-
Normal TSH, men lav T4 og T3
Hej
Jeg har fået taget blodprøver for 1 måned siden for at se om mit stofskifte er normalt. Det viste følgende:
TSH: 1,06 (0,3-4,2)
T3: 1,3 (1,2-2,7)
T3frit: 1,2 (1,2-2,7)
T4: 12,8 (13-23)
T4 uptake: 0,92
Ny blodprøve for nogle dage siden:
TSH: 1,12 (0,3-4,2)
T3frit: 1,2 (1,2-2,7)
T4: 11,4 (13-23)
Jeg har lidt symptomer som jeg ikke ved om et af andre grunde, men jeg synes jo jeg ligger i underkanten af normalområdet og endda lidt under på min T4.
Mine symptomer er ondt i muskler og led, så jeg efter at have siddet stille har svært ved at gå ordentligt. Lægsmerter i perioder. Tendens til væske i benene. Lang og kraftig menustration. Meget træt i perioder. Humørsvingninger mm.
Hvad siger i til det hele?
Jeg venter svar på en TPO (tror jeg nok det hedder)
Mvh Anja
-
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Du har jo lave stofskiftelagere i blodet (fritT4) - de er kun like over minimum.
Det skal få TSH til å stige. TSH-systemet skal opdage at fT4 er for lav og øke sin verdi for å stimulere kjertelen til å produsere flere T4.
Og det skjer jo ikke i dine prøvesvar.
En tolking av dette vil måtte bringe tankene inn på at man har med en sentral situasjon å gjøre. Altså en feil i hjernehormonenes styring av kjertelen. (TRH - TSH)
Denne tanke vil forsterkes hvis anti-TPO viser et negativt resultat.
Hvis resultatet viser at kjertelen har antistoffer, vil man bli behandlingstrengende fordi kjertelen er ødelagt og ikke kan produsere - altså en primær situasjon.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Jeg venter svar på en TPO (tror jeg nok det hedder)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hvis resultatet viser at kjertelen har antistoffer, vil man bli behandlingstrengende fordi kjertelen er ødelagt og ikke kan produsere - altså en primær situasjon.
Ja, hvilke antistoffer? Hvad med TRAS-prøven? Var det ikke noget om, at at TRAS-antistofferne kan undertrykke TSH, så det fremstår falskt lavt, mens det i virkeligheden burde være forhøjet? https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8433 :?:
-
Hej
Mange tak for jeres svar. Jeg afventer TPO og så må vi se hvad der skal ske. Heldigvis har jeg en forstående og rigtig god læge :) så det skal nok gå alt sammen.
Mvh Anja
-
Skal jeg bede om piller selvom jeg (måske) har det nogenlunde?
Jeg har nogle lidt lave T3 og T4 tal og afventer en TPO. Min TSH er i normalområdet.
T3: 1,2 frit (1,2-2,7)
Nogle dage har jeg det helt fint, har en masse energi og ikke så mange muskelsmerter, men andre dage er jeg træt, opgivende og har rigtig ondt i mine muskler i benene og i fødderne og har en del væske i kroppen. Jeg fælder også en hel del.
Jeg er i tvivl om jeg skal bede om at komme i behandling for lavt stofskifte eller om jeg skal lade være. Min læge er rigtig sød og forstående, så jeg tror han vil lytte til mig og hvis jeg beder om at komme i behandling vil han gøre dette. Men der er jo også bivirkninger ved medicinen. Det skal siges at hvis jeg kommer i behandling vil jeg ikke have den nye eltroxin som der er mange problemer med her i Danmark, men vil bede om en anden slags medicin (skal lige have undersøgt det nærmere).
Et eller andet sted føler jeg, at jeg bør være mere syg før det er fornuftigt at få medicin, men samtidig kan det jo også være at jeg har vænnet mig til symptomerne jeg har nu og egentlig ikke ligger mærke til hvor meget de generer mig i dagligdagen.
Hvad gør jeg??
-
Nå skal jeg ikke "pirke" på det du skriver - det er slet ikke meningen.
Det er mere for å belyse de forskjellige parametere.
T4 er utelukkende produsert av kjertelen og er i overveiende grad bundet til et blodprotein - mest til TBG.
Dette utgjør kroppens lagerbeholdning av pro-hormoner - som kan bli til stofskiftehormoner.
Blodprøven har kun interesse i helt spesielle tilfeller. Den heter totalthyroxin TT4. Referanseområdet er CA.! 50-150.
Når noen (0.003%) av disse har vært bundet til sit protein i noen uker løsner det og blir det man kaller et fritt hormon. Blodprøven heter fritt T4 - fT4. Referanseområdet er ca.! 10-20.
Det er kun fra denne lille fraksjon det dannes stoffskiftehormoner - og den er derfor intressang ut fra forståelsen av stoffskiftehormonenes syntese.
Nå - dette frie hormon fanges av de-jodinaseprosessen i leveren og denne fjerner ett meget bestemt jodatom. Så binder det nydannede T3 seg til et bindeprotein - og denne måling heter totalT3 - TT3 og brukes kun til helt spesielle analyser. Referanseområdet er ca.! 1-3.
Denne proteinbindingen varer kun noen timer, og 0.03% av disse blir frie.
Dette er kroppens stoffskiftehormon - det frie T3 - fT3. Referanseområdet er ca.! 3-7.
De 3 gjennværende jodatomer har således en bestemt form som gjør det mulig for det frie T3 hormon å trenge gjennom cellemembraner og komme inn i cellene. Her åpner det for oxygentilførslen - og forbrenningen kan starte.
Ser man på referanseområdene er disse i micromol og nanomol (som er 1000ganger mindre) Mol er et vanskelig mål som krever viten og formler for å sammenlikne, så jeg lar det ligge.
Men bundet T3 er nesten 1000 ganger større enn fritt T3.
Det kan se ut som at de oppgitte verdier for disse parametere ikke er korrekte, men det er nok uten betydning. Jeg bare nevner det.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Nå skal jeg ikke "pirke" på det du skriver - det er slet ikke meningen.
Det er mere for å belyse de forskjellige parametere.
T4 er utelukkende produsert av kjertelen og er i overveiende grad bundet til et blodprotein - mest til TBG.
Dette utgjør kroppens lagerbeholdning av pro-hormoner - som kan bli til stofskiftehormoner.
Blodprøven har kun interesse i helt spesielle tilfeller. Den heter totalthyroxin TT4. Referanseområdet er CA.! 50-150.
