-
"Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Det var fastlegens kommentar.. Jeg har prøvesvar som sier tsh 15, ft4 9,2 og fri t 33,4. Jeg har vært veldig sliten lenge, men det ser ut som om stoffskiftet mitt har tatt seg opp i graviditeter, fikk en gutt for 9 mnd siden. Men etter forrige svangerskap i 2004 tok jeg også stoffskifte prøver da var tsh på 5,3 og t4 på 9. Men legen ville ikke gjøre noe med det siden det var i grenseland.
Så jeg lurer på om jeg har gått med dette lenge, men at det har variert litt? Er det mulig? Og hva skal t3 ligge på ideelt? Jeg har begynt på armour etter å ha prøvd levaxin. Levaxinen ga meg smerter i brystet og jeg følte meg dårlig. Så den sluttet jeg med. Begynner nå på 30 mg armour skal trappe langsomt opp.
Har også sjekket binyrer, legen tok blodprøver og jeg var kjempe stressa. Tøff morgen måtte få 4 unger ut døra. Kan man stole på de prøvene da? Føler at jeg har mange av symptomene på binyresvikt.. Uansett er optimist håper armour skal gjøre susen og at det ikke skal ta for lang tid. Er så innmari trøtt hele tiden....
-
Sv: "Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Stoffskifteverdinene dine er svært lave - umulig å karakterisere dem anderledes.
Det er bare faktum, og de er helt umulig å leve med.
Nå har du jo prøvd Levaxin og får prøve Armour - du skal være glad du har en lege som lar deg prøve de forskjellige. Mange får aldri lov å prøve annet enn Levaxin, og må leve med plagene uansett.
Men - hva er årsaken ?
Årsaken er at kjertelen ikke produserer nok stoffskiftehormoner - men hvorfor gjør den ikke det ?
Tross kraftig stimuli (TSH=15) ?
Har du antistoffer ?
Hva T3 skal ligge på ideelt ?
T3 er kroppens stoffskiftehormon - ingen vet hva du syns er best - andre enn deg.......
Laben måler verdien hos et stort antall personer og finner grenseverdier. Noen har så lavt som 3 - noen så høyt som 6 - og alt i mellom er "fint".
Du kan føle deg dårlig på 4, mens en annen ikke gjør det.
Jeg bruker selv Armour, og har selvfølgelig begrenset erfaring, men jeg vil si at hvis du har vært innom Levaxin og brukt det enstund, så er det best å komme opp i en "antatt vedlikeholdsdose" på Armour fort.
Les pakningsvedlegget - finnes på forumet her.
Meeget kort grunnoppskrift :
Fort opp til 2Grain - så holde seg der til man får symptomer på at det er for lavt før man øker videre med 1/4G av gangen.
Og alt avhenger av om du virkelig har en syk kjertel, eller om det er noe annet som forårsaker det lave stoffskiftet.......
-
Takk for svar!! Ja legen min er utrolig åpen og ikke redd for å prøve ut nye ting. Hun er nok litt utradisjonell i så måte. Jeg har ingen antistoffer, men min mor har hatt lavt stoffskifte og er uføretrygdet pga det. HUn har visst ikke mer igjen av sin kjertel. Og hun går på levaxin og er kjempe dårlig likevel.. HUn har mistet troen på at det er mulig å bli bra eller bedre iallefall. Jeg prøver å få henne over på armour! Så jeg tror jeg har fått det pga svangerskap, og arv? Legen min mener det kan ta seg opp igjen, men jeg har følt meg utslitt og utkjørt i mange år så jeg tror jeg har hatt dette lenge.
Hva er egentlig forkjellen på type 1 og type2 og er det sånn at mange blir kvitt denne sykdommen? Jeg trodde de fleste måtte belage seg på et liv med litt medisin! Det er jo greit nok det så lenge den medisinen virker!!!
-
Type 1 er den som går direkte på kjertelen og ødelegger denne. Man må spise stoffskiftehormoner.
Type 2 er Kjertelen iorden, men cellene vil ikke ta imot stoffskiftehormonene. Blodprøvene viser høye nivåer av stoffskiftehormoner, men man har likevel klare symptomer på lavt stoffskifte.
Man sier at denne se svært sjelden, men man vet det rett og slett ikke. Mange benekter at den eksisterer.
-
Hvorfor får man hypothyreose når man ikke har antistoffer ?
Behandlermiljøet definerer hypothyreose etter blodprøver, og omtrent slike blodprøver vil kvalifisere til sekkebetegnelsen (noen ganger : soveputen) hypothyreose : Høy TSH (ThyreoideaStimulerendeHormon) og samtidig lavt antall fritt T4.
T3 bryr man seg ikke med i denne diagnostiske sammenheng.
Oppdages denne konstellasjon, vil det i høyden bli tatt en antistoffprøve, og fordi mistanken går i retning av lavt stoffskifte, velger man anti-TPO.
Og den er altså i dette tankeløp, negativ.
TRAS blir ikke tatt - det tas nesten bare når mistanken går mot høyt stoffskifte.
Årsaken til lavt stoffskifte kan skjule seg i de TRAS stoffer som kalles "blokkerende TRAS". Stoffer som blokkerer for kjertelens tilgang på TSH vil resultere i lav fT4 og derpå høy TSH.
Mangel på bindeproteiner.
En annen årsak, som heller ikke blir undersøkt på stoffskifteindikasjoner.
