-
Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:)
Hei alle sammen!
(dette blir nok langt, delvis min «historie», delvis spm levaxil/ naturlige prep.)
Så fint å se at det finnes et nettsted som dette, når en «flakser rundt i uvitenhet» etter en ny diagnose...
Jeg har en god del spørsmål og tenker de blir flere etterhvert som kunnskapsnivået stiger:)
Jeg er 24 år kvinne (eller jente? Når begynner man egentlig å si kvinne??) som i forrige uke fikk beskjed av endokrinolog at stoffskiftet var lavt. Desverre ba jeg ikke om eksakte tall, men anti-TPO var godt over 1000.
Har vært bla. trøtt, slapp og tiltaksløs i åresvis (og prøvd å få legehjelp), men mistenker at stoffskiftet ikke har blitt sjekket før for et halvt år siden. Da var jeg frivillig med i en etterundersøkelse for barn behandlet for kreft (friskmeldt i den spede alder av 5), og ble tappet for 10 svære glass blod :O hvorpå de sjekket alt som sjekkes kan (på tre forskjellige sykehus i tre dager, pjuh!)
Fastlege fikk så brev fra s.h om at stoffskiftet måtte undersøkes videre. Tok prøver hos fastlege (igjen, spurte ikke hvilke, eller dvs. Prøvde men ble avfeid). Disse var helt fine. Jaja. Så legen mente jeg var deprimert. Har hele tiden vært spent på om jeg ville klart å jobbe fulltid og samtidig ha et liv ved siden av når jeg ikke akkurat er proppfull av tiltakslyst, og nei, det er ikke en oppmuntrende tanke (ferdigutdannet om 6mnd). Fikk ny time hvorpå legen skulle se nærmere på min depresjon, men dagen før dumpet det et brev i posten om avvik i siste prøve- «et lite avvik som muligens kan peke i retning av en stoffskifterelatert sykdom»- og henvisning til endokrinolog.
...så der var jeg altså i forrige uke. Veldig hyggelig lege! Men «brent barn skyr ilden» (eller lukter svidd), så jeg spurte og grov i minste laget. Legen ville uansett gjøre sitt beste for å bedre mitt sløve sinn og min slappe kropp (den er egentlig stram og fint altså :)), så alt vel!
Fikk levaxin og skal prøve det frem til februar. Om jeg ikke blir bedre, ville legen prøve med et annet preparatet i tillegg på L (?), med t3 i (?).
Jeg er i et hele tatt «lettet over å være syk». Det betyr jo at noe kan gjøres med saken! Jippi!
Meeen.. så blir jeg litt motløs da, etter noen timer foran skjermen. Hvor enn jeg vender og snur meg, virker det som overveldende mange ikke har det største utbyttet av Levaxin, men av Armour. Og at det kan vere en umulig prosess å få resept på sistnevnte... Alt jeg har lest om hvorfor A virker bedre på mange enn L virker også logisk. Liker å «forstå» hva jeg trykker i kroppen :)
Så er spørsmålet: hva gjør jeg nå? Har egentlig ikke så lyst å prøve L i åresvis når Armour virker som et bedre og mer «komplett» alternativ. Egentlig vil jeg ha Armour (eller tilsvarende) nå... sukk!
Og finnes det leger i Bergen som skriver ut denne? Er dette kansje info som bør gå på priv. Mld?
Dere kloke, erfarne medsøstre og brødre... har dere noen råd? Eller tanker? Erfaringer? Jeg blir egentlig glad for alt, spesielt av å se at jeg ikke er den eneste i hele verden med slike plager.. :)
-
Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:
Det er mulig at hesten er hvit, men "rideren" er faren din, og vel så det. (legg merke til det - en d)
Jeg kjenner igjen historien din (så alt for godt)
først.
Anti-TPO er en enten/eller-test, tolkes altså mye likt en graviditetstest.
Er den over 100 - så har du det, og hvor mye over 100 er ikke avgjørende, og gjenspeiler heller ikke alvorligheten.
Det alvorlige er at du har antistoffer i blodet som setter igang en betennelse i kjertelen som denne dør av. Sorry for the blundtness.....
Det tar noen år, og i denne tiden blir det nødvendig å erstatte dennes produksjonstap med stadig høyere doser av hormonene kjertelen en gang produserte.
Og jeg antar du har søkt opp denne info ?
Du reiser meget intressante spørsmål i det du alt nå tviler på den bestående behandlings effektivitet.
Men det er slik at bestående statistikk legene bruker (ubrukelig eller ikke) viser at de fleste har det ok på dagens behandling.
Det er bare noen utskudd som meg, og noen til etterhvert, som ikke får noe liv av den behandlingen. I følge aker, et 6år gammelt utsagn om at det bare var 10-12% som ikke fikk det bra på Levaxin.
Et interessefelt er jo at alle dagens Tyroidbrukere er startet opp på Levaxin og har på egen hånd, etter et antall mange år, kjempet, lurt eller smuglet seg til et bedre liv på et av Tyroidene (feks Armour)
Hva om disse hadde hadde blitt startet opp på et Tyroid i steden ?
Hadde jeg sluppet å ødelegge de viktigste 16 år av mitt liv ved å ha blitt startet opp på et Tyroid ? (jeg overdriver ikke!)
Det får jeg jo aldri vite - tiden har gått.......
Tyroidet kom først.
Det ble avløst i en markedskamp man ikke kan være stolt av i åra opp mot 1980. Det gikk fra å være enerådende til nærmest å bli forbudt på få år.
Man hadde klart å fremstille det man kalte "thyroxin" (det som kommer fra thyreoidea) kunstig ved hjelp av synteserering.
Senere laget man så en behandlingshypotese (som man fremdeles bruker) som sier at bare man tilfører T4 så klarer kroppen seg.
T4 er et molekyl som består av to tyrosinproteiner + 4 jodatomer. 75% av kjertelens produksjon er dette, og er lagervare for kroppens stoffskiftehormon T3 og leveren omdanner T4 til T3.
Men kjertelen produserer også T3, T2 og T1.
Og det har kansje en hensikt ? Er det tenkelig at kjertelen produserer noe den ikke bruker ?
Og her er valget : Enten tror man på at kroppen klarer seg med T4 og kjører på Levaxin.
Eller man vil prøve å tilføre alt som kjertelen produserte og velger et Tyroid.
Jeg er sikekr på at du klarer å tillegne deg de kunnskaper som trengs.
Det var verre i -87 da var det legen sa hele internett.......