Når noen (0.003%) av disse har vært bundet til sit protein i noen uker løsner det og blir det man kaller et fritt hormon. Blodprøven heter fritt T4 - fT4. Referanseområdet er ca.! 10-20.
Det er kun fra denne lille fraksjon det dannes stoffskiftehormoner - og den er derfor intressang ut fra forståelsen av stoffskiftehormonenes syntese.
Nå - dette frie hormon fanges av de-jodinaseprosessen i leveren og denne fjerner ett meget bestemt jodatom. Så binder det nydannede T3 seg til et bindeprotein - og denne måling heter totalT3 - TT3 og brukes kun til helt spesielle analyser. Referanseområdet er ca.! 1-3.
Denne proteinbindingen varer kun noen timer, og 0.03% av disse blir frie.
Dette er kroppens stoffskiftehormon - det frie T3 - fT3. Referanseområdet er ca.! 3-7.
De 3 gjennværende jodatomer har således en bestemt form som gjør det mulig for det frie T3 hormon å trenge gjennom cellemembraner og komme inn i cellene. Her åpner det for oxygentilførslen - og forbrenningen kan starte.
Ser man på referanseområdene er disse i micromol og nanomol (som er 1000ganger mindre) Mol er et vanskelig mål som krever viten og formler for å sammenlikne, så jeg lar det ligge.
Men bundet T3 er nesten 1000 ganger større enn fritt T3.
Det kan se ut som at de oppgitte verdier for disse parametere ikke er korrekte, men det er nok uten betydning. Jeg bare nevner det.
Hej
Tak for dit svar :)
Mht. referenceområder mht. blodprøver så har vi I Danmark ikke samme referenceområde som i andre lande. Faktisk har man også indenfor Danmark forskellige referenseområder fra sygehus til sygehus.
De tal jeg har skrevet i paranteserne er referenceområdet der hvor jeg har fået taget mine blodprøver I Danmark.
Mvh Anja
-
Jo - referanseområdene er forskjellige fra analyse lab til analyse lab.
Det er særlig store forskjeller på området for fritt T4.
At man opererer med samme referanseområde på T3 og fT3 høres jo underlig ut.......
Som du kan lese i forklaringen er det kun ca. 0,03% av det totale T3 som blir til fritt T3. Så kan områdene ikke være like.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jo - referanseområdene er forskjellige fra analyse lab til analyse lab.
Det er særlig store forskjeller på området for fritt T4.
At man opererer med samme referanseområde på T3 og fT3 høres jo underlig ut.......
Som du kan lese i forklaringen er det kun ca. 0,03% av det totale T3 som blir til fritt T3. Så kan områdene ikke være like.
Du har ret, jeg må lige høre om det når jeg taler med min læge :)
-
Det er mye melleom himmel og jord - så helt sikker kan man jo ikke være før jeg kommer opp å henge :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er mye melleom himmel og jord - så helt sikker kan man jo ikke være før jeg kommer opp å henge :)
:D
Vil du mene at jeg kan øge min T3 og T4 ved at tage et tilskud af selen, Dvitamin og evt. B12?
Hvis ikke min TPO er positiv så vil jeg bede min læge om at måle mit d+b vitamin niveau.
Jeg kom til at tænke på om man kan få synkebesvær hvis skjoldbruskkirtlen er større end den bør værre?
Tak for din hjælp vink11
-
Jeg vil mene at ditt forslag er gunstig for deg - og jeg synes du skal måle de nevnte vitaminer uansett hva en anti-TPO vil vise.
Jeg vil også mene, at alle som bor i norden ikke bare har godt av et D-vitamin tilskudd - det er helt nødvendig.
Vi klamrer oss fast i et isflak i nordsjøen og tror vi fremdeles bor i Afrika ?
Det er ikke nok lys her for å danne nok D-vitamin om vinteren - og vår livsstil gjør at det heller ikke dannes nok om sommeren.
Start med D3 umiddelbart - hvis du ikke allerede har startet.
Den prosess som danner T3 av T4 bruker selen, så det er viktig at du har nok.
Lavt stoffskifte kan også gi symptomer når B12 er under 350 og ferritinet er under 80.
Hvis din kjertel er forstørret, og skaper svelgvansker, så syns jeg man skal tenke over om man har nok Jod.
Du bør iallfall ta en jodanalyse - det er av døgnurin.
Denne prøve er blitt helt underkjent av behandlerapparatet. I de tilfeller hvor kjertelen vokser bør den innføres igjen !
-
Min TPO er normal så spørgsmålet er nu hvad der så skal ske??
Mine blodprøver hedder helt præcist:
TSH 1.14 (0.3-4.2 mU/l)
p-Triiodthyronin 1.3 (1.2-2.7 nmol/l)
P-frit T3 indeks 1.2 (1.2-2.7 arb.enh.)
Frit T4 11.8 (13-23 pmol/l)
T4 uptake 0.90 (0.75-1.25 arb. enh.)
Anti TPO 6 (max 110 kU/l)
-
Den frit T3 måling er noe særlig. Den er ikke målt etter de standarder jeg kjenner. Men det er nok uten betydning.
Hovedvekten bør legges på at du ikke har antistoffer og at frit T4 er for lav.
Fravær av antistoffer sier jo at kjertelen ikke er syk - og dermed kan den produsere hvis den får jod, thyrosin og TSH.
Av disse er TSH oppgitt, og den er alt for lav til å få gang i kjertelen.
Hvis det sentrale var i orden, ville TSH vært skyhøy når fT4 er så lav.
Jeg mener vel at det er grunn til å undersøke det sentrale og vil foreslå å måle TRH for å se om hypotalamus reagerer på den lave fT4.
Eventuell MR av området.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Den frit T3 måling er noe særlig. Den er ikke målt etter de standarder jeg kjenner. Men det er nok uten betydning.
Hovedvekten bør legges på at du ikke har antistoffer og at frit T4 er for lav.
Fravær av antistoffer sier jo at kjertelen ikke er syk - og dermed kan den produsere hvis den får jod, thyrosin og TSH.
Av disse er TSH oppgitt, og den er alt for lav til å få gang i kjertelen.
Hvis det sentrale var i orden, ville TSH vært skyhøy når fT4 er så lav.
Jeg mener vel at det er grunn til å undersøke det sentrale og vil foreslå å måle TRH for å se om hypotalamus reagerer på den lave fT4.
Eventuell MR av området.
Tak for dit svar :p
Når du skriver sentrale, hvad mener du så?
