-
kk skriver at lavt stoffskifte er en helt ufarlig forstyrrelse
De skriver om forbrenning og at noen mennesker har stoffskiftesykdommer som gjør at forbrenningen er lavere enn normalt. "Dette finnes det medisiner mot, og er en helt ufarlig forstyrrelse."
Jeg har skrevet en mail til redaksjonen der jeg fortalte dem at jeg ble sint fordi de bagatelliserer dette, er uvitende, hva som egentlig er plagene ved hypothyreose og at dette ikke er en helt ufarlig forstyrrelse i mange tilfeller. osv osv.
Får se om jeg får noe svar.
-
Sv: kk skriver at lavt stoffskifte er en helt ufarlig forstyrrelse
desp2Genialt! Ta dem!
Teite Fedon ( i dette tilfellet altså) skriver akkurat det samme i sin bok...
-
Ja, det er dessverre slike holdninger som bl.a. gjør at vi sliter med å få aksept.
Og derfor blir vi sett på med spørrende øyne når vi sier vi sliter med helsa.,for lavt stoffskifte er jo bare en liten filleting. Det er trist, og direkte feil,at det er det som fester seg hos folk ...Og det er neimen ikke mange som går ut og forsvarer oss!!
-
Kan vi ikke få dem til å bytte med oss da?
La dem prøve å ha influensa i flere måneder og se om fløyta får en annen låt
-
Ja, den fløyta ville nok gi fra seg mye skjærende lyder etterhvert Pebles haha.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
camomilla
De skriver om forbrenning og at noen mennesker har stoffskiftesykdommer som gjør at forbrenningen er lavere enn normalt. "Dette finnes det medisiner mot, og er en helt ufarlig forstyrrelse."
Jeg har skrevet en mail til redaksjonen der jeg fortalte dem at jeg ble sint fordi de bagatelliserer dette, er uvitende, hva som egentlig er plagene ved hypothyreose og at dette ikke er en helt ufarlig forstyrrelse i mange tilfeller. osv osv.
KK har tydeligvis skrevet mye tull om stoffskiftet tidligere også:
http://kk.kvasir.no/?query=stoffskifte
Blant annet i denne artikkelen:
"19. Jeg har lav forbrenning
Nei, dette er ikke sant. Stoffskiftet avgjør hvor raskt du forbrenner kalorier, og lenge trodde man at et lavt stoffskifte var en av årsakene til overvekt. Men man ser også mange overvektige med høyt stoffskifte så da holder det ikke å skylde på dette lenger."
Godt at noen setter dem på plass!
Men det spørs bare om det hjelper. Jeg har selv forsøkt det overfor flere aviser og ukeblader tidligere, uten hell.
-
Tror egentlig ikke vi roper høyt nok jeg,
forslag;
til neste gang noen oppdager slike høl i hue artikler og påstander,
gi oss et hint så kan dem få fler enn en mail,
de kan få mange mailer som protesterer mot de gale påstandene,
nei nå ble jeg en furten oppvigler!
-
Dette med høyt stoffskifte og overvekt er et typisk eksempel på at uttalelsen er gitt av noen som ikke vet det mest elementære om stoffskiftefunksjonen og om hva blodprøvene egentlig viser.
Det kommer vel av at man tror man måler stoffskifteaktiviteten når man måler mengden stoffskiftehormoner. Man tror at mange hormoner gjør mer enn få.
Og det stemmer nok hos friske, men vi.....
Derfor : Har du symptomer på lavt stoffskifte, så har du det......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
camomilla
Heivink11
Er det denne ukens KK eller? Da skal jeg vel kjøpe det! Og se hva de skriver. Flott at du reagerer og gir tilbakemelding på det. Det er som flere over her skriver at det er ikke rart at denne sykdommen ikke får aksept. Men det eneste som hjelper, tror jeg, er å reagere og ta til motmæle slik du har gjort. Bra xx2
-
Det beste hadde vært å få dem til å lage en seriøs artikkel om stoffskifte og hvor flere hadde stilt opp å fortalt om hvordan det er å leve med dette.
Da ville de fått en "god sak" samtidig som man fikk spredt korrekt budskap.
Så om noen orker å prøve, hadde jo det vært kjempe fint. :) Er i hvertfall verdt et forsøk.
-
Det står i kk nr. 3, side 47 i "guiden".
Denne ukes kk.
Ja vær så god å skriv dere også!
Jeg har ikke fått svar på mailen ennå.
