-
Konkurranse om ett nytt navn
Thyroidea og kunst!
En utstilling som handler om vår kjertel.
Konkurranse om ett nytt navn
Jeg holder på med et prosjekt som har hatt arbeidstittel "Lille sommerfugl" frem til nå. Det skal bli en utstilling. Det handler om stoffskiftet. Jo mer jeg leser om det komplekse og samstemte samspillet melloms kroppens endokrine kjertler, og hva de gjør med oss både som psyke og soma, jo mindre velvalgt synes jeg navnet "Lille sommerfugl" er. Jovisst er det en kjertel med form som minner om en sommerfugl, men denne sykdommen farer ikke varlig frem med oss, som sommerfuglens myke vingeslag! Jeg klarer ikke alene å komme på et bedre navn. Derfor håper jeg at vi kan drodle sammen om et godt og sterkt navn på dette utstillingsprosjektet, som kan si mer enn det "Lille sommerfugl" kan si.
-
Sv: Konkurranse om ett nytt navn
"Når en sommerfugl slår med vingene i Kina blir det orkan i Europa"
-
Livets reise
Livskraft
Vårt indre kraftverk
Vårt indre urverk
-
Fint! Fortsett! En dårlig periode lurte jeg på "F a en s sjuke", men det vil nok dra noen nysgjerrigperer bort. :roll: Og det vil jeg helst ikke. Jeg håper dere kan la hjernen leke seg litt i jula. Det er lov å ta utgangspunkt i egne erfaringer når dere tenker på dette :D Det er lov å være infam, hva som helst! Flere forsalg fra samme person er bare bra. Jo mer jo bedre! xx4
-
"Den indre livløse sommerfuglen som styrer vårt liv"
-
Såret sommerfugl
Sang(en/er) fra en såret sommerfugl
-
Flotte bilder Ruth!:D
" Fiiine tall og ufin form"
" Ikke like blid (som før)"
" ...det må være noe annet...."
"Sommerfugl i villRede"
"Saktmodig sommerfugl som støver ned"
"Saktmodig skjønnhet søker søtsaker"
"Endokrin sørgesang"
"Vil leve livet NU"
"Dummekjerteldummekjertel dum dum dum"
"Noe annet doktor?"
"Hvorfor skal heller ikke vi stille spørsmål?"
"Virkningen av mitt optimale prøveresultat "
"Utvist kjertel ønsker nåde"
"Drømmer om vett og forstand"
Lykke til videre med arbeidet med utstillingen!
-
Synes egentlig arbeidstittelen din er veldig fin jeg. xx9
Men kan jo komme med et forslag likevel:
"Broken wings" - for det er jo det det på en måte er.
-
Flere forslag:
"Med vingene i lommen"
"A3 - kvinne ønsker A3 - medisin"
"Sorry honey, orker ikke"
"Krakilsk kvinne krever kreditt, kaffe og kompetanse"
"Se på meg doktor! Hør på meg doktor! Ta på meg doktor!"
:cool:
-
"Livet under den sorte sol"
"I den sorte solens lys"
Hmm.... måske lidt for astronomisk? xx1
"Stofskifte, Stofskifte, hvor blev du af?"
"Mens andre beder til Gud, beder vi til Stofskiftet!"
"Lavt stofskifte = vingeløs sommerfugl"
-
Er ikke så glad i engelske titler men:
Rethink Thyreoidea
-
-
" thyreodusten" - bare måtte
" (de) vingeløs(e)"
"fanget uten vinger"
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nettisen
" thyreodusten" - bare måtte
Som en eller annen sa en gang:
"Jeg er hypothyreot - ikke idiot!"
:)
-
" La oss stå sammen"
"vi er alle av samme jord"
Bidene gir meg inegn følese av sommefugler.. mer av samhold,
mennesker sammen, evt savn.. at man ønsker samvær/ samhold
Men flotte bilder! xx6
-
Vingeklippet
- dette betyr jo at man blir begrenset, og slike utfordringer begrenser jo livet. :)
-
Fint! Fortsett, dere hjelper meg! Vi må holde på og se om noe løsner!
