Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
Min fastlege har tatt prøver på meg fra jeg fant ut at jeg hadde tegn til lavt stoffskifte. MEN ikke på den TSH prøven, den har vel vært ok hele tiden.
DATO---------23.3.09---21.04.09---26.5.09---16.06.09---27.08.09---25.09.09
fritt tyroksi
(12,0-22,0)-----8,5--------9,8---------10,7-------19,6--------32,0--------17,2
S-TSH
(0.27-4,20)----2,61-------2,68---------1,40-------1,22--------0,49--------1,12
Startet med levaxin 23.3.09, så hadd jeg tatt for mye den 27.08.09, og gikk ned på dosen igjen.
Så var det 2 andre prøver som ikke var ok, men der er det ikke tatt nye prøver igjen etter den gangen. (dato:23.3.09)
B-MCH-(27-33) var på 34
B-MCV-(82-98) var på 100
Jeg viste ikke hva disse prøvene var, så jeg googlet.
"Anemi pga. kobalamin- og/eller folatmangel: Høy MCV og MCH. Sannsynlighet for kobalamin- og/eller folatmangel øker med økende MCV. Hvis MCV er minst 130 fL, er det nesten sikkert at anemien skyldes kobalamin- og/eller folatmangel. RDW er ofte økt i den initiale fasen av en megaloblastanemi. Anemi med MCV i området 100-110 fL skyldes ofte andre tilstander, som alkoholisme, hypotyreose og leversykdom."
Og alkoholisme er det ikke, det er helt sikkert. fanx:
Så var det S-FOLAT (10-42)- 8
Så det stemmer ikke det legen s at jeg var helt tom, men for lite er vel det rette å si.
Anti -TPO -ser ut som er ok, det står <10
Anti -TSH -ser også ok ut, det står <1
FT4 - FT3, og TRAS finner jeg ikke på dette skjemaet jeg har fått hos legen. Mulig det står der, kansje det heter nå annet på skjemaet?
OK! Så har jeg jo gått sånn da, og aldri følt meg noe bedre. Snakket med legen min om det, og han sier at det kan gå lang tid, men jeg tenker at man må jo kjenne seg bedre hvis verdiene er på plass.
Han er snill og grei å snakke med og alt det der, men da skal jeg vist bare gå å vente.
Så kommer det snikende en reddsel om at: "Kan det være noe annen sykdom som gjør det da, når jeg ikke bli bedre i formen???"
Og gå rundt å hangle er slitsomt.
Da sier min mamma og famiie at jeg skal prøve en ny lege, bare en sånn "Second View". Og gjør det da, oppsøker en ny lege (privat klinikk)
Og da får jeg svar i dag pr. brev.
Stoffskifteprøven var innenfor det området de anbefaler står det.
TSH skal ligge mellom 0,5-1,5, om min var på 1,16.
Men jeg må ta jern for det ligger i nedre område,
og drikk appelsinjuice.
Kortisolspyttprøven inneholdt ikke nok spytt, så der må jeg ta en ny test.
Og andre prøver var fine inkl allergiprøver.
Da lurer jeg, hva er det da som feiler meg??? Ser jo at jeg ikke har fått noe på Fritt Tyroksi, og det var jo der jeg var ute....
Jeg skal til den "nye" legen i morgen, hva skal jeg spørre om osv???help1
Sv: Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
TRAS = anti TSH.
mindre enn 1 betyr at du ikke har disse antistoffene (og heller ikke anti.TPO)
Det kan du være glad for aiallafallda - mitt oppi elendet.
For tolking av resultater kan denne lista være grei : http://www.furst.no/bb/index6.html
B-MCH-(27-33) var på 34
B-MCV-(82-98) var på 100
Er prøver som er følsomme for stoffskiftet. De endrer seg ettersom stoffskiftet er lavt eller høyt, og slik blir disse ved lavt stoffskifte.
Det finnes mange slike, og de vil vise hva stoffskiftetilstand kroppen lever under.
