-
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Hej
Jeg er ny her og håber på lidt hjælp.
Jeg har lavt stofskifte som højst sansynligt skyldes en lidt for effektiv behandling af et for højt stofskifte.
Jeg har før fået eltroxin men skiftede i nov. 2009 til euthyrox. Da blev FT4 målt til 13 hvor den ½ år tidligere var ca. 20
I januar fik jeg taget blodprøve igen. TSH var 1,6 og FT4 var steget til 14,3
Jeg fik overtalt lægen til at øge dosis fra 100 mcg til 125 mcg dagligt og min sidste blodprøve viste at TSH nu ligger på 0,44, FT4 16,1 og TT3 1,5
Min læge mener at jeg er ligger som jeg skal men det gør jeg ikke, for jeg har det altså ikke for godt.
Jeg er træt, har svær ved at koncentrere mig om noget. Min hukommelse virker virkeligt dårligt (dette har dog aldrig været godt på eltroxin heller men er bestemt ikke blevet bedre).
Jeg bliver til tider svimmel, bliver let irritabel og føler mig en anelse...jeg vil ikke sige depressiv, men jeg har tit nærmest en panikagtig følelse i kroppen.
Jeg ville rigtig gerne prøve fx. Erfa Thyroid og forsøgte derfor at overtale min læge til at skrive en recept, men desværre uden held. Jeg endte i stedet med at gå derfra vred og tudende med ordene om at jeg ville skifte til en læge som gerne ville skrive recepten desp2
Men hvad gør jeg så nu?
Hvor finder jeg mon en læge i DK som er villig til at skrive en recept?
Og kan jeg i mellemtiden sætte dosis op når nu TSH er så langt nede? Og hvis ja, hvor meget kan jeg mon øge dosis?
Suk....det har taget mig næsten en time at få skrevet bare denne smule og jeg har planer om at starte på en uddannelse til sommer og er lige nød til at hoppe på et kemihold på VUC som selvstuderende først.....det kommer da aldrig til at gå hvis jeg ikke får rettet mit stofskifte :cry:
Mvh. Tanja
Hov jeg kan se jeg havde glemt normalværdierne :oops:
Thyreoidea Stimulerende Hormon: TSH normalområde 0,2 – 4,0 mU/l
Total T3 Trijodthyronin (TT3) normalområde: 1,1 – 2,6 nmol/l
Frit T3 Trijodthyronin (fT3) normalområde: 3,0 – 8,0 pmol/l
Total T4 Thyroxin (TT4) normalområde: 60 – 140 nmol/l
Frit T4 Thyroxin (fT4) normalområde: 10,0 – 22,0 pmol/l
-
Sv: Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Hej TanjaK
Og velkommen til, selv om du jo har problemer.....
Jeg har lest meg til at de som kommer fra en hypErtyreotisk situasjon bruker lang tid på å komme ned. Altså at hypErsymptomer henger lenge i selv om situasjonen lenge har vært hypOthyreotisk.
Så er det jo ikke alltid man kan la seg styre av noen blodprøveresultater.
Noen ganger er de faktisk best å la seg styre av en selv.......
Så stol på deg selv og reguler dosen etter hva du selv synes.
Det kan selvfølgelig feile en gang eller to i begynnelsen - men man samler jo erfaringer.
Etter min mening er det ikke mulig å finne en dose ved hjelp av blodprøver.
Jo - i starten kan man finne en som ligger innenfor pluss minus 20%.
Men denne er ikke til å leve med i det lange løp.
Så er det nok sånn at ingen stoffskiftehormoner fungerer godt før man når den korrekte dose.
Gi Levaxinen en liten sjanse ?
Min egen erfaring er at Levaxin fungerer svært dårlig - på meg.
Men min søster bruker jo Levaxin.......
Sitat:
Total T3 Trijodthyronin (TT3) normalområde: 1,1 – 2,6 nmol/l
Total T4 Thyroxin (TT4) normalområde: 60 – 140 nmol/l
Bare for å gjøre om disse verdiene til samme målestokk.
Feks er 1,2meter det samme som 1200 millimeter.....
Sitat:
Total T3 Trijodthyronin (TT3) normalområde: 11oo – 2600 pmol/l
Total T4 Thyroxin (TT4) normalområde: 60.000 – 140.000 pmol/l
Her illusteres tydelig hvor mye av det stoffskiftehormon som er bundet som blir fritt.
Og det er kun de som blir frie som har et berettiget håp om noen gang å bli til et stoffskiftehormon.
De som fremdeles tror at man kan regulere dosen etter totalthyroxin, må studere sin kalender......
Årstallet er viktig - vi skriver 2010.....
I disse årstider forlater man også denne hypotese.
Nå er det faktisk blitt viktig hvordan man føler seg.....
-
Sv: Ny her og har brug for hjælp
Tusind tak Hansen
Jeg øger dosis lidt og ser hvad der sker :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TanjaK
Jeg har lavt stofskifte som højst sansynligt skyldes en lidt for effektiv behandling af et for højt stofskifte.
Hvilken type af højt stofskifte havde du, Tanja? Hvor længe siden startede det og hvilken behandling har du modtaget for det høje stofskifte? Går du til kontrol hos speciallæge eller hos din praktiserende læge (ikke fordi det ene behøver være bedre end det andet).
