-
Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
Hei!
Jeg har nå nyllig vært hos fastleggen og tok blodprøver, og resultatene ser
bra ut, men da lurte jeg på om de virkelig gjør det?
Jeg føler meg veldig trett, og har lav konsentrasjon, har behov for å ta ting med ro og orker ikke så mye.
Jeg har i tillegg gått opp i vekt siden jeg ikke klarer å trenne heller, virker som kroppen min sover, eller er helt utslitt. Først trodde jeg at jeg manglet jern, men det gjorde jeg ikke.
Fikk bare bekreftet mangel på K vitamin, lav B vitamin og D vitamin mangel.
Her kommer resultatene fra legen:
Navn Svar Benevning Normalverdi
B-Diff-lymfocytter 33,3 %
B-Diff-neutro.granulocytt 59,1 %
B-Hb kvinne 12,6 GDL
B-Hematokrit 37,8*
B-Leucocytter 7,1 *10^9/L
B-Trombocytter 281 *10^9/L
FS-Glukose fastende 4,7 mMOL/L 4,0-6,0
S-ALAT 13 U/L <45
S-ALP(Alkaliske fosfataser) 53 U/L <105
S-ASAT 20 U/L <35
S-Ferritin 24 UG/L 15-200
S-Folat 23,4 nMOL/L >5,7
S-Fritt T3 4,6 pMOL/L 2,3-5,7
S-FT4 (Fritt T4) 13,7 pMOL/L 9,0-22,0
S-Gamma GT 12 U/L <45
S-Jern 9,7 UMOL/L 9,0-34,0
S-Jernbindingskapasitet 75 UMOL/L 49-83
S-Jernmetning 13 % 10-50
S-Kalium (K) 4,1 mMOL/L 3,6-5,0
S-Kreatin 65 UMOL/L 45-90
S-Natrium (Na) 141 mMOL/L 137-145
S-TSH 1,5 MU/L 0,20-4,0
S-Vitamin B12 304 pMOL/L 170-650
S-Vitamin D 43* nMOL/L 50-150
Kunne noen hjelpe meg med å tolke verdiene mine`?
Har jeg sjanse å spørre legen om behandling av lavt stoffskifte?
Hva synes dere om verdiene mine?
Jeg har lest mange gode råd og synes dere er veldig flinke som
fant ut av sykdommen og dere motiverer andre å ikke gi opp legen sin.
Man blir litt skuffet når alle verdiene ser finne ut og alikevell føler jeg meg syk. Symptomene for lavt stoffskifte er tilstedet og trenger hjelp med å finne ut om det er stoffskifte er noe feil med.
Alle symptomene begynte for ca.2 år siden og siden har følt meg slitten og slitter med fordøyelsen. Jeeg merker at alt fungerer mye tregere enn det det gjorde før jeg ble syk.
Jeg vant meg til symptomene og innrømmer at jeg viste alt for lite om sykdommen for å kunne gjøre noe med.
Jeg gikk opp 15 kg siste året og nå veier jeg nærmere 80 kg, mens normalvekt var på 59 kg (170 høyde), vet ikke om dette er relevant, men bare nevner det.
Skal jeg gå til legen? Kan noen dele like erfaringer?
Setter stor pris om dere kunne hjelpe meg.
MVH
Jente25
Fra Bærum
I tilleg
-
Sv: Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
Hei Jente 25 fra nabokomunen Bærum (Asker her),
Slapp helt av - Du trenger ikke å bli lei deg fordi blodprøvene dine er fine: Du kan være syk uansett hvor perfekte blodprøvene dine ser ut!
Men der var noe å plukke på her:
* Du har lav D-vitamin status, det kan være en peker mot Hypotyreose (type celleresistens)
* Du har ikke veldig høy B12
* Du har lav Ferritin, også typisk for Hypotyreose
* Jern også lav
Så du har virkelig noen pekere mot Hypotyreose. MEN uansett hva blodprøvene sier.. Har du symptomene på Hypotyreose, har du Hypotyreose.
Skal vi se: Vektøkning, diverse ting å plukke på i blodprøven, slapphet, trøtthet, konsentrasjonsvansker, orker ikke å trene - Høres akkurat ut som det jeg gikk igjennom i årene før 1997 (da jeg fikk diagnosen!)
JEG tror du har Hypotyreose.
Du trenger å gå til en god spesialist som ser på deg som en person, og ikke bare et ark med svart blekk på. Jeg anbefaler Helge Oftebro.
Mvh.
Thomas
-
Hei Thomas!
Tusen takk for hjelpen!
Jeg skal definitivt bestille time hos Helge Oftebro.
De har en veldig fin og oversiktlig hjemmeside som
gir nytting informasjon og det virket som de kan
veldig mye om sykdommen og har lang erfaring.
Har du vært hos henne selv? Kjenner du noen som har det?
Blir man helt bra av medisinene?
Tusen takk igjen for svaret og for at du forklarte verdiene mine.
Hilsen
Jente25
-
Jeg kjenner flere som har vært hos Oftebro og blitt friske. Det er alt jeg kan si! :) Han er den dyktigste stoffskiftespesialisten i hele Norge. Han startet lab'en på Aker, og sluttet der da han ble "for flink" for resten av gjengen. :)
-
Jeg ville nok ventet litt med konklusjonen Thomas ?
