-
Thyroid på blå resept.
Blå-reseptordningen er blitt revidert.
Det kom helt nye regler med virkning fra 2008.
Jeg forsøkte jo å få Armour på blå resept og hadde en sak gående fra 2004 til den endte avslått av trygderetten i 2006, nesten 3 år etter første søknad !
Trygderetten, som er landets øverste rettsinstans i trygdesystemet - altså trygdesystemets høyesterett - fungerte meget dårlig, saksbehandling var under enhver kritikk. Den eksisterte ikke ! Jeg fikk ikke si et ord !
Og den såkalt sakkyndige uttalelse var innhentet fra syntetindustriens propagandamaskin.
Så da begynte jeg å handle utenom totalisatoren.......
Men, ingenting varer evig og nå :
Har jeg nylig mailet HELFO, hvor jeg spurte om et eventuellt Norskprodusert Tyroid ville kunne komme inn under Blåreseptordningen
"Jeg har nå fått høre at et Norsk Apotek er iferd med å starte slik produksjon" - skrev jeg.
Etter litt venting fikk jeg telefon fra dem idag.
Jeg vil jo helst har et skriftlig svar på en skriftlig henvendelse da, men jeg protesterte ikke.
Det var den syvende far jeg snakket med - han oppe i hornet på veggen.
Man forklarer at etter de nye regler fås alle typer Thyroid på BLÅ resept !
Kravet er at det er skrevet ut av relevant spesialist.
Og det er HELFO som bestemmer hvem de vil godta.
De godtar endokrinologer, men ikke spesialister i allmennmedisin.
Min påstand om at det ikke ville endre noe, fordi man ikke får en endokrionolog til å skrive ut et Tyroid, svarte han at de hadde flere som fikk sitt Tyroid på blå resept.
Så da er det bare å sette igang folkens.
Henvisnig til spesialist får man av sin fastlege.
-
Sv: Tyroid på blå resept.
Oj, det er jo fantastisk, Finn, takk for god hjelp! xx6
Så er det bare å starte en liten undersøkelse blant folk for å se om vi finner noen endokrinologer som er villige til å skrive ut resept til oss da.....:roll:
-
Jeg har tidligere skrevet at jeg fikk anbefalt å prøve "Armour" av min endokrinolog(tom DR.MED), men vedkommende sa rett ut at han IKKE kunne skrive det ut pga retningslinjene for behandling han var underlagt.
((Overraskelsen /skuffelsen ble jo stor da fastlegen-TROSS EPIKRISEN- ikke gir meg noe på reg.fritak heller--(ikke hydrokortison engang) så i dag går jeg på Levaxin!! ))
Det burde iallfall være likhet for alle, så om det er "selvjustis" innen endokrinologene, burde de være tøffe nok til å forsvare hvorfor de som skriver ut(blå resept) gjør det. Hvis dere forstår det jeg mener her?!
-
Jeg forstår det bare ikke.... Har hørt at levaksin er et mye dyrere produkt enn thyroid. Hvis det stemmer da, at levaksin er dyrere enn Thyroid. Hva er da argumentet mot å få thyroid på blå resept? Når pasienten blir bedre av det, og det i tillegg er billigere for staten?
-
WOW! Så utrolig bra.
Dette må da stå med mikroskopskrift et eller annet sted så ingen får greie på det? :P
-
desp1desp2desp1Har sjekket. Det er 101 endokrinologer godkjent i Norge. Jeg vil anta at de fleste av dem jobber på sykehus når det finnes så få.
Har nå ringt Rikshospitalets og Akers sykehus sine endokrinologiske avdelinger. Rikshospitalet ville kun ta imot tlf fra meg dersom jeg var pasient. Jeg var det i 94, men kom da igjennom. Jeg fikk ikke snakke med noen likevel, ble ikke ringt opp igjen og fikk vag beskjed om å prøve en annen dag.
