Normale prøver - men mange symptomer
Jeg har i flere år slitt med med stadig flere symptomer som kan ligne på stoffskifteproblemer;
- Nesten alltid trøtt, sliten, føler meg ofte uvel
- Søvnproblemer, vanskelig å sovne, våkner ofte
- "Varm" i halsregionen, varmen brer seg opp i ansiktet, ørene og nedover på ryggen. Det er som en slags "mentol-pastill-følelse" både i og utenpå halsen, (ikke sure oppstøt) og en "klam hånd" rundt halsen.
- Tross denne "varmen" fryser jeg mye
- Ekstra hjerteslag, blir fortere andpusten enn før
- Følelse av å ikke få nok luft (også når jeg er i ro, våkner av og til opp rett etter jeg har falt i søvn, og snapper etter luft)
- Øynene renner ofte når jeg kommer ut (ingen allergier, skjer hele året)
- Oppblåst i magen, småkvalm
- Konsentrasjonsvansker, dårligere hukommelse, veldig vanskelig å sette seg inn i nye ting, orker ikke engasjere meg
Min, mor, mormor, to tanter og en kusine har/har hatt stoffskifteproblemer, kusina mi har lavt stoffskifte, generasjonen over oss hadde høyt.
Mins blodprøver viser flg:
Anti-tpo febr.07: < 5 ( <35)
Fritt t3 febr.07: 4,0 jan-07: 3,7 (3,5 - 6,5)
Fritt t4 febr.07: 14 jan-07: 15 (11 - 23)
S-tsh febr.07: 1,1 jan-07: 1,8 (0,35 - 5,0)
tsh-resep.an febr.07: < 1,5 (ref.verdi ikke opgitt)
Jeg har tatt ultralyd og scintigrafi av skjoldbruskkjertelen, det ble ikke funnet noe unormalt.
Fastlegen min mener det ikke er noe sykdom relatert til skjoldbruskjertelen hos meg, og det samme mente Lommelegens hormonekspert, som jeg også har spurt.
Av øvrige prøvesvar kan jeg nevne nokså høy kortisol; 546 (60-700) og
litt høy kolesterol; 5,8 (3,3 - 6,9) ikke helt ideelt, men ok blir det sagt. B12 er bra; 627 (150-650). Det er noe som heter S-ALP (alkalisk .. som er nokså lavt; 39 (35-105), har det noe med hypofyse og binyrer å gjøre ?
Er det noen av dere kloke hoder som har lyst til å kommentere mine prøvesvar og gi noen råd ? Jeg ser at det er flere av dere som bruker levaxin som har høyere score på T3 og T4 enn jeg, men da hadde dere høyere TSH i utgangspunktet.
Jeg er så sliten nå, det er trøttheten og manglende energi som er det største problemet. Den "varme" halsen bekymrer meg, i begynnelsen var den bare "tilstede" før/under mens, nå kjenner jeg det hele tida. Noen som har kjent noe lignende ?
Spent på svar ... :(
Rennende øyne og smerter i tunga
Øynene mine har så lett for å begynne å renne;
når jeg står opp
når jeg går ut
når jeg kommer inn
når jeg spiser
når jeg anstrenger stemmen
Litt tårer er jo normalt; men det er så ille at jeg stadig må opp å tørke med papirlommetørkle; når jeg går innenfra og ut, må jeg neste holden papiret under det ene øyet konstant, til det gir seg litt, etter noen minutter.
Hverken øyelege eller optiker kan forklare hvorfor, de finner ikke noe galt; kanalen som skal drenere øyet er også ok. Innimellom virker øynene også tørre. ..
- - -
Tunga mi "svir" rundt kanten og på tungespissen; jeg har tydelig mønster etter tennene hele veien rundt. Kan det være at tunga vokser ??
(I så fall håper jeg den snart slutter med det ..)
Flere som opplever disse fenomenene ?? Blir det bedre når stoffskiftet blir regulert ??
Re: Rennende øyne og smerter i tunga
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tily
Tunga mi "svir" rundt kanten og på tungespissen; jeg har tydelig mønster etter tennene hele veien rundt. Kan det være at tunga vokser ??
Du presser ikke tunga mot baksidene av tennene, da? Når jeg er stresset, travel, eller til og med bare er litt konsentrert gjør jeg det, og sliter fælt med å legge det av meg. For det blir sårt, ja.
Prøv å strekke og tøye tunga litt, og slapp så av. Kjenn etter hvordan den ligger og anstreng deg litt for å la den muskelen den tross alt er slappe av. Og legg merke til hvor den så havner først og så etter noen minutter. Kanskje du blir overrasket.
Hjertearytmi, press i halsen, får ikke nok luft
Jeg har stadig merket ekstra hjerteslag, puls som stiger og synker osv.
I sommer var det faktisk bra, men for ca 4 uker siden tok det plutselig av:
hjertet turner i brystet, lange serier med ekstraslag, føles helt oppe i halsen, sammen med press der. Prøver jeg å puste dypt og rolig blir det nesten bare verre. Etter en slik periode, som kan vare over en time, blir pulsen rolig og svak, nesten umerkelig, og da føler jeg meg sliten, men avslappet.
Etter ei stund er det på'n igjen.
Jeg har vært stressa av forskjellige årsaker i det siste, men det får da være måte på. ..
Flere som opplever sånt ?
Jeg føler meg lissom helt "tettpakka" i brystet og halsen, det er ikke nok plass til luft .. Dette er vel noe som plassert som stress hvis en tar det opp med legen, men jeg må jo bare gjøre det hvis dette ikke roer seg..
....
Huff, det er slitsomt å være hypokonder ...
:cry:
Uførestønad - mulig uten klar diagnose ??
Jeg har hanglet i flere år med symptomer forenlig med hypotyreose, men blodprøvesvar er innenfor normalen. Skal også utredes for sjøgrens.
De siste par årene har jeg hatt flere graderte sykemeldinger, og før jul fikk jeg brev fra NAV om at det må vurderes andre stønadsformer, som rehab.penger, attføring eller uf.pensjon. Etter nyttår har jeg jobbet fullt, men det er for mye for meg.
Jeg har luftet for arbeidsgiver muligheten for å gå ned i halv stilling, iallefall en periode, og det var greit. Vil gjerne søke NAV om kompensasjon for inntektstapet, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre. Legen min (en vikarlege f.t.) sier det er vanskelig uten klar diagnose. Noen behandling har jeg ikke blitt tilbudt.
Hva skal jeg søke på, og har jeg i det hele tatt noen mulighet ? Er det dumt å gå ned i stillingsprosent, bør jeg heller bli sykemeldt ?
Hører gjerne fra dere som har noe erfaring her....