Symptomer på lavt stoffskifte er jo nesten de samme som alle har når de har en dårlig dag eller to - bare mye verre, kraftigere og lenger. Og det er ikke så lett å få troverdighet for det siste der.....
fT4 er jo lav og kan gi symptomer, men årsaken behøver ikke ligge i kjertelen. det kan være kjertelens muligheter til normal produksjon som er litt svekket av andre forhold ikroppen.
Hematokritverdien er det som egentlig burde hete blodprosenten - det er de røde blodlegemnes prosentvise andel av alt blodet.
(det er denne som økes av EPO-doping - Bjarne Riis ble av lagkameratene kaldt for 60-prosenten.......)
Og den er alt for lav hos deg. Og da kan ikke resten av kroppen funke heller, og det kan gi symptomer som er vanskelige å forklare.
Jeg må også si at jeg har enormt gode resultater med D-vitamintilskudd.
Ikke de 10µg du blir budt i helsevesenet. Nå tar jeg 100µg/dag, og dette må bare til når det er så lavt som hos deg. Kanskje enda mer må til ?
Og jeg hadde 56 når jeg begynte (i fjor sommer).
Jeg brukte NycoPlus 10µg - 3stk til å begynne med, men ikke soml med det. Det er for lite. På nettet anbefaler seiøse leger så store doser som en hel slik bok på en gang.
Jeg ville iallfall gitt den cocktailen legen din anbefaler en sjanse - en stund - og tenkt over om det hjalp før jeg gikk videre.
Problemet kan være at de ikke ser alvoret i hva slike lave tall gjør med folk, og når de skal behandle, så er det med dagsdoser - ikke med treapeutiske doser.
Pass på å få nok når du begynner !
-
kan man få terapeutisk dose d3 med et preparat som heter omega 3 trippel??? det inneholder 10 mikrogram, men om jeg tar mange nok tabletter er det vel nok? jeg tar fire om dagen nå, men bør kanskje øke? min d3 lå på 25 sist........ref 50-150, hvor mye bruker kroppen om dagen?
-
Spør du meg direkte, så vil jeg ikke gått for annet enn rein D3.
Omega3 kan ha D2 og det er ikke bra å ta for mye av. Bare 10% av dette blir D3.
Og du bør ha såvidt mye iallfall til å begynne med.
Jeg gikk for denne :
http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...aps/10056?at=0
Denne koster bare en tiendel av hva du må betale i Helsekost eller Apotek.
jeg tar 4stk hver dag.
Til å begynne med kan du ta fler.
Finn en bra B-komplex og ta med den på ferden.,....
-
Hvis din b-hematokrit er riktig oppgitt er den langt over det som er normal referanseverdi (hvis ikke blodlaben du har målt ved har helt andre normalverdier enn a-hus som har ref.intervall 0.35-0,46) Jeg ser den er merket med stjerne og dette synes jeg bør utredes nærmere. Du bør få målt dine røde blodlegemer, erytrocytter heter de.
-
Har sjekket litt på Hematokritverdien og det er forskjell på kvinner og menn.
Der også....
Kvinner over 14år kan ha mellom 35 og 46%.
Da forstår jeg ikke stjerna når du har 37.
Men 37 er lavt - det er grunn til å utrede hva det kommer av syns nå jeg da.
Ps.
Noen oppgir ikke i prosent, selv om det er det det er.
35 % kan oppgis som 0,35.
-
Hei,
Tusen takk for alle som skev til meg.
Endelig fikk jeg time hos min fastlege. Alt går så utrolig tregt, egentlig alt for tregt.
Hjelpen jeg får av dere er enorm, og veldig nytting for meg.
I dag skal jeg spørre om verdiene mine og tolkningen av disse.
Jeg har også oppdaget at jeg mangler ANTI-TPO og TRAS prøvene.
Hvor viktige er disse, for å kunne fastsette diagnosen?
:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jente25
Hei,
Jeg har også oppdaget at jeg mangler ANTI-TPO og TRAS prøvene.
Jeg vill nok si at disse 2 er helt vesentlige - jeg hadde ikke fått behandling for lavt stoffskifte på en god stund enda om ikke jeg hadde hatt utslag på Anti-TPO. Jeg hadde også stoffskifteprøver innenfor "normalen" men når antistoffene endelig ble testet så man jo hele bildet, og jeg fikk diagnosen hashimotos tyreoiditt.
-
Hei,
Jeg kom nettopp hjem fra fastlegen og som alltid er jeg litt skuffet.
Det virker som legen min har bestemt seg at jeg ikke har lavt stoffskifte.
Da jeg lurte på om jeg måtte ta nye blodprøver reagerte han veldig.
Jeg spurte om han har tatt med Anti-TPO, Anti-TG og TRAS?
Som vannlig prøver han å finne andre årsaker til jeg er slapp, trett og har gått nærmere 20 kg i vekt. Denne gangen kom Kyssesyken i bildet. Han sa at det kunne være det. Helt ærlig, har jeg ingen tegn på Kyssesyken og ingen symptomer heller.
Hvorfor er det så vanskelig å diagnootisere Hypotyreosen? Opplever andre også at det er vanskelig å snakke med legen om det?
Hva kan man argumentere med når legen sier at verdiene ligger innenfor referanseområdet?
Er medisinene veldig farlige, siden de ikke vil gi et forsøk, eller kanskje det er veldig strenge regler på dem? Vet noen om det?
Jeg har aldri tenkt på symptomene mine, siden de kom gradvis og jeg ble vant til å leve med de, men man kan jo ikke være slitten hele tiden, og uten forklaring.
Jeg føler meg nedstemt, men ingen tegn på depresjon. Jeg er veldig fornøyd med mitt liv.
