-
Nye norske thyroid kapsler
Magistrelt tilvirket thyroid kapsler blir om kort tid å få via Alliance/ Boots apotek. Lørenskog produksjonsapotek har tatt inn Thyroid pulver USP fra biofac Danmark for å produsere kapsler. Dette er tilsvarende råvare som i Armour. I 1g råvare er det 138 mcg T3 og 584 mcg T4.
Jeg hadde håpet de kunne satset på mengde og en lavere pris, siden det hadde ligget godt til rette for å ta over Armourmarkedet i mangelsituasjonen.
Men de har ikke kjempekapasitet på kapselfylling, det gjøres manuelt, så dessverre blir det nok litt dyrt.
Men man kan få den styrke/ fyllstoff man ønsker. Det kan være magnesiumstearat, laktose eller maisstivelse - annet er også helt sikkert mulig - og må presiseres på resepten. Det er ikke nødvendig med registreringsfritak.
-
Sv: Nye norske thyroid kapsler
Dæven !
Jeg har mast på Kragerø Tablettproduksjon om det samme, og spurt og gravd hos leverandører og myndigheter.
Alle har negativiteter om emnet.
Gladmelding dette !
-
Hæ???
Betyr det at vi kan kjøpe naturlig tyroksin "i Norge" med vanlig resept og samtidig få skreddersydd dosen i hver kapsel?
-
Ja, jeg antar det er slik.
Mener at jeg leste at et apotekerfremstilt produkt (magistrat) også kvalifiserer til blå resept ?
Noen som vet dette ?
http://www.legemiddelverket.no/templ...____59403.aspx
-
Jøss!!!
Er det noen som har slått seg i hue ettersom dem har klart å få til dette eller,
blir nesten til at man ikke tror det før man ser det!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
camomilla
Hæ???
Betyr det at vi kan kjøpe naturlig tyroksin "i Norge" med vanlig resept og samtidig få skreddersydd dosen i hver kapsel?
Jepp. Eller, jeg regner med de har "vanlige" doseringer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Dæven !
Jeg har mast på Kragerø Tablettproduksjon om det samme, og spurt og gravd hos leverandører og myndigheter.
Alle har negativiteter om emnet.
Gladmelding dette !
Godt gammeldags mas - i rett tid. Jeg tenker det var fordi de ikke kunne skaffe armour og erfa. Fikk navn på rette fyren fra en lokal farmasøyt med kontakter.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
det hadde vært vidunderlig - for detta blir ganske dyrt. Han som satte igang dette snakket om at "Jeg antar at pasienter har vedtak om refusjon fra HELFO", men jeg vet ikke helt hva det er en gang.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
joda
det hadde vært vidunderlig - for detta blir ganske dyrt. Han som satte igang dette snakket om at "Jeg antar at pasienter har vedtak om refusjon fra HELFO", men jeg vet ikke helt hva det er en gang.
Ser ut som om dette kan være noe:
http://www.helfo.no/privatperson/Sider/default.aspx
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
joda
Han som satte igang dette snakket om at "Jeg antar at pasienter har vedtak om refusjon fra HELFO", men jeg vet ikke helt hva det er en gang.
Jeg antar jeg vet hva det er, for vi har det på noe medisiner til det ene barnet vårt. Det gjaldt medisin som ikke var godkjent for blå resept på hans diagnose, men som enkelte andre grupper kunne få der ved søknad. Søknaden vår ble da godkjent med refusjon. Dvs at vi i den saken skal betale rundt 1800 iåret, tror jeg det var, og at vi må spare på alle kvitteringer som er satt på navnet. Disse kan da sendes inn og så får man tilbake det overskytende beløpet. :)
-
Ja,går på "hvite respter", men TROR de må være registrert i felleskatalogen.
Men så nevnes det jo evnt.godkjenneing av med. som apotekene lager selv.
Jusen her kan jeg ikke, men kanskje farmasøyten selv vet ?
Og så må søknaden til HELFO skrives av spesialist. Men etter godkjenning kan navngitt lege i følge søknaden, f eks. fastlegen, skrive ut reseptene videre.
Så i vårt tilfelle blir det vel da evnt. en endokrinolog som må søke....
-
Har mailet HELFO om saken.
Hvis relevant spesialist MÅ skrive det ut er jeg redd vi er like langt.
Det kommer an på hva de mener med "relevant spesialist".