Det er nødvendige spørgsmål for at kunne finde ud af, hvor meget egentlig bør du tilpasse dig TSH eller om det lige så godt kan glemmes. Dette igen har betydning for den medicindosering der er bedst for dig. Hverken dit FT4 eller T3 (totalt eller ej) er noget at råbe hurra for. Faktisk skraber dit T3 bunden, men så længe din behandling rettes til efter TSH, bliver du ikke bedre, uanset hvilke mediciner du kommer i behandling med.
Hvordan havde du det da dit FT4 var 20? Noget bedre, regner jeg med.
Hvorom alt er, er der brug for, at du fortæller noget mere om "hvordan det hele begyndte", da disse baggrundsoplysninger kan sætte din aktuelle tilstand i et nyttigt perspektiv. Uden det famler vi bare i mørket. Håber du gider, selv om det er trælst. tro2
Forresten, hvad vejer du, Tanja?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvilken type af højt stofskifte havde du, Tanja? Hvor længe siden startede det og hvilken behandling har du modtaget for det høje stofskifte? Går du til kontrol hos speciallæge eller hos din praktiserende læge (ikke fordi det ene behøver være bedre end det andet).
Jeg aner desværre ikke hvilken type jeg havde.
Jeg fik kun taget blodprøver fordi jeg havde det helt skævt psykisk. Jeg tror ikke der var nogen udpræget hævelse (hvis nogen) af skjoldbruskkirtlen - jeg kan i hvert fald ikke huske at det blev nævnt eller jeg selv mærkede noget til det. Der var heller ikke nogen knuder.
Jeg mener at jeg blev behandlet ml. 2000 og 2002, men er ikke helt sikker på årstallene - det foregik i hvert fald over to år. Jeg fik thycapzol da min mand og jeg forsøgte at få børn.
Jeg går til kontrol hos min praktiserende læge.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er nødvendige spørgsmål for at kunne finde ud af, hvor meget egentlig bør du tilpasse dig TSH eller om det lige så godt kan glemmes. Dette igen har betydning for den medicindosering der er bedst for dig. Hverken dit FT4 eller T3 (totalt eller ej) er noget at råbe hurra for. Faktisk skraber dit T3 bunden, men så længe din behandling rettes til efter TSH, bliver du ikke bedre, uanset hvilke mediciner du kommer i behandling med.
Hvordan havde du det da dit FT4 var 20? Noget bedre, regner jeg med.
De sidste år har jeg faktisk kun fået taget blodprøve når jeg følte noget var skævt og har bare godtaget svarene om at mine tal så fine ud. Jeg har så efterfølgende fået at vide at mine FT4 tal har svinget en hel del selv om jeg har haft taget samme dosis eltroxin.
Men jeg mener bestemt at huske at jeg havde noget mere energi (jeg kan dog faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har haft samme mængde energi som andre mennesker...jeg tror vi skal helt tilbage til jeg var teenager og jeg er 34 nu)
Jeg fik lavt stofskifte efter jeg havde født min søn. Det blev opdaget i foråret 2006 da han var ca. ½ år gammel.
Jeg startede så på eltroxin og tog 100 mcg. dagligt og er siden kommet op på 125 efter jeg skiftede til euthyrox.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvorom alt er, er der brug for, at du fortæller noget mere om "hvordan det hele begyndte", da disse baggrundsoplysninger kan sætte din aktuelle tilstand i et nyttigt perspektiv. Uden det famler vi bare i mørket. Håber du gider, selv om det er trælst. tro2
Forresten, hvad vejer du, Tanja?
Jeg vejer 69-70kg
Selvfølgelig gider jeg og jeg sætter stor pris for hjælpen :)
Jeg har svaret med rødt for oven.
Da jeg fik øget mængden af euthyrox fra 100 til 125 mcg blev jeg ret dårlig, fik trykken i hovedet og blev uendelig træt og var derfor deltids sygemeldt i 4 uger.
Jeg har nu haft forsøgt at øge dosis af euthyrox til 150 mcg dagligt og igen oplever jeg ondt/trykken i hovedet og abnorm træthed
Herudover har jeg også smerter i nakken (eller nærmere senerne i nakken vil jeg tro - jeg oplevede sjovt nok samme smerte/irritation da jeg stoppede med at ryge og brugte nicotinplaster).
Og denne har jeg også følt det som om jeg får alt for meget ilt når jeg trækker vejret. Først tænkte jeg at det sikkert var et godt tegn og min krop bare skulle vende sig til det, men så begyndte jeg at få en brændende smerte(i mangel af medre ord) i hals og brystkasse og havde det nærmest som om jeg havde røget 40 cecil og løbet op og ned af en masse trapper.
Herefter begyndte jeg også at få en ubehagelig trykkende fornemmelse i brystet.
Derefter var jeg ikke tryg ved den øgede dosis og er derfor nede på 125 mcg. igen.