Har hatt litt problemer med å sove, og føler at jeg trenger mer søvn, og føler meg slitten i noen timer på morningen. Jeg prøvde å finne en forklaring og eneste jeg kom på var kaffen, eller koffeinen.
Når det kommer til fordøyelsen så har jeg treg mage, plages av forstopelse også. '
Jeg fryser mye, selv om det er varmt i rommet eller ute.
Som sagt, har jeg 95% av symptomene på lavt stoffskifte, men legen vil ikke behandle meg :-(
Det blir spennede å se hva de siste resultatene visser, ....
comp2
-
Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?
Hei,
help1 help1 help1 help1 help1 help1
Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?
B-HB 14,1
S-RS 10
S-JERN 21,8
S-FERRIT 52
S-KOBALA 532
S-ASAT 74* (10-45)
Kommentar til S-ASAT -> Kan ikke analyseres pga hemolyse
S-GT 15
S-TSH 4,98* (0,2 - 4,5)
S-FT4 18,4
Setter stor pris om noen kunne tolke dem, det finnes ingen andre referensoråder å se etter? Kanskje noen kan bare se utifra det som står her?
MVH
Jente25
-
Sv: Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?
Høy TSH
Manglende FT3 (hva er galt med leger nå for tiden? dette er jo det viktigste hormonet å måle!)
For lav Ferritin (Jernlager)
Hva er symptomene dine? Fortell hva som feiler deg, så kan vi jobbe videre med saken.
-
Sitat:
Høy TSH
Manglende FT3 (hva er galt med leger nå for tiden? dette er jo det viktigste hormonet å måle!)
For lav Ferritin (Jernlager)
Hva er symptomene dine? Fortell hva som feiler deg, så kan vi jobbe videre med saken.
Hei,
opgiv1
Jeg har mange uforklarlige symptomer, og er så utrolig lei av leger for tiden.
Jeg har byttet fastlegen 2 ganger og går nå privat. Håper dette gir bedre resultater.
Som sagt har jeg hatt alle disse symptomene i over 3 år når jeg tenker på det.
Jeg føler meg utrolig trøtt, ukonsentrert, og veldig veldig uvel. Sover lite, og har en følelse at jeg sov alt for lite. Lite energi til å trene, finne på ting med venner og familie. Synes det er vanskeligere å holde kontakter med flere.
Fordøyelsen er så dårlig, og alt fungerer ikke som skal (i hvert fall ikke som før). Jeg må spise mye fiber (Benefiber) for å ha en fungerende mage i det hele tatt.
Jeg hørte at det er ikke noe med lavt stoffskifte å gjøre, men jeg har fått veldig tørt hud, så tørt at den flasser av og til. Både i hodebunn, ansiktet, hender, armer og ben, nesten hele kroppen, når jeg tenker meg om.
Dette stoffskiftet er en hormonfeil, og det merker jeg.
Jeg har lagt på meg 20 kg på 1,5 - 2 år, og det kommer ikke opp noen signaler for fastlegen min. Jeg har mast på han lenge om å ta en test, men vet dere hva. De tar bare små prøver som sier så lite eller nesten ingenting om hypothyreose, allikevel så synes jeg at legene er litt for useriøse.
Jeg har lyst å gi opp og vet ikke om jeg har krefter å slåss, men skal prøve å gjøre mitt beste og det er å bli helt frisk.
I alle prøvene mine så står det at jeg har veldig lav jernmangel, hva kan være årsaken, og hvorfor legen ikke kontakter meg for å foreslå noen jern tilskudd eller noe annet? Flere ganger så har legene sagt at jernreservene er litt lave men det var pga. mensen, men kroppen skal klare å lage nok blod for kroppen slik at jeg blir fungerende, eller?
Har dere noen bedre forslag om hvem jeg kan gå til? Håper jeg kan finne en løsning før jeg går enda mer opp i vekt.
Jeg er 169 cm høy og veier 79 kg. Jeg har en BMI på 27 og føler meg generelt uvel. Det er ikke pga utseende men pga at jeg er mindre aktivt og mestrer mindre. Ikke godt å føle seg i dårlig form, og spise sunt og trene godt og allikevel gå opp i vekt.
Som dere ser, jeg har mye på hjertet, men det er godt å kunne dele det med noen, kanskje men noen som opplever eller har opplevd det samme???????????
Det er synd at så få tilbyr hjelp eller som tar denne sykdommen alvorlig.
Jeg har tatt 5 blodprøver og ingen av dem har alle de nødvendige testene (TSH, Fritt T4, Fritt T3, Anti-TPO, TRAS, )som skal til å diagnostisere om det er stoffskifte eller ikke.
Tusen takk for støtten .
vink11 CAMI vink11
-
Hei...nå kommer jeg med et spørsmål som du kanskje syns er rart, men kan jeg få spørre hvordan øyebrynene dine er..har de foramdra seg??
Ellers har du en TSH(det hormonet som hypofysen sender til kjertelen for å regulere produksjonen derfra) som er noe forhøyet. Isolert sett sier den i prøven din at kjertelen skal produsere mere stoffskiftehormon. Nå har du tilsynelatende en høy "nok" fT4, men du bør ta nye prøver,inkludert fT3 OG antistoff..anti-TPO og TRAS. Disse viser om kroppen din danner antistoff mot kjertelen, stoff som angriper og på sikt vil ødelegge den(anti.TPO).
