-
Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
lurer på om jeg har noe galt med binyrene. Akkurat nå føler jeg meg like dårlig som da jeg ble tvunge t til å vær e utenthyroxin i to uker før operasjon/prøver. da bare lå jeg på sofaen, har bare blitt dårliger og dårligere siste ukene, nå blir jeg dårligere for hve rtime.... Jeg tror det skjedde neo da jeg sluttet med østrogen og legen samtidig ba meg trappe ned påt hyroxin. Lest at østrogen påvirker thyroxin. Hjernen klarer nesten ikke tenke. Og å rette opp skrivefeil og skrive dette her virker som en kjempejobb. Brukte fem sekunder i sted for å skjønne hvordan jeg skulle mekke to knekkebrød m ost mellom... Jeg er vanligvis en kjappis som springer mellom ting jeg liker å gjøre, og elsker å trene hardt! Det jeg ikke liker er en annen sak... Skjønte at noe var galt på fredag, hadde trent og gått tur. skulle på en forestilling og følte det som om jeg kunne kollapse når som helst. Følte at jeg ikke var inne i kroppen min, men ved siden av. Så jeg må bare komme meg til legen i morgen, si at det er nødhjelp. Det føles sånn. Når jeg har jobbet i det siste har pausene blitt lengre og lengre, og mindre jobbing. Og dødstreg tankegang. Nå kjennes det ut som om hjernen henger i løse lufta og at det er en trinse og den henger på en snor som jeg ikke klarer å få tak i. Alt er som et kjempemaraton. Skulle skjære gulerot i sted, og jeg klarte nesten ikke å komme gjennom med knivenhelp1
-
Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
har du målt kroppstemperaturen ? Iflg Janie A. Bowthorpe ( Stop the thyroid madness) så er det entydig problemer med binyrene ( adrenalin fatigue ) om kroppstemperaturen skifter veldig fra dag til dag ( målt f. eks samme tid hver morgen før du står opp ) temperaturer på under 36,6 målt under armen f. eks tyder på problemer med adrenalin. Min temp har gått ned fra 36,4 til 35,92 ( målt oral da dette er mer nøyaktig enn under armen ) siden jeg startet med Armour. Entydig at det er noe med adrenalinet som ikke fungerer. Skal måle hver dag og se om jeg får tempen til å bli stabil i dagene som kommer.
Skjønner hvordan du har det. Fikk såpass lettelse av Armour de første 2 dagene at "tåkebankene" i hodet lettet en god del, men er litt svimmel igjen isteden.
Dette skal vi takle. Lykke til
-
Oppmuntring og gode råd gjør godt! Jeg har beynt med å måle temperaturen: Jeg har funnet termometeret, lagt det ved siden av sengen. Så glemmer jeg å måle...
Det er i allefall en begynnelse! Var hos legen min i går. Han var veldig sikker på at det er virus. Men testet alt for sikkerhets skyld.
Jeg kjenner at ved å lese om sykdommen min, har jeg også ramlet litt ned i verste tenkelige scenarier. han sa da jeg var der at vanligvis er det jo det vanlige man rammes av, og ikke det uvanlige. Jeg føler meg litt bedre, og antar at det er en virus.
Det er lett å forlese seg! Men det er også viktig med kunnskap! En liten knivegg å balansere på!
Men det varmer sånn, alle her SOM BRYR SEG! jeg sa i et pm tiln`Finn at det kjenne sut som om jeg har fått mange storesøstre of storbrødre som bryr seg. det føles godt!
-
Broda Barens har forsket mye på kroppstemperatur og hypothyreose.
Og det er gammelt !
Oversatt omtrent :
"I 1942 skrev han en artikkel som viste at morgentemperaturen var en god indikator på basalstoffskiftet. Han anbefalte å måle temperaturen før man står opp på morgonen. Man skal ta temperaturen enten under armen eller bak. Under armhulen er morgentemperaturen normalt 36,6-36,8 grader, og rektalt 37-37,3 grader. Har man lavere enn 36.6 under armen eller mindre enn 37 grader rektalt tyder det på hypotyreose uansett hva blodprøver måtte vise."
Min erfaring er at leger ikke løfter på øyenbrynet engang når jeg forteller at jeg har 36,0 (bak) på Levaxin og at denne steg til 36,6 når jeg gikk over til Armour.
Altså ikke en stigning helt inn himmelen, men dit føler jeg faktisk ikke at jeg er kommet heller.......
-
Hei. Når jeg leste innlegget ditt ble jeg litt paff... Det kunne like gjerne vært jeg som skrev den. Sliter veldig med hukommelsen og alt går tregt i hue. Føles som jeg har vr ute å løpt maraton men har bare ligget på sofaen hjemme. Jeg skal operere nå da, 23 mars og håper på bedre tider.
-
Ja, Finn, og ikke bare det. Om man begynner å snakke om temperaturen, så ser de på en som om man har en skrue løs eller nettopp har landet fra en annen planet.
