-
Vi som er ekstra utsatt for å få influensa..
Det har jeg hørt mange ganger.
Jeg har aldri tatt vaksinasjonen mot influensa.
I fjor fikk jeg influensa i Russland. Holdt på å stryke med. Hadde over 42 grader og var innlagt på sykehus i 6 dager med intravenøst antibiotika + piller. Jeg hadde et par nær-døden opplevelser på nettene, da jeg fikk "tunnellsyn" og alle rundt meg gikk lenger og lenger bort fra meg. Jeg er glad jeg overlevde.
Jeg vil IKKE ha influensa igjen. Hva kan jeg gjøre for å være sikker på å holde meg unna dette?
Jeg ble forkjølet for 1 uke siden. Hadde litt feber de første dagene, men nå er tempen min "normal". Har tett nese, og det er litt tungt å puste.
- Det er så dritt å få ekstra ting i tillegg til problematikken jeg sliter med fra før.
-
Re: Er stoffskiftepasienter ekstra utsatt for å få Influensa?
Vel, jeg har vel vært lite utsatt.
Jeg har ikke hatt influensa på mange år.
Det kan skyldes min lave D-vitaminstatus.
Uten at det er nok D-3 tilstede blir man ikke syk - og kan heller ikke danne antistoffer.
Prosaisk nok.
Men slik har jeg oppfattet det.
Immunsystemet arbeider på mystisk vis.
-
Dette er feil! :)
Jeg hadde lavt D3 for 1 år siden (40, rett på eller under minste ref.) men fikk alikevel den jævligste influensaen jeg noengang har hatt.
I år har jeg høyere D3 og føler meg dermed bedre utrustet. Men det er bare en følelse da.
Uansett tar jeg mindre og mindre Levaxin nå, og tror derfor at jeg kan være mer utsatt for en influensa enn andre. Det har stoffskiftespesialister sagt til meg også.
-
Ikke lett å forme en teori etter en hendelse da.
Men det artikkelen mente med at man må ha D-vitamin for å bli syk - så var det ikke influensa. Og jeg burde jo forklart bedre.......
De som har nok D-vitamin blir i perioder litt småsyke. Det er i disse periodene man mener at motstandskraften dannes.
Også den som takler influensaen når den kommer.
-
Vi som er ekstra utsatt for å få influensa..
"Diabetikere, personer med lungesykdommer, astma, eller personer som behandles med cellegift eller kortison kan bli rammet hardere - dersom de først smittes. Også gravide er ekstra utsatt ved H1N1-smitte."
Det er jo ikke godt å lese, men jeg vet det stemmer. Jeg har hodepine og føler meg svak og slapp. I dag hadde jeg også temp på 37.8 grader. Jaja. Vi skal alle dø en gang! :)
-
Sv: Vi som er ekstra utsatt for å få influensa..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
"Diabetikere, personer med lungesykdommer, astma, eller personer som behandles med cellegift eller kortison kan bli rammet hardere - dersom de først smittes. Også gravide er ekstra utsatt ved H1N1-smitte."
No way Thomas! Det gælder mennesker i massiv Prednisolon-behandling for store autoimmune sygdomme, transplantationer, cancersygdomme m.fl. Det gælder ikke stofskiftepatienter, der er i binyrestøtte-behandling med fysiologiske smådoser af hydrocortison. Ingen grund til panik!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Det er jo ikke godt å lese, men jeg vet det stemmer. Jeg har hodepine og føler meg svak og slapp. I dag hadde jeg også temp på 37.8 grader. Jaja. Vi skal alle dø en gang! :)
Det bliver ikke denne gang, Thomas. Men man kan også dø af skræk, har jeg ladet mig fortælle. vink11
-
Jge får bare tvinge megselv til å høre på deg, og til å stole på deg.. :) Du vet, at alt som HØRES positivt ut, får jo positiv innvirkning på kropp og sjel. Jeg er nok litt svekket, men ikke like mye som de som går på store doser Pred-skid-nisolon.
PS! I dag hørte jeg av en sykepleier på fastlegekontoret at Armour er ustabilt selv i dag. Hennes tante går på Armour og er kjempefornøyd. Denne sykepleieren er fra Canada. Hun snakket bra Norsk. Har sikkert bodd i Norge i noen år... Koselig ung frøken! Men jeg ble litt "sint" da jeg hørte at Armour var ustabilt den dag i dag. Men hun trodde også at Armour bare inneholdt T3, da, så... Hehe!
