Leste et sted om ei som sa hun hadde mistet mensen fordi hun spiser levaxin. Er det vanlig? Har aldri hørt om denne bivirkningen..
Printable View
Leste et sted om ei som sa hun hadde mistet mensen fordi hun spiser levaxin. Er det vanlig? Har aldri hørt om denne bivirkningen..
:shock: Har jeg aldri hørt eller lest.
Det har ikke jeg heller, men man kan få menstruasjonsforstyrrelser når man har hypo og også hypertyrose tror jeg. Det er vanlig å sjekke tyroideafunksjonen når en dame har blødningsforstyrrelser.
Ja, ved lavt stoffskifte er det vanlig å blø mye og lenge.
Er det kanskje motsatt ved høyt stoffskifte? Isåfall må jo jenta være kraftig overdosert, om det er derfor hun har mistet mensen.
Jeg syntes det hørtes merkelig ut.. Og enda merkeligere at jeg aldri har hørt om dette før, dersom det stemmer at det er en bivirkning.
Du kan få sparsom mens ved hypothyreose, men det er mest vanlig med kraftige blødninger. Men å miste mensen må i så fall være påvirket av noe annet slik jeg ser det. Men det er jo så mange rare utslag i denne sykdomsgruppen: hvem vet om det er et sjeldent symptom. Hadde jeg vært henne ville jeg gått til legen med problemet! Ved tilstander som PCO/PCOS kan man miste mensen vet jeg. Kanskje det er andre hormoner som roter det til for henne??
Hm... vet ikke. Men jeg kjenner ei med høyt stoffskifte. Nå har hun blødninger 3 ganger i måneden. Men kanskje det er overgangsalder selv om hun bare er 45 år. Ikke godt å vite. Eller så er det for lavt trombocytt-tall.Sitat:
Ja, ved lavt stoffskifte er det vanlig å blø mye og lenge.
Er det kanskje motsatt ved høyt stoffskifte?
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952Sitat:
Tabell 2 Situasjoner hvor det kan bli nødvendig å endre vedlikeholdsdosen av levotyroksin natrium (L-tyroksin)
Økning i TBG-konsentrasjonen
Østrogenbehandling
Behandling med østrogener eller androgener fører til henholdsvis økning eller reduksjon i plasmakonsentrasjonen av tyroksinbindende globulin (TBG). Det endrer bindekapasiteten for tyroksin og kan føre til at L-tyroksindosen må økes (østrogen) eller reduseres (androgen) for å bevare normal TSH-konsentrasjon (16).
Dette er i alle fall interessant for meg da jeg har autoimmun gonadesvikt (noe angriper eggestokkene så de ikke får lov å være i fred til å produsere nok østrogen, og jeg tar derfor østrogentilskudd).
Men mine stoffskifteprøver så visst fine ut bare på 100 mikrogram thyroxin om dagen, så da vet jeg ikke. (Men jeg føler meg jo slett ikke bra, har økt Levaxin + prøver ut Liothyronin, men merker ingen bedring.)
Før jeg begynte på østrogen så hadde jeg alltid veldig uregelmessig menstruasjon - helt fra første mens. Allerede som ungdom kunne jeg gå over tre måneder, for så å blø enormt. Blødde vel alltid veldig mye under menstruasjonene, ja.
Men som en rød trå gjennom hele min oppfatning ang hormoner, så ser det ut til at de er i et nært samspill med hverandre. Har du problemer i et hormonsystem, så får du det gjerne i ett annet. Så jeg ser for meg thyroxinen og østrogenet ligge i krig med hverandre. Men jeg vet ikke om jeg har rett, og jeg vet ikke hvorfor.
Men nå fikk jeg jo en åpenbaring :shock: Hvorfor har ikke legen tatt prøve av min TBG da? Har jo "fine" prøver - altså har jeg nok t4 og t3 i blodet, men kanskje jeg ikke har nok TBG til å binde seg til t4'en og frakte den dit den skal eller hva nå enn TBG skal gjøre? Men min TSH var jo heller ikke gal.