Kjertelens produkter blir behørig bundet til et bindeprotein før det slippes ut i blodet. Det er 3 typer som brukes, men TBG (ThyroxinBindeneGlobulin) velges i 90%.
Hvis det ikke er nok av disse vil det måles lave hormonmengder og høy TSH.
Sentrale og tertielle årsaker til lavt stoffskifte medfører samtidig lav TSH.
Disse tilfellene behandles ikke her og nå.
Og hva resulterer slike resultater i ?
Jeg kan prøve å skissere noe av det jeg kan tenke meg :
Det resulterer i at man føler seg elendig - man har jo lavt stoffskifte !
Så går man omsider til legen, eller klager sin nød da man er der i et annet æren ?
Og legen tar dette i første omgang på "sytekulturens alter".
På et senere tidspunkt kan det hende at legen sitter der med et stoffskifteresultat som av laben defineres som fint - det er jo innenfor referansegrensene....såvidt.
Legen er nå sikrere på hvilket alter pasienten tilber.......
Her på forumet vil nok mange nikke gjenkjennende til verdier som såvidt tipper innenfor nedre referansegrense (øvre for TSH), men likevel får klarsignal tross nok av symptomer å henge mistanken på.
Det skjer jo også når årsaken er en thyreoiditt, men det snakker vi ikke om her. Vi snakker spesifikt, og kun om de få tilfeller der man ikke finner antistoffer.
I 90% av tilfellene finner man jo årsaken i antistoffer.
Det tilbys gjerne diverse medikamenter, som ellers, fra somatiske til psykofarma.
Men de hjelper jo ikke......
Så til slutt, kanskje :
Livet har for mange gått rett til H...
Man er lei og har mast lenge, så legen starter en Levaxinbehanling. Eller andre alternativer som fører til en behandling med stoffskiftehormoner.
Dette fører til :
1. Stoffskiftesituasjonen kan bedre seg, men den behøver ikke .
2. Pasienten kjenner ikke noe til behandlingen.
3. Stoffskiftet blir svært ustabilt fra måling til måling.
Det kan skje, at tilførsel av høye doser stoffskiftehormoner over lang tid kjører TSH til null og kjertelen mister sitt stimuli. Om det foregår over lang tid, kan det føre til degenerasjon av kjertelen og at kroppen tilslutt fjerner kjertelvevet.
Kjertelen er rett og slett borte.
Behandlingen har i så fall medført at pasienten er blitt påført et meget alvorlig kjerteltap. Kjertelen har jo vært iorden hele tiden og har ikke vært syk, men bare ikke klart å levere varene av kjente behandingsbare årsaker.
Så gjelder ikke dette så stor prosentdel av de som får diagnosen hypothyreose, men jeg kan få lov å mistenke at andelen av de som ikke får en vellykket behandling er større.
-
Hva er konsevensen av å ha en T3 litt over normalnivå??
Jeg var hos legen og fikk prøvesvar fredag. Jeg har gått på armour i en måned ca. Har trappet opp fra 15 mg til 90. Livet har forandret seg veldig og jeg føler meg markant bedre ikke så trett, bedre humør mere krefter. Synes det er helt fantastisk!
Men legen min mente jeg var overdosert da min t3 var på 7,9, t4var op 15 og tsh var nede i 0,53. Hun vil jeg skal redusere dosen men jeg føler meg fin og ser ingen grunn til det. men jeg har fått leggkramper og hun mener det kan være et symptom på overdosering. Noen som kjenner til det? Og hva er konsevensen av å ha en t3 litt utenfor normalnivå??
-
Sv: For høy t3
Nå er ikke din FT3-verdi så veldig høy. Jeg hadde over 16.0 - DET var for høyt. Hvis du føler deg bra nå, hold deg til den doseringen. Leggkramper. Det kan komme av for lite D-vit. Eller for lite Magnesium. Eller av andre ting.
Du er nok ikke så veldig overdosert! :)
-
Sv: For høy t3
Takk !! :) Det er vel det jeg tror jeg og at den t3 en er til å leve med så jeg har ingen planer om å trappe ned foreløpig!!!
-
Sv: Hva er konsevensen av å ha en T3 litt over normalnivå??
Når leger henger seg totalt opp i verdier, og behandler folk VEKK fra en optimal helse.. Ja, da, da er alt helt, helt feil. Blodprøver er fine referanser, men ikke noe å følge blindt, som man ofte gjør her til lands.
Se på meg. Jeg har flotte stoffskifteprøver, relativt normale. Men formen min er helt elendig. Jeg har aldri følt meg så dårlig som jeg gjør nå - Men jeg har heller aldri hatt så fine blodprøver. Så, ja.. Behandling er nok viktigere enn blodprøveresultater. Og når alle leger i verden forstår dette, at RESULTAT veier tyngre enn EGNE MENINGER - Ja da, da har verden blitt et bedre og sunnere sted å bo!
-
Er helt enig med Thomas - blodprøver skal bare assistrere behandlingen - aldri diktere.
Så er det slik at en kjertel jo produserer T3 og sender ut i blodet. Det medfører at det er mer T3 i en kjertel enn det er i blodet.
Så når vi som får alle våre thyroxiner fra det som var inne i kjertelen, blir det litt for mye T3.
TSH er følsom for både T3 og T4, så derfor går denne mer ned når man bruker Armour. Hos meg blir den null på halvparten av den dosen jeg bruker idag.