-
Det som irriterer meg, er at det er de som er UHYGENISKE som gjør at influensa (uansett type) sprer seg.. Senest i går gikk ei dame forbi meg på fastlegekontoret og nærmest hostet rett i ansiktet mitt, heldigvis var jeg beredt og viket unna i god tid før spruten kom. Hva feiler det folk? Folk som ikke vasker seg på hendene når de har vært på toalettet? Folk som går i byen en hel dag og shoppet, tar på penger (det holder å ta på penger EN gang, selv i ditt eget hjem fra lommeboken!) og så håndhilser de på folk, spiser, osv. Hvorfor har ikke ALLE desinfiserende-gel på innerlommen slik jeg, og flere andre har? Jeg VET at de aller fleste er uforsiktige. Jeg bare ser på vennene mine. 1 av 100 jeg kjenner bruker desinfiserende-gel. Jeg har en i bilen, en på meg. Man vet aldri. Jeg vasker ALLTID hendene når jeg kommer inn døren, uten å ta på noe som helst først. Skal jeg hoste, hoster jeg inn i armhulen min, albue-området, ALDRI rett i hånden, og i hvertfall aldri rett ut i friluft! Dette er for å beskytte andre fra basselusker JEG evt. måtte ha. Folk har nok litt for mye av innstillingen "det skjer ikke meg" pluss at de rett og slett mangler mye under topplokket. Oppdragelse? Hva er det for noe? Hæ? - Den forfaller for hver generasjon uansett. JEG er et unntak. Eller, for å si det mildt, pga. min alder (30) er jeg en av de siste til å FÅ en god oppdragelse. Jeg har vasket hendene sine jeg var bitteliten. Og jeg kommer aldri til å slutte med det. Jeg kunne ikke TENKE meg noe annet enn å vaske hendene etter å ha tatt i fremmedobjekter/ting på toalett, osv.
Folk er DUMME. Og det vil bli andres død.
-
Er du sikker på at det er sunt å vaske seg så ofte da?
Jeg tror at det ikke er sunt, fordi vi da også kvitter oss med bakterier og stoffer som er viktige for å styrke immunforsvaret vårt.
-
Du har rett! La oss dra på shopping i Oslo en varm sommerdag.. Og ut på kvelden en gang spiser vi en saftig Chicken Barbecue på Hard Rock Cafe - UTEN å vaske hendene. Det blir garantert en hit! Hehehe! ;)
-
Jeg mente svaret mitt seriøst, Thomas. Vi vasker oss så mye at vi vasker oss til sykdom. Jeg synes det grenser til fobi å ha desinfiserende middel med seg over alt.
-
Jeg kjøpte det desinfiserende middelet for lenge siden.
Først nå ser jeg at helsemyndighetene legger ut brosjyrer overalt, hos legen, hos levekaten osv. hvor de skal lære folk å vaske hendene skikkelig, lære å nyse inn i armkroken OG å ha med seg desinfiserende middel overalt!
:)
Jeg er ganske sikker på at det er riktig å ha rene hender når man skal spise!
-
Akkurat nå er det faktisk anbefalt å vaske hendene godt og grundig og ofte.
Influensaens spres ved dråpesmitte, over flere meter, og ved kontakt med smittede personer og kontakt med gjenstander som har smitte på seg.
Samme smitteregime som ved norwalk-viruset (magesyke om vinteren)
På ecolab.no er det en større pdf med retningslinjer og som forteller hvor lenge viruset overlever på overflater. Opptil 48 timer på metall og plast. Dørhåndtak og kraner er det vi mest får smitte fra ute tipper jeg da.
Handlevogner også.
Ikke fomle med fingrene i ansiktet.
det er ifo på pandemi.no og på de amerikanske helsemyndighetenes sider er det ganske mye om håndvask også, og flere nettsteder beregnet på skoler.
Nora
-
Blir dere å ta vaksine mot svineinfluensa?
Har ikke så mye med tråden min å gjøre, men spør her alikevell. Blir dere å ta vaksine mot svineinfluensa?