Oj - enda mer å tenke på :shock:
Stina :)
Det er der mange leger svikter. De undersøker ikke pasientene godt nok. De nøyer seg med TSH og T4.Sitat:
Men nå fikk jeg jo en åpenbaring Hvorfor har ikke legen tatt prøve av min TBG da? Har jo "fine" prøver - altså har jeg nok t4 og t3 i blodet, men kanskje jeg ikke har nok TBG til å binde seg til t4'en og frakte den dit den skal eller hva nå enn TBG skal gjøre? Men min TSH var jo heller ikke gal.
Hei.
her her det også veldig kraftig mens, og den varer lenge, opp til 2 uker, noen ganger 3. Og det var sånn da jeg var Hyper også.
En kan faktisk komme i tidlig overgangsalder når en har stoffskifteproblemer, så om en har mistet mensen helt kan dette ha skjedd. KAN, altså. Fikk noe informasjon om dette av en Endo på Thyra-dagen, men det begynner å bli lenge siden nå, og jeg husker knapt lunch.... Men om en har mistet det og ønsker barn, kan en få hjelp til å få det tilbake.
Jeg fikk menstruasjonsforstyrrelser ved ca 43 år, og det er da jeg mistenker at hypothyreosen også gjorde seg gjeldende. Men det kan jo kanskje bare være tidlig overgangsalder. Jeg fikk sparsomme blødninger og lenge mellom hver blødning. Er nå 50 år.
Har aldri før koplet det til hypothyreose, men det kan jo tenkes - siden hele hormonsystemet forstyrres?
Har lest at mensen, som jo er hormonstyrt kan komme utav det med hypotyreose. Og det har den jammen gjort. Regelmessig er den fremdeles, men det er sånne mengder, og det varer så lenge! Vondt gjør det også. Før hadde jeg 3-4 dager, nå er det oppe i 10. Og det er ikke lite som kommer heller. Jeg blir så lei, og føler liksom også at kreftene renner ut sammen med blodtapet... Har alltid lave jernlager, og det blir jo ikke bedre av slikt?!? Det påvirker også humøret å ha vondt, i tillegg til at humøret svinger til bunns disse dagene uavhengig av smertene.
:? BLÆÆÆ!
Kommer det seg hvis en får en grei dose Levaxin? Andre som har det slik?
Jeg har hatt en blødersykdom to ganger - ITP - den er autoimmun og kan da være relatert til andre autoimmune sykdommer som f.eks. Hashimotos. Du bør kanskje sjekke antallet blodplater/thrombocytter, det gjøres enkelt på en blodprøve. Første gang jeg hadde det, ble det oppdaget fordi jeg ikke ville slutte å blø fra underlivet + veldig mange blåmerker og hudblødninger.
Ellers har jeg ei venninne med høyt stoffskifte, hun har "mens" opptil tre ganger i måneden.
Her er mye rart! Med hormoner og annet, mener jeg ;)
Hmmm, jeg får ekstremt lett blåmerker. Vet ikke alltid at jeg har dunka meg engang, jeg kan bare se at jeg må ha vært borti noe. Kanskje jeg skal få tatt en slik prøve...
Hva gjør man med slikt, dersom en skulle feile noe, mener jeg?
Kortison/Prednisolon... De forsøker å lure kroppen til å slutte å produsere antistoffer mot blodplatene. Går det ikke, fjerner de milten, for det er der blodplatene med de påhektede antistoffene blir ødelagt - eller ca noe slikt ;)
Ei venninne med høyt stoffskifte har ofte lave blodplateantall (men ikke så lave som jeg har hatt ved ITP), så det kan godt høre sammen med stoffskiftet. Ja, det er forresten samme venninna som jeg nevner over...
Ja, Nora har også vært inne på en annen variant: Aquired Von Willebrandts Syndrom - eller noe slikt. Vet ikke om det er stavet riktig.
Hei!Sitat:
Opprinnelig skrevet av -diab-
Trenger det være knyttet til hypothyreose? Jeg hadde det slik for mange mange år siden. Tok utskraping to ganger med noen års mellomrom, og det hjalp. Jeg fikk også noen tabletter mot karftige blødninger, men husker ikke navnet lenger. Bare en idè jeg fikk når jeg leste innlegget ditt...Verdt et forsøk?