Min mening er at det er viktig å ta slike prøver når pasienten klager over symptomer som er forenlig med stoffskiftet, men som ikke vises tydelig i de tradisjonelle mengdeprøvene.
FT4 er vel de tallene du har notert under fritt tyroksin?
Ingen trenger å beklage seg her Ninamor. Det er bare å spørre så mye du vil.
Antar at svært få visste hva stoffskiftet var før de fikk sykdommen.
Og det er jo vårt problem - alle de rundt oss har ikke noe forhold til det og trur mye rart om oss.......
Om tolking av fritt T4, så skal det iallfall være nok der.
Er det for lite - kan det aldri bli nok.
Er det for mye - er det et tolkingsspørsmål om det virkelig er det.
Er det nok - fritar ikke det for at man kan ha en stoffskiftesykdom.
Slike mer sekundære stoffskiftefølsomme blodprøver kan gi viktig info og bør brukes mye mer.
Jeg fikk trio-be med slik MCH osv.
(det er b-12 tablett)
men--jeg tenkte at du ikke ahr det bra, og at b-12 er lav (pga at de røde blodcelene er store og bleke, det er det kun lavt b-12 som forårsaker), o g at du har for lite jern,
du må be om blodprøvene for cøliaki. Synes jeg.
Og da hører kanskje med å få sjekket: D-vitamin (som heter 25-OH D) for det kan gjøre en både syk slapp og det er lavt hvis cøliaki,
ionisert calcium og PTh horer med her for det er benparametre sammen med D.
levertallene er ofte forhøyet ve cøliaki, samt at man mangler jern.
fikk du målt hemoglobin, eller ferritin? (=jernlagre)
ellers så er det slik at stoffskiftehormonene ikke virker hvis du har ferritin under 50.
ft4 er ftitt thyroxin.
ft3 manger du, kan være viktig å måle, for hvis den er i nedre halvdel av referanseområdet (= normalområdet som laboratoriet ditt oppgir) så har du det neppe bra.
samme med ft4, fritt thyroxin, at de fleste trenger det godt oppe i øver halvdel av referanseområdet, og at det er oftest det man må gå etter, og ikke TSH.
Jeg har det ille når min TSH er innefor referanseområdet, for da er min ft3 og ft4 for lave, de er i nedre halvdel. Min TSH blir 0,02 ve driktig dose.
så du må lage et skjema på dataen, elelr et ark, og plotte inn tallene for TSH, ft3 og ft4. ft3 har du ikke ennå.
det er fordi du må finne ut ved prøving og feiling hvor du personlig trenger din ft4 og ft3, og om du kan gå etter TSH eller ikke.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Slike mer sekundære stoffskiftefølsomme blodprøver kan gi viktig info og bør brukes mye mer.
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9472
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
...så du må lage et skjema på dataen, eller et ark, og plotte inn tallene for TSH, ft3 og ft4. ft3 har du ikke ennå.
det er fordi du må finne ut ved prøving og feiling hvor du personlig trenger din ft4 og ft3, og om du kan gå etter TSH eller ikke.
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9363 ? vink11
Da har jeg vært hos den nye legen. Som sendte meg svar på TSH som var grei! Hun kikket på blodprøvene som min andre lege har tatt. Hun stilte seg litt forundrende til at jeg skal ha stoffskifte problemer, pga mine tidligere prøver. Men hun ville ikke si at jeg ikke hadde det, men for hun så virket det ikke som jeg hadde det. Så hun skulle sende meg vidre til noen som kunne mere om dette. Ja, ja.... flott hvis jeg ikke har det, men hjelper meg svært lite med mine symptomer.
Så da får jeg vente til jeg får time til den nye personen, så får jeg kansje vite mer. Om jeg har, eller ikke har, eller om det er noe annet.
SUKK!
Skal jo ta ny spyttprøver da. Også var det noen prøver de ikke hadd fått svar på når det gjelder andre ting. Så jeg får vente.
vedikke1
Ser at du sitter vast i tolmodighetsmyra - om noen har gode forslag til å komme seg ut av denne, er gode råd sikkert velkommne.
