-
Endokrinolog truer med afvisning
"Dessuten sa min endokrinolog at jeg ikke fikk være pasient hos ham dersom jeg leste på forumet, så jeg ønsker ett mer anonymt navn"
Siden årsskiftet er der enkelte brugere her på Sonjas Stoffskifteforum, som har oprettet en ny profil eller har bedt om at få sit brugernavn ændret.
Personligt, hvis jeg var udsat for lignende, ville jeg forlange en skriftlig begrundelse for en afvisning af mig som patient.
Det er også interessant, hvad mon en fastlæge mener om, at en endokrinolog har i sinde at afvise en, af ham/hende henvist patient med denne begrundelse, at vedkommende er bruger på et privat forum for stofskiftesyge, eller andet, for den sags skyld, da man må gå ud fra, at en fastlæge ikke henviser en patient til speciallæge uden en lægelig grund.
Denne, (visse) endokrinologers holdning til deres voksne patienters frihed til at gøre, tænke og handle frit - kan i min/vores verden kaldes, på god, gamle dansk for - en....
skandaløs,
uetisk,
lægeligt u-forsvarlig....
nederdrægtighed!
Kommentarer?
-
Sv: Endokrinolog truer med afvisning
Skandaløst! Skal man miste muligheten for å få legehjelp, bare fordi man søker informasjon om sin egen sykdom på nettet?? Det forteller i alle fall meg at det i alle fall ikke kan være noen god lege som gjør slikt. En god lege er interessert i å lære nytt om sykdommer, medisiner og behandlinger. En god lege står ikke fast på at han uansett "vet alt og kan alt" om vår sykdom. En god lege lytter til det pasienten sier.
Hvis det er flere som har opplevd noe lignende vil jeg svært gjerne høre fra dere. Send meg det i så fall på pm eller mail.
-
Det skal noe til før øra mine detter av.
Jeg har hørt mye, og tidligere selv opplevd forferdelig mye rart fra leger.
Slikt skal man bare ikke finne seg i !
Dette må være en klart grunnløs avvisning av en pasient, og jeg lurer på om ikke fylkeslegen er rette instans for slikt.
-
Maktmennesker bruker hersketeknikker .
hersketeknikker inneholder:
- Usynliggjøring
- Latterliggjøring
- Tilbakeholdelse av informasjon
- Fordømmelse uansett hva du gjør
- Påføring av skyld og skam
Men det handler jo om avmakt, gjør det ikke det, når en person handler slik? Avmakt fordi han/hun ikke lengre står alene på pidestallen og taler, men må regne med at pasienten stiller spørsmål til legens uttalelser og leter etter svar på sine spørsmål andre steder også. Og det bør påtales og ikke aksepteres.
-
TAKKET VÆRE dette forumet fikk jeg i går svar på sryttprøvene mine(THOMAS!!!). Svaret er som følger:Ja, prøveresultatene indikerer binyretrøtthet..(to av dem ligger under minste ref. og jeg har for lav DHEA også).
TAKKET VÆRE dere her inne vil jeg nå kunne skru tiden tilbake noen år, nullstille, begynne på nytt, og håper på å bli bedre(om enn ikke bra) i stedet for verre og verre. Så.. øyet mitt, den ekstreme muskelsvakheten, nevropatien, ja, hele sulamitten ...ligger i dette "komplekset). Er fristet til å si til "DEM"...hva sa jeg?!!
Så..TAKK for at forum fins, sier jeg..både dette og andre steder på nettet hvor vi kan hente lærdom.
Som du har sagt så mange ganger,n,Finn...les dere opp om egen sykdom.
Ja, vi må redde oss selv.
(Nå skal det sies at fastlegen min er grei, så dette tar han til seg!)
Så - det jeg egentlig vil fram til er at det er meget trist at enkelte føler seg "truet" av et forum som dette.. De kunne høste av dyrekjøpte erfaringer, og få innsikt og lærdom som de ikke har fått med seg tidligere. Og kildekritikk er de også sikkert obs på...slik som vi andre som leser på nettet må være!!
-
Ja, så er jeg her da, selvom jeg fikk streng beskjed at om jeg leste på dette forumet, eller andre sider om min sykdom foruten www.stoffskifte.org sine nettsider så kunne jeg ikke få være pasienten til min endokrinolog.
Jeg skulle ha løpt ut på gangen og ropt høyt og klart: Mener du at jeg det er som du sier UFORENELIG å være din pasient samtidig som jeg prøver å finne ut om min sykdom, at jeg skal basere meg ene og alene på en brosjyre som du deler ut "Til deg som har lavt stoffskifte" Hypotyreose". Jeg skulle bedt om å få det skriftlig. Jeg skulle meldt henne til fylkeslegen. Ja det er mye jeg skulle gjort. Og det er godt mulig jeg skal gjøre det når Levaxinen fungerer.
Når den gjør det kunne min endokrinolog ikke fortelle meg. Står heller ikke i utdelte brosjyre.. Den hadde visstnok heller INGEN bivirkninger. Men siden hun ikke sa det var forbudt å lese på medisinetiketten i motsetning til nettet har jeg funnet ut at det ikke er lurt å ta de sammen med blodfortynnende, som hun vet jeg går på til tider og at man må følges opp godt slik at man ikke får hjertebank, noe hun ikke har KAPASITET til å gjøre.
Jeg skal få skiftet spesialist. Har aldri blitt tråkket mer på en de 10 minuttene den timen varte. Regner med at hun ikke leser på dette forumet siden hun kan forby meg som pasient det. Orker ikke å bli kjeftet av vedkommende igjen, men når jeg har fått ny endokrinolog skal dere få hele historien. Denne personen er ikke sann.
Møter dere henne i behandlingen deres kommer dere garantert til å få; 1. Manglende informasjon, om ingen og misvisende. 2. Nedlatende og arrogante svar på helt enkle spørsmål omkring din sykdom. 3. Dere får ikke være med i dette forum. 4. Dere må stole fullt på hennes kompetanse og viten. Ikke følg med på noe forskning selv.5. Oppfølging hver annen mnd i kritiske medisineringsfaser (noe som for meg resulterte å gå fra Tsh 4 22 til Tsh 4 8 uten at det ble oppdaget underveis).
Når man klager på symptomene som kom som følge av denne hurtige forandringen får man vite at "jo, det er jo som om kroppen skulle ha gått opp 20 kilo over natten, klart man får reaksjoner, men du er da ikke livstruende syk". SKal man være livstruende for å få den mest opptimale oppfølging? For meg er det faktisk kjipt å ikke orke å stå opp for å ta opp ungen som griner i sprinkelsenga, må se på klokken om jeg har sovet 1 time eller 17, fallle ut av arbeidsliv, familieliv, vennekrets, LIVET. Og mens man går å kjenner at energien detter ut av kroppen så skal man ikke få gå på nettet for å prøve å forstå hva som skjer? Puh, det var dagens hjertesukk fra meg.
