-
Er medisinert men mangler det lille ektra
Hei. Er 31 år. Har lest endel på dette forumet tidligere, men aldri fått samlet meg nok til å skrive før nå.
Jeg begynnte på medisiner for lavt stoffskifte ca mai 09. Før dette har jeg vært inom x-antall leger. Bytta lege i eninga, da ingen ville høre på meg. Blodprøvene mine er nemlig fine... Har vært på sykehuset hos "magedoktoren" som idioten kalte seg, fått slange studd ned i halsen hos en anna lege, og bedt om å ta på joggeskoa å komme meg ut hos en tredje.
Har heldigvis en samboer som har kjempa for meg. Hadde aldri klart det selv. Har vært ordentlig dårlig de siste seks årene, det siste året før medisinering husker jeg lite av.
Uansett, har endelig funnet en lege som har litt mer mellom ørene. Jeg leste og leste på dette forumet og andre sider. La det så fram for legen som tok blodprøver. Alt fint. Haha. Jeg satt helt apatisk inne på legekontoret, men sambo hadde fått nok. Fikk til slutt lov å prøve levaxin 25 microgram. Om jeg fikk bivirkninger skulle jeg stoppe med en gang! Jeg lovte.
Jeg fikk absolutt ingen bivirkninger. MEN jeg slutta å bli dårligere. Legen gikk med på økning, og jeg lovte som sist å slutte med en gang om jeg fikk bivirkninger. Gikk til kontroll ca hver-annenhver måned innkl blodprøver.
Nivået mitt (husker ikke hva som måles) steg jevnt, det samme gjorde min fysiske og psyiske form. Går nå på 100 microgram, ligger å vipper rett over "normalen".
Mitt spm er: Jeg føler meg mye bedre. Føles på en måte som jeg er på riktig dose, og legen er jo selvsagt fornøyd. Men det er noe som mangler. Det siste lille som gjør at jeg kan bygge opp energien igjen. Leser om alt mulig vitamingreier og noe T3 og T4. Skjønner meg ikke helt på dette. Skal til kontroll igjen om et par uker ca, noen som kan si meg hva jeg bør be om?
-
Sv: Er medisinert men mangler det lille ektra
Hei-og velkommen hit!
Jeg vet ikke om jeg har forstått deg riktig, men jeg prøver litt...
Den medisinen du spiser er T4, men det kan ikke kroppen bruke.Dette molekylet har 4 atomer..derav navnet. Via en prosess som for det meste foregår i leveren, mister molekylet et atom, og blir til T3. Det er dette som kroppen kan bruke, må gjennom celleveggen for så å sørge for forbrenninga...
dvs. oksygen kommer inn i cellene, og forbrenning kan foregå.
Både T4 og T3 er bundet til et protein og går til lager, men noe blir frigjort og det er dette som måles i blodet som fritt---fT4 og fT3.
Det er viktig at vi har nok T4 for å danne nok T3.
Hvis du ikke har målt fT3 skal du be om det. Kanskje du har for lite , og det er det du føler du mangler. Hvis det skulle være tilfelle, og du ikke har noe å hente på å øke dosen din, kan du be om å få ren T3= Liotyronin.
Videre er det lurt å sjekke ferritin, B-12,D3.
Jeg går ut ifra at du ikke har antistoff?
-
Hei og velkommen SvSo, når det først er slik med deg da.
Det er som du sier, menge leger som har fått utdelt hodet for å dele øra i to.
Derfor er det så viktig at vi prøver å utdanne oss i vår egen tilstand.
Siden du har lest litt her, så har du sikkert støtt på både dette og andre ting.
Langt de fleste tilfeller av lavt stoffskifte - som oppdages - har fått dette fordi kjertelen er blitt ødelagt av en betennelse. Så kaldt thyreoiditt (Hashimotos)
Men ikke alle - ikke jeg og noen til.
MAnge havner nok i det som kalles diffrensialdiagnoser - altså i feil diagnose.