Jeg satt fast i den mange år før jeg fikk behandling, og i 16 år etterpå.
Ikke la dem holde på så lenge.......
kjenner jeg mistet litt "piffen" etter dagens legebesøk. Jeg hadde liksom et navn på mine plager, når det nå er tatt fra meg, eller delvis tatt fra meg, så blir jeg litt i villrede! Hva er det da? Er så redd for at de ser alle prøver er fine, også er jeg sånn her i form, og ingen kan eller vil hjelpe meg!!!
Også blir jeg sent ut døra som "frisk"!!!
Hadde jeg vært ok i formen hadde jo det vært lykke, men det er jo ikke sånn......
Det er vel forholdsvis arogant å se på noen blodprøver og fortelle pasienten at denne er frisk. Altså at legen ikke trur på alt det du forteller.
DA, er det på tide å bytte lege.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er vel forholdsvis arogant å se på noen blodprøver og fortelle pasienten at denne er frisk. Altså at legen ikke trur på alt det du forteller.
Arrogant eller ikke, men det er vel ganske vanlig? Finner de ikke noe på de "dyrebare" prøvene sine så er ikke folk syke. :roll:
ft4 var på 8 (12-22) og TSH på 2,61,
og hva synes legen ikke holdt for diagnose??
Det var også en til prøve med like lav ft4.
mange her har fått diagnose med ft4 godt innenfor referanseområdet, men med litt høyere TSH.
Det er ft4 som er stoffskiftehormonet, mens TSH kun er et hypofysehormon.
forresten så viser dette at din hypofyse ikke fungerer bra, og at du må gå etter ft4 og ft3 ved doseringen, og ikke etter TSH.
Med slik ft4 burde din TSH vært på 20-80-tallet. Mend en var bare på 2,61.
Forresten har flere lab i usa gått over til 2,5 som øvre grense, og mange lab i tyskland, og en del alb i tyskland har gått ned til 2,12 så jeg skjønner ikke problemet til den legen som ikke anser en ft4 på 8 , fire poeng under nedre grense, som kvalifiserede for hypo.
Er det kanskje manglende antistoffer som forvirrer legen??
Vel, du kan ha sekundær hypo, altså at hypofysen ikke fungerer, og da trenger du ikke å ha anti-TPO.
Eller du kan ha kun positiv antithyroglobulin, noen som en del pasienter har.
Ultralyd vil vise om det er hashimotos eller ikke, for da blir kjertelen mørk.
Veldig mange tyske pasienter blir sendt til utlralyd for diagnose av lavt stoffskifte, og de er veldig rutinerte på det.
De svenske pasientene blir sent til finnålsbiopsi, som er enda mer diagnostisk for hashimotos. De finner omtrent alle med hashimotos, mens anti-TPO -prøven bare finger opp 80%.
Hei Nora!
OK, TAkk!
Du spør: "Er det kanskje manglende antistoffer som forvirrer legen??"
Og det var vel det som forvirret legen, og siden ikke medisinen har virket på meg. For jeg kjenner ikke noe bedring!
Og jeg spurte om ft3, om det var noe vits i å ta en slik prøve.
Da sa hun at det var det ingen vits i!
Og siden jeg er sååååå dum, og ikke skjønner alt dette ft4, ft3 osv så godt
så føler ikke jeg at jeg har noen sjanse hos legen. Jeg er litt sånn at jeg
har alt for mye respekt til de som er "over" meg, at jeg klarer ikke si noe.
Og for tiden veldig deprimert. Jeg klarer ikke. Har lyst til å bare "krølle" meg sammen, dra hjem til Mamma (jeg er 36 år) og bli stelt og dullet med og ikke tenke eller ha ansvar for noe! opgiv1
Huff altså! Så nå lurer jeg på om jeg skal ta kontakt med legen min
og få et eller annet for min depresjon.
Depresjon er jo vanlig da, når stoffskiftet er lavt.