-
Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:
Hei Rosin:)
Det var ett flott profilbilde:lol:
Du har altså omsider fått diagnosen Hashimotos etter lang tid med symptomer, det tar dessverre ofte sin tid...
Jeg kjenner dessverre ikke til noen leger i ditt området som skriver ut Armour, men jeg skal prøve å gi deg noen råd/erfaringer allikevel.
Hvis du vil kan du sende meg en PM med mailadressen din så skal jeg videresende deg en mail jeg fikk fra overlegen ved Aker sykehus som nevner både levaxin og armour behandling, uten noe svartmaling av Armour. Denne kan du kanskje ta med til legen din...
Armour/Erfa virker mye bedre enn Levaxin og Liothyronin (T3) gjorde for meg.
Jeg måtte lyve og manipulere for å få resepten/registreringsfritaket fra legen min. Først så sa jeg at søsteren min brukte det og at det fungerte mye bedre for henne, men han var ikke overbevist. Jeg ble deretter sendt til en spesialist i indremedisin for jeg var ikke bra i det hele tatt, og da spurte jeg henne om ikke hun ville anbefale Armour, hun nektet og det var helt uaktuelt for henne å anbefale slik behandling.
Når jeg kom tilbake til fastlegen så sa jeg at jeg spesialisten ikke hadde noe motforestillinger til Armour:oops: og da fikk jeg til slutt resepten. Det føltes ikke bra å lyve om dette men jeg hadde ikke noe valg... Jeg var stort sett helt/delvis sykemeldt når jeg gikk på Levaxin, etter få måneder på Armour følte jeg meg mye bedre og ble friskmeldt/arbeidsfør. Legen var overrasket over effekten jeg hadde av Armour! Det har vært nedturer også på Armour men dette skyldes nok betennelsen i kjertelen og manglende økning av dose når kjertelen fungerer dårligere og dårligere. Dette må du være obs på og ta prøver jevnt slik at du slipper å ende opp i kjelleren...
Hvis du virkelig ønsker å prøve Armour/Erfa så ikke gi deg!! Du må bruke alle triks du kan, bruk gjerne argumentet om at du kjenner noen som har større nytte av dette enn Levaxin. Videre så kan du bruke argumentet at du er svært sensitiv overfor syntetisk medisin og reagerer dårlig på dette, og at du svært gjerne vil prøve Armour/Erfa en stund for å se hvordan det virker. Klag og syt over hvor elendig du blir av Levaxin osv. Jeg vet dette ikke er helt moralsk men må man så må man... Det er bare å begynne å bearbeide.
NB! Det er vanskelig å få tak i Armour nå så du må satse på Erfa Thyroid som er det samme, se link i forumet. Ta med deg navn, produsent etc. til legen slik at han lettere klarer å skrive ut reg. fritak.
Lykke tilhjertflag1
-
Hei lille Rosin! :D Velkommen hit. jeg leser historien din. og tenker på min egen historie. Kreftpasient som femåring, ut og inn av sykehus gjennom oppveksten. det fikk et navn til slutt da jeg nærmet meg førti. Posttreumatiskstressyndrom, PTSD. I tillegg hadde jeg først en ubehandlet hypotyreose, med antistoffer, altså Hashimotos, som deg. Deretter en dårlig behandlet hypotyreose. Tilsammen litt for mye for kroppen over mange år.
Det er jo ikke sikkert at våre historier er sammenfallende! Bare for å si det. Men jeg forteller allikevel om meg selv. Så kan du selv reflektere om noe passer. For et par måneder siden leste jeg en artikkel av en tidligere kreftpasient i Aftenposten. Hun skrev om fatigue, altså tretthet, slitenhet. Som mange kreftpasienter erfarer i ettertid. da jeg leste artikkelen, tenkte jeg: tar de ikke spyttprøve av slike pasienter som klager over fatigue i etterkant av store kreftoperasjoner? Går de bare ut i uføretrygd? Hva skjer med dem?
Jeg har nå det som du kan lese at flere har her på forumet: binyretretthet/binyrebarksvikt. Det er som en stor tretthet, du er trett inntil margen. Og det hjelper ikke å ta seg sammen. Da blir det bare verre. Og det sitter ikke i hodet. Som en del leger later til å tro. Det sitter i binyrene. Binyrene er trette av å ha krempet mot stress i mange år. Så blir kroppens reserver og produksjon av kortisol, som er helt vesentlig for et velfungerende liv, lavere og lavere. For mitt vedkommende: det stresset jeg skisserte ovenfor, kreft, operasjoner, uoppdaget hypotyreose, og deretter dårlig behandlet hypotyreose.
Hvis jeg var deg, ville jeg sjekket om det kan være en mulighet for at du kan ha problemer med binyrene, jeg tenker på historien din om å ha kreft som femåring. Det er ikke bra for binyrene! Her finne rdu et fint skjema som du kan fylle og og teste deg om du kan ha binyretretthet/svikt. deretter ville jeg jobbet for å fått tatt spyttprøve. Mange leger later som om det holder med en blodprøve for å sjekke binyrer, men det holder ikke. det skriver selv Legeforeningen på nettsidene sine.
Jeg tror nok at det beste for de fleste er naturlig thyroid. men det går jo an å starte med Levaxin om du er usikker på hva du vil, eller ikke får respons fra legen i første omgang.
Lykke til Rosin kram1
-
Først vil jeg si hjertelig takk for lange gode svar. Jeg begynner å bli klokere!
n`Finn, du bekrefter på mange måter det jeg selv tenker og tror, er godt å høre at jeg ikke er helt på villspor. Det er jo rimelig selvmotsigende at kroppen produserer hormoner den ikke har bruk for. Ellers er jeg sjokkert over hvor mange som har mistet alt for mange gode år- og som selv har måttet komme frem til egnet behandling. Det er visst sant at en må være frisk for å kunne være syk..
Det fører ikke bare godt med seg at markedskreftene får styre. Og ja, heia internett!! Hva gjorde vi egentlig før når vi undret oss? Det har jeg glemt.. :)
Siven, takk for «skitne triks»! :) Greit å ha noe i ermet om det trengs (og det virker det som).. og så kommer du med enda en bekreftelse på at Armour fungerer best for deg. Hyggelig å høre at du er bedre nå!
Jeg har forresten også en søster med lavt stoffskifte. Satt på Levaxin for et par måneder siden. Ble mye bedre i starten, nå går det ikke like bra. Hun er dyrlege, så om hun vil prøve Armour eller lignende, satser jeg på hun har noen slående medisinske argumenter.. skal diskutere dette med henne i julen.
