-
Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...
Jeg ble så glad da jeg oppdaget dette forumet, for jeg har følt meg helt alene om problemene mine, og legen har gitt meg opp.
Hadde vært fint med litt "synsing" og gode råd, føler at jeg trenger litt hjelp for å komme meg videre...
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden, og ble satt på 25 mikrogram levaxin uten noe særlig mer oppfølging. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
For 3 år siden kom smellen, etter en vanskelig tid med samlivsbrudd og diverse. Jeg hadde vært litt sliten i forkant, men jeg møtte veggen fullstendig. Ble sykemeldt i noen uker, følte meg bedre og gikk tilbake på jobben. Det gikk bra i et halvt års tid, så kom en ny smell. Jeg var så sliten at jeg slepte beina etter meg, bare det å puste var et slit. Legen mente jeg var deprimert (og det var jeg jo også, men PGA at jeg var så sliten) og ga meg Cipralex. De tablettene gikk jeg på i 6 måneder, og i den tiden RASTE formen nedover.
Så var det ut i ny sykemelding, og da var jeg så utslitt at jeg nesten ikke holdt meg oppreist. Frem til da hadde jeg hatt en viss tro på legen, men jeg skjønte plutselig at mannen ikke hadde peiling på hva han skulle gjøre med meg. Det første han sa var” Jeg tror du kan ha ME”. Jeg ble kjempebekymra, jeg har ei venninne med ME og vet hvor dårlig man kan bli av den sykdommen. Neste gang jeg var hos legen sa han at jeg var utbrent. ”Men du sa jo at jeg kanskje hadde ME” sa jeg til han, og da svarte han ”Ja, ME og utbrenthet er jo det samme”… Så jeg fikk bare beskjed om å være flink til å gå turer og trimme hver dag, så ville jeg bli frisk.
Etter 4 mnd på sykemelding (uten å bli noe bedre) ble det tilfeldigvis tatt nye blodprøver, og da først ble det oppdaget at stoffskifteprøvene ikke var bra. Da lå TSH på 5 (0,5-4,5) og FT4 på 12 (11-24). Legen ble jo kjempefornøyd med at han endelig hadde kommet frem til (eller helst snubla over) en diagnose, og jeg fikk økt dosen min… først til 50, så til 75, og så til 100 mikrogram der jeg ligger nå.
Ifølge legen er jeg nå frisk som en fisk, og resultatene mine er helt fine. Sist jeg tok blodprøver (i fjor høst) lå TSH på 0,7 (0,5-4,5) og FT4 på 18 (11-24).
Jeg føler meg ikke frisk i det hele tatt, og jeg sliter fryktelig med å klare jobben. Jeg er trøtt og sliten nesten hele tiden. Svimmel har jeg vært mer eller mindre konstant i over 2 år, og av og til med besvimelsestendenser. Det føles som kroppen ”sover” eller er bedøvet, samtidig som jeg har en slags indre uro. Jeg fryser, av og til må jeg ha ullsokker og tøfler på meg i senga. Magen fungerer ikke, huden er tørr, øynene er tørre, jeg er tørr i munnen. Jeg glemmer ting, blander sammen ord når jeg skal skrive eller snakke, jeg sier stort sett bare halve setninger fordi jeg er for sliten til å få ut resten (eller så har jeg glemt hva jeg skulle si). Konsentrasjonen er lik null.
All min fritid går med til å lade batterier til en ny arbeidsdag, men det føles som jeg blir mer og mer utslitt for hver gang jeg våkner. Jeg kan sovne når som helst og hvor som helst, likevel sover jeg dårlig. Det har ingenting å si om jeg sover 5 eller 15 timer, jeg er like tom etterpå.
Kan antidepressiva gjøre stoffskifteproblemene verre?
Jeg merket en klar forverring de 6 mnd jeg gikk på Cipralex, men nå er det jo uansett mange bivirkninger på denne medisinen.
Hvor vanlig er det at man måler bare TSH og FT4?
Jeg leser jo her om FT3, Anti-TPO og TRAS, det er noe jeg aldri har hørt om og legen aldri har nevnt.
Han henger seg mest opp i TSH, og sier at en FT4 på 18 er helt fin siden det er innenfor referanseområdet… men det hjelper jo ikke så lenge jeg ikke føler meg bra.
Er det flere enn meg som føler de blir påtvunget diagnosen deprimert, bare fordi det er lettvint for legen? Legen min mener enda jeg er deprimert, og at det er grunnen til alt jeg sliter med. Jeg vet selv at jeg IKKE lider av depresjon, men at jeg kan bli trist og lei av å alltid være trøtt, det nekter jeg ikke for.
Har nå tenkt å bytte fastlege, selv om jeg skjønner det kan ta litt tid før noen får ledige plasser på lista si. De legene som jeg har hørt positive ting om er tilknyttet samme legekontor som den fastlegen jeg allerede har. Hvor dumt ville det være å bytte til en på samme kontor, ville han bare ha lest hele journalen min og gjort seg opp samme mening som min nåværende lege?
Er det kanskje noen fra Bodø her, som har leger å anbefale?
(Hvis jeg har postet dette innlegget på helt feil sted, så håper jeg noen kan flytte det. Jeg er helt ny og har ikke fått satt meg helt inn i forumet enda :oops:)
-
Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...
Puselille...først velkommen hit.
Jeg vil bare kort si at du er syk-stoffskiftesyk-og legen din er et offer for det de lærer i utdanninga si.Dvs.de lærer alt for snævert, og mye av det er også direkte "feil".
Umiddelbart syns det som du er undermedisinert.
Etter så lenge på medisin er det formen din det skal medisineres etter, og ikke blindt blodprøver.
Antidepr. er en gjenganger her. Det du mest sannsynlig trenger en en høyere fT3. Det er viktig at du får målt denne,for det er jo det AKTIVE stoffskiftehormonet!! (Levaxin som er T4 skal omdannes til T3).
Så kan du jo ha interesse av å vite om du har antistoff..det vil jo ødelegge kjertelen helt til slutt. Merkelig hvordan vi blir behandlet.
Dette var bare noen tanker til å begynne med.
-
Velkommen, søteste duxx4
Det er ikke godt å ha det sånn du har det nå. De fleste av oss her inne vet så altfor godt hva du snakker om. Jeg har hatt det sånn i hele høst, og vært sykemeldt i 3 mnd, men nå er jeg på bedringens vei.
Jeg tror også du er litt undermedisinert. Jeg trenger en høyere T4 enn du har nå for å være frisk(det kommer selvfølgelig an på referanseområde der du tar prøvene), min T4 er noe over ref.omr.