Jeg er ikke sikker på jeg bare skal være mere tålmodig og tage en lille pause hvor jeg bliver på 125 mcg og så forsøge at øge igen, men med en lavere dosis vedikke1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TanjaK
Da jeg fik øget mængden af euthyrox fra 100 til 125 mcg blev jeg ret dårlig, fik trykken i hovedet og blev uendelig træt og var derfor deltids sygemeldt i 4 uger.
Jeg har nu haft forsøgt at øge dosis af euthyrox til 150 mcg dagligt og igen oplever jeg ondt/trykken i hovedet og abnorm træthed.
Og denne har jeg også følt det som om jeg får alt for meget ilt når jeg trækker vejret. Først tænkte jeg at det sikkert var et godt tegn og min krop bare skulle vende sig til det, men så begyndte jeg at få en brændende smerte (i mangel af bedre ord) i hals og brystkasse og havde det nærmest som om jeg havde røget 40 cecil og løbet op og ned af en masse trapper. Herefter begyndte jeg også at få en ubehagelig trykkende fornemmelse i brystet. Derefter var jeg ikke tryg ved den øgede dosis og er derfor nede på 125 mcg. igen.
Hej Tanja tro2
Der findes to slag læger: de der er slaver af TSH (tilpasser medicindose til TSH-tallet, IKKE patienten) og de andre (desværre færre), der tilpasser medicindose enten til eget skøn over patientens symptomer (forudsætter at lægen faktisk tror på sin patient og respekterer ham/hende) og/eller beregner dosestørrelse efter regnestykke, der bygger på reglen om, at en hypothyreose-syg har brug for (som minimum) en medicindosering, der svarer til 1 mcg pr et pound kropsvægt (undt. ekstremt overvægtige). Derfor spurgte jeg til din vægt.
Følger man reglen om minimumdosering pr pound kropsvægt, ser regnestykket således ud:
70 kg = 154,18502 pounds (1 pound = 454 gr)
1 mcg x 154,18502 pounds = 155 mcg medicindose
Det betyder, at din første indskydelse mht til at vurdere behovet for medicin var helt korrekt! xx9 Men det betyder ikke, at en hurtig øgning er godt for dig.
Havde det været mig, ville jeg øge til 150 mcg mandag og fortsætte med 125 mcg de resterende ugens dage.
Ugen efter ville jeg prøve at øge de første to dage og se hvordan det går. Dog helst uden at give op for hurtigt i tilfælde af overdoseringssymptomer. Kroppen skal nå at vænne sig til en dose og har brug for tid til det.
Ugen efter ville jeg se om jeg ikke kan øge dosering ugens første 3 dage, og så videre i samme rytme til man ender på den øgede dose alle ugens dage.
Det er ikke alle, der har brug for at gå så langsomt frem, men nogle er så følsomme at en langsom optrapning er nødvendig. Til gengæld opnår man den dosering der brug for, selv om det ikke vil ske over kort tid.... Og når alternativet er helt at opgive pga. frygt for overdoserings-symptomer, da er en langsom optrapning langt at foretrække, mener jeg. tro2
Har andre gode (bedre) råd til Tanja? hjertflag1
-
Jeg er nu begyndt at øge dosis lidt igen, men går så noget forsigtigere frem denne gang.
I går aftes tog jeg 150 mcg. og nu i aften og i hvert fald også i morgen vil jeg holde mig til 125 mcg.
Bortset fra at jeg har været en del svimmel i dag, har ondt i nakken og er lidt influenza-agtig øm i kroppen, så går det ok :)
Hvorfor er det egenligt at man kan få alle de bivirkninger når man øger dosis, hvis T4 blot lagres i kroppen og så først omdannes til T3 senere?
Kemi har jeg besluttet at tage senere. Københavns VUC har suppleringskurser i sommerferien xx9
Og så får jeg ny læge sidst på måneden. Jeg har kigget på hjemmesider hos de læger jeg kunne vælge imellem og fandt så et ægtepar hvor konen bl.a har en særlig interesse for stofskiftesygdomme. Så jeg håber og krydser for at det bliver positivt.
At hun også bruger akupunktur som smertebehandling er bare et rigtigt lækkert plus.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Tanja tro2
Der findes to slag læger: de der er slaver af TSH (tilpasser medicindose til TSH-tallet, IKKE patienten) og de andre (desværre færre), der tilpasser medicindose enten til eget skøn over patientens symptomer (forudsætter at lægen faktisk tror på sin patient og respekterer ham/hende) og/eller beregner dosestørrelse efter regnestykke, der bygger på reglen om, at en hypothyreose-syg har brug for (som minimum) en medicindosering, der svarer til 1 mcg pr et pound kropsvægt (undt. ekstremt overvægtige). Derfor spurgte jeg til din vægt.
Følger man reglen om minimumdosering pr pound kropsvægt, ser regnestykket således ud:
70 kg = 154,18502 pounds (1 pound = 454 gr)
1 mcg x 154,18502 pounds = 155 mcg medicindose
Det betyder, at din første indskydelse mht til at vurdere behovet for medicin var helt korrekt! xx9 Men det betyder ikke, at en hurtig øgning er godt for dig.
Havde det været mig, ville jeg øge til 150 mcg mandag og fortsætte med 125 mcg de resterende ugens dage.