Jeg hadde med meg kopi av en artikkel om dr. Mark Starr fra bladet Mat og Helse 08/07 for å vise til gammel legen dette med temperaturen.
I ettertid leste jeg i journalen min at han hadde skrevet - at jeg hadde tatt med meg flere artikkler med sånt alternativ vås, men alt som feiler meg er litt problemer med overgangsalderen.
-
Jeg har vært hos gynekologen, til sedvanlig sjekk. Fortalte at jeg skulle teste ut Armour. Da kommer dette lille smilet, dere skjønner sikker thva jeg mener. Så jeg spurte ham rett ut hva han mente. Han sa at det var jo ikke hans fagfelt, men han trodde det var bare tull å prøve noe annet. Men at tro som kjent kunne gjøre mye. Så sa jeg -men hvor lenge varer placeboeffekten? For den varer vel ikke til evig tid?- Da sa han ingenting. men det hadde jo også vært interessant å vite. For, en ting er at vi mennesker er rågode på å tro, og fortsette å tro selv om alt motsier troen vår (det er forsket på dommedagssekter, f eks og da dommedag slett ikke kom, ble de bare enda mer styrket i troen). Men jeg kan ikke tenke meg at n`Finn og dere andre som bruker Armour lever i en evig placebolykke?
Jeg har bestilt Broda Barnes boka, det skal bli spennende å lese og sette meg inn i ting. må få litt rutiner på ting. men jeg er glemsk og surrete
-
Beklager, men jeg personlig blir provosert av det lille overbærende smilet deres. Dette har overhodet ingenting å gjøre med å tro at en medisin er bedre enn den andre. Dette har med harde fakta å gjøre. De låter som de skjønner alt, men de bløffer ikke meg. Ingen lege kan fortelle deg hvilke bivirkninger en medisin vil ha på deg, fordi de rett og slett ikke har noe peiling på dette.
De vil vel helst selge den syntetiske dritten som de også får fortjeneste eller andre goder for om de setter folk på det.
Tester man på legemidler, så vil man først og fremst se at de virker positivt inn på ett begrenset området ( der de absolutt MÅ ha effekt ) - resten er sånn om sånn . De fleste medisinene har store bivirkninger på lever, nyre, magen, galle etc.
den lille positive effekten kommer ofte i bakgrunn til de enorme bivirkningene mange legemidler har. Det finns masse info på nettet ang. bivirkningene av syntetiske legemidler.
Jeg tror de heller skulle tørke det ekle og nedlatende gliset fra munnen - og la pasienten få det han vil ha selv uten å gulpe opp vås.
De kan da vel selv bruke så mye syntetiske midler som de vil, de kan gjerne få min dose også. Men tro meg, de gjør det ikke selv !
Vi lever i en tid der informasjon ikke kan holdes tilbake lenger, men det har de ikke skjønnt ennå.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Så jeg spurte ham rett ut hva han mente. Han sa at det var jo ikke hans fagfelt, men han trodde det var bare tull å prøve noe annet. Men at tro som kjent kunne gjøre mye. Så sa jeg -men hvor lenge varer placeboeffekten? For den varer vel ikke til evig tid?- Da sa han ingenting. men det hadde jo også vært interessant å vite. For, en ting er at vi mennesker er rågode på å tro, og fortsette å tro selv om alt motsier troen vår (det er forsket på dommedagssekter, f eks og da dommedag slett ikke kom, ble de bare enda mer styrket i troen). Men jeg kan ikke tenke meg at n`Finn og dere andre som bruker Armour lever i en evig placebolykke?
"Lægen Abram Hoffer, der har medvirket ved mange placebokontrollerede forsøg, finder at placeboeffekten er overdreven og ikke tilstrækkelig pålidelig i den grad, at placeboforsøg kan reproduceres med identiske resultater. Han noterer sig bl.a. at placeboeffekten er mest virksom kort tid efter forsøgets start. Han husker ingen tilfælde, hvor placeboeffekten holdt i en måned." Kilde.... (Kienle G S & Kienle H: The Powerful Placebo Effect - Fact or Fiction?, J.Clin.Epidemiol.,Vol. 50, pp1311-18, 1997) vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
queenie
Beklager, men jeg personlig blir provosert av det lille overbærende smilet deres. Dette har overhodet ingenting å gjøre med å tro at en medisin er bedre enn den andre. Dette har med harde fakta å gjøre. De låter som de skjønner alt, men de bløffer ikke meg.
- jeg er enig, jeg er ikke glad i det lille overbærende smilet.
Og saken er vel at det er så utrolig få leger i Norge (Norden?) som har lite erfaring med noe annet enn syntetiske pille "krykker" for oss som ikke er normale?
-
Etter å ha brukt Armour et år eller to var jeg hos spesialisten min en tur. Hun er flink og hyggelig, og til min noe sarkastiske kommentar om at jeg sikkert innbilte meg den voldsomme bedringen på Armour sa hun at "nja... Når det har gått mer enn 6 måneder er det ikke placebo lenger uansett". Så hun godtok tvert at den medisinen er riktig for meg, selv om hun ikke setter pasienter på Armour selv.