I etterpåklokskapens tid har jeg formulert den ultimate respons: " DA velger jeg å kunne lese om sykdommen min på nettet og så vil jeg ha det skriftelig at jeg da blir avvist som din pasient" Søren at man kommer med slike i ettertid!
-
Føyer seg verdig inn i rekken av historier: Utrolig, men sant denne !
For saken vår, er det sikker ok om hun leser her, for deg er det dessverre verre....
Har ikke hørt om noen som er nektet å være emd på forum eller lignende, men jaggu er det mye rar behandling vår gruppe er utsatt for.
Jeg kan vel kjappt opplyse at Levaxin ikke må tas sammen med blodfortynnende, jernpiller eller Kalsiumpiller. (melk er ok)
2 timer før og 4 timer etter, er vel en regel.
Det høyeste opptaket en kan regne med er 80%, en bør være litt petimetrisk med når man tar Levaxin. At det blir likt fra gang til gang altså.
Hvis du bare gjør det likt, så justeres jo bare dosen til det blir riktig.
-
Det var ille!!!! Skremmende! Så tøft det må ha vært å få en slik ordre fra en spesialist! Bra at du får bytte til en annen.
Ser ut som maktpersonene (leger) prøver desperat å tviholder til makten sin som de holder på å saktig med sikkert forsvinne. Pasientene leser mer enn de gjør og klarer å holde seg mer oppdatert - på nettet. Jeg håper at det kommer en revolusjon innenfor helsesystemet!:D Når vi er mange nok som krever det så kan det skje.
Jeg har også opplevd at legen har ledd av meg når jeg bad om kolesterolprøve til mine barn på 8 og 4. Jeg tok til mot og forklarte grunnen og hun huket av. Mine barn hadde faktisk sky-høy kolesterol akkurat som meg og som jeg hadde mistanke om.:lol:
En annen lege mente at jeg leste for mye. (Hold skjeft og være en snill pike som hører på autoriteten var nok det han mente.)
Klem fra Lulu
-
Dere er flinke !
Les på - det er SÅ viktig !
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
uheldig
Ja, så er jeg her da, selvom jeg fikk streng beskjed at om jeg leste på dette forumet, eller andre sider om min sykdom foruten
www.stoffskifte.org sine nettsider så kunne jeg ikke få være pasienten til min endokrinolog.
Jeg skulle ha løpt ut på gangen og ropt høyt og klart: Mener du at jeg det er som du sier UFORENELIG å være din pasient samtidig som jeg prøver å finne ut om min sykdom, at jeg skal basere meg ene og alene på en brosjyre som du deler ut "Til deg som har lavt stoffskifte" Hypotyreose". Jeg skulle bedt om å få det skriftlig. Jeg skulle meldt henne til fylkeslegen. Ja det er mye jeg skulle gjort. Og det er godt mulig jeg skal gjøre det når Levaxinen fungerer.
Når den gjør det kunne min endokrinolog ikke fortelle meg. Står heller ikke i utdelte brosjyre.. Den hadde visstnok heller INGEN bivirkninger. Men siden hun ikke sa det var forbudt å lese på medisinetiketten i motsetning til nettet har jeg funnet ut at det ikke er lurt å ta de sammen med blodfortynnende, som hun vet jeg går på til tider og at man må følges opp godt slik at man ikke får hjertebank, noe hun ikke har KAPASITET til å gjøre.
Jeg skal få skiftet spesialist. Har aldri blitt tråkket mer på en de 10 minuttene den timen varte. Regner med at hun ikke leser på dette forumet siden hun kan forby meg som pasient det. Orker ikke å bli kjeftet av vedkommende igjen, men når jeg har fått ny endokrinolog skal dere få hele historien. Denne personen er ikke sann.
Møter dere henne i behandlingen deres kommer dere garantert til å få; 1. Manglende informasjon, om ingen og misvisende. 2. Nedlatende og arrogante svar på helt enkle spørsmål omkring din sykdom. 3. Dere får ikke være med i dette forum. 4. Dere må stole fullt på hennes kompetanse og viten. Ikke følg med på noe forskning selv.5. Oppfølging hver annen mnd i kritiske medisineringsfaser (noe som for meg resulterte å gå fra Tsh 4 22 til Tsh 4 8 uten at det ble oppdaget underveis).
Når man klager på symptomene som kom som følge av denne hurtige forandringen får man vite at "jo, det er jo som om kroppen skulle ha gått opp 20 kilo over natten, klart man får reaksjoner, men du er da ikke livstruende syk". SKal man være livstruende for å få den mest opptimale oppfølging? For meg er det faktisk kjipt å ikke orke å stå opp for å ta opp ungen som griner i sprinkelsenga, må se på klokken om jeg har sovet 1 time eller 17, fallle ut av arbeidsliv, familieliv, vennekrets, LIVET. Og mens man går å kjenner at energien detter ut av kroppen så skal man ikke få gå på nettet for å prøve å forstå hva som skjer? Puh, det var dagens hjertesukk fra meg.
I etterpåklokskapens tid har jeg formulert den ultimate respons: " DA velger jeg å kunne lese om sykdommen min på nettet og så vil jeg ha det skriftelig at jeg da blir avvist som din pasient" Søren at man kommer med slike i ettertid!
Jeg har spurt pasientombudet om dette med avvisning av pasienter, og fikk følgende svar:
Sitat:
Jeg viser til din mail sendt 11.08.09. Legespesialister -og øvrig
helsepersonell -skal under utøvelse av sitt yrke legge medisinsk faglige
vurderinger til grunn for behandling, undersøkelse og pleie av pasienter.
Som et klart utgangspunkt er det pasienten som velger lege- ikke legen som
velger pasienten.
Jeg oppfatter dette som at legen ikke har lov til å avvise en pasient på det grunnlaget at vedkommende leser helseinformasjon på nettet.
Så når du har tid og krefter til det; send klage! Pasientombudet kan hjelpe deg med dette om du vil. Slike leger og spesialister fortjener å få ei skrape!
Det er ennå ikke for sent for deg å be om å få avvisningen skriftlig. Skriv et brev til henne og minn henne på hvorfor du ble avvist av henne og gi beskjed om at dette vil du ha skriftlig.
Av og til må jeg si jeg har noen onde ønsker om at slike overlegne bleier av noen leger og spesialister selv en dag måtte våkne opp med vår sykdom og ikke få hjelp på flere år fordi blodprøvene er normale... Så kunne de selv få erfare hvordan det er å sove 14 timer i døgnet og likevel være stuptrøtt, bli glemsomme, få konsentrasjonsvansker, taleproblemer, bli sett på som late, bli kalt for løgnere av andre leger fordi de har lagt på seg uten å forstå hvorfor fordi de jo har fått dårligere appetitt og spiser mindre enn vanlig...
http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c003.gif
-
Dette er hårreisende, men ikke overraskende. Har selv opplevd så mangt i min tid med denne sykdommen at jeg tror det er vanskelig å la seg sjokkere noe mer. Det er flere enn en jeg skulle lekset opp underveis hvis jeg hadde vært frisk nok til det. Dessverre sitter man der prisgitt disse håpløse tilfellene, syk og lite i stand til å forsvare seg mot denne typen "overgrep".