-
Sv: Feilmedisinering kan ha gitt meg ME
Jepp! Med astma, lav lungekapasitet og binyrebarksvikt/binyretretthet er det ikke noe tvil! Jeg vel i trippelfareklasse, antar jeg:lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gutt_81
Har ikke så mye med tråden min å gjøre, men spør her alikevell. Blir dere å ta vaksine mot svineinfluensa?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jepp! Med astma, lav lungekapasitet og binyrebarksvikt/binyretretthet er det ikke noe tvil! Jeg vel i trippelfareklasse, antar jeg:lol:
Hvis squalene og Thiomersal ikke var med i vaccinen, ville jeg ikke have noget imod det. Men med de to stoffer med i vaccinen tør jeg ikke. Vi har skrevet lidt om det her. vedikke1
-
Etter lang tid i tenkeboksen har jeg landa på en konklusjon om ..ja.
Som smertepasient etter ulykke er skrekken 40 i feber, samt påvist "adrenal fatigue"..Så har jeg en far med hjertesvikt, og" hjertet " hans i overført betydning ville nok ikke orket at jeg ikke kom hjem til jul; og jeg kan heller ikke utsette han for evnt. smitte.
OG vi med hypo, iallfall ikke riktig medisinert enda, vil jeg tro lettere får infeksjoner?
-
Etter å ha vinglet frem og tilbake - hørt på den ene og den andre siden, samt at det å være helsepersonel tynger, så har jeg bestemt meg for å la meg vaksinere. Dette på grunnlag av at helsemyndighetene har FORSIKRET oss om at innholdet av kvikksølvforbindelser og skvalene er det samme som i de vaksinene vi har tatt gjennom oppveksten. Muligheten for å smitte mennesker i risikogruppen er for meg stor - jeg kan ikke leve med tanken på at jeg med overlegg representerer en fare for mennesker med nedsatt immunforsvar
-nettisen xx4
-
Sv: Blir dere å ta vaksine mot svineinfluensa?
Jeg er gammel nok til at have oplevet børn dø eller blive krøblinger af polio. Jeg har også set et barn dø af difteritis..... Det var ikke et syn man glemmer nogensinde. Jeg har også oplevet børn og unge med tuberkulose og jeg kender flere mænd, der blev sterile efter fåresyge.... Jeg har derfor ikke en vandtæt holdning mod vaccinationer, også selv om jeg godt kender til argumenter om bl. a. autisme, som angiveligt skulle være følge af vaccinationer af småbørn. Alligevel når jeg tænker på (det umulige) valg mellem at have et barn forkrøblet af polio, og et barn med lungerne ædt op af tuberkulose - og et barn der er autist - ville jeg klart vælge det sidste - men glem dog ikke at her er der tale om valget mellem pest og kolera - ikke min personlige holdning til, hvad er "bedst" og hvad er værst. Jeg er simpelt hen gammel nok til at kende og have oplevet børn forpinte af smitsomme sygdomme og børn der enten overlevede med handicap eller, slet og ret - døde i angst og pinsler. Jeg går derfor 100% ind for at vaccinere mod sygdomme! Men jeg går ikke ind for vacciner tilsat helseskadelig kemi.
Når det er sagt, så fatter jeg ikke at det skulle være den eneste løsning i en verden fuld af videnskab - at tilsætte vaccinerne kviksølv og squalene, når der findes så mange andre muligheder, men som industrien så nok mener - forringer indtjeningen, da man må gå ud fra, at man vælger ingredienserne i et produkt ud fra den pris de koster og den profit, der derved bliver højere jo billigere indholdsstofferne er i en vaccine. Så i stedet for at bebrejde de "uansvarlige" der ikke vil lade sig vaccinere - burde man hellere bebrejde de uansvarlige producenter at sammensætte vaccinen så den indeholder et lorte-stof, ingen mennesker burde behøve finde sig i at få i kroppen.
Flere siger, at når de netop er i de udsatte grupper, at de skal vaccineneres. Det er jeg enig i. Men jeg er ikke enig i, at det skulle være en bagatel at få sprøjtet kviksølv ind i en krop, der i forvejen er svækket. Og at man skulle få sprøjtet squalene som er en kraftig, kemisk immunitet-booster, som kan få de allerede eksisterende immune sygdomme til at bluse op mere end før.