Jeg har sett diskusjoner om dette på legesider hvor flere hevder at feks spesialister i allmenn medisin må kunne figurere under rubrikken.
Mange fastleger er det.
Hvis det er gangbart ligger vi forhåpentlig noe bedre an.
-
Takk for jobben n. Finn- nok en gang.
Vi tenker positivt til det motsatte evnt." bevises"!!
Vi fortjener jo en gladmelding, ikke sant?!!!
-
Jo, DET gjør vi - håper den kommer.
Den vil bli publisert.
-
Det er jo egentlig en utrolig nyhet!
Men om vi ikke får det dekket av refusjonsordning, blir vel dette veldig kostbart? Da vil de vel ikke få avsetning på tablettene, da velger folk Erfa istedet? Hadde de da giddet å produsere tabletter hvis de ikke trodde at de fikk solgt pillene? Jeg prøver bare å tenke høyt og ovebevise meg selv om at vi sikkert får refusjon... :roll: Blir spennende å følge fortsettelsen på dette. :)
-
Han jeg har hatt kontakt med, og som har ordnet med dette, er farmasøytisk rådgiver ved Alliance Healthcare Norge AS, Langhus. (Aner ikke om han setter pris på å bli navngitt offentlig, men om noen vil, er det sikkert ikke vanskelig å finne han. Eller spør meg.)
Jeg spurte om Helfo, og han svarte: "Ja, slik jeg kjenner regelverket så kan du og din lege søke om refusjon på individuelt grunnlag. Dere må begrunne et medisinsk behov for disse kapslene og HELFO må utstede et vedtak om refusjon på individuelt grunnlag som du må ta med på apoteket."
Om kapslene skrev han (tidligere):
"I en kapsel er det vel fra 15mg til 120mg råvare (Thyroid pulver), avhengig av hva pasienten trenger og hva legen forskriver. I tillegg må man ha et fyllstoff for å fylle kapselen (gelatinkapsel). Der benytter apoteket i dag enten laktose (melkesukker), maisstivelse eller magnesiumstearat.
Er kapsel og noen av fyllstoffene OK?
Videre så blir kapsler laget manuelt per pasient relativt dyrt.
Eks ut fra apotek til kunde: 100stk 15mg: ca 535,.; 100stk 60mg: ca 815 og 100stk 120mg ca 1025,- priser i NOK inklusivt mva."
Så prisen blir nok ca sånn. Men det ser ikke ut til at HELFO trenger spesialister for å vurdere/godta dette?
Det er i hvert fall helt klart verdt et forsøk om fastlegen vil foreskrive det.
Her er forresten dokumentasjon om thyroidpulveret som brukes:
Thyroid Powder , Typical CoA
-
Det vedtaket som vi har hos Helfo, ble det søkt av fastlegen. Hos oss ble det jo søkt om å få det på blå resept, men vi da isteden godkjent refusjonsordning. Jeg kjenner jo ikke til dette noe mer, enn den erfaringen vi har.
-
For å få vedtak fra Helfo, må det være en spesialist som har skrevet under. Men selv med spesialist er det sikkert at vedtaket går igjennom. Jeg har et Helfo-avslag på Cortef liggende (Cortef på blå resept). Så da må du altså finne en endokrinolog som er Thyroid-positiv. En eller annen skrev siste uka om en endokrinolog som hadde skrevet ut Thyroid. Vi får visst gå til vedkommende, alle mann og kvinns!
-
Mistet..? Funnet ;0)
Heisann Ruth
Har du mistet et "ikke" i setning #2 :p
-
Sv: Mistet..? Funnet ;0)
Ja. Takk kevlin! Det er dessverre en "ikke" som falt bort!
"Men selv med spesialist er det ikke sikkert at vedtaket går igjennom". Slik.
Men kanskje er det annerledes med lavt stoffskifte? Kanskje er fastlegen bra nok som spesialist? I og med at tablettene koster mer, gjetter jeg på at det ikke blir enkelt å få det gjennom. At vi blir bedre er sikkert ikke grunn nok når utgiftene øker. Uansett bør Thyroid (og Cortef) vel kunne settes på selvangivelsen som store helseutgifter? Da trengs det kanskje en erklæring fra legen?
-
Medisinutgifter kan trekkes fra på selvangivelsen, men bare over en viss sum.
Og den er jo alt for høy.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Medisinutgifter kan trekkes fra på selvangivelsen, men bare over en viss sum.
Og den er jo alt for høy.