Og det retter seg når dette blir iorden.
Og om dette er årsaken, har jo tradisjonelle preparater mot dette svært begrenset virkning.
Jeg tror det beste rådet er å vente til behandlingen gir resultater.
Får du noen vitaminer og mineraler da ?
Jeg har fått beskjed om at jeg skal spise jern og folat. Det var ikke utenfor grensene nå, men kunne fylle opp litt sa hun!
Ninamor....orker du, så kan du kanskje skrive ned litt av det du har omtalt inne her, og så rett og slett levere det til legen.
Det er lettere sagt enn gjort, men du skal IKKE VÆRE "REDD" for legen din. Javisst, skal vi behadle våre medmennesker med respekt, (selv overfor dem vi opplever som drittsekker, for innerst inne må slike vite at de er små i seg selv), men ikke som underdanige. "De" er ikke bedre enn oss, og prøv å husk at det er så mye de IKKE vet, at du sitter med opplysninger om DIN kropp som for deg er reelle.
og ingen andre skal fortelle deg at du ikke føler og kjenner det du gjør.
Lukk øynene og si til deg selv MANGE ganger.."Ninamor ,du har rett selv".
Og at du føler deg deppa, kan jo tyde på at fT3(det AKTIVE stoffskiftehormonet )også er lavt, Så be enda en gang om å få sjekka det. Si at om det er nok fT4(Levaxinen du tar), er det ikke sikkert kroppen din klarer å lage nok fT3 av den!! Hvilken forklaring har legen på at hun ikke vil det...og selv om den verdien skulle vise seg å være ok, behøver ikke du være det for det!!!
Jeg prøver å bli sterkere, men motet svikter når det gjelder.
Men vi får se hva den der indremedisinern sier!
Tusen takk for støtte og hjelp! Og føler at det er mange mennesker som
hjelper meg her. Som har mere kunskap enn meg med dette!
xx9
Det kan jo være at frit t3 er for lav slik som alle andre sier. Det må være ivertfall i øvre halvdel av skalaen, gjerne nærmere toppen.
Jeg blir helt deppa hvis den er i nedre halvdel, og selv litt under midten. Må ihvertfall over midten.
Jeg synes du må sjekke det først, før du prøver antidepressiva.
Og, noen trenger den gamle svinethyroxinen, og syntetisk virker ertt og slett ikke på dem.
Men først prøve denne t3-en.
Det er en større gruppe pasienter som ret og slett må ha t3-tilskudd ellers har de ikke noe liv.
Noe annet å vurdere: hvis man har cøliaki eller D-vitaminmangel virker heller ikke stoffskiftemedisinene. Prøvd det selv.
Hvis hypofysen ikke virker, da vil man antageligvis ha lavt cortisol også, og da virker ikke thyroxin.
Jeg tror at dersom du, som flere andre påpeker, setter deg ned og sakser fra det du har skrevet her, samt en lang kolonne med symptomer, og leverer dette til legen for lesning, så er det kanskje letter for deg. Så, for å stå faglig sterkere, kan du gå på biblioteket og låne denne boka Thyreoideasykdommer årsaker, diagnostikk og behandling av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro. Den er nesten uleselig for oss som ikke vokste opp med latin. Tror de fleste leger har lest den. Der er det ramset opp symptomer. Og jeg antar ut fra det du sier, at du har flere av dem. Vis ham listen i boka. og fortell om egen symptomer. Fortell legen din at du kjenner MANGE med stoffskiftesykdom som hadde mange symptomer da de var undermedisinert, men at de nå har det mye bedre. Du trenger ikke si at du kjenner dem via nett, da blir han sikkert bare skeptisk.
Tenk på at depresjonen og alt det andre som gjør at legesnakk virker uoverkommelig, er sannsynligvis hypotyreosen. Den er som et virusangrep, det gjør deg annerledes enn tidligere. Men inni deg er du den du en gang var. Kjemp for å komme tilbake dit. Ikke la leger med autoritet knuse deg. Lykke til!