Men--problem med jernlager følger lavt stoffskifte,da. Og typisk her er at en vil få opp verdien så lenge man tar nok tilskudd, men de raser fort ned igjen ved opphold (som ett eksempel).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jente25
S-TSH 4,98* (0,2 - 4,5)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jente25
Jeg har mast på han lenge om å ta en test, men vet dere hva. De tar bare små prøver som sier så lite eller nesten ingenting om hypothyreose, allikevel så synes jeg at legene er litt for useriøse.
Jeg har byttet fastlegen 2 ganger og går nå privat. Håper dette gir bedre resultater.
Jeg har lyst å gi opp og vet ikke om jeg har krefter å slåss, men skal prøve å gjøre mitt beste og det er å bli helt frisk.
Det er synd at så få tilbyr hjelp eller som tar denne sykdommen alvorlig.
Jeg har tatt 5 blodprøver og ingen av dem har alle de nødvendige testene (TSH, Fritt T4, Fritt T3, Anti-TPO, TRAS,) som skal til å diagnostisere om det er stoffskifte eller ikke.
Det ER stofskiftet! Ingen render med et TSH-tal på 4,98 uden at det er stofskifte.
Du har nu skiftet til en privatlæge? Betyder det at han/hun er som alle andre, eller er der grund til at håbe, at den nye læge er klogere end de forrige?
Se hvad Mark Hyman skriver om de nødvendige prøver man bør foretage når der foreligger så stærke tegn (som dine) på et for lavt stofskifte:
- Thyroideastimulerende hormon (TSH) (det ideelle er mellem 1 og 2 mU/l)
- Fri T4 og fri T3 (det inaktive og det aktive hormon)
- Thyroidea-antistoffer (TPO), som kigger efter en autoimmun reaktion, der ofte forbliver udiagnosticeret, hvis andre test er normale, da lægerne ikke rutinemæssigt tjekker dette.
- Eventuelt en test, der kaldes thyroideaudløsende hormon (TRH) stimulationstest.
- Eller en 24-timers urintest for fri T3, som kan være nyttig ved tilfælde, der ellers er vanskelige at diagnosticere.
Han skriver yderligere:
"Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt.
- 19A antigliadin antistof test
- IgG antigliadin antistoffer
- 19A antiendomysium antistoffer
- Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
- Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
- HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet
Nora ved en hel masse om "gluten/cøliaki-vinklen" på stofskiftesygdom og min egen, mangeårig erfaring siger mig, at alle stoffskiftesyge, mere eller mindre har dette problem, også selv om de mest anvendte enkeltprøver ikke bekræfter det. Under alle omstændigheder er overgang til en kost fri for hurtigt omsættelige kulhydrater bedst for stofskiftesyge.
Hvis jeg får din e-post over PMer, kan jeg godt sende dig hele compendium vedhæftet, så du selv kan læse det hele, som udgangspunkt for din forberedelse til kampen for dit eget liv. xx4
-
[QUOTE=Anisa;72016]
Sitat:
Det ER stofskiftet! Ingen render med et TSH-tal på 4,98 uden at det er stofskifte.
Du har nu skiftet til en privatlæge? Betyder det at han/hun er som alle andre, eller er der grund til at håbe, at den nye læge er klogere end de forrige?
Se hvad Mark Hyman skriver om de nødvendige prøver man bør foretage når der foreligger så stærke tegn (som dine) på et for lavt stofskifte:
Hei og takk for svaret,
Jeg tok en ny prøve idag som er mer omfattende. Jeg håper på at svarene vil gi resultater.
En privat lege er ikke nødvendigvis en bedre lege, men jeg håper at den nye legen er mer ansvarlig og at han/hun ønsker å hjelpe til å finne ut hva som er årsaken til min trøtthet og de mange andre symptomene.
Jeg er bare 25 og ønsker å leve som før, i kunne ha et bra form og kunne orke alle de turene og alle de aktivitetene jeg drev med før.
Om jeg ikke har lavt stoffskifte så kan jeg ikke finne flere forklaringer på hva som kan være feil.
Jeg har tidligere hatt vitaminmangel, særlig B-vitamin og D-vitamin. Jeg har jernmangel, og har hatt det over 2 år nå. Jeg tok en liten kur på 1 mnd med jerntilskudd, men fikk bare kortvarig virkning. Dette løste ikke de andre problemene/ symptomene jeg sliter med.
Takk for at dere tar dere tid å svare på innleggene mine.
Setter stor pris på det.
MVH
CAMI
-
[QUOTE=gunnda;72015]
Sitat:
Hei...nå kommer jeg med et spørsmål som du kanskje syns er rart, men kan jeg få spørre hvordan øyebrynene dine er..har de foramdra seg??
Hei,
og takk for svaret.
Jeg har tatt nye prøver idag og svarene kommer om 5-7 dager.
Håper bare at legen tar kontakt med meg denne gangen.
Sist jeg tok blodprøver fikk jeg ingen beskjed, selv om jeg hadde mangel, men denne gangen håper jeg på en forbedring.
xx9
Når det gjelder spørsmålet, så kan jeg bare si at jeg har ikke lagt spesiell merke til øyebrynene mine. Men om jeg tenker meg om så synes jeg at de har blitt noe smalere. Det virker som jeg har mistet litt hår.
Jeg måtte se på bilder for å finne noe forskjell.
Som sagt, har jeg veldig tør hud, og de flasser ofte. Jeg må bruke A-krem eller annen fett krem for å få en mer balansert hud-struktur.
Hva er sammenhengen?
Takk for hjelpen...