Lykke til! Jeg husker det som forferdelig plagsomt. Jeg hadde nok ikke hypothyreose på disse tidspunktene, men jeg kjenner meg godt igjen.
Hei.
Jeg har det akkurat likedan som deg -diab-. I vår var jeg på sykehuset og fjernet livmorslimhinna for at det skulle stoppe. Men så langt har det ikke hjulpet i det hele tatt :cry: Men håper i det lengste at det skal bli bedre utover høsten, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Råd mottas med takk! Har ikke lyst til å fjrerne livmora i en alder av 40 år...
joda, det er noe av det første legen min bruker å spørre om hvis jeg selv mener jeg er i ulage med prøvene.
har bare ikke tenkt så mye på det før:P
man må nok bare holde ut desverre.....stemmer for å øverføre både dette og fødsel til mannfolka:)
Jeg har det helt motsatt, stort sett regelmessig mens men den er både kortvarig og sparsommelig.
Deilig det da så jeg skal ikke klage, men er redd for at det medfører nedsatt fertilitet.
Ja, er det ikke det ene så er det det andre, Bonzo. Man skal aldri slutte å bekymre seg...
Heldigvis bruker jeg menskopp, så plagene blir ikke så enorme.
Neida, det behøver ikke være relatert til stoffskiftet, eller være så alvorlig, det er bare det at man ofte snakker ut fra egne erfaringer og kunnskaper, spesielt når vi er i forumet "Lavt stoffskifte" (altså tenker man stoffskifte-relatert).
Godt vi er mange hoder, for mitt er ikke helt med :roll:
Uansett, uregelmessigheter er jo ikke en indiaksjon på normale tilstander, eller....?
Hørt om Endometriose da? Jeg har ikke greie på dette, men jeg vet det har vært tatt opp i forumet her før.
http://www.endometriose.no/symptomer[/quote]
Min menstrasjon er motsatt av din. Jeg blør i et knapt døgn - noe som har skjedd nå i løpet av det siste året.
Uanset....
Her er en link som forklarer sammenhengen....
http://www.thyroid-info.com/articles/menstruation.htm
hæ? hva i alle dager er menskopp??
Menskopp er en slags "kopp" man samler opp mensblod i. Utrolig praktisk, og ikke ekkelt i det hele tatt, selv om det kan virke slik på en del. Du kan lese mer om det på feks: www.damebeger.no
Fra den lengste symptomlista jeg hittil har sett:
http://www.drlowe.com/geninfo/hyposymptoms.htmSitat:
Prolonged menstrual bleeding
Ja, der var det mange symptomer. Men alle de som sto om mensen stemte jo på meg for tida:
o Prolonged menstrual bleeding
o Heavy menstrual bleeding
o Painful menstruation
(Samt noen og 20 av de andre symptoma - hvorfor tror ikke legen min helt at det er hypo jeg har?!?)
Kan tablettene du tenkte på være Cykokapron Yvette?
Det husker jeg ikke cat. Det er så mange år siden, men det høres kjent ut...Skal det være en "L" midt i ordet, slik at det blir Cyklokapron?Sitat:
Opprinnelig skrevet av cat
.....
Hei Celine.
Ser du er ny her og har vært igjennom kverna......
Det er mange hyggelige her på forumet og du er selvfølgelig velkommen.
Stoffskiftet deltar i alle kroppens funksjoner så hvis du får dette iorden igjen så har jo legen din rett - du blir frisk.
Jeg tror behandlere bagatelliserer problemet for sine pasienter fordi info om Levaxin som de mottar fra produsent er for optimstisk, om jeg kan si det forsiktig.
Det er iallfall langt fra alle som blir bra på den. Noen blir ikke bra på noe.
Du har jo ikke oppgitt noen blodprøveresultater så det må bli generellt.
Lavt stoffskifte får man når kroppen ikke får nok stoffskiftehormoner. Disse produseres av skjoldkjertelen foran på halsen.
De fleste (minst 80%) får lavt stoffskfte fordi kroppens immunsystem produserer stoffer som ødelegger den. Disse stoffene er i blodet og det finnes laboratorietester som fanger dem opp. Det er flere av dem, men for ditt tilfelle er kanskje anti-TPO den mest aktuelle.