Jeg vil kjempegjerne få det brevet fra Aker!! Sender deg en pm med mail. Jeg har nå bestemt meg for å ta opp alternativ medisinering med min lege. Virker liksom bortkastet å forsøke Levaxin i åresvis når så mange har det bedre med noe annet. Og ikke minst virker det som flere føler seg klarere i toppen med Armour??
Men jeg ønsker å ha med noe å «slå i bordet med» og det virker ikke som det er mye vitenskapelig forkning konkret på disse alternative produktene? Har funnet en svensk avisartikkel om en lege som har skrevet ut Armour til 200 pasienter og seier «alle» har det mye bedre. (http://www.expressen.se/halsa/1.1342...iniva-har-okat ) Denne tenkte jeg kanskje å ta med. Nå er kanskje ikke expressen verdens mest seriøse avis, men :) Om noen vet om dokumentasjon en lege ville tatt for god fisk, tips i vei!
Vigdis: Det hørtes jo ganske sammenfallende ut ja.. man skal jo liksom være frisk etter avsluttet kreftbehandling, men jeg har flere ganger lurt på hvordan kroppen hadde fungert i dag uten sykdom og cellegift. Fikk mye info om evt senvirkninger under forskningsundersøkelsen. Men de vet jo ikke så mye enda siden folk lever lenger og lenger etter kreftnehandling :) Heldigvis! Stoffskifte var ikke nevnt, men fatique og tidlig overgangsalder. Boka «kreftoverlevere» er ny og bra om du er intr. I slikt :)
Takk for linken! Skal absolutt sjekke det ut og be legen sjekke binyretretthet neste gang. Får bruke kreftbehandlingen som argument også. Skulle jo uansett sjekket disse før jeg ble satt på Levaxin?
Håper du får riktig behandling nå og at det går riktig vei!
Takk alle sammen! Å høre fra dere betyr mye! Og jeg tror det kan komme til å bety mye for helsen min også... :)
Ringte forresten legekontoret og skal få tilsendt alle prøveresultater. Fikk resultatet på nestsiste prøve (ikke fra endokrinologen men legekontoret): Fritt t4: 12,4. TSH: 4,80. Anti-TPO over 1000
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Men jeg ønsker å ha med noe å «slå i bordet med» og det virker ikke som det er mye vitenskapelig forkning konkret på disse alternative produktene?
Hov, hov... "alternative produktene"? :mrgreen: Ja, der findes faktisk en hel del gode kilder, men man skal nok starte historisk idet de fleste beskrivelser stammer fra den mest udforskede periode, før syntetiske mediciner blev markedsført som værende "bedre". Der er nu SÅ meget spam om de syntetiske fortræffeligheder, at det kan blive svært undervejs at få sorteret og finde de rette kilder. Lægemidlet er også så gammelt, at man den gang nøjedes glade med at det virker og dobbeltblinde forsøg var slet ikke opfundet. Ikke i den scala som det er blevet moderne efter computernes indtog.
Det største problem er dog lægestandens funktionelle analfabetisme når det kommer til at kende medicinfagets egne rødder og ingen af de nulevende læger jeg kender, kender til at det netop var udvikling af Thyroid USP-mediciner, som grundlagde hele endokrinologien. Det andet "problem" med Thyroid USP er, at det ikke kan patenteres = ingen milliarder i fortjeneste til medicinalfirmaer - du ved... Så de gør hvad de kan, for at fortrænge ind i glemslen erindringen om og kendskab til de gamle mediciner og - de dumme læge følger dem som en tankeløs fåreflok.
Måske har du lyst til at udforske nærmere denne hjemmeside - Rosin? Bare til at begynde med... Og lige denne tråd også, til vi finder noget mere læsestof.
På hjemmesiden Thyroid Patient Advocacy-UK har de endda udarbejdet en instruktion for patienter, hvis læger er Thyroid USP-tvære. :mrgreen: Du finder instruktionen her og på samme hjemmeside burde du kunne finde adskillige henvisninger til mere litteratur.
Kan du have en god eftermiddag, Rosin? xx4
P.S. Forresten glemte lige... på forsiden af forummet, i boksen til venstre, under overskrift "Stoffskifte kunnskap" finder du masser af relevante links til netsteder, hvorfra du også kan finde frem til mere litteratur...
-
Sitat:
har dere noen råd? Eller tanker? Erfaringer?
Håper du finner en lege som lytter til deg, og dere i samarbeid finner den beste behandlingen. Lykke, lykke til vink11
Anbefaler naturlig thyroid på det varmeste.
Er du uheldig, kan det være at legen din aldri har hørt om produktet, og ikke engang vet hvordan et skjema for registreringsfritak ser ut. Ta med deg et, det ligger her på forumet. Og forbered deg godt før legetimen. Leger kommer med de rareste argumenter mot naturlig thyroid. En annen ting.... De fleste leger tror at Thyroid er som levaksin, at man kan hive innpå hele dagsdosen om morgenen. Det har skremt mange bort fra å bruke Thyroid, og det er veldig synd. Jeg ble iallefall skikkelig dårlig av det. Jeg har prøvd meg fram med forskjellige ting. Har funnet ut at det beste er å dele dosen, og ta den to ganger om dagen. Kanskje trenger du å dele dosen ytterligere. Det er lett å bli hyper, (hjertebank, svetting, nervøsitet) hvis man hiver innpå for mye på en gang. Det er min erfaring.
http://www.healthrecipes.com/armour_thyroid.htm
"Most doctors using Armour thyroid are not aware that Armour thyroid should be used twice daily and NOT once a day. The major reason is that the T3 component has such a short half life and needs to be taken twice daily to achieve consistent blood levels."
Igjen....Lykke til!
-
Behandling med Tyroid har jo også endel varianter - det kommer an på hvem man spør.
Pakningsvedlegget som er med Armour anbefaler feks. en dose pr. dag.
Jeg tenker sånn at en får prøve å "leke" kjertel så godt det går.
Det er naturlig for en frisk kjertel å produsere mye T3 når man våkner. Ut over dagen faller kjertelens ekstrabidrag av T3, og den T3 som de-jodinasen produserer vil dominere.
Derfor mener jeg det kan være lurt å prøve å ta Tyroid-dosen om morgenen.
T3 er en kortvarig greie ?
Tja, i blodet så, men så er det heller ikke der T3 er aktiv - det er jo bare en transport som foregår i blodet.
