-
Ekstremt lave østrogener og kæmpe hårtab.
Hej
Jeg er en kvinde på 58 år der taber enorme mængder hår. Jeg har fået taget blodprøver der viser mine østrogener er ekstremt lave 0,05 er de blevet målt til. Jeg har fået hormonbehandling med østrogen gestangen. Det blev det ikke bedre af, tværtimod. Jeg får nu ren østrogen og det er klart at det virker, men det er ikke holdbart i længden da jeg har min livmoder. Jeg er nu bange for jeg mister alt håret.
Jeg læser nu skrevet af Yvette at hendes østrogen lå på 0,08 og hun har brugt progestoron og hendes østrogener er steget væsentligt. Kan det virkeligt være rigtigt? Så må man da sige det er noget af et mirakel. Det havde jeg aldrig troet fordi når jeg har fået progesteron, taber jeg da bare mere hår. Så nu er jeg nysgerrig på hvordan det hænger sammen og håber spændt på svar.
Tak for jeres spændende læsning. Det kunne vi godt bruge noget mere af her i danmark. Knus fra Annie 58 år
-
Sv: Ekstremt lave østrogener og kæmpe hårtab.
Hei Annie kram1 Det stemmer at mitt østrogen ble øket med smøring av naurlig progesteron. Jeg tror legen ble like så forbauset som meg. Og jeg mister ikke håret. Om det også har med progesteronet aner jeg ikke, men jeg sluter aldri å bruke kremen.
Kan legge til at jeg aldri har tatt østrogen eller p-piller. Ikke noe østrogen mao. Men jeg er jo allikevel i overgangsalderen. Jeg er snart 54 år og mistet menstruasjonen ved 50 år, og jeg har hatt min porsjon av hetetokter.
-
HEI....dette kunne vært skrevet av megselv!
Jeg har akkurat snakket med min frisør om å skaffe meg parykk...jeg har mita 2/3 av håret mitt, tipper jeg. Det begynte for ALVOR da binyrene mine sa "stopp" og jeg samtidig ble skikkelig undermedisinert. Jeg fikk samtidig målt østrogener til 0,04, og begynte som du med tilskudd,MEN da ble hårtapet mitt enda verre, så kutta det ut .
Men nå har det snart gått 3 år siden den store "nedturen", og jeg har IKKE funnet noe som kan stoppe hårtapet.
Kanskje Thyroid på laaang sikt vil hjelpe, for jeg tror at det er direkte og/eller indirekte knytta til det lave stoffskiftet.
Jeg er et år yngre enn deg. Mener at jeg tåler "mye", men DETTE virker psykisk.
Fins det noen svar derute, mon tro.
Dette var ikke svar i den forstand, men ville bare si at du er ikke helt alene....
Velkommen til forumet forresten!!
-
Velkommen fra meg også. kaer1 Tror dere ikke at hårtapet kan komme av progesteronmangel? Bare gjetning....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Annie
Det havde jeg aldrig troet fordi når jeg har fået progesteron, taber jeg da bare mere hår.
Jeg tør garantere at det "progesteron" du har fået, var det syntetiske gestagen/progestin. Det hjælper ikke og giver endda bivirkninger... Det er progesterocremen man skal bruge for at opnå en bivirkningsfri og cancerrisikofri effekt.
I tråden om bl.a. håret https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8123 - står der bl.a. "Lav cortisolkoncentration kan også spille en rolle for kvinders vedkommende. Det medfører øget koncentration af DHEA og testosteron som kompensation, og herved hæmmes produktionen af kvindelige hormoner. Cortisoltilskud dæmper den hyperaktive binyrebark og genaktiverer æggestokkene. Testosteronkoncentration vil dale, østrogen- og progesteron når op på de normale niveau, og håret vokser helt ud (med tiden: der går altid mindst tre til fire måneder, før man begynder at se resultater).
Er man pilskaldet (eller godt på vej til at blive det)? Her er mistanke om mangel på en række vigtige hormoner. Hypofysens hormonproduktion er kraftigt reduceret, og de fleste af de andre endokrine kirtler som er essentielle for håret - og som afhænger af hypofysen (binyrer, skjoldbruskkirtel, æggestokke/tekstikler) - er ligeledes svækket. Tal med din læge om ACTH, væksthormon, DHEA, thyreoideahormoner, testosteron og/eller østrogen (sammen med progesteron)."