Og når jeg så hører det, som ingen siger højt - at producenterne af vaccinen har fået, af myndighederne bevilget ansvarsfrihed for evt. bivirkninger eller nye sygdomme, da står jeg fuldstændig af. Her synes jeg vores myndigheder har totalt svigtet befolkningen. Ingen gider køber nyt tv eller en ny bil uden garanti, vel? Men en vaccine til hele folket køber myndigheder helt uden garanti fra producenterne! Så synes jeg der er noget galt. Rigtig galt. Hvis det var så OK og vaccinens indholdsstoffer var lige så OK, hvorfor så skulle producenterne betinge sig at de vil kun levere vaccinen hvis de ikke skal stå til juridisk ansvar for den? Det er det store spørgsmål, er det ikke? :|
-
Jeg stusser litt over at man bruker det sosiale ansvar som argument her.
Nå har jeg hatt stigende influensasymptomer de to foregående dager - i natt ble nakken stiv - så man tenker jo.......
Hva er det beste overlevelsesalternativ ?
Jeg får jo likevel ikke anledning til å få vaksinen før medio november, og har jo tid til å tenke gjennom valget.
Men, det sosiale ansvaret.
De som lar seg vaksinere unngår jo ikke å bli smittet - så smittebærer, det blir man uvergelig.
Men det er vel slik at man blir det i mindre grad - og i noe kortere periode.
Så synes jeg, nok en gang, at Anisa argumenterer nøyaktig som jeg gjør i denne saken.
Hvorfor i allverden er det nødvendig med disse stoffene - og hvorfor denne ansvarsfraskrivelsen ?????
Jeg leste et sted at det også var formaldehyd i den ?
Formaldehyd er forbudt - feks. i det limet som man lager sponplater av - fordi det er kreftfremkallende å puste inn de små dampene som oppstaår i nye hjem.
-
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men myndighetene har altså kjøpt inn 9,4 millioner doser med svineinfluensavaksine. Etter hva jeg har lest skal denne vaksinen være ganske så svak med tanke på virusantigen og derfor har de tilsatt skvalen som fremme kroppens immunrespons. Dette stoffet finnes i kroppene våre, men når det blitt insjisert oppfører det seg annerledes. Det er blant annet mistenkt å forårsake autoimmune sykdommer som ME, MS og den lammende Guillain-Barré sykdommen.
Vaksinen innholder kvikksølv hvilket gjør meg mistenksom. Flere lander som USA, Tyskland, Frankrike , Storbritannia, Irland, New Zealand m.fl. avtaler nå at de skal gå til innkjøp av renere, men dyrere vaksiner som ikke innholder skvalen og kvikksølv.
Det er latterlig at ikke Norge skal kunne tilby befolkningen flere valg! At vi skal måtte ty til en billigere løsning når vi er såkalt verdens rikeste og mest velstående land! Jeg blir kvalm!!!!
En renere vaksine vil lønne seg om man skal tenke forebyggende og fremtid så jeg fatter ikke hvorfor de tyr til dette? Jeg er sikker på at toppolitikere garantert fritt kan velge, mens vi nede på "rangstigen" kun må ty til billige løsninger som kan gi oss ennå flere helseproblemer der fremme.
Jeg har også hatt influensalignende syptomer n'Finn i lengre tid. Dog går det opp og ned, men jeg krysser fingrene på at det det skal gå seg til på et vis uten en vaksine.
Mennesker med god helse har også måtte bøte med livet på grunn av svineinfluensa, jeg synes alt i bunn og grunn virker forsvirrende og lite håndfast.
Jeg skal ikke vaksinere meg, skal heller forsøke bygge opp immunforsvaret på andre måter ;- )
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Jeg skal ikke vaksinere meg, skal heller forsøke bygge opp immunforsvaret på andre måter ;- )
-
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Wow! Spennende, Anisa!
Ja, det er spændende, Flower hjertflag1. Og nyttigt. Også n`Finn har allerede i begyndelsen af året skrevet om, at D-vitaminnet trigger massivt antistofdannelsen mod smitte i kroppen. Det siger lægerne i youtubefilms også.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Uten at det er nok D-3 tilstede blir man ikke syk - og kan heller ikke danne antistoffer. Immunsystemet arbeider på mystisk vis.
-
Sv: "Svineinfluensa" eller bare forkølelse.