-
Jeg har kommenteret på "sagens" mere generelle aspekter i tråden Er vi alle "internett-pasienter" her. vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
TeknikTeam
"Dessuten sa min endokrinolog at jeg ikke fikk være pasient hos ham dersom jeg leste på forumet, så jeg ønsker ett mer anonymt navn"
Siden årsskiftet er der enkelte brugere her på Sonjas Stoffskifteforum, som har oprettet en ny profil eller har bedt om at få sit brugernavn ændret.
Der er kommet en ny lille beretning.... lærerig i hvert fald. desp1
Jeg får allikevel en time dagen etter. PÅ kvelden før timen går jeg på nett og googler hypo, siden det er helt nytt for meg, jeg vet lite om det, siden jeg hele tiden har vært hyper. Jeg ser en video på youtube om Armour og leser litt på Sonja forumet om kosthold.
Hos Dr. X dagen etter:
Legen: Hvordan har du det?
Pasient: Jeg er deprimert og trøtt...... sliten..o.l
Legen: Du skal få tabletter for lavt stoffskifte.
Pasient: Mener du Armour?
Legen: Hvor har du hørt om det?
Pasient: På nettet
Legen: Enten leser du på nettet, eller så går du til meg. Du kan ikke gjøre begge deler.
Pasient: Men jeg vil bare lære mer om sykdommen min, få mer kunnskap o.l
Legen: Har du ikke fått nok info av meg? Stoler du ikke på meg?
Pasient: Jo jeg fikk jo en brosjyre om Graves med 6-7 symptomer, men nå er jeg jo hypo og det vet jeg ingenting om.
Legen: Du kan få denne brosjyren her( Gir meg en liten brosjyre med 6-7 symptomer på hypo).
Pasient: er det noe spesielt jeg kan spise eller unngå å spise som vil gi en helsegevinst?
Legen: Hva mener du?
Pasient: F.eks unngå gluten?
Legen: Hvor har du lest det, det har ingenting med Graves å gjøre.
Pasient: PÅ sonja nettforum.
Legen: Ja akkurat ja, det var det jeg tenkte. Det er bare useriøse folk der, bederevitere, til og med thyreodeaforeningen fordømmer dem.
Pasient: Men jeg bare lurer på om det er noe jeg kan spise....
Legen: NEI det er ingenting som påvirker skjoldbrukskjertelen...(foruten jod). Du kan godt dra til en privat "spesialist" og betale 1000-1500 kr å bli fortalt at du skal slutte med gluten, bli satt på antibiotikakur, spise ditt og datt, men de er ikke utdannet.
Pasient: mener du kvakksalvere?
Legen: Ja
Pasient: Men hva med å lese om forskning? Jeg leste at det kan forebygge hjerteproblemer å gi medisin...er det ingensteder jeg får lov å lese om sykdommen min?
Legen: Det er INGEN som vet hvorfor man får Graves. Jeg har jobbet med dette i 20 år, bare tull... Du kan gå inn på thyreodeaforeningen sine nettsider... står adressen på brosjyren du fikk.
Pasient: det er så fælt å ha det slik jeg har det nå. Hvor lang tid tar det før Levaxin fungerer?
Legen: Vet ikke, men du er ikke i livsfare da, du...
Pasient: Vet det, men det handler ikke bare om å overleve, jeg vil ha noe livskvalitet. Jeg klarer ikke å ta meg av barn mi, faller ut av arbeidsliv, osv. Jeg vil bli frisk raskt. Har hørt om en som fikk livet sitt tilbake på Armour.
Legen: Ja EN ja, det gjelder ikke alle, vet du egentlig hva det er? Det er GRISEKJERTEL! Ingen som får det, du må UANSETT gå på Levaxin da, bare 100 som tar det, bedre med Levaxin.
Pasient: Er det noen bivirkninger på Levaxin?
Legen: Nei
Legen: Kom tilbake om 4 uker for blodprøve.
Pasient: Kan jeg få litt oftere oppfølging nå fremover?
Legen: Nei, det har jeg ikke kapasitet til.
Pasient: Er det noen andre som har kapasitet?
Legen: (Fnyser) Nei, lykke til med det, tror ikke det., er bare 2-3 til med meg med denne kompetansen (i landsdelen/red.TT)
Ja, som dere skjønner var det ett sjokkerende møte. Jeg var overhodet ikke angripende eller anklagende eller aggresiv på noen måte, men jeg ble møtt med en tydelig irritert, "på forsvar" arrogant holdning. Har aldri opplevd maken. Jeg ble bare veldig paff. Trodde ikke helt hva jeg hørte.. Tenker at min endokrinolog må ha følt seg angrepet av forumet på ett eller annet vis, og så gikk det ut over meg.
Man skulle tro spesialister skulle sette pris på at pasientene sine er interessert i å sette seg inn i sykdommen sin, lære og følge med, stille enkle spørsmål om kosthold og ny medisin, men ikke DR. X, nei...
Hmm.... hvis det er sådan konsultationerne hos speciallæger forløber, kan jeg godt forstå at vi passerer en million unikke besøgende om 2-3 uger. :|
-
Det er jo forferdelig å lese dette !
Vedkommende "lege" bør jo få en alvorlig smekk !
Det er noen lignende spørsmål som har gnaget meg lenge :
Skal behandlere kunne drive rekruttering til NTF ?
Spørsmålet kommer inn i mine tanker fordi en jeg kjenner fikk et "godt råd" om å melde seg inn.
Er det etisk forsvarlig ?
Jeg var selv i en svært vanskelig situasjon i dioagnosetiden, med en svært sårbar og sikkert lettpåvirkelig psyke. Det er vel noe som hører med til flere sykdommer.
Er det da forsvarlig at behandleren forslår i melde seg inn i en interesseorganisasjon ?
Kommer det an på organisasjonen, eller ?
Vil man ikke gjerne ta en slik beslutning under andre omstendigheter ?
Med alle fakta på bordet ? For mange forhold skal vurderes. Det holder ikke med de roserøde overskriftene på førstesiden. Man bør ha tid og anledning til å gå i dybden å finne ut hva de egentlig gjør....
Integritet er vel kun et ord, men når du skal vurdere hva noen sier, er det lurt å vite litt om denne.
Nå leser dere noe jeg skriver, så hvem er jeg ? Har jeg særinteresser (økonomiske, politiske, religiøse, annen trosfixering) ?
Det er jo greitt for dere som leser dette, og som skal vurdere hva jeg skriver, at jeg ikke har noen av delene.
Men er det likegreitt å spørre legen ?
Hvordan kan det ha seg at legen gjerne rekrutterer medlemmer til en pasientorganisasjon ?
Har vedkommende interesse av at det er mange medlemmer i organisasjonen, eller er det bare nøytral informasjon ? Eller er det for å slippe å sitte å forklare.........