Og dette faktum at T3 er så kort tid i blodet har nok brakt fram tanken om at det kan være lurt å dosere Tyroid (og Liothyronin) flere ganger.
Og det kan sikkert virke positivt på mange, men jeg vil tro at da er ikke bidraget fra de-jodinasen stort nok, altså T4-dosen er ikke høy nok.
Opplever man at det er behov for flere doseringer, ville jeg ta det som et tegn på at T4-dosen bør økes.
Så finnes det jo de som ikke tåler så høy T4-dose som er nødvendig for å sikre nok T3 fra de-jodinasen.
Et viktig enzym i den forbindelse består bla. av T2 og selen.
Så man kan jo da forsøke et selentilskudd. Trenger man T2 er det ingen vei utenom, men må bruke et Tyroid. Og virker ingen av delene, så bare må man jo dosere flere ganger.
Levaxin inneholder kun T4.......
De som bruker Levaxin klarer seg, eller MÅ klare seg, uten det T3-tillegget som kjertelen bidrar med. All T3 kommer da fra de-jodinaseprosessen.
Tyroidbrukere får jo dette, og kan få det til rett tidspunkt ved å morgendosere seg.
Jeg fant en ganske god forklaring her : http://www.hypo2.info/attachments/07...Hypotyreos.pdf
-
Takk n'finn! Jeg lærer stadig noe nytt :). Det var ikke meningen å drive med feilinformasjon her :oops:
Den linken du sendte så veldig interessant ut, men jeg må lese den en dag hjerna mi virker litt bedre. I dag blir det litt for mye på en gang :)
Så det du mener er at hvis jeg ikke tåler å ta hele dagsdosen på en gang, uten å få hjerteklapp og bli så nervøs og elendig at jeg må legge meg, så kan det hjelpe med selen?
-
Dere er så greie å komme med info og svar!! :)
Har sjekket linkene og blitt enda «klokere». Og fått enda mer lyst på noe annet enn Levaxin.. Fått noen flere prøveresultater: T3: 2,1. S-Ferritin 23 (er ikke dette lavt?). S-kortisol (kl.11): 325.
(T4 var 12,4, TSH 3,8(skrev feil sist innlegg) og Anti-TPO over 1000)
Ellers har jeg hatt litt problemer med å sovne, noe hjertebank og en rastløs følelse selv om jeg er kjempetrøtt. Har bare tatt 0,25 mg Levaxin i åtte dager, så egentlig skulle jeg ikke merke noe nå?
Ifølge binyreskjemaet (link fra Vigdis :)) har jeg slitne binyrer. Får prøve å be endo. Om en spyttprøve, siden blodprøve ikke er til å stole på for å måle dette(?). Har også målt morgentemperatur- den var på 34.7 men målte under armen og da skal en legge til 1 grad? Altså blir tempen 35,7. Er det egentlig noe jeg kan gjøre med binyrene selv, uten resept på noe? Kjøpe krem på apoteket?
Jeg har ny time hos endo i slutten av Februar. Jeg er ikke så flink å være tålmodig dessverre. Går siste året på studiene og er ikke helt der jeg bør. Ikke en god følelse, hadde ikke gjort noe om kroppen fungerte optimalt nå.. I dag er jeg ufattelig trøtt, helt uten grunn. Med en bacheloroppgave som burde være skrevet.... jeg vil bare ha mer energi og bommullen ut av hodet!
Gaaaargh!! Heldigvis hjelper det litt å syte. :)
-
Link til interessant artikkel som eg fann ved å google litt på linken som n'Finn la ut.
http://hypo2.info/diagnostisering/sa...er-oevervaegas
Sida den står på verkar også fin, men nå må eg rydde.... får lesa seinare.
-
Et skudd i blinde.... ?
Nå har jeg gått på Levaxin en tre ukers tid, og vet jeg må vente i måneder eller år før jeg merker effekten. Men jeg klarer ikke la være å tenke på Armour/ Erfa, siden min fornuft og et utall av personlige erfaringer sier meg at oddsen for at dette vil fungere bedre, er svært stor.
Jeg går nå siste år på yrkesrettet utdanning- nå er det straks «vinn eller forsvinn». Det virker som mange føler at tankene glir lettere på annet enn Levaxin. Jeg er for tiden ganske motløs- i min nåværende tilstand tviler jeg på at jeg står i min praksis og på mine eksamener. Og så skal jeg bruke denne tiden på å prøve og evt. Feile med levaxin- jeg har myyye mer lyst å prøve og feile med Armour (eller Erfa, som det vel blir).
Så... legen vil jeg skal prøve levaxin frem til slutten av februar, da er jeg oppe i 75mg. Da har jeg ny time. Men jeg har fryktelig lyst å PRØVE å få en time før for å be om å bytte til Erfa.... Dette er sikkert helt «crazy» og jeg blir overrasket om det går, men jeg føler at jeg må forsøke for å gi meg selv de «beste odds» for å klare å fullføre utdanningen min. Jeg har samlet noen artikler og lest meg opp en del, men kanskje dere har noen slående argumenter dere kan dele? Det blir vel ekstra vanskelig å overtale legen siden jeg ikke har gitt Levaxin en sjangs først. Men hvorfor ikke begynne med det beste alternativet :)
Jeg har forresten fått tak i navnet på i alle fall en lege som skriver ut Armour her i området, så jeg har kriseplan en under planlegging!
Og- det tegnet dere bruker etter dosetall, betyr det mikrogram?
Ønsker alle et godt nytt år- nye muligheter og evt. Nye kjempeforståelsesfulle dyktige leger ;)
Fant forresten en artikkel jeg syntes var fin! Dette skal jeg pugge før jeg besøker legen.. skrevet av en lege som skriver, sort på hvitt, at mange har fordel over Armour over annet.:
http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/9/2/157.pdf
-
Ja, vi skulle vært kommet så langt, i 2010, at voksne, tilregnelige mennesker kunne få et ord med i laget når det gjaldt egen sykdom og behandling. Det er jo nedfelt i pasientrettighetsloven da, men dessverre finnes det endel arrogante leger der ute....
Hvis jeg skulle gitt deg et tips, så måtte det være å skrive en liten dagbok om hvordan du har det på levaksin nå. Skriv opp dagsformen på en skala fra en til ti. Ta tempen hver morgen. Skriv opp alle symptomene, og ta i bruk en skala der også. Det er så mye lettere når du skal over på Thyroid. Da kan du følge med på hva som evt bedrer seg. Det er ikke så lett å huske alt nemlig!