Jeg har aldri hatt utslag på blodprøven anti-TPO og dermed ikke hatt noen kjertelbetennelse.
Er det slik med deg ?
Om man blir helt bra av behandlingen skal noe til.
Mange føler seg bra med den behandlingen som tilbys, men langt fra alle.
Og når legene doserer oss kan de jo ikke annet enn å sammenlikne blodprøvene med slik de er hos friske. De har jo alle kjertelens produkter, og kjertelen har jo evnen til å dosere oss riktig. Den evnen har man jo ikke mer når kjertelen ikke virker.
Legen kan derfor ikke hjelpe oss helt fram til en personlig dose, derfor bør man jo lære seg å være kjertel for seg selv.
Jeg syns det er viktig å lære seg kjennetegn på lav og høy dosering og selv finne den dosen som man trives best på.
Justering av dosen bør nok ikke gjøres så ofte. Særlig ikke til å begynne med.
Kan hende hver annen månet er ok til man lærer seg virkningen.
-
Takk for litt info. Forsto litt mer nå. Og forstår mer hvorfor kroppen reagerer som den gjør. (forbrenning, nei tror ikke kroppen vet hva det er lengre... :?)
Usikker på hva som er målt tidligere, men skal be om å få utskrifter. Har noen utskrifter som er drøyt året liggende en lur plass...
Skal ta med en liste til legen min, og høre om disse prøvene er tatt. Han vet at jeg har sprøyteskrekk, så om jeg kommer og ber om fler prøver skjønner han nok at jeg mener alvor :wink:
Antistoffer?? Super grønn på dette jeg... Vet bare at jeg har gått sånn siden jeg var liten. Forsto det når jeg plutselig kunne knytte skolissa og brukte halve tida på badet om morran.
Ang kjertelbetennelse. Hakke peiling. Ber om å få målt det derre anti-TPO om ikke det er gjort.
Dosa mi ble nok økt med ca to måneders mellomrom. Sist økning var litt før jul, om e husker rett. Legen ville ikke øke meg da jeg var til kontroll, men sambo ringte etter noen dager og fikk faktisk høyna den da. Får bare fortsette å håpe på noe bedring.
Igjen, tusen takk for hjelp. Kommer snart innom igjen xx8
-
Måtte trekke meg... igjen
Nå er jeg lei, fortvila og frustrert!!!
Var på dagstur til Danmark for to dager siden. Skrekk og gru at jeg kunne finne det på :eek:
Dagen derpå var jeg sliten. Greit nok, det blir vel de fleste etter lange reiser. Men i dag er enda verre.Kroppen vil bare ingenting. Hodet henger faktisk med, men føles som beina er polstra med sandsekker. Skulle vært på et styremøte, men måtte snu underveis.
Det verste er likavel ikke utmattelsen. Det verste er følelsen jeg sitter igjen med. På nytt måtte si beklager jeg kan ikke komme. På nytt føle jeg lurer folk. På nytt kjenne hvordan depresjonen kommer deisende. :|
Åh, jeg skulle bare ønske ting var som det var før. Før jeg ble syk. Da jeg kunne være på farta hele dagen. Det å sitte stille var nærmest et mareritt. At ikke folk kunne spise litt fortere, hvile seg litt fortere slk at vi kunne finne på mer gøy... Men det var da :cry:
Har vært hos utallige leger for å få hjelp. Enten tar de ikke de rette prøvene, ellers kaller de meg nærmest en hypokonder :mad: Har til og med fått høre fra en lege at jeg bare måtte få på meg joggeskoa :shock: Fastlegen min nå har, etter mye krangling, gitt meg levaxin. Er nå på 100 micro, prøvene mine er langt over "normalen", og jeg er like sliten. Ba om tilskudd av T3, men nei. Blodprøvene mine (T4) var så høye at det trengte jeg ikke. Har nå begynt på B-kompleks som jeg fant reseptfritt på apoteket. Vet ikke om det hjelper, men gir det er forsøk.
