-
Oppstart Levaxin, oppfølging og fungering
En uke før jul startet jeg på levaxin 50µg. Sammen med resepten fikk jeg en time 12 uker senere.
Ut fra hva jeg leser her virker det som om folk tar nye blodprøver og doserer opp litt fortere enn det. Er det riktig, eller er det vanlig med slik det er nå?
Jeg har lest litt rundt her og sett at folk har reagert litt i starten på Levaxin, i forhold til hjertebank etc. Slike ting har jeg ikke hatt. Heller litt motsatt.
Første uka på medisiner var det en "fryd" å være meg for jeg fungerte mye bedre. Jeg kunne gjøre ting hjemme uten å ta pauser hele tida. Jeg kunde dra på kjøpesenter som var fult i julestri uten å bli fryktelig svimmel osv. En annen merkbar ting var søvn. Jeg klarte endelig å sove bra og våknet tidligere og hadde langt mer å gå på.
Men deretter har det gått rett nedoverbakke. Jeg er blitt en sofaperson igjen, og jeg sliter stadig mer med å komme meg opp om morgenen. Kroppen verker mye mer enn den har gjort på lenge, og jeg er mye mer svimmel og tom i hode igjen. Jeg gjør virkelig dumme ting og er ukonsentrert så det holder. Orker ikke for mye bråk og er utålmodig.
Joda jeg har vært sånn tidligere, men etter lengre periode med sykemelding (over 1 år) har jeg fått hvilt såpass at jeg har fungert på en måte bare jeg ikke gjorde for mye, som f.eks. husarbeid etc.
Er det noen andre som har lignende erfaringer, men først kortvarig mye bedre og så generelt mye dårligere? Og kommer det til å være sånn i et par måneder til, frem til jeg har time hos legen?
-
Sv: Oppstart Levaxin, oppfølging og fungering
Jeg syntes 12 uker virket lenge for oppfølging,
jeg går fast til kontroll 1 gng pr. mnd,
tror dette er et minimum for å få en jevn og god oppfølging ifht tilpassing.
Også må man være klar over at fysiske utskeielser og negativt stress er triggere for å bli dårlig,
eks: på fredag var jeg rundt på byggevare butikker for å få tak i materialene jeg trengte til det kom arbeidfolk i helgen,(hjernakalkulatoren gikk på høygir)
lørdag hentet jeg byggevarene(fikk dem til å pakke hengere ferdig)
og i går spilte minstefrøkna 2 håndballkamper i en kald idrettshall.
I dag; sitter som en apatisk tåkedott, hvert bidige ledd verker, har problemer med å holde meg våken når jeg nå sitter med pc på fanget og prøver å skrive noen linjer, tror jeg begynner å bli skikkelig forkjøla igjen(skulle gjerne ha fjerna bihulene).
Så i dag skal jeg gjøre minst mulig på lengst mulig tid, kansje dagen i morgen blir bedre.
-
Takk for svar. :)
Tror ikke det er slike ting som er årsaken denne gangen nei, for jeg gjør stort sett ingenting. Etter jeg har hentetet ungene, har jeg stort sett sofatjeneste. :oops:
I løpet av helga har mye av svimmelheten kommet tilbake, og tinnitusen er blitt veldig intens igjen. Virker alltid som om den og svimmelheten følger hverandre endel.
Verker stadig mer i kroppen også, og i går kveld fikk jeg trøbbel med ryggen igjen. Heldigvis får jeg nå sove på natta igjen, men jeg sover jo likevel på dagen. Så selv om jeg er klar for å bli bedre, så blir jeg faktisk bare stikk motsatt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Kroppen verker mye mer enn den har gjort på lenge, og jeg er mye mer svimmel og tom i hode igjen. Jeg gjør virkelig dumme ting og er ukonsentrert så det holder. Orker ikke for mye bråk og er utålmodig.