Jeg er fra Oslo, så jeg har ingen tips om lege, men jeg har selv god erfaring med å skifte fastlege. (Til slutt i alle fall, jeg har vært innom noen begredelige leger, før jeg fant han jeg har nå).
Og antidepressiva tror jeg ikke du trenger:wink: At man blir deppa av å ikke ha det bra, det hadde heller vært noe galt med deg om du ikke ble det. Men man skal da ikke behandle symptomer, man må behandle årsaken. Det er som å bruke smertestillende fordi du har stein i skoen. Bedre å fjerne steinen.
Håper du finner ut av det, vi skal holde deg i hånda så lengexx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Puselille
Er det flere enn meg som føler de blir påtvunget diagnosen deprimert, bare fordi det er lettvint for legen? Legen min mener enda jeg er deprimert, og at det er grunnen til alt jeg sliter med. Jeg vet selv at jeg IKKE lider av depresjon, men at jeg kan bli trist og lei av å alltid være trøtt, det nekter jeg ikke for.
Hei og velkommen hit til forumet!!
Jeg kjenner med VELDIG igjen i historien din!
Mye av det samme skjedde nemlig meg. Det står det mere om her , sæærlig dette med å blir påtvunget depresjonsdiagnose og utbrenthet og alt mulig rart. Depresjonen min var kun et symtom på stoffskifteproblemer, og jeg føler meg ikke sånn lenger heldigvis. Har blitt mye bedre med levaxin. Har også lagt om til lavkarbokosthold som hjelper masse.
Og fått påfyll av diverse vitaminer som jeg manglet.
Fastlegen min overså stoffskiftet i 1,5 år, og brydde seg ikke om vitaminmangler heller. Så jeg bytte til en privat lege. Han har sine mangler på litt andre områder men akuratt stoffskiftet er han ganske intressert i heldigvis.
Jeg håper virkelig du blir bedre snart, du bør bytte lege og ta en helsjekk på vitaminnivåer, anti-tpo, FT3 og allt mulig annet. Start med D3 tilskudd. Sjekk B12! Og les masse på dette forumet slik at du har med deg en liten liste til legen over hva du bør sjekke. Lykke til!!!
Stor klem
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Puselille...først velkommen hit. Jeg vil bare kort si at du er syk-stoffskiftesyk-og legen din er et offer for det de lærer i utdanninga si.Dvs.de lærer alt for snævert, og mye av det er også direkte "feil". Umiddelbart syns det som du er undermedisinert.
Etter så lenge på medisin er det formen din det skal medisineres etter, og ikke blindt blodprøver. Antidepr. er en gjenganger her. Det du mest sannsynlig trenger en en høyere fT3. Det er viktig at du får målt denne,for det er jo det AKTIVE stoffskiftehormonet!! (Levaxin som er T4 skal omdannes til T3).
Så kan du jo ha interesse av å vite om du har antistoff..det vil jo ødelegge kjertelen helt til slutt. Merkelig hvordan vi blir behandlet. Dette var bare noen tanker til å begynne med.
Hei, og takk for det :)
Ja jeg føler vel også at jeg er undermedisinert, men legen min har vært veldig opphengt i denne TSH`en da... og da den krøp under 1, så kunne han ikke få sagt hvor bra det var. Han sa vel en gang at jeg måtte medisineres etter hvordan jeg følte meg, men da han fikk svarer på blodprøvene hadde han glemt det... så da måtte jeg fortsette på 100 mikrogram, for nå var jeg FRISK. Yeah right... Så i første omgang bør jeg få målt FT3 og antistoff... stemmer det?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fanteri
Velkommen, søteste duxx4
Det er ikke godt å ha det sånn du har det nå. De fleste av oss her inne vet så altfor godt hva du snakker om. Jeg har hatt det sånn i hele høst, og vært sykemeldt i 3 mnd, men nå er jeg på bedringens vei.
Jeg tror også du er litt undermedisinert. Jeg trenger en høyere T4 enn du har nå for å være frisk(det kommer selvfølgelig an på referanseområde der du tar prøvene), min T4 er noe over ref.omr.
Jeg er fra Oslo, så jeg har ingen tips om lege, men jeg har selv god erfaring med å skifte fastlege. (Til slutt i alle fall, jeg har vært innom noen begredelige leger, før jeg fant han jeg har nå).
Og antidepressiva tror jeg ikke du trenger:wink: At man blir deppa av å ikke ha det bra, det hadde heller vært noe galt med deg om du ikke ble det. Men man skal da ikke behandle symptomer, man må behandle årsaken. Det er som å bruke smertestillende fordi du har stein i skoen. Bedre å fjerne steinen.
Håper du finner ut av det, vi skal holde deg i hånda så lengexx4
Hei, og takk for det :)
Det er utrolig godt å vite at det er støtte å få der ute, og at det er flere av oss som sliter. Det er noe sant i uttrykket "felles skjebne, felles trøst".
FT4 lå som nevnt på 18 sist jeg tok prøvene, og referanseområdet er 11-24. Det betyr at jeg ligger sånn høvelig midt i, men etter hva jeg har forstått burde jeg lagt minst innenfor øvre tredjedel... eller helst over. Jeg blir bare så irritert på de legene som stirrer seg blinde på referanseområdet! desp2
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Hei og velkommen hit til forumet!!
Jeg kjenner med VELDIG igjen i historien din! Mye av det samme skjedde nemlig meg. Det står det mere om
her , sæærlig dette med å blir påtvunget depresjonsdiagnose og utbrenthet og alt mulig rart.
Depresjonen min var kun et symtom på stoffskifteproblemer, og jeg føler meg ikke sånn lenger heldigvis. Har blitt mye bedre med levaxin. Har også lagt om til lavkarbokosthold som hjelper masse. Og fått påfyll av diverse vitaminer som jeg manglet.
Fastlegen min overså stoffskiftet i 1,5 år, og brydde seg ikke om vitaminmangler heller. Så jeg bytte til en privat lege. Han har sine mangler på litt andre områder men akuratt stoffskiftet er han ganske intressert i heldigvis.
Jeg håper virkelig du blir bedre snart, du bør bytte lege og ta en helsjekk på vitaminnivåer, anti-tpo, FT3 og allt mulig annet. Start med D3 tilskudd. Sjekk B12! Og les masse på dette forumet slik at du har med deg en liten liste til legen over hva du bør sjekke. Lykke til!!!