Nei, får prøve å høre på min kjære. Ho har virkelig stått på og kjempa for meg hjerte1 I dag har ho ringt og best time hos en annen lege jeg er blitt anbefalt. Og i kveld har jeg fått klar beskjed om å slappe av og ikke straffe meg selv med vonde tanker og skyldfølelse.
Måtte bare få luftet ut litt. Blir litt trangt i toppen om alt skal låses inne... Håper å kunne poste under solskinnshistorier neste gang :wink:
-
Puh ... Fornemmelsen af at narre nogen, selvom man faktisk ikke har det godt, den er meget slem. Problemet er vel et stykke af vejen, at man ser ud til at fungere men ikke gør det alligevel.
Jeg fik nok af dette cirkus og steg af. Det skete, da jeg under skandalen med Ny eltroxin - syntetisk t4-medicin som Levaxin - fik det forfærdelig dårligt og til gengæld fandt ud af, at der hele tiden havde været andre muligheder, selvom det er besværligt. Så nu er jeg gået over til thyroid - dvs jeg har skiftet min syntetiske medicin ud med Erfa Thyroid fra Canada, som jeg fik recept på fra alternativt indstillet læge. Så det er vel også en mulighed for dig, tænker jeg. Så får man jo både t4 og t3.
vink11
-
Formen er heldigvis litt bedre i dag. Teller ned til legebesøket. Har fått høre at dette er en lege som ikke er redd for å gå imot andre leger, og som kan medisinere alternativt. Tenker da på nevnte medisin fra Canad, f.eks Håpe, håpe..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
SvSo
Formen er heldigvis litt bedre i dag. Teller ned til legebesøket. Har fått høre at dette er en lege som ikke er redd for å gå imot andre leger, og som kan medisinere alternativt. Tenker da på nevnte medisin fra Canad, f.eks Håpe, håpe..
Har du fått vite fT3-verdiene dine? Det hjelper ikke om du har mye fT4 dersom kroppen din ikke klarer å produsere T3 av det...
-
smgj: Si det til legen min. Sist jeg var der ba jeg om å få sjekka og evt få tilskudd av t3. Svar: Du har så høyt ft4, så det har du ikke behov for rend:
Satser på den nye legen :oops:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
SvSo
smgj: Si det til legen min. Sist jeg var der ba jeg om å få sjekka og evt få tilskudd av t3. Svar: Du har så høyt ft4, så det har du ikke behov for rend:
Satser på den nye legen :oops:
De er festelige disse legene som tror de vet og kan mer enn de egentlig gjør. Selv fikk jeg beskjed om at vi ikke skulle mår fT3, for det gjaldt bare høyt stoffskifte og jeg hadde lavt. :roll:
-
Mariatistel - hvorfor?
Har vært til lege for å få hjelp/medisiner grunnet lavt stoffskifte.
Fikk beskjed om å begynne på en rensekur... Mariatistel ganger 3, var beskjeden jeg fikk. Ingen forklaring eller noe. Har lest om denne planten og bruksområdene nå, og forstår ikke hvorfor jeg skal ete noe sånt. Stapper ikke ting i kroppen, uansett hvor naturlig det er, uten å vite grunnen til at det skal gjøres.
Noen som har fått samme beskjed?
-
Sv: Mariatistel - hvorfor?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
SvSo
Har vært til lege for å få hjelp/medisiner grunnet lavt stoffskifte.
Fikk beskjed om å begynne på en rensekur... Mariatistel ganger 3, var beskjeden jeg fikk. Ingen forklaring eller noe. Har lest om denne planten og bruksområdene nå, og forstår ikke hvorfor jeg skal ete noe sånt. Stapper ikke ting i kroppen, uansett hvor naturlig det er, uten å vite grunnen til at det skal gjøres.
Noen som har fått samme beskjed?