Da jeg begynte på Levaxin fikk jeg masse kroppsverk. For min del kom den umiddelbart etter oppstart. Jeg hadde aldri hatt noe lignende før. Måtte gå til innkjøp av "liggestol" bl.a. - da jeg ikke greidde å sitte lenge i gangen. Jeg ble mye plaget med svimmelhet og måtte kikke ned for hvert skritt jeg tok for ikke å falle. Fra å være aktiv på aerobic-gulvet følte jeg meg som et vrak. Dette var i 2004 så jeg husker ikke hvor lenge det varte. Fikk også masse skjelvinger. Det jeg husker er at jeg hadde et opphold i treningen, men ikke lenge så hos meg bedret det seg rimelig fort - selv på Levaxinen. Jeg skiftet til Armour i 2006, men jeg ble bedre av disse symptomene lenge før det.
Jeg ble altså ikke kortvarig bedre slik som du, men fikk symptomer med en gang. Så det er vel individuelt. God bedring. kram1
-
Takk for at du delte din erfaring.
Godt å høre at det gikk over hos deg, for da blir det nok bedre her også, selv om det for øyeblikket går motsatt vei.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
En uke før jul startet jeg på levaxin 50µg. Sammen med resepten fikk jeg en time 12 uker senere.
Ut fra hva jeg leser her virker det som om folk tar nye blodprøver og doserer opp litt fortere enn det. Er det riktig, eller er det vanlig med slik det er nå?
Jeg har lest litt rundt her og sett at folk har reagert litt i starten på Levaxin, i forhold til hjertebank etc. Slike ting har jeg ikke hatt. Heller litt motsatt.?
Jeg tok blodprøver ca hver mnd, har gjort det nå i 3 mnd, men legen har ennå ikke endret dosen. Skal dit i slutten av Januar.
Jeg har heller ikke hatt rx på Levaxin.:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ingvild
Jeg har heller ikke hatt rx på Levaxin.:)
Følte meg litt fersk og uvitende her nå, for hva er rx forkortelse for? :oops:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Følte meg litt fersk og uvitende her nå, for hva er rx forkortelse for? :oops:
Beklager, ikke meningen å "holde deg uttafor":?:D
Det betyr reaksjon:)
-
Var det jeg kanskje trodde. :)
Takk for oppklaring og takk for at du svarte i tråden min. :)
-
Hei!
Jeg går til kontroll hver 6 uke.
Har måttet endre dose mange ganger.... det er visst veldig vanskelig å få kontroll på stoffskiftet mitt.
Maten spiller også stor rolle for meg i hvertfall, når jeg holder meg til lavkarbokost får jeg mye mer energi og kommer meg opp av soffan.
Og kan trappe ned på levaxin også iblant. Men det går veldig opp og ned for meg. Har gått til sjekk hver 6 uke i 1 år - så jeg syntes hver 12 uke hørtes litt for sjeldent ut.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Og kan trappe ned på levaxin også iblant. Men det går veldig opp og ned for meg. Har gått til sjekk hver 6 uke i 1 år - så jeg syntes hver 12 uke hørtes litt for sjeldent ut.
Ja, det synes jeg også er sjældent, specielt (som for Qa) i den spæde begyndelse af medicineringen.
Jeg vil meget gerne anbefale at bruge Annemarie`s Stofskifte-skemaer, eller få lavet sine egne. Det giver et fantastisk overblik og så gør det altså indtryk på lægerne, når sygdommens forløb skal overskues ved senere udsving og samtaler. Man bliver taget helt anderledes alvorligt, når den slags optegnelser bliver ført. Man bliver også selv mere selvsikker når man har et udfyldt skema til at huske for sig under samtalerne med lægen. xx9
-
Tusen takk for flere innspill og svar. De skjemaene var smarte. xx9
Jeg tenker jeg skal kontakte legen etter 6 uker og høre om jeg kan få ta nye blodprøver og så øke dosen da. Nå for tida nærmer jeg meg faktisk litt slik jeg har vært i mine dårligere perioder i forhold til verking i kroppen og det at jeg får lavere kapasitet igjen, enda jeg gjør nesten ingenting. :(
tenker at hvis jeg venter til 6 uker, så håper jeg legen går med på det. Jeg har helt ny lege, så jeg kjenner ikke han og han kjenner ikke meg, så da får jeg prøve å være litt tålmodig, men 12 uker er nok langt over min tålmodighet.