På Aker fikk jeg flg beskjed (etter å ha stått ti min i tlfkø): Jeg ba om å få snakke med en endokrinolog, hvem som helst, for å stille et generelt medisinsk spm vedr medisinering (mao om noen endokrinologer der skriver ut Thyroidpreparater). Jeg får ikke snakke med noen. Jeg må være pasient der. Jeg må altså først gå til fastlegen min, betale for det, så få henvisning, så vente i sikkert åtte mnd eller noe før jeg får time og selvsagt betale for det - SÅ får jeg stille et enkelt spm, hvis jeg møter til timen da. Sekretæren fortalte meg at dette var først egang i de åtte årene hun hadde jobbet der at hun hadde fått en slik henvendelse, men de har jaggu forberedt seg på den dagen pasienter kom til å ringe og stille spørsmål og lagt så mange hindringer i veien som det er mulig å legge. AAAARRRRGGGGHHHHH!!!!!!!!!!!!desp1desp1desp2rend:desp2desp1d esp1
Hun ba meg ringe privatpraktiserende endokrinologer (altså alle 101 på lista), mange av dem er det ingen kontaktinfo til i Gule sider og jeg må vel leie privatdetektiv for å finne tak i dem.
ALT for å forsøke å hindre oss i å få ut Thyroidpreparater på blå resept. Gud forby at folk skulle bli friske!rend:
FRUSRTEEEEEEERT!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Egentlig hvis man flisespikker, så kunne man ikke få levaxin på blå resept foruten spesialist heller....
Jeg synes å huske at de ikke er sånn imot Thyroid på Aker men det kommer an på historien din og hvem du kommer til.
Jeg vet at man kan få resept av andre endokrinologer også, som jobber på sykeus, men det varierer vel veldig.
Det fins jo pasienter som er allergiske mot levaxin /liothyronin og de stiller vel sterkest.
-
Oj, dette er spennende. Kanskje på tide å bytte ut den "gode gamle" levaxinen for meg også...
-
OK
Som jeg skrev lenger opp: Jeg har kontaktet Rikshospitalet og Aker sykehus for å stille følgende spm: Er det noen endokrinologer hos dere som skriver ut Thyroidpreparater?
Jens Bolleslev, Overlege ved endokrinologisk avdelign på Rikshospitalet ringte meg tilbake (!!!!!).
Han var veldig hyggelig (det var han også da jeg var innlagt der i 94) men kunne ikke hjelpe meg. Jeg hadde ikke forventet det heller. Han sa at ingen på Rikshospitalet skriver ut Thyroidpreparater men at jeg burde henvende meg til Aker.
Jeg fortalte ham forøvrig hvor mye de hadde hjulpet meg (at jeg hadde gått på Levaxin i 12 år, bare ble verre og verre og at da jeg begynte på Armour forsvant alle muskelsmerter jeg hadde hatt i 20 år i løpet av mindre enn to uker, det var som å våkne til bevissthet både fysisk og mentalt og jeg gikk ned 50 kg på fire mnd. Jeg sa og at man har masse empiriske data på at mange blir friske på samme måte og at det derfor er rart at leger er så lite villige til å skrive det ut. Merket at han ble ganske imponert over min bedring faktisk...)
Men uansett - han henvste meg til Aker og da jeg sa hvor vanskelig de gjorde det, at jeg ikke fikk stille et enkelt spørsmål uten å måtte bestille time, ble han stille. Og mente at generelt var løsningen å gå gjennom en privatpraktiserende endokrinolog. Sukk....Så var det bare å finne en da...
Har sjekket listen over endokrinologer men de er vanskelige å finne. De fleste av dem har reservert seg mot oppføring i Gule sider. Så oppfordrer alle til å legge ut tips dersom de vet om endokrinologer i Norge som går med på å skrive ut Thyroidpreparater
-
En som ikke får legene til å skrive ut Erfa? :mrgreen:
http://www.dagbladet.no/2010/01/26/n...else/10104299/
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
OK
Har sjekket listen over endokrinologer men de er vanskelige å finne. De fleste av dem har reservert seg mot oppføring i Gule sider. Så oppfordrer alle til å legge ut tips dersom de vet om endokrinologer i Norge som går med på å skrive ut Thyroidpreparater
Han virket jo hyggelig i hvert fall :)
Før eller siden kommer sannheten fram... heh.
Jeg skal prøve endokrinologen på sykehuset i Drammen, der jeg har vært før. Han er også hyggelig, men jeg har ikke spurt han om resepter, siden fastlegen skriver ut armour, så vi får se.
Jeg fant forresten denne oversikten på legeforeningen.no :
alle godkjente spesialister i endokrinologi
.Redigert:
Ser at noen før har nevnt denne lista.
Kanskje leger har tilgang til kontaktinformasjon via legeforeningen e.l.? Om noen f.eks. har en tam lege i familien og liker å snakke i telefon...