-
Sitat:
Det beste hadde vært å få dem til å lage en seriøs artikkel om stoffskifte og hvor flere hadde stilt opp å fortalt om hvordan det er å leve med dette.
Jeg har ikke noe imot ukeblad, helt greit å lese på legekontoret f.eks
Men har inntrykk av at ukeblad generelt er ute etter solskinnshistorier. Min svigermor kom med en utgave av TARA til meg en gang jeg følte meg skikkelig nedpå. Det handlet om stoffskifte og det var et intervju der med Audhild Løhre. Jeg må si at jeg beundrer A.Løhre veldig for det arbeidet hun har gjort for oss stoffskiftesyke, og hun har med boken sin hjulpet mange, mange, mange..... Men sånn som TARA fremstilte dette, var det omtrent sånn:
Audhild Løhre var veldig, veldig syk, men det finnes heldigvis medisiner mot lavt stoffskifte, og Audhild Løhre har lært seg å leve med en kronisk sykdom, og nå tar hun doktorgrad. Halleluja!
Ukeblad når ut til mange, og det er bra, men vet ikke om de er interessert i å trykke historier som de ikke kan tuske til seg å få en "happy ending" på....
Enig med Sonja når hun skriver at vi burde samle historier i en egen bok.
Ukebladene pynter alltid litt på sannheten. Typisk historie fra ukeblad: "Var en tur til helvete, men nå går det så bra!"
-
Som leser av ukeblader, ivrig siste årene, siden jeg ikke klarer å fullføre noen bøker. Hva kan det komme av da tro. :roll: så må jeg si jeg aldri har tenkt over at alt skal ha en happy ending, men kanskje det er sånn. Jeg leser ikke alt der uansett.
Men som informasjon til andre og korrigering av en del feil ville det nok hatt litt misjon, men man burde nok lest igjennom før det gikk i trykken ja.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Enig med Sonja når hun skriver at vi burde samle historier i en egen bok.
Ukebladene pynter alltid litt på sannheten.
Dette er jo kjempe smart. xx9 Hadde noen bare hatt kapasitet til å ta tak i dette og samle inn og redigere.
Har begynt på boka til Løhre nå, men jeg klarer ikke lese så mye av gangen, men det er så deilig å lese ting jeg kjenner meg igjen endel på. Spesielt det med å miste "hjernekapasiteten sin". Selv er jeg høyt utdanna og har hatt gode jobber, men er jo knapt i stand til å gjøre noe når det er for noen. Det å ha en oppgave man skulle gjort er helt forferdelig. Så om noen lager en slik bok med mange historier ville det vært nyttig for mange.
-
Dette var absolutt ikke ment som et angrep på deg Qa!! Jeg leser ukeblader selv. I perioder har se&hør vært det eneste jeg kunne lese.... Og jeg som alltid har vært en lesehest, og da mener jeg mursteiner av noen bøker!! Men ja, skal vi virkelig nå fram, må vi nok ta sterkere skyts i bruk enn ukeblader.... Det er såååå mange på forumet som kan skrive og formulere seg godt. Qa, du er absolutt en av dem....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Dette var absolutt ikke ment som et angrep på deg Qa!!
Det så jeg det ikke som heller. :) Så ikke tenk på det.
-
Da har jeg et forslag!
Rust dere til kamp! Hvem har kk og kan finne mail adressen til redaksjonen,
legg den ut her og send en mail alle sammen,
Når det gjelder lesing så har jeg bestandig vært kunnskapssøkende og har slukt utdannelse og viten,
men så kom tåka!
Jeg har savnet det veldig men jeg kan nesten ikke følge med på noe uten å sovne,
møter, tv og bøker er en vinner der,
når det er noe jeg virkelig har lyst å se må jeg ta det opp slik at jeg kan se når jeg har en våken periode,
de nye dekoderne er veldig bra der,
Ble litt stusselig også når jeg feks var på campingen,
så ved en tilfeldighet fikk mutter prakket på meg et par bøker fra en romanserie,
He-he, hadde noen fortalt meg for noen år siden at jeg skulle lese sånt hadde jeg ledd meg ihjel,
Men jeg ble bitt, for det første var de utrolig spennende også var det ganske stor skrift og overkommelige avsnitt og kapitler,
Min første het Havets Datter og det endte med at jeg måtte kjøre enkom fra campingen og hjem til mutter for å hente fler,
ble totalt bitt av basillen og det er utrolig mange fine serier og det er faktisk masse flott historie og innhold,
selvsagt litt kjærlighet og klinig og sånt men mange forfattere er utrolig dyktige med research og virkelig historie,
masse skjebner og slit og streben,
Hender jeg sovner enda men da tar jeg det igjen når jeg har bedre perioder,
Nå er jeg en del hos lege, tannlege, reguleringstannlege etc. og da er de fine å ha, har bestandig en i veska, ventetiden flyr som en vind.