CAMI
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jente25
Om jeg ikke har lavt stoffskifte så kan jeg ikke finne flere forklaringer på hva som kan være feil.
Altså Cami xx4
Med et TSH-tal oppe på 4,98 kan det dårligt være andet end hypothyreose! Det som ikke er til at sige endnu er, hvilken type hypothyreose du har. Det kan kun afklares gennem de rette blodprøver. Kan du slet ikke huske, hvilke slags prøver du fik taget i dag?
Noget andet VIGTIGT er: bed altid om at få udskrifterne af blodprøve-resultater med hjem fra lægen, HVER gang der bliver taget prøver. Det er meget vigtigt, at du har denne info liggende hvor du altid selv kan følge med resultaterne.
Jeg har også været 25 år engang. Jeg kan godt forstå dig.
Fortæl her hvordan det går hen ad vejen, ok? xx4
P.S.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jente25
Jeg har tatt nye prøver idag og svarene kommer om 5-7 dager. Håper bare at legen tar kontakt med meg denne gangen.
Sist jeg tok blodprøver fikk jeg ingen beskjed, selv om jeg hadde mangel, men denne gangen håper jeg på en forbedring. xx9
Hvis lægen ikke kontakter dig efter at de 7 dager er gået, mener jeg at du selv bør kontakte klinikken. Lære dem, lissom fra starten, at du opretholder dit eget initiativ også.
Der kunne jo også være ferie eller andet praktisk, der kom i vejen f.eks. Så ingen grund til, at du skal sidde derhjemme urolig, nervøs og bare venter på en opringning, vel? Det er din ret at forhøre dig. vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sitat:
Altså Cami xx4
Med et TSH-tal oppe på 4,98 kan det dårligt være andet end hypothyreose! Det som ikke er til at sige endnu er, hvilken type hypothyreose du har. Det kan kun afklares gennem de rette blodprøver. Kan du slet ikke huske, hvilke slags prøver du fik taget i dag?
Noget andet VIGTIGT er: bed altid om at få udskrifterne af blodprøve-resultater med hjem fra lægen, HVER gang der bliver taget prøver. Det er meget vigtigt, at du har denne info liggende hvor du altid selv kan følge med resultaterne.
Jeg har også været 25 år engang. Jeg kan godt forstå dig.
Fortæl her hvordan det går hen ad vejen, ok? xx4
P.S.
Hvis lægen ikke kontakter dig efter at de 7 dager er gået, mener jeg at du selv bør kontakte klinikken. Lære dem, lissom fra starten, at du opretholder dit eget initiativ også.
Der kunne jo også være ferie eller andet praktisk, der kom i vejen f.eks. Så ingen grund til, at du skal sidde derhjemme urolig, nervøs og bare venter på en opringning, vel? Det er din ret at forhøre dig. vink11
Hei,
Jeg fikk spurt spesifikk legen om det var noe galt? Han svarte at at så bra ut, men hva skal man tro ? Det er umulig å ha alle symptomene og ingen sykdom eller?
Ok, så jeg har en hypothyreose, men hvor mange typer hypothyreoser finnes?
Ja det virker som vi må be om blodprøvene for å dobbeltkjekke resultatene "Just in Case".
Tusen takk for svaret og engasjemantet ditt.
Hilsen
CAMI
-
Nye blodprøver - feil diagnose?
Hei,
Sånn ser blodprøvene mine. Legen sier at de ser fine ut og ingenting å bekymre seg over. Jeg har fortsatt samme symptomer, og er fortsatt trøtt og vil fortsatt bli frisk.
BLODPRØVER MARS 2009
B-Diff-lymfocytter 33,3 %
B-Diff-neutro.granulocytt 59,1 %
B-Hb kvinne 12,6 G/DL
B-Hematokrit 37,8*
B-Leucocytter 7,1
B-Trombocytter 281
FS-Glukose fastende 4,7 4,0-6,0
S-ALAT 13 <45
S-ALP(Alkaliske fosfataser) 53 <105
S-ASAT 20 <35
S-Ferritin 24 15-200
S-Folat 23,4 >5,7
S-Fritt T3 4,6 2,3-5,7
S-FT4 (Fritt T4) 13,7 9,0-22,0
S-Gamma GT 12 <45
S-Jern 9,7 9,0-34,0
S-Jernbindingskapasitet 75 49-83
S-Jernmetning 13 % 10-50
S-Kalium (K) 4,1 3,6-5,0
S-Kreatin 65 45-90
S-Natrium (Na) 141 137-145
S-TSH 1,5 0,20-4,0
S-Vitamin B12 304 170-650
S-Vitamin D 43* 50-150
[COLOR="rgb(75, 0, 130)"]BLODPRØVER MAI 2009[/COLOR]
B-HB 14,1
S-RS 10
S-JERN 21,8
S-FERRIT 52
S-KOBALA 532
S-ASAT 74* (10-45)
Kommentar til S-ASAT -> Kan ikke analyseres pga hemolyse
S-GT 15
S-TSH 4,98* (0,2 - 4,5)
S-FT4 18,4
[COLOR="rgb(75, 0, 130)"]BLODPRØVER JULI 2009[/COLOR]
B-Basofile 0,00 normalverdi: <0,2
B-Eosinofile 0,21 normalverdi: <0,70
B-Erytrocytter 4,77 normalverdi: 3,94 – 5,16
B-HB 13,7 normalverdi: 11,7 – 15,3
B-HbA1C 5,5% normalverdi: <6,1
B-Hematokrit 0,41 normalverdi: 0,35 – 0,46
B-Leucocytter 7,7 normalverdi: 3,5 – 11,0
B-Lymfocytter 2,6 normalverdi: 0,8 – 5,0
B-Monocytter 0,5 normalverdi: 0,1 – 1,0
B-Retikulocytter 0,05% normalverdi: 0,02 – 0,08
B-Tromboccytter 300 normalverdi: 165 – 387
Eosinofile 0,2 normalverdi: <0,7
ER-MCH 29 (PG) normalverdi: 27-33
ER-MCV (FL) normalverdi: 82 – 98
NØYTROFI 4,4 normalverdi: 1,6 – 8,3
***Hematologianalyser*** Ingen mistanke om patologiske celler
***Hormonanalyser*** Normal tyroideafunskjon.
Lav østradiol uten LH eller FSH – økning.