Har spist mariatistel i lang tid - men uten at noen lege har anbefalt det. Utrolig fornuftig lege! Mariatistel har en masse gode egenskaper og en av dem er at den renser leveren. I sammenheng med stoffskifte er det viktig da det har betydning for dejodifisering av T4 til T3. Så intet dårlig tips. Lever og mage bør fungere så godt som mulig for at hormonene du spiser skal fungere så godt som mulig.
Mariatistel virker avgiftende på leveren ved at virkestoffet silibinin binder seg til utsiden av cellene og blokkerer inngangen for spesielle giftstoffer. Silibinin beskytter også leverceller ved å styrke deres antioksidant aktivitet. Mariatistel er nå anerkjent som en kraftig antioksidant. Den antioksidative virkningen av silymarin skal være 10 ganger kraftigere enn vitamin E.
Silibinin har også evnen til å regenerere skadete leverceller. Dette virker kun på normale leverceller og vil ikke stimulere til vekst av kreftceller. Mariatistel er praktisk talt fri for bivirkninger. Vanlig dose er ca. 500mg pr dag.
Du kan lese mer på f.eks: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/sily_mar.htm
Intet å være redd for å innta - kun gode erfaringer med mariatistel.
H:-):p
-
Ja, en fantastisk plante er det helt sikkert. 'Marietidsel kan under visse omstændigheder være livreddende', som det hedder på denne side fra et tysk Apotek http://www.apotheken-umschau.de/Heil...JUP113921.html
Det gælder så tilfælde, hvor man behandles på hospitaler og andre steder, hvor man kan få injektioner indeholdende det aktive stof fra planten - og hvor der er tale om forgiftninger. Men der er da ikke nogen tvivl om, at Marietidsel også kan redde meget for mange i mindre doser i kapsler og teer.
Det er et stykke tid siden, jeg har brugt den, men jeg vil da gribe i frøposen igen og lave mig noget fantastisk kedelig men velgørende te xx7
Og rexxy69, tak for det, du har skrevet her om tidslen hjerte1
-
Tusen takk for svar :)
Har vært avsted i dag og kjøpt meg en boks. Starter på 500mg, som ble nevnt. Så er det bare å se hva som skjer. Starter med de i kveld :)
Blir så gla når det er folk her å spørre, og som gir sånne gode, klare svar. Tusen takk igjen xx8
-
Legen min vil ha info om naturlig hormon
Nå har jeg fått nok. Føler meg lurt og trakasert av en lege jeg nylig var til. Jeg var ikke sprudlende nok, og brydde meg ikke om vitsene og støveldans, så da får jeg visst ikke hjelp der... Jæ.. idiot :mad:
Fikk tak i en tidligere lege av meg i dag, lørdag. Hadde visst privatnummeret :wink: Han fikk høre noen av symptomene jeg har (samboeren min som snakka med han) og ba meg komme innom til tirsdag. Ble veldig gla, for han har egentlig eviglange ventelister.
Men, jeg skulle ta med info til han. Har nemlig bedt om naturlige medisiner (Armour/Erfa/hva som finnes). Går nå på Levaxin 100 microgram, skulle øke i morra til 150 microgram.
Jeg skulle ta med følgende info:
Produsent
Aktive innhold
Hvilken styrke som finnes
Anbefalt dosering
Vet at dette finnes mye info om her på forumet, men jeg er helt i kjelleren nå. Eier ikke konsentrasjon. Det eneste restkonsentrasjonen brukes til nå, er å holde tilbake tårene...
Håper det er noen som kan hjelpe meg help1
-
Sv: Legen min vil ha info om naturlig hormon
Info Erfa Thyroid
Erfa Thyroid er likt gamle Armour, men rimligere om du får bokser på 500 tabletter.
På Infosiden står det meste om innhold, dosering og tablettstyrker. Anbefaler at legen din skriver ut 125 mg i 500 x i en boks, det er rimeligst for deg. Be om resept som varer ett år! Eventuelt kan du også be om resept på lavere styrlke i tillegg, tablettene er litt smulete når du deler dem.