Men jeg tror at skulle jeg havne i knipe med resept hadde hun ordnet det for meg.
-
Jeg må også ile til med å si at min lege jo også stadfester at han ser framgangen i forbindelse med at jeg gikk over til Armour.
Det var imidlertid ikke nok for trygderetten til å oppfylle loven.
Hvordan Armour omtales i kollegial sammenheng vet jeg jo ikke - der skal det mot til å stå fram.
"Krykker" var forresten en allegorisk godbit - rene kunsten spør du meg.
-
Fikk i går boken " Adrenal fatigue" the 21st century stress syndrome, fra den amerikanske legen James L. Wilson . Interessant lesning.
tror det vil hjelpe å forstå sammenhengene mellom adrenalin fatigue og hypothyroisme mye bedre. Disse 2 kroniske sykdommer er veldig flettet i hverandre.
Her er det et link til websiden hans.
http://www.adrenalfatigue.org/
Ha en flott solskinnsdag alle sammen
opgiv1
-
24.08 Har gradvis økt til 3 1/4 grain.
Oppgitt over magen, luft uansett hva jeg spiser! Så nå spiser jeg brød og normalt kosthold i stedet for alle frøene. Er så lei av alt tull med kroppen min!
Har hatt tørre øyne siden juni. Trodde først det var reaksjon på sminke. Begynt med kunstig tårevæske, øynene føles helt forferdelige med tårevæsken også. Mistenker Sjögrens syndrom. Denne trettheten som ligger som en kappe over meg, tørre slimhinner, fingre og hender som føles reumatiske innimellom. Noen ledd på noen av fingrene er nå konstant knortete og forandret. Opplevelsen av å være kraftløs. Raskt trett, og følelsen av at det er for mye hele tiden. Akkurat nå har jeg bare lyst til å grine.
Legebesøk: Han kaller Armour naturmedisin. Jeg kommer til å bytte lege. Er sint fordi han har undermedisinert meg gjennom mange år. Og sannsynligvis gitt meg antidepressiva unødig. Han spurte om hva vitsen var med å sjekke om jeg har Sjögrens. Utrolig! Jeg svarte at jeg vil ha navnet på fienden min. Om jeg er slått ut en dag, vil jeg vite om det binyrer eller Sjögrens. Og sjekke binyrer hos ham er bare å glemme. Det har jo endokrinologen gjort, en blodprøve om morgenen...
September: 05.09 Ikke i stand til å takle stress. Utslitt og ute av stand til å sove på egen hånd. Er det jeg som ikke takler stres, eller er det binyrer/Sjögrens? Skal utrede Sjögrens nå. Ferie en uke.
06.09 Økt til 3 1/2 grain. Søvnproblemer fortsatt selv om jeg har ferie. Sov godt siste del av ferien. Kom hjem med en følelse av uthvilthet.
16.09 Utslittfølelsen er tilbake: Jeg står opp, gleder meg til en ny arbeidsdag. Etter noen timers arbeid er jeg helt utslitt, svimmel, ukonsentrert, orker ikke avbrytelser , orker ikke lyder av barn eller radio, muskler kjennes kraftløse, tåkete, lurer på om jeg besvimer. Tok og smurte meg med hydrokortisonsalve, syntes det hjalp litt. Har ligget og hvilt (det gjør jeg aldri ellers!). Gruer meg til å lage middag. Det kjennes som en stor utfordring. Å vaske klær, holde huset rent og ryddig interesserer meg mindre og mindre. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal orke det.
Når utmattelsesopplevelsen kommer, føler jeg meg syk, har bare lyst til å ligge, føler meg på gråten. I dag hodepine. Sårt og vondt i det ene øyet. Tørr skjede tiltross for østrogenstikkpiller (brukt siden i vinter da jeg sluttet med østrogenpiller).
17.09 Økte til 3 3/4 grain
24.09 Gikk ned til 3 1/2 grain fordi jeg nå smører meg med hydrokortisonsalve hver fjerde time. har bestilt spyttprøve. Føler meg litt bedre. Men er er vrak. Alt er blytungt. Og jeg er våken flere timer hver natt. Sluttet med Tolvon, jeg sover ikke uansett. Jeg tror det andre årsaker til søvnmangel. Kuttet ut brød og hvete igjen, magen er mye bedre. Eneste jeg spiser med gluten er havregrøt til frokost.
Har byttet fastlege, første time om noen dager. Sitter her og skal skrive jobbrelatert, men har bare lyst til å grine. Å skrive er for stor jobb etter en kort bytur. Jeg kjenner meg ikke igjen: før kunne jeg hardtrene tre-fire dager i uka, ha lange arbeidsøkter. Selv om jeg tidligere var utslitt på kvelden, så orket jeg mer. Nå er jeg som en pudding. Alt rundt meg flyter. Alt er tungt. Jeg er ikke deprimert. Jeg vet hva det er. Jeg har bare ikke energi.