Stor klem
Takk til deg også :)
Kostholdet kan jeg helt klart se på, for nå spiser jeg veldig dårlig. Er så trøtt og sliten av søvn blir 1. prioritet, og da blir det mye ostesmørbrød og wienerpølser... og mye sjokolade for å kommer gjennom arbeidsdagen :oops:
Vitamin-nivåer har aldri vært målt hos meg, men det skal jeg insistere på nå. Jeg spiser omega 3 og multivitaminer, men det er kanskje ikke nok.
Jeg har nå byttet fastlege, fra 1. feb. Er veldig spent på om det blir noe bedre og mer hjelp å få... det kan ihvertfall ikke bli verre :roll:
-
Nå har jeg byttet fastlege, og skal ha min første time hos han i slutten av mnd... og da ramler det tusen spørsmål ned i hodet mitt :?
Hva om han en like stor fjott som han forrige... eller verre!?
Hvordan anbefaler dere at jeg går frem ved første besøk, for å bli tatt mest mulig på alvor?
Jeg har ikke tenkt å sitte der som en hjernedød nikkedukke, sånn som jeg alltid følte meg hos den gamle legen. I tillegg vet jeg nå LITT mer om sykdommen min, selv om hjernen ikke henger nok med til at jeg klarer å forstå alt...
Men er redd for å virke belærende på legen, og skape et dårlig forhold mellom oss helt fra starten.
Jeg må ihvertfall få tatt nye blodprøver, det er lenge siden sist. Det er altså TSH, FT4, FT3, Antistoffer og TRAS jeg må få målt... pluss vitaminnivåer...har jeg forstått det rett?
(Jeg leste forøvrig på en eller annen "spør-legen"-side at FT3 KUN var interessant ved for høyt stoffskifte... men det kan da ikke stemme?)
Er det mer jeg bør få sjekket?
Jeg vet ikke hvor mange av symtomene mine jeg tør nevne for han, for jeg er så redd for å bli oppfattet som en hypokonder eller sytete kjerring :oops:
Og så er jeg redd for at han skal diskuterer meg med den gamle legen min, for dette er jo samme legekontor. Vet dere om han har anledning til det, eller kommer det inn under taushetsplikten hans?
Vet dere, jeg gruer meg skikkelig!
Jeg er bare så utrolig redd for å bli stemplet som "bare deprimert" igjen...
-
Skriv ned alt du vil spørre om, og ta det med som punkter på et ark. Beskriv alt du bruker av medikamenter, slik at legen vet litt om deg, kort om sykdom du mener er vesentlig til å begynne med
Samle alle prøver du mener bør tas, beskriv alle symptomer og alt som gnager og plager.
Test legen gjerne med spørsmål når du beskriver symptomer, spør hva han/hun mener bør gjøres. Da vil du nok raskt få en indikasjon om det er en lege med god erfaring og egne meninge rom stoffskiftet.
Jeg har alltid med huskelapp, selv om det bare er to punkter, som sist.
Lykke til!
-
Jeg ville vært ærlig, uten å legge fem flate øre imellom.
Fortalt at årsaken til legeskiftet er at jeg ikke ble noe bedre av behandlingen jeg fikk der og gi din egen versjon fullt og helt.
Du kan vel si at du håper legen skaffer seg sin eget inntrykk av deg ved hjelp av samtaler med deg, og ikke ved å lese forrige leges nedtegnelser eller ved å spørre ham tilråds.
Leger har taushetsplikt, og du kan godt innskrenke denne ytterligere ved presisieringer. (De vil gjelde ikke livstruende situasjoner.)
Blodprøven fT3 gir en begrenset informasjon som kan være viktig i mange tilfeller. Både når stoffskiftet er høyt - da vil jo målingen reflektere effekten av behandlingen - og når det er lavt, da kan målingen vise noe om de-jodinasens effekt. Men dette siste har man lite kunnskaper om og da blir det vel ikke så viktig.......for DEM.
Det er jo mye man kan sjekke, men behovet for flere relevante blodprøver ser en gjerne an litt. Første time går fort og du bør kanskej bestille en til ?
-
Takk for svar begge to!
Da satser jeg på at ærlighet varer lengst, og forteller alt... og håper at jeg ikke blir avspist med depresjons-diagnoser igjen. Kommer til å forklare legen hvorfor jeg har byttet, og at jeg ikke følte jeg ble hørt hos den forrige... selvfølgelig uten å snakke nedsettende om han, det tror jeg aldri kommer noe godt ut av.
Huskeliste var ikke dumt, da skriver jeg ned alle symptomer, blodprøver, spørsmål, tanker... Det jeg har i hodet mitt kommer aldri ut når jeg behøver det uansett, jeg har en hukommelse som er helt ikke-eksisterende. Blir nesten skremt av hvor lite som skal til før jeg glemmer. Særlig når jeg sitter slik som nå og skriver. Jeg kan tenke at "aha, DET må jeg huske å fortelle"... men i løpet av de sekundene som det tar å skrive ferdig den setningen jeg holder på med, så er de nye tankene glemt allerede...
Kommer til å bruke en uke bare på å skrive den huskelappen. Håper jeg husker å ta den med da :roll:
n´Finn, du har helt rett i at en time går veldig fort... Mener du at jeg skal bestille en til, altså bestille to timer i samme slengen? Dobbelttime, går det an?
Jeg følte mange ganger hos den gamle legen at jeg knapt nok rakk å sette meg før jeg fikk ny sykemelding og resept stukket i hånden og "kastet på dør". Ikke bokstavelig da, men det var veldig tydelig når han syntes jeg hadde vært der lenge nok...
-
Hos min lege er det fullt mulig å bestille dobbelt-time.
Jeg har også gjort avtale om at jeg bare kan komme å ta blodprøve når jeg vil. Og de er flinke, og kort ventetid til slikt.
Ofte kan det være lurt å ta blodprøve og samtidig bestille time en uke eller mer frem i tid, da kan man snakke om den aktuelle blodprøven.
-
Da skal jeg ringe og spørre om jeg kan få to timer. En vanlig legetime varer vel ikke mer enn 15 minutter vil jeg tro, og på den tiden får man knapt sagt hei... ihverfall med min trege hjerne :wink:
Regner med at siden det er helt ny lege, så vil han ha en prat med meg før han fyller ut det blodprøve-skjemaet... og denne gangen håper jeg det blir maaange kryss på det.
Hvor ofte bør man forresten ta blodprøver? Jeg husker da jeg først fikk diagnosen, da tror jeg at jeg gikk hvert halvår... men det var bare noen få ganger, og så var det så stabilt at legen sa jeg ikke trengte å sjekke det mer.