Du kan jo ta i bruk noen hvite løgner hos legen da.... Si at du kjenner noen personlig som har blitt bedre av Thyroid e.l. Men det virker som du er veldig bestemt på å prøve Thyroid, så jeg regner med at det ordner seg:)
Lykke til iallefall!
-
Tegnet µ (my), får du ved å holde AltGr-tasten (til høyre for mellomrum) nede mens du trykker på M-tasten.
Vi skal være litt nøye med å bruke riktig "suffiks".
1/1000 en tusendel kalles milli og suffikset er m
1/1000.000 en milliontedel kalles mikro og suffikset er µ
1/1000.000.000 en milliard-del kalles nano og suffikset er n
1/1000.000.000.000 en billiard-del kalles pico og suffikset er p
Av dette følger feks at 0,1m = 100µ.
Her er det mulighet for sammenblanding !
Andre blodprøver bruker mere spesielle betegnelser, og her er det svært vanskelig å orientere seg om størrelser.
En størrelse som brukes er feks. MOL : http://no.wikipedia.org/wiki/Mol_(enhet)
Refområdene kan feks være :
Total T4: 60-150 nmol/L
Total T3: 1,1-2,5 nmol/L
Fritt T4: 10-24 pmol/L
Fritt T3: 6,0-9,0 pmol/L
Omregningsfaktor: ng/mL x 1,25 = nmol/L
Molekylvekt for natriumlevotyroksin = 798,9 g/mol
For å se litt på Kjertelproduksjonen, vil man måtte måle alt som blir produsert. All T4 er produsert av kjertelen, både det som er bundet til proteiner og det som er fritt. For å måle dette bruker man målemetoden :Totaltyroxin, eller TT4 og en omtrentlig måling er 100nanomol. De T4 som noen gang blir frie fra sin proteinbinding er 20 picomol - altså mye mindre enn en tusende del av kjertelproduksjonen går videre til å bli stoffskiftehormoner !
-
Knokkel, dagbok var ikke dumt! Jeg er dessuten fæl til å glemme.. :) Det er i grunnen helt absurd hvordan enkelte mennesker har blitt behandlet. Heldigvis har vi internett og andres erfaringer!!
n`Finn, takk, det var veldig oppklarende. Og så fikk jeg lært noen nye ord :) (passer bra, jeg skal bli tolk). Jeg visste heller ikke at så lite av kjertelens produksjon ble til stoffskiftehormoner! (Er det snakk om t3-2-1 her, eller har jeg misforstått?)
Var hos fastlegen og fikk utskrift fra mange av prøvene. Samtidig spurte jeg om hun skrev ut Armour- det visste hun ikke hva var (lovende??), og ville i alle fall ikke gi det til meg om endokrinologen ikke ville. Jeg tør ikke å legge all min tro på leger lenger. Vet om en fastlege som har skrevet ut, først prøver jeg lykken hos endo, om det mislykkes blir det ny fastlege. Urk..
Ellers har jeg kjøpt "Stop the thyroid madness", så jeg er godt i gang med å "ta ansvar for egen helse" eller noe i den dur.. :cool:
Jeg er forresten veldig, veldig fornøyd med dette forumet! Tjoho!
-
Kjertelen består av to produksjonslinjer. Hver av dem produserer egentlig bare T1 og T2 - så kobles disse to linjene sammen på slutten og en fra hver linje kobles sammen. Det produseres flest T2, og dermed blir det 75% T4.
Så hender det at en T2 og en T1 kobles sammen og da blir det T3 i 20% av totalproduksjonen. Enda mindre mengder med de resterende T-variantene og av Calsitoninet.
Det er jo kun fT3 som er stoffskiftehormonet.
T4 er bare lagervare som må bearbeides før bruk.
T2 har også oppgaver i stoffskiftet man kjenner, men ellers er det meget sparsomt med viten.
Calsitoninet har kompliserte oppgaver i benstoffskiftet - som jo Levaxinbrukerne klarer seg uten. Hvor bra (helst dårlig) dette er, har jeg ikke klart å få noe særlig rede på.
-
Aha! Det visste jeg heller ikke, takk. Jeg fant omsider ut at du jo har en hel side med innlegg n`Finn, så nå har jeg lest til øyet ble stort og vått! :shock:
...så fant jeg en side med hvor de har plukket ut div. positivt om armour fra tidsskrift og bøker som jeg skal skrive ut til legen min. (H*n blir nok kjempeglad:D)
http://www.altsupportthyroid.org/dt/dtmedrefs.php
-
Jeg samler argumenter for Armour, og lurer på om jeg kan bruke det at t3 er under ref. (2,1) mens t4 (12,4) ikke er det. Fant et utsagn fra en lege:
2. John Dommisse, MD: "Unique Theories About Hypothyroidism Treatment" (May 2002)
If I start out with a T4/T3 combination like Armour Thyroid (because the free-T3 level in that patient is significantly lower, relatively-speaking, than the free-T4 level), this becomes the only treatment, again, in a minority of cases. In most cases, the free-T3 level will be elevated higher than the free-T4 level by Armour Thyroid. In that case, I add small to moderate daily doses of T4 — whatever is required to optimize both the free-T3 and free-T4 levels.
(Fra http://www.altsupportthyroid.org/dt/dtrefs2.php)
Egentlig blir jeg jo glad hvis legen går med på å gi meg Armour i tillegg til Levaxinen. Har funnet noen utsagn og noe i forskning som sier at t4+t3 bedrer kognitive funksjoner. Jeg trenger å fungere optimalt for å klare studiet.:idea:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Jeg samler argumenter for Armour
Hej Rosin vink11
Kan ikke huske hvem (:oops:) havde postet linket til artikel Empirical use of Armour® Thyroid. Hvis du scroller nederst i dokumentet, findes der en hel del referencer til diverse kilder inkl. videnskabelige artikler om emnet. Det kunne jo være, at deriblandt kunne du finde noget mere ammunition til dit næste lægemøde? xx7
Du er nødt til at spille bolden over på lægens side og medinddrage lægen i ansvaret for dine studier (iblandt). Såfremt der findes noget man kan forsøge at optimere dine chancer med - ja, så er det et rimeligt krav at stille over for lægen. Han skal blive klar over, at hans beslutning om f.eks. fravalg af en mulighed - for dig udgør forskellen mellem succes og fiasko! Det skal du omhyggelig sørge for at lægen er klar over og at han dermed bærer medansvaret for din fremtid! Uanset om han kan lide det eller ej.