Mine T3 verdier var høyere i starten, så det kan hende de går litt ned med tia.
Leggkramper har jeg også.
Tror det kommer av at binyresystemet ikke henger helt med - spis salt (helst Himalayasalt uten jod) Det tar krampene på 5minutter hos meg.
Etter min mening, er du inne på det helt riktige : DU - er et bedre måleinstrument enn de som finnes på labben......
-
Takk for svar!! Ja det er jo merkelig jeg føler meg bedre enn noensinne og da mener legen at blodprøvene indikerer overdosering men jeg kjenner jo ingenting, har det bedre enn noensinne!!! Så jeg holder meg på 90 mg og skal ta nye prøver om 14 dager. Må jo si at jeg er heldig m min lege hun hører og tar meg stort sett på alvor ikke mange som skriver ut Armour uten å mukke har jeg forstått!
-
90mg(1,5Grain) er en svært lav dose, men i begynnelsen er dette bra nok.
Du vil (basert på egen erfaring) antagelig måtte øke denne, men det er ingen vits i å rushe. Vent på symptomer på lavt, så kan dy jo øke med 1/4Grain.
Jeg bruker 180mg(3Grain) nå, men var oppe i (300mg)5Grain. Årsaken var for lav D-vitaminstatus. Om denne er for lav virker det slik (iallfall på meg) at jeg trenger høyere dose.
Lav ferritin og B12 kan også gi symptomer som likner på lavt stoffskifte.
Jeg tror at årsaken til at legen tror at du er overdosert kan være :
De skjeler ikke mellom de som har sine egenproduserte thyroxiner iorden - og vi som går på kunstige eller fremmede.
De hevder fullt og fast at det er det samme, og at man skal ha samme blodverdier åkke som.
Min er faring er iallfall at dette stemmer ikke !
Å få gehør for en mening som ikke kan måles i blodet eller på annen måte verifiseres - er umulig........
Dessverre.
-
Ledd smerter og blodrøvesvar som er litt i grenseland på Armour
Hei nå må jeg skrive for jeg har så mange spørsmål ang det meste.. Jeg går på Armour 120 mg daglig tar det om morgenen. Er i ok form, men sliter med at jeg blir veldig trøtt på ettermiddagen. I tillegg har jeg mye smerter i brystet, det stikker skikkelig, smerter i hodet armer og ben, de kommer å går ikke noe jevnt, men slitsomt er det. Jeg har og nærmest kroniske betennelse i hoftene. Mine blodprøver er tsh :0,01 for lav ft3 er :6,9 for høyt fritt t4: 14 Så hva gjør jeg trapper ned? Fastlegen mener jeg bør trappe ned jeg er usikker. Har i tillegg fått diagnosen fibromyalgi.. Men hva er nå det, det har vi vel all snart. Noen leger er utrolig optatt av å sette diagnoser. Håper noen har noe smart å komme med!!
-
Sv: Ledd smerter og blodrøvesvar som er litt i grenseland på Armour
For meg tror jeg det fungerer best å dele opp Armour dosen i to eller tre. Jeg bruker nå 3 1/4 grain. Jeg deler opp dosen slik nå: tar 1 3/4 grain før frokost, 1 grain etter lunch og 1/2 grain på ettermiddagen. Altså litt dalende dose. Jeg innbiller meg at jeg får mer ut av T3 på den måten. Og at det kanskje er litt snillere for hjertet. Det kan være lurt å prøve hva som er optimalt for deg, alt på morgenen, som n`Finn foreslår, eller dele dosen. Det andre kan jeg ikke si så mye om!
-
Min erfaring er :
Hvis jeg hadde samme prøvesvar som deg, hadde jeg økt dosen. fT4=14 på meg er for lite. fT3 (som er kroppens aktive stoffskiftehormon) blir høyere enn det normalt er hos et gjennomsnitt av friske personer, men vi kan ikke - ikek alltid iallfall - sammenlikne oss med data som er produsert av antatt friske personer.
Vi er syke, iallfall på det området - vi tar medisin for det, og det er jo DENNE som havner i blodet og blir målt.
Armour inneholder det som er i kjertelen.
Og i kjertelen er T3 konsentrasjonen høyere enn den er i blodet - og da blir prøvesvarne deretter.
Men det er uten betydning :
En frisk kropp produserer alltid et overskudd av T3.
Det finnes to versjoner av T3 i blodet.
Blodprøven fT3 måler de frie (de som ikke er bundet til proteiner), og skiller ikke mellom de to.
frittT3 er kroppens stoffskiftehormon - reversT3 er et lignende molekyl hvor de 3 jodatomene er plassert litt anderledes, noe som medfører at det ikke kan virke som stoffskiftehormon. Det passer ikke på cellereseptorene.
I friske mennesker regner man med at rT3 er ca. 5% av fT3 - og om det skulle variere litt er det uten betydning for tolkingen av prøveresultatet.
Min rT3 er betydelig høyere enn det, og jeg regner med at det skyldes at jeg bruker Armour, og at systemer (som jeg vet lite om) sørger for at jeg får et nogen lunde riktig tilgang brukbare stoffskftehormoner.
Og hvem skal fortelle meg hvor mange brukbare stoffskiftehormoner jeg har bruk for ?
Uten å hverken provosere eller være u-høfflig, svarer jeg INGEN !