Min læge ringer til mig i morgen tidligt og så skal vi snakke sammen. Jeg har tænkt mig at bede om at få taget d+b vitamin. Men jeg vil også bede om at få taget TRH. Er der andre ting du vil foreslå?
Jeg vil vente med at overveje en MR til jeg har fået taget flere prøver.
Det du skriver er vel at min TSH burde være for høj, nu når min T3 og T4 er så lav. Men det er den jo ikke så problemet kan være et andet sted.
Men min T3 og T4 kan vel også bare være lav uden jeg fejler noget kan de ikke? Eller er det sjældent?
Sikke en masse spørgsmål :roll:
Mvh Anja
-
Hej carlsmor.
(min far het forøvrig Carl...)
I det grove kan man dele det stoffskiftehormonproduserende (puhhh) system i to deler.
1. De styrende organer, som befinner seg i hodet, og kalles med en felles betegnelse for de sentrale.
2. Den produserende enhet, altså kjertelen, som kalles for det primære organ.
Så en primær fejl omfatter kun kjertelen.
Og over 90% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
De sentrale deler er hypotalamus, som er en sensor og produsent av TRH - og hypofysen, som er en produsent av styrende hormoner til alle kjertler i kroppen.
Kun 1% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
Så sjeldenheten gjør at det ikke er naturlig å rette fejlsøkingen til dette område i første omgang. Men derfor skal det jo heller ikke glemmes......
Det starter her :
i hypotalamus. fT3 og fT4 avføles og det produseres TRH i henhold til mengden. TRH går videre til Hypotalamus, som så produerer TSH i henhold til denne TRH.
Hvis det er for lite stoffskiftehormoner i blodet blir TSH høy, og derved slipper denne flere jodmolekyler inn til den primære produsent - og antall stoffskiftehormoner øker.
Og dette skjer jo ikke hos deg.
Altså : TSH er alt for lav til å kunne å øke produksjonen - og produksjonen skal økes. I dette tilvellet burde den være ><10. Det er den eneste måte å fylle blodets lager.
TSH-funksjonen er helt uavhengig av andre faktorer.
Hvis stoffskiftet skulle være lavt av naturlige årsaker (som feks ved sult) vil TSH allikevel stige. Sult gjør at omdannelsesprosessen fra T4 til T3 sakker, for på den måte å virke livsoppholdende.
TSH vil være forhøyet i en slik situasjon, men ikke skyhøy, da det jo kun er T3 som er lavere i en slik situasjon.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hej carlsmor.
(min far het forøvrig Carl...)
I det grove kan man dele det stoffskiftehormonproduserende (puhhh) system i to deler.
1. De styrende organer, som befinner seg i hodet, og kalles med en felles betegnelse for de sentrale.
2. Den produserende enhet, altså kjertelen, som kalles for det primære organ.
Så en primær fejl omfatter kun kjertelen.
Og over 90% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
De sentrale deler er hypotalamus, som er en sensor og produsent av TRH - og hypofysen, som er en produsent av styrende hormoner til alle kjertler i kroppen.
Kun 1% av all registrert stoffskifteproblematikk finnes her.
Så sjeldenheten gjør at det ikke er naturlig å rette fejlsøkingen til dette område i første omgang. Men derfor skal det jo heller ikke glemmes......
Det starter her :
i hypotalamus. fT3 og fT4 avføles og det produseres TRH i henhold til mengden. TRH går videre til Hypotalamus, som så produerer TSH i henhold til denne TRH.
Hvis det er for lite stoffskiftehormoner i blodet blir TSH høy, og derved slipper denne flere jodmolekyler inn til den primære produsent - og antall stoffskiftehormoner øker.
Og dette skjer jo ikke hos deg.
Altså : TSH er alt for lav til å kunne å øke produksjonen - og produksjonen skal økes. I dette tilvellet burde den være ><10. Det er den eneste måte å fylle blodets lager.
TSH-funksjonen er helt uavhengig av andre faktorer.
Hvis stoffskiftet skulle være lavt av naturlige årsaker (som feks ved sult) vil TSH allikevel stige. Sult gjør at omdannelsesprosessen fra T4 til T3 sakker, for på den måte å virke livsoppholdende.
TSH vil være forhøyet i en slik situasjon, men ikke skyhøy, da det jo kun er T3 som er lavere i en slik situasjon.
Ja Carl er et fint navn ik :wink:
Hold da op hvor er det sejt at du ved så meget xx9
Jeg må få taget en TRH og se hvad den siger.... Så skriver jeg jo nok igen vink11
-
Du ringer - så ser han deg jo ikke :)
Så er du etter mitt syn, og som så mange andre, et offer for en lege som styrer sine bedømmelser efter blodprøveanalyser - og glemmer at pasienten kan utspørres, lyttes på og til, ja sogar tas på !
Det kalles en klinisk undersøkelse, og denne undersøkelse er facit.
Så er det jo fint om blodprøver kan støtte opp om de kliniske funn, men man kan bare ikke snu det hele på hodet !
Her negligerer man de kliniske funn og kaster vrak på sykehistorien - og lar blodprøvene være de eneste som bestemmer.
Og ikke det alene, man ser helt bort fra at det skal være ett samspill mellom de forskjellige analyse resultater. Man kan ikke utelukkende se enkeltvis på disse. Og her er det jo nettopp i samspillet at man finner det patologiske......
Jeg vet faktisk ikke hva mer du kan gjøre.
D3 er jo særdeles viktig i kompliserte prosesser. Du tar en fin dose.
Selen er en viktig komponent i enzymet som omdanner T4 til T3 - og B-vitaminer er involvert i stoffskifteprosessen.
Men - T3 skal jo laves av noe.
Og det laves av T4 som du jo har for lite av - og all T4 i kroppen er produsert av kjertelen.
For at denne skal kunne produsere mer, skal TSH opp.
Og jeg vet slett ikke nok om hva man selv kan gjøre for å få det til.....
Håper andre vet noe ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Du ringer - så ser han deg jo ikke :)
Så er du etter mitt syn, og som så mange andre, et offer for en lege som styrer sine bedømmelser efter blodprøveanalyser - og glemmer at pasienten kan utspørres, lyttes på og til, ja sogar tas på !
Det kalles en klinisk undersøkelse, og denne undersøkelse er facit.
Så er det jo fint om blodprøver kan støtte opp om de kliniske funn, men man kan bare ikke snu det hele på hodet !
Her negligerer man de kliniske funn og kaster vrak på sykehistorien - og lar blodprøvene være de eneste som bestemmer.