-
Grrr... nå er jeg rimelig frustert her desp1
Det var bra jeg ringte legen, for det viser seg at de ikke har registrert fastlegebyttet mitt. Jeg har fått brev om ny fastlege, og alt skal være i orden, men timen jeg har fått er altså hos den GAMLE legen min... og han vil jeg ikke ha, jeg har jo "kassert" han!
Det som er enda verre er at han jeg har byttet til har permisjon frem til høsten. Det hadde vært veldig kjekt om det sto noe om det på nettet hvor man bytter, da hadde jeg selvsagt ikke valgt han!
Så nå må jeg gå til en assistent frem til den nye fastlegen min kommer tilbake... snakk om rot altså. Håper denne assistenten er såpass oppegående at hun klarer å få krysset av for de blodprøvene jeg vil ha.
Men uansett kan jeg bare glemme å få noen grundig utredning nå, for hun vil sikkert bare lese journalen fra gammel-legen og konkuldere med depresjon hun også... :roll:
-
Dersom dette er et nytt kontor, trenger de ikke lese journalen din, med mindre du betaler for å få den oversendt til det nye kontoret. Jeg gjorde forresten det, av høflighet mot ny lege. Og journalen var altså bare printet ut, den var tjukk som en bok. Jeg tror ikke min nye lege har så mye som bladd i den...Hvilken lege har tid og energi og lyst til å begi seg inn noe sånt? Merkelig at de ikke brenner på cd eller noe slikt, dette var skikkelig gammeldags!
Så var jeg deg, start med nye blanke ark hos ny lege, vikar eller ei!
Fortell historien fra ditt ståsted. Og om du utelater noe, depresjon foreksempel, vel, hvilke historier er det vel ikke som får utelatelser?
Det er er du som er dronninga i eget liv. Ikke la dem hersje med deg. Kanskje er denne vikaren en ydmyk lege som er villig til å lytte og lære, og ikke en med fastspikret fasit? Det finner du ut!
Lykke til!
-
Takk skal du ha!
Det er dessverre samme legekontor, så journalen min får hun vel tilgang til. Jeg valgte dem fordi det er nært både jobben og hjemmet mitt (veldig lettvint når man går ofte til legen og ikke har bil), og den legen jeg valgte hadde jeg hørt mye positivt om. Også i stoffskifte-sammenheng faktisk, og det var særlig det jeg var ute etter.
Men når jeg tenker litt over det, så er sikkert selv en vikar bedre enn den gamle legen som stilte de to samme spørsmålene i over 2 år.
"Er du deprimert?"
"Er du flink å gå tur?"
... og så rablet han ned ei sykemelding og ga meg ny time.
Jeg skal be om at hun vikaren ihvertfall hører på meg før hun leser noe i journalen min, så jeg får anledning til å fortelle ting på MIN måte. Det er jo MIN kropp, og det er JEG som betaler for å få hjelp!
Journalen er vel lett tilgjengelig på pc´n hennes vil jeg tro (vet egentlig ikke hvordan det fungerer når det er samme legekontor?), men jeg håååper inderlig jeg kan bli hørt.
Timen er allerede på mandag, så i helga må jeg lese og skrive huskelapp!
-
Spent på hvordan det går med deg i dagxx4
Lykke til!
-
Da har jeg vært hos den nye legevikaren... og ble vel egentlig ikke så mye klokere, annet enn at det er tatt endel blodprøver.
Det positive:
Jeg følte meg litt mer komfortabel med å snakke med henne.
Hun krysset av på Vitamin D, B12, Ferritin og diverse andre prøver i samme leia.
Hun trodde meg da jeg sa at jeg IKKE er deprimert, ihvertfall spurte hun ikke mer om det.
Det negative:
Hun satt allerede og leste i journalen min da jeg kom inn døra. Jeg sa at jeg håpet hun ikke tok så mye hensyn til alt som sto der, men at hun holdt seg til den biten som omhandlet prøvesvar osv. Om hun gjør det, det vil jo tiden vise.
Hun sa at antistoffer var målt i 2004 og alt var "helt fint".
Hun mente at min sist målte FT4 lå i øvre del av referanseområdet. Den var 18, referanseområdet er 11-24. Ja, dere kan regne selv... men jeg kommer nå sånn høvelig midt på jeg.
TSH var den viktige "målepinnen" når man hadde lavt stoffskifte.
På mitt spørsmål om hvorfor de ikke sjekket binyrene FØR de skrev ut thyroxin (jeg har lest flere steder at det er viktig), så svarte hun at binyrene VAR sjekket. Den anti-TPO prøven var det som hadde med binyrer å gjøre... hæææ? Det kan da ikke stemme??
Angående FT3 var det laboratoriet selv som bestemte om den skulle måles. Hvis de andre verdiene (TSH og FT4) tilsa at noe var galt, så sjekket de FT3 også. Jeg så på skjemaet at det ikke var noen egen rubrikk for avkryssing av FT3. Det sto heller ikke TRAS noen steder.
Hun sa også at FT3 er forstadiet til FT4, og at FT3 omdannes til FT4. Er det ikke motsatt, eller har jeg misforstått??
Det som uroet meg mest var at blodtrykket mitt var lett forhøyet. Hva kan det bety? Har ikke vi med lavt stoffskifte ofte LAVT blodtrykk? Mitt har vært lavt i mange år, hvorfor i alle dager er det høyt nå?? help1
Huff, jeg føler egentlig at jeg sitter igjen med enda flere spørsmål enn før. Får vel bare vente på prøvesvar, men nå kjenner jeg at jeg mistet litt motet her...
-
Den anti-TPO prøven var det som hadde med binyrer å gjøre... hæææ? Det kan da ikke stemme??
Neiiiiii - det kan det jo bare ikke da !!! Dette er antistoffer mot selve thyreoideakjertelen (anti-ThyreoideaPerOxidase)
Stol på deg selv du Puselille !
fT3 og TRAS er det ikke bokser for på skjemaet til Furst, men det er bare å rekvirere dem i tilleggsfeltet. Og det MÅ jo gjøres da - de tar ikke disse på egenhånd.
Må jo si at det var en del å trekke for her da.......
http://www.furst.no/bb/index6.html
-
Det er da fysisk helt umulig å lage t4 fra t3.
Legen har helt feil.
anti-TPO har alldeles ikke noe med binyrene å gjøre.
Legen har da feil også.
De kjører ikke ft3-prøven uten at de blir bedt om det.
Mulig at ett eller annet lab kjører ft3 av seg selv hvis TSH er 0,00 og ft4 er over referanseområdet, for å sjekke for graves, men har ikke hørt om det.