-
Snakket med Dr Kåre Inge Birkeland, leder for endokrinologisk forening. Nedslående nyheter. Han jobber forøvrig på Aker.
Han var skråsikker på at vi ikke kunne få Thyroidpreparater på blå resept ettersom det ikke er en godkjent medisin i Norge. Det spiller ingen rolle at den er produsert i Norge.
For øvrig skriver ingen endokrinologer på Aker ut Thyroidpreparater, det hadde ihvertfall ikke han hørt om men ønsket ikke å uttale seg bastant da de vurderer hver pasient individuelt. Så jeg regner med at muligheten er der selv om den virker uhyyyyyre liten.
Vedr listen over (101) godkjente endokrinologer så mente han at bare halvparten eller kanskje under det, jobbet klinisk, dvs med pasienter, resten er pensjonister, byråkrater eller forskere. Så vi har kanskje 40-50 endokrinologer i hele Norge vi kan vende oss til. De fleste jobber på sykehus.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
Snakket med Dr Kåre Inge Birkeland, leder for endokrinologisk forening. Nedslående nyheter. Han jobber forøvrig på Aker.
Han var skråsikker på at vi ikke kunne få Thyroidpreparater på blå resept ettersom det ikke er en godkjent medisin i Norge. Det spiller ingen rolle at den er produsert i Norge.
Og det spiller heller ingen rolle hvad er grunden til, at der er efterspørgsel på Thyroid USP-mediciner, vel? Har du ikke spurgt ham - Lillepus - om han selv har noget at sige om det? Eller mener han, at vi bare har alt for mange penge at bruge løs af på lægemidler, hvis det ikke var død-nødvendigt for os? Man kunne også spørge ham direkte og uden omsvøb om: hvordan kan han og hans kolleger overhovedet leve med viden om, at deres behandling ikke er den bedste, fordi de ganske frivilligt opgiver at gøre DERES bedste? Jeg kunne godt tænke mig at være en flue på væggen, når han blev stillet dette spørgsmål på skrift eller telefonisk.
Det er ellers en god god timing mellem dit indlæg og mit svar i tråden Ikke noe mere jobb for meg... heller?, hvor jeg allerede d. 20. januar besvaret i indlæg nr. 14 med et eksempel på, hvad hypothyreose uden bedste behandling kan gøre ved et menneske, hvor jeg netop brugte Kåre Birkeland, som eksempel:
Vores liv er selvfølgelig meget andet end hypothyreose, men der hvor vi deler alt det, hvor alle har fælles forventninger til tilværelsen - ville beskrivelsen af sygdommens reel indflydelse på netop det alle mennesker har tilfælles kunne forklare, selv de mest uvidende og træge, hvad det er denne sygdom gør ved et liv og ved alle vi omgås.
Ville vi overhovedet kende Kåre Birkeland Professor dr.med. Avdelingsleder Endokrinologisk avdeling på Aker Universitetssygehus, hvis han havde fået sygdommen hypothyreose i sine unge år? Jeg tvivler. Kåre Birkeland ville kun findes omtalt i lægejournaler som enten funktionelt syg hypokonder, eller på anden måde, måske hos NAV som modtager af uføretrygd eller andre ydelser, da han ikke ville kunne forsørge sig selv, hvis han var bare halv så syg som mange er på dette forum! Havde han været overladt til den slags læger, der i dag er hans kolleger eller også ham selv.... ja, så ville verden aldrig har hørt om Kåre Birkeland og han ville få lov til at hensygne i lorte liv uden støtte og uden effektiv behandling, fordi ægte Thyroid-mediciner "er noget dritt"
:cry:
-
Nei, spurte ikke om det, var veldig ydmyk osv da jeg ikke har noen tro på at man kommer noen vei ved å være åpent aggressiv. Ikke at jeg ikke er forbanna og frustrert på mine egne og andres vegne over måten helsevesenet og endokrinologer kanskje spesielt. Men jeg ville vite hvordan man kan henvende seg med spm til alle endokrinologer, blant annet. Jeg fikk blant annet beskjed om at det ikke er noen overordnet eller samordnet standardisering vedr diagnostikk og behandling eller f eks utskriving av Thyroidpreparater. Så jeg tenker på sikt å skrive et brev til dem på vegne av flere av oss og se om ikke dette kan distribueres til alle endokrinologer. Men det må gå igjennom styret først, iflg Birkeland. Og det er jo ikke sikkert det går igjennom i det hele tatt, vi får se. Uansett ligger dette langt fram i tid da jeg vil jobbe med det først, formulering, begrunnelse, empiriske data osv.