Ugen efter ville jeg prøve at øge de første to dage og se hvordan det går. Dog helst uden at give op for hurtigt i tilfælde af overdoseringssymptomer. Kroppen skal nå at vænne sig til en dose og har brug for tid til det.
Ugen efter ville jeg se om jeg ikke kan øge dosering ugens første 3 dage, og så videre i samme rytme til man ender på den øgede dose alle ugens dage.
Det er ikke alle, der har brug for at gå så langsomt frem, men nogle er så følsomme at en langsom optrapning er nødvendig. Til gengæld opnår man den dosering der brug for, selv om det ikke vil ske over kort tid.... Og når alternativet er helt at opgive pga. frygt for overdoserings-symptomer, da er en langsom optrapning langt at foretrække, mener jeg. tro2
Har andre gode (bedre) råd til Tanja? hjertflag1
Tusind tak hjerte1
Så venter jeg at øge igen til i næste uge.
-
Hej Tanja.
Doseøkninger bør nok ikke foregå så hyppig.
En gang i måneden er en slags tommelfinger-regel.
Og når dosen er over 100µg/dag bør man øke med 12.5µg/dag hver gang.
Men det er altså regler.
De kan selvfølgelig brytes - det kan alle regler. Hva er det ellers vi har dem til :)
Det du skal være opmerksom på, er tidsforsinkelsen.
Økningen får ikke full kraft før det er gått en måned, så skal man først til å venne seg til det og merke forskjellen.
Skynd deg laaangsomt - du når det nok :)
Det er riktig at kroppens stoffskiftehormon er det frie T3, men det er meget viktig at T4 også har en korrekt størrelse.
Denne merker man gjerne noen dager etter en økning - T3 forøkes ikke før etter 3uker.
I denne perioden kan symptomene forverres, og det kan gå lang tid før de forbedres.
-
Tak for forklaringen Hansen
Jeg skynder mig langsomt så :lol:
-
Hej Tanja!
Mth. at øge dosis, vil jeg bare lige sige at jeg er meget fintfølende mht. at øgt. Jeg øger kun med 25 mcg pr uge, venter 2-3 uger mærker hvordan det går, øger så igen, hvis der er behov for det.
Jeg har også en pakke liothyronin som jeg har fået udskrevet af min læge. Jeg tager 1/4 tablet efter behov.
MVH Lene
-
Må bare spørre. Hvis T3 er helt i nedre normalområde og TSH+T4 er "normale", vil man ha symptomer da? Skjønner ikke helt T3.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gekko
Må bare spørre. Hvis T3 er helt i nedre normalområde og TSH+T4 er "normale", vil man ha symptomer da? Skjønner ikke helt T3.
Hej!
Ja, hvis min t3 ikke er i den øvre del af scalaen, for jeg symptomer (også t4). Hvis jeg har været syg eller været stresset eller lign. fornemmer jeg at min t3 daler. I disse tilfælde har jeg t3 som "rescue remedy". indtil kroppen atter er med igen. Jeg ved ikke om jeg er helt galt på den, men sådan virker det for mig.
MVH Lene
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lene
Hej Tanja!
Mth. at øge dosis, vil jeg bare lige sige at jeg er meget fintfølende mht. at øgt. Jeg øger kun med 25 mcg pr uge, venter 2-3 uger mærker hvordan det går, øger så igen, hvis der er behov for det.
Jeg har også en pakke liothyronin som jeg har fået udskrevet af min læge. Jeg tager 1/4 tablet efter behov.
MVH Lene
Hej Lene
Mange tak for dit svar. Det er rigtigt godt at høre om andres erfaringer :)
Mvh. Tanja
-
For pokker hvor har jeg bare ondt af mig selv i disse dage :?
Det har hjulpet helt gevaldigt at jeg ikke tager multivitaminpillen mere og jeg tager nu 150 mcg.dagligt.
Men hvor er jeg dog uendelig træt og jeg er så øm i mine muskler og led.
Jeg er så uendelig træt af at være træt. Jeg er så træt af ikke at kunne huske og koncentrere mig ordenligt.
Og jeg er så frygtelig ked af ikke af have et ordenligt overskud til min søn :cry:
Jeg er dog gudskelov så heldig at have en god mand og bedsteforældre som kan træde til. Jeg tør slet ikke tænke tanken om hvad jeg skulle have gjort hvis jeg var alene og ikke havde et netværk chokx:
Den 19. har jeg en tid hos en af mine nye læger (der er to, mand og kone og det er konen som intresserer sig for stofskiftesygdomme). Det føles som om der er uendeligt længe til, men til den tid passer det jo så nogenlunde med at jeg kan få taget en ny blodprøve. Men hvad nu hvis det er endnu en læge som ikke kan/vil hjælpe help1
Jeg læser og læser om naturlige stofskiftehormoner og jeg bliver mere og mere overbevist om at det er det jeg vil have.
Og jo mere jeg læser om det, jo mere vred og frustreret bliver jeg over at det skal være så svært at få fat på :evil:
Jeg har kigget på hvad det koster at komme til Thailand i tilfælde af at mine nye læger ikke kan/vil hjælpe. Jeg har overhoved ikke råd og jeg hader varme, men hvis det er det der skal til for at jeg kan blive ordenligt rask, så tager jeg til Thailand.