Resepten er på godkjenningsfritak, dvs egen resept, se her
Søknadskjema her
Sitat:
The dosage of thyroid hormones is determined by the indication and must in every case be individualized according to patient response and laboratory findings. There are wide variations in individual responses.
Viktig at din hjelpevillige lege ser dette!
Lykke til på tirsdagkram1
-
Sv: Legen min vil ha info om naturlig hormon
Og så er det viktig at du forbereder legen din på at din TSH nok kommer til å være 0 når du har det bra - slik at han ikke kommer til å ville strupe medisinen din fordi signalhormonet ikke er innenfor normalen (som hos en frisk person som ikke bruker Erfa!!!).
-
Snille dere er som gidder å hjelpe meg og mitt surrete haue. Det som er mest frustrerende er at prøvene er "fine". Men sakser med all den hjelpen dere har gitt, og håper på det beste. Er jo ikke anna å gjøre...
Symptomene er der jo fremdeles. Og om det viser seg å likavel ikke være stoffskifte (selv om jeg ikke får bivirkninger på levaxin), så får de scanne meg med alt de har av maskiner, og tappe de literne de trenger med blod. Jeg vil ikke gå sånn her lengre desp1
Snakkes vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
SvSo
Snille dere er som gidder å hjelpe meg og mitt surrete haue. Det som er mest frustrerende er at prøvene er "fine". Men sakser med all den hjelpen dere har gitt, og håper på det beste. Er jo ikke anna å gjøre...
Symptomene er der jo fremdeles. Og om det viser seg å likavel ikke være stoffskifte (selv om jeg ikke får bivirkninger på levaxin), så får de scanne meg med alt de har av maskiner, og tappe de literne de trenger med blod. Jeg vil ikke gå sånn her lengre desp1
Snakkes vink11
Skjønner så inderlig godt hvor du kommer fra. Nå skal jeg til Balder til uka å få nye medisiner. Jeg har ikke bare "fine" prøver jeg er tom overdossertgriner11
Jeg får da også en utredning i forhold til "andre ting" som har dukket opp siste åretxx6 Har allerede fått konstatert d vitaminmangel, høy homocystein, lav folat. Samt at masse fler prøver er tatt. Det er håp om å finne ut hva du skal bruke tid og energi på å utrede baree du får rett hjelp,så kan man selv finne ut hva som passer for segvink11
-
Homocystein er en aminosyre som reagerer på diverse ubalanser.
Den blir høy ved lav B12 og folsyremangel som du skriver du har, og er nok det legene kjenner best. Mål da metylmalonat, som kan gi videre opplysinger.
Men den blir også høy ved for lavt stoffskifte !
http://www.uib.no/info/dr_grad/2004/nedrebo.htm
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1105385
-
Om at tsh går mod nul, se denne tråd med svar fra overlæge på OUS Aker:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...verlege+Louise
På Erfas hjemmeside står der, at man bør kunne skifte direkte over. Men nogle har brug for at gøre det gradvist. Jeg skiftede direkte over; gik fra 200 µ Euthyrox til 2 grains Erfa.
Lykke til!
hjerte1 Nielsigne
-
Endelig!!!
ENDELIG!!! Legen hørte på meg. Har fått resept på Erfa. Begynner på den over sommeren, rekker ikke få den før ferien.
Ba om og fikk også resept på Liothyronin, da jeg er så nedkjørt at jeg ikke orker å vente på Erfa. Fikk 20 mikrogram, halv tabl to ganger daglig. Går i tillegg på Levaxin. Vært litt endringer der de siste dagene, men skulle gå ned fra 150 til 100 mikrogram.
Slang innpå en Liothyronin med en gang. Pang sa det, og energien datt ned i meg. Føyk rundt å handla i to timer, uten å bli sliten!!!! (Rant noen gledestårer fra sambo da, ja )
Prøvde meg på 100 levaxin dagen etter, men fikk ikke like god virkning. Økte derfor til 150 igjen. Satser på at legen ikke friker helt... Men tror nok ikke det.