-
Takk Anisa! Artikkelen har jeg lagt ut link til tidligere i denne tråden :) Den er skrevet ut til legen da den sier bla.:
"The reason Armour Thyroid is the preferred preparation for thyroid-replacement is simple: as Barnes pointed out it sometimes achieves better results for a wider range of symptoms than levothyroxine."
"....probably five or more patients prefer Armour Thyroid for every one that prefers levothyroxine. In many cases, the therapeutic advantage of Armour Thyroid is pronounced." (s.170)
Men referansene som er oppgitt har jeg ikke klart å finne på nettet.
Det du sier om legens ansvar osv. var veldig fint!! Jeg klarer liksom ikke helt å sette ting i perspektiv på egen hånd..
Jeg har nå samlet en del utskrifter og har begynt å skrive brevet jeg skal legge ved. Om noen melder seg frivillig til å lese det og gi tilbakemelding, er det supert!! En god del av dere har jo (desverre) erfaring med å konfrontere leger..
Rop ut, så sender jeg brevet på mail eller på privat mld her på forumet :)
-
Hvordan gikk det med brevet, og møtet med legen? Fikk du utskrevet erfa thyroid?
-
Ja, så har jeg altså vært hos legen. Og fått resept på Thyroid Erfa xx8
Takk til Knokkel som "godkjente" brevet jeg sendte legen :)
Apotek 1 mente det skulle gå ca. en uke før jeg kunne hente tablettene. Jeg skal gå rett fra 50µg Levaxin til 0,5 (32mg) grain Erfa. Jeg skal kutte Levaxin en dag og ta Erfa neste, det går vel greit siden det enda er såpass lave doser?
Jeg begynte på Levaxin i desember, så jeg har ikke kommet så langt i "opptrappingen" enda.
Jeg krysser fingrene for at Erfa er riktig for meg! Og er utrolig fornøyd med legen som tok ønsket mitt på alvor! Spesielt siden jeg enda ikke har rukket å finne ut av hva Levaxin kunne gjort for meg.
Takk til forumister for innspill og informasjon!!
I`ll be back.... :D
-
Så flott å hørexx9. Er spent på hvordan erfa thyroid fungerer for deg!!
-
Her kommer jeg med en liten oppdatering, er ikke helt i "skriveform" med to dagers omgangssyke bak meg..
Samlet sett føler jeg meg bedre, absolutt, forandringene er ikke kjempestore, men de er der definitivt. Og så langt har jeg bare brukt Erfa en måned. Etter noen uker på Levaxin hadde jeg noe ubehag i hjerte-regionen, har ikke kjent noe slikt etter jeg byttet. Jeg er mer våken om morgenene (heldigvis), har mindre hodepine, er generelt "gladere" i grunn. Har lenger lunte i forhold til andre, begynt såvidt å kikke på gutter igjen (hehe), og håper at denne listen blir lenger etter som tiden går og Erfa består :)
Tar bare 1 grain (60 mg) enn så lenge, tar en når jeg våkner og en i lunsjtider. De gangene jeg glemmer pille nr.2 merker jeg det.. blir sliten, får hodepine, sur osv. Har skjedd såpass mange ganger at jeg ikke tror det er tilfeldig. Jeg ser lysere på fremtiden- ser plutselig flere muligheter, spesielt med tanke på jobb/ studier.
Blodprøver for en måned siden viste at t4 hadde steget noe, mens t3 hadde gått ned med 0,1 (etter 1 mnd ca. på Levaxin). Får nye prøveresultater snart. Jeg tror ikke jeg er "hyper", kjennes heller ut som jeg snart trenger mer.
Men jeg lurer på hvorfor hvilepulsen min er høy, den ligger på oppunder 90. Vanligvis ligger jeg på 70-75 (tror jeg). Jeg mistenker jo at binyrene mine trenger litt hjelp- som også noen av dere har påpekt. Jeg har derfor kjøpt hc-krem, binyreekstrakt, aswhwadaganda (ignorer stavingen ;)) og brukt disse en måneds tid. Så var jeg hos legen nylig, og ymtet frempå om binyrene, som jo er sjekket med blodprøve, men sa jeg ønsket spyttprøve likevel. Og det var greit :) :) Jeg tenker at høy hvilepuls til tross for lavt stoffskifte, pluss at jeg blir veldig trøtt rundt 3-4 kanskje kan kobles til binyrer feks? Men "problemet" er at jeg fikk kun 2x spyttprøve, 1 gang på morgen og 1 gang på kvelden. Om jeg har uflaks har jeg "normale" verdier ved disse to tidspunktene.. Ville det være bedre å ta den på kvelden etter middag en gang når jeg føler meg sliten og trøtt? For jeg våkner jo til igjen på kvelden. Hmm..
Har fått spyttprøveglassene, men ville vente til jeg ikke har smurt meg med krem eller tatt binyreekstrakt noen dager først. Hvor lenge må jeg vente tror dere?
Og så sliter jeg med tørre øyne- glemte å spør legen om dette. Tips?
Så.... det går fremover, og jeg tror ikke det hadde gått fremover like fort uten dere, så takk igjen! :mrgreen:
-
Tørre øyne: Be om henvisning til øyelege. Har tilstanden vart over tre måneder, har du rett på øyedråper på blå resept, gjerne de dyreste. Mens du venter på dette må du passe på øynene dine: gå på apoteket i dag, kjøp kunstige øyedråper og bruk dem mange ganger pr dag, så ofte du kjenner behov, og gjerne litt til. På apoteket kjøper du også en vaselinsalve, Simplex eller VitApos som du bruker på natten. Trekk ut nedre øyelokk og legg dråper og salver der. Pass på at s p iss en ikke berører øyet, vær nøye med håndhygiene, det er meget lett å få infeksjon når du har tørre øyne. Jeg hadde to infeksjoner på hverandre ved juletider.
Spyttprøve: Ring legen og be om å få fire. Eller om du har telefonnummer til labben kan du høre om det er mulig å få fire.
Fint å høre at det går bedre med deg kram1
-
Ruth, takk for øyetips! Har merket at betennelsene kommer lett ja, huff.
Desverre kan jeg ikke ringe legen å be om 4x spyttprøver, jeg ba om dette i timen men da måtte jeg betalt selv, han kunne ta 4x om den på 2x ga mistanke om noe (dumt ja, men jeg "presset" på det jeg følte jeg kunne). Derfor lurer jeg på om jeg kan "strekke" prøvetiden litt- ta den når jeg føler meg mer trøtt? For om jeg tar den og føler meg våken og opplagt på de to tidspunktene sier jo ikke det noe om tiden imellom..