"Pirke i ubehaget" er noe jeg satt og tenkte på akkurat nå.
En venninne skrev til meg:"Skjønner at du ønsker å bytte navn, på en måte...Tøff sykdom som trenger kontinuerlig oppmerksomhet....
Jeg synes at lille sommerfugl er et fint navn på personen som har eller får problemer med stoffskiftet. Du, jg og andre er skjøre som sommerfugler, trenger varsom behandling og frihet til å leve vårt liv. Du kommer sikkert på flere metaforer på sommerfugl. Fordi sommerfugen er så skjør trenger den omgivelser som er hensynsfulle, i forhold til klima, og andre skapninger. Vi trenger forståelse fra venner, familie og andre mennesker vi har i våre omgivelser....."
Dette er ett nydelig innspill om hvorfor jeg bør beholde navnet.
-
Denne livets kilde
i halsens dyb.
Så mægtig og skrøbelig
på samme tid.
Når bedst i stand,
og sund og rask
velsignelserne øser
over folk og land.
Når syg og død
åbnes porten op
for den blinde sol
over bjergets top.
Tankernes flugt
ses stiltiende til
da hånden for tung
må lade dem fare...
....mens hjertet hamrer
i kroppens bur,
falder følelsernes
bitter tåre...
Da kommer længslernes
forgæves kalden,
sendt ud i stilheden,
med ekkoet som svarer.
Denne livets kilde
i halsens dyb.
Så mægtig og skrøbelig,
på samme tid."
-
-
Mange fine forslag. Det opprinnelige er også godt, synes jeg.
Den glemte kjertelen: Glemte liv og skjebner (eller noe sånt..)
Glemt sommerfugl
Sommerfugl i kulde, frosne liv, glemte skjebner
...litt dystert, kanskje...
-
Føles mer som Sommerfugl i revers :|
Flagrer ikke slik som før - metamorfosen får meg til å krype isteden.
Larve! :sad:
-
Sommerfugl Effekten eller "The Butterfly Effect". Brukes blandt annet innen matematikken og kaos teori for at forklare hvorfor man ikke kan spå langt frem i tid om været foreksempel da en liten endring i startbetingelsene har store konsekvenser for hvordan tingene utvikler seg i fremtiden. Eller i vårt tilfelle hvordan en ørliten endring i stoffskifte sender oss ut i et kaos av fysiske og psykiske utfordringer.
Fra Wikipedia:
"Sommerfugleffekt er et begrep som teknisk sett omhandler sensitivitet i forhold til startbetingelser innen kaosteori. Idéen er at små variasjoner i startbetingelsene i et dynamisk system, kan forårsake store variasjoner i systemets oppførsel på lang sikt. Slik sensitiv avhengighet har man også i ikke-dynamiske systemer; ta for eksempel en ball som plasseres på toppen av et fjell. Avhengig av små variasjoner i plasseringen, ender den opp med å rulle ned i et av mange mulige dalfører.
Praktiske konsekvenser av sommerfugleffekten, er at komplekse systemer som været blir vanskelig å forutse utover en bestemt tidsperiode (omtrent en uke når det gjelder vær). Dette er fordi når man lager en modell for å simulere et system, er man nødt til å utelate noe informasjon om startbetingelsene. For eksempel ville det være umulig å ta hensyn til vinden fra alle sommerfuglers vinger når man skal simulere et værsystem. Når det gjelder kaotiske systemer, vil slike små avvik mellom virkeligheten og modellen øke og få større og større betydning ettersom simuleringen skrider frem.
Begrepet oppsto i 1972, og ble første gang brukt i forbindelse med meteorologen Edward Lorenz' arbeid."
-
Hva med å bruke noen utsagn fra de du har intervjuet?