Spm har jeg også. Vet ikke helt hvordan jeg skal fordele medisinene utover dagen. T3 føler jeg for å dele opp, med tanke på å fordele energien utover dagen. Tar i tillegg til disse også b-kompleks 1 tabl/dag. Mariatistel 1 tabl/dag. C-vit 1 tabl/dag (grunnet en forblåst tur jeg skal på, prøve å unngå forkjølelse) Har også fått B12 sprøyte, men ikke fått begynt på disse ennå. Skulle ta 1 B12/uka.
Kan det fordeles slik:
Morgen 10 mikro Liothyronin + c-vit
Middag 10 mikro Liothyronin
Kveld 150 Levaxin + B-kompl + Mariatistel
Bør jeg også ta B-12 sprøyta? (Legen som ikke hørte som ga meg resepten, se tidligere innlegg)
-
Hej
Tillykke med at ha' fået Erfa-recept hjertflag1
Jeg ville ikke vove at tage t3 om morgenen - der ville jeg tage t4. Har læst om nogle, der forsøgte at medicinere sig med t3 alene og kom meget galt afsted... Og jeg ville være bange for, om kroppen ville reagere på samme måde, hvis den fik en portion t3 om morgenen. Men jeg ved det jo ikke ....
Her i hvert fald en læge, der anbefaler at tage t3-tilskuddet om aftenen - hun siger, man må prøve sig frem med doseringen. Hun mener, man skal starte med en kvart tablet:
http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2242512.html
Det kan du da overveje :)
Held og lykke med det vink11
Redigeret: Læg i øvrigt mærke til, at lægen i linket netop betoner, at man ikke skal trække t4 fra for at få t3-tilskud men derimod lægge det oveni dosen. Jeg har læst, at flere herinde har gjort samme erfaring /fået samme instruks.
-
Hei SvSo! vink11
Så flott at du har funnet en som vil hjelpe deg!
Jeg tar også Levaxin og Liothyronin. Jeg tar 100 mikrogram Levaxin +
10 mikrogram Liothyronin med det samme jeg våkner.
Og så tar jeg 10 mikrogram Liothyronin midt på dagen.
Liothyronin har så kort halveringstid at jeg tror den bør taes slik at man får nytte av den om dagen.
Jeg satte ikke ned Levaxindosen da jeg begynte med Lio, men startet med halve dosen (1/4 tablett) to ganger om dagen.
Et lite spørsmål bare: Har du testet binyrene (kortisol)? T3 kan gi problemer for trøtte binyrer om kortisolproduksjonen er for lav.
Jeg håper du er en av dem som får det bedre med Lio. God sommer! hjertflag1
-
Akas, den måde /det tidspunkt du tager medicin på, lyder da også meget mere logisk - mere sådan som kirtlen ville gøre det ... Når jeg tager min thyroid om morgenen, får jeg jo også 'hele pakken' på en gang :) Og så aftager den i løbet af dagen. Man skal jo heller ikke blive sådan ALT for pepset om aftenen :)
-
Har tatt en haug med prøver. Kortisol lå på 487 (Ref 220-850) Ligger innenfor "normalen",men ikke aner jeg om det er bra nok... Kan det merkes, i tilfelle hvordan, om det blir problemer?
-
Vel, for å presisere : Kortisol lå på 487 på det tidspunkt prøven ble tatt.
Kortisol varierer mye i løpet av døgnet, og variasjonen er minst like viktig som verdien.
Så jeg er redd for at en eneste prøve i døgnet ikke kan si så mye om binyretilstanden. Blodkortisolprøver er forøvrig også totalverdier.
De sier ikke hvor mye av totalverdien som blir brukt, så disse verdier har også begrenset verdi.
Urin og spytt vil være "forbrukt kortisol", altså målinger av det som engang var fritt og er forbrukt. Dette er av mye større nytteverdi.