I fare for å bli sensurert, drister jeg meg allikevel til å argumentere FOR at vi bør ta svineinfluensavaksine! Vi har ikke bare oss selv å ta hensyn til, men til hele samfunnet vi lever i! Og det finnes mange og alvorlig syke i dette samfunnet.
Hva kan i verste fall skje DERSOM ingen vil ta vaksinen? Det er vel ingen tvil om at vi står overfor en pandemi, et helt nytt og ukjent virus, som har tatt alt for mange liv allerede. Vi kan alle risikere å bli syke og hva kan skje da? HVEM skal pleie de meste hjelpetrengende? HVEM skal styre landet vårt? HVEM skal gi oss mat? HVEM skal gi oss lønn? HVEM skal passe på at ikke landet går konkurs mens vi tar våre sykedager? HVEM tar ansvar? De folkevalgte? Nei! - de er jo syke ...
... Problemet er vel at vi ikke har nok vaksiner ...
-
Jeg vil også annonsere at jeg ikke har bestemt meg - men min foreløpige avgjøresle er at jeg tror jeg har det nå - så hvorfor skal jeg da ta vaksinen ?
Så smaker det meget bittert at de som styrer og steller med slikt ikke kan tilby vaksine uten kviksølv og skvalen.
De som kjøpte inn vaksinen hadede valget mellom flere typer hvorav minst en fabrikkant tilbød vaksine uten disse tilsetninger.
De valgte det dårligste alternativ.
Og hvorfor valgte de bare ett ? Hvorfor ikke to ?
De kjøpte inn to skudd til hver Normann - hvorfor kjøpte de ikke en av hver type ?
Det ville gitt oss som er meget reserverte til de tilsetningene en valgmulighet. Vi er med på å betale for morroa vi også !
Hvorfor skulle de velge for oss ?
Det kan dere jo tenke litt på........
Og det skulle slett ikke forundre meg at det ligger økonomiske motiver bak.
Og hvorfor kjøpte vi 9mill. doser når Danmark kjøpte 0,3 (var det vel) ??
Så for mitt vedkommende tenker jeg overlevelses-strategi.
Mange dør av vaksinen - gjør jeg det ?
Mange dør av sykdommen - gjør jeg det ?
Bivirkninger.
Det opplyses ikke om de - og det er meget foruroligende !
Jeg har forsøkt å anmelde bivirkninger av vaksine på mitt barnebarn som fikk MMR og BCG i hvert sitt lår. Det ene ble knall rødt og hovnet opp til dobbelt størrelse.
Men, det var ikke bivirkning av vaksinen ............
Og mine invalide 6 år siste år på Levaxin var heller ikke bivirkninger !
Hvis de skal fremstå med noe troverdighet, så kan de ikke behandle MEG sånn iallfall !
Så er det mange som tror at man blir smittefri når man får vaksinen - og det er nok en misforståelse. Sykdommen får, hvis vaksinen virker, formodentlig et mildere og kortere forløp - men du rekker fint å smitte noen hvis du vil.
Skal du tenke på det sosiale aspektet - og det er jo klart at DET skal vi - så er det helt andre tiltak man må ty til enn å vaksinere seg.
Det kan jo i så måte faktisk virke mot sin hensikt.....
Så mener jeg jo også at enhver må se på sin egen situasjon, sine egenes situasjon, og vurdere.
Og jeg vil aldri kritisere deres valg.....
-
Mitt forsøk på å anmelde syntetisk østrogen falt heller ikke i god jord. Tiltross for at det står "angst" som bivirkning på pakningsvedlegget.....
-
Vel, nå har jeg vaksinert meg! Svineinfluensavaksinen i venstrearmen, og den vanlige sesongvaksinen i høyrearmen. Så får vi se hvilken av dem som slår meg knockout først...
http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a049.gif
Fikk vaksinene for to timer siden (på en lørdag, jepp!) og har ennå ikke merket noe som helst med noen av dem. Ikke svie eller hevelser ved stikkstedene, ikke blåmerker, ikke feber, ikke stivhet i armen, ikke svimmel. Merker ikke noe. Men det kan jo selvfølgelig komme.
Jeg er enig i at vi med stoffskiftesykdommer burde vært med i oversikten over risikogruppene. Selv får jeg tilbud om vaksiner fordi jeg har diabetes og pga vekta.
Jeg misunner ikke dem som jobber på legesenteret nå. For en pågang de har! De må jobbe ekstra både kvelder og helgedager.