Den er nok dessverre altfor høy. For 2009 er laveste grense kr 9 180,-.
http://www.skatteetaten.no/no/Biblio...kdomsutgifter/
Det er krav om legeattest, og dokumentasjon kan bli avkrevd. Her er noen spørsmål og svar vedr særfradrag for store sykdomsutgifter:
http://www.skatteetaten.no/no/Sok/?q...ykdomsutgifter Må klikke på nr 7 ser jeg.
-
Yvette..hei (får spørre spesialisten!!)
gjelder ikke dette kun medisin som er på "hvit resept"..
dvs. det som står i Felleskatalogen?
Jeg har iallfall i tidligere år fått beskjed om at kun det som fins i det offentlige tilbudet er fradragsberettig.....
-
Får vel vente på spesialisten her, men jeg antar det gjelder all medisin du kan fremlegge regninger på.
Jeg vet ikke hvilke lister de går etter, men i prinsippet er det vel slik at hvis du kan dokumentere at du har brukt Dispril for mer enn bunnfradraget kan du trekke fra det overskytende.
Antar jeg.......
-
Spesialist?? :? Det er lenge siden den gangen... Jeg har nok ikke oppdatert meg, men hvis dere gidder lese her:
http://www.skatteetaten.no/no/Biblio...r=99752#x99752
Det gjelder nok ikke kun medisin på hvit resept, men reelle utgifter som ikke er dekket, og som kan knyttes til sykdommen. Bør kunne dokumenteres, men kan sannsynliggjøres.
Beklager at jeg er litt forsiktig. Jeg er bare ikke helt 100% trygg på om det er kommet nye forskrifter eller lover vedr dette siden jeg var i jobb.
Til n`Finn sitt eksempel med Dispril: Ja i prinsippet.
-
Det foreligger alt en dom, en her har prøvd det, og for trygderetten holder det ikke at en som er spesialist i allemenmedisin skriver resept tpå Thyroid.
Det må være en som jobber på en sykehusavdeling med den rette spesialiteten. (såvidt jeg vet trenger denne legen ikke å være spesialist, men bare jobbe i spesiahelsetjenesten på endokrinologisk avdeling..)
Hvis noen har noen nyere dommer, si ifra.
Jeg er gnaske sikker på at apoteket gjør dette pga sitt forhold til Lillestrøm Helseklinikk, bare les på www.me-behandling.com hvilke andre far-out medisiner de skaffer til professor Meirleirs pasienter på Lillestrøm Helseklinikk.
Dette er ME-pasienter og de blir alle vesentlig bedre etter cirka ett år under slik behandling.
Typisk her er også at de har lavt stoffskifte enda prøvene kan være normale, fordi de har identifisert noen proteiner som tetter igjen reseptorene i cellene slik at stoffskiftehormonene ikke virker.
http://www.redlabs.be/red-labs/our-s...e-syndrome.php nestsiste avsnitt helt nederst
pasientene i Holland har i årevis brukt Biofac sitt pulver, og 100kapsler koster typisk 14 euro i holland, og mange mange apotek lager kapsler slik.
Så ble det Armour-mangel blant annet i tyskland, og et kjør på å få tak i hollandsk Thyreoïdeum, og noen skjedde for at de tyske pasientene ikek skulle tømme holland for thyreoïdeum.
Mulig prisen på Lillestrøm er satt så høyt for at Armour-brukerne ikke skal tømme Lillestrøm for Thyreoïdeum.
kanskje Meirleir og Dr. Mette ikke visste om Erfa. Eller vurderte tilgangen til å være uviss.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Jeg har iallfall i tidligere år fått beskjed om at kun det som fins i det offentlige tilbudet er fradragsberettig.....
Gunnda hjertflag1 Det er vel etter denne du har fått evt avslag:
Sitat:
12 Begrensning av fradrag ved behandling, pleie eller opphold utenfor norsk helse- og sosialvesen
12.1 Generelt
Kostnader til behandling, pleie og/eller opphold mv.:
•i institusjon utenfor offentlig norsk helse- og sosialtjeneste, og/eller
•hos privatpraktiserende helsepersonell utenfor offentlig norsk helse- og sosialtjeneste
se pkt. 12.4 «Hva er offentlig norsk helsetjeneste», gir bare rett til særfradrag dersom:
•det ikke foreligger tilsvarende tilbud fra offentlig norsk helse- og sosialtjeneste, og
•det oppsøkte helsetilbud anses faglig forsvarlig.