Ingen andre enn meg selv.
Jeg har ingen kjertel lenger som automatisk kan dosere meg mine ønskede stoffskiftehormoner. Den doseringen er overlatt mine fingre, og hvor mange jeg daglig skal plukke med meg, må jeg finne ut selv.
For det finnes ikke blodprøver som måler stoffskiftet !
Jeg må kjenne det på meg selv å justere dosen til jeg finner en verdi jeg trives best mulig med.
Og det er ganske enkelt.
Man trives best like oppunder den dosen som gir overdosesymptomer - det vil si høy hvilepuls med hjertebank.
Har man andre symptomer er dosen for lav (min mening)
Jeg ser på meg selv og vurderer din dose som for lav.
Og det skal man aldri gjøre - dosen man trives på er individuell, så du må etter min mening finne det ut selv. Og du bør lese deg opp på dette så du kjenner det mest elementære.
Lykke til.
Ps.
En annen ting som påvirker stoffskiftet mitt er D-vitamin (D3)
Jeg har halvert Armourdosen siden jeg begynte for vel et år siden.
Jeg har forsøkt forskjellige D3 doser og har funnet ut at jeg skal ha over 50µg/dag.
-
Hei igjen, takk for svar det ble jo litt av en diskusjon dette! Men jeg lurer på først hva skal jeg lese og hvor man finner litteratur. jeg har lest mye på nettet, men anbefaler du noe litteratur som er forståelig??
Jeg har forøkt å trappe opp men synes det ble ubehagelig, forsøkte kun en dag, men en økning på 15mg på armour så mulig jeg skal prøve igjen? Kan man ikke bli benskjør av for høyt3? Min fastlege sier det, Jeg spise kalsium med d og omega 3 med d vitamin så tror jeg får nok.
Men har dere noe erfaring m smerter i bryst og i bena, stråling nedover?. Orker ikke flere legebesøk , så jeg forsøker å finne ut ting selv. Så derfor er jeg her. Synes jeg har mere muskel og leddsmerter nå enn før jeg begynte på Armour, men jeg er jo våken nå det var jeg ikke før!!
-
Noen HypERthyreote får benskjørhet når de går u-behandlet i mange år.
De får et høyt nivå av stoffskiftehormonet (T3), og det leder behandlerapparatet inn på den misforståelse at også en høy medisindose vil ha samme uheldige effekt.
Det har forsøk vist at den ikke har, noe samme studie konkluderte med at "pillene" ikek kunne ha samme effekt som det egenproduserte hormonet.
Og, det er nok litt vanskelig å svelge......
Benskjørhet vet man mye mer om enn stoffskifte.
Det kommer av inmobilitet, det vil si at det som i første rekke motarbeider benskjørhet er trim.
Dernest skal man ha et hyfsad D-vitamin nivå.
Dertil kommer ganske ny viten om vitamin K2 (understreker 2 tallet)
Dette spiller en meget viktig tolle i benstoffskiftet.
Hvis osteoperose/peni er et tema :
I stedenfor å skremme pasienten unødig, vil jeg nok heller foreslå en kontrollmåling av hele benstoffskiftet, men de hormoner og minetaler og vitaminer som er involvert.
ALLE - i Norge har for lav D-vitamin og om stoffskiftet er lavt vil også andre vitaminer som kroppen selv skal produsere være i faresonen.
B12 - K2 - D3.
Bare spis ivei.
-
Hos meg er høy puls og brystsmerter tegn på at eg er over medisinert.
Men din FT4 ser litt lav ut. Kanskje du trenger et tilskud av levaxin og en liten reduksjon av Armour?
Selv trenger eg 45 mg Armour og 50 mikrogram Lavaxin for å få det riktige forholdet mellem FT3 og FT4.
-
Hei takk for svar.. jeg begynte på levaxin men ble så dårlig av det. Derfor byttet jeg til Armour. Så jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem for å kombinere de to. Hvilken funksjon har egentlig t4? Jeg blir ganske usikker er på 120 mg armour nå har evt tenkt å øke..
-
Hei mariemor.
Det er en svær greie du spør om og det skrives bøker om det, men litt kort :
All T4 produseres av kjertelen.
Det har ingen egentlig funksjon etter det man regner med i dagens viten.
Men det har en viktig oppgave.
Når dette kommer ut av kjertelen bindes det til et protein i blodet. Den blodprøven heter TotalThyroxin eller TT4.
Proteinbindingen varer noen uker, og i denne tiden regnes dette som et lager for videre behandling til stoffskiftehormoner.
En betegner denne status som et pro-hormon.
Så når bindingstiden er over løsner noen ganske få (0,03%) fra sitt bindeprotein. Den prøven heter fritt T4 eller fT4.
Det er kun fra denne lille fraksjonen av totalproduksjonen at det blir laget stoffskiftehormoner.
Og stoffskiftehormonet blir laget av en annen prosess. En prosess som plukker av et bestemt av fT4 sine 4 jodatomer.
Prosessen heter de-jodinasen, og er en enzymbasert prosess som i det vesentlige foregår i lever og nyrer.
Og ut kommer det stoffskfitehormoner som binder seg til et bindeprotein.
Den prøven heter TotalTrijodin eller TT3.
Er er bindingstiden meget kort og bare 0,3% av disse igjen blir frie.