-
Jeg har legetime fast 1 gng pr mnd og syntes det er passe,
det har jeg hatt lenge, skal prøve å få til å ta prøvene 1 uke før legetimen i stedet for at dem er 1 mnd gamle.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
Jeg har legetime fast 1 gng pr mnd og syntes det er passe,
det har jeg hatt lenge, skal prøve å få til å ta prøvene 1 uke før legetimen i stedet for at dem er 1 mnd gamle.
Det med prøver før hadde jeg også tenkt å be om, hvis ikke føles jo time ganske bortkasta egentlig. Skjønner ikke at ikke legene tenker på det selv.
-
Hei, har nå fått beskjed om å øke dosen fra 50 til 75 mcg, etter samme dose(startdose) siden November. Er det lurt å ta 75 mcg på en gang eller dele det opp i 2 doser, en morgen og en kveld? Ny blodprøve om 6 uker, men skal til legen på mandag.
Fikk forresten en skikkelig hetetokt i morres, kan det være tegn på høyt stoffskifte?
-
Jeg leser her om flere som har problemer med å komme opp på riktig dose. Jeg har akkuratt startet på 75 mgr. Den første dagen var jeg skikkelig på høy gir. Med hjerte bank og masse uro. Men så merket jeg lite til økningen av dose. Omtrent det samme nå som før dose økningen. Jeg lurer også på om det tar tid før en merker forbedring? Eller skjer den den første uka om det er nok medisin en tar.
-
Dosen du tar idag Ingvild, virker ikke i stoffskiftet før om 3 uker.
Det er ingen grunn til å dele Levasindosen.
-
Jeg har første legetime i morgen. Kunne ikke vente 1 mnd til. Gruer meg faktisk en god del, selv om denne legen har vært hyggelig. Er jo vant til å ikke bli trodd av den gamle legen.
Har jo lest her inne og fått en del svar. Kan noen av dere bekrefte om dette er riktig?
Jeg bør få sjekket følgende på blodprøve
- Anti-TPO (antistoffer)
- TSH
- T4
- T3
- Alle vitaminer og mineraler
- C-peptid (hvorfor?)
- Kortisol.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Takk for at du delte din erfaring.
Godt å høre at det gikk over hos deg, for da blir det nok bedre her også, selv om det for øyeblikket går motsatt vei.
Er det ikke slik at hormonene en tar, lagret i kroppen som et depot, så det kan kanskje være forklaringen på at du raskt ble bra, også dårligere?
At du ved doseøkning fikk fyllt opp reservene dine, men at det ikke var riktig nok til å holde formen ved like?
Jeg vet ikke, men bare en tanke!:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Jeg har første legetime i morgen. Kunne ikke vente 1 mnd til. Gruer meg faktisk en god del, selv om denne legen har vært hyggelig. Er jo vant til å ikke bli trodd av den gamle legen.
Har jo lest her inne og fått en del svar. Kan noen av dere bekrefte om dette er riktig?
Jeg bør få sjekket følgende på blodprøve
- Anti-TPO (antistoffer)
- TSH
- T4
- T3
- Alle vitaminer og mineraler
- C-peptid (hvorfor?)
- Kortisol.
Bare nysgjerrig, hvorfor C-peptid og Kortisol?
-
Det kan godt hende du har riktig Ingvild! xx9
Det med kortisol og c-peptid, var et tips jeg fikk i en annen tråd. Kortisol er jo linket til stressnivå og binyrer, om jeg har fått med meg korrekt. Men c-peptid har jeg ikke fått med meg, men det sto på hva jeg burde sørge for at ble tatt.
-
C-peptid og kortisol er stresshormoner. Hvis andre prøver er fine men de er høye tyder det på noe systemisk galt i kroppen
Men kan du ikke bare spørre legen din?