-
Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
Jeg har de sidste par dage forsøgt med hydrocortison creme (håndkøb 1%) og er gået fra at være zombie der kun kunne sidde med computeren eller sove til stadig at være dødtræt, men rent faktisk får udrettet praktiske ting :p
Jeg har smurt mig med ca. 2-3 cm (tynd stribe trykken ud af tuben) 3 gange dagligt med ca. 4 timers mellemrum.
Men jeg har altså ingen anelse om hvad det svarer til i mg. og hvor meget jeg maks. må bruge :oops: så jeg håber en af Jer kan hjælpe.
Og hvor lang tid må jeg bruge cremen? På indlægssedlen står der 4-6 uger, men jeg går ud fra at det er anderledes når man bruger cremen som binyrestøtte?
-
Sv: Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
Da blir det litt matematikk :)
Den tuben jeg har er på 25gram 1% Hydrokortison.
Hele tubens innhold av hydrokortison er altså 0,25Gram = 250milligram.
Det skulle holde til 10 dagers forbruk av 25mg/dag.
Rent teoretisk vil det være fornuftig å smøre alt, eller det meste av dagsdosen med det samme man våkner.
Man skal ikke smøre eftermiddag eller kveld.
hvor mange milligram er det i 10 cm ?
Ikke så mange vel ?
Prøv å klem en hel tube ut på stuegulvet mens du beveger deg i jevn hastighet med passende krobøyd kropp.
Send oss et foto :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TanjaK
Men jeg har altså ingen anelse om hvad det svarer til i mg. og hvor meget jeg maks. må bruge :oops: så jeg håber en af Jer kan hjælpe.
Der er mange der kan hjælpe i disse tre tråde fundet med Avansert søk:
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Selen og hydrokortisonkrem
ang. hydrokortison-krem
...og der er flere, hvor de kommer fra. xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Da blir det litt matematikk :)
Den tuben jeg har er på 25gram 1% Hydrokortison.
Hele tubens innhold av hydrokortison er altså 0,25Gram = 250milligram.
Det skulle holde til 10 dagers forbruk av 25mg/dag.
Rent teoretisk vil det være fornuftig å smøre alt, eller det meste av dagsdosen med det samme man våkner.
Man skal ikke smøre eftermiddag eller kveld.
hvor mange milligram er det i 10 cm ?
Ikke så mange vel ?
Prøv å klem en hel tube ut på stuegulvet mens du beveger deg i jevn hastighet med passende krobøyd kropp.
Send oss et foto :)
Det kunne være et kønt syn :lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Admin
Mange tak :)
-
Det virker vist ikke rigtigt mere
Jeg synes ikke hydrocortisoncremen har nogen effekt længere :?
Jeg har brugt cremen i en lille uge og brugt 2-3 cm. 3 gange dagligt. Jeg synes det virkede de første 4 dage og så aftog effekten sig.
Skal jeg mon øge dosis eller bare stoppe?
Jeg føler mig totalt drænet og orker igenting, og jeg kan mærke at mit stofskifte er alt for lavt.
Det kribler i mine fingre at øge min dosis af euthyrox igen selv om det måske er lige tidligt nok.
Det eneste der holder mig tilbare er min lægetid hos ny læge d. 19. og jeg gætter på at lægen nok vil tage blodprøver.
-
Jeg syns jo heller du skal smøre 10 cm om morgenen enn flere ganger.
Smør på tynn hud, og ikke samme sted hver gang.
Legg så merke til om du får slapphetsperioder om ettermiddagen.
Hvis du får, så smør 2x5cm.
Så har det jo sammenheng med stoffskiftet.
En merkbar "downer" kan være et signal til å øke stoffskiftemedisinen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Jeg syns jo heller du skal smøre 10 cm om morgenen enn flere ganger.
Smør på tynn hud, og ikke samme sted hver gang.
Legg så merke til om du får slapphetsperioder om ettermiddagen.
Hvis du får, så smør 2x5cm.
Så har det jo sammenheng med stoffskiftet.
En merkbar "downer" kan være et signal til å øke stoffskiftemedisinen.
Tak Hansen
Jeg prøver med mere creme fra i morgen. Og så tror jeg altså jeg følger min mavefornemmelse og øger mængden af euthyrox også.
-
Liothyronin.... mens jeg venter på Erfa
I dag landede et brev i min postkasse og indeni lå en lille pakke lio :mrgreen:
De er godt nok på 25 mcg. og så er der irriterende nok ingen delekærv desp2
Jeg har dog fået delt en enkelt tablet i 4 med en skarp kniv (og ødelagt en også :roll:) og i morgen vil jeg så forsøge om jeg ikke kan få noget gavn af T3 tilskud. Jeg er meget spændt men også lidt nervøs :p
Det er stadig min plan at få skaffet en recept på Erfa, men ind til da håber jeg at et tilskud med lio kan give mig noget mere energi og gøre mit hoved mindre tåget :)
-
Sv: Lio....mens jeg venter på Erfa
Prøv om du får kjøpt en tablettdeler på Apoteket (Matas?)
-
Ov det vidste jeg ikke eksisterede. Sådan en må jeg ha fat i :p
Er det egenligt ikke meningen at man skal kunne mærke virkningen kort tid efter man har taget T3?