Men de beholder blodet i noen dager for at legen kan etterrekrivere det.
-
Så sørgelig uvitende legen virker! Dette må ha vært destruktivt for deg? Du må kanskje lære opp legen, ta med litt info? Diskutere med henne, vise til forskning, og ikke gi deg når du mener du har rett. Om du har energi til en slik maktkamp, som jeg gjetter på at det lett kan bli. Eller forsøke deg ett annet sted, som Heggeli eller Balder om du ikke bor for langt unna?
Du får jo forklare henne neste gang da, hva forskjellen på antistoffer og de hormonene binyrene lager er! Gi henne en liten forelesning om kroppen.
Ja, og sånne uvitende fagfolk er vi altså prisgitt?
-
Finn og nora, takk for svar.
Jeg trodde nok at jeg hadde rett, men jeg blir så forbanna usikker på min egen viten når jeg blir møtt med sånne bastante svar fra legen... enda jeg satt i hele går kveld og leste om binyrer og spyttprøve, og T4 som omdannes til T3. Jeg hadde det til og med skrevet ned på huskelappen min, men likevel ble jeg usikker :roll:
Men hvis hun holder fast ved at det er laboratoriet som må avgjøre om FT3 og TRAS skal måles... og laboratoriet ikke gjør dette før hun har rekvirert det... hva gjør jeg da?
Finnes det noe lett forståelig dokumentasjon et eller annet sted, som jeg kan skrive ut og ta med til henne tro?
(Jeg vet det er mye her inne, og jeg har sikkert skrevet ut 5 kilo med papir allerede...)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Så sørgelig uvitende legen virker! Dette må ha vært destruktivt for deg? Du må kanskje lære opp legen, ta med litt info? Diskutere med henne, vise til forskning, og ikke gi deg når du mener du har rett. Om du har energi til en slik maktkamp, som jeg gjetter på at det lett kan bli. Eller forsøke deg ett annet sted, som Heggeli eller Balder om du ikke bor for langt unna?
Du får jo forklare henne neste gang da, hva forskjellen på antistoffer og de hormonene binyrene lager er! Gi henne en liten forelesning om kroppen.
Ja, og sånne uvitende fagfolk er vi altså prisgitt?
Ja dette var skikkelig destruktivt. Jeg brukte mange timer på å "forberede" meg igår kveld, men nå mistet jeg helt motet her. Hadde huskelapp med mange punkter og håpet så inderlig at jeg skulle møte et menneske med litt peiling... men jeg innser jo nå at hun ikke var stort bedre enn den gamle fastlegen min.
Jeg bor forresten i Bodø, og jeg tror det er STOR mangel på leger med stoffskifte-kunnskaper her vedikke1
Tror som du sier at denne dama må "læres opp". Jeg kjenner ingen steder at jeg har energi til det, men håper kanskje hun er lettere å overbevise enn den gamle legen. Dette er ei ganske ung dame, og forhåpentligvis blir hun ikke alt for fornærmet om jeg viser til litt dokumentasjon.
Meeen... hvor finner jeg dokumentasjon som hun vil tro på? JEG tror jo på dere her inne, men jeg tviler på at en lege vil akseptere info som jeg har skrevet ut fra et forum...
Åhhh, kjenner jeg blir helt matt av dette opplegget altså. Betaling skal de ha, men hjelp får vi ikke!
-
Puselille---ikke la deg fovirre. Stol på deg selv.
DU har også rett i hvor din fT4 ligger. Hun kan ikke tallinja engang!!
STOL PÅ DEG SELV...sitt med utskriv av fakta i handa og gi henne.
Som Ruth og andre sier..hun kan ikke det helt elementere i hormonlære engeng!
-
Ta en klikk på infobrevenbe til furst da ?
Mye intressant der :
http://www.furst.no/h1.html
Jeg husker godt at det sto i et tidlig brev der at TRAS var fjernet fra skjemat de brukte, men at det kunne rekvireres i tilleggsfeltet.
Men nå kom det jo ny TRAS system for noen år siden, så da er det vel ikke aktuelt lenger.......
-
Når det gjelder spyttprøve, kan du få den via scandlab, se venstre side på forsiden til forumet. Da trenger du ikke legeunderskrift. Ca 1600 kr koster det.
Har en venninne med "ny" hypotyreose. Hun har nok hatt den en stund, det skjønner hun nå. Hun tok spyttpørve fra BM lab. Svar: 125 på kortisol. Og det er innenfor normalen. Så legen hennes synes tallene var helt fine. Og ville selvsagt ikke gjøre noe, for det var jo så normalt. Jeg tenkte, også jeg, som hadde en sum på hele 182, men kunne nesten ikke stå på beina. En annen lege, et annet svar. Selvsagt skal du få medisiner, jenta mi. Jeg var heldig.
Så, dette var et illustasjonseksempel for å opplyse deg. Om at selv om du får tatt en spyttprøve så er det ikke sikkert det skjer noe som helst. Med mindre du gjør noe selv. Den sørgelige sannhet er at kvaliteten på legers kunnskap og behandling av stoffskifte er så ujevn at kommer du til en idiot, så får du behandling deretter. Unnskyld språket. Men ditt eksempel ovenfor sier jo sitt, og jeg har selv blitt skadet av slik uforstand og uvitenhet blandet med arroganse og hersketeknikker. Lær deg noen hersketeknikker og ta innersvingen på henne, eller forsøk å bytte. Men det gror vel ikke leger på trær i Bodø?
-
Etter det lite oppløftende legebesøket i forrige uke, så ga jeg litt opp... og så gikk jeg rett ned for telling. Så dårlig kan jeg ikke huske å ha følt meg på lenge, jeg sover og sover og er så slapp som ei oppvridd vaskefille :cry:
Nå har jeg ringt og snakket med legesekretæren, og fått noen prøveresultater.
Så om noen vil synse, så blir jeg glad.
Det første hun sa var at alle prøvene var heeelt fint og innenfor referanseområdene.
TSH 0,7 (0,5-4,5)
FT4 15 (11-24)
Da har FT4 gått ned fra 18 siden sist, og jeg mener selv den var for lav i utgangspunktet... eller?
Anti-TPO kunne hun ikke se at de hadde målt, selv om legen sa til meg at de skulle gjøre det.
Ferritin og B-12 var fine, sa hun, men hun innrømte samtidig at hun ikke hadde all verdens greie på å tyde prøveresultater.