Om slike antistoffer finnes så ødelegges kjertelen gradvis iløpet av noen år.
Dette angrepet gjør man ikke noe med i mangel av passende medisiner.
Når angrepet ikke er kommet så langt kan visse stimuli innsettes, men prosessen går sin gang allikevel - hvilket kan forklare ditt møte med den første homeopaten.
Er kjertelen død er det ikke noe som kan vekke den opp igjen - den forsvinner - blir borte, og det er kroppens renovasjon som fjerner den.
Kjertelen produserer flere grader av stoffskiftehormoner, men behandlerene hevder at det er tilstrekkelig å erstatte T4. Denne fremstilles syntetisk (kunstig) og heter Levaxin.
Denne har vært på markedet siden syntetindustrien oppsto i 1970......
Men før det brukte man hormoner fra grisekjertler. Disse ble utkonkurrert fra 1970, men finnes fremdeles å få tak i. Det finnes flere typer, men den vanligste i Norge er Armour Thyroid.
Norsk helsevesen bruker kun syntetisk og har aversjon mot produkter av biologisk opphav. Det går å få tak i disse, men det kan være en kamp.
Du er helt avhengig av at fastlegen søker om "registreringsfritak". Om denne gjør det så blir den innvilget på noen få uker og du kan levere den på Apoteket. Den må fornyes hvert år og du må metale selv - et års forbruk kan komme opp i 1000 til 3000,-
Var jeg deg ville jeg gill Levaxinen er sjangse først - det er ikke kjemikalier og mange får det bra på denne. Det tar tid, men om du ikke blir bra på noen år ville jeg prøvd Armour.
Hej Celine :?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Celine
Det er meget bekymrende, at både din læge OG gynækologen ikke ser med alvor på dine menstruations problemer. Der går tid, men at regulere stofskiftet tager også tid. Måske et par år eller mere, forudsat at du kommer i den rette behandling, selv om der findes desværre ikke 100% garantier i det hele taget. Men der er gode chancer, hvis du selv tager fat og forbereder dig før du stiller klare krav til dine læger.
Problemet er, at du ikke længere har tid nok at bruge på diverse forsøg. Om det så er det alternative (jeg desværre ikke tror på, vil hjælpe i den sidste ende), eller fortsættelse med den medicin (Levaxin), du øjensynlig ikke reagerer positivt på.
Jeg vil derfor gerne opfordre dig til at overveje Armour Thyorid inden alt for længe, for selv for de helt raske bliver det ikke nemmere med tiden, at få børn, når man har passeret de 35 år. Og hvis du også skal have god tid til at få Armour Thyroid op i den rette dosis (det tager nemlig tid at nå dertil) og hvis virkningen skal kunne stabilisere sig, så du kan genvinde dine regelmæssige manstruationer, endsige kunne blive gravid - ja, så er der ikke megen tid at spilde, men hellere starte snart med selv at overtage styring af behandlingen af din sygdom. Jeg havde sendt dig en PM med nogle billeder, der viser eksempel på, hvad Armour Thyroid kan udvirke i tilfælde, der (måske) ligner dit.... Samme materiale lykkedes mig ikke at finde om Levaxin, selv om jeg tilbragte måneder på Internettet med det formål for øje.
Jeg ville aldrig skrive så direkte som jeg her gør, hvis du var 18-20 år gammel. Men som 27-årig er der ikke længe til, at det kan evt. blive for sent og derfor skal du have en fair chance og en direkte besked om, hvor du evt. kan begynde, når du nu skal overveje din fremtid m.h.t at kunne eller ikke kunne få børn.
Nora og n`Finn herinde er de sande "verdensmestre" i at forklare blodprøveresultater, så det ville være bedst, hvis du fremover altid kræver at få kopier af blodprøver med hjem, hver gang dit blod var testet for stofskifte - FRIT T3 og FRIT T4, TSH samt prøver for antistoffer (jeg lige pt ikke husker hvad hedder - hvis du får foretaget sådanne).