Jeg har taget 1/4 i morges og en 1/4 igen efter jeg havde spist frokost og jeg har slet ikke mærket noget til at jeg har taget T3 :?
-
Jo - T3 er jo et ferdig dannet stoffskiftehormon og de virker jo med en gang.
Du skal vel gi forsøket noen dager og kankje lengere tid før du kan si noe bestemt om virkningen.
Den kan jo komme litt etterhvert.
-
Vil bare lige komme med en lille update og fortælle at det har hjulpet at øge mængden af hydrocortison :p
Jeg bruger 10 cm morgen og til frokost (forsøgte med 2 gange 5 frokost og eftermiddag, men følte ikke jeg fik nok ud af det på den måde).
Jeg går godt nok noget kold om eftermiddagen så jeg tror jeg vil forsøge med 2 gange 8 cm. i stedet så jeg har lidt til om eftermiddagen også.
-
Dag 2 og jeg synes at det eneste jeg får ud af T3 pillen er svimmelhed, min hjerne ekstra ekstra tåget og jeg har meget svært ved at koncentrere mig/huske og jeg bliver let irriteret :cry:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TanjaK
Vil bare lige komme med en lille update og fortælle at det har hjulpet at øge mængden af hydrocortison :p
Jeg bruger 10 cm morgen og til frokost (forsøgte med 2 gange 5 frokost og eftermiddag, men følte ikke jeg fik nok ud af det på den måde).
Jeg går godt nok noget kold om eftermiddagen så jeg tror jeg vil forsøge med 2 gange 8 cm. i stedet så jeg har lidt til om eftermiddagen også.
Det var jo et trinn mot grunnlaget for en diagnose Tanja.
Jeg mener - det virker, altså trenger du det, fordi du produserer for lite.
Det gjenstår jo å finne ut av hvorfor......
Har du kontakt med en lyttende lege kan du jo fortelle ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lene
Ja, hvis min t3 ikke er i den øvre del af scalaen, for jeg symptomer (også t4). Hvis jeg har været syg eller været stresset eller lign. fornemmer jeg at min t3 daler. I disse tilfælde har jeg t3 som "rescue remedy". indtil kroppen atter er med igen. Jeg ved ikke om jeg er helt galt på den, men sådan virker det for mig.
Vel, det er jo flott for dem som har nytte av det, men ikke alle har nytte av å tillegge dosen litt T3.
Det finner man ut ved å prøve seg frem, og du er jo igang og kan meddele forumet verdifulle opplysninger.
Så det er flott for de mange også Tanja :)
-
Jeg skal til ny læge på mandag. Jeg ved at den ene læge i lægehuset interesserer sig for stofskiftesygdomme, så jeg håber det er hende jeg skal ind hos og at hun er lyttende.
Jeg er godt nok noget nervøs og føler nærmest at jeg skal til eksamen :lol:
-
Er det mon bare pga virus?
Jeg har det ikke så godt i disse dage og føler at min dosis er alt lav. Jeg har derfor for to dage siden øget fra 200 til 225 mcg.
Men jeg har muligvis også en virus i kroppen, for jeg har i hvert fald haft noget kriller/hævelse/ømhed i halsen i ca. en uges tid.
Er der ikke noget med at kroppen har brug for lidt mere medicin når man er syg? For så er det jo måske forklaringen på hvorfor jeg føler mig hypo og tåget i hovedet - altså mere end normalt for jeg har endnu ikke haft det helt godt på euthyrox.
Jeg har ellers, ind til for nyligt ligget ml. 175 og 200 mcg.
175 var for lidt og 200 for meget, så jeg skiftede lidt mellem doserne.
Så forsøgte jeg mig igen med syntetisk T3 tilskud. Fik grumme hovedpiner, smerter i kroppen, men ingen ekstra energi og hukommelsen forblev dårlig, så det har jeg lagt på hylden igen.
Herefter har jeg ligget kort tid på 200 mcg. uden at føle det var for meget og nu er jeg jo som sagt oppe på 225 mcg.
-
Sv: Er det mon bare pga virus?
Det lyder godt nok som en stor dosis ... 225 µ
Måske skulle du på en eller anden måde ha' tjekket diverse tal (her, måske?) hvis du ikke allerede har gjort det.
Problemet med at sætte dosis op i anledning af en infektion eller anden forbigående dårligdom er vel, at der går så lang tid, inden ren t4-medicin er ordentligt inde i kroppen... Jeg mener, man plejer at regne med seks uger .. Og du er da forhåbentlig rask igen længe inden vink11
Har du fået gang i noget med thyroid, eller?
-
Ja det er en stor dosis. Min tanke var at hvis det bare er sygdom, så kommer jeg bare til at skulle sætte dosis ned igen - det er jeg ikke bange for.
Men hvis det er fordi kroppen trænger til mere medicin, så har den i hvert fald fået det og så vil jeg komme til at mærke en bedring.
Sidst jeg fik taget blodprøve var kort tid efter jeg var steget til 175 mcg.