Om hvilke kostnader dette gjelder, se pkt. 12.3 «Hvilke kostnader som omfattes av begrensningsreglene».
Kopiert fra samme link jeg postet lenger oppe:
http://www.skatteetaten.no/no/Biblio...r=99806#x99806
Punkt 12. Jeg får ikke til å citere tekst slik at linker i hovedlinken kan klikkes på.
-
Vi snakker kanskje om to ting her?
1. Trekke store helseutgifter av på skatten (og få tilbake 25-30 % av beløpet?)
2. Få dekket store helseutgifter via trygdeanordninger (få dekket alt eller det meste)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
1. Trekke store helseutgifter av på skatten (og få tilbake 25-30 % av beløpet?)
De reelle utgifter utover kr 9 180,- føres i selvangivlsen. Skattefradraget utgjør 28% av disse utgiftene, som da er det man får igjen i kronebeløp.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
pasientene i Holland har i årevis brukt Biofac sitt pulver, og 100kapsler koster typisk 14 euro i holland, og mange mange apotek lager kapsler slik.
Så ble det Armour-mangel blant annet i tyskland, og et kjør på å få tak i hollandsk Thyreoïdeum, og noen skjedde for at de tyske pasientene ikek skulle tømme holland for thyreoïdeum.
For et par måneder siden skrev jeg til et apotek som lagde de kapslene for å prøve å bestille - hadde hørt fra en dansk dame at hun bestilte derfra. Men de sa de hadde fått beskjed fra helsemyndighetene om å slutte å lage dem.
Jeg så noe om dette på Hollandske nettforum også, men forstår jo ikke språket.
-
jeg har postet på det hollandske forumet på engelsk før og fått svar, og også lest via google translate.
Har du en link kan vi lese den via google translate.
Jeg utelukker ikke at det er skjedd noe der nede.
Jeg hørte at de fikk beskjed om å ikke selge ti utlandet lenger for at de hollandske pasientene ikek skulle gå tomme.
-
Jeg husker dessverre ikke hvilket forum jeg leste på.
Dette er eposten jeg fikk fra apoteket:
from Wilhelmina Apotheek <info@wilhelminaapotheek.nl>
to ....
date Wed, Dec 2, 2009 at 11:51 AM
subject RE: Thyreoidum
Hello,
I regret to tell you that the health inspection told us to stop with the production of this product because it it not included in the health protocols. I cannot tell you through which channels you can get the thyreoidum elsewere..
Sorry that i cannot help you.
Best regards,
Dhr. ....
Burg. Reigerstraat 47, 3581 KL Utrecht
Tel 030-2513712 Fax 030-2516012
-
Interessant. Har noe med offisielle behandlingsprotokoller å gjøre antar jeg.....t4 only.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Interessant. Har noe med offisielle behandlingsprotokoller å gjøre antar jeg.....t4 only.
Nora. Jeg ved at jeg lyder som en krage, der altid vejrer efter dårlige nyheder... Men det har altså slået mig allerede da det hele startede (med ændring af formlen på Armour), at alting faldt mystisk nok sammen med at medicinalindustriens mange tusinde patenter var ved at udløbe og der er gået panik i bestyrelseslokalerne rundt omkring i verden. Jeg tror det er bagsiden af samme sag, som da Codex alimentarius er blevet undfanget osv.
Lægemiddelindustrien leder febrilsk efter nye produktområder og dertil hører med, at virkningsfulde lægemidler (som Thyroid) har ingen interesse, da de helbreder folk og raske mennesker har ikke brug for industriens patent-lort. Derfor vil de udrydde hvad der truer deres egne produkter + de vil lægge deres klamme hånd på kosttilskud, vitaminer, urter m.v. fordi forebyggelsen tjener man ikke penge på, medmindre man får eneret på det, gør det receptpligtigt og kan brødføde de millioner af korrupte lægesjæle til at hjælpe sig.
Jeg tror at korstogtet mod Thyroid er en del af disse tiltag og jo senere vi dumme mennesker indser det, jo bedre for medicinale kolosser og deres aktionærer, hjulpet hele vejen igennem af de dumme politikere vi selv havde stemt til magten. :|
-
Man kan jo bli konspirasjonsteoretiker av mindre enn Codex Alimentarius! Jeg prøvde å sjekke politiske partier og deres holdning før valget, men pussig nok er det ingen som vet noe om ting som kan bli norsk lov før man får sukk for seg. (I forbindelse med debatten EUs datalagringsdirektiv får man f.eks. inntrykk av at det er et mål i seg selv å ikke legge ned noe veto eller reservere seg selv når vi kan. Flott.)