De frie T3 er kroppens stoffskiftehormon fT3. Det er kun dette som har en form som passer på alle våre cellers reseptor. Det gjør at den kan entre cellen og åpne for oxygentilgang slik at forbrenningen kan opprettholdes.
Noen ganske få celletyper har evnen til å entre fT4, men inne i disse omvandles fT4 til fT3, så det er helt korrekt å si at det er fT3 som er vårt eneste stoffskftehormon.
Hvordan du kombinerer Levaxin og Armour.
For de som kan bruke en liten del Levaxin, bør denne være en slags grunnkomponent i dosen. Doseendring bør gjøres med Armour, da en merker endringer fra denne mye raskere. Det er lettere å finne rett dose slik.
Har sett at de som kjører kombi ofte bruker 50µgLevaxin og resten med Armour.
Det er og noen som bruker både 25 og 75, men utgangspunktet kan være 50.
Min egen erfaring med kombi er at selv 25µg Levaxin gir symptomer.
Jeg hadde store problemer mer Levaxin, og kan være sær.
Men en bør vel ha det i tankene at litt av noe en ikke tåler, kan være akkurat det ?
-
overdosert??
Hei nå må jeg ha litt hjelp!
Onsdag kveld fikk jeg smerter i brystet og ble veldig tungpustet, lå på sofaen med en hvilepuls på 90 den er nede i 80 nå når jeg sitter stille. Går jeg fra første til andre etage så er pulsen oppe i 120. jeg tar 120 mg armour om morgenen hver dag. Spiser 4-5 omega 3 kapsler hver dag i tillegg til mye vitamin c. Noe jeg tar imot betennelser.
Legen jeg var hos i dag mener jeg er overdosert, og sa at 120 mg armour tilsvarer 200 mg thyroxin og at det var veldig mye. T3 er litt for høy tsh er nesten ikke til stede. Men trykk stikking og smerter i brystet, hodepine, høy puls.. er det noen som kjenner seg igjen og hvorfor kommer det så plutselig?
Takknemlig for svar. Mariemor
-
Sv: overdosert??
Alt er relativt - særlig dosen du trenger.
Og ingen andre enn deg selv er istand til å vurdere den.
Leger eller andre blir synsere - meg selv iberegnet !
2Grain Armour inneholder 76µg T4 + 18µg T3.
Det er helt umulig å si hvor mye det virker på deg. Det komemr an på hvor mye av dette tarmene opptar, og det gjelder i ennu større grad for Levaxin, som har et max.opptak på 80% T4 i aller heldigste fall.
Armour tas opp bedre, men dette og andre fenomener gjør at det blir helt umulig å sammenlikne de to.
De jeg har sett som har forsøkt, sier at man skal gange T3 med 4 + T4 = 148.
Altså at 2Grain tilsvarer 148µg Armour, men det er helt sikkert ikke slik for deg, for man snakker om "i heldigste fall".
Da jeg hadde lav D-vitaminstatus brukte jeg 5Grain.
Nå, etter over et år med høye D-vitamindoser bruker jeg 3,25G/dag.
Så 2 Grain er regnet som en liten dose.
Men jeg sier ikke at 2Grain kan være for mye for deg !
Armourbrukere har lett forhøyet T3 og svært lav TSH - slik skal det normalt være. Så dette er ikek noe argument fopr å sette ned dosen.
Det er jo binyrebarken som styrer hjertepulsen.
Og det ser ut til at legene glemmer dette. Stoffskiftet er jo med i betraktelig grad, men det kan godt være overaktive binyrer som er årsaken til hjertebank og høy hvilepuls. Særlig det at den farer så fort i været når du beveger deg peker på binyrene.
Dette bør syns jeg bør undersøkes. (bare min mening)
Men det er også klart at en dosenedsettelse vil senke pulsen - også selv om det er overaktivitet i binyrene.
Og det er vel ikke annet du kan gjøre enn det. Faren er at du får for lavt stoffskifte.
Jeg tror jeg bare ville hoppet over Armourdosen en dag for å se sånn i første omgang, og så evaluert de nærmeste dagene.
Men det må du jo vurdere på selvstendig grunnlag.
-
Sv: overdosert??
Det var et greit tips,hoppe over dosen, men hvor lenge sitter den i blodet? Jeg tenkte evnt redusere med 15 mg i første omgang men hoppe over dosen en dag høres greit ut for å se om det har noe m stoffskiftet å gjøre i det hele tatt.
Hva slags type vitamin d er det du tar? Men ikke lettt å bli klok på dette stoffskiftet...Har fått målt kortisol, men det var upresist tok blodprøve om kvelden og om morgenen, men en morgen der jeg skulle få 4 barn ut av huset... ganske stressende bare det!!Så tenker jeg må få målt det et annet sted enn hos fastlegen.,Men hvor??
-
Det er lett å kjenne seg igjen i det du beskriver av symptomer mariemor. Når dette i tillegg underbygges av en for høy FT3 og lav Tsh gjenstår det få grunner til ikke å tenke for høyt.
Symptomene du beskriver som høy hvilepuls, hissig puls ved aktivitet, brystsmerter og hodepine er for meg en klar indikator på at jeg er for høy og bør redusere. Noen ganger avventer jeg litt før jeg gjør en doseendring, men er ikke symptomene på retrett etter ei ukes tid er det for min del bare å redusere dosen. Det kommer egentlig ikke plutselig, selv om det kjennes slik når ubehagene blir mange nok.