-
Bra tenkt og jobbet Lillepus!
-
Sv: Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Kjenner dere til noen som har fått dem på blå resept da?
Det er første gang jeg prøver medisin fra svin, lukter eller smaker ikke herlig for å si det slik, men hjelper det så hva så? :lol:
Om de hjelper meg (har bare tatt 3 halve hittil alá 30 mg og skal øke med tiden), så skal jeg forsøke trumfe gjennom å få dem på blå.. Har klart det med andre horompreparater og det skader jo ikke å prøve.. Tror i grunnen leger kan få til det de vil, bare de er litt mer romslige og tenker litt utenfor den ofte trangsynte boksen de lever i.. (unnskyld, men det mener jeg..) :oops:
Mente ikke spamme tråden med usakligheter :)
-
Sv: Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Jeg tror du kun kan få Thyroid på blå resept fra spesialist, altså endokrinolog. Og det er vel ikke så mange av dem som er positive til Thyroid?
-
Hei alle sammen!!
Nå er jeg alvorlig forbanna:twisted: Dette kan vi ikke finne oss i!!
ER DET MULIG? SAMME SYKDOM OG SAMME MEDISIN, NOEN FÅR DEKKET UTGIFTENE OG ANDRE IKKE!! OG NOEN FÅR IKKE THYROID I DET HELE TATT!!
Det er så utrolig urettferdig!
Hva kan vi gjøre?
Massesøknader til NAV, der alle vi som får Thyroid fra allmennlegen vår søker samtidig om å få medisinen på blå resept. Vi legger ved grunn fra fastlegen.
Vi stiller spørsmål direkte til Helsedirektoratet om hvordan dette er mulig.
Vi kan prøve å få saken vår ut i media.
Jeg vet ikke, men denne saken kommer jeg ikke til å gi meg på.
-
Levaxin har alltid trengt blå resept fra indremedisiner eller endokrinolog eller spesialist i pediatri.
Derfor kommer de alltid tilbake til den regelen i trygderetten.
Fordi noen ikke har rettet opp regelen.
Får man rette opp den regelen og bare begrunner det at de som får levaxin fra fastlegen som er eller ikke er spesialist i allmenmedisin eller hva enn den er, så er det bare å be om Thyroid på blå resept fra fastlegen som jo kenner en best, og som har sett at levaxin ikke virker på en.
altså, først må man få vekk regelem om levaxin og spesialist.
Forresten så blir spesialistene i allmenmedisin diskriminert her og med så mangt annet også. mange andre medsiner må om time på sykehus også.
(spesialisthelsetjenesten er bare et annet ord for sykehus, i tilfelle noen ikke visste det)
-
Da er det rett å slett slik at vi må få helsedirektoratet til å endre denne regelen, det er eneste måten å få rettferdighet.
Synd vi ikke har en organisasjon som kan tale vår sak.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
Sekretæren fortalte meg at dette var først egang i de åtte årene hun hadde jobbet der at hun hadde fått en slik henvendelse, men de har jaggu forberedt seg på den dagen pasienter kom til å ringe og stille spørsmål og lagt så mange hindringer i veien som det er mulig å legge.
AAAARRRRGGGGHHHHH!!!!!!!!!!!! desp1
Hun ba meg ringe privatpraktiserende endokrinologer (altså alle 101 på lista), mange av dem er det ingen kontaktinfo til i Gule sider og jeg må vel leie privatdetektiv for å finne tak i dem.
ALT for å forsøke å hindre oss i å få ut Thyroidpreparater på blå resept. Gud forby at folk skulle bli friske! rend:
Jaggu...! desp1 Er det mulig..... Lo litt av smileyene dine, de er jammen meg beskrivende.. :lol: Jammen bra at det fins folk som reagerer på helsvesenets mystikk og mysterier... desp2 Stå på, og lykke til xx9
-
Endo og naturlig tyroid
Kan en endo skaffe "armour" på registreringsfritak slik at det blir billigere?