Og få ham for guds skyld til å sjekke lever og nyreverdier! ASAT og ALAT heter ihvertfall leverprøvene. Bør sjekkes fordi hypo sliter på alle indre organer...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Men c-peptid har jeg ikke fått med meg, men det sto på hva jeg burde sørge for at ble tatt.
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9502 vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Takk! :)
Og takk til dere andre også for tilbakemeldinger.
Jeg har lest så mye og alt virker så klart når man leser det, men så var det det med å huske alt etterpå da. Og i dag har jeg ikke hodet til å lese hele veien.
-
C-peptid er en prøve man tar for å følge insulinresponsen.
Den bør tolkes sammen med andre blodsukkerprøver. Sikkert også cortisol om dette er tema.
http://www.unilabs.no/For-fagpersone...mi/C/C-peptid/
Jeg har ikke sett den tolket i forbindelse med hypothyreose, og finner lite om det. Fint om noen finner litt om det.
-
Bør uansett egentlig sjekke i forhold til sliketing også, for jeg vet at jeg er utsatt for å få diabetes også. :( Min mors lege har sagt at vi bør sjekke oss relativt ofte. :?
Men det skal jeg ikke diskutere i morgen. Nå må jeg først finne ut hva han tenker, og hva jeg tenker og hvordan vi kommer videre. Og få tatt mange prøver slik at jeg finner ut om det er flere ting som ikke stemmer i kroppen min siden jeg jo ikke fungerer.
-
ja, kjenner du lusa på ganglaget er det lurt å stryke den med håra.
Legen min tar mye hensyn til mine ønsker - har aldri sagt nei hvis det var en prøve jeg ønsket.
-
Jeg har bare vært hos denne legen 2 ganger, så jeg vet ikke hva jeg skal tro foreløpig. Første gangen var han så hyggelig, og det var ikke ubehagelig å være hos legen.
Andre gangen hadde han fått over journalen min, og jeg er jo plassert i kategorien "psykisk syk med innbilte fysiske symptomer". :? Så da var han mer kort. Men da jeg snek inn spørsmål angående hårtap, tok han stoffskifteprøve uten at jeg spurte, og der var det jo treff. Nå har han forhåpentligvis forstått at jeg ikke inbiller meg ting, så da håper jeg han er hyggelig igjen.
Skal spørre om resultatene siste årene, for jeg har jo tatt opp dette med stoffskifte med den gamle legen. Har jo bedt om å få det sjekka flere ganger, og hver gang har det liksom vært bra. :roll:
-
Vet egentlig ikke helt hva jeg skal mene enda.
Jeg blir hørt, men ikke hørt på en måte. :? Da jeg fortalte at jeg var blitt mye dårligere etter jeg begynte på startdosen, så trodde han at han hadde oppdaget stoffskifte problemene mine tidlig! :roll: Jeg har jo kjent til dem i 14. år, men han ville liksom ikke høre på det.
Jeg er altså heldig fordi, dette sannsynlig er oppdaget helt i starten.
Men ellers så tar han det heldigvis på alvor da. Så dosen er økt på levaxin økes til 75 mikrogram for dagen pluss at jeg starter med jern. Ingen prøver tatt i dag, men skal tas om 1 mnd.
Så jeg velger å være litt avventende foreløpig. Han hadde i hvertfall allerde sjekket B12 og sånt sist. De var bra, bortsett fra tomt jernlager da.
Men så lenge han tror på det jeg forteller om hvordan jeg har det, så får vi ta det som et godt utgangspunkt.
-
Jeg kjenner igjen det du skriver om å være merket psykisk, Qa. Jeg gikk på antidepresiva i ellve år. Og sluttet i våres da jeg via forumet her og andre steder på nettet forsto at dette handlet nok mye om at jeg ikke fikk T3. På egen hånd sluttet jeg med antidepressiva og begynte med Thyroid, og etter det har jeg ikke hatt noe følelse av å være depressiv, tvert i mot føler jeg livslysten flomme gjennom meg. Min gamle lege mente at depresjonen hadde "brent ut". Men han visste jo ikke noe om T3, denne legen da, som hadde underbehandlet meg i mange år.
