Fine prøver, men kan jeg kreve behandling alikevel?
Jeg skal ha legetime den 18.sept. Men jeg fikk prøvesvarene i går ved å ringe legekontoret og alle prøvene og jo fine og innenfor referanseområdet. Jeg har vel i grunn de fleste s*mptomer som er å oppdrive. Pr tiden er jeg så sliten at jeg knapt klarer å holde meg oppe en hel dag. Tror jeg kan kr*sse av for så og si alle s*mptomer i listene her inne. Men jeg har jo også ME som har helt samme s*mptomer. Selv er jeg ikke helt sikker på om ME er ME eller om det er lavt stoffskifte med fine prøver...
Kan jeg kreve å få prøve medisin selv med så fine prøver? Jeg har gått sjuk hele mitt voksne liv og jeg har ikke våknet uthvilt en eneste dag siden jeg var 13 år..
Jeg er livredd for å oppfattes som en h*pokonder, for egentlig er ikke sjukdom det jeg br*r meg så m*e om, men nå maser mannen på at jeg må få sjekket det ene og det andre, for han ser jo hvordan dette sliter på meg.
Jeg er redd legen kommer til å avfeie meg og si at jeg er sliten og har ettervirkinger etter å ha fått en utviklingshemmed datter som det har vært m*e st'r med( sondemating, oppkast, forkjølelser hele vinteren, og sen utvikling..), men den som har blitt sliten av dette er mannen.
Ja, jeg kan bli veldig stressa og lett irritert, men det er ikke frøkna som er 2 1/2 år som ikke går og som kaster opp hele tiden, det er mere en 6 åring som vil bestemme alt. Jeg er en evig optimist, men nå er jeg sliten av å ordne opp med leger, NAV osv, jeg er snart utdannet hobb*jurist:shock:
Prøvene mine er slik:
tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137
Så, hva gjør jeg når jeg kommer til legen og han sier at prøvene er fine? Jeg er desperat på å prøve noe som kanskje kan hjelpe meg til å få litt mere krefter, litt mindre hår i børsten, litt mindre sprekker på hælene, litt mindre tåkes*n, litt mindre muskelsmerter og stølhet og litt færre knekt negler og energi til å sitte 20minutter på gulvet og leke med jernbane med ungene...
Sv: Fine prøver, men kan jeg kreve behandling alikevel?
Herregud, det er jo tragisk at man skal gå så lenge og føle seg så dårlig!
Hvis ingen vil hjelpe deg, husk at det finnes håp. Dr. Oftebro. Han symptomdiagnoserer og medisinerer etter diagnose på den måten.
Hvis du har "prøvd alt" og gått SÅ lenge.. Da er det vel ingen tvil lenger.. Du har Hypotyreose!
Dr. Oftebro, hvor holder han til? Jeg bor i tr*sil...
Legen min tok ikke anti-tpo prøven, er det mulig å få utslag på den, tross de andre prøvene som var så fine? Jeg tenkte nemlig å be ham om å sjekke d-vitamin nivået siden det ikke ble gjort og jeg igrunn ikke oppholder meg i sola. Og da vi jeg gjerne be ham sjekke den derre tpo som jeg forstår kan være en viktig prøve?
Nå skal det sies at jeg igrunn ikke har rent ned legekontoret de siste årene, etter å ha fått beskjed om at såklart jeg ikke har lavt stoffskifte og med ME får man bare hvile. Og hvile har jeg gjort, hele ungdomstiden min og siden som voksen. Nå har jeg 3 unger og elsker de over alt, men orker ikke å leke med de:(
Anti-TPO prøven slår ut hvis kjertelen er syk. Den slår ut på antistoffer som ødelegger selve vevet kjertelen er laget av.
Hvis det har skjedd og vært slik en stund, vil kjertelens produksjonsevne være nedsatt, og det er målingen fT4 man ser dette på.
Hvis fT4 er nedsatt, vil TSH bli høy.
Men det er en viss tidsforsinkelse i disse prosessene.
Man kan visst ha antistoffer en viss tid før man ser det på de andre prøvene.
Jeg vet jo ingenting da, og bar prøver å tenke litt runnt dette.
Og da går tankene på D-vitaminmangel.
Statistisk har svært mange det, så det er igrunnen bare å gomle ivei Imse.
Det er en stor fordel å ha et høyt D-vitamin nivå av mange grunner.
Det beskytter mot mye sykdom og elendighet.
Så kan jo det være en del av komplexet ?
Og du trenger ikke noen til fortelja deg at det er ok å begynne ......
Noen som vet hvor fort jeg kan øke dosen med d-vitamin? Jeg tar 3 tabletter nå ( altså 30 iu eller hva det het..) og etter å ha lest litt ver inne forstår jeg det slik at jeg bør øke litt over tid. Stemmer det?
IU eller IE er InternasjonaleEnheter.