Overordnet (hypofysær/hypothalamisk) svikt?
Kan være funksjonell eller organisk.
S-ALAT 16 normalverdi: <45
S-Albumin 44 normalverdi: 36-48
S-ALP(Alkaliske fosfataser)59 normalverdi: <105
S-Amylase Pankreas 29 normalverdi: 10-65
S-Anti-TPO <35 normalverdi: <35
S-ASAT 21 normalverdi: <35
S-Bilirubin 3 normalverdi: <26
S-CRP 4 normalverdi: <5
S-Feritin 24 normalverdi: 15 - 200
S-Folat 18,6 normalverdi: >5,7
S-Fritt T3 (5,0) normalverdi: 2,3 – 5,7
S-FSH (2) normalverdi: <12 syklusa
S-FT4 Fritt T4 (14,6) normalverdi: 9,0 – 22,0
S-Gamma GT 18 normalverdi: <45
S-hCG <5 normalverdi: <5 ikke gravid
S-IgE 40 normalverdi: <120
S-Kalium (K) 4,6 normalverdi:3,6 – 5,0
S-Klor (C) 105 normalverdi: 97 - 108
S-Kolesterol 4,9 normalverdi:2,9 – 6,1
S-Kreatin 67 normalverdi:45 - 90
S-LH 2 normalverdi:<12 Syklosa
S-Mononukleoseprøve Negativ Negativ
S-Natrium (Na) 141 normalverdi:137 - 145
S-Progesteron 2 normalverdi: FOLL.FASE <3,L
S-Prolaktin 373 normalverdi: <700
S-SHBG 64 normalverdi: 23-100 Gravid
S-Testosteron 1,3 normalverdi:<3,0
S-TSH 2,5 normalverdi: 0,20 – 4,0
S-Vitamin B12 278 normalverdi:170 - 650
S-Østradiol-17b 0,08 normalverdi:>0,10 Syklusa
Kan noen se på verdiene mine og kanskje trekke noen konklusjoner, eller bare gi råd? Det virker som jeg fikk en hormon test men er usikker.
Skal til privatlege på mandag for å ta en annen test. Har dere noen forslag om hva jeg bør spørre legen min om? Selv om min fastlege mener at jeg ikke har lavt stoffskifte, kan jeg ha det allikevel? Jeg har jo alle symptomene.
Hvilke spesialister bør jeg henvises til? Endokrinolog? Finnes noen flinke eller?
Finnes det apparater som kan teste kjertelen, eller ser man resultatene kun fra blodprøvene man tar?
Takk for hjelpen.
Ser frem til å lese deres innlegg/ svar / forslag og gode råd.
CAMIvink11
-
Sv: Blodprøvesvar 28/7/2009
Hei,
Jeg har fått svar på siste blodprøver jeg tok i juli,
S-ALAT 16 normalverdi: <45
S-Albumin 44 normalverdi: 36-48
S-ALP(Alkaliske fosfataser)59 normalverdi: <105
S-Amylase Pankreas 29 normalverdi: 10-65
S-Anti-TPO <35 normalverdi: <35
S-ASAT 21 normalverdi: <35
S-Bilirubin 3 normalverdi: <26
S-CRP 4 normalverdi: <5
S-Feritin 24 normalverdi: 15 - 200
S-Folat 18,6 normalverdi: >5,7
S-Fritt T3 (5,0) normalverdi: 2,3 – 5,7
S-FSH (2) normalverdi: <12 syklusa
S-FT4 Fritt T4 (14,6) normalverdi: 9,0 – 22,0
S-Gamma GT 18 normalverdi: <45
S-hCG <5 normalverdi: <5 ikke gravid
S-IgE 40 normalverdi: <120
S-Kalium (K) 4,6 normalverdi:3,6 – 5,0
S-Klor (C) 105 normalverdi: 97 - 108
S-Kolesterol 4,9 normalverdi:2,9 – 6,1
S-Kreatin 67 normalverdi:45 - 90
S-LH 2 normalverdi:<12 Syklosa
S-Mononukleoseprøve Negativ Negativ
S-Natrium (Na) 141 normalverdi:137 - 145
S-Progesteron 2 normalverdi: FOLL.FASE <3,L
S-Prolaktin 373 normalverdi: <700
S-SHBG 64 normalverdi: 23-100 Gravid
S-Testosteron 1,3 normalverdi:<3,0
S-TSH 2,5 normalverdi: 0,20 – 4,0
S-Vitamin B12 278 normalverdi:170 - 650
S-Østradiol-17b 0,08 normalverdi:>0,10 Syklusa
Kan noen hjelpe meg?
-
Sv: Nye blodprøver - feil diagnose?
Jeg vil jo anta at de prøvene som foreslås, er mer spesifikke for det sentrale hormonstyrings-systemet.