26.09 Og det blir merkbart verre hele tiden. Er tydelig verre nå enn for en uke siden. Jeg orker ingenting, er så utslitt at jeg bare vil grine av tretthet. Tror jeg må opp i høyere doser hydrokortison enn det jeg klarer å smøre meg med. Det er nok mye som ligger på overflatenav huden, inn i klærne. Nå orker jeg ikke tanken på å arbeide lengre, arbeidet er blitt et uoverstigelig fjell.
Må ta to turer til byen til uka, hvordan skal jeg orke det? I natt sov jeg til tolv eller ett, så var jeg våken til nærmere fem, våknet litt før åtte. Når ikke ikke sover, ligger jeg ikke lengre urolig, jeg ligger helt slapp og vegeterende. Jeg er en skygge av meg selv.
Mannen min sier at slik jeg er nå, så minner det ham om tida før operasjon av thyreoidea, da måtte jeg kutte ut tyroksin i to uker. Da lå jeg på so f a en, orket ingenting. Når kommer spyttprøven? Hvor lang tid tar alt?
Dette minner meg om hvordan jeg kjente meg etter fødsel. Jeg hadde vel lite tilgang på tyroksin i kroppen da også. Men det var det ingen som sjekke teller brydde seg om da. Jeg hadde sikkert en vakker TSH:mrgreen:
-
Uff, ikke godt å lese om hvordan du har det for tida. Men jeg kjenner meg veldig igjen. Og jeg leser: binyrer. Slik som deg. Ser du smører deg med hc-salve. Jeg ville ha byttet til kremen, den trekker seg raskere inn i huden. Salven er så klissete og har en tendens til å ligge på hudoverflaten (og ødelegger klærne dine i tillegg). Håper du får analysert binyrene ved spyttprøven, men som du sikkert vet vil jo prøvesvaret bli påvirket av at du smører deg med krem. Det anbefales en ukes opphold før en slik test. hjertflag1
-
Unnskyld, det er HC-salve! Sløv skriving...
En ukes opphold ja. det er lenge akkurat nå. Men må eg, så må jeg! På Scandlab sa fyren i telefonen 48 timer fravær av HC. Jeg tror ikke astmaen min klarer en uke uten steroider.Kanskje 48 timer. Men det er jo mikrodoser, så det slår kanskje ikke så mye ut på skalaen?
sendte du prøven i retur med vanlig post, eller ekspress? Mannen fr a Scandlab.com anbefalte ekspress, for de t er jo ikke godt å vite hvor lang tid det tar fra Norge til Sverige.
-
Jeg har ikke brukt Scandlab, bare Aker. Hvis de på Scandlab sa det holdt med to døgns opphold, så vet de sikkert hva de snakker om. (Jeg refererte til boka: Adreal Fatigue, der snakker Wilson om en ukes opphold.)
Rufus:)
-
Hei Ruth, dette var leit å lese. Jeg håper inderlig at du finner en løsning på dette og kan starte en behandling som virkelig hjelpe deg.
Bare en liten tanke som slo meg; du har tatt høyde for at hvis du har binyreproblemer og du øker Armour uten å støtte binyrene vil dette bare bli verre og verre. Det hjelper heller ikke å øke før binyrene er bedre. Det er vel noe som heter at det er tilstanden til binyrene som begrenser stoffskiftet ditt, det blir ikke høyere enn det binyrene kan takle.
Jeg fikk med meg at du tar HC-salve, men mon tro om det holder for deg? Bare et lite innspill fra meg.
Jeg sender deg positive tanker og krysser fingrene for at du snart får hjelp. kram1
-
Ja, slutter meg til dem som sier at dette er ikke hyggelig å lese.
Jeg ble anbefalt lab i OSLO da jeg henvendte meg til Scanlab...
Uansett blir prøvene sendt til USA.
Jeg ringte inn en dag, neste dag lå hele "kiten" i postkassa.
Det fulgte med en ganske god informasjon der.
DER stod det at krem, nesedråper etc. kunne henge igjen i kroppen i minst 2-3 mnd...det var svært viktig at det ble sagt til behandlende lege når vi senere skulle gå gjennom prøveresultata. Kortisontabletter skulle en gjerne ha slutta med minst 6-8 uker forut for prøven.
Men slår prøven positivt ut, viser det jo at virkeligheten er verre..
Prøvene skal være frosset når de sendes. Mine kom til OSLO dagen etter med vanlig post, og det tok nøyaktig 4 uker før svaret kom.
Ruth 2... NÅ husker jeg... det var den underskriften fra legen som Oslo krever, men ikke Stocholm.....
Noen ord om søvn, jeg får heller ikke sove om kvelden lenger (begynte ""kun"" med alle de våkne timene om natta, men nå dette også).....
