Grunner til ikke å bruke Prednisolon?
Har vært hos lege idag for å få Hydrokortison men fikk Prednisolon. Spurte legen om dette er det samme som Cortef. Legen svarte" jeg tror det". Ser nå at denne skal jeg IKKE bruke for binyretretthet.
Hva heter alternativene som kan brukes for binyretretthet? help1
Sv: Grunner til ikke å bruke Prednisolon?
Hei!
Dette var interessant lesning... På søndag fikk jeg et allergiutbrudd av de sjeldne. Måtte til slutt til legen, ansiktet hovnet opp (så ut som en overdose butox) spesielt rundt øyner og munn, masse utslett over hele kroppen. Jeg fikk prednisolon tabletter pluss vanlige allergitabletter, har vært veldig slapp i det siste og tenkte at nå blir jeg vel helt slått ut.
Det merkelige var at i dag tidlig så følte jeg meg svært så pigg etter å ha tatt 40 mg av disse tablettene de siste døgnene... Så nå gir jeg altså kroppen min falske forhåpninger, jaja skal bli en knekk da nå jeg skal slutte å ta disse tablettene på lørdag... Jeg vet i hvertfall hvorfor da:oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siven
Det merkelige var at i dag tidlig så følte jeg meg svært så pigg etter å ha tatt 40 mg av disse tablettene de siste døgnene... Så nå gir jeg altså kroppen min falske forhåpninger, jaja skal bli en knekk da nå jeg skal slutte å ta disse tablettene på lørdag... Jeg vet i hvertfall hvorfor da:oops:
Siven! kram1 Stop IKKE med tabletterne på lørdag! TRAP UD af dem over 1-2 uger(!) og hvis du ikke har tabletter nok, bed om en ny recept så du har nok til nedtrapning. Spørg ikke om, hvor meget/lidt skal du tage og over hvor lang tid. Uanset hvad du gør når du trapper ned, er det bedre end at ophøre på en gang! Denne allergitur med Prednisolon (ophør med) har magten til at bombe dig tilbage i effekten af Thyroid, medmindre du trapper ned først. Please. 40 mg/dag af Prednisolon er en højdose (i forhold til "støttedosering" af HC, her svarende til 160 mg HC chokx: ), der sagtens kunne (midlertidigt) nedsætte aktivitet i dine binyrer, der skal have lidt tid til at komme sig igen, hvilket ikke kan ske ved et pludseligt ophør. Regn ikke med lægernes ekspertise på dette punkt. kednej1
En spændende ting ved denne erfaring er dog, at du nu har fået "bevis" på at dine binyrer trænger til en støttebehandling. Det bedste ville være hvis du kunne komme i støttebehandling med hydrocortison. Det håber jeg du vil reflektere over, overveje og samle kræfter til at kæmpe for. kaer1
Ikke meningen å kuppe tråden din Persa, håper du tilgir meg:)
Anisa; Tuuusen takkkram1 Jeg vet ikke hvordan det hadde gått med meg hvis jeg ikke hadde funnet forumet og all viten som du Anisa og andre delerhjertflag1 Det betyr så uendelig mye...
Jeg har talt opp tablettene og har 30 ekstra 5 mg. så da tar jeg å reduserer gradvis og håper jeg unngår den store smellen:)
Det er nok tydelig at binyrene mine sliter litt... Skal forsøke å få en test av disse når jeg er ferdig med denne kuren.
Takk igjenhjerte1
Her har andre rapportert sine erfaringer/bivirkninger med prednisone aka Prednisolon:
http://www.ehealthme.com/q/prednison...g-interactions
On Nov, 6, 2012:
139,149 people who reported to have side effects when taking Prednisone are studied