Og :
Jeg var engang utsatt for en jeg trodde var kun lege. Og jeg mente jo at legen min var min helse-advokat, om han så skulle opptre på fandens vegne. ( og det er han jo pet nødt til :) )
Det var i ungdommen og jeg var fortsatt ganske så autoritets-tro. Jeg har alltid trodd på det gode i mennesket og har også verdsatt fagkunnskap høyt, men ikke tenkt på at man kan komme i konflikt med egne ønsker, ja egen helse !
Denne var forsker også - og i ettertid ser jeg jo at denne var mer opptatt av sitt forskningsprogram enn å hjelpe meg som pasient.
Skal ikke jeg få passende informasjon, og nok informasjon til at jeg forstår hva jeg er med på, og slik at min avgjørelse blir best mulig - for meg ?
Jeg mener dette som grunnlag for et debattinnlegg som belyser et problem.
Slikt bør jo ha rot i virkeligheten om det skal være en nyttig debatt. Derfor er det viktig å delta.
Så, om flere har vært utsatt for noe liknende, og da mener jeg ikke bare at man misliker ett eller annet med legen, så burde flere få høre om det.
Lære av disses erfaring hva man bør gjøre. Finne ut av hvordan det bør være.
Men, for å verne om din egen interesse bør du unngå lett gjenkjennbare opplysninger som kan avsløre hvem du er, altså gjenkjennbare situasjoner, utsagn o.l.
OG :
Det har kommet meg for øre noe som kan tyde på at "noen" som tidligere skrev mye her på forumet, sendte PM til alle nye medlemmer på Sonjas, om hvor fint det var å være medlem i NTF. Altså drev sin egen vervekampanje på PM.
Det mener jeg er en sånn "bak ryggen greie" som jeg iallfall ikke kan stå inne for.
Det kan være lett å tenke smartness, men kjære medmennesker, tenk også litt etikk når du skriver.
Så mener jeg jo å se at de aller fleste har helt annet i tankene med å skrive her.
Dessverre er det nok også slik at de som har det aller verst, hverken er her - eller i NTF.......
-
Sitat:
Legen: Hvor har du hørt om det?
Pasient: På nettet
Legen: Enten leser du på nettet, eller så går du til meg. Du kan ikke gjøre begge deler.
Mottatt akkurat nå:
"Dette var interessant. Leger har ikke adgang til å avvise pasienter på et slikt grunnlag, og pasientene bør be om å få trusselen skriftlig – og sende klage til helsemyndighetene. Til fylkeslegen, som da vil reise tilsynssak – en meget brysom affære også om den ikke skulle føre til mer enn en løftet pekefinger.
Jeg vil anbefale at dere legger ut to-tre linjer på forumet om dette. Man skal aldri gi opp forsøkene på å lære leger elementær folkeskikk, selv om det dessverre i noen tilfeller er en jobb som utføres i motbakke.
Vennlig hilsen"
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er jo forferdelig å lese dette !
Vedkommende "lege" bør jo få en alvorlig smekk !
Det er noen lignende spørsmål som har gnaget meg lenge :
Skal behandlere kunne drive rekruttering til NTF ?
Spørsmålet kommer inn i mine tanker fordi en jeg kjenner fikk et "godt råd" om å melde seg inn.
Er det etisk forsvarlig ?
Nei, ikke annet enn når pasienten selv spør om det finnes noen forening.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg var selv i en svært vanskelig situasjon i dioagnosetiden, med en svært sårbar og sikkert lettpåvirkelig psyke. Det er vel noe som hører med til flere sykdommer.
Er det da forsvarlig at behandleren forslår i melde seg inn i en interesseorganisasjon ?
Nei, det synes jeg ikke.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg var engang utsatt for en jeg trodde var kun lege. Og jeg mente jo at legen min var min helse-advokat, om han så skulle opptre på fandens vegne. ( og det er han jo pet nødt til :) )
Det var i ungdommen og jeg var fortsatt ganske så autoritets-tro. Jeg har alltid trodd på det gode i mennesket og har også verdsatt fagkunnskap høyt, men ikke tenkt på at man kan komme i konflikt med egne ønsker, ja egen helse !
Jeg var også slik før, lett påvirkelig og trodde at legen kun ville meg det beste. Det var før jeg lærte at enkelte leger er mer interesserte i penger og status enn å hjelpe folk.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
OG :
Det har kommet meg for øre noe som kan tyde på at "noen" som tidligere skrev mye her på forumet, sendte PM til alle nye medlemmer på Sonjas, om hvor fint det var å være medlem i NTF. Altså drev sin egen vervekampanje på PM.
Det mener jeg er en sånn "bak ryggen greie" som jeg iallfall ikke kan stå inne for.
Det kan være lett å tenke smartness, men kjære medmennesker, tenk også litt etikk når du skriver.
Så mener jeg jo å se at de aller fleste har helt annet i tankene med å skrive her.
Dessverre er det nok også slik at de som har det aller verst, hverken er her - eller i NTF.......
Jeg har aldri hindret noen verken av NTFs styre eller vanlige medlemmer å skrive her, og heller aldri nektet noen av dem å reklamere for NTFs møter og arrangementer. At jeg meldte meg ut pga en dårlig erfaring med dem har jeg ikke latt være til noe hinder for dem i å bruke forumet helt fritt til sine saker. NTF har også fått flere medlemmer via meg opp gjennom årene. Det gjør meg svært trist å se at takken for alt arbeidet jeg har gjort for oss stoffskiftepasienter, er at forbundet faller meg i ryggen på denne måten og gjør det de kan for å sabotere for forumet.
Det står jo på sidene deres at de er sponset av Nycomed, så da antar jeg at alt snakk om medisinalternativer ikke er velkomment i de kretser. At folk faktisk kan bli friske er vel "farlig", det...
Jeg har tidligere vært åpen for at vi kunne få til et samarbeid med forbundet, men det er jeg ikke lengre. Det finnes en grense for hva jeg skal finne meg i. Og når til og med brukere av forumet får vanskeligheter med å få nødvendig helsehjelp fordi de har lest på forumet her, da har jeg mistet all respekt jeg måtte ha for slike leger og det forbundet. En slik oppførsel er simpelthen så råtten at jeg har ikke ord for det.