DHEA blir også skjekka..min er for lav..og mener jeg har lest at det i seg selv gjør at man ikke blir sovetrøtt, selv om en fysisk er stuptrøtt?
Jeg tillater meg å låne tråden for å spørre om noen her inne har fått
påvist for lav DHEA og om noe blir gjort.
Akkurat som endoen ikke brydde seg, men det må jo ha noe å si i /for kroppen.
(ikke rart jeg eldes i rasende fart!!).
-
Grunnen til at jeg valgte Sverige, er den legen jeg sluttet hos. Spurte om det gikk an å ta en hormonsjekk, siden jeg sov så dårlig. "Sånt driver vi ikke med her" var det kontante svaret jeg fikk. Vi kan få melatonin på resept, uten sjekk, vi kan få østrogen kastet etter oss, men forøvrig sjekkes ikke hormoner?
Ja, jeg vil sjekke DHEA og Aldosteron. Må tisse hyppig, og er alltid tørst. Det kan være Sjögrens eller Aldosteron. Diabetes er sjekket xx antall ganger.
Fire uker før svar, akkurat nå er livet et lite hel vete, det blir drøye uker å vente.
Lisbeth, ja, jeg vet det med å høyne armour ikke er bra dersom det er binyrer, men jeg ville se om løsningen lå i undermedisinering. Det ser ikke sånn ut.
Om HC salve er nok for meg? Nei, det kan jeg ikke tenke meg, men når nøden er stor, så tar jeg det jeg får! Den heftige feberaktige følelsen av vekselvis kokvarm og frostrier dempet seg av HC, så selv om søvnen er i knappeste laget, har noe roet seg litt.
Men jeg går jo rundt og er svimmel bare jeg gjør litt, som å lage middag. Så jeg driver ikke med husbygging eller noe annet stort om dagen....
Takk for omsorg og tilbakemeldinger! Fint at vi har hverandre og en virituell skulder å lene oss til!
-
Scandlab.com GRRRR!
GRRRRR! 22.09 bestilte jeg spyttprøve pr mail hos Scandlab. Dagen etter ringte jeg, siden jeg ikke fikk bekreftelse på mail. I dag, 29.09 ringte jeg igjen, for det er vel ikke posthest og kjerre mellom Sverige og Norge lengre?
Den var ikke sendt! Joa, bestillingen fant de, men de kunne bekrefte at den ikke var sendt. Glem det, sa jeg. Har fått ny lege, regner med at det går via Norge.
Så, om dere bestiller spyttprøve fra Sverige, vær obs på at de kanskje kan være litt treige på denne labben....
GRRRRR
-
Sv: Scandlab.com GRRRR!
Ny lege, nye blanke ark. Har dere vært hos en lege som vifter med Stop The Thyroid Madness-boka og spør med et smil om du har lest den?
Det har jeg, akkurat nå! Så nå håper jeg det går veien!
Formen er i bånn, jeg er så svimmel og hugger`n (=gal, det er bredt østlandsk) at jeg er totalt på bærtur. Det blir bare verre og verre. Men det må vel snu.
Takket være Scandlab tar det nå lengre tid å få en spyttprøve.
Jeg får prøve å ta det :mrgreen: med litt fandenivolskhet
-
www.bmlab.no
Der finner du tlfnr., mener jeg å huske.
Nå kan du kanskje ta sjansen på å bestille, for den nye legen din setter sikkert bumerket sitt på det?!
Iallfall..lykke til og god bedring, håper jeg. IKKE ok å gå slik..føler med deg!
(Jeg betalte 1600 kr.)
-
Han ville gjøre det på en annen måte, fikk ikke med meg hvordan. Hodet mitt er så blåst nå at jeg må ringe ham i morgen og spørre. Jeg hadde tenkt å foreslå den labben du nevner der, men kom helt ut av det, tror jeg sprengte timeskjemaet hans fullstendig!
Jeg er bare så utålmodig. For jeg blir rett og slett dårligere hele tiden. Merkbart fra uke til uke. Litt skummelt..
Men å ha en lege som vifter med en bok som er på vår side, det er noe nytt! Han årelatte meg skikkelig, så jeg håper det finnes svar der og.
Er det sånn at om du har lav DHEA, Aldosterone, sexhormoner for den saks skyld, og andre hormoner, så får du ikke mulighet i Norge å få det?
Jeg forsto på den nye legen at DHEA gir man ikke til folk i Norge. Men om det er det jeg trenger??
-
Høres jo ut som en skikkelig bra begynnelse.
Ønsker deg en riktig bra fortsettelse og da Ruth.
Hu'gææren (skriver jeg da) blir jeg når dosen er for lav.
Jeg blir ør og svimmel og har inntrykk av at det er i bakhodet det sitter.
Ta eb ekstra en dag å se om det blir bedre ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg forsto på den nye legen at DHEA gir man ikke til folk i Norge. Men om det er det jeg trenger??
Det er nok ikke vanlig å gi DHEA, men jeg vet at bl.a. Oftebro gjør det.