Nå for tiden er det Flammedans, Arvesølv og Thea som er på programmet,
det er seriene med handling fra gamle dager som er best.
Mye bedre enn usanne reportasjer i KK
-
-
Lillepuss er kjapp i svingene!!
Skriv alle sammen, skriv gjerne nå så kan dem se hvor fin og praktisk døgnrytme vi har også!!
Skriv et kort resymè av den daglige virkeligheten og få frem hvor sårende og slitsomt det er med bagattelisering.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
Jeg har savnet det veldig men jeg kan nesten ikke følge med på noe uten å sovne,
møter, tv og bøker er en vinner der,
når det er noe jeg virkelig har lyst å se må jeg ta det opp slik at jeg kan se når jeg har en våken periode,
de nye dekoderne er veldig bra der,
Sånn har jeg det også! Jeg har snart slitt ut alle de gamle videobåndene her, for hver gang det er et program jeg ønsker å få med meg på tv må jeg sette opptakeren på record, for jeg sovner fra hele greia! Er glad jeg fant ut av hvordan man får dekoderen til å skifte kanal automatisk, så kan jeg bare programmere den og la videoen gå.
Å lese bøker er inntil videre for tungt for meg.
-
Tidlig oppe eller sent i seng Sonja? He-He
Hvis du har dekoder kan du nå få dekodere som tar opp på harddisken i dekoderen, så slipper du videobånd, Kjempekjekt!
Prøvde lydbøker,
det funker ikke når jeg sitter rolig, da sovnet jeg etter 2 min uansett hvor spennende det var,
men kjempebra når jeg prøver å gjøre noe eller kjører bil, har walkman til dette men nå kan visst mye av det fåes på mp3 også.
Sats uansett ikke på Kristin Lavransdatter for hun som forteller er så søvndyssende,
Berlinerpoplene m/etterfølgere derimot er fine,
Disse er ganske dyre i innkjøp, men når jeg engang får flyttet og pakket ut skal jeg finne frem så kan du få prøve.
-
Jeg bruker lydbøker som sovemedisin jeg. Passer på å bli passe trøtt og legger meg og setter på lydbok. Da klarer jeg å sovne litt bedre på natta (får slått av hjernen på en måte), selv om det ofte er langt på natt.
De krenkede av Åsne Seierstad er en fantastisk bok, men også en viduderlig sovemedisin. Åsne bør ikke lese selv. Tror jeg brukte 3 mnd for å komme igjennom, men mye god søvn gav den underveis. :)
-
Da kan du prøve Kristin Lavransdatter også så får du en ny dose sovemedisin,
innholdet er jo egentlig fantastisk men så monoton stemme på fortelleren.
Men det var jo et glimrende tips å ta det med i senga,
ny vri, har av en eller annen idiotisk grunn ikke tenkt på dette.
-
Noen som har hørt noe fra KK?
-
Vel, jeg har ikke sendt e-post til dem....men har heller ikke lest bladet. Skal se om ikke jeg får sendt en e-post idag. Skal forfatte et utkast og legge det ut her før jeg sender det, kan godt sende det på vegne av flere hvis det er greit for dere.xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
Vel, jeg har ikke sendt e-post til dem....men har heller ikke lest bladet.
Dette står i omtalte KK under overskriften «Alt du må vite om forbrenning»:
? Har det noe for seg å skylde på lav forbrenning når man legger på seg?
! Noen mennesker har stoffskiftesykdommer som gjør at forbrenningen blir lavere enn normalt. Da følger ofte frysing, utmattethet, dårlig matlyst og depresjon med, og man bør utredes hos lege. Dette finnes det medisiner mot, og det er en helt ufarlig forstyrrelse.
(Svarene er gitt av KKs kostholdsekspert Ina Garthe.)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
Skal se om ikke jeg får sendt en e-post idag. Skal forfatte et utkast og legge det ut her før jeg sender det, kan godt sende det på vegne av flere hvis det er greit for dere.xx4
Det er jeg gjerne med på, flott at noen orker å gi tilbakemelding på slike utsagn.
-