For D-vitamins vedkommende er omregning til mikrogram µg mulig.
IU : 40 = µg
2000IE : 40 = 50µg
For de som starter opp med mangel anbefaler man 100µg de første måneder, så 50µg videre.
Det tar lang tid å opparbeide lageret, som måles med S-25-OH D3.
Denne bør etter det seneste jeg har lest ligge mellom 80 og 100, men kan godt være 300 uten at det gjør noe.
Tidligere nederste grense var rundt 40, som er uforsvarlig lavt !
Jeg har ikke sett noen som anbefaler langsom økning. Tvert i mot.
Flere anbefaler å innta engangsdoser på over 1000µg, noe som tilsvarer hele boxen din og en til også - på en gang.
Min egen erfaring er at jeg fikk voldsomme leggkramper når jeg startet.
Jeg kjennte ikke noe til disse under 30µg/dag, men målinger hver 3.måned viste bare en ubetydelig økning.
Så derfor ville jeg øke og de første gangene på 50µg fikk jeg disse krampene.
Derfor vil jeg anbefale start på 30µg i 2uker. Så prøver man å øke til 50, men er obs på eventuelle uheldige symptomer.
Går det bra kan en øke til 100.
Da fortsetter jeg litt forsiktig og øker etter noen uker.
Fikk du leggkramper med en gang, eller kom de etter noen dager/uker? Jeg tok d-vitamin for første gang i går og i morges og har ikke merka noe enda.
Kan det være lurt å ikke fortelle legen enda om at jeg tar over anbefalt dose?
Glemte å si det : Leggkrampene kom en halv time etter at jeg tok tablettene.
Så har jeg også lest at det er en fordel å ta D-vitamin til middag eller kveldsmaten.
Det er et solvitamin, men prossesering tar tid og er ikke ferdig før til kvelden.
Det er alltid lurt å følge opp med prøver på det man tar av kosttilskudd.
Ta S-25-OH D3 hver 3.mnd.
Nå skjønte jeg ikke, hvorfor til kvelden? For om det har med at det er fettoppløslig og bør tas med mat med fett i, så er ikke det noe problem, jeg får i meg 75-80% av energien fra fett og spiser det til alle måltider og det er ikke noe som heter frokost eller middag, alt er likt..
Hei Imse, vill bare si at det er veldig viktig å få tatt Anti-TPO prøven.
Jeg fikk ikke diagnosen før denne ble tatt, og da hadde i tatt de andre stoffskifteprøvene på meg i over 2 år.
Tilslutt (siden jeg maste og var oppgitt) tok de alle prøvene og da oppdaget de en Anti-TPO på over 1300 - da fikk jeg behandling umiddelbart.
Lykke til og velkommen hit til forumet! vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Hei Imse, vill bare si at det er veldig viktig å få tatt Anti-TPO prøven.
Jeg fikk ikke diagnosen før denne ble tatt, og da hadde i tatt de andre stoffskifteprøvene på meg i over 2 år.
Tilslutt (siden jeg maste og var oppgitt) tok de alle prøvene og da oppdaget de en Anti-TPO på over 1300 - da fikk jeg behandling umiddelbart.
Lykke til og velkommen hit til forumet! vink11
Takk for velkomsten!
Men hvordan var de andre blodprøvene da? Var de slik som mine eller nærmere grenensene? Mine er liksom midt på treet alle sammen.
Jeg skal spørre legen om å få tatt den anti TPO prøven, tenker det ikke er så vanskelig å få overtalt ham til å ta den.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Imse
Takk for velkomsten!
Men hvordan var de andre blodprøvene da? Var de slik som mine eller nærmere grenensene? Mine er liksom midt på treet alle sammen.
Jeg skal spørre legen om å få tatt den anti TPO prøven, tenker det ikke er så vanskelig å få overtalt ham til å ta den.
Det som er vanskelig med Hashimotos (anti-stoffer betyr at man har denne sykdommen) er at stoffskifte kan hoppe opp og ned , særlig i førsten, for å så ende opp med hypothyreose. Derfor er det ikke sikkert det viser seg hele tiden.
Jeg hadde også prøver innenfor "normalen" hele tiden, en periode hadde jeg antageligvis veldig høyt stoffskifte (da ble dette ikke testet, men jeg vet det nå i ettertid når jeg kjenner symptomene) , og så var jeg inne i en eriode da det bare gikk nedover og nedover. Men alikevel innenfor ref. verdiene.
Det var kun pga. Anti.Stoffene min diagnose ble satt og jeg fikk behandling.
Hadde også både D-vitamin mangel, B12 mangel og veldig høyt kolesterol pga. stoffskiftet.
Om du ber om prøven så må de vel ta den tenker jeg. Ingen grunn til at legen skulle nekte det.
Her er en tråd om min utvikling innen dette.
Jeg er 28 år og fikk diagnosen i februar etter noen år med helvete...
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7980