-
Greit å vite, Sonja! Fikk snakket med den nye legen og var på labben til bmlab.no og hentet spyttprøvekiten. Jeg svevde ut! Om to-tre uker skal svaret foreligge.
Ja, n´Finn, kanskje jeg skulle ta et jump i dosen og se om noe av problemet ligger der?
Går nå på 3 3/4 grain. Har full rulle med hyposymptomer. Fryser så jeg hakker tenner, neste øyeblikk svetter jeg som en gris. Det e r ikke overgangsalderen (den er litt mildere i de brå kastene!) og det er ikke griseinfluensa. Iskalde hender og føtter. Går rundt som en zombie. Hjertet banker så det virker som om det er på vei ut av brystkassa. Osv
-
Huffda - har vi hatt dårlig påvirkning på deg ? :)
Er jo tydelige symptomer på for lavt stoffskifte den forklaringen der.
Iallfall reagerer jeg sånn når den blir alt for lav, eller lenge litt for lav.
Du tar jo ingen liten dose, så det skulle jo heller tyde på noe annet en dosen (tenker høyt - og det knaker)
Likevel vil det jo hjelpe om du tar ett par Grain ekstra en dag.
Jeg merker bedring etter noen timer, men hovedvirkningen kommer ikke før dagen etter.
En liten økning merker du ikke og man kan ofte tolke det dithen at det hjalp ikke å øke dosen.
Ta i skikkelig - opp til dobbling av dosen er helt ok.
Men det er snakk om å finne ut om en doseøkning vil hjelpe, og det er ikke meningen at en skal fortsette med dobbelt dose da.......
Noen må bare ha en høy dose noen måneder før det normaliserer seg.
Jeg hadde en sånn periode for noen år siden og gikk på 5G flere måneder.
Aner ikke hva som gjorde det, men det gikk over.
Jeg mener man bør ha større fokus på at dosen endrer seg - og at dette er normalt. Og ha større aksept for at - idag er jeg ør i hue og tar 1G ekstra.
Prøve å finne seg en grunndose som en kan pøse på litt ekstra når det trengs.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Huffda - har vi hatt dårlig påvirkning på deg ? :)
Er jo tydelige symptomer på for lavt stoffskifte den forklaringen der.
Iallfall reagerer jeg sånn når den blir alt for lav, eller lenge litt for lav.
Du tar jo ingen liten dose, så det skulle jo heller tyde på noe annet en dosen (tenker høyt - og det knaker)
Likevel vil det jo hjelpe om du tar ett par Grain ekstra en dag.
Jeg merker bedring etter noen timer, men hovedvirkningen kommer ikke før dagen etter.
En liten økning merker du ikke og man kan ofte tolke det dithen at det hjalp ikke å øke dosen.
Ta i skikkelig - opp til dobbling av dosen er helt ok.
Men det er snakk om å finne ut om en doseøkning vil hjelpe, og det er ikke meningen at en skal fortsette med dobbelt dose da.......
Noen må bare ha en høy dose noen måneder før det normaliserer seg.
Jeg hadde en sånn periode for noen år siden og gikk på 5G flere måneder.
Aner ikke hva som gjorde det, men det gikk over.
Jeg mener man bør ha større fokus på at dosen endrer seg - og at dette er normalt. Og ha større aksept for at - idag er jeg ør i hue og tar 1G ekstra.
Prøve å finne seg en grunndose som en kan pøse på litt ekstra når det trengs.
Men SÅ meget på skift mellem stærk kulde og stærk varme, n`Finn? For mig lyder det som om Ruth har en eller anden "flammende" inflammation (betændelse uden bakterier/virus) i kroppen. Har man først Hashimoto`s, er det sikkert som amen i kirken, at man også kan risikere udvikle andre autoimmune problemer med andre organer/kirtler end lige skjoldbruskkirtel, selv om det sker først efter mange år med det oprindelige autoimmun sygdom. Og vi har jo også den "rette" sæson til det, hvor overgangen fra sommer til efterår/vinter skaber krævende hormon-forhold for alle mennesker, ikke "kun" stofskiftesyge.
Det er netop velkendt, at man kommer jo i et e-n-o-r-m-t underskud af thyro-hormonerne (uanset om de kommer fra tabletter eller fra raske kirtler hos raske personer) under sygdom, fordi de bliver "ædt op" af kroppens reaktion på sygdommen. Det er meget normalt, at behovet for T-hormonerne eksploderer under sygdom, uanset hvor i kroppen sygdommen/inflammationen har sin oprindelse, så mon det ikke ville være på sin plads at bede lægen om, grundigt at undersøge for, om Ruth ikke tilfældigvis nu slider med anden autoimmun sygdom end Hashimoto`s? Det ville være mit første valg i denne situation, hvis jeg selv var en læge.