-
Jeg spurte min spesialist for en tid tilbake om det fantes noe felleskap av pasienter som jeg kunne bli med på. Type gruppe mennesker som samlet seg sammen for å utveksle råd/erfaringer. Noen i samme type situasjon Hva som helst.. Unge uføre? Mestringsgrupper? Terapigrupper? Gruppebasert oppfølging? Han svarte at det ikke fantes, men at NTF hadde storsamling en aller to ganger i året der man kunne være med. Det kostet penger og man måtte melde seg inn i foreningen. Var kursing i sykdommen. Jeg hadde mer behov der og da og ville ikke vente til neste kurs og hadde heller ikke lyst til å betale kursavgift og det var mere dialog jeg tenkte på, en forelesninger. Da jeg spurte om hvorfor det kostet penger svarte han at blandt annet han(og slike spesialister) fikk penger for å holde foredrag. ETter å ha lest innlegget til n`Finn tenker jeg at han hadde en klar egeninteresse. POsitivt var at jeg kunne ha med mannen min og at han kunne lært litt om sykdommen men jeg synes ( og mulig jeg er gjærrig og tverr) at det burde finnes ett offentlig og gratid tilbud(Har frikort). Så det var da jeg fant dette forumet selv. Nå skjønner jeg mer og mer at min spesialist er kjøpt og betalt av NTF. Jeg synes det er VELDIG trist og synd at interessene til pasienten ikke går forann egne interesser og preferanser. HAr vondt for å tru at honoraret er den eneste grunnen til at min spesialist vil ha meg med på kun deres greie, men jeg begynner å miste tillit og tro og aller værst håp...Jeg har vært naiv...men jeg vil ikke bli paranoid heller. Burde ikke alt som er bra for pasienten opplyses om og at man kan velge litt selv. Det er kanskje umulig når enkelte i NTF synes forum som dette er skadelig. Det er ikke skadelig for meg. Jeg synes det er støttende. Man må kunne tenke litt selv. Hva er skadelig? Har de opplevd at pasienter har dødd av at de har fulgt råd på forumet/nettet i stedenfor å følge legens anbefaling? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal tro. Må prøve å gjøre det som er best for meg og når eneste tilbud om felleskap er store forelesninger så velger jeg å være her inne selvom det er fare for at det skulle være skadelig.. he h
Jeg ser ikke helt at det skal være ugreit å spørre folk her inne om de har lyst til å være med i en pasientorganisasjon jeg da n`Finn? Er det ikke pasientenes interesser de skal sørge for da? Jeg vet ingenting om organisasjonen, det inrømmer jeg men dersom noen pasienter føler at foreningen gir dem noe så bra for dem! Jo flere tilbud for oss jo bedre! Men det må være lov å være med på begge deler, men det
er jo litt rart at de plutselig slutter å skrive her når de blir med NTF.. Man kan undre seg ja. Synes det er bra Sonja, at man ikke lager en enten eller politikk og at NTF er hjertlig velkomne her med sin kunnskap og kompetanse(som man skulle tro de hadde). Allle i NTF kan da ikke ha dårlig erfaring med nettforum? Det må da bare være enkelte og særdeles få leger som føler sin autoritet truet av forum som dette. Håper det!
En oppfordring, men helt opp til om du orker: Dersom du synes det er flott med ett forum slik som dette der man kan spørre om ting, dele erfaringer, dumpe av frustrasjon, finne trøst og felleskap så si det til din behandler slik at behandleren kan få ett positiv bilde av slike nettforum. Men vær obs på at dette blir på eget ansvar. Dersom du møter på vedkommende endokrinolog som beskrevet i denne tråd så kan det sikker bli litt ublid mottakelse. Nei, det unner jeg ingen. ikke gjør det dersom dere har ett godt forhold og ønsker å fortsette med det.
-
Ja, det virker som om enkelte innen visse kretser ikke har forstått at vi er voksne mennesker som er i stand til å tenke selv og ta egne avgjørelser.
Det finnes ulike lærings-og mestringssentre rundt om, det kan jo være et alternativ for noen:
http://www.helse-sorost.no/modules/m...?D=2&C=20&I=34
-
Den storsamlingen det formodes at legen henviste til, er kanskje landsmøtet eller noe slikt, men det møtet er om valg og forenignsspørsmål.
Jeg selv har hatt bra erfaring med lokallagsmøter, og større møter hvor lokallag har skaffet ekstern foreddragsholder.
Vi hadde Per Egil Hegge her, og en av endokrinologene på aker, og en lege fra 4M-klinikken, og en ernæringsfysiolog fra Lindbergklinikken, osv, veldig interessant.
Nå skal det være åpent møte sanrt på Lillestrøm, med Jens Veierød som foredragsholder.
Onsdag 7. oktober 2009 kl 1900 Folkets Hus kr50.- Romerike lokallag
Savner en generelt-folder å poste dette i, egentlig.
Ja, i sykepleierutdanningen lærer man at å henvise pasienter til pasientorganisasjoner er bra. Og at pasienter pleier å ha stor nytte av å møte andre pasienter for å kunne løre å mestre å leve med diverse sykdommer.
dessuten satser det offentlige på slikt, LMS er opprettet for slike formål, Lærings-og mestringssentre. Endokrinologen ovenfor skulle satt seg inn i dette, samt sagt noe om lokallag og ikke stormøter....
Forresten så sier B. Bakek i den nye utgaven av Thyra at hun trekker seg på helsen. Hun har jo kommet med kjempelange usaklige angrep her og skrevet kjempelan epost til meg dengangen som var så skrudd at jeg ikke gadd å svare. Jeg etterlyser også at NTF skaffer seg etiske retnignslinjer, a la sykepleierne, for sykepleierne skal alltid støtte pasienten også hvis det er knflikt mellom lege og pasient. Og alltid gå ut ifra pasientens behov, og pasienten har rett elelr neo sånt, og ikke vøre legens forlengede arm. I sykepleiernes øyne er NTF altså uetiske siden deres formålsparagraf er å støtte endokrinologene og aldri andri aldri kritisere dem. Sjekk selv på TFI og den britiske BTF sine nettsider. NTF har forpliktet seg til å støtte dem og ikke si noen kritiske ting mot dem.
For all del, vær med i lokallagene, det er bare positivt.
nora
-
Hei igjen
Jeg er ikke helt der at jeg orker å dra på noe som helstnå. MEN TAKK FOR TIPS OM LOKALLAG :) Jeg har tatt pause fra sykdommen min( Dvs: Å prøve å kjempe mot den, lære noe om den, behandle meg selv på noen måte foruten medisin, gjøre noe for å få meg friskere, prøve å forstå hva og hvorfor noe skjer. Det er ganske befriende en periode å slippe kampen...Jeg tok opp med min endokrinolog at jeg ikke fikk lese på nettet om sykdommen min. Hun var MYE mildere og godtok at jeg leste på nett allikevel. Men at jeg ikke måtte tro alt jeg leste osv osv, bladibladi, ikke likt for alle.. bare de mest alvorligste syke som skriver sin historie.. jeg er ikke like syk som dem..osv,osv. Må ha møtt henne på en skikkelig dårlig dag, ellers så har dama splittet personlighetsforstyrrelse..( kunne også ha forklart endel om hun har min sykdom, men det tviler jeg vel på..Nei forresten, da hadde hu møtt meg på en respektfull måte.
Når jeg kommer meg litt ovenpå igjen skal jeg prøve å skjønne alle disse tall og bokstaver og hypofyse greiene. Og jeg skal engasjere meg litt mer... Jeg har visst fortsatt Graves, den er ikke utbrent, men mindre. Hypofysen funker ikke, derfor tar jeg Levaxin. Og så lenge jeg går på det så vekkes ikke hypofysen til liv...Ja så da hvis jeg skjønner rett, så skjønner jeg ingenting.. :roll: desp1 opgiv1 vedikke1
Når det gjelder ernæring får jeg ingen veiledning for det er ingenting som påvirker stoffskifte i følge min endo. Kunne vært interessant hva en ernæringsfysiolog hadde av tips. Må da være noe man kan gjøre? Men fortiden er jeg jo uansett i "dvale". Kommer sterkere tilbake :)
-
Hei på dere
Jeg har blitt avvist skriftelig av aker-endokrinolog - riktignok på en snedig måte, men likefullt.