-
Sv: Endo og naturlig tyroid
Bille, jeg lurer på om du blander sammen blå resept og registreringsfritak? Å få Armour eller Erfa eller annen thyroidmedisin på registreringsfritak gir ikke billigere medisin. Registreringsfritak er for medisner som ikke har betalt og blitt godkjent for å være med i felleskatalogen. De står utenfor. Den sannsynlige grunnen til at de ikke inngår i vanlig reseptordning tror jeg (jeg vet ikke, derfor skriver jeg tror) kommer av at de selger såpass lite i Norge at den summen de må betale for å komme innenfor ikke vil svare seg for dem. desp2
MEN: Om du noen gang skulle slumpe til å få thyroid på blå resept, er det av en endo! En allmennpraktiker kan ikke gi deg blå resept på en medisin på registreringsfritak, det kan kun den som er spesialist. Akkurat dette vet jeg. Fordi min allmennlege søkte om at jeg skulle få Cortef hydrokortison på blå resept, og fikk til svar at det kunne bare en endo gi meg.
Men skal du til en endo, prøv å få thyroid på blå resept! xx9
-
Hei Ruth
Jo, jeg mente blå resept :-)
-
Erfa på blå resept
Endelig er det besluttet: Jeg fikk Erfa på blå reseptxx6
En seierens dag for flere enn meg håper jeg:mrgreen:
-
Sv: Erfa på blå resept
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Endelig er det besluttet: Jeg fikk Erfa på blå reseptxx6
En seierens dag for flere enn meg håper jeg:mrgreen:
Så aldeles fantastisk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En STOR happening for alle Erfa-brukere!!!
Hvordan fikk du det egentlig? Hadde ikke hatt noe i mot å fått det på blå resept selv.... Men vil noen endoer i Oslo området gi dette da??
-
Jeg ba legen jeg går til på UNN om å søke for meg når jeg var der i april. Til min store overaskelse satte han seg bare ned å skrev søknaden. Vedtaket fra HELFO fikk jeg i posten i dag. Dette vedtaket tar jeg med meg på apoteket når jeg skal hente Erfa'en. Jeg har ikke spesielt dårlig økonomi, men finner det likevel urettfredig at jeg skulle betalt såpass mye mer enn de som velger(?) levaxin som behandlingsmåte.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg ba legen jeg går til på UNN om å søke for meg når jeg var der i april. Til min store overaskelse satte han seg bare ned å skrev søknaden. Vedtaket fra HELFO fikk jeg i posten i dag. Dette vedtaket tar jeg med meg på apoteket når jeg skal hente Erfa'en. Jeg har ikke spesielt dårlig økonomi, men finner det likevel urettfredig at jeg skulle betalt såpass mye mer enn de som velger(?) levaxin som behandlingsmåte.
Var det en endokrinolog som skrev det ut? Hvor mye billigere blir det? For meg er det også prinsippet som gjelder, en tusenlapp eller tre i året har man alltids råd til, men det er irriterende og urettferdig slik som det er nå.
-
Han er konstituert overlege på med avd. Jeg tror ikke (er ikke sikker) at han er endokrinolog, men han jobber med endokrinologi. Poenget er ikke om han er endo eller ikke poenget er at det søkes fra spesialisthelsetjenesten. Jeg er helt enig om at det er prinsippet. Du betaler 38% av prisen, men max 520kr. Så det er jo litt å spare da.
-
Sv: Thyroid på blå resept.
Min søknad til HELFO - fra en sykehuslege - ble avslått for noen måneder siden.
Det er meningen at jeg skal opp på sykehuset igjen,
så nå håper jeg at det kan sendes ny søknad da, men at en annen lege bør signere den...
Jeg mener å huske at jeg var på medisinsk poliklinikk - er det innenfor det som kalles spesialisthelsetjenesten.??
Jeg fikk begrunnelse for hvorfor jeg ikke fikk blå resept,
fikk du noen begrunnelse for hvorfor du fikk..?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg fikk begrunnelse for hvorfor jeg ikke fikk blå resept,
fikk du noen begrunnelse for hvorfor du fikk..?
Du burde klage på det første vedtaket. Begrunnelsen det refereres til ligger i folketrygdlovens paragraf 5-14 med tilhørende forskrift og retningslinjer. Det refereres også til blåreseptforskriftenes paragraf 3A, jf refusjoonskode ICD10:E03/ICPC:T86.
Uten at jeg har undersøkt dette nærmere. Men dette er noe du kan begrunne klagen din med.