Jeg husker ikke lige på stående fod, hvilke prøver man anvender for at opspore autoimmune inflammationer i kroppen, men jeg ved at der findes masser forskellige tests. Det er ikke sikkert, at det er Hashimoto`s som er i forværring og det er, under alle omstændigheder, et redeligt forsøg værd at udrede for, om der ikke sker noget autoimmunt andet sted i kroppen, end man plejer være opmærksom på. kram1
-
Det kan jo være en mulig årsak, men i de tilfeller prøver jo kjertelen å produsere mer så det er nok tilrådlig å øke dosen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det kan jo være en mulig årsak, men i de tilfeller prøver jo kjertelen å produsere mer så det er nok tilrådlig å øke dosen.
100% enig. Men hvis der "brænder" andet i kroppen, bliver det ikke væk af akut doseøgning af T-hormonerne. Derimod skrev Vigdis d. 26. september, at "Den heftige feberaktige følelsen av vekselvis kokvarm og frostrier dempet seg av HC", HC-cremen var det vist nok. Dette tyder på, at det er cortisol Vigdis er i et dundrende underskud med, idet det også er kroppens cortisol, som dæmper kroppens inflammationer (uanset hvor i kroppen), mens det selvfølgelig ikke kan afhjælpe f.eks. et almindelig influenza og lignende.
Jeg tror derfor ikke selv, at Vigdis kan få gavn af alene en doseøgning, uden at denne ledsages af en hydrocortisonstøtte for hendes binyrer. Og jeg tror heller ikke længere, at HC-cremen er nok mere. HC-tabletter skal der til, "råber" hele min erfaring her.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ja, n´Finn, kanskje jeg skulle ta et jump i dosen og se om noe av problemet ligger der?
Går nå på 3 3/4 grain. Har full rulle med hyposymptomer. Fryser så jeg hakker tenner, neste øyeblikk svetter jeg som en gris. Det e r ikke overgangsalderen (den er litt mildere i de brå kastene!) og det er ikke griseinfluensa. Iskalde hender og føtter. Går rundt som en zombie. Hjertet banker så det virker som om det er på vei ut av brystkassa. Osv
Hei Vigdis :)
Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse. Det ene øyeblikket pakker jeg meg inn i masse klær, og i neste øyeblikk er jeg en dampkoker. Iskald på hender og føtter. Hjertet banker slik du beskriver.
Jeg er enig i det Anisa skriver, ikke øk før du har testet om det er binyrene. Da vil det ikke hjelpe å øke. Jeg har fått påvist lav binyrefunksjon, går på 3 grain, og er kjempehypo.
Det er tungt å ha det slik, men jeg håper du holder ut litt til kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er netop velkendt, at man kommer jo i et e-n-o-r-m-t underskud af thyro-hormonerne (uanset om de kommer fra tabletter eller fra raske kirtler hos raske personer) under sygdom, fordi de bliver "ædt op" af kroppens reaktion på sygdommen. Det er meget normalt, at behovet for T-hormonerne eksploderer under sygdom, uanset hvor i kroppen sygdommen/inflammationen har sin oprindelse
Dette blir litt på siden, kanskje. Nå tenker jeg på sykdom som forkjølelse/influensa. Anbefales det å gå opp på thyroxindoseringen under slike sykdomsperioder? Jeg øker jo cortefdoseringen min under sykdom (slik som nå hvor jeg sliter med en forkjølelse). Burde man også ta mer thyroxin?
Rufus :)
-
Det er vel en sammenheng her ?
Hvis det fungerer da, så skal jo binyrene følge opp en Thyroxinøkning.
Såvidt jeg kan forstå setter thyroxinnivået et slags produksjonskrav til binyrene.
Men så er det jo det da, at denne funksjonen er dårlig hos mange.
Det er vel en del av begrepet binyretretthet at behovet ikke følges opp.
Men det får jo Vigdis snart (og endelig) vite noe mer om.
Jeg så ikke det med en gang - du har jo en høy thyroxindose, og koblet ikke det med den mulighet at binyrene kanskje ikke klarer mer. Thyroxindosen kan allerede være høyere enn det binyrebarken klarer å levere.
-
Legestanden diskuterer og er ikke enige om hva man skal gjøre med en NTIS, eller NTI.
Selv friske mennesker vil få lav TSH og lav ft4 og lav ft3 ved sykdom, skade osv. Det kalles non-thyroid illness.
Det går over så snart sykdommen er over. Etterpå vil både TSH og ft4 gå opp. Og så ned igjen, og etter seks uker har alt jevnet seg ut.
en gang tok jeg tilfeldigvis blodprøve når jeg var lettere forkjølet. Ft3 var UNDER referanseområdet den dagen, og det til tross for at jeg tok liothyronin....
Jeg vet altså ikke hva jeg skal svare.
Og jeg hadde en periode hvor bihulene var letterebetente, og levaxin og liothyroinin virket omtrent ikke, og jeg økte bare for å se, og jeg hadde ingen overdosesymptomer, bare at pulsfrekvensen gikk opp til 82 ifra mitt normale på 72. Da tok jeg rundt 190 µg t4 pluss tre kvart av en liothyronintablett i en uke.