Jeg tror desværre ikke, at du kan få nogen som helst af de danske endokrinologer til at hjælpe dig med det. Hvis du har råd, så er det af sted til Viktoria Klinikken http://www.viktoria-klinikken.dk/ og høre hvad de kan gøre. Det er vist det eneste (tror jeg) sted i Danmark indtil videre, der arbejder med systematisk hormonereplacement. Håber du får held til at redde manken. hjertflag1
-
ANNIE....
Har du prøvd noe som heter "HÅRKONTROLL"?
Du kan evnt. bestille det på evitamin.se
Mange har hatt GOD hjelp av den!
(Jeg har bestilt "din progestoronkrem" nå, Yvette. Skal bli spennendese se om jeg får den tilsendt da. Og så begynner jeg på nye runder "Hårkontroll"--kan jo være at det vil hjelpe nå).
-
hej så har i mig igen nu har jeg bestilt hårkontroll og progesta-care creme så nu får vi se om det virker? jeg er nysgerrig på om du har fået din creme gunnda ? og få en tilbage melding på om det virker på dig?jeg har læst en del om det og det skulle sådan set ikke have nogen nævneværdige efekt på øgning af østrogenerne men nu får vi se?
-
Hei...jeg har fått kremen ja, men er bare en 4-5 dager siden.
Jeg kan ikke si jeg merker noe enda, men regner kanskje med at en må bruke den noen uker før den virker?
Jeg og har bestilt meg en runde til med Hårkontroll, men den lar vente på seg.
Håper inderlig at noe av dette vil hjelpe deg..
Vi får oppdatere både for egen del, og kanskje kan det være til "hjelp" for andre i samme situasjon..
-
Du har selvsagt sjekket nivåene på magnesium, sink, B12 og B6?
-
Jeg mister fremdeles hår og jeg går både på østrogen/progesteron i bioidentiske hormoner. I tillegg tar jeg selen og B-vit. fast hver dag.
Jeg er spent på om det skal hjelpe seg når jeg nå har startet på Levaxin og Lio. men har ikke merket de helt store forskjellene ennå. Når dere snakker om Binyrene, så tenker jeg kanskje det er derfor?
Har tatt spyttprøve som er sendt inn og venter på svar.
Men hvordan kan man miste hår av østrogen/progesteron? Hmm.. det er jo helt livsnødvendige hormoner for oss :)
Annie, jeg kjøpte meg ekte løshår for å ha i nød, men håret mitt er veldig tovete og vanskelig å gre og løshåret floker seg inn i det.. :roll:
Skjønner deg så utrolig godt, det er forferdelig å miste en masse hår når det betyr så mye for oss!
-
Mente også Zink..:oops: Gikk litt fort i svingen..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Men hvordan kan man miste hår av østrogen/progesteron? Hmm.. det er jo helt livsnødvendige hormoner for oss :)
Hej Flower hjertflag1
Det kan godt betale sig klikke på alle links der findes i tråderne. Her kommer den igen: Huden, håret og hormoner. Der finder du et par gode forklaringer på sammenhæng mellem de vigtigste hormoner og enten en hårpragt eller hårtab. hjerte1
-
hej tak for jeres svar jeg mener jeg er blevet tjekket for alt muligt har fået målt vitaminmangel højt og lavt stofskifte det hele var ok. men jeg ved sådan set godt hvorfor jeg har så lave østrogener jeg har været storryger en 40 stk. cigaretter om dagen i et par år gjorde at jeg fik hedeture konstant og mine østrogener raslede ned. i dag ryger jeg ikke men hvem kunne vide det jeg tror ikke der er ret mange der ved at man kommer før i overgangsalderen og får så kraftigt nedsat østrogener af at ryge ja jeg gjorde og hvor jeg dog har bandet de smøger langt væk men det kan jeg ikke bruge til noget nu man kan lidt bedre forstå osteporose k o l lungekræft o. s. v. men at ens hår falder af ja det er total ulogisk det bare rigtidt surt øv
-
ja jeg mente selvfølig jeg ikke havde nogen anelse om at det skulle være cigaretterne der var den store synder
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Annie
...men jeg ved sådan set godt hvorfor jeg har så lave østrogener jeg har været storryger en 40 stk. cigaretter om dagen i et par år gjorde at jeg fik hedeture konstant og mine østrogener raslede ned. i dag ryger jeg ikke men hvem kunne vide det jeg tror ikke der er ret mange der ved at man kommer før i overgangsalderen og får så kraftigt nedsat østrogener af at ryge ja jeg gjorde og hvor jeg dog har bandet de smøger langt væk men det kan jeg ikke bruge til noget nu man kan lidt bedre forstå osteporose k o l lungekræft o. s. v. men at ens hår falder af ja det er total ulogisk det bare rigtidt surt øv
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Annie
ja jeg mente selvfølig jeg ikke havde nogen anelse om at det skulle være cigaretterne der var den store synder
Nej, det ved du fortsat ikke Annie. Det er noget du tror (på). Jeg ryger selv som en skorsten og kender andre kvinder der gør, uden at de af denne grund har oplevet "østrogen-styrt". Jeg/de kan både fremvise hårpragt og rynkefri hud, man ellers plejer udpege som såkaldte "sikre tegn" på tobaksrygning. Det betyder ikke, at alle tåler tobaksrygning lige godt, men at angive den som eneårsag til hormonproblemer er lige så forkert, som at påstå det modsatte.