Og finnes det info noe sted om hvor lenge man må ha vært av hc-krem før du tar spyttprøven? Jeg tenkte rundt en uke, men jeg aner ikke hva som er riktig.
-
Hc-krem, jeg er heller ikke sikker på hva som er riktig, jeg avsluttet vel den selv en til to uker før spyttprøve. Du bør vel kanskje ta spyttesten i det tidsrommet det står. Så får du heller vurdere om du har råd å betale selv for en med fire tester om det skulle bli nødvendig, og legen ikke er helt samarbeidsvillig? Husk, ta den hjemme, i en avslappet atmosfære, når du kjenner deg avspent. Lykke til!
-
Takk igjen :)
Legen sa 4x ville koste 6000, men det vet jeg jo ikke stemmer. Blir spennende å se utfallet! For jeg lurer veldig på hvorfor hvilepulsen min er så høy når jeg ikke føler meg overdosert. Time will show :)
-
Jeg betalte 14-1600 kr på BMlab. Så mye har nok ikke prisen økt på et halvt år!
-
Hva skjer nå da?
Fikk brev av legen om de siste prøvene, t4 har gått ned fra 18,6 15.Jan til 13 forrige uke.(Merk at på den høye målingen hadde jeg tatt Levaxin samme morgen, men det burde vel ikke ha så mye å si).
T3 er nå 2,2, nesten ingen endring. TSH er gått ned fra 3,5 til 1,8. Legen vil ha meg opp fra 1 grain til 1,5.
Og likevel har jeg nå hvilepuls på 90.. rart! Har heller ikke fått tatt spyttprøvene enda, pga omgangssyke og nå halsbetennelse som bokstavelig talt har gjort meg stum. Det passer ikke så bra med muntlig eksamen til uken :O Vil ikke ta spyttprøven om sykdom påvirker resultatet.
Jaja, jeg har i alle fall hamstret masse godsaker til binyrere som står klare på hyllen, med en gang spyttprøven er levert skal de støttes til de rødmer av all oppmerksomheten :)
Trodde egentlig ikke binyreekstrakt og hc-kremen hadde så mye å si, men jammen føler jeg meg dårlig uten nå. Syk ble jeg også.
-
Resultat av spyttprøven
Hei igjen godtfolk!
Så har jeg omsider fått svar på mine spyttprøver. Det var jo "nyttig".. Fikk ta to prøver, en kl.8 og en ved midnatt. Den ved midnatt var visst blitt forurenset, for den var fryktelig høy (over 100). Er usikker på referanseverdiene, men på Haukeland sa de alt under 22 var normalt for prøver tatt kl.8 på morgenen. Min morgenprøve kom på 3.6.
Jeg fikk ikke vite noen nedre grense, så kortisol er visst ikke så viktig å ha noe av det da??:roll:
Men 3.6 er på morgenen er kanskje i minste laget om maksimumsref.verdi er på 22? Uansett, legen sier at alt er fint, og at kortisolproduksjonen ikke er for lav. Hva tror dere? Jeg føler jeg famler i mørket... setter pris på en lommelykt, eller en fyrstikk ;)
-
Hei Rosin
så tøff du er som tar skjeen i egen hånd og starter rett på naturlig tyroksin. Jeg synes det er veldig inspirerende å høre at du merker at naturlig tyroksin virker bedre enn levaxin. Begynte selv på levaxin i januar (fikk diagnose da) men har som deg lyst å bytte til naturlig tyroksin isteden fordi jeg leser så mye positivt om dette, og føler derfor det virker meningsløst å måtte ta runden om levaxin først. Jeg merker bedring av levaxin men føler og håper at større bedring kan oppnås. Har søsteren din også forsøkt naturlig tyroksin?
Lykke til videre!
Berit:-)
-
Hei Berit!
Takk for svar :) Jeg er veldig fornøyd med Erfa! I ettertid ser jeg at jeg faktisk hadde endel ubehad i hjerteregionen da jeg brukte Levaxin, selv om dette såklart kan være tilfeldig. Alt slikt er i alle fall borte nå. Humøret er også bedre, såvel som nattesøvnen.
Håper legen din er av den greie typen, som hører på deg og dine ønsker!
Søsteren min har gått på Levaxin et halvt års tid, men øker dosen en smule på egenhånd siden hun ikke føler hun er helt i mål. Hun har foreslått Erfa/ Armour for legen sin, men det hadde han ikke hørt om. Han ville først snakke med sykehuset. Jeg avlegger rapport om det skjer noe nytt :)
-
Bare til "først snakke med sykehuset" - som betyr : Høre med endokrinologen om jeg får lov......
Legen er av den trofaste typen - trofast mot hierarkiet altså.
Og da spørs det på endoen da......
-
Heeeh, ja det har du nok rett i n`Finn. Endoer er rare dyr! :roll:
-
AAAAArgh!
Hva skjeer med meg... er frustrert, trett og blir tykkere dag for dag, heeh :shock:
Målte Ft4 hos fastlegen for noen dager siden, og den var på 10,5!!! TSH er jo kjempefin, for den er på 1,1, og dermed er stoffskiftet så fint så, sier fastlegen. Dette går jo fullstendig feil vei!
I 2007 hadde jeg ft4 på 18, med TSH på 4,10. Jeg har tatt 1,5 grain (90mg) Erfa noen uker nå (opp fra 1 grain). Har høy hvilepuls, 90, tør jeg øke dosen da? er supertrett, orker lite, og har gjort det middels dårlig på mine eksamener pga ingen energi til å lese. Har den viktigste igjen, i morgen... har et jobbtilbud om jeg står på denne. Hadde jeg bare hatt energi til å gjøre det jeg vet jeg er god for...
I tillegg tok legen blodprøve som viser at jeg har gressallergi. Men denne var ikke nødvendig å behandle, kun om jeg fikk plager. Plager? Har vært syk med halsbetennelse de siste tre månedene, og mistet stemmen to ganger. Noen andre med allergier?
Så nå har jeg bestilt spyttprøve hos Scandlab, betalt med kredittkort, for ja, jeg begynner å bli desperat. Tar gjerne imot PM om noen vet hvilke leger som faktisk er villige til å behandle binyrer, jeg er meeget usikker på om endokrinologen vil akseptere dette som et problem.
Nå er jeg lei! Sukk sukk! Sånn, så fikk jeg klaget en smule... ::wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Hei alle sammen!
(dette blir nok langt, delvis min «historie», delvis spm levaxil/ naturlige prep.)