-
Herregud. Dette er fantastisk. Tror vi bør sette igang med å få så mange som mulig til å få dette på blå resept. Bruker jo 5000 i året på dette selv nå
Men hvis man får fritak for Erfa bør man jo få det for alle thyroidprodukter
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Du burde klage på det første vedtaket. Begrunnelsen det refereres til ligger i folketrygdlovens paragraf 5-14 med tilhørende forskrift og retningslinjer. Det refereres også til blåreseptforskriftenes paragraf 3A, jf refusjonskode ICD10:E03/ICPC:T86.
Uten at jeg har undersøkt dette nærmere. Men dette er noe du kan begrunne klagen din med.
Takk - det skal jeg notere meg for senere bruk :)
Har ikke papirene i nærheten nå, men mener å huske at klagefristen var en måned eller to... -
så å klage på den forrige søknaden tror jeg er for seint for meg da, dessverre.
-
Helt enig. Det føles surt at fordi jeg fortsatte å ha symptomer og følte meg elendig på Levaxin, så skal jeg som Erfabruker måtte punge ut selv. Det er ravende galt!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Takk - det skal jeg notere meg for senere bruk :)
Har ikke papirene i nærheten nå, men mener å huske at klagefristen var en måned eller to... -
så å klage på den forrige søknaden tror jeg er for seint for meg da, dessverre.
6 uker. Ring å spør om det gjør noe at du er litt forsinket med klage. Det bruker å være greit.
-
Og Blondie :D
jeg glemte å si: Gratulerer!!
Dette er jo knallbra og velfortjent xx6
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Du burde klage på det første vedtaket. Begrunnelsen det refereres til ligger i folketrygdlovens paragraf 5-14 med tilhørende forskrift og retningslinjer. Det refereres også til blåreseptforskriftenes paragraf 3A, jf refusjoonskode ICD10:E03/ICPC:T86.
Det er så vidt jeg kan se de samme paragrafene (+ noen til; vdr bidrag) og henvisningene som blir brukt for å avslå min søknad:
"DEKNING AV UTGIFTER TIL LEGEMIDLER - MELDING OM VEDTAK
Søknaden din av **dato**** om dekning av utgifter til THYROID ERFA på blå resept er avslått.
Vilkårene for å få bidrag til dekning av utgiftene til dette legemidlet er heller ikke oppfylt.
BEGRUNNELSE FOR VEDTAKET
Vedtaket er gjort etter forlketrygdlovens paragraf 5-14 (blå resept)
og paragraf 5-22 (bidrag) med tilhørende forskrifter og retningslinjer.
VURDERING REFUSJON BLÅ RESEPT
For en del kroniske sykdommer kan legen foreskrive legemidler direkte på blå resept,
jf blåreseptforskriftenes paragraf 2,
men legemidlet det søkes om er ikke blant de legemidler som kan skrives direkte på blå resept.
Søknaden din skal da vurderes etter forskriftenes paragraf 3a.
For å få dekket utgifter til andre legemidler enn de som skrives direkte på blå resept,
må det foreligge særlige grunner.
Med særlige grunner menes at legemidler som skrives direkte på blå resept.
- ikke har gitt tilstrekkelig effekt
- har medført bivirkninger som gjør det umulig å fortsette behandlingen
- ikke kan brukes på grunn av annen alvorlig sykdom
Preparatet det søkes om er ikke markedsført i Norge.
Det er et vilkår for stønad på blå resept,
at effekten av preparatet er vitenskapelig dokumentert ved den aktuelle diagnosen.
Vi har mottatt søknad fra overlege **navn** ******, Sykehuset ********.
Det er ikke lagt fram vitenskapelig dokumentasjon på preparatets effekt ved din diagnose.
Kravet er avslått ette reglene om blå respt.
VURDERING REFUSJON BIDRAG
Det kan ytes bidrag til dekning av utgifeter til enkelte legemidler som ikke dekkes av blå resept.
Refusjon kan da gis dersom legemidlet er skrevet på blå resept av lege,
kjøpt i reseptpliktig pakning og markedsført i Norge.
THYROID ERFA er ikke markedsført i Norge, og kan derfor ikke dekkes etter bidragsreglene.