Det kan være du har brug for en forklaring mere end du har brug for en løsning? Men du når altså ikke videre hvis du slår dig til tåls med at sende Sorte Per i forkert retning. Det er ikke din skyld, at du taber hår! Uanset at dine læger (evt.) vil have dig til at tro det.
Du kunne i stedet spørge dig selv om, hvad var grunden til, at du røg så mange cigaretter i den periode du omtaler. Det kan være svaret ligger et helt andet sted, hvor en stressfuld periode i dit liv har medført sammenbrud af din hormonbalance, hvor overgansalderen "bare" har bidraget oven i det, som i forvejen var overbelastet hormonelt.
Jeg vil advare indtrængende om ikke at falde i "tobak-fælden", når uforklarlige (= lægernes mangel på viden) hormonændringer skal tørres af på patienternes "livsstil". Det kender vi kun alt for meget til her på forummet, i andre sammenhænge, hvorfor jeg mener at fremme af fordommene skal ikke være velkommen her. xx1
-
ja du har da helt ret skulle jeg være den eneste der har røget mig til at være skaldet ?jeg må lige ha en snak med min læge igen hvis jeg kan trænge igennem:twisted:
-
-
Jeg røyker (må jo ha noe å gjøre når jeg ikke orker noe) men tror mange ganger at jeg hadde slitt mer med stress hvis jeg ikke hadde gjort det.
Når det gjelder overgangsalder så tror jeg kansje at det er den generelle ubalansen i kroppen som gjør at man kan få en tidlig eller hard overgangsalder.
Jeg er i alder normalt ute i forhold til min mor og søster, men har større plager.
Jeg har ingen enorme hetetokter på dagtid, kansje fordi jeg er kald pga stoffskiftet, men om natten har jeg store problemer,
jeg tror at min diagnose(lavt stoffskifte,binyretretthet) kombinert med overgangen gjør det ille.
Jeg er oppe en2-3 ganger om natten og skifter og tørker. Må ha på t-skjorte eller lett pyjamas for ellers blir sengetøyet vått og stygt,
og er det noe jeg ikke har kapasitet til så er det ekstra sengetøyskift.
Det hjelper jo ikke akkurat på formen generelt da med dårlig søvnmønster fra før og nær du endelig sover våkner du flere ganger av at du er kliss våt.
Man føler seg ikke akkurat innbydende for han som ligger ved siden av heller.
På min side er det vått og kaldt.
-
hej her har i mig igen jeg har ringet og skrevet til viktoria klinikken og ikke fået nogen tilbagemelding jeg har også kontaktet life q med henblik på bio-identisk hormonbehandling men har nu fundet ud af det progesteron de bruger sammen med østrogener sikkert er prometrium og så er jeg ligevidt prometrium er bio-identisk med ens egene hormoner men det giver hårtab så der er sikkert en grund til at ligemeget hvad man vælger af hormonbehandling så det noget rigtigt møj der findes ikke noget progesteron der ikke giver hårtab hvis man skal undgå kræft i livmoderen progesta care er naturligt men kan ikke gøre det jeg skulle måske overveje at bruge progesta care sammen med pregnenolone-creme som yvette har gjort det er måske nærmere det sidste der har fået hendes østrogener op? bare noget jeg gætter
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Annie
jeg har ringet og skrevet til viktoria klinikken og ikke fået nogen tilbagemelding.