Eller noe om hva stoffsyke mennesker ønsker og trenger:
" Hør meg, tro på meg, hjelp meg - en utstilling om sykdom som ikke synes utenpå"
"jeg er ikke lat - jeg er syk"
-
Hei på deg Ruth
Jeg prøver igjen med et innspill til - da jeg skrev i en annen tråd og datt "Pandoras eske" ned :p
Jeg har sjekka bittelitt - det var jo pinlig hvis det var noe annet enn det jeg mente :oops:
..men det var gudskjelov ganske så greit, bortsett fra at det heter Pandoras krukke (ikke eske).
Og da kom jeg til å tenke på diktet / sangen "Blå krukke" som er en metafor for en gravid kvinnekropp..... trur eg :?
Vet ikke om det kan være noe å spinne videre på for deg:
http://74.125.77.132/search?q=cache:...&hl=no&ct=clnk
Klem fra hjerte1
-
Jeg syns sommerfugleffekten var ett bra alternativ!
-
Ja, skjoldbruskkirtlen ligner en sommerfugl. Så langt så godt.
Men hvad sker der med sommerfuglen når den raske skjoldbruskkirtel bliver syg?
Da forvandler den smukke sommerfugl sig til en...
"mangehodet troll".
http://img130.imageshack.us/img130/8409/hydra1h.jpg
Turid Haave Bentsen skrev i gæstebogen til Audhild Løhre:
"Hypothyreose kan gjerne sammenlignes med et mangehodet troll.
En del grunnleggende symptomer former trollets kropp og er felles for de fleste med sykdommen.
Hodene er de mange symptomer som varierer og gir noe forskjellig utfall fra person til person."
Og det giver jeg hende ret i. En mangehovedet trold! Måske er "trolden" det rette budskab at gå ud med?
Hvem er bange for en sommerfugl?
Ingen.
Det er straks noget andet, hvis tyngdepunktet i projektet blev flyttet fra den blide sommerfugl og
over til den mangehovedet trold, hvor hypothyreosen har forvandlet den blide sommerfugl til et stygt monster?
Hvem er bange for hypothyreose-monstret?
Alle som ved besked.
Jamen, lad os så give alle andre den også....
beskjed!
http://img525.imageshack.us/img525/1263/hydra.gif
Jeg tvivler, om vores blide påkaldelser og bønner om opmærksomhed på denne helvedes sygdom overhovedet kan lykkes, taget i betragtning at i dag rører hele samfundet på sig ved synet af et mishandlet dyr, men det rører ikke mange, når systemet eller sadisterne mishandler mennesker på det groveste.
Hvem gider bekymre sig om en sommerfugl? Derimod er det straks værre når et monster truer de magelige mennesker i sofaerne foran deres TV, når de får at vide, at det kan blive deres tur, som det blev vores!
Mon ikke det ville brage igennem til medierne og til samfundet, hvis vi udskifter Hypothyreose-monstrets hoveder med den danske sundhedsministers og den norske sundhedsministers hoveder tillige med hoveder af Lægeforeningernes formænd og sidst men ikke mindst - hoveder af de førende danske og norske endokrinologer!
-
Enkelt og litt beskrivende burde vært bra,
når man da tar broderi foreningen som har fått slik oppslutning er jo ikke det så kunstnerisk men veldig beskrivende,
Trollete sommerfugl, helvetes sommerfugl, forræderisk sommerfugl,
splittet sommerfugl, trassen sommerfugl, sommerfugl til glede og besvær.
Sommerfugl bør være med da det er veldig betegnende syntes jeg.
-
Sommerfugleffekten - eller "The Butterfly Effect" er jo brilliant, det illustrerer jo det hele. Stemmer på det!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
LilyB
Sommerfugleffekten - eller "The Butterfly Effect" er jo brilliant, det illustrerer jo det hele. Stemmer på det!
