meste når det gjelder kortisol. Snakk med fastlegen din om du ikke kan få bestilt (gratis for deg) fire spyttprøver fra Aker. ellers kan du betale selv fra Scandlab. Se forsiden på forumet for adresse, pris ca 1 600 kr. da får du også målt DHEA. Ikke gi deg !