Som de skriver, mest fordi S-Østradiol-17b 0,08 normalverdi:>0,10 Syklusa
Men - stoffskifteproblemstillingen overses jo her, selv om den peker på det samme :
TSH=4,8 samtididg som fT4 er på over 18.
Begge disse tyder på at sentrale problemstillinger, enten i hypofysen eller i hypotalamus.
En måler da antagelig hormoner som sendes fra hypotalamus til hypofysen, og hypofysehormoner som sendes til kroppens forskjellige kjertler.
Og, jeg er jo ikke lege da, jente 25, så du får prøve å smøre deg med den tolmodigheten du har, og vente på hva fagkunnskapen kan fortelle deg.
Håper det er noe bra !
-
Hypothyreose?
Hei,
Fikk tatt nye blodprøver på mandag.
Resultatene er følgende:
FRI T4 15 (10-23)
*TSH 5,0* (0,2-4,0)
*FRITT T3 6,6* (2,3-5,7)
ANTI-TPO <25
FERITIN 22 (15-200)
*JERN 7,4* (9-34)
Kan noen forklare hva høy TSH indikerer?
T4 er normal, mens T3 er for høy.
Kan dette bekrefte min mistanke om lavt stoffskifte?
Har jeg krav på behandling med Levaxin?
Hva er startdosen?
Har noen hatt relativt like resultater?
-
Jern / ferritin er jo svært lave da.
Spørs om du ikke må få disse opp først, før man kan vurdere den høye TSH-en du har. Mye kan rette seg da.
Du har jo ikke anti-TPO antistoff, så det tyder jo på at kjertelen er iorden.
Men du burde jo ta TRAS også, for å være helt sikker på at kjertelen har det bra.
Lav jern/ferritin kan gi symptomer som kan likne lavt stoffskifte. Det kan også være dette som gjør at prøvene ser slik ut.
fT4=15 og forhøyet fT3 og TSH. Slik kan det se ut i startfasen på en Thyreoiditt, men det kan det jo ikke være når du ikke har antistoffer.
-
Hei,
takk for svarene, det hjelper veldig.
Ok, da er det ikke sikkert at jeg har lavt stoffskifte.
Har man samme symptomer ved lavt stoffskifte som ved lav jern/feritin?
Jeg blir litt forvirret.
Jeg har blitt veldig treg, sånn vanligvis hadde jeg veldig god konsentrasjon.
Nå er både konsentrasjonen og hukommelsen borte,
har fått ny legetime på mandagvink11
-
Jo !
Du har jo lavt stoffskifte - fT4 er bare 15 og det kan være symptomgivende.
TSH er også såpass høy at man med stor sikkerhet kan si at du har lavt stoffskifte.
Men ikke hvorfor.
Hvis anti-TPO var positiv hadde årsaken vært en thyroiditt (som er veldig vanlig), men det er den ikke.
Og da kommer mer eller mindre kvalifiserte gjettning er fram.
Kan det være det alt for lave jerndepoet ?
Kan det være for lav D-vitaminstatus ?
Kan det være.......
Det er ikke så lett dette jente 25.......
-
Dette var ikke så lett nei,
Symptomene mine er samme som ved Hypothyreose, og det siste halvåret har blitt ekstremt plagsomme. Jeg prøvde å tenke frem og tilbake, om jeg kanskje tar for lite vitamintilskudd, eller.... kanskje.... osv.
Vitaminene jeg kjøper på apoteket virker ikke så godt på meg. Ikke jernpillene heller. Selv om jeg tar de for å få opp B-vitamin (har B-vit. mangel), D- vitamin (pga. D-vitaminmangel), Kalsium, osv.
Jeg er ikke så sulten heler, mister matlysten helt synes jeg.
Det er vel ikke så bra det.
Jeg må sette på alarmen på mob. for å huske å spise, og i stress perioder,
glemmer jeg å spise. Dette har jeg observert siste halvåret, tenker jeg.
Jeg mister mye blod ved menstruasjon, (kraftige blødninger), så det er vel årsaken til at jeg har så lav jern.
Jeg har tidligere har hatt lave verdier på:
S-Jernbindingkapasitet
S-Jern
S-Ferritin
S-Jernmetning
B-Hematokrit
D-vitamin
B-Vitamin
Vitamin B12
Men jeg trodde at dette skyldes mensen, siden legen sa det.
Skal mest sannsynlig få behandling mot Hypothyreose, men jeg kan så lite om medisineringen og medisinene. Finnes det flere typer tyroxin?
Tomas nevnte at man skal spørre legen om å få naturlige hormoner og ikke syntetiske. Vet du hva de forskjellige medisinene heter?
Veldig takknemlig for hjelpen jeg får,
xx9
-
Du bør ta mye større doser D3/B12 enn det du får kjøpt i Norge... Prøv iHerb.com sine! NOW Foods er et godt merke! Prøv 2000 IU D3 daglig, minst. Du har symptomene på Hypotyreose ja.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Du bør ta mye større doser D3/B12 enn det du får kjøpt i Norge... Prøv iHerb.com sine! NOW Foods er et godt merke! Prøv 2000 IU D3 daglig, minst. Du har symptomene på Hypotyreose ja.
Takk Thomas,
Det høres logisk ut, at man må ta tilskudd i større doser og at doseringen på apoteket er for lav.
Kan man få intravenøs jern om man har så lave verdier?
-
Sant som Thomas sier.