Held og lykke og god bedring
Hei Celine
Ser du skriver "verkingen i bena/muskulaturen". Dette er vel ganske vanlig, men verker det når du er i ro eller bare når du beveger deg? Er det i også i føttene?
.........
.........
Min menstruation udeblev også i flere år, og lægerne fandt ud af at jeg havde forhøjet prolactin - et mælkehormon, dvs. det hormon man har i kroppen når man ammer. Måske du skulle spørge hos lægen om han har husket at tjekke det hos dig? Flere med lavt stofskifte har forhøjet prolaktin (heriblandt altså også jeg selv).
Med venlige hilsner
Gitte - Danmark
gitteh, hva slags behandling fikk du for det som gjorde at du fikk tilbake menstruasjonen ?
Har egentlig aldri hørt om prolactin.
Hej Celine
Jeg kom i behandling med nogle piller der hedder Dostinex, som jeg stadigvæk er i behandling med. Menstruationen kom tilbage indenfor 1 måned. Desværre er der en del bivirkninger, men de aftager heldigvis noget med tiden.
Det er nemt at tjekke i en blodprøve. Du skal bare være opmærksom på, at prøven skal tages min. 3 timer fra du er vågnet og helst ved 11-tiden om formiddagen.
Held og lykke
Mvh Gitte
Tusen takk gitteh, skal sjekke det ut også får jeg forsøke snakke litt med "primæren" når jeg får meg en ny time i januar (:
Kan det være at Levaxinen ikke har noen virkning da ? Husker gynekologen som fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte sa at min uteblitte mens kunne skyldes mitt lave stoffskifte og at bare jeg fikk Levaxin ville det nok snu seg igjen :?
Foressten, kan jeg spørre deg hvor lenge du hadde gått uten mens før du fikk den tilbake ?
homeøpater har ikke lov til å anbefale medisinstopp. de kan gi sine egne preparater i tillegg hvis pasienten ønsker, men ikke bytte ut.
landsforbundet for homeøpati kaller selv dette for meget uheldig og useriøst, og sier de anerkjenner ikken behandlere som opptrer slikt. (fordi dette har vært et generelt problem med alternative behandlingsformer)
jeg kan godt forstå at du har hatt godt utbytte på andre måter hos en homeøpat, men jeg synes det er veldig useriøst og faktisk litt spekulativt å si at du kan få et liv uten medisiner ved å bruke homeøpatiske midler.
jeg har tro på ulike naturbaserte behandlinger, men det å slutte på medisiner kan være veldig skadelig for helsen din.
håper du kan finne litt råd her i forumet og andre steder, og heller fokusere på å leve med helsen din på godt og vondt.
det finnes masse måter å tilrettelegge for din helsesituasjon, selv har jeg lært en hel masse her inne:)
Hej Celine
Jeg havde ikke haft menstruation i 4 år, med det resultat at jeg nu har fået forstadier til knogleskørhed (osteoporose) og skal tage kalkpiller resten af livet..:o(
Så det er bestemt ikke ligegyldigt om man har menstruation eller ej (min første læge sagde at det kun var relevant at have menstruation hvis man var interesseret i at blive gravid. Han fortalte intet om knogleskørhed...)
Jeg ved jo slet ikke om du har grund til bekymring i forhold til prolaktin, men synes bare jeg kunne genkende migselv lidt i din historie...
Med venlig hilsen Gitte
Vettu, det har jeg også hørt!
At knoklene /skjelettet taper seg når man ikke har mensen. Jeg har aldri brukket et ben, ramlet mye og blitt påkjørt av bil, men aldri brukket noe. *Bank i bordet* ! Likevel knitrer det og brekker det i skuldre og knær..
Tar innimellom noe skal være bra for beinskjørhet. Natto med vitamin K2 (Japansk produkt for god benstruktur). Asiatiske menn og kvinner har jo ikke slike plager som vi har her, beinskjørhet osv.
Veldig bra, men skal ikke tas om man går på blodfortynnende, såfrem til at man ikke har rådført seg med lege :)
Takk, isa1. Jeg føler jeg lærer noe hele tiden her inne (: Forumet er gull i denne sammenhengen :D
.........