Av brevets formuleringer så bunner avvisningen i at jeg hadde hatt kontakt med Oftebro.
At ondokrinologen på aker fikk kunnskapen om dette var fordi noen av de prøvene Oftebro rekvirerte ble analysert av Aker-laboratoriet.
Jeg er litt usikker nå på om jeg tør å gjengi brevets ordlyd og ondokrinologens navn.. :?
Kanskje jeg tryggere kan legge det i lukket underforum - tenke-tenke
Spise litt mat først, så får jeg se - kanskje bare en PM til Sonja og/eller andre..
hei så lenge, sa
-
Skandaløst... tror jeg vet hvem denne endokrinologen er. håper egentlig det for ønsker ikke at det finnes flere avvisende endoer enn en. Burde ikke vedkommende fått sparken?
Hvem er oftebro og hva er farlig med å ha kontakt med ham?
-
Det med Oftebro er en lengre historie, og veldig innviklet, eller enkelt, eller...Men ihvertfall er det en lengre historie.
Endokrinologene tåler ihvertfall ikke ham.
Men vi har hatt flere her inne som har måttet gå til ham siden de ikke fikk noe hjelp fra den vanlige legestanden.
Og det hender jo at man absolutt trenger en eller annen prøve, eller et sett med prøver, som man ikke fikk hos sine vanlige leger.
Denne pasienten her høres det ut som at trengte Oftebro til å ta noen prøver men pleier ikke å gå til ham ellers, da er det noe drøyt å kaste ut den pasienten synes jeg uten at pasienten har hatt sjangs å forklare seg.
Det kan jo godt være at denne pasienten ikke visste at man risikerte å bli kastet ut i det ytterste mørke ved å gå til Oftebro, og de fleste mennesker kan ikke forestille seg den muligheten....og det står ikke noe advarselsskilt om det heller på Aker.
Hva med å spørre pasientombudet forsiktig? Om det er lovlig? Om de har anledning å se gjennom tester bestilt av andre leger og så bruke det mot pasienten? Sånn rent lovmessig?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
uheldig
Hvem er oftebro og hva er farlig med å ha kontakt med ham?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Det med Oftebro er en lengre historie, og veldig innviklet, eller enkelt, eller...Men ihvertfall er det en lengre historie.
Endokrinologene tåler ihvertfall ikke ham.
Alle tråde om Oftebro herinde findes her. Meget lærerig læsning. xx9
-
Hallllloooooo
Har lest litt på nettet om Oftebro og jeg kunne ikke brydd meg mindre om han var heksedoktor, healer, bioressonansterapeut, synsk, prostituert..whatever. Man kan da IKKE avvise noen for å ha oppsøkt tilleggshjelp andre steder!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette er ikke mindre enn UTROLIG. Synes det åpenbarer seg en råtten verden. En legstand uten vett og folkeskikk og fornuft. Jeg er i sjokk. "Spørre forsiktig....." Her burde det ROPES! Det er typisk at det er sårbare grupper som blir utsatt for slikt. Skulle tro at Oftebro må ha gjort noen fluer fortred på Aker. De får finne andre kanaler enn gjennom den enkelte pasient å straffe han/ta hevn. Skal man drive pesonlig vendetta gjennom eks antall fortvilte syke? Dersom han feilbehandler får de ta han gjennom helsetilsynet, ikke gjennom å straffe pasientene hans ved å avvise.(for å prøve å tappe han for pasienter) Mafiaopplegg!!! Dette er VG/Dagbladet-stoff. Jeg har full forståelse for at stoffskiftesyke ikke orker kampen(inkluderer meg selv, men en vakker dag møter denne aker-endokrinologen rette person og da..... :twisted:desp2
unbelievebull....
-
Det var noen som fortalte en bittelitt lignende historie på vg på debattforumet, det ble debattert her, og en viss forening tok det veldig veldig ille opp og sa i flere år etterpå at det var injurierende osv. forstod ikke noen verdens ting om normal debatt eller ytringsfrihet, som om de selv hadde eneretten på å ha rett her i kongeriket.
Forresten så når vg debatt, helse, ut til mange flere mennesker enn forumet her..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hei på dere
Jeg har blitt avvist skriftelig av aker-endokrinolog - riktignok på en snedig måte, men likefullt.
Av brevets formuleringer så bunner avvisningen i at jeg hadde hatt kontakt med Oftebro.
At ondokrinologen på aker fikk kunnskapen om dette var fordi noen av de prøvene Oftebro rekvirerte ble analysert av Aker-laboratoriet.
Jeg er litt usikker nå på om jeg tør å gjengi brevets ordlyd og ondokrinologens navn.. :?
Kanskje jeg tryggere kan legge det i lukket underforum - tenke-tenke
Spise litt mat først, så får jeg se - kanskje bare en PM til Sonja og/eller andre..
griner11 - fikk en PM hvor det sto: "Skal vedde rævva mi på at det var Hammerstad!!"
xx9
-
Var det hippokratisk eller hypokratisk eden var, sa du?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Var det hippokratisk eller hypokratisk eden var, sa du?
Tror det var den hyklerske-ed...:wink:
-
Jeg får tilleggs behandling på Heggeli med velsignels fra min fastlege,
han inrømmer gjerne at han ikke har nok erfaring med erfa som jeg har fått trasset meg til,
men har er veldig interessert i forbedringene.
Hadde gitt f i disse endikrologene som er så ***** selvgode og heller funnet en privat klinikk som fungerer.
-
Jeg blir j..lig provosert over det jeg leser her. Nesten slik at jeg håper at jeg hadde vært utsatt for en slik lege. Jeg kjenner godt til legestanden! Min x er lege og det samme var faren. Selv har jeg en god biologisk utdannelse, og en søster som er jurist....
Jeg kom godt overens med min edokrinolog, og han roste meg for at jeg hadde satt meg godt inn i problemstillingen. Jeg nevnte at jeg bla var innom dette forumet, og det syntes han var positivt. Når dette er sagt fant jeg en del hull i min endos forklaringer, men jeg har sålangt ikke tatt noen store oppgjør rundt dette da det ikke har noen spesielt praktisk betydning for meg. Jeg skal ha 2 utredninger på Haukeland Sykehus til høsten som antakelig vil gi meg endel viktige svar.'
Uansett ønsker jeg dere som har blitt utsatt for slik trakasering alt godt, og husk: Kunnskap gir makt.....!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Troj
Jeg blir j..lig provosert over det jeg leser her. Nesten slik at jeg håper at jeg hadde vært utsatt for en slik lege. Jeg kjenner godt til legestanden! Min x er lege og det samme var faren. Selv har jeg en god biologisk utdannelse, og en søster som er jurist....