Det eneste som var utenfor referanseområdet var Folat, den skulle være under 6 og lå på 15. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke aner hva folat er for noe.
Legen skulle ringe meg hvis hun mente det var nødvendig (så jeg hører nok ikke noe), og jeg får hele lista med resultater i posten om noen dager.
Hva tror dere om dette?
Jeg føler mer og mer at jeg står og stanger hodet mot en vegg... desp1
-
Jeg forteller kort hva jeg har gjort.
Jeg ble medisinert fom mars 2005...merka bedring høsten 2006, dvs. da var dosen kommet såpass opp at den sikkert begynte virke.
Så ble jeg (via SMS) medisinert ned(mars 2007)--og jeg gikk på den smellen jeg betaler for i dag. Undermedisenering pluss kræsja binyrer.
Da jeg omsider tok ut prøvesvara mine, så jeg at jeg hadde blitt med.ned kun pga subrimert TSH.
Siden stoler jeg IKKE,IKKE på dem.
For et år siden medisinerte JEG meg opp på Levaxin på egen hand- uten å fortelle legen det. Jeg fikk da fT4 opp til over ref. og fT3 ca 80% opp.
Men selv om blodverdiene steg, fulgte formen ikke med.
Jeg har nå skaffa meg Thyroid fra utlandet, og fortsetter med binyrestøtte.
Hva jeg prøver å si--jeg betalte så dyrt for uvitenheten deres, stoler IKKE på dem, og har tatt kontrollen over eget liv.
For all del-la dem ikke medisinere deg etter TSH hvis du føler at du ikke er blant dem det fungerer for--for noen kan, men langt fra alle.
Jeg vet hva jeg ville gjort, Puselille!!
Forhøyet verdi av Folat mener jeg ikke behøver å ha klinisk betydning....
-
Jeg gjorde jo hva du gjør Gunnda, og det er vel av de få tinga jeg har gjort som jeg aldri har angra på.
Og puselille har jo for lite stoffskiftehormoner i blodet.
Så kan de jo være at du også må ty til noe liknende som vi har gjort da - det er ikke noe vits i å ha en masse stoffskiftehormoner i blodet somn ikke fungerer....
Anti-TPO er ikke noe vits i å ta oppfølgende målinger av.
Testen reagerer ikke analogt til den autoimmune aktiviteten. (TRAS gjør jo det, og mange leger vet ikke forskjellen)
Engang positiv - alltid positiv.
Og positiviteten vil variere ved hver måling, men siden den ikke viser om betennelsen er for nedadgående eller om den er over for lengst, så bare glem repitative målinger av denne.
Målingene Ferritin og B12 er det nok best å vurdere selv. Disse bør være mye høyere for oss for ikke å være symptomgivende.
Folat er jo B9 og er viktig å ha nok av. 15 er ikke for mye.
Jeg mener å sett noe om at denne målingen ikke er så veldig sellektiv - at (var det) tannkjøttbetennelse som ville gi økte verdier`?
Alle B-vitaminer har oppgaver i stoffskiftet.
Jeg forstår godt det derre med veggen......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Jeg forteller kort hva jeg har gjort.
Jeg ble medisinert fom mars 2005...merka bedring høsten 2006, dvs. da var dosen kommet såpass opp at den sikkert begynte virke.
Så ble jeg (via SMS) medisinert ned(mars 2007)--og jeg gikk på den smellen jeg betaler for i dag. Undermedisenering pluss kræsja binyrer.
Da jeg omsider tok ut prøvesvara mine, så jeg at jeg hadde blitt med.ned kun pga subrimert TSH.
Siden stoler jeg IKKE,IKKE på dem.
For et år siden medisinerte JEG meg opp på Levaxin på egen hand- uten å fortelle legen det. Jeg fikk da fT4 opp til over ref. og fT3 ca 80% opp.
Men selv om blodverdiene steg, fulgte formen ikke med.
Jeg har nå skaffa meg Thyroid fra utlandet, og fortsetter med binyrestøtte.
Hva jeg prøver å si--jeg betalte så dyrt for uvitenheten deres, stoler IKKE på dem, og har tatt kontrollen over eget liv.
For all del-la dem ikke medisinere deg etter TSH hvis du føler at du ikke er blant dem det fungerer for--for noen kan, men langt fra alle.
Jeg vet hva jeg ville gjort, Puselille!!
Forhøyet verdi av Folat mener jeg ikke behøver å ha klinisk betydning....
Jeg stoler heller ikke på dem. Nå har 2 leger og diverse legesekretærer fortalt meg at prøvene er såååå fine, enda enhver kan se at de IKKE er det. Det er sikkert kun TSH de ser på, og den har lagt stabil på 0.7 siden august i fjor. Skulle ikke forbause meg om legen ringer og ber meg redusere dosen nå, for hun nevnte at den var litt for lav nå :roll:
Jeg kjenner jo på hele kroppen at noe er riv ruskende galt, og det kommer ikke på tale å la meg overkjøre mer. Jeg fungerte dårlig med FT4 på 18, og fungerer ikke i det hele tatt nå som den er 15. Jeg har lyst til å prøve å sette opp dosen på egen hånd, uten å si noe til legen, men må innrømme at jeg er redd for å gjøre noe "galt"...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg gjorde jo hva du gjør Gunnda, og det er vel av de få tinga jeg har gjort som jeg aldri har angra på.
Og puselille har jo for lite stoffskiftehormoner i blodet.
Så kan de jo være at du også må ty til noe liknende som vi har gjort da - det er ikke noe vits i å ha en masse stoffskiftehormoner i blodet somn ikke fungerer....
Anti-TPO er ikke noe vits i å ta oppfølgende målinger av.
Testen reagerer ikke analogt til den autoimmune aktiviteten. (TRAS gjør jo det, og mange leger vet ikke forskjellen)
Engang positiv - alltid positiv.
Og positiviteten vil variere ved hver måling, men siden den ikke viser om betennelsen er for nedadgående eller om den er over for lengst, så bare glem repitative målinger av denne.
Målingene Ferritin og B12 er det nok best å vurdere selv. Disse bør være mye høyere for oss for ikke å være symptomgivende.
Folat er jo B9 og er viktig å ha nok av. 15 er ikke for mye.
Jeg mener å sett noe om at denne målingen ikke er så veldig sellektiv - at (var det) tannkjøttbetennelse som ville gi økte verdier`?
Alle B-vitaminer har oppgaver i stoffskiftet.
Jeg forstår godt det derre med veggen......
Ja, jeg innser vel at jeg må være min egen lege om jeg skal komme noen vei... det er bare så vanskelig å tenke klart for tiden.