Jeg mener at ft4 lå på 18 (10,0 - 22,0 pmol/l) og t3 lå på 1,6 (1,1 - 2,6 nmol/l) som den åbenbart gør uanset hvor lidt eller hvor meget medicin jeg tager :?
TSH var røget under under de 0,2 mU/l som er minimum.
Jeg har heldigvis gang i noget med thyroid og gud hvor jeg glæder mig til det kommer frem, for det her fungerer bare ikke opgiv1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TanjaK
Ja det er en stor dosis. Min tanke var at hvis det bare er sygdom, så kommer jeg bare til at skulle sætte dosis ned igen - det er jeg ikke bange for.
Men måske skulle jeg hellere sætte dosis ned igen og se tiden an, for jeg føler mig godt nok noget ekstra hævet i halsen (der er dog intet at se, det føles bare sådan).
Måske et dumt spørgsmål, men kan jeg risikere at fremkalde struma ved for meget medicin?
-
Jeg ved desværre ikke noget om det. Har aldrig prøvet at være overdoseret ... Eller af andre grunde skullet tage stilling til det. Måske skal du lægge spørgsmålet ud i en ny tråd?
Jeg glæder mig også helt vildt til at komme i sving med thyroid. Er helt nede eft og vel et år på Ny Eltroxin :twisted: og Euthyrox er ikke godt nok, selvom det er så langt at foretrække frem for det andet.
Men så du den der, jeg lagde ud, om at Euthyrox hos nogle giver lavere t3 ... end andre typer t4-medicin (sådan forstår jeg jeg min kilde)? Eftersom thyroid'en skulle være på trapperne snart, og eftersom jeg er helt flad efter nu tre slags t4, så har jeg ikke tænkt mig at bruge mere krudt på det end sådan liiige. Så jeg bli'r på Euthyrox indtil thyroid'en kommer. >suk<
-
Og det er jo problemet.
Man kjenner ikke sine egne symptomer på å være overdosert.
Så sett igang - få erfaringer !
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Jeg ved desværre ikke noget om det. Har aldrig prøvet at være overdoseret ... Eller af andre grunde skullet tage stilling til det. Måske skal du lægge spørgsmålet ud i en ny tråd?
Jeg glæder mig også helt vildt til at komme i sving med thyroid. Er helt nede eft og vel et år på Ny Eltroxin og Euthyrox er ikke godt nok, selvom det er så langt at foretrække frem for det andet.
Men så du den der, jeg lagde ud, om at Euthyrox hos nogle giver lavere t3 ... end andre typer t4-medicin (sådan forstår jeg jeg min kilde)? Eftersom thyroid'en skulle være på trapperne snart, og eftersom jeg er helt flad efter nu tre slags t4, så har jeg ikke tænkt mig at bruge mere krudt på det end sådan liiige. Så jeg bli'r på Euthyrox indtil thyroid'en kommer. >suk<
Jo jeg har set tråden, tak :)
Det "sjove" er at jeg faktisk startede ud med at føle at jeg fik mere ud af euthyrox end eltroxin (både ny og gammel), da jeg startede på dem. Og jeg havde derfor store forhåbninger til denne medicin og regnede med skulle ende med at få pæne t3 tal....men sådan skulle det ikke gå :roll:
Men det er så også det som gav mig blod på tanden for at finde en anden løsning, for dælme om jeg ville give slip igen når nu jeg endelig havde fået et glimt af hvad jeg havde engang.
hjerte1 Tanja
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Og det er jo problemet.
Problemet er at jeg ikke husker dem :lol:
Jo jeg husker et hjerte som slog dobbeltslag og var ved at hoppe ud af brystet og så var jeg fuldstændig ved at gå til af indestængt og uberettet vrede...øj nogle onde tanker jeg havde :evil:
-
Spøjst ... Jeg havde også en pepset tid i de første par måneder på Euthyrox. Endda selvom jeg stadig havde helt vildt ondt i alle mulige led efter 'turen' på Ny Eltroxin. Det var lidt sjovt, som jeg tog meget længere skridt, for eksempel - fantastisk fornemmelse. Havde skiftet til Euthyrox, fordi det tog mig så lang tid at komme frem til en recept på thyroid, at jeg simpelthen måtte kræve noget andet. Var ved at være HELT ødelagt af den skide Ny Eltroxin
Men efter de der første par måneder på Euthyrox blev jeg - nærmest fra den ene dag til den anden - overfaldet af ødemer. Det klemte skræmmende hårdt alle vegne. Nu har jeg fået lidt mere ro på med højere dosis og så en gang hestekastanje hver dag (se evt. tråden 'følsomme øjne', hvor jeg har skrevet om det). Men jeg vågner da stadig med smerter og snurren i hænderne og sådan noget ... Utroligt, hvad man har lov at hælde i folk, synes jeg. Og man har jo bare at æde det desp2 Hvilket med Ny Eltroxin for mit vedkommende nærmest fik karakter af tvangsmedicinering, eftersom jeg protesterede heftigt og ingenting fik ud af det -lægen stolede mere på Glaxo Smith Kline end på mig, jo desp1
Men mon ikke, den sjove start, vi åbenbart begge havde med Euthyrox kunne skyldes, at vi havde lidt af hvert i blodet? Lidt t3 fra den ene og lidt fra den anden ... Det gik så godt i begyndelsen, at jeg begyndte at overveje, om det nu også var nødvendigt at bøvle en masse for at skaffe thyroid ...