Jeg ser tilbake og legen din nevnte mulighet for det ved leggkramper i et tidligere innlegg her og selv beskriver du smerter i bryst og ben i slutten av august. Allerede her kan det tyde på at stoffskiftet ditt er i ferd med å bli for høyt. Men så er det det vanskelige med å tolke hva som er symptomer på for høyt og for lavt da. Det er flere av symptomene som hører hjemme i begge leire. Men de du nevner nå synes jeg klart indikerer at du ligger for høyt.
-
Levaxin har en halveringstid i kroppen på 7 dager. Liothyronin 1 dag.
Så hopper du over en dag bråregulerer du ned 15% kan du si.
Det er når stoffskiftet er normalt.
Ved forhøyet stoffskifte er halveringstiden kortere - og vice versa.
Så er det ikke alle symptomer man merker endringer i dagene etter en slik endags nedregulering, men bla hjertebank og høy hvilepuls pleier å reuseres.
Denne typen bråreguleringer egner seg nok best hvis man nettopp har regulert dosen opp - og det blir for mye.
Som du forstår er det helt ok å hoppe over to dager også, men ved mer enn 3 vil det være risiko for at det kan bli for lavt en stund etter at man gjenopptar enb regelmessig dose.
Vitamin D blir stadig bedre undersøkt - nå regner en med at det har sterk innvirkning på forekomsten av Diabetes.
Hvorfor har vi så høy forekomst av dette i det høye nord ?
Hvorfor er vondt i ryggen et ikketema i Italia ?
OSV - kan man tenke seg at det er mangel på sol ?
Jo - nå har noen luringer målt å sammenlignet parameteret S-25-OH som er kroppens lagervare av sitt selvproduserte D-vitamin - vitamin D3.
Det er også noen luringer som har funnet ut at det faktisk finnes 5 forskjellige D-vitaminer.
For oss er det bare D3 som er aktuell - og det finnes i dyr.
I planter finnes D2, som må omdannes til D3 og danner bare 10%.
D3 heter kolecalsiferol. (D2 er ergokaliferol)
Viten om og rundt disse er i støpeskjeen, og det finne utrulig mye feilinformasjon på oficielle nettsteder som man i utgangspunktet ville stolt på.
Vær kritisk ! Skjekk flere steder.
Norge er ultrakonservativ så en kan grine !
Vi har ikke lov å selge preparater som inneholder mer enn 10µg - og det er bare en vits. De føeste bør starte opp med 100µg de føreste måneder og så skal det visst holde med 50µg.
Jeg er iferd med å sjekke det. Skulle målt nå, men har influensa og drar ikke til et legekontor og setter meg der - nå.......
Så finnes det meeget gode produkter på nettet til en tiende del av prisen.
60 dagers forsyning på Apotek med 50µg/dag koster 240,-
Samme på nettet koster 60,- med frakt - i tillegg innehoder tablettern K2, som også er et meget forsømt vitamin hos oss. (mangel gir osteoperoser og mye annet) 90µgK2/dag i 60 dager vil koste 500,- i helsekosten. Apoteket fører det ikke.
Hypothyreosepasienter har ofte deigete hud (myxødem) og dette forårsaker at huden ikke produserer så mye D-vitamin som hos andre.
Vi er altså ekstra utsatt.
Jeg er et utemenneske. Jeg er ute MYE mer enn gjennomsnittet - og hadde altså bare 39.
De officielle råd er nå økt til 80.
De fleste utenlandske nettsider angir 100 som en nedre grense for at kroppen fullt ut skal nyttiggjøre seg vitaminet.
-
Takk for kloke svar. Jeg hadde brystsmerter i august også og smerter i leggen , men det ga seg Nå har jeg latt vær å ta medisinene i dag og synes kanskje jeg er noe bedre, men trykket i brystet er der fortsatt. Det ta muligens litt tid før overdoserings symptomer gir seg? Jeg skal redusere dosen med 15mg i morgen, sånn til å starte med. Vitamin d er en spennende faktor, jeg kan lite om det så skal sjekke ut mer om det. Ja Norge er et super konservativt land!! mariemor
-
Hei igjen, nå er jeg skikkelig dårlig, har justert ned dosen m 15 mg, har vært hos legen som sier jeg er overdosert å da kan kroppen bli veldig rar... Javel tenker jeg, kvalm, smerter i brystet, hodepine, blek, generelt dårlig form. Hvor lenge varer isåfall dette, for dette er helt *****ig, rett og slett. Også blir jeg bekymret for at det er noe annet farlig... har tatt ekg, og sjekket for blodpropp. Ingen funn, bare vondt smerter i halsen og. Noen som har noe lurt eller noen tilsvarende erfaringer??? Kom med dem!!!
-
Går vel snart "inflasjon" i dette,men prøver spørsmålet likevel...
Har du skjekka binyrestatusen din?
-
Ja men det var ingen funn, det er jo ikke så lett å teste heller, har du noen tips om hvor man kan få gjort det?? Da jeg gjorde det måtte jeg gå til byen, hadde masse stress i forkant, slik jag har forstått det så bør det måles nesten sengeliggende..eller?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Går vel snart "inflasjon" i dette,men prøver spørsmålet likevel...
Har du skjekka binyrestatusen din?