-
Merker fremdeles ikke noe til bivirkninger i det hele tatt. Overhodet ingen merker på stikkstedene, ikke svie, ikke hevelser - ingenting.
-
Hm.....
Sikker på at du ikke fikk den vaksinen som bare var vann :)
http://www.ostlendingen.no/article/2...31/1087/RSPORT
Duvet - vi får jo ikke nok......
-
Jeg vil jo gjerne være sikker når jeg sier noe. Ikke fare med tull når jeg mener alvor altså.
Og jeg har jo påstått at det er vanskelig å stople på myndighjetene når de proklamerer bivirkningsfrihet på medisin.
Nå er jo vaksinen mot svineinfluensa aktuell kandidat.
Så se på dette : http://www.vg.no/helse/svineinfluens...p?artid=588095
Altså - en ung hjertesyk kvinne i 20-årne blir rådet (presset?) til å la seg vaksinere.
Hun dør 3 dagert senere om man skal trop avisene.
Jeg er 100% sikker på at de ikke har presset halsevesenets pressetalsmann til å si noe annet enn det som er rutinen.
Om trent som en alfons i en farskapssak - han nekter all skyld.
Jeg syns DET tar seg usmakelig dårlig ut at aktoratet prosederer en erstattningssak FØR den er igang !
-
Hm, eh ... nå er jeg ikke sikker på om jeg helt forstår hva du mener n'Finn. Ble kvinnen som døde PRESSET til å ta vaksine? Hvor står det i så fall? Døde hun av vaksinen? av svineinfluensa? - eller døde hun som følge av en alvorlig lidelse? Jeg forstår ikke ...
Ser at du Sonja har tatt begge vaksinene og det har jeg også! Sesonginfluensavaksinen for 2 uker siden og mot svineinfluensa i dag. Men jeg har, i motsetning til deg, VELDIG vondt i armen! "Vondtet" kom etter ca 4 timer og jeg vet ikke hvor lenge jeg må ha det.:cry: Men sykepleieren sa at det er en helt vanlig reaksjon. Så da så ...
"Heldig" er jeg som tilhører risikogruppe og står først i vaksinekøen.:roll:
-
Jeg våknet i går morges med stivhet og litt hevelse i skulderen der svinevaksinen ble satt. Men nå har jeg vondt i den skulderen til vanlig også, så om det skyldes vaksinen eller gikta eller begge deler er ikke godt å si. Er litt bedre nå. Skulle ha skiftet sand i kassa til katta i går, men måtte utsette det til idag pga skulderen, noe den vesle frøkenen var en smule misfornøyd med...
-
Poenget mitt er bare at jeg ikke klarer å stole på dem som råder all til å ta vaksinen,
Jeg har forsøkt å melde helt klate bivikninger av madikamenter - og blitt av-vist med samme grunn som de av-viser at kvinen døde av vaksinen.
Hun kunne jo ha overlevd svineinfluensan ?
(og så kjefter jeg litt da)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Poenget mitt er bare at jeg ikke klarer å stole på dem som råder all til å ta vaksinen,
Da er vi to n`Finn vink11
-
Så får jeg jo takke Lisbeth for at hun klarte å tyde seg gjennom alle skrivefeila mine.........må ha glemt å se gjennom.
-
Jeg lurer på hvem det er som har nytte av å advare folk mot å ta den? Hvem tjener på det?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Jeg lurer på hvem det er som har nytte av å advare folk mot å ta den? Hvem tjener på det?
Hvem tror du, tjener på det, Sonja? Skal man virkelig tjene på alt? Kan man intet foretage sig uden bagtanker om egennytte? vedikke1
-
Eller motsatt da - kan noen ha noe å forsvare ved å råde oss til å ta den ?
Ikke altid lett å få øye på det økonomiske, men det er nok endel prestisje og "best å gjøre som sjefen sier" i dette som i alt annet vel ?
Det er jo kjøpt inn vaksine for nesten en milliard og man har måttet godta ansvarsfraskrivelse og stå for dette selv.
Klart at det ligger noen hoder på hokkestabben her også.
Men jeg syns ikke at slike ting må forstyrre den enkeltes valg. Det er utenomting i spørsmålet man stiller seg selv - ta, eller ikke ta.
Det er spørsmålet.