Hej Annie vink11 Har du forgæves kontaktet Viktoria-klinikken via disse kontaktoplysninger (link)? De har sikkert lukket mellem Jul og Nytår. Hvornår har du kontaktet dem?
-
det må være over en mdr. siden jeg skrev og har også ringet et par gange hvor der var en der svarede at anders høj ville ringe tilbage men det har han som sagt ikke gjort
-
hej! har i det også som om i konstant er stresset og ikke kan slappe af jeg får antideprisivt (remeroner) som jeg bare tager på af og de hjælper heller ikke ret godt måske det bare er det forbandet hårtab der går en så voldsomt på?
-
Jeg har ikke prøvd hormoner, men tar noe som jeg kjøper på apoteket,
det heter menopause og er fra Lifeline,
de fungerer bra,
har fått mindre hårtap etter at jeg begynte med b-12 injeksjoner.
Hvis du tar østrogener for å ikke få så tørre slinhinner så kan det hende en annen kombinasjon kan funke bedre i og med at du har en del bivirkninger.
Lifelin har fungert godt i forhold til de fleste plager, hetetokter får jeg ikke nesten for jeg er i utgangspunktet alt for kald,
men nattesvetten er blitt litt bedre,
Dette blir litt direkte og jeg håper ingen blir støtt,
men regelmessig sex er bra for det meste i vår kropp, det skilles ut masse hormoner som vi drar god nytte av , vi får fyret kroppen, masse smertestillende gledeshormoner og hormonene i sæd er bra for alt nedentil.
Vet jo at sex ikke bestandig er fristende og de fleste av oss har jo lavt stamina for dette,
men ta en samlivs /sexprat og få partneren til å begynne fyringa,
og vær enige om at dette er greit,
blir fyring etterhvert selv om vi kansje ikke er fit for å starte,
Så lifeline, b-12, og regelmessig sex fungerer bra.
-
nu er jeg da hamrende forvirret jeg har læst en del om pregnenolone og ligemeget hvor jeg går ind står der hovedbunds hårtab da det også bliver omdannet til testosteron og progesteron ja så er man jo ligevidt hårtab står der alle vegne hvad gør man så? (tager lidt pregnenolone dhea og lidt progesteron )tjaa det kan vel prøves på et tidspunkt? andre forslag? det hele drejer sig om at få de østrogener op så kan hårkontroll b vitaminer og andet af den slags være underordnet selv om det er venligt ment
-
Jeg har nå fått kremene mine som jeg bestilte fra Iherb.
Progestacare og pregnenolone.
Har bare brukt dem i 4 dager så jeg har ikke kommet til himmelriket enda
-
hej pebles! jeg ved nu ikke rigtig med de pregnenolone de kan give hjertabanken har jeg læst og jeg tager i forvejen nitroglycerin har noget bøvl med hjertet efter jeg har været storryger men måske en lille dosis kan hjælpe hvor mange mg. tager du?
-
Hei Annie hjertflag1
Jeg er ikke Pebles og jeg har aldri røykt en sigarett i hele mitt liv, så jeg vet ikke helt om der er noe sammenlignbart. Men - på min Progesterone står det at jeg tar "1 full dispress about 1,2g of cream", providing 20mg of USB Progesterone. Og at jeg kan ta dette to ggr pr dag. Jeg tar bare 1 gang.
Jeg håper du finner ut av dette. Nå har jeg smurt i snart 5-6 år. Jeg har ikke hårtap, men jeg har hatt runde på runde med svette-tokter allikevel. Blitt litt bedre den siste tiden.
-
Jeg har ikke merket noe til hjertebank eller noen ting, selv om jeg røyker,
har ikke tatt det mer enn siden forrige onsdag,
De er dosert så ett pump er en dosering.
-
hej! anisa nu har jeg fået et svar fra viktoriaklinikken jeg skrev til ham i november, december og januar og han har ikke tid til bare at svarre på alle de henvendelser han får dagligt og må først og fremmest prioritere de patienter han har- så det var ligesom det. jeg ved sådan set heller ikke hvad det skulle være for noget progesteron creme der er bivirkningsfrit i forbindelse med østrogener han ville kunne give mig det findes bare ikke ærgeligt ærgeligt