Inflation eller ej - Gunnda kram1 - bliver vi nødt til gentage og gentage og gentage. Ingen, siger/skriver: i-n-g-e-n ny bruger her kunne endnu fortælle, at deres binyrestatus er blevet undersøgt med den rette metode. Jeg kan, i hvert fald, ikke huske en eneste.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mariemor
Ja men det var ingen funn, det er jo ikke så lett å teste heller, har du noen tips om hvor man kan få gjort det??
Mariemor hjerte1 . Jeg kan næsten regne ud hvordan det er blevet konstateret, at der "var ingen funn". Havde du Cushings sygdom eller Addisons, ville "metoden" kunne påvise noget med binyrene. Men for stofskiftesyge ødelæggende, moderat binyrebarksvigt kan ikke påvises på den måde. Den rette og sikre metode er spytprøve man selv tager hjemme til specielt til formålet fremsendte "test-kit".
Du kan læse om det ved at følge links på forum-forsiden, i boksen "Stoffskifte kunnskab" under "Testes", eller læse på forummet "Binyrene". Du kan også søge her på forummet med søgeord spyttprøve. Held og lykke hjertflag1
-
Takk!!! Jeg skal sjekke, men hvorfor komemr dette m binyrene nå?Hav er det dere tenker? Jeg har gått på armour siden mars. Og jeg har vært ok. Tålte ikke levaxin, fikk smerter i brystet, men nå er det mye verre enn dengang. Da ble jeg lagt inn på sykehus, hadde en ekg som ikke var normal.Men nå sier legene bare vent, du er overdosert, men får man brystsmerter av binyrebarksvikt?
-
Hei igjen Mariemor :)
Jeg kan ikke svare på dine spørsmål rundt binyrebarksvikt, men jeg kan bekrefte igjen at brystsmerter er kjent for meg ved overdosering. Det samme er kvalme, hodepine, smerter i ledd, diaré, hyppigere vannlating, høy puls, hissig puls ved aktivitet, lite energi fordi kroppen går på høygir, sterk uro i kroppen, angstfølelse etcetc. Jeg har hatt høyt stoffskifte og kan skrive under på hvor forferdelig dette oppleves.
Jeg synes du skal ta n'Finns råd om å hoppe over en dagsdose, kanskje ta halve neste dag for så å legge deg på en lavere dagsdose enn du har tatt til nå i en periode før du igjen tar nye stoffskifteprøver. På denne måten får du kroppen til å bremse raskere. Av erfaring vet jeg at dette er en god løsning ved for høyt og det er en god løsning å gjøre motsatt når det er for lavt. Diskuter gjerne med en lege hvis du er usikker på om dette er riktig å gjøre. En liten doseredusering pr dag gjør at det tar lengre tid før symptomene forsvinner. Det tar litt tid å bremse kroppen når den har tippet over i høyt hvis bare reduserer litt. Det er svært ubehagelig dette her, men det er ikke farlig. Selv om jeg vet at det kan føles slik...
-
Vil gjene bare istemme det Eirin skriver.
Jeg tror det stememr.
-
Det er sikkert slik du er blitt forklart,MEN-MEN --ETT av tegna hvis binyrene ikke er optimale, er jo at vi får symptom ,fysiske,på høyt stoffskifte/overdosering, mens kroppen(ikke blodprøvene)egentlig er hypotyriod.(DR. RIE,N?,D)....Jeg kjenner igjen alle.....
Så jeg tenkte at kan man bruke elimentasjonsmetoden ,er jo evnt EN ting ute av bekymringsverden...
Den beste måten er å kontakte bmlab.no..og bestille døgnspyttprøve. Hvis det skulle bli aktuelt, skal du understreke at du trenger 4 stk.
Personlig er jeg undermedisinert,fortsatt, men har vondt alle steder i brøstet også(kjenner til et par andre også).
Men jeg ""håper"" du er overmedisinert, og at du vil bli bedre av å gå ned på dosen!
God bedring!
-
Det er utrolig bra å få så mange bra svar.
Jeg skal sjekke binyrene, men jeg skal og forsøke å halvere dosen, for så å gå opp igjen. Litt bedre i dag, men sliter m pusten, er liksom andpusten hele tiden.Men satser på at det er overdosering ja!!
-
blodprøvesvar..
Hei nå har jeg noen spørsmål, jeg greier ikke å bli riktig medisinert, jeg går på armour, har en god del igjen. Jeg tar 90 mg og 105 mg annenhver dag. Jeg var en periode oppe i 120 men så ble jeg skikkelig syk me dsmerter i bryst, tungpusten og urolig, jeg trappet ned etter råd fra dere på siden og legen min.
Nå er blodprøvene mine ikke gode dvs at t3 er på 7 ref:3,1-6,8, fritt t4 er på 11 skal ligge mellom 12-22 tsh er på 0,07. Slik det har vært hittil så er t3 for høyt og t4 blir ikke høyere og det bør den være. Jeg blir sprø og lurer på om jeg bør forsøke levaxin... selv om jeg ikke tålte det i utgangspunktet. Er det noen som har noen råd.
Har stadig mye eksem, betennelser i hoften og lurer på om det har en sammenheng med stoffskifte??