Mangler man D-vitamin, så nytter det ikke med 10µg om dagen, selvom nesten all Norsk info anbefaler dette. Det er bare tull, for meg iallfall.
Jeg tok det lenge, men blodprøvene flyttet seg jo ikke.
For 13mnd begynte jeg med 50µg/dag, og målte 91 nå for 2 mnd siden. Etter det økte jeg til 100µg/dag og venter nå på måleresultater.
Du kan jo prøve å være ærlig mot deg selv å bedømme om du har fått 20min med sol HVER DAG - sommer som viner de siste åra ?
Og - det er sol mellom kl.11 og 15 som gjelder.......
Jeg trur at alle som klorer seg fast på dette isflaket har behov for tilskudd ?
-
Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
Hei alle sammen!!!
Idag tok jeg nye blodprøver og har fått diagnosen - Hypothyreose.
Min første dag på Levaxin - med en dosering på 0,25 mg.
Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.
Det var sånn at man skulle ta hensyn til mat, og kosttilskudd, når man tar Levaxin.
Hva er dags dosen dere anbefaler?
- Jern (jernmangel) - Vanlig dose 100 - 300 mg Fe++ (niferex)
Bør man ta mer enn det? Siden kun 10 % absorberes i
kroppen? Eller er det kanskje nok med 300?
Bør jeg ta 1 på dagen og 2 på kvelden?
Bør man unngå melkeprodukter?
- B - vit mangel - B total? med B-vitaminer fra Nycoplus? Er det bra nok?
Inneholder Tiaminnitrat 1,5mg, Riboflavin 2mg,
Nikotinamid 10mg, Pyridoksinhydroklorid 2mg,
Kalsiumpantotenat 3mg, Farger (E110, E171, E172)
C-Vitamin - Hvor mye C vitamin skal man ta ved jernmangel. Fikk beskjed at
jeg måtte ta C-Vitamin for å kunne ta opp jern. Dags dosen er på
250 mg. Burde jeg øke den? Hvor mye?
D-Vitamin - Mangel. Jeg bestemte meg å ta sånn ca. 80 mikrogram, per dag
dvs. 8 x10 mikrogram som er den anbefalte dosen for
vanlige friske mennesker.
Calcium / Calcigran. Når anbefaler dere å ta de? Det anbefales ikke å ta det
med jern, hva med Levaxin?
Ønsker alle en fortsatt fin uke.
Hilsen
xx6Jente25xx6
-
Sv: Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jente25
Hva er dags dosen dere anbefaler?
Jeg tror, at den bedste info om netop diverse doseringer kan du finde ved at slå op på Knut Flytlies hjemmeside: Vitamindoktor.dk, hvor lægen beskriver både de terapeutiske og de vedligeholdende rette doser af vitaminer og mineraler.
Hvad angår kost-regime, særlig med hensyn til, hvad er godt eller skidt for folk med hypothyreose - kan du finde masser info i Kostholdsforummet, startende med de tre "Vigtig-tråde" øverst.
Tillykke med diagnosen, selv om det er først nu, at din egen "læretid" begynder for alvor. vink11
-
Vitamin C: Ingen grenser. Jeg tar et par tusen mg daglig.
Men det MÅ være Ester-C eller en annen Vitamin C som
har "time release" i kroppen.
Vitamin D3: Bare å pøse på. Mange trenger nok rundt 100
mkg daglig for å få statusen opp fra bunnen.
Vitamin B: Kjør en "B-Complex", da får du store doser av
alle Vitamin B'ene. Heller ikke så farlig å ta store doser av.
Calcium: Veldig skeptisk til calcium. Det man har i blodet
matcher ikke det man har i vevet. Man bør ta en spesiell
calcium-tet for å finne litt mer ut av hvor mye calcium
man har i seg. Tar ikke calcium. Spiser en del ost og
cottage cheese da.
Jern: Jeg tar aminojern hver dag. 25 mkg. Har lite info om
jern. Alt jeg vet er at Hypotyreosepasienter bør ha over
100 i Ferritinstatus. Har hørt at noen har tatt mye større
doser enn meg for å i det hele tatt få statusen opp.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
.
Vitamin B: Kjør en "B-Complex", da får du store doser av
alle Vitamin B'ene. Heller ikke så farlig å ta store doser av.
Jeg tar B-Complex fra Solgar. På glasset står det om B6: "Long term intakes of this amount of B6 may lead to mild tingling and numbness". Men denne inneholder 100 mg B6 i hver tablett. Andre B-complex inneholder kanskje mindre av B6.
Men det kan være lurt å være oppmerksom på det?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg tar B-Complex fra Solgar. På glasset står det om B6: "Long term intakes of this amount of B6 may lead to mild tingling and numbness". Men denne inneholder 100 mg B6 i hver tablett. Andre B-complex inneholder kanskje mindre av B6.
Men det kan være lurt å være oppmerksom på det?
Takk Vigdis,
Jeg fikk kjøpt B total og tar 4 om dagen.
Om morgen 1 - Levaxin 25 mg
kl. 12. tar 1 jern 100mg, + 4 stk C-vit a 25mg + 4 stk D-vit + 4 stk b-total
På kvelden tar jeg 2 stk jern + 4 C-vit
Ser det bra ut? Kanskje jeg bør øke dosen? Tenkte å starte litt roligere,
bare for å komme i gang...
xx7
-
Jeg økte dosen på vitaminene mine sakte.. Tok ikke alle på en gang.. Og økte litt og litt over noen uker.. Fungerte bra det! Nå går alt bra med vitaminene! :)