Døgnurinprøver kan si hvor mye fritt kortisol som produseres i løpet av et døgn, opg det er greitt å vite, men bør ses i sammenheng mer spyttprøver som tas ved 3-5 tidspunkter på døgnet.
Ofte viser det seg at en eller flere av disse prøvene er helt på jordet - noe ingen andre prøver villeklart å fange opp.
Ta spyttprøver.
-
Jeg er nybegynner på å sette meg inn i sykdommen selv, men har fått god hjelp på forumet. Der er det et eget "emne" som heter binyrer. Der står det mye om hva som hender om man har "trøtte binyrer" (for lite kortisol). Forsøker sette inn en lenk her, så kan du lese bedre forklaringer enn jeg kan gi.
Lykke til! vink11
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7954
-
Hurra for livet !!
Måtte bare innom igjen med et innlegg. Har det bare helt fantastisk for tida.
I sommer har jeg og sambo gått nesten hele Danmark på langs (rakk dessverre ikke helt ned) Hadde ikke en eneste dårlig dag fysisk eller spykisk når det gjaldt energi o.l. Bena må jeg nok slite med en stund, men det er det verdt. Hurra for legen som hørte på meg og ga meg rett medisin.
En uke siden hoppa jeg over på Erfa-medisinen. Burde sikkert gjort overgangen litt rolig, men... Gleder meg masse over livet og har tro på at dette skal fungere.
En liten ting må jeg forresten hive på. Jeg tok T3 morgen og middag. Hver morgen gikk det 15 minutter, også rant svetten over hele meg. Holdt på i to minutter, så var det over. Skjedde aldri ved middagsinntaket. Fikk ingen andre reaksjoner, bare masse energi. Kanskje greit for andre å være oppmerksom på...
Lykke til videre til alle her inne, og tusen takk for all hjelp kram1
Holder meg i nærheten xx8
-
Dårlig på Thyorid fra Erfa
Joda, jeg som trodde at nå skal alt bli fint...
Har nå gått på Thyroid fra Erfa siden August. Har jo hørt mye positivt, så dette så jeg lyst på. Men PANG!
Havner plutselig på sykehuset. Legene mistenker MS. Masse prøver. Blir heldigvis frikmeldt. De kan ikke finne noe. Kommer hjem. Energien raser. Alt raser. Føler meg minst like dårlig som før medisinering første gang. Har fått ny fastlege. Han tar blodprøver. Min T4 har rast fra 21 til 14 på noen få måneder. T3 er så høy (husker ikke akkurat nivå) at jeg burde hatt høyt stoffskifte. Kroppen hyler lavt, lavt, lavt. TSH var ikke målbar.
Er så trøtt og svimmel at jeg bare vil grine. Ny time hos legen om to dager. Går nå helt uten medisiner. Skulle gjøre det en uke.. Har også slitt med å ikke få luft. Legen mistenker medisinene.Pusten ble bedre andre dag uten medisiner...
Okei, dette ble mulig rart og ufullstendig. Sovner snart og kan ikke konsentrere meg.
Andre som har opplevd noe sånn? Dosen var forresten 125mg
-
Sv: Dårlig på Thyorid fra Erfa
Binyrer?
Min energi gikk skikkelig opp da jeg startet med thyroider. Etter en stund kom energitap, svimmelhet og problemer med å fungere. jeg tok mer pauser enn jeg fikk jobbet. Alt var tungt. Og ble bare verre og verre. Det var binyrene for meg.
Jeg ville fått tatt en 4x spyttprøve for å finne ut av det. Husker ikke hvordan du fungerte på levaxin? Noen her på forumet har det best på en miks av thyroid og levaxin, de tåler ikke høy T3, og har det bedre når T4 kommer høyere. Husk at når du går på thyroid bli T4 lavere, mens T3 blir ofte høyere enn på levaxin.