Takknemlig for svar Mariemor
-
Sv: blodprøvesvar..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mariemor
Jeg var en periode oppe i 120 men så ble jeg skikkelig syk me dsmerter i bryst, tungpusten og urolig, jeg trappet ned etter råd fra dere på siden og legen min. Nå er blodprøvene mine ikke gode dvs at t3 er på 7 ref:3,1-6,8, fritt t4 er på 11 skal ligge mellom 12-22 tsh er på 0,07.
Er du sikker på at disse smertene hadde Armour som årsak? Noen ganger skjer to ting samtidig, men det betyr ikke alltid at de har noe med hverandre å gjøre. TSH blir jo lik null eller under null på Thyroid, så den er det jo bare å glemme. I første innlegg i denne tråden skriver du at du har vært sliten lenge.
"Jeg skal sjekke, men hvorfor komemr dette m binyrene nå?Hav er det dere tenker? Jeg har gått på armour siden mars." skriver du litt senere #31.
Jeg kan si kort om meg selv: jeg gikk på Levaxin i mange år, og kroppen klarte ikke konvertere T4 til T3. Det hangla og gikk, på et slags vis. I mars i år begynte jeg på Armour. og hadde som du skriver bakover i trden her, fantastisk. Mannen min hadde ikke sett slikt energinivå hos meg på mange år. Så kom nedturen. Jeg økte og økte dosen, men ble bare dårligere. Alt gikk baklengs. Jeg antok at det var binyrene. Men brukte tid på å finne en lege som var villig til å behandle meg. I begynnelsen av oktober fikk jeg tatt spyttprøver av kortisol og DHEA. Begge verdiene var sørgelig lave. Siden slutten av oktober har jeg tatt hydrokortisontabletter i tillegg til Thyroid. gradvis er jeg på vei opp av den grøfta jeg havnet i. Du kan lese mer om meg i denne tråden https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9071
Langvarig slitenhet og tretthet kan tyde på at binyrene slurrer. Binyrene klarer ikke ta imot godsakene som gis via stoffskiftemedisinen dersom de ikke er i god form. Jeg ville fått tatt en spyttprøve, om jeg var deg. Endoen tok blodprøve på vårparten den var fin, dessuten eksisterte ikke binyretretthet, ifølge ham.
Gjør noe, om det er binyrene kan du bli veldig mye dårligere på kort tid! Lykke til! kram1
-
Kanskje du kunne prøve med litt ren T4 i tillegg? Har hørt at noen trenger litt ekstra T4 i når de går på Armour. Vet ikke om det gjelder mange eller bare noen ganske få. Jeg tar en kombinasjon av levaksin og Armour, og det fungerer bra for meg. (50 mg levaksin, og 90 mg Armour daglig). Har prøvd å ta bare levaksin. Det fungerer ikke i det hele tatt på meg.
-
Kombinasjonsbehandling brukes bla av flere på Balder og begrunnes med at det er for mye T3 i Thyroidene.
Og det stemmer jo - kjertelvevet har jo høyere T3 enn blodet, og mange får målbart høyere fT3 enn det legene tolker som gunstig ut fra statistikk.
Tanken er at hvis man senker Tyroid-dosen til et fT3-nivå som godtas, og samtidig forsyner blodet med den fT4 som jo da mangler med syntetisk T4, så kan statistikkjunkiene godta blodprøven.
Min mening er (som kjent?) at blodprøven ikke reflekterer hvordan du har det, og derfor er uten relevans i dosespørsmålet.
Men.
Behandlingsmåten er begynt å bli kjent av noen leger, og det kan være en mulighet for de som vil prøve om Tyroid-bruk passer bedre for en.
Hvis man først har fått avslag på å skifte ut Levaxinen med et Tyroid, kan man forslå at man møtes på halveien.......
Da må ikke legen forkaste sin pålagte behandlingsform helt.
-
Hei Mariemor vink11
Jeg har lyst til å «synse» litt og komme med mine erfaringer. Jeg er litt usikker på om du før du fikk disse overdoseringssymptomene følte at du hadde ok stoffskifte, eller om du selv mener du har lavt stoffskifte?
Jeg gikk på 100 µg Levaxin og 20 µg Lio i 2006. I januar 2007 fikk jeg overdoseringssymptomer, bl.a. smerter i brystet og ble innlagt pga. det. Men jeg hadde egentlig lavt stoffskifte, det er det ingen tvil om. Jeg skjønte selv etter hvert at det var binyrene som var problemet. Jeg sendte en e-post til dr. Lowe og spurte om hans mening. Han svarte at med min mengde medisin var disse symptomene forårsaket av enten feilernæring, kortisol- eller annen hormonmangel, feilregulert blodsukker eller annen medisin som påvirket tyroidhormonene.
Rådene ovenfor er gode med hensyn til å komme ut av disse symptomene så raskt som mulig. Men jeg tror ikke at dersom du blir bedre pga. det at det er svaret på at du virkelig er overdosert. Jeg ble anbefalt å slutte med all medisin en tid :shock: (det kunne jeg ifølge endokrinologen og fastlegen min bare gjøre i løpet av en dag, se dosen jeg gikk på i avsnittet over). Da ble jeg bedre fordi det jo gav et stresset system hvile for en tid.
Det er helt naturlig at du får symptomer igjen når du går over til Armour. Den stiller større krav til «systemet» fordi den ikke sløver det ned slik Levaxin gjør.
Jeg er også helt enig med den som sier du bør sjekke binyrene dine. Jeg håper inderlig du prioriterer det.
Jeg håper du finner ut av dette hjertflag1