God kommentar, Troj xx9 Du rører her ved noget (jeg tror) er vigtigt: din/dine læger respekterer dine forudsætninger for at fremlægge dine standpunkter og drage konklusioner af den info du finder frem. Lægestandens flertallet af medlemmer er meget homogent og tillukket omkring egne kompetencer og opfatter de ellers "ulærte" lægmænds forsøg på at tilegne sig kundskaber, som (pr definition) forkerte eller utilstedelige. Desuden er en oplyst patient en vedværende udfordring for lægen og en patient som formaster sig til selv at tænke "medicinsk" er en belastning (plage) samt - nogen gange også et levende bevis på lægens manglende kompetence. Det kan man ikke lide, så hellere afvise udfordringen, selv om det skader patienten. :sad:
-
ÅÅÅ Det er nettopp en slik som Troj jeg håpet og venta på skulle bli vedkommende endokrinolog sin pasient!!! Synd det ikke er tilfelle! Men det kommer vel flere som Troj i vedkommende sin pasientgruppe og da håper jeg det smeller. Nå er jeg såååå lykkelig for å ha fått ny endokrinolog!! Jeg ble avsluttet hos den gamle etter å ha blitt stabil i medisineringen, men pga nye antistoffer fikk jeg ny henvisning. Sjeleglad når jeg så ett nytt navn på inkallingen:) Nå skal jeg få svar og verdig oppfølging! (regner jeg med:)) Min fastlege er ganske grønn... Var jeg som tok prøver på eget initiativ på fastlegekontoret og JEG selv som kommenterte at antistoffene var over 1000 etter at han sa at prøvene var bra. Jeg spurte om det betydde at jeg hadde fått tilbake Graves. HAn svarte litt nølende at ja det måtte det bety.. Neste gang hadde han lest litt og jeg hadde fått svar av Finn her inne og vi hadde begge funnet ut at det ikke var Graves men noe annet.. Så nå er jeg spent på hva som jeg har fått nå:) HAr time slutten av august og ser frem til ny endokrinolog. Kan umulig bli verre en forrige!!!!!!!!!
Ønsker å tillegge at jeg selv har lang utdannelse. 7 år etter VGS som resulterte i hovedfag innenfor mitt fagfelt og at jeg før sykdom har vært ansett som en ressursperson for de svakere stilte i samfunnet. Under normale omstendigheter skulle jeg kunnet å gitt endokrinologen betydelig motstand. SLik min helsetilstanden har blitt og for øyeblikket er, har jeg tilstrekkelige utfordringer i det daglige. Skulle jeg imidlertidig formen vært på topp kunne kompetanse innen juridiske og medisinske fag selvfølgelig vært av stor nytte
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
uheldig
Ønsker å tillegge at jeg selv har lang utdannelse. 7 år etter VGS som resulterte i hovedfag innenfor mitt fagfelt og at jeg før sykdom har vært ansett som en ressursperson for de svakere stilte i samfunnet. Under normale omstendigheter skulle jeg kunnet å gitt endokrinologen betydelig motstand. SLik min helsetilstanden har blitt og for øyeblikket er, har jeg tilstrekkelige utfordringer i det daglige. Skulle jeg imidlertidig formen vært på topp kunne kompetanse innen juridiske og medisinske fag selvfølgelig vært av stor nytte
Vel, jeg syns det virkelig er helt forkastelig at du skulle måtte føle deg dum og underdanig... Fordi du er syk! kednej1 Ønsker deg all mulig hell og lykke, og måtte du snart finne din styrke og kraft igjen :D Samtidig undrer jeg meg stadig over, hvorfor det i så mange tilfeller blir en slags maktkamp på legekontorene; der det ikke er noen tvil om at pasienten har rett.. Og hvorfor er det så vanlig at pasienten går ut og føler seg dum? Min mistanke er jo den, at forestillingen om at "legen alltid har rett" hersker i stor grad i samfunnet , og dessverre også i blandt legene selv.. Hva skjedde med "Pasienten - ekspert på egen sykdom" undervisningen?
-
Vel, vi er jo sårbare når vi er syke - fordi vi er syke.
Å utnytte sårbarheten er bare forkastelig uansett grunn eller motiv !
Jeg bare ser på min gamle mor. Hun er så preget av en lang Levaxinperiode at hun bla. er kognitivt svekket.
Legen spør om hun har det bra, og hun svarer "ja" fordi det er så vanskelig å svare på alle spørsmålne som kommer hvis hun svarer "nei".........
Hun orker det ikke !
Og......skulle ikke legen som spør vite såppass ?
Nei - Levaxin er jo så bra at man betraktes som frisk.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg bare ser på min gamle mor. Hun er så preget av en lang Levaxinperiode at hun bla. er kognitivt svekket.
Legen spør om hun har det bra, og hun svarer "ja" fordi det er så vanskelig å svare på alle spørsmålne som kommer hvis hun svarer "nei".........
Hun orker det ikke !
Og......skulle ikke legen som spør vite såppass ?
Nei - Levaxin er jo så bra at man betraktes som frisk.
Ja, skulle han virkelig ikke vite såpass? Men, det er jo klart -- Hun står jo på LEVAXIN da.. :sad: Det der er forferdelig trist... Du har ikke prøvd deg på å blande litt thyroid i kaffen hennes da? Værste er at jeg jo nesten mener det..
Min svigermor er i den tro, at når legen hennes sier hun har fine prøver,men hun selv føler seg forferdelig, ja, da er hun jo frisk da! Hun krever ikke å høre prøvesvarene engang, fordi hun stoler blindt på legen, som sikkert ikke kan filla om stoffskifteprøver.. Hun blir helt oppgitt over den overengasjerte svigerdatteren :mrgreen: som vil vite prøvesvarene hennes, og som f.eks foreslår tilskudd av t3... En grei pasient er hun hvertfall...:sad:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Dr. Gordon Skinner (de engelske endokrinologer elsker at hade), han mener: "However, at the end of the day, we cannot allow all these patients to be abandoned to a poor quality existence because of inexplicable obduracy among the medical profession and the medical establishment. We MUST do something now."
Når de fleste af os ikke er i stand til at udkæmpe denne kamp, burde vi støtte dem, som kan. Meget relevant for dette emne er stifteren af den britiske Official Web Site of Thyroid Patient Advocacy, Sheila Turner. Websitet er i fuld gang med at mobilisere hypothyreose patienter over hele Europa. Da vi alle sammen har, mere eller mindre det samme at fortælle, om og om igen, til det bliver en endeløs række af gentagelser, burde vi måske, i første omgang bidrage til at andre gør noget ved det ved at skrive under? https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10609 comp2
-
Det slutter ikke å forundre meg at folk som jobber i typiske serviceyrker selv ikke vet at de gjør det.
Leger er under kategorien serviceyrke og deres jobb er jo nettopp å yte en service, som å hjelpe folk til å bli friske eller i det minste til å fungere det beste pasienten kan alt ettersom hvordan syk pasienten er. Som lege burde man jo virkelig være lydhør for den man skal yte service for om ikke kan det jo virkelig gå galt og i verste fall ende med døden. Kanskje man skulle innføer et saksøkningssystem som i USA, for de blir i hvertfall ikke detaljer oversett av fare for at man kan bli saksøkt for millioner.