Fortsett å undervise legen din du, det kan hende at noe går inn etterhvert!
-
Jeg stoler ikke et øyeblikk på at B12 var "bra". Kan du legge ut hva verdien var på?
Hvis du er på 250-300 ligger du i nedre grenseområde og de fleste leger mener det er helt ok. MEN DET ER DET IKKE! B12 skal helst ligge på over 1000 for at kroppen skal fungere optimalt. Og spesielt for oss er dette viktig da vi skal bygge opp en kropp som kanskje har slitt i flere tiår.
Sjekk ALLE vit/min, legg ut resultatene på forumet om du vil og få tilbakemeldinger. Og få ALLTID kopi av prøveresultatene!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
Jeg stoler ikke et øyeblikk på at B12 var "bra". Kan du legge ut hva verdien var på?
Jeg glemte å be om utskrift. :roll:
Jeg spurte om det med vitaminer og mineraler for det var vanlig at de ver litt i ubalanse, men det var han ikke enig i. Han hadde jo sjekket B12, folat og jern. Resten var visst ikke intressant.
Men jeg vil trå litt forsiktig nå i starten. Det er problematisk når man er stemplet som en som kun inbiller seg alt. Da blir man lett tatt for alt mulig rart. Man blir litt fanget, så da må jeg passe meg for å gå for hardt ut.
-
Ok, men neste gang du tar prøver så be de som tar prøvene om kopi, da vet ikke legen om det en gang og det er heeeelt normalt at folk spør om det. Få alltid, alltid kopi. Gå gjerne og spør de i resepsjonen om kopi, da trenger du heller ikke snakke med legen. Igjen, helt vanlig, normal ting å gjøre, de får lignende henvendelser hele tiden.:mrgreen:
-
Tenkte jeg skulle be om det av resepsjonen ja. Snakket med NAV i dag, selvsagt etter jeg hadde vært hos legen og de vil ha en ny legeattest på stoffskifte. Så da må jeg jo nedom der, og da kan jeg tilfeldigvis be om utskrift.
Skal jo sies at jeg i utgangspunktet frem til i fjor vår har gått fast på B-vitaminer, tran og Crystal C. Og jeg mente jeg hadde effekt av det. Så jeg tror jo selv det er noe der. Og jeg kjøpte inn nytt i høst, så jeg må bare få begynt på dem igjen.
Men legen jeg har nå er jo hyggelig, så jeg må gi han en sjanse til å bli kjent med meg som den jeg er.
Så mye lettere det er å stå opp for andre enn seg selv. :| For barn og mamman min etc. har jeg ikke noe problem med å si ifra. Men når jeg kommer til meg selv, så blir det litt "unnskyld at jeg forstyrrer" liksom. :?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Qa
Så mye lettere det er å stå opp for andre enn seg selv. :| For barn og mamman min etc. har jeg ikke noe problem med å si ifra. Men når jeg kommer til meg selv, så blir det litt "unnskyld at jeg forstyrrer" liksom. :?
Det bør du jobbe med, Qa! Jeg kjenner meg igjen. Og har slåss mot dette! Det går deg ikke godt hvis du følger den veien! Du er ei dronning i ditt eget liv. Og fortjener det beste. Og skal du få det dronninga trenger, er det du som må slåss. Du kan ikke vente at noen andre vil slåss for deg! Finn frem tøffheten, motet og viljen! Ta på boksehansker. :twisted:
-
Den vanlige meg ville gjort det, tror jeg, men jeg bruker opp alle kreftene på å få barna igjennom systemet de siste årene. Jeg har 3 barn med spesielle behov, og er mye jeg skulle ordnet og fikset der også.
Men jeg skal jobbe med det videre. xx9 Jeg er nemlig ikke en person som liker "å stå med lua i hånda". Jeg er nomalt ikke en person som kryper på noen områder her i livet.