Altså... hvis FT4 skal ligge i øvre tredjedel av referanseområdet, eller høyere, så burde jeg ligge over 20. 15 er i nederste tredjedel (selv om legen min påstår noe annet)
Hva vil skje med TSH om jeg øker dosen? Den går vel enda mer ned?
Og burde jeg ikke fått målt T3?
T3 er vel det aktive stoffskiftehormonet, etter som jeg har forstått, og T4 må omdannes til T3 før det kan komme til nytte... kan man si det sånn?
Er ikke den eneste måten å finne ut om nok T4 omdannes til T3, å faktisk måle FT3?
(Håper noen kan rette meg om jeg sier noe galt her, for jeg synes folrtsatt dette er vanskelig å sette seg inn i...)
Legen sa at Anti-TPO ble målt da jeg fikk diagnosen, og at den også var såååå fin. (Jeg hater det ordet). Går ut fra at det betyr at jeg ikke hadde antistoffer, at den var negativ. Mener du at det ikke er noe vits i å måle den på nytt, kan jeg ikke ha antistoffer nå?
Jeg var i ultralyd husker jeg... men husker ikke hva han sa, for den gang interesserte det ikke meg. Han sa antakelig at alt var sååå fint...
TRAS hadde jo legen min aldri hørt om, så den skal jeg få slite litt med å få målt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å forstå hva det er.
(Hun trodde jo Anti-TPO hadd med binyrene å gjøre, så dette er et menneske som må ha ting inn med teskje)
Jeg får vel bare vente på resten av resultatene og ta det fra der... jammen bra jeg kan mase på dere, ellers hadde jeg følt meg helt alene i verden :oops:
-
ja, det er vanskelig, men jeg husker jo ikke fra forrige gang så.....
Men, du sier jo at du ikke har antistoffer mot kjertelen ?
Hvorfor har du hypothyreose da ?
Så er det jo slik da, at hvis man ikke har antistoffer kan man jo såklart få det, og det vil jo da vise seg på en prøve.
Det er i de tilfeller man har en bekreftet positiv prøve at det ikke er noen vits i å ta fler.
Jeg mener jo at det er MEGET viktig å få en diagnose, altså finne årsaken.
Har man ikke antistoffer kan det kan være mange ting - jodmangel - D-vitamin mangel eller noe det går å rette på.
Eller sentrale forhold det ikke kan rettes på.
Så finner man - kanskje i de fleste tilfeller - ikke årsaken.
Man får kansje gode resultater av en prøvebehandling og da er det lett å si at man trenger denne behandlingen - noe man jo gjør når man ikke finner årsaken. (ikke gidder å lete etter den ?)
Det er jo slik at om fT4 ligger høyt, så blir TSH uvergelig lav.
Men hva gjør det ?
Det er bare kjertelen som bruker TSH, og den brukes jo ikke til noe likevel i de tilfeller som dosen er høy. Eller borte, eller uvirksom.
T4 er et lagerstadie for stoffskiftehormoner. Leveren omdanner dette til T3.
Hjernen må visst omdanne sitt eget T3 har jeg lest, men det er nytt for meg.
T4 gjør noe i kroppen, for i forsøk er det vist at man klarer seg ikke på medisinering med kun T3.
Så er mitt intrykk jo at du fatter dette - du kan gangetabellen, men har bare ikke begynt å regne med den.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
ja, det er vanskelig, men jeg husker jo ikke fra forrige gang så.....
Men, du sier jo at du ikke har antistoffer mot kjertelen ?
Hvorfor har du hypothyreose da ?
Ja et lurer jeg også på... vedikke1
Jeg har alltid trodd jeg hadde antistoffer, regnet med at det var derfor jeg ble sendt rett til ultralyd den gangen. Mener nemlig han sa noe om at kjertelen var liten, men at det var normalt for min tilstand.
Det var hun nye legevikaren som sa at Anti-TPO var helt fin, da hun leste gjennom de gamle prøveresultatene mine.
Lurer på om jeg skal forlange å få utskrift av ALLE prøver helt fra dag 1, for nå stoler jeg ikke et sekund på noen der nede. Jeg vil heller ha papirene foran meg, og tolke dem selv.
Men er det ikke ganske uvanlig å IKKE ha antistoffer da?
Har litt inntrykk av at "alle" har det...?
-
Be om utskrift av alle prøvesvar, de er dine, du har rett på det!
Har du prøvd T3? Ikke alle klarer konverteringen fra T4 til T3. Mangel på konvertering kan gi deg det jeg vil kalle et ubehandlet stoffskifte, med masse symptomer. Jeg var der i mange mange år.
-
Nei jeg har ikke prøvd tilskudd av T3. Legen min sa jo at T3 var helt unødvendig å måle, siden det likevel omdannes til T4 desp1
Jeg prøvde å forklare henne at det vel var ganske motsatt, men hun var ganske bestemt på at hun hadde rett.
Får vel krangle videre, jeg gir meg ikke uten kamp denne gangen... men først skal jeg skrive ut noe dokumentasjon som jeg kan klaske i bordet hennes.
For hvis jeg har lite T4 i utgangspunktet, og bare bittelitt av det konverteres til T3... så er det vel ikke rart jeg er dødssliten?
-
Så du har tenkt å gå igang med en høyst påkrevd utdannelse av legen ?
Uten at jeg plutselig skal kaste meg over religionen og annen forutsigbarhet :
Pride goeth before destruction, and an haughty spirit before a fall.
Better it is to be of an humble spirit with the lowly, than to divide the spoil with the proud.
Er vel noe sånnt som hovmod står for fall ?
Men det eksisterer vel ikke blant leger - de innrømmer ikke sine feil - de begraver dem :)
"Men er det ikke ganske uvanlig å IKKE ha antistoffer da?
Har litt inntrykk av at "alle" har det...? "
Jo - dagens statistikk sier jo at 90% av alle stoffskiftesyke har anti-TPO.
Men er det så merkelig da ?
Det er jo de som bestemmer hvem som har hypothyreose !
Og HVORNÅR de har det - og det er de som sender klare hypothyreosetilfeller til diffrensialdiagnoser isteden for - fordi de IKKE har anti-TPO !
MAn tror rett og slett ikke at man kan ha hypothyreose av andre årsaker enn kjerteldefekter.
Så det er selve statistikkgrunnlaget som er helt feil.
Jeg har selv fått flere diffrensialdiagnoser før man innså at jeg hadde hypothyreose. Og de står fremdeles ved lag sånn 25år senere !