Min lege sa i hvertfall til meg når jeg fortalte om min egyptiske tannlege som var utdannet i egypt at, grunnen til at hun sa jeg ikke skulle ha vanlig bedøvelse (med adrenalin) var at de i usa var så nøye fordi de var redd for å bli saksøkt. Litt adrenalin var jo bare bra. Hallo......... dersom det er en liten sjanse for at adrenalinet kan trigge stoffskifte, er det ikke da bedre å bruke noe annet???????
Innføring av større konsekvenser dersom legene gjør galt er slettes ikke dum tenker jeg nå for slik det er slipper de jo unna med, ja, i verste fall drapgok1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Admin
Personligt, hvis jeg var udsat for lignende, ville jeg forlange en skriftlig begrundelse for en afvisning af mig som patient.
Det er også interessant, hvad mon en fastlæge mener om, at en endokrinolog har i sinde at afvise en, af ham/hende henvist patient med denne begrundelse, at vedkommende er bruger på et privat forum for stofskiftesyge, eller andet, for den sags skyld, da man må gå ud fra, at en fastlæge ikke henviser en patient til speciallæge uden en lægelig grund.
Denne, (visse) endokrinologers holdning til deres voksne patienters frihed til at gøre, tænke og handle frit - kan i min/vores verden kaldes, på god, gamle dansk for - en....
skandaløs,
uetisk,
lægeligt u-forsvarlig....
nederdrægtighed!
Kommentarer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Skandaløst! Skal man miste muligheten for å få legehjelp, bare fordi man søker informasjon om sin egen sykdom på nettet?? Det forteller i alle fall meg at det i alle fall ikke kan være noen god lege som gjør slikt. En god lege er interessert i å lære nytt om sykdommer, medisiner og behandlinger. En god lege står ikke fast på at han uansett "vet alt og kan alt" om vår sykdom. En god lege lytter til det pasienten sier.
Hvis det er flere som har opplevd noe lignende vil jeg svært gjerne høre fra dere. Send meg det i så fall på pm eller mail.
Uttalelsen fra endokrinologen er like dum som uttalelsen "Og så må du ikke stille spørsmål" som Per Egil Hegge fikk høre av en professor da han ble invitert til å delta på et oppdateringskurs for leger hvor professoren skulle forelese om skjoldbruskkjertelfunksjonen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av [Per Egil Hegge i boka OG SÅ MÅ DU IKKE STILLE SPØRSMÅL:
Kapittel 3: Det er jo ingen grunn til å tro at du vil skjønne noe av dette, sa han da han hadde fortalt meg at han på et oppdateringskurs for leger skulle forelese om skjoldbruskkjertelfunksjonen, og at jeg gjerne måtte komme for å få litt opplysning.
- Nei, sa jeg, for en legmann er jo ikke dette helt enkelt, og De sikter kanskje at det vil bli brukt en del vanskelig tilgjengelig fagterminologi?
- Ja, sa han.
- Slik at De for eksempel sier palpere i stedet for beføle eller berøre? spurte jeg.
- Nettopp, sa professoren.
- Tja, sa jeg, som filolog klarer jeg vel noe av dette, og så får jeg kanskje ta med ordbok.
Det gjorde ikke noe inntrykk. Han tilføyde: - Og så må du ikke stille spørsmål.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Per Egil Hegge i boka OG SÅ MÅ DU IKKE STILLE SPØRSMÅL:
Kapittel 7: Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo arrangerte nå et orienteringsmøte for å forsikre studentene om at standarden på undervisningen lå på det høyest tenkelige nivå, tross endel Legmannspåstander i pressen. Det fant studentene selvsagt betryggende, men de var nå blitt så pass interessert i problemstillingen at de inviterte meg til debatt. Den ble avviklet 3. oktober 1990 i Rikshospitalets store auditorium. Jeg var kommet til Oslo samme dag fra Washington og tenkte at dette ikke kom til å gå særlig bra – virkningen av tidsforskjellen kan slå hardt etter en bortimot søvnløs natt over Atlanterhavet. Men jeg troppet nå opp, ble vennlig mottatt av arrangørene, og geleidet inn i et auditorium som var så pakkfullt at mange måtte stå. Jeg dro kjensel på en rekke medisinere, mange av dem pensjonister.
Med ansiktet mot forsamlingen satt jeg sammen med seks andre. Fem av dem var leger og/eller professorer i medisin, og så var det en kvinnelig advokat som hadde erstatningssaker for feilbehandling som spesialfelt. Jeg følte meg nokså liten.
Men jeg hadde av ren slump fått en taktisk fordel rett i fanget: Datoen. Og da jeg fikk ordet, innledet jeg slik:
- Når jeg sier jeg er glad over å være her, er det mer enn en frase, for jeg er her som deltager i en diskusjon hvor det er tillatt å stille spørsmål. Det er annen gang jeg er i dette auditoriet. Første gang, for bare fire år siden, fikk jeg komme mot et løfte om at jeg ikke måtte gjøre det. De av dere som mener at jeg ikke har særlig store medisinske kunnskaper, har rett. Det er ikke mitt fagområde. Men jeg har et slags spesialfelt jeg også, jeg har i tredve år syslet med politiske systemer hvor det er, eller rettere sagt var, forbud mot å stille spørsmål, og hvor det var sanksjoner mot dem som spurte. Kommunismen er et slikt system. Og akkurat i dag, 3. oktober 1990, havner en stat hvor det ikke var lov å stille spørsmål, på historiens skraphaug. DDR avvikles og dør, og det er fest i Berlin i kveld. DDR inkarnerte og representerte et system, en tankegang, som forbød spørsmål, ja, bygde en mur mot dem. Ethvert slikt system mister evnen til å utvikle seg, det forstenes og forvitrer og faller i grus. Slik vil det også uavvendelig gå med Medisinsk fakultet her i Oslo hvis dere ikke innfører en helt annen ordning og tillater at det blir stilt spørsmål.
Jeg har funnet noen supre, informerende videoer som ALLE leger bør ofre tid å se på, spesielt endokrinologer !! Innslagene er på ca 16 min totalt hvor dr. Hyman forteller: xx9
-
SArah Hammerstad på Aker er ikke glad i pasienter som er her inne, eller søker på nett i det hele tatt så hvis du vil være pasient hos henne bør du kanskje holde det skjult. Ikke vær naiv og tro at hun vil respektere ønske om å vite om sykdommen. I grunn bør du ikke åpne kjeften dersom du ikke tåler arroganse og avvisning. Hjelper ikke å legge seg flat heller for det øker arrogansen. Nå følger jeg opp meg selv. Litt mer jobb og føles litt mer ansvarstyngende, men følte meg uansett ikke mer trygg og ivaretatt på Aker. Har vel heller ikke noe valg da jeg skal stå på Levaxin resten av livet.