-
Det er nå et par uker siden jeg ble erklært "frisk" og skal ta nye prøver om 6 mnd. :roll:
Nå har jeg nemlig verdier innen for referanseområdet, så da er jo alt bra igjen ikke sant?
FT4 - 15,6 (11-23)
TSH - 0,7 (0,5 - 3,6)
Så på disse to verdiene er jeg nå frisk. Hvordan andre verdier er har jeg ikke peiling på, og det vet ingen andre heller. For det trengte man ikke ta. FT3 var kun intessant for høyt stoffskifte bl.a. :roll:
Hvordan jeg egentlig fungerer har legen aldri hørt på, han tror bare jeg har vært litt sliten og mista litt hår, alt annet er jo bare i min fantasi. Så nå sitter jeg nok her hjemme og fanaserer mye over ulike steder jeg verker, og med veldig vond rygg igjen. Ja, ja, litt ironi må man kunne ha.
Jeg er faktisk bedre. Jeg er mer klar i hodet, altså det føles som jeg tar inn mer informasjon, f.eks. får et bredere bilde av omgivelsene når jeg kjører bil. Jeg ser liksom mer av verden. Jeg ligger heller ikke på sofaen hele tiden slik jeg har gjort. Og jeg begynner å bli klar til å ta tak i ting, i hvertfall i tankene. :lol: Et lite stykke igjen før jeg får det til i praksis da. Så ting er faktisk mye bedre enn det var, men er jeg frisk, langt i fra. Tåler fortsatt ikke noe særlig før det sier stopp.
Jeg har vel egentlig bestemt meg for å bestille time privat, isteden for å begynne og sloss med egen legen. Kjenner jeg ikke orker den runden nå. Dere som har erfaring med Balderklinikken tar det lang tid å få time der?
-
Du får time raskt på Balder, samme på Heggeli. Ring i morgen så har du sikkert time over påske :D
Lykke til! Så kan du jo lekse opp for fastlegen når du får den behandlingen du burde ha:mrgreen:
-
Helseformynderiets grunnlag for kun å tillate en behandling med ett preparat, er jo at de påstår at alle får kurativ effekt av den - og at det ikke finnes noe som er bedre.
Men sånn er det jo ikke.
Ikke for mitt vedkommende - og sikkert noen til :)
På det grunnlaget skal man altså kunne forlange at den behandling man mottar er kurativ.
Jeg har lagt merke til at ordvalg er viktig for de leger jeg har hatt kontakt med.
Prøv med : ikke nok effekt.
feks."Jeg får ikke nok effekt av den behandling jeg mottar og vil forsøke et tillegg med tyroid" - feks ERFA (som nå er lettest å få tak i)
Print ut noen sider til den arme doktor.
Ikke forsøk å utdanne legen - det er inge god ide.....
Men du kan si at du ikke er den sytekjerringa legen tror du er !
Men jeg har mest tro på Ruth sitt forslag......
-
Siden legen jo ikke kjenner meg fra før (byttet i høst) og jeg er stemplet som nesten hypokonder og psykisk syk. desp2 Så har han ikke villet høre meg ut, så jeg gidder ikke bruke krefter på det.
Jeg vil heller snakke med noen som ser meg som det menneske jeg er, for jeg vet hvem jeg er og hva jeg IKKE er. Men siden jeg har så mange andre ting jeg må bruke kreftene på, så gidder jeg ikke sløse dem bort på den legen. Da går jeg heller forbi han, og gir informasjon tilbake etterpå.
Så får han heller bli sur for det, men jeg gidder ikke få høre en gang til om alt jeg inbiller meg. :roll: For det er ikke innbilning, og jeg er ikke syklig intressert i å være syk slik jeg er stemplet. Jeg er syk, og jeg har bare et mål og det er å være friskest mulig og leve et godt liv videre. :) Og jeg er jo blitt bedre, så jeg er optimist videre jeg. xx7
Og ut fra alt jeg har lest her inne vet jeg at det finnes fornuftige mennesker der ute, så da er det bedre å gå dit og betale for det, enne å betale unødig med helsa si.
Takk for svar dere to!