Så fint å se at det finnes et nettsted som dette, når en «flakser rundt i uvitenhet» etter en ny diagnose... Jeg har en god del spørsmål og tenker de blir flere etterhvert som kunnskapsnivået stiger:)
Jeg er 24 år kvinne (eller jente? Når begynner man egentlig å si kvinne??) som i forrige uke fikk beskjed av endokrinolog at stoffskiftet var lavt.
Det skrev du i december (?) sidste år.... Gad vide hvor længe du egentlig havde sygdommen? Den kommer ikke over natten, men snarere som en tyv om natten, over mange år. Jo flere år inden behandlingen påbegyndes, jo større binyreproblemer udvikles samtidigt. Men som du kan læse i min "brokke-tråd" Levaxin, Eltroxin, Euthyrox, kontraindikasjoner, kan jeg blive så rasende over, at man enten skal have Addison's eller Cushing's i udbrud, før lægerne (an)erkender binyreproblem hos stofskiftesyge, hvor det i virkeligheden er mere reglen end det er undtagelsen, at langtidssyge (uanset med diagnose eller uden) udvikler binyreinsufficiens pga. enten ingen behandling eller lorte-behandling (pardon my french desp2 ).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
AAAAArgh! Hva skjeer med meg... er frustrert, trett og blir tykkere dag for dag, heeh :shock:
Så nå har jeg bestilt spyttprøve hos Scandlab, betalt med kredittkort, for ja, jeg begynner å bli desperat. Tar gjerne imot PM om noen vet hvilke leger som faktisk er villige til å behandle binyrer, jeg er meeget usikker på om endokrinologen vil akseptere dette som et problem.
Flere har oplevet at når lægen først har set, hvordan andre læger har vurderet analyserne af spytprøverne - fik piben en anden lyd. Men der findes desværre også stivstikkere, der alene-ved-bedre og disse skal bare udskiftes, da deres "indsats" kun vedligeholder sygdommen yderligere. Håber du finder en bedre repræsentant for lægestanden - en læge der faktisk kærer sig mere om sin patient end eget ego (sgu! desp2 )
I Stage 1 (så vidt jeg husker) af binyreinsufficiens udsondrer binyrerne masser af cortisol (på skrub-forkerte tidspunkter) og blodcortisol-prøverne kan derfor vise flooootte resultater. Karakteristisk for for meget cortisol er netop vægtøgning. Er man gået med det længe nok, støder væksthormon-problem til og hvordan man SÅ ser ud, kan du læse om i tråden Væksthormon (hGH), vægt og fedtfordeling og uanset hvordan man ellers vender alting og drejer... er fokus på binyrerne det bedste sted at starte og hænge på, uanset at der ingen mirakler, der sker her over en nat. Men effekten af binyrestøtte på det kognitive og ellers stemningslege - det plejer melde sig relativt hurtigt efter påbegyndt binyrestøtte-behandling (according til flere her på forummet).
Er en strategisk suspendering/udskydelse af eksamener m.v. til vinteren slet ikke muligt? Det ville være lykken for dine kirtler, tror jeg....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Nå er jeg lei! Sukk sukk! Sånn, så fikk jeg klaget en smule... ::wink:
tro2
-
Trist å lese at du ikke får rett behandling Rosin.
Virkelg !
Er sikker på at dette går rett inn hos alel de mange her som har vært i lignende situasjon.
Dessverre får en bare si !
Min vurdering av blodprøvene må bli at TSH ikke reagerer på det lave stoffskiftet (fT4) - det har vel sentrale årsaker.
Uansett om du har antistoffer eller ikke må du jo bare ha behandling.
Og som jeg ser det kan fT4=18 være et passende mål for doseringen.
At du opplever høy puls ved så lav dosering bør ha litt oppmerksomhet.
Kan det være feil å behandle ?
Kan det være en reaksjon på at du endelig får stoffskiftehormoner ?
Kan det være en reaksjon på rask dose-økning ?
Og en kan sikkert stille noen spørsmål til.
Jeg husker jo bare navner ditt, og at vi ha hatt noen tastinger tidligere.
Og det er jo det med husken min da.....
Så at du nevnte overfølsomhet for bjørk og gresspollen. Jeg kjenner ei som har vært det i mange mange år.
Hun har spist D3 siden i fjor sommer - ingen reaksjon på bjørka i år.
Det verste gresspollenspredningen gjenstår jo.
Men D-vitamin er med i denne sammenhengen også.
-
Anisa,takk for svar! Jeg tror også jeg har hatt "krøllete" stoffskifte lenge. Har gitt meg selv diagnosen for noen år siden, men legen var ikke enig :wink:
Gikk igjennom 9 cellegiftkurer som barn, og tenker at binyrene nok fikk bank allerede i ung alder. Har fått time hos endokrinologen, men skal ringe å utsette den til etter jeg har fått svar på spyttprøven fra Scandlab, så får jeg se "hvilken lyd pipen får".
Ifølge den ENE spyttprøven (morgen) jeg har til nå, er den under ref. om jeg ser på Scanlab sine verdier. Haukeland har ikke nedre verdi, så det så. Jeg har en god kulemage, og er tynn ellers, så det er nok godt mulig du har rett her og, Anisa... Jeg må alltid holde inn magen for å ikke se gravid ut!
N`Finn, hei igjen :)
Tror ikke det er doseøkningen som gjør det, har gått på medisiner i et halvt års tid nå, og trappet forsiktig opp. Jeg har "sikre" antistoffer. Mistenker at der kan være binyrene som forårsaker høy puls. I STTM står det at en kan oppleve overdosesymptomer selv om stoffskiftet er lavt, om binyrene ikke henger med. Det er enn så lenge det jeg selv tror er mest sannsynlig. Andre teorier mottas med takk :wink:
D-vitamin inntas på alle måter, hehe! Krem, piller og soling på høyt nivå. Har hatt vondt i en visdomsjeksel som vil opp et par uker, men etter to timer i bikini og sterk sol, var smerten borte neste dag. Tilfeldig? Ikke vet jeg :)
-
Jo, du følger jo bra med og kan mye om å analysere symptomer.
Så er det jo binyrene som steller med hjerteaktiviteten - disse har det med å reagere raskt på doseendringer. Derfor tenkte jeg kanskje det var slik det hang sammen.....
Men det er komplisert dette - og at det ene morgensvaret er lavt er jo også underlig - skulle egentlig gi lav puls.
Men det blir jo mer info rett rundt hjørnet så.
Tålamod......