VEILEDNING OG KLAGE
Dersom du har spørsmål til vedtaket, kan du ta kontakt med oss. bla-bla-bla
blablabla - blabla klagerett bla-bla - -
Vennlig hilsen
HELFO REGION SØR
LEGEMIDDEL, TLF 81570030
TORUNN HAUG LARSEN
Saksbehandler
Kopi: Dr. **navn** ******, Sykehuset ********"
Så hvis jeg har misforstått rett :roll:
så er det enten forskjellig syn i HELFO Nord kontra HELFO Sør -
eller så har din overlege gitt bedre /
mer tungtveiende grunner for at akkurat du bare MÅ ha THYROID og ikke de sedvanlige syntetiske tablettene...
Det er nå mer enn et halvt år siden jeg fikk dette brevet
(har gjengitt så å si alt her unntatt Heading og avsluttende ord om klageretten - er ikke god på "touch-metoden") -
men det beste er selvfølgelig å få omgjort vedtaket fra ifjor;
for en ny søknad vil jo ikke gi penger tilbake for månedene imellom søknader...
Tillegg/ redigert inn:
Har vært å kopiert fra Lovdata - https://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-...-0814-0.html#3
"§ 3. Refusjon etter individuell søknad
Dersom kriteriene for forhåndsgodkjent refusjon etter § 2 ikke er oppfylt,
kan Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer:
a) Dersom særlige grunner foreligger,
yte stønad til et legemiddel som ikke er oppført i refusjonslisten for den aktuelle refusjonskoden.
Stønad forutsetter at den aktuelle bruken er dekket av en refusjonskode i refusjonslisten."
Dette kan man også lese om hos HELFO - http://helfo.no/helsepersonell/Sider...-refusjon.aspx
"HELFO kan fatte vedtak etter § 3a og § 3b når særlige grunner foreligger:
§ 3a: Kunden har behov for et legemiddel som ikke er i refusjonslisten, men har en lidelse med refusjonskode angitt i refusjonslisten.
§ 3b: Kunden bruker legemidler til behandling av kronisk lidelse som ikke er nevnt i refusjonslisten
Nærmere retningslinjer finner du i rundskriv til § 5-14."
Jeg klarer imidlertid ikke å finne hvor det står om hva refusjonskodene inneholder -
det hadde jo vært interesant å lese hva som konkret står i koden Blondie har fått fra HELFO -
dvs refusjonskode ICD10:E03/ICPC:T86
-
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg klarer imidlertid ikke å finne hvor det står om hva refusjonskodene inneholder -
det hadde jo vært interesant å lese hva som konkret står i koden Blondie har fått fra HELFO -
dvs refusjonskode ICD10:E03/ICPC:T86
Det er ikke noe magisk i den "refusjonskoden". Det er bare kodesett for diagnoser som brukes i helsevesenet. ICD står for International Classification of Diseases, og 10 betyr at det er 10. revisjon av kodeverket. Tilsvarende gjelder for ICPC, som står for International Classification of Primary Care.
ICD-10-kode E03 står for "annen hypotyreose", og så har man underdiagnoser som betegner tilstanden mer spesifikt, feks. E03.1 som står for "Medfødt hypotyreose uten struma". Dette på samme måte som at for eksempel E11 står for diabetes mellitus type 2 og at I10 står for høyt blodtrykk (hypertensjon).
Tilsvarende står ICPC-kode T86 for "Hypotyreose/myksødem". Man kan søke selv her: http://finnkode.kith.no/2011/ Har man hypotyreose, så er det en av disse kodene som brukes, på helt vanlige blåresepter for Levaxin tilogmed...
-
Jeg har nå funnet søknaden - tenkte kanskje at legen hadde glemt å fylle inn kode - eller brukt feil kode:
dvs en annen kode enn Blondies lege har fylt inn.
I rubrikken for "Diagnosekode og benyttet kodeverk ICPC-2/ICD-10" er det skrevet "E03".
Videre er det krysset ut for "Ja, refusjonskode (fyll ut punkt 6.1)"
Og i rubrikken for 6.1 er krysset ut for
"Forhåndsgodkjente preparater kan ikke brukes på grunn av bivirkninger"
Kanskje Blondies lege har krysset av flere eller andre alternativer her (er fire alternativer ialt) ...?
Under 6.3 gir legen sin begrunnelse for å skifte behandlingen (2-3 setninger).
Så er det ikke krysset ut på rubrikk 8 - dvs Vedlegg fra legen;
så kanskje det er der forskjellen ligger hos Blondie og meg :?:
dvs at Blondies lege har sendt HELFO noen heidundrende flotte vedlegg...
Håper Blondie sjekker innom igjen og kan svare på dette hjertflag1