Jeg er ikke i tvil om at det fins de som utnytter systemer til egen vinning uten hensyn til liv og helse. Codex er jo i utgangspunktet et privat initiativ som jobber med handelsavtaler, så vidt jeg har skjønt, ikke et offentlig organ som konser på forbrukersikkerhet.
Jeg syns ikke det er vanskelig å tro på at regelverk for legemidler kan være like basert på bukken og havresekken.
Når det gjelder naturlig thyroid, tror jeg det er essensielt at det får offentlig fokus og oppmerksomhet så det ikke kan forsvinnes sånn uten videre.
-
Så kan man jo dele opp medisinindustrien i syntetindustri og den industri (må man vel kalle den) som baserer sine legemidler på naturlige råstoffer.
Det er vel i hovedsak dem krigen står mellom.
Og det er vel ingen tvil om hvem som favoriseres, hvem som har den støreste lobbyvirksomhet, hvem som har flest representanter ute på legekontorene . . .osv.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
joda
Han jeg har hatt kontakt med, og som har ordnet med dette, er farmasøytisk rådgiver ved Alliance Healthcare Norge AS, Langhus. (Aner ikke om han setter pris på å bli navngitt offentlig, men om noen vil, er det sikkert ikke vanskelig å finne han. Eller spør meg.)
Jeg spurte om Helfo, og han svarte: "Ja, slik jeg kjenner regelverket så kan du og din lege søke om refusjon på individuelt grunnlag. Dere må begrunne et medisinsk behov for disse kapslene og HELFO må utstede et vedtak om refusjon på individuelt grunnlag som du må ta med på apoteket."
Om kapslene skrev han (tidligere):
"I en kapsel er det vel fra 15mg til 120mg råvare (Thyroid pulver), avhengig av hva pasienten trenger og hva legen forskriver. I tillegg må man ha et fyllstoff for å fylle kapselen (gelatinkapsel). Der benytter apoteket i dag enten laktose (melkesukker), maisstivelse eller magnesiumstearat.
Er kapsel og noen av fyllstoffene OK?
Videre så blir kapsler laget manuelt per pasient relativt dyrt.
Eks ut fra apotek til kunde: 100stk 15mg: ca 535,.; 100stk 60mg: ca 815 og 100stk 120mg ca 1025,- priser i NOK inklusivt mva."
Så prisen blir nok ca sånn. Men det ser ikke ut til at HELFO trenger spesialister for å vurdere/godta dette?
Det er i hvert fall helt klart verdt et forsøk om fastlegen vil foreskrive det.
Her er forresten dokumentasjon om thyroidpulveret som brukes:
Thyroid Powder ,
Typical CoA
Hei
Jeg lurer på om noen her har fått dekket Armour og Thyroid etter HELFO § 5-22 og § 5-14 om resepter gitt på hvitresept?
I så fall skulle HELFO dekke 90 % av utgifter over 1600 kr.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Rundskriv fra HELFO
Helseøkonomiforvaltningen
§ 5-22 - Bidrag til spesielle formål
Utarbeidet av Rikstrygdeverket, Helsetjenestekontoret 01.05.97
Endret av Arbeids- og velferdsdirektoratet, Pensjon og ytelser, Helsetjenester 20.09.2006
Endret 25.02.2009 jf. nytt etatsnavn i forbindelse overføringen av helsetjenesteforvaltningen til Helsedirektoratet 01.01.2009. NAV Helsetjenesteforvaltning er endret til HELFO.
LEGEMIDLER PÅ HVIT RESEPT Søknad om bidrag til legemidler Folketrygdloven § 5-22
Det kan dekkes 90 % av utgifter som overstiger 1600 kroner pr. kalenderår. Søknad må fremsettes innen 30. juni året etter utgiftene påløp. Det må fremlegges spesifisert kvittering eller pasientliste fra apotek hvor følgende opplysninger fremgår:
Medlemmets navn, preparatets navn, pris, kjøpsdato, apotekets stempel og forskrivende leges navn.
Legemidler som er utlevert UTEN resept skal ikke føres opp på listen
GOD JUL!
hjerte1-lig hilsen Elbeth