Stå ved siste setniga di puselill og jobb med den.
-
Men t3 omdannes da ikke til t4.
Doseringen er individuell, og det betyr på norsk at hvis du har hatt det bra på 20, så må du for all fremtid dosere slik at ft4 blir de 20. Men selve dosen for å oppnå det kan variere over tid.
Det går ikke an å prøve og prøve å fungere på 15 hvis det er 20 man skal ha i ft4. Går bare ikke.
Og så trenger man prøve på ft3 hvis man ikke er optimal, for omdanningen er forskjellig hos forskjellige mennesker.
Hvis du går underdosert lenge, så skades reseptorene, og du trenger ihvertfall liothyronin fordi du har gått underdosert.
slik er ihvertfall vår erfaring, som dessverre gikk med å gå på for lav dose flere ganger for å tilfredsstille legen.
-
Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...(Blodprøveresultater)
Legen min synes visst ikke helsa mi er viktig, for jeg fikk aldri noen telefon fra henne. Men idag fikk jeg utskrifta fra laboratoriet i posten, med en gul post-it klistra på. "Normale blodprøver, hilsen legen" :roll:
Jeg skjønner ikke bæret, jeg finner ikke igjen Anti-TPO og B12 og Vitamin D og diverse andre ting hun lovte at vi skulle måle... så nå trenger jeg hjelp til tolking her, tror jeg.
De første på lista orker jeg ikke skrive, men det er alle "cyttene" og noe eosinofile og nøytrofile gr... alle er innenfor referanseområdet. Er dette viktige prøver som jeg bør merke meg?
Blodprosenten min er på vei nedover, men fortsatt innenfor ref.
Så er det noe som heter Lkc-(B)Lkc-Dif
Hva er dette? Det står bare UFERDIG bak den.
P-Homocystein - 6 (5-15)
S-ALAT - 27<45
S-Ferritin - 68 (15-250)
S-Folat - 15 M >7
S-FT4 - 15 (11-24)
S-GT - 11 <75
S-HDL-kolestero - 1,3 (1,0-2,7)
S-Jern - 16 (9-34)
S-Kalsium (Ca++ - 2,23 (2,15-2,55)
S-Kobalamin - 219 (150-650)
S-Kolesterol - 4,8 (3,3-6,9)
S-Kreatinin - 60 (45-90)
S-LDL-kolesterol - 3,2 (1,4-4,8)
S-Magnesium - 0,90 (0,7-0,95)
S-TIBC - 86* (45-83) (hva er dette, og hvorfor er den så høy?)
S-TSH - 0,7 (0,3-4,5)
S-Urat - 256 (155-350)
Jeg ser jo at dette ser "normalt" ut, bortsett fra FT4, men håper at noen av dere kanskje ser mer enn det jeg gjør.
Alle innspill mottas med takk help1
-
S-TIBC er vel evnen du har til å binde jern.
men den påvirkes av flere faktorer og kan ikke tolkes alene.
Intak av jernpreparater påvirker resultatet flere døgn før måling, og den MÅ tas om morran.
Den blir også høy ved jernmangel, og ved påvirking av østrogen.
Og da skjønner du, har ikke jeg greie på mer - annet enn at den blir lav ved alkoholisme, så kanskje du skal begynne å drekka litt :)
Håper noen er mer seriøse enn meg......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
S-TIBC er vel evnen du har til å binde jern.
men den påvirkes av flere faktorer og kan ikke tolkes alene.
Intak av jernpreparater påvirker resultatet flere døgn før måling, og den MÅ tas om morran.
Den blir også høy ved jernmangel, og ved påvirking av østrogen.
Og da skjønner du, har ikke jeg greie på mer - annet enn at den blir lav ved alkoholisme, så kanskje du skal begynne å drekka litt :)
Håper noen er mer seriøse enn meg......
Ja kanskje jeg må øke rødvinsforbruket mitt betraktelig... og så jeg som blir full etter to slurker vin :lol:
Jeg tar forresten ikke jernpreparater, tar kun en multivitamintablett. Og den lot jeg ligge de siste 4-5 dagene før jeg tok blodprøvene, for det har jeg lest et sted. Ikke noe østrogen heller, og prøvene ble tatt kl 9 om morran... fastene.
Men kan dere se at det er målt B-12 og Vitamin D? For med mindre de heter noe annet på lista mi, så kan jeg ikke se at de er målt... og det ba jeg spesielt om.
Og ser dere noe test for antistoffer der?
Jeg merker at jeg blir så forbannet på det kvinnemennesket altså :evil:
Skal bestille meg ny time over helga, hun skal få slite med meg helt til hun gir opp legeyrket og får seg jobb i kassen på Rema!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Puselille
Jeg merker at jeg blir så forbannet på det kvinnemennesket altså :evil:
Skal bestille meg ny time over helga, hun skal få slite med meg helt til hun gir opp legeyrket og får seg jobb i kassen på Rema!
Eller som min lege sa i raseri etter jeg hadde uttrykt min misnøye med hennes udugelighet: "Nei, nå skal jeg si opp alle mine pasienter og bli veterinær som jeg alltid har drømt om!". Sikkert lurt. De klager jo ikke.:lol:
-
B12 heter Kobalamin på fint.
Den er i laveste laget - de som har stoffskifteproblemer bør ha denne mye høyere. Gjerne over 650 også.
Det er nesten bare sprøyter som kan få denne opp.
Med piller må en ta megadoser i lang tid. Flere 1000µg/dag.
Ferritin er også av de vi bør ha høyere, helst over 70 har jeg sett et sted.
D-vitaminprøven heter S-25-OH D3.
Den er ikke tatt.
Så du kan fortsatt bruke kjeften :)
Fanteri - du kunne jo trukket litt på skuldrene og sagt noe sånnt som at jo - de begraver jo sine feil de også :)
-
Aha, så det er Kobalamin som er B12. Ja, den er jo ikke spesielt høy, så den skal jeg krangle om. Noen som har lyst til å vedde på om jeg får legekråka til å sette B12-sprøyter på meg? :roll:
Ferritin har gått kraftig ned, den har vært 134 før. Den gang var det en stjerne bak den, men det skjønner jeg ikke når referanseområdet er fra 15-250.
Hvorfor er det så viktig at Vitamin D blir målt?
(bare så jeg har et godt argument når jeg skal krangle om den)
Fanteri, hadde du kranglet mye med den legen din før hun kom med den uttalelsen? :lol:
Jeg er egentlig veldig glad hun ikke valgte å bli veterinær, for vi kan da tross alt si ifra når vi blir feilbehandlet...