Og ikke det alene, man ser helt bort fra at det skal være ett samspill mellom de forskjellige analyse resultater. Man kan ikke utelukkende se enkeltvis på disse. Og her er det jo nettopp i samspillet at man finner det patologiske......
Jeg vet faktisk ikke hva mer du kan gjøre.
D3 er jo særdeles viktig i kompliserte prosesser. Du tar en fin dose.
Selen er en viktig komponent i enzymet som omdanner T4 til T3 - og B-vitaminer er involvert i stoffskifteprosessen.
Men - T3 skal jo laves av noe.
Og det laves av T4 som du jo har for lite av - og all T4 i kroppen er produsert av kjertelen.
For at denne skal kunne produsere mer, skal TSH opp.
Og jeg vet slett ikke nok om hva man selv kan gjøre for å få det til.....
Håper andre vet noe ?
Tak for dit svar xx9
Jeg må se om der er andre som kan svare :)
Jo forresten så går jeg også hos en akupunktør/zoneterapeut så hun gør også hvad hun kan :)
Findes der en endokrinolog man kan stille spørgsmål til på nettet? Eller en læge som har en masse viden inden for stofskiftet?
n`Finn: Det du siger er faktisk at min TSH egentlig burde være høj fordi min T3 og T4 er lav. Men min TSH er normal så det er jo lidt mærkeligt. Måske er jeg en af dem som bare ligger lavt i T3 og T4......
-
det nærmeste du kommer en endokrinolog i dette forumet må være nFinn uten at han utgir seg for å være en... Han har masse viten og kunnskap om emnet og de fleste endokrinologer hadde aldri villet innbefatte seg med å snakke med en brøkdel av oss som henger rundt i dette forumet, nettopp fordi at mange av oss ikke har målbart lave verdier i forhold til de referanseverdiene endokrinologene forholder seg til. Endokrinologer generelt forholder seg ene og alene til dine blodprøveverdier og er de fine så er du ikke syk ifølge dem.
-
Takk for tilliten mojavi - den varmer godt.
Jo - det som er viktig i din situasjon, er jo at du har for lite stoffskiftehormoner i blodet.
Og de kommer jo fra kjertelen. Altså produserer den for lite.
Så skal man se på forhold man kjenner og man vet skal være tilstede for kjertelens produksjon - og det er thyrosin, jod - og TSH.
Hvorav kun TSH er kjent, men det er også nok - nok til å vurdere den mot et kjent statistisk materiale. Og det viser at TSH i dette materiale er mange ganger høyere når fT4 er under nedre referansegrense.
Jeg er ganske sikker på at TSH er for lav - men årsaken til det kan jo som nevnt være flere.
Ja, det jeg sier, er at TSH skulle vært mange ganger så høy som den er, fordi fT4/fT3 er så lave. Det er jo nettopp TSH som skal rette opp balansen, og sørg for at disse verdier er innenfor referansegrensene - og det er TSH's eneste oppgave.
Det patologiske er at din TSH er normal i den situasjon at kjertelen produserer for lite.
Det er ikke nok at man vurderer de enkelte parametere - de skal altid sees i sammenheng.
Og pasientens kliniske tilstand skal jo telle mere......
-
Jeg har ikke nævnt at jeg købte noget jod efter jeg havde fået taget blodprøve første gang(for et par måneder siden). Jeg gik ind i en helsekostbutik og de anbefalede mig det.
Men jeg synes faktisk at mine symptomer blev værre efter jeg begyndte at tage dem. Kan det passe? Min T4 var også faldet yderligere efter jeg begyndte på jod. Kan det hænge sammen? Og hvorfor?
Jeg er stoppet med jod for et godt stykke tid siden fordi jeg ikke turde tage det mere.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Jeg har nogle lidt lave T3 og T4 tal og afventer en TPO. Min TSH er i normalområdet.
T3: 1,2 frit (1,2-2,7)
Hej carlsmor vink11
Der er ikke noget "normalt" ved dit TSH i sammenhæng med dine lave T3- og T4-værdier. Noget er unormalt og det er alvorligt nok... Et normalt TSH ville netop her være hvis det var forhøjet. Det er det ikke og dette findes der en begrundelse for, hvis man graver dybt og længe nok til at finde.
Hvad er din temperatur om morgenen? Ved du det? Jeg vil skyde på at den er lav dvs. mellem 35,? og 36,? Prøv at måle din temperatur inden du står op af sengen lige efter du vågner de næste 3 dage (hvis du ikke pt har menstruation eller er lige ved, så må du vente til en uge efter). Hvis du kan finde et gammeldags termometer med kviksølv ville det være bedst, men ellers ved digitale termometre - behold den under armen i 5 minutter uanset at det bipper for færdig temperaturmåling. Det gør du tre morgener i træk og så poster du resultatet her i tråden for hver morgen. Det er faktisk ikke så tosset som det lyder, så hav tillid, få det gjort og post resultaterne her. hjertflag1
Lav TSH med lavt eller lavt-normale T3 og T4 kan være et tegn på hypofyse problemer, og det kan også være tegn på problemer med binyrer. Hvis du klikker her på Thyroid Scale Matrix, kan du læse om følgende 3 forklaringsmodeller på kombinationen lavt THS, lavt T3, lavt T4:
1. Adrenal Fatigue (link) (på dansk: "binyretræthed" eller mere professionelt: "binyrebark-svigt"). Symptomer: dominerende for binyretilstand. Ofte forveksles med hypothyroidisme (lavt stofskifte) på grund af lavt T4 og T3. Læger kan fejlagtigt fortolke det lave TSH som udtryk for problem med hypofysen.
Dvs. hvis din fremtidige prøve på hypofysefunktion viser ingen problemer, plejer lægerne så udelade at lede videre, i dette tilfælde mod binyreproblem, hvilket i Danmark IKKE kan diagnosticeres idet der findes kun målinger med henblik på Addisons sygdom, ikke mildere form for underfunktion i binyrerne. Du er næsten nødt til at købe selv en test ved spytprøve udtaget hjemme fire gange på et døgn, som så skal sendes til udlandet for analyse. Du kan læse masser om det her i forummet Binyrer.
2. Østrogendominans. Årsagen er den samme som binyrerne træthed idet begge er relateret til hinanden. Har man svækkede binyrer sker det ofte, at binyrerne (over)forbruger progesteron til at råde bod på (forøget) behov for cortisol, progesteron omdannes til. Et ellers utilsigtet fald i progesteron forskyder ligevægten mellem progesteron og østrogen, hvilket skaber overskud af østrogen = Østrogendominans.