Ja, det er både smukt og pænt... Lily hjerte1
Men meningen er jo ikke at det skal pynte og være venligt. Meningen er, at det skulle gerne flytte publikum fra at være enten uvidende eller bagateliserende - til at være berørt, oprørt, forstående og parat til at gøre noget ved samfundets og lægernes opfattelse af denne lille, "nem at behandle" sygdom, som den lille pille om dagen nok skal klare....
Der er gode grunde til, at folk går med store faner til demonstrationer for eller mod noget vigtigt. Man går ikke med blomsterbuketter eller tilbyder knus og kram til modstandere. Fordi som det er nu - er alle dem, som ikke vil lave om principperne bag behandling for hypothyreose - vores modstandere.
De er modstandere fordi de mener ikke, at der er brug for bedre behandling for denne sygdom. Og vi overbeviser dem ikke om det modsatte ved at sende en fin, sart og smuk sommerfugl dem i møde. Som de i forvejen afslører mangel på empati og forståelse for os - risikerer den fine sommerfugl bare få et smæk med fluesmækker.... Og så er vi lige vidt. vedikke1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ruth Roland
Jo mer jeg leser om det komplekse og samstemte samspillet melloms kroppens endokrine kjertler, og hva de gjør med oss både som psyke og soma, jo mindre velvalgt synes jeg navnet "Lille sommerfugl" er. Jovisst er det en kjertel med form som minner om en sommerfugl, men denne sykdommen farer ikke varlig frem med oss, som sommerfuglens myke vingeslag! Jeg klarer ikke alene å komme på et bedre navn. Derfor håper jeg at vi kan drodle sammen om et godt og sterkt navn på dette utstillingsprosjektet, som kan si mer enn det "Lille sommerfugl" kan si.
Anisa har rett. For meg, som selv har lavt stoffskifte, ser jeg hvordan denne sykdommen har herjet med både meg selv, med min mor og med venner. Og den herjer med dere alle. Det er ingen snill sykdom/syndrom som mang eleger later til å tro. Den puster ikke på oss som en sommerfugl. Den er som Anisa skriver, et troll, et monster. Som forkler seg i allverdens "usynlige" kapper, les symptomer og sekundære lidelser som lurer både oss og den uvitende legestand.
Jo mer jeg har gått inn i temaet, både som pasient og nysgjerrig kunstner, jo mer ser jeg at "Lille sommerfugl" er så feil som det kan bli.
Og Carro, jeg skal gjenlese og gjenhøre det dere som deltar prosjektet har på hjertet. Kanskje ligger det noe der.
Så dere som har lyst, forsett å tenke og formidle det her :D
Ikke noe nytt navn er avgjort enda. Men Anisa kommer nærmest foreløpig :D
-
En kan si mye om temaet, og det er det jo også gjort.
Jeg har tenkt på det sånn innimellom, og ville ikke skrive noe før jeg hadde tenkt ferdig.
Det gjør jeg nå allikevel.......
Sommerfuglen er jo en vakker logo for kjertlen. Og troll finnes ikke blandt sommerfuglene, de er bare vakkre, livsbejaende og gledespredere.
Sommerfuglen kan godt symbolisere det organ i et menneske som får mennesket til å leve.
Så er det bare det at vi har mistet vår lille sommerfugl.......
Så har jeg ikke tenkt mer jeg Ruth, men det er jo sånn at sommerfuglen i oss blir borte. Sykdommen tar den fra oss, og dagens behandling kan ikke erstatte den.
Dagens behandling forhindrer at vi dør, vi kan leve videre - omtrent som en vingeløs sommerfugl.........
-
Godt reflektert n`Finn!!
Vingeløs sommerfugl,
passe pent, passe makabert,
Det er jo vanskelig å formidle alle tilstander i et navn men vingeløs eller livløs sommerfugl var ikke så dumt kansje.