Senere er jeg gått ned til ekvivalet til 125t4 og 10t3 (noe av det er NTmen summen blir omtrent lik) men det var etter at jeg gikk over til glutenfri og melkefri kost mend et er en anne historie. Men all den tid virket alt så dårlig.
Cortisolstatus er også dårlig så lenge man spiser gluten og ikke skulle hatt det. Og hvis man får i seg spor av gluten ved uhell så merker man straks at man har lavt cortisol. Må være tilsvarende med evt. andre ting man ikke skulle spist. (stikkord: cytokiner)
nora
-
Jeg ser også problemet som deg Nora - ikke godt å vite sikkert om man skal kompensere for fallet eller ikke.
Så håper jeg også at det er bra med deg Vigdis !
-
Hei, jeg har ikke forsvunnet, og ikke er jeg sykere! Godt med omsorg! Har bare vært borte et halvt døgn. Jeg var så hoppende glad i går fordi jeg kom hjem med spyttprøvekit!
Hos legen: Jeg har ikke infeksjon eller diabetes, det fikk jeg svar på etter fem minutter. Jeg får svar på de andre blodprøvene litt senere, og binyrer om 2-3 uker. Blodprøvene var det meste jeg fant på STTM, samt noe annet, aldosterone, pluss at legen dynget på noe ut fra mine beskrivelser av tilstand og symptomer. Jeg var så på bærtur den dagen at jeg hadde nok med å ikke besvime hos legen, så jeg så ikke alt han krysset av.
Det er riktig som Anisa sier, jeg ble merkbart bedre av Hc-krem. Jeg tror det kan være noe med binyrene.
Jeg var hos øyelege her om dagen. Jeg har nedsatt tåreproduksjon. Det kan tyde på Sjøgren/Lupus, eller bare være en forandring. Må gjennom revmatolog og leppebiopsi hos ø-n-h lege for å avklare Sjøgren videre. Samt noen blodprøver jeg ikke husker hva heter. NB Du har rett til øyedråper på blå resept etter 3 mnd nedsatt tåreproduskjon enten det er en kronisk sykdm eller ikke. Og det hjelper på lommeboka, de gode tårevæskene er dyre!
Har en venn med datter med Lupus og Sjøgrens, og rådet var å se på begge deler, ikke bare fokusere på Sjøgrens. Hun mente at symptomene jeg beskrev minte henne veldig om Lupus. Jeg har jo fått en del smerter i ledd i fingre, plutselig stikker det til, og noen ledd har blitt litt hovne/knortete konstant siden i sommer. Så det er bra å få det sjekket.
Vel, jeg har nå fulgt n`Finns gode råd i dag med forhøyning 1 grain. Vet ikke helt om det hjelper.
Men jeg tror at jeg svinger temmelig mye i dagsform nå. På torsdag morgen var jeg helt på bærtur, satt og gråt ved frokostbordet, og var svimmel fra jeg våknet. I dag og i går har formen ikke vært så ille, selv om jeg merker at jeg blir fort sliten. I dag tror jeg at jeg hadde klart å jobbe, om det hadde stått på programmet. Det er en stund siden det har vært aktuelt ut fra formen. Det har bare vært snakk om å gjøre det mest nødvendige her hjemme og knapt nok det. Mange husdyr her nå, hybelkaniner og annet..
-
Fint du er tilbake igjen, Vigdis. Bra med helsjekk! :wink:
Takk for svarene Finn og Nora. Nei, lett å vite hva en skal gjøre. Det handler nok om å bli best mulig kjent med sin egen kropp og hvordan den fungerer i ulike tilstander/situasjoner. Er nybegynner her. Etter bare tre uker på cortef og med en forkjølelse føler jeg at jeg bommer med doseringen ca annenhver dag. Frustrerende, men nødvendig fase, sikkert. :|
-
Blodprøve fra 02.09
S-Ferrit 57
S-Jern 19,2
S-Tibc 66
Jernmetn 29
S-VitB12 435
S-Folat 30,7
S-Natriu 141
S-Kalium 4,9
S-LD 189
S-CK 50
S-IGG 8,7
S-IGA 0,6 (*markert med stjerne)
S-IGM 0,6
S-Latex <20
Anticcp <1
S-ana 0,6
S-Anca utført
Smpo 0,5
S-Pr-3 0,3
S_TSH <0,01
S-FT4 17,3
S-TPO-AS <35
S-Prolak 133
S-vit D 114
Åh, så mye jeg ikke forstår! Noen som kan tolke? probleme t er at det ikke står noenreferansetall her, men en annen kommer fra fürst, så kanskje denne også er derfra?
-
Aner ikke hvordan man tolker disse immunglobulinene, men antar at det er stjerne for for lav verdi. Vent å hør hva Nora mener om dette.
Er vel noe en bør følge opp ?
Så skulle jeg ønske jeg hadde dine D3-veridier :)