-
Jeg opplevde ved overgang til Erfa at Erfa ikke var like sterkt som Levaxin. Gikk på 125 mcg Levaxin og byttet til 90 g Erfa og 50 mcg Levaxin, og ble etter noen måneder kraftig underdosert! Går nå på 3,5 grain Erfa (210 g) med tilskudd av hydrocortison for binyrer, og formen har steget ganske bra de siste månedene- i forhold til hvor jeg var, i alle fall.
Jeg vil anta at du er underdosert, og at du kanskje har problemer med binyrer. Det med binyrer er viktig å få sjekket opp. Du kan bestille spyttprøver hos www.scandlab.com.
-
Sv: Dårlig på Thyorid fra Erfa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
SvSo
Joda, jeg som trodde at nå skal alt bli fint...
Har nå gått på Thyroid fra Erfa siden August. Har jo hørt mye positivt, så dette så jeg lyst på. Men PANG!
Havner plutselig på sykehuset. Legene mistenker MS. Masse prøver. Blir heldigvis frikmeldt. De kan ikke finne noe. Kommer hjem. Energien raser. Alt raser. Føler meg minst like dårlig som før medisinering første gang. Har fått ny fastlege. Han tar blodprøver. Min T4 har rast fra 21 til 14 på noen få måneder. T3 er så høy (husker ikke akkurat nivå) at jeg burde hatt høyt stoffskifte. Kroppen hyler lavt, lavt, lavt. TSH var ikke målbar.
Er så trøtt og svimmel at jeg bare vil grine. Ny time hos legen om to dager. Går nå helt uten medisiner. Skulle gjøre det en uke.. Har også slitt med å ikke få luft. Legen mistenker medisinene.Pusten ble bedre andre dag uten medisiner...
Okei, dette ble mulig rart og ufullstendig. Sovner snart og kan ikke konsentrere meg.
Andre som har opplevd noe sånn? Dosen var forresten 125mg
Jeg ble jo veldig frisk etter å ha gått over fra levaxin til thyroid.. fra "død" til levende på en liten stund. Så utpå sommeren etter å ha brukt thyroider i ca 2-3 måneder begynte jeg å slite med voldsom rask puls oppe i 160 -180 bare jeg reiste meg og ble sliten bare jeg gikk fra stol til stol. Da var dosen oppe i 165 mg. Tok også binyreprøver som viste at de slet; noe som er ganske så vanlig når man har lavt stoffskifte og har brukt kun levaxin..
Jeg tolker mine symptomer dengang som en kroppslig overreaksjon på noe den ikke hadde fått på lang tid; altså stoffskiftehormoner som virket og dårlige binyrer.
Etter dette trappet jeg dessverre ned på thyroider og blandet med levaxin; skulle aldri ha gjort det! Så nå har jeg vært helt oppe i 225 mg, men har nå redusert ned til 165 mg ( dette har jeg drevet med siden starten av september med binyrestøtte) fordi jeg etterhvert har følt meg ubehagelig "giret" på sistedoseringen 180 mg. Følte at jeg dirret innvendig..
Så jeg tolker symptomene dine som at binyrene dine sliter. Du kan prøve å smøre deg skikkelig inn med hydrocortisonsalve og kjenne etter om det virker. Å stå på fysiologiske doser hc er jo den behandling mange bruker her inne for at binyrene skal komme seg. Det er også vanskelig å finne rette dosen thyroid uten hc også, fordi du vil føle deg hypo ( og ofte hyper samtidig) uansett om dosen er stor nok eller ikke.
Jeg bruker forresten pregnenolone som binyrestøtte i tillegg til et binyrekonsentrat. Føler meg i relativt god form, og har krefter til det meste av hverdagens utfordringer nå. Men har litt å hente på maximal form enda; blir f.eks veldig satt ut av virus, menstruasjon osv enda.. Men har lært meg å stressdosere med hc krem slik at jeg ikke detter ned så mange steg i rehabiliteringsprosessen etter slike episoder.
Lykke til, skjønner du har slitt en stund. Du har fortjent bedre dager nå!tro2