-
-
-
Ikke alle sommerfugler er vakre - møll er også sommerfugler -
http://no.wikipedia.org/wiki/Ekte_m%C3%B8ll
Ekte møll (Tineidae) er en artsrik familie av sommerfugler. I motsetning til de fleste andre sommerfugler lever de aller fleste artenes larver ikke på levende planter ...
Ulikt de fleste andre sommerfugler lever de ekte møllenes larver ikke på levende blomsterplanter. De fleste er generaliserte nedbrytere eller soppetere, noen, spesielt i underfamilien Tineinae, har spesialisert seg på dødt animalsk materiale slik som pels og fjær..
-
Jeg leser med interesse alle tankene dere deler. Og ser at bak forslagene ligger det mye egenerfaring som ikke bare er god. Vi holder dette åpent fortsatt, men det er Anisa med sitt monster som treffer meg mest.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ruth Roland
Anisa med sitt monster som treffer meg mest.
Jeg ville hellere kramme end "treffe", men det handler jo også om at "treffe" andre med budskabet. Det kan man ikke når man bruger de blide, appelerende ("tiggende-om-nåde") midler, folk er jo så resistente for, at der skal både lig og blodbad til, før noget berører deres hjerter. Og uden berøringen af hjerter - opnår vi aldrig forståelse, accept eller det vigtigste - en ændring af behandlings-paradigme for sygdomme i skjoldbruskkirtlen.
Valget står mellem at forblive pæne, blide, "poetiske" og overhørte eller - at blive hørt. :!:
-
Noen ganger kan det være vanskelig å finne et navn som dekker alle siden av saken, men jeg synes i og for seg at det oppbrinnelige navnet er fint.
Ellers;
"Tapte vingeslag"
eller kanskje tvert i mot "Sommerfuglens tapre vingeslag" eller "Den lille tapre sommerfugl"
.... for det er jo det vi er; tapre som holder ut:)
Nydelige bilder du har forresten:)
-
"Sommerfugl i drageland"
"Sommerfugl blant drager"
Det mangehodete monsteret som Anisa viste, er for meg en drage, så derfor tenkte jeg det på det.
"Når sommerfuglen ikke makter slå med sine vinger"
"Når sommerfuglen ikke (lenger) flagrer"
Ellers tenker jeg at for hypertyreote, så omvandles kjertelen til en hyperaktiv drage. Så om det skulle gjelde både hypo- og hypertyreote: "Brukne/skadete sommerfugl(ving)er og ildsprutende drager".
-
Anisas flerhodede monster er helt rett.
I tillegg tenker jeg også på markedsføringen av "Repsil" hvor de demonstrer vond hals med en sirkelsag i halsen... For å føre tankerekken min videre - så er MIN ikke-fungerende Gl. thyroidea et sagblad som deler meg i to; de delene som slett ikke fungerer normalt og de delene som VIL at alt skal føle normalt... Å kalle thyroidea for en sommerfugl synes jeg er FLOTT, når den fungerer - men akkurat nå er den som en kastanje med pigger, for meg... Fascinerende, men rimelig plagsom. :shock:
Om vi skal fortsette med sommerfugltemaet, så er endel sommerfugllarver rimelig stygge; piggete, hårete og triste farger, men INNI sommerfugl-larven ligger det mye potensiale. Dette potensialet; OSS selv som ganske friske/normale, er en fantastisk flott tanke å holde fast ved! Jeg så en sånn nitrist larve i forrige uke, rett før den skulle forpuppe seg...
Mange av oss "brøler" til legen for å få behandling, for å slippe sykdommen som holder oss fast, slik at vi ikke får vært oss selv...
"Broken Wings" - eller med vingene i lomma er også forslag som jeg synes er flotte! Innestengt i oss selv pga. inadekvat behandling, er en annen synsvinkel. NÅ føler jeg meg som ei larve, daff og sårbar - men når jeg er meg selv, er jeg tøffere enn toget (vakker kommer jo an på øyet som ser - men i tankene mine kan jeg i hvert fall fly, når jeg er friskere) hjerte1