Men jo ... Og det blir fedt, tror jeg :D
..... Men ... Hvad nu, hvis man dropper protesterne og bare siger NEJ og går ud af døren? Vil en læge så lade en gå ubehandlet rundt, eller .... Hvad mon så'n en så stiller op? Kræver noget stamina, men kunne måske være det værd? (Hvis man har ekstra medicin på lager for en sikkerheds skyld, nok ....)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Og det er jo problemet.
Men Hansen, så længe, jeg er på ren t4, vil jeg slet ikke vide noget om det ... Fordi det tager lang tid at rette på det, mener jeg.
TIl gengæld er der vel ikke så lang tid tilbage, før posten (eller et bud?) står her med min thyroid. Så er sagen vel en anden.
-
Hoho :)
Jo - det er et problem med husken !
Det er nok det som gjør at jeg har forsøkt om og om igjen.
For meg har det vært signaler fra hjertet som har vært de første til å si fra.
Også på Levaxin Nielsigne. (du mener at så lenge skal det ikke vare før du er på tyroid?)
Men de varer lenger på Levaxin - hvis de opptrer av Tyroider vil en dags dosestopp også stoppe hjertesymtomene.
For å nærme meg tema igjen, er det jo vanskelig når man får en infeksjon.
Temp. stiger, hjerteaktiviteten øker og det kreves økt aktivitet av binyrene.
Jeg har fallt i den fellen å redusere Tyroid-dosen, men ikke nå mer.
Det skal bare gå sin gang, og kroppen trenger økte resurser som godt kan gi litt hjertebank i perioder.
-
Kære Hansen, jeg mener bare, at jeg orker ikke sætte mig mere ind i, hvordan denne rene t4-medicin virker - når jeg nu ved, at Erfa'en kommer snart. Medmindre, noget går galt, selvfølgelig. Husker jo Anisas skrækhistorie om, hvordan hun måtte vente i otte måneder på en portion :shock:
Når jeg får Erfa'en, vil der være en masse, jeg skal sætte mig ind i på meget fysisk måde, og der vil sikkert også komme et punkt, hvor jeg finder ud af, hvordan det er, når jeg har fået for meget. Men det er så dér, jeg vil trøste mig med, at det hurtigt går over i forhold til, hvis det var ren t4 :)
hjerte1 Nielsigne
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TanjaK
Men det er så også det som gav mig blod på tanden for at finde en anden løsning, for dælme om jeg ville give slip igen når nu jeg endelig havde fået et glimt af hvad jeg havde engang.
Lyder da godt - så kommer der jo noget ud af det ...
Mit eget motiv var indledningsvis at finde ud af, hvad jeg skulle stille op - helt alene i verden er man jo, når lægerne viser sig ikke at være på patientens side men vil have, man skal bruge medicin, som man kan mærke er dårlig :cry:
Alene følelsen af at være tvangsmedicineret, selvom man har sin fornufts fulde brug og ikke er umyndiggjort er jo ubeskrivelig hæslig. Jeg begyndte at få associationer om filmene Gøgereden og Family Life, der begge handler om psykiatriske patienter, der dog ikke altid er lige gale ... Men skal makke ret i systemet.
Jeg søgte på nettet og endte herinde hjertflag1 hvilket har gjort en stor forskel for mig, både praktisk og rent psykisk. Det er en meget stor lettelse ikke at være alene i verden hjerte1 og være i kontakt med andre i lignende situation.
Men ja, der kommer noget godt ud af det til sidst, tror jeg. Men det har også været en lang tur, det her :mad:
Men dette:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TanjaK
Jo jeg husker et hjerte som slog dobbeltslag og var ved at hoppe ud af brystet og så var jeg fuldstændig ved at gå til af indestængt og uberettet vrede...øj nogle onde tanker jeg havde :evil:
-- hvornår var det? Var du overdoseret på Ny eltroxin, Tanja? Mine blodprøver viste, at jeg lå lavere end normalt med alt (undtagen tsh som steg) - og at jeg faldt og faldt, selvom jeg blev på samme dosis i perioden.
Jeg følte selv, at jeg havde symptomer på både lavt og højt stofskifte SAMTIDIG; fx var jeg rastløs, utålmodig, havde kort lunte og hjertebanken samt hård puls. Men også forstoppelse, træthed, mathed, ujævn hjerterytme, forkammerflimmer .... og sidst men ikke mindst et syn, der blev ringere og ringere. Men det med synet bildte jeg mig faktisk ind måtte skyldes min alder - der er mange, der får briller, når de som jeg er midt i 40erne. Men brillerne blev aflyst efter et par uger på Euthyrox. Gud ved, hvad der var sket med mine øjne, hvis jeg var blevet på Ny Eltroxin :twisted:
Mine tanker går ofte til de mennesker, der sidder på diverse institutioner og er for syge og /eller for gamle til at fortælle, at de har det skidt eller ikke kan se så godt, som de plejer.
hjerte1 Nielsigne
-
jo - jeg forstod deg godt jeg.
Både den gang og nå :)