Om Østrogendominans kan du læse i tråden Om lavt stoffskifte og binyrene og østrogendominans, hvor der er mange gode links du kan følge for mere info.
3. Lavt stofskifte som følge af underaktiv hypofysen. Ligner primær hypothyreose (lavt stofskifte) men TSH er lav. Uanset at der i kroppen er et stort behov for mere T3 og T4 - udløser dette ikke et TSH-signal fra hypofyse til skjoldbruskkirtlen. Derfor dette lave TSH-tal, selv om det burde være forhøjet.
Dette betyder, at din skjoldbruskkirtel forhindres i at danne den hensigtsmæssige mængde T-hormoner idet hypofysen IKKE reagerer på "tilbagemeldinger" fra kroppens celler om, at der er ikke thyreoidea-hormoner nok i forhold til kroppens behov. Det betyder at man lider reelt af lavt stofskifte uden at hverken hypofysen eller lægen hjælper med at genoprette balancen mellem kroppens behov for thyreoidea-hormoner og skjoldbruskkirtlens ydelse.
Som du ser er der mange gode bud på, hvorfor du har dine symptomer og hvorfor dine blodprøver viser lave værdier over hele linien. Det er, på dette tidspunkt, ikke muligt at pege på en bestemt diagnose, uden først at undersøge dig for alle tre muligheder.
Du kommer også til at møde modstand, selv hos "almindelige" endokrinologer, der ikke anerkender tilstande som "binyresvaghed" eller "østrogendominans" og vil til nøds nøjes med at undersøge dig for evt. fejl i hypofyse-funktionen. Og her er du altså nødt til selv at være medvirkende til at tage vare på dig selv, lære at insistere på respekt osv. hvis min "spådom" skulle vise sig at passe med dine senere erfaringer med endokrinologen.
Det håber jeg dog ikke vil ske for dig, hvis din venlige praktiserende læge vil undersøge hvilken endokrinolog du skal henvises til. Der er få endokrinologer, der beskæftiger sig mest med skjoldbruskkirtel, mens de fleste er mest specialister i diabetes, også selv om nogle af dem hårdnakket benægter det. Det kan ikke nytte, at du henvises til "diabetes-specialisten" idet han/hun vil slet ikke kunne forstå dit problem. Det er set før, i rigt mål endda. Der er også den mulighed, at du går til en privatpraktiserende endokrinolog. Det kan du gøre uden henvisning, men det koster omkring 7-8 hundrede pr konsultation, tror jeg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Jeg er i tvivl om jeg skal bede om at komme i behandling for lavt stofskifte eller om jeg skal lade være. Min læge er rigtig sød og forstående, så jeg tror han vil lytte til mig og hvis jeg beder om at komme i behandling vil han gøre dette. Men der er jo også bivirkninger ved medicinen. Det skal siges at hvis jeg kommer i behandling vil jeg ikke have den nye eltroxin som der er mange problemer med her i Danmark, men vil bede om en anden slags medicin (skal lige have undersøgt det nærmere).
Uanset hvad, skal det først afklares hvad du fejler, fordi at du fejler noget stofskifte-alvorligt er der ingen tvivl om. Der er heller ingen tvivl om, at skulle det vise sig umuligt at fastslå årsagen til, at dit TSH ikke rykker sig i den rigtige retning i forhold til dit behov for thyreoidea-hormoner, SKAL du, under alle omstændigheder, i behandling med hormontilskud. Du kan IKKE klare dig med SÅ lave værdier i all evighed, idet dette (uanset dine fine evner til at "vænne" dig til symptomerne osv.) vil langsomt og sikkert ødelægge din krop ned til det punkt, hvor du ikke længere kan fungere mentalt og fysisk. Du er jo Carls mor kaer1 , og om ikke for din skyld, så for hans - har du slet ikke råd til udsætte dig for helbredsskader, som følge af kronisk hormon-underskud, hvilke sagtens kan forebygges! Skulle det nå så langt, at uanset hvad de gode læger finder ud af diagnose - skal du i behandling med thyroxin, behøver det ikke være Eltroxin. Lægen kan ansøge om en udleveringstilladelse til enten Levaxin eller Euthyrox i stedet, og så slipper du for at skulle gamble med det nye Eltroxin.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Et eller andet sted føler jeg, at jeg bør være mere syg før det er fornuftigt at få medicin, men samtidig kan det jo også være at jeg har vænnet mig til symptomerne jeg har nu og egentlig ikke ligger mærke til hvor meget de generer mig i dagligdagen.
Selv om du har vænnet dig til symptomerne nu, vil det ingen ende tage og du vil blive ved med at skulle vænne dig til de samme, blot forværrede symptomer efterhånden som tiden går - hvis du ikke kommer i behandling. Derfor er din fleksibilitet her - din fjende. Ikke en ven. Det er ikke rimeligt, at din fleksibilitet indgår her (på en måde) som led i en behandling, da også en ikke-behandling er jo en behandling.... set i lyset af, at du befinder dig i en situation, som kun kan udvikle sig i en retning, der under alle omstændigheder vil blive ugunstig for dig, for din familie og for dit job....
Du bør stoppe med at være "udholdende-for-enhver-pris" og anvende din (endnu tilstede) styrke til at overtage styring af din udredning, når din læge, uanset hvor sød han er - ikke er i stand til pga. sin manglende viden. Prisen for hans manglende viden her kan blive meget høj for dig og dine, mens for ham selv har det ingen konsekvenser.
Dette bliver du nødt til at overveje grundigt, da du, simpelt hen ikke har anden udvej end at sørge for at blive henvist til en endokrinologisk udredning og det er ved denne henvisning, at din medgørlige læge kan hjælpe dig ved at formulere henvisningen således, at det vækker endokrinologens nysgerrighed for dit tilfælde. Det er nemlig ikke altid at man kan tage endokrinologernes faglige interesse for givet og her kan mange af dem bruge lidt hjælp fra de henvisende praktiserende læger.
Det bliver så du - der skal sørge for at informere din praktiserende læge om hvad du "tilfældigvis har hørt" fra andre patienter og du kan evt. også give ham udskrift af denne dr. Rinds Thyroid Scale Matrix (link), der vil give lægen en forestilling om et overblik over netop årsag/sammenhæng i afvigelser fra normale når man læser/forstå blodprøveresultater som dine. Jeg er sikker på, at han har aldrig hørt om det før. Havde han hørt om det, ville du allerede være i gang med udredning.
Hvis han afviser dig - er du nødt til at skifte læge, uanset hvor venlig han ellers er, fordi, som jeg skrev før: "Prisen for hans manglende viden her kan blive meget høj for dig og dine, mens for ham selv har det ingen konsekvenser."
Det er et meget langt svar. Håber du ikke er faldet i søvn endnu. :mrgreen:
Rigtig god bedring og held og lykke med det hele hjertflag1
-
Jod er en bestandel i stoffskiftehormonet. Det er jo et molekyl som er sammensatt av atomer montert av kjertelen på riktig sted.
Min erfaring med det alternative helsevesen er noen år gammelt - den gang ble jeg forklart av flere u-avhengige lilder at Jod var en stimulant - Jod ville stimulere kjertelen til å produsere flere stoffskiftehormoner.
Og det er feil (forkert)
Det er kun kontrollsenterets hormon TSH som kan stimulere kjertelen til å produsere.
Hvis den nå ikke har deler å produsere av ?
Ja, så kan TSH stimulere i hvilden sky - det blir ikke laget flere hormoner når komponenntene ikke er på lager.
Det er ved å regulere kjertelens tilførte mengde jod at produksjonen reguleres til det eksakte nivå - og det er TSH som regulerer tilgangen på jod.
Jod tilhører en gruppe stoffer (halogener) og de ligner hverandre så mye at kjertelen tar feks feil av jodatomer og fluoratomer.
Og i de hormoner hvor fluor ingår isteden for jod, er de ubrukelige.
Dette er kjent behandling for å senke stoffskiftet - såkalte Thyreostatika.
Og - hvis kjertelen ikke kan skaffe jod, vil TSH stige og stimulere kjertelen til vekst. Det dannes altså struma i "normale" tilfeller.
Men så finnes det jo noen ikke helt normale individer blandt oss (og takk for det) som ikke har den evnen at TSH stiger ved jodmangel - og de vil selvfølgelig ikke danne struma. Selv om det mangler stoffskiftehormoner i blodet.
Og - hvis det motsatte skjer, altså at det er overskudd på Jod.
I disse tilfeller skjer det så mye komplisert at det er umulig å forklare på en fornuftig måte. Og jeg har heller ikke kunnskap nok.
Jod er "gift" i situasjoner med TRAS antistoffer. Overskudd av jod kan også fremkalle grobund for at TRAS antistoffer kan utvikle seg.
Jeg har også lest at jod kan gjøre det helt motsatte......
Jodtilskudd er etter min mening ikke noe man bare skal prøve med !
Ikke uten å ha levert en døgnurinprøve for å undersøke om det er behov.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Jeg har ikke nævnt at jeg købte noget jod efter jeg havde fået taget blodprøve første gang (for et par måneder siden). Jeg gik ind i en helsekostbutik og de anbefalede mig det.
Men jeg synes faktisk at mine symptomer blev værre efter jeg begyndte at tage dem. Kan det passe? Min T4 var også faldet yderligere efter jeg begyndte på jod. Kan det hænge sammen? Og hvorfor?
Jeg er stoppet med jod for et godt stykke tid siden fordi jeg ikke turde tage det mere.
Det kan ikke have været blodprøve for jod, da jod måles i døgnurin. Desværre kender de fleste praktiserende læger (min gjorde ikke) døgnurin-test for jod og uanset hvor utroligt det end lyder, findes denne test ej heller listet op i rekvisitionsblanketter for prøvetagning. Så hvis du ikke havde afleveret en prøve på døgnurin, ved du heller ikke om dit jod-status er lavt eller i orden. Uden at kende sit jod-status, kan det være småubehageligt at få tilskud af jod, specielt hvis man lider af en autoimmun thyreoidea-sygdom, hvilket du ikke gør, som det fremgår af tidligere indlæg.
Desuden, så længe din skjoldbruskkirtel ikke modtager en TSH-besked fra hypofysen om, at der er brug for produktionen af mere thyreoidea-hormoner, bliver jod overflødig, hvilket kan være medvirkende til din dårlig reaktion på det frit flydende i blodet (overskydende) jod, gætter jeg mig til. Dette er hvad jeg tror, men måske er der andre, der ved mere...? vink11
-
Jeg tror at dersom vi bruker order binyrebarksvikt (søk på det ordet på legesider, legefagblader, lommedoktor, nettdoktor osv) og ikke binyretretthet overfor leger, så vil de kanskje lytte mer.
Det finnes noe som kalles sekundær binyrebarksvikt, og den finnes det endel litteratur om på nettet. Om du leser på sidene her om binyretretthet, så kan du nok krysse av for en del symptomer. Ta disse med til legen din og be om spyttprøve, den heter Adrenocortex Stress Profil (Kortisol och DHEA)(spyttest). Kanskje må du betale spyttprøven selv, som vi må i Norge, men det kan være verdt de 1400 kr å eventuelt få hjelp.
Noen symptomer som kan forekomme:
Signaler på stress i obalans
Ångest, oro, nedstämdhet, trötthet
Minskad motståndskraft
Störingar i magtarmkanalen, ökad gasbildning
Försämrad koncentrationsförmåga
Minskad uthållighet
Mensrubbningar
Huvudvärk
Eksem
Mørkere hud enn forventet samt at arrvev og rynker ofte vil være påfallende mørke
Svakhet, mangel på energi og utholdenhet, redusert styrke
Mangel på apetitt og vekttap
Magesmerter, kvalme, brekninger - særlig ved primær binyrebarksvikt
Leddsmerter og smerter i muskulaturen
Svimmelhet. Pasientene har ofte lavt blodtrykk som kan være med på å forklare dette fenomenet.
Saltbehov - kun ved primær binyrebarksvikt
Tørr og kløende hud hos kvinner
Irritabilitet og andre psykiske forandringer er ikke uvanlig
Tap av eller nedsatt kjønnsdrift hos kvinner
Barn utvikler lett lavt blodsukker
Symptomer på ubalanse i stoffskifte og binyrebarksvikt kan likne på hverandre.
Ikke gi deg! Vurder eventuelt annen lege, en secon opinion for et nytt blikk på deg, det fortjener du!
-
Sitat:
Desuden, så længe din skjoldbruskkirtel ikke modtager en TSH-besked fra hypofysen om, at der er brug for produktionen af mere thyreoidea-hormoner, bliver jod overflødig, hvilket kan være medvirkende til din dårlig reaktion på det frit flydende i blodet (overskydende) jod, gætter jeg mig til. Dette er hvad jeg tror, men måske er der andre, der ved mere...?
Helt enig her Anisa.
Og det peker jo mot en undersøkelse av et senralt problem
-
Tusind tusind tak for jeres svar. Jeg skal vist læse det igennem et par gange for at forstå det :roll: for der er meget at forholde sig til og lære. Jeg vender tilbage når jeg har læst og forstået det rigtigt vink11
Anisa: Kan du anbefale en endokrinolog på sjælland som er god at blive henvist til :) Er Hans Perrild god?
-
-
Jeg tog min temperatur i morges og den var 37.0, men men problemet er at jeg jo har en lille trold xx11 som lige skal have sutten et par gange i løbet af natten. Så jeg var oppe 1 time før jeg tog temperaturen (sov dog lidt igen efter jeg var oppe) så jeg ved ikke om man kan regne med det?
Men jeg tror nu min temperatur plejer at ligge i det leje.
Tager igen i morgen tidligt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Anisa: Kan du anbefale en endokrinolog på sjælland som er god at blive henvist til :) Er Hans Perrild god?
Hej Carlsmor hjertflag1
Jeg kan ikke anbefale en læge jeg ikke selv har været patient hos, men på nettet kan man læse nogle flotte udsagn postet af tilfredse patienter: "Hans Perrild er en utrolig sympatisk mand og en yderst kompetent endokrinolog. Han kan forklare "tingene", så man forstår dem." Derimod er der også (andre) udsagn om andre endokrinologer, man helst bør sky som pesten, så set i dette lys topper Hans Perrild vist nok nettets positive top-10-liste. :lol: Rygtet siger også, at han har bevaret interesse for sit fag, hvilket kan love godt for et atypisk tilfælde som dit, tror jeg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Jeg tog min temperatur i morges og den var 37.0, men men problemet er at jeg jo har en lille trold xx11 som lige skal have sutten et par gange i løbet af natten. Så jeg var oppe 1 time før jeg tog temperaturen (sov dog lidt igen efter jeg var oppe) så jeg ved ikke om man kan regne med det? Men jeg tror nu min temperatur plejer at ligge i det leje.
Det er så ikke sikkert, at du kan "opfylde kriterier for temperaturtagning" i dette specielle tilfælde, da dette er lidt som cortisol-målingen på den klassiske måde - ved blodprøvetagning: ved første vågent blik i sengen skal prøven straks tages, ellers vil det vise et forkert resultat. Er du ellers en "fryssepind" uanset årstiden, eller fryser du moderat eller slet ikke? :?:
Ellers god nat til lille Carl og hans mor vink11
-
Jeg har fundet ud af, at min sundhedsforsikring dækker hvis jeg opsøger en privatpraktiserende endokrinolog :wink: Selvfølgelig skal de lige godkende en anmeldelse fra min læge, men det mener de ikke skulle blive noget problem. SÅ det er jo en god mulighed for mig.
I morges var min temp. 37.1 :) Og jeg tror det er i det leje jeg ligger.
Mht. kulde/varme fornemmelser så svinger det meget for mig. Når jeg er træt fryser jeg, men tilgængeld har jeg svært ved at klare varmen om sommeren....
Jeg afventer nye stofskiftetal fra min læge og udfra dem tager jeg en beslutning om hvad jeg gør. For mine symptomer er faktisk ikke så tydelige fortiden og jeg har god energi. Så måske er jeg bare en af dem som ligger på grænsen af normalområdet på min T3 og T4. Spørgsmålet er så bare om det vil udvikle sig med tiden til lavt stofskifte.....
Men jeg har da fået en forklaring på hvorfor det er svært for mig at tabe mig..... og er træt i perioder for selvom min TSH er "normal".
Jeg tager lige min temperatur igen i morgen tidlig vink11
-
Kroppstemperaturen er et resultat av forbrenning i kroppen.
Om dagen er det flere aktiviteter som bidrar, som muskelaktivitet og fordøyelse osv.
Og stoffskifteaktiviteten er jo der hele tiden - også om natten.
Om natten er stoffskifteaktiviteten det eneste som "fyrer", og den er normalt ikke stor nok til å oppnå 37 grader, men like under.
De fleste her har meldt om rundt 36,2 - det er bare et inntrykk, jeg har ikek finregnet på det.
Og noen har meldt om stigning når de komemr på Levaxin - andre ikke.
Broda Barens har arbeidet med temperatur og stoffskifte, og mener at hvis man har lav temp har man også lavt stoffskifte.
Han har ikke sagt at mennesker med normal temp ikke kan ha lavt stoffskifte.
Så er det nødvendig som du gjør calrsmor - å måle med det samme man våkner, flere dager i trekk - og ta et gjennomsnitt av målingene.
Dere som er så flinke til å lage undersøkelser blandt oss - lag en om kroppstemperatur da ?
-
Jeg fik ikke taget min temperatur i morgen for det hele blev lidt hektisk da jeg opdagede at jeg havde slukket vækkeuret :shock:
Nå men jeg har fået svaret på mine blodprøver fra i fredags og de er nøjagtig de samme som min sidste blodprøve. Dog er min TSH meget langsomt stigende 1.06-1.12-1.13 (de sidste 3 målinger) meeeen det går vist så langsom så det måske mere er et tilfælde.
Nå men jeg regner med at få en henvisning til en endokrinolog, det kan jo aldrig skade ;)
-
Så har jeg været hos lægen og han har både henvist mig til en endokrinolog og har sat mig i Eltroxin behandling.
Jeg skal starte på 50 mikrogram om dagen og så skal jeg have taget blodprøver om 1 måned igen og så må vi se.
Han mener ikke det er et centralt problem udfra mine andre prøver.
Hvor er det mærkeligt at skulle tage medicin for første gang i mit liv (selvfølgelig har jeg taget penicillin og den slags før) og jeg er ret spændt på hvad det kommer til at betyde.
Jeg talte med ham om, at jeg har hørt om mange bivirkninger ved den nye eltroxin, men han fik beroliget mig så nu må jeg prøve det af.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Han mener ikke det er et centralt problem udfra mine andre prøver.
Jeg talte med ham om, at jeg har hørt om mange bivirkninger ved den nye eltroxin, men han fik beroliget mig så nu må jeg prøve det af.
Hej Carlsmor kys1
Det godt, noget sker nu. Men denne læge ville jeg ikke sætte mit lid til 100% hvis det var mig. Han kan ikke, på en og samme tid påstå, at der ikke er et centralt problem, når halvdelen af dine prøve viser "lavt stofskifte", mens den anden halvdel viser i overkanten af normalt stofskifte. Godt du skal til endokrinologen, hvis det bliver ham du spurgte om før. Håber du får mødeaftale snart.
Med hensyn til din læges "beroligelse" ville jeg tage også denne med et gran salt. Særlig når du skal starte med et lægemiddel, hvis funktion du ikke kender i forvejen.
Jeg har læst flere steder om det "nye" Eltroxin, at enten havde garvede Eltroxin-brugere problemer med (hidtil) ukendte bivirkninger eller - en del af dem, der var gået over til Euthyrox eller Levaxin, kunne meddele, at de to sidste virkede stærkere end det nye Eltroxin, som om optagelse i kroppen var bedre ved de to andre lægemidler, end ved det nye Eltroxin.
Det er derfor vigtigt at du ikke bør ikke tage noget for givet og hvis det skulle vise sig at du enten reagerer "forkert" (underlige bivirkninger), eller ikke føler der er virkning "nok" (fortsat samme symptomer som før eller næsten) - at det kan hænge sammen med at det IKKE er behandlingen som der evt. kan være noget galt med, men kun det præparat du bruger arbejder ikke godt nok.
Det tager nogen tid, før man skulle mærke effekten af levothyroxin, mens med bivirkninger går det hurtigere, så bliv ved med at opdatere din tråd og spørg hvis der er noget - bare du ikke mister modet hvis noget skulle vise sig at halte.... ok? kaer1
Du må også meget gerne være opmærksom på, at hvis du får en forværring af dit velbefindende efter nogen tid efter start med medicinen - er der heller ingen grund til at fortvivle og miste modet.... Hvis du er gået længe med underskud af både T4 og T3 - kan det meget vel tænkes, at dine binyrer havde overkompenseret for denne mangel så længe, at de er blevet underaktive og det kan nu give problemer med processing af T4 i din krop. Så er det bare at starte på binyrestøtte senere. Det finder vi ud af at fortælle mere om, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt. hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Carlsmor kys1
Det godt, noget sker nu. Men denne læge ville jeg ikke sætte mit lid til 100% hvis det var mig. Han kan ikke, på en og samme tid påstå, at der ikke er et centralt problem, når halvdelen af dine prøve viser "lavt stofskifte", mens den anden halvdel viser i overkanten af normalt stofskifte. Godt du skal til endokrinologen, hvis det bliver ham du spurgte om før. Håber du får mødeaftale snart.
Med hensyn til din læges "beroligelse" ville jeg tage også denne med et gran salt. Særlig når du skal starte med et lægemiddel, hvis funktion du ikke kender i forvejen.
Jeg har læst flere steder om det "nye" Eltroxin, at enten havde garvede Eltroxin-brugere problemer med (hidtil) ukendte bivirkninger eller - en del af dem, der var gået over til Euthyrox eller Levaxin, kunne meddele, at de to sidste virkede stærkere end det nye Eltroxin, som om optagelse i kroppen var bedre ved de to andre lægemidler, end ved det nye Eltroxin.
Det er derfor vigtigt at du ikke bør ikke tage noget for givet og hvis det skulle vise sig at du enten reagerer "forkert" (underlige bivirkninger), eller ikke føler der er virkning "nok" (fortsat samme symptomer som før eller næsten) - at det kan hænge sammen med at det IKKE er behandlingen som der evt. kan være noget galt med, men kun det præparat du bruger arbejder ikke godt nok.
Det tager nogen tid, før man skulle mærke effekten af levothyroxin, mens med bivirkninger går det hurtigere, så bliv ved med at opdatere din tråd og spørg hvis der er noget - bare du ikke mister modet hvis noget skulle vise sig at halte.... ok? kaer1
Du må også meget gerne være opmærksom på, at hvis du får en forværring af dit velbefindende efter nogen tid efter start med medicinen - er der heller ingen grund til at fortvivle og miste modet.... Hvis du er gået længe med underskud af både T4 og T3 - kan det meget vel tænkes, at dine binyrer havde overkompenseret for denne mangel så længe, at de er blevet underaktive og det kan nu give problemer med processing af T4 i din krop. Så er det bare at starte på binyrestøtte senere. Det finder vi ud af at fortælle mere om, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt. hjertflag1
Tusind tak for dit svar. Jeg skal nok være opmærksom på de ting du nævner og opdatere herinde jævnligt. Jeg skal have taget nye blodprøver om 1 måned.
Lige nu føler jeg, at jeg har drukket 5 kander kaffe :lol:
Det er ligesom om jeg har fået en masse energi, men også en slags uro. Men min krop skal vel også lige have lov til at vænne sig til det :)
Tror i det vil kunne give mig et vægttab?
-
Er det mye å starte rett på 50 mg? Du kan jo også starte på 25 mg og øke i løpet av noen dager/ en uke til 50 mg om den følelsen av å være speedet blir for ubehagelig. Min erfaring med naturlig tyroksin fra grisen er å øke svakt og jevt og rolig. Ellers får jeg en meget ubehagelig følelse.
På den annen side, om du har gått lenge og vært unormal, kan det å være normal føles helt unormalt! Om du skjønner hva jeg mener!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Er det mye å starte rett på 50 mg? Du kan jo også starte på 25 mg og øke i løpet av noen dager/ en uke til 50 mg om den følelsen av å være speedet blir for ubehagelig. Min erfaring med naturlig tyroksin fra grisen er å øke svakt og jevt og rolig. Ellers får jeg en meget ubehagelig følelse.
På den annen side, om du har gått lenge og vært unormal, kan det å være normal føles helt unormalt! Om du skjønner hva jeg mener!
Tak for dit svar.
Ja jeg kan jo sætte dosen lidt ned hvis jeg bliver for speedet. Men det gik over efter 1 time så det var ikke så slemt :)
-
Nu har jeg taget pillerne i 3 dage og det går fint. Jeg får lidt hjertebanken og så kører det hele lidt hurtigt i de første timer efter jeg har taget pillen.
Jeg har et par spørgsmål :wink:
1. Hvornår vænner kroppen sig til pillerne?
2. Nu hvor mine blodprøver er lidt specielle pga min TSH er "normal" kan jeg så risikere at få for højt stofskifte af eltroxin? Jeg frygter jo lidt at lægen tager dem fra mig igen selvom de måske kommer til at hjælpe mig rigtig godt fordi jeg får for god effekt af dem (højt stofskifte)
3. Vil eltroxinen får min T3 op selvom der kun er kunstigt T4 i?
Så tror jeg